سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 29

موضوع: زبان؛ کلید زشت و زیبا

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    امام سجاد(ع) نیک گفتاری را از حقوق زبان دانسته و می‌فرماید:

    حق اللسان اکرامه عن الخنی و تعویده الخیر
    و ترک الفضول التی لافائدهًْ لها
    و البر بالناس و حسن القول فیهم؛


    حق زبان، احترام گذاشتن به آن با ترک زشت گویی،
    عادت دادنش به خوبی،
    ترک گفتار بی‌فایده و نیکی به مردم
    و خوشگویی درباره آنان است.

    (بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۲۸۶، ح ۴۱)



    امضاء
    .



  2. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    امام علی(ع) در بیان خصلت‌هایی که از راه زبان و گفتار
    آشکار می‌شود می‌فرماید:

    ای مردم! انسان ده خصلت دارد که زبانش آنها را آشکار می‌سازد:

    ۱٫ زبان، شاهدی است که از درون خبر می‌دهد؛
    ۲٫ داوری است که به دعواها خاتمه می‌دهد؛
    ۳٫ ناطقی است که به وسیله آن به پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود؛
    ۴٫ واسطه‌ای است که با آن حاجت برآورده می‌شود؛
    ۵٫ وصف کننده‌ای است که با آن اشیاء شناخته می‌شود؛
    ۶٫ فرماندهی است که به نیکی فرمان می‌دهد؛
    ۷٫ پند دهنده‌ای است که از زشتی باز می‌دارد؛
    ۸٫ تسلیت دهنده‌ای است که غم‌ها با آن آرامش می‌یابد؛
    ۹٫ حاضری است که با آن کینه‌ها برطرف می‌شود؛
    ۱۰٫ و دلربایی است که گوش‌ها با آن از لذت برخوردار می‌شوند

    (کافی، کلینی، ج ۸، ص ۲۰، ح ۴).

    امضاء
    .



  3. تشكر

    صبور (30-01-1394)

  4. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    یکی از کارکردهای مهم زبان و گفتار،
    ایجاد ارتباط با دیگران و بهره‌مندی از محبت و عواطف یکدیگر است.

    البته مردان به دیدن زیبایی و زنان به شنیدن کلمات زیبا و نیک،
    بیشتر گرایش دارند؛ با این همه باید آدمی بیاموزد
    که بهترین راه ارتباطی با دیگران سخن نیک است؛

    از این رو خداوند حتی به مؤمنان فرمان می‌دهد که در برابر جاهلان و بدکرداران،
    با کرامت برخورد کرده و با آنانی که ناسزا و دشنام می‌گویند،
    روی خوش نشان دهید و بزرگوارانه از کنار آنان عبور کنند
    (فرقان، آیه ۷۲؛ فرقان، آیه ۶۳).


    امضاء
    .



  5. تشكر

    صبور (30-01-1394)

  6. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    براساس آموزه‌های قرآنی انسان پیش از گفتن هر سخنی،
    باید سلام کند و با تحیت و سلام با دیگران دیدار نماید.


    چنانکه فرشتگان در هنگام ورود اهل بهشت
    با تحیت و سلام به استقبال می‌آیند،
    مؤمن نیز این گونه باید به استقبال دیگری برود
    (نساء، آیه ۸۶؛ فرقان، آیه ۷۵؛ مریم، آیه ۶۲؛ واقعه، آیه ۲۶).

    از کارکردهای نیک زبان، نصیحت دیگران است.
    این عمل بسیار پسندیده و نیک است.

    از این رو امام علی(ع) می‌فرماید:
    ای مردم! بیاید یکدیگر را بر اطاعت خدا یاری کنید
    و عدالتش را بپادارید و به عهدش (در عبودیت او و ترک طاعت شیطان)
    وفا کنید و در تمامی حقوق الهی منصفانه رفتار کنید،
    زیرا که بندگان خدا به چیزی نیازمندتر از این نیستند
    که در این امور یکدیگر را نصیحت و خوب یاری کنند
    (کافی، ج ۸، ص ۳۵۴، ح ۵۵۰)


    امضاء
    .



  7. تشكر

    صبور (30-01-1394)

  8. Top | #15

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    البته چنان‌که در جای خود آمده،
    نصیحت در مسایل جزئی و شخصی و نسبت به اشخاص
    در موارد خاص و نسبت به مسأله و واقعه‌ای انجام می‌گیرد؛

    از این رو، امری شخصی است و نمی‌بایست در جمع گفته شود
    و گفتن آن در جمع در حقیقت ضایع کردن شخص و تباه کردن شخصیت اوست؛

    اما موعظه که یکی دیگر از نیک گفتاری‌های بشر است،
    می‌تواند عام و عمومی گفته شود؛ زیرا موعظه، پندهای عام در مسائل کلی است
    و ناظر به رفتار خاص و شخصی و واقعه‌ای نیست؛
    از این رو موعظه در جمع و به صورت کلان گفته می‌شود
    و فایده آن عام‌تر و گسترده‌تر است.


    البته گاه موعظه به همان معنای نصیحت نیز به کار رفته است
    که در این صورت می‌بایست اصول و آداب نصیحت مراعات شود.

    از جمله جاهایی که موعظه به معنای نصیحت به کار رفته
    این سخن امام حسن عسکری(ع) است
    که در آن به آداب نصیحت توجه می‌دهد تا کلام به شکل نیکو و تأثیرگذار باشد
    و به زشت گفتاری نینجامد.

    آن حضرت(ع) می‌فرماید:
    من وعظ اخاه سرا فقد زانه و من وعظه علانیه فقد شانه؛
    هر کس برادر (دینی‌اش) را پنهانی نصیحت کند،
    او را آراسته و اگر آشکارا نصیحتش نماید،
    ارزش او را کاسته و به او عیب زده است
    (تحف العقول، ص ۴۸۹).


    امضاء
    .



  9. تشكر

    صبور (30-01-1394)

  10. Top | #16

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    اصلاح میان کسانی که اختلاف و درگیری دارند،
    بهره‌گیری از نیک گفتاری است.

    این شیوه موجب می‌شود تا بسیاری
    از مشکلات جامعه حل و فصل شود
    و به دادگاه و محاکم رسمی کشیده نشود.


    پیامبر(ص) نقش اصلاحگری با گفتار را
    از روزه و صدقه و نماز نیز بالاتر دانسته و می‌فرماید:
    الا اخبرکم بافضل من درجهً الصیام و الصلاهْ و الصدقهً؟
    صلاح ذات البین، فان فساد ذات البین هی الحالقه؛
    آیا به چیزی با فضیلت‌تر از نماز و روزه و صدقه (زکات) آگاهتان نکنم؟
    و آن اصلاح میان مردم است،
    زیرا تیره شدن رابطه بین مردم ریشه کن کننده دین است
    (نهج‌الفصاحه، ح ۴۵۸).


    امضاء
    .



  11. Top | #17

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    برای اصلاح میان افراد گاه لازم است که نجوا انجام گیرد
    و این همان نجوای درست و مثبت است
    که مورد تأیید خداوند در قرآن است.

    خداوند می‌فرماید:

    لا خیر فی کثیر من نجواهم
    الا من امر بصدقهًْ او معروف او اصلاح بین‌الناس
    و من یفعل ذلک ابتغاء مرضات الله فسوف نؤتیه اجرا عظیما؛

    در بسیاری از رازگوئی‌های ایشان خیری نیست،
    مگر کسی که بدین وسیله به صدقه یا کار پسندیده
    یا سازشی میان مردم، فرمان دهد.
    و هر کس برای طلب خشنودی خداچنین کند،
    به زودی او را پاداش بزرگی خواهیم داد
    (نساء، آیه ۱۱۴).


    امضاء
    .



  12. Top | #18

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    مؤمن به کار خیر سبقت و سرعت می‌جوید
    (آل عمران، آیه ۱۳۳؛ حدید، آیه ۲۱؛ بقره، آیه ۱۴۸)

    پس یکی از کارهایی که باید انجام دهد،
    سبقت در کار خیری به نام اصلاح ذات البین است.

    پیامبر(ص) در این باره می‌فرماید:
    ایما مسلمین تهاجرا فمکثا ثلاثا لایصطلحان
    الا کانا خارجین من الاسلام،
    و لم یکن بینهما ولایهًْ فایهما سبق الی کلام اخیه
    کان السابق الی الجنهًْ یوم الحساب؛

    دو مسلمانی که سه روز با هم قهر کنند و آشتی ننمایند،
    هر دو از اسلام بیرون می‌روند
    و میان آنان هیچ پیوند دینی نیست
    و هر کدام از آنها پیش از دیگری با برادرش حرف بزند،
    در روز قیامت زودتر به بهشت می‌رود
    (کافی، ج ۲، ص ۳۴۵، ح ۵)


    امضاء
    .



  13. Top | #19

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    شکر زبانی


    شکر دارای اقسامی است که از جمله آنها
    شکر قلبی و فعلی و زبانی است.


    انسان اگر نتوانست پاسخ خوبی دیگران را در عمل دهد
    دست کم به زبان، شکرگزار باشد.

    امام سجاد(ع) درباره این نیک گفتاری می‌فرماید:
    حق کسی که به تو نیکی کرده،
    این است که از او تشکر کنی و نیکی‌اش را به زبان آوری
    و از او به خوبی یاد کنی و میان خود و خدای عزوجل
    برایش خالصانه دعا کنی، هر گاه چنینی کردی
    بی‌گمان در پنهان و آشکار از او تشکر کرده‌ای.

    سپس اگر روزی توانستی نیکی او را جبران کنی،
    جبران کن.
    (خصال، ص ۵۶۸)


    امضاء
    .



  14. Top | #20

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    امر به معروف دارای مراتبی است
    که زبانی آن یکی از اقسام و مراتبی است
    که هر کسی می‌تواند انجام دهد تا این گونه جامعه
    به سمت هنجارها رود و از نابهنجاری‌ها دور شود.


    پیامبر (ص) درباره این عمل گفتاری نیک می‌فرماید:
    تا زمانی که مردم، امر به معروف و نهی از منکر کنند
    و در کارهای نیک و تقوا به یاری یکدیگر بشتابند،
    در خیر و سعادت خواهند بود، اما اگر چنین نکنند،
    برکت‌ها از آنان گرفته شود
    و گروهی بر گروه دیگر سلطه پیدا کنند.
    نه در زمین یاوری دارند و نه در آسمان.

    (تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۱۸۱، ح ۲۲)

    امضاء
    .



صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی