سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 29

موضوع: زبان؛ کلید زشت و زیبا

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض زبان؛ کلید زشت و زیبا




    زبان به عنوان یک عضو انسانی در دهان،
    در مقام ابزار بیان باطن، نقش کلیدی در زندگی بشر دارد
    و بسیاری از خوبی‌ها و بدی‌ها به آن نسبت داده می‌شود.

    از زبان هر چه بگوییم کم گفته‌ایم؛
    زیرا خداوند چنان برای این عضو و ابزار بیانی اهمیت قائل است
    که کردار آدمی را به طور مطلق به آن نسبت می‌دهد.

    امضاء
    .



  2. تشكرها 4


  3.  

  4. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    زبان، ابزار بیانی انسان


    خداوند در آیه ۳ و ۴ سوره رحمن می‌فرماید:

    خلق الانسان علمه البیان؛

    خدای رحمان، انسان را آفرید و بیان را به او آموخت.
    این بدان معناست که یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند رحمان
    تعلیم و آموزش بیان به انسان است
    تا بتواند آنچه در دل و باطن دارد آشکار کند.


    این یکی از توانایی‌های انسان است که او را از دیگر آفریده‌های الهی متمایز می‌کند؛
    زیرا می‌تواند به صورت آشکار نه گنگ و مبهم هر چیزی را بیان کند
    و مطالب و خواسته‌های خویش را هویدا نماید.

    البته این توانایی نیازمند ابزاری است
    تا بتواند با استفاده از آن، بیانی داشته باشد،
    زیرا انسان دارای روان و نفسی است که برای انجام کارهایش
    نیازمند اسباب و ابزار است و همانند روح و جان مجرد محض نیست
    تا نیاز به ابزارهای مادی نداشته باشد.


    پس همان طوری که برای دیدن به چشم و برای شنیدن به گوش نیاز دارد،
    برای بیان، نیازمند زبان است.

    از همین رو خداوند در آیات ۸ و ۹ سوره بلد می‌فرماید:
    الم نجعل له عینین و لسانا و شفتین؛


    آیا به انسان دو چشم و زبان و دو لب ندادیم؟


    امضاء
    .




  5. Top | #3

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    این ابزار گوشتی در دهان آدمی به نام زبان که در عربی لسان گفته می‌شود،
    کارکردهای چندگانه‌ای چون چشیدن، بلعیدن و گفتار دارد.


    ولی آنچه مقصود و منظور ما از زبان در اینجاست همان کارکرد گفتاری آن است
    که انسان را قادر می‌سازد تا بیانی داشته و ما فی‌الضمیر و منویات خویش را آشکار کرده
    و خواسته‌ها، نیازها، مطالب و مقاصد خود را بدان بازگو کند
    و اسرار باطنی را بدان هویدا نماید.


    براساس آیات قرآنی، سلامت و نقص این عضو گوشتی به نام زبان،
    در رسایی و شیوایی بیان و ابراز کلمات نقش دارد و
    به طور طبیعی فصاحت سخن و بیان به آن نیز بستگی پیدا می‌کند.
    (طه، آیه ۲۷؛ قصص، آیه ۳۴؛ شعراء، آیه ۱۳؛ روایات تفسیری)



    امضاء
    .




  6. Top | #4

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    البته نقش اصلی در فصاحت زبانی و بیانی از آن قلب است
    و قلب مدیریت تفهیم و تفهم را برعهده دارد.

    هر چند که سلامت عضو گوشتی در حقیقت، گویای، رسایی و روانی‌ بیان واژگان نقش دارد؛
    ولی این قلب است که فصاحت و بلاغت را تحقق می‌بخشد.

    به نظر می‌رسد که فصاحت به حوزه انتخاب واژگانی و رسایی آن
    در هنگام ادا و بلاغت به ترکیب جملات و شیرینی،
    شیوایی و رسایی معانی جمله ناظر است.

    لذا می‌توان گفت که رسایی و شیوایی و روانی از یک سو در کنار شیرینی و زیبایی،
    بیان مبین خواهد بود. پس می‌توان گفت سلامت زبان ابزاری در کنار قلب سالم
    و توانا از درک و فهم فقیهانه است که می‌تواند «بیان مبین» را بیافریند.

    پیامبر(ص) در تعریف بهترین نوع سخن گفتن می‌فرماید:
    خیر الکلام ما دل و جل و قل و لم یمل؛
    بهترین سخن، آن است که قابل فهم و روشن و کوتاه باشد و خستگی نیاورد.
    (انوار العلویه، ص ۴۸۹).


    امضاء
    .




  7. Top | #5

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    اهمیت و ارزش زبان و بیان

    خداوند در آیات قرآنی از جمله آیه ۱۸ سوره ق می‌فرماید:
    ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب عتید؛

    آدمی هیچ سخنی را به لفظ درنمی‌آورد مگر اینکه
    مراقبی آماده نزد او، آن را ضبط می‌کند.

    در اینجا مطلق کردار و اعمال به لفظ و سخن نسبت داده شده
    در حالی که فرشتگان همه کردارها و اعمال انسانی را
    که از او خارج می‌شود و به لفظ عمل در می‌آید می‌نگارند.

    پس انسان هیچ کردار و گفتاری ندارد
    مگر آنکه فرشتگان آماده و مراقب، آن را می‌بینند و می‌نگارند.

    مفسران تفسیر نمونه می‌نویسند:
    در آیه گذشته سخن از ثبت تمامی اعمال آدمی بود
    و در این آیه روی خصوص الفاظ و سخنان او تکیه می‌کند،
    و این به خاطر اهمیت فوق‌العاده و نقش موثری است
    که گفتار در زندگی انسانها دارد،
    تا آنجا که گاهی یک جمله مسیر اجتماعی را به سوی خیر یا شر تغییر می‌دهد؛
    و هم به خاطر اینکه بسیاری از مردم سخنان خود را جزو اعمال خویش نمی‌دانند،
    و خود را در سخن گفتن آزاد می‌بینند،
    در حالی که موثرترین و خطرناکترین اعمال آدمی همان سخنان او است.


    امضاء
    .




  8. Top | #6

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    خداوند در میان اعمال آدمی،
    به عمل قولی و زبانی توجه ویژه مبذول داشته
    به طوری که آن را جداگانه پس از عام ذکر می‌کند
    و یا آنکه دیگر اعمال را حتی به زبان و سخن نسبت می‌دهد
    تا چیرگی و غلبه زبان از نظر کثرت در میان اعمال بشری مورد تاکید قرار گیرد؛

    زیرا سخن گفتن، آسان‌ترین و راحت‌ترین کار در کارها و اعمال انسانی است
    و بیشترین تاثیر مثبت و منفی را به جا می‌گذارد.


    از این رو امام سجاد(ع) می‌فرماید:
    زبان آدمیزاد، هر روز به اعضای او نزدیک می‌شود و می‌گوید:
    چگونه‌اید؟ آنها می‌گویند: اگر تو ما را به خودمان واگذاری، خوب هستیم!

    و می‌گویند: از خدا بترس و کاری به ما نداشته باش
    و او را سوگند می‌دهند و می‌گویند:
    ما فقط به واسطه تو پاداش
    می‌یابیم و به واسطه تو،
    مجازات می‌شویم.
    (خصال، شیخ صدوق، ص۶، ح ۱۵).


    امضاء
    .




  9. Top | #7

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    پیامبر(ص) نیز درباره جایگاه خطیر زبان می‌فرماید:
    خداوند! زبان را عذابی دهد که هیچ یک از اعضای دیگر را چنان عذابی ندهد.

    زبان گوید: ای پروردگار! مرا عذابی دادی که هیچ‌‌چیز را چنان عذاب ندادی!

    در پاسخش گفته شود:
    سخنی از تو بیرون آمد و به شرق و غرب زمین رسید
    و به واسطه آن خونی بناحق ریخته شد
    و مالی به غارت رفت
    و ناموسی هتک شد.
    (کافی، ج ۲ ص ۱۱۵، ح ۱۶)



    امضاء
    .



  10. تشكرها 2


  11. Top | #8

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    زشت و زیبای سخن


    در قرآن برای زبان و بیان آدمی ویژگی‌های بسیاری بیان شده است.
    خداوند در قرآن بسیاری از گناهان را به زبان نسبت می‌دهد.


    از جمله این گناهان می‌توان اذیت و توهین (ممتحنه، آیه ۲)،
    افتراء و تهمت (نور، آیات ۱۵ و ۱۶)،
    گناه بدعت و تغییر حلال و حرام خداوندی (آل عمران، آیه ۷۸؛ نحل، آیه ۱۱۶)،
    تحریف حقایق از طریق تحریف لفظی و معنوی (نساء، آیه ۴۶)،
    دروغ (نحل، آیه ۶۲؛ فتح، آیه ۱۱)،
    دشنام و ناسزا (نساء، آیه ۴۶)،
    قذف و اتهام ناروای زنا و روابط نامشروع (نور، آیات ۱۱ و ۱۵ و ۱۶ و ۲۳)،
    غیبت (حجرات، آیه ۱۲)
    و مانند آنها اشاره کرد.



    امضاء
    .



  12. تشكرها 2


  13. Top | #9

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    اهمیت نیک گفتاری

    در حالی که انسان می‌تواند زبان را به عنوان بهترین ابزار بیان مقاصد
    و منویات نیک و خوب و زیبا به کار گیرد هر بار آن ذکر بگوید
    و قرآن بخواند و کارهای مثبت فراوان دیگر انجام دهد.

    از این رو خداوند به انسان‌ها درس می‌دهد و می‌فرماید:
    قولوا للناس حسنا؛
    با مردم به زبان خوش و نیکو سخن بگویید.
    (بقره، آیه ۸۳)

    امام باقر (ع) در تفسیر معنای قول نیک که خداوند در آیه سفارش کرده می‌فرماید:
    بهترین سخنی که دوست دارید مردم به شما بگویند،
    به آنها بگویید، چرا که خداوند، لعنت‌کننده، دشنام‌دهنده، زخم زبان زن بر مومنان،
    زشت گفتار، بدزبان و گدای سمج را دشمن می‌دارد
    و شخص با حیا و بردبار و عفیف پارسا را دوست دارد.
    (امالی صدوق، ص ۳۲۶)



    امضاء
    .



  14. تشكرها 2


  15. Top | #10

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    امام حسن عسکری(ع) نیز در تفسیر آیه فوق می‌فرماید:
    یعنی با همه مردم، چه مؤمن و چه مخالف،
    به زبان خوش سخن بگویید.

    مؤمن، به هم مذهبان، روی خوش نشان می‌دهد
    و با مخالفان، بامدارا سخن می‌گوید
    تا به ایمان، جذب شوند و حتی اگر نشدند،
    با این رفتار، از بدی‌های آنان در حق خود و برادران مؤمنش،
    پیشگیری کرده است

    (مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۲۶۱).



    امضاء
    .



صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی