تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان
صفحه 4 از 8 نخستنخست 12345678 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 77
  1. #31
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    می‌دانید چقدر باید از نفس خود مراقبت کنیم؟
    آن‌قدر باید مراقبت و مجاهدت کنیم که شهوات نفس خود را بکشیم.

    امیرالمؤمنین(ع) در اوصاف متقین می‌فرماید:
    «شهوتش مرده است؛ مَیِّتَةً شَهْوَتُهُ‏»(نهج‌البلاغه/خطبۀ193)

    همان‌طور که می‌دانید در زبان عربی منظور از شهوت، فقط غرایز جنسی نیست،
    بلکه هر چیزی که نفس انسان به آن اشتها و میل دارد را شهوت می‌گویند.
    البته نمی‌گوییم که شما کاملاً جلوی درخواست‌های حلال نفس خودتان بایستید و نه بگویید،
    فعلاً می‌گوییم «درخواست‌های پنهانِ بدی که نفس‌تان دارد» را بشناسید و با آنها مبارزه کنید.


    مثلاً نسبت به کسی حسادت داری، اما چون بچۀ خوبی هستی به او ناسزا نمی‌گویی،
    او را مسخره نمی‌کی و بدگویی نمی‌کنی، یعنی حسادت خود را صریح و علنی بروز نمی‌دهی.
    چون اگر این کارها را انجام دهی، همه می‌فهمند تو حسود هستی،
    اما وقتی نفس تو نمی‌تواند تو را به یک عملیات علنی وادار کند که حسادت خود را بروز بدهی،
    عملیات مخفیانه و پنهانی انجام می‌دهد.

    مثلاً از تو می‌خواهد «او را نصیحت کن و مثلاً اگر او جایزه‌ای گرفته
    (و از این بابت به او حسادت می‌کنی) به او بگو:
    قدر جایزه‌ای که گرفته‌ای بدان و مراقبش باش!» تا به این ترتیب ضمن حفظ ظاهر،
    یک‌مقدار حسادت خود را هم ارضاء کرده باشی.

    درست است که این نصیحت کردن تو، به ظاهر کار بدی نیست ولی منشأ این نصیحت، هوای نفس تو است
    و لااقل برای خودت روشن است که به خاطر خدا این کار را انجام نداده‌ای.


    اگر یک‌مقدار مراقب نفس‌تان باشید کم‌کم می‌توانید سخنانی که از روی هوای نفس گفته‌اید را تشخیص دهید
    و به اصطلاح، بوی بد آنها را استشمام کنید، حتی می‌توانید بوی سخن دیگران را که
    از روی هوای نفس سخن گفته‌اند هم استشمام کنید.
    لذا اگر کسی یک حرف خوب هم به شما بزند، می‌توانید بفهمید که به خاطر خدا
    این را گفته یا به خاطر هوای نفس خودش،مثلا می‌توانید بفهمید که این حرف خوب
    را از روی حسادت به شما گفته است یا نه.



    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  2. تشكر

    مانیل (22-02-1394)

  3. #32
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض










    این مراقبت و دقت در نفس و مبارزه با هوای نفس پنهان،
    یک بازی و سرگرمی فوق‌العاده شیرین و جذاب است که اگر مشغول این بازی شوی،
    همۀ زندگی‌ات را فرا می‌گیرد.
    همین پیدا کردن و شناختن هواهای نفسانی پنهان، یک سرگرمی بسیار جذاب است.
    از صبح تا شب با همین کار سرگرم باش؛ مراقب نفس خودت باش تا بتوانی
    زیرآبی رفتن‌ها و کارهای مخفیانه و پنهانی‌اش را ببینی و درک کنی.

    اگر این مراقبت دائمی را داشته باشی، کم‌کم نفس خودت را می‌بینی
    و می‌فهمی که چقدر این نفس «امارۀ بالسوء» است
    چون از صبح تا شب دارد خواسته‌های نادرست و فریبنده از شما می‌خواهد.


    در واقع بازی و سرگرمی اصلی زندگی ما، کنترل فریب‌های نفس و فریب دادن نفس است.
    وقتی به طور جدی وارد این بازی بشوی، می‌فهمی که نفست چقدر مکّار و حیله‌گر است،
    لذا می‌فهمی که باید نفس خودت را فریب بدهی.

    مثلاً گاهی اوقات نفست از تو می‌خواهد به مسجد بروی.
    در این مواقع به نفست بگو:
    «ای موجود مکّار! چه شده که از من می‌خواهی به مسجد بروم؟!»
    احتمال بده یک فریبی در این خواستۀ خوب نفس تو وجود داشته باشد
    چون نفس امارۀ بالسوء که چیز خوب از تو نمی‌خواهد.

    مثلاً ممکن است به خاطر این باشد که چند وقت است آلودۀ به گناه شده‌ای،
    لذا نفست دارد می‌بیند که کم‌کم دارد از خودت بدت می‌آید و داری آمادگی توبه کردن پیدا می‌کنی،
    لذا تو را دعوت می‌کند به مسجد بروی تا یک‌مقدار از عذاب وجدان رها شوی و به سراغ توبه نروی!

    به خاطر همین، بعد از اینکه به مسجد رفتی، نفست به تو می‌گوید:
    اشکالی ندارد که یک‌مقدار گناه کرده‌ای، آن‌قدر هم آدم بدی نیستی،
    چون به مسجد هم می‌روی! لذا نفست می‌داند که اگر الان به مسجد بروی،
    فریب خواهی خورد و توبه کردنت به تأخیر می‌افتد.


    در واقع این «نفس اماره» است که برای اینکه از کارهای بد
    و گناهانی که انجام داده‌ای پشیمان نشوی و توبه نکنی،
    دارد تو را وادار می‌کند به مسجد بروی.






    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  4. تشكر

    مانیل (22-02-1394)

  5. #33
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    انسان نمی‌تواند مهربانی خدا را ببیند؛ مگر اینکه بدیِ نفس خودش را باور کند.
    وقتی بدیِ نفس خودت را ببینی و باور کنی، غرق محبت خدا می‌شوی،
    چون می‌گویی: «خدایا! تو چقدر مهربان هستی که داری من را با این‌همه بدی‌، تحمل می‌کنی.»

    اما اگر کسی بدی‌های نفس خودش را نبیند، وقتی یک‌مقدار کار خوب انجام می‌دهد،
    فکر می‌کند اوضاعش درست شده است.

    یادآوری می‌کنیم که بحث مبارزه با هوای نفس پنهان، مربوط به مرحلۀ دوم بحث است
    و موفقیت در مبارزه با هوای نفس «آشکار»، یعنی معاصی، برای ورود به مرحله مبارزه با هوای نفس «پنهان»،
    یعنی جلوگیری از مکرهای نفس، بسیار موثر است.

    در مرحلۀ اول گفتیم که برای مبارزه با هوای نفس آشکار، در «قدم اول عملیاتی سلبی»،
    باید ترک معصیت انجام بگیرد و «در قدم اول عملیاتی ایجابی»،
    باید نماز خوانده شود و همچنین «در قدم اول عملیات قلبی(باطنی) سلبی»،
    باید در بلا و مصیبت، رضایت و صبر داشته باشیم و
    «در قدم اول عملیات قلبی(باطنی) ایجابی»، باید به خاطر داشته‌های خودمان، شکر انجام دهیم.
    یعنی خودِ قدم اول، چند وجه دارد، چون انسان دارای چند وجه است...




    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  6. تشكر

    مانیل (22-02-1394)

  7. #34
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    جلسه ی چهارم

    واقعاً دین می‌خواهد از ما چه بسازد؟ ما می‌خواهیم با دینداری خودمان به کجا برسیم؟
    پاسخ‌های متعددی برای این سؤال وجود دارد؛ مثلاً اینکه قرار است ما خدا را اطاعت کنیم
    تا آدم‌های خوبی بشویم،به کمال برسیم و به خداوند مقرب شویم. همۀ این پاسخ‌ها درست است
    اما انسان برای این سؤال نیاز به یک پاسخ ویژه دارد
    که برایش آرامش‌بخش باشد.

    به عنوان مثال برای یک جوان، آیا تلاش برای قبول شدن در یک امتحان مهم مثل کنکور،
    حیاتی‌تر است یا تلاش برای نجات از یک بیماری مهلک مثل سرطان؟
    قطعاً نجات از این بیماری برایش حیاتی‌تر است.


    چون به حقیقت وجود او بستگی دارد و یک ضرورت درونی است، اما قبول شدن در آن امتحان،
    یک امر خارج از وجود او و یک ضرورت بیرونی محسوب می‌شود، لذا در مورد بیماری سرطان،
    روحش خیلی عمیق‌تر درگیر این مسأله می‌شود،
    چون وجودش به آن وابستگی بسیار عمیق دارد و بحث مرگ و زندگی مطرح است.

    دینداری کردن و نمره گرفتن نزد پروردگار عالم، یک ضرورت درونی و یک امر وجودی است،
    یعنی همۀ وجود ما به این مسأله بستگی دارد. عذاب جهنم هم از یک نگاه،
    چیزی نیست جز نتیجه‌ای که اعمال ما بر روی روح ما گذاشته است،
    یعنی آتشی است که خودمان درون خودمان روشن کرده‌ایم،
    نه نتبیهی که خداوند دستور داده برای ما اجرا شود.


    عذاب جهنم از نگاهی دیگر، برای این است که عالم هستی بعضی‌ها را نمی‌پذیرد
    و می‌خواهد آنها را بسوزاند و متلاشی کند. نه اینکه خداوند از دست آنها عصبانی باشد
    و بخواهد تنبیه کند و به آنها سیلی بزند. بلکه این عالم هستی است که این برخورد را با آنها انجام می‌دهد.

    شبیه عالم ماده که وقتی جنازه‌ای در خاک قرار می‌گیرد به طور طبیعی آن را می‌پوساند
    و متلاشی می‌کند. روز قیامت نیز عالم هستی به برخی انسان‌ها غضب می‌کند
    و وجود آنها را به آتش می‌کشاند، و این یک امر طبیعی محسوب می‌شود.






    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  8. تشكر

    مانیل (22-02-1394)

  9. #35
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    دین و اوامر پروردگار مثل قوانین راهنمایی رانندگی نیست که اگر آنها را رعایت نکنیم،
    حداکثرش این است که ترافیک خیابان‌ها سنگین‌تر بشود و ما جریمه بشویم.
    نتیجه رعایت نکردن قوانین راهنمایی، جریمه شدن است که یک امر بیرونی است،
    نه اینکه وجودمان متلاشی شود یا یک غدۀ سرطانی در بدن ما ایجاد شود.

    دین مثل تجارت هم نیست که اگر در تجارت ضرر کنیم،
    حداکثرش این است که یک‌مقدار از پول خود را از دست بدهیم.

    دین مانند مربی یا دکتری می‌ماند که می‌خواهد خودت سالم باشی و رشد کنی.این‌طور نیست
    که دین از ما انجام یک کار خاصی را بخواهد و ما هم آن را انجام دهیم و برویم! بلکه دین خودِ خودت را
    می‌خواهد و می‌خواهد این خودِ تو سالم بشود؛
    سلامت از علف‌های هرزی که بدتر از سرطان، روح انسان را خراب و نابود می‌کنند؛
    سلامت از علف‌های هرزی که هر لحظه در وجود انسان می‌روید و باید مدام با آنها مقابله کرد.
    چون جلوگیری از پدید آمدن بذر و نهال‌های کوچک این علف‌های هرز در وجود انسان امکان ندارد.
    با اینکه طبیعت انسان، طبیعیت پاک و خوبی است و انسان فطرت الهی دارد،

    اما پدید آمدن این علف‌های هرز(هوای نفس) در وجود انسان اجتناب‌ناپذیر است.
    لذا اینکه ما در این مسیر چقدر جلو رفته‌ایم تأثیری در کم شدن مراقبت ندارد،
    و باید همیشه به این فعالیت «مبارزه با علف‌های هرز مبارزه با هوای نفس»
    ادامه دهیم و نمی‌شود توقف کرد.


    علف ‌هرزۀ هوای نفس در طبیعت روح ما مدام متولد می‌شود.
    لذا در چنین شرایطی «پاک شدن» و رسیدن به وضعیت «پاکی» معنا ندارد،
    چون مدام علف‌های هرز دارند پدید می‌آیند. درست است که خداوند می‌فرماید:
    «هر کسی خودش را پاک کند، رستگار می‌شود؛ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها»(شمس/9)
    ولی باید دقت کنیم که «تزکیه» یک عملیات مستمر است.

    در روایت دارد که قلب انسان مانند آهن زنگ می‌زند و مدام نیاز به صیقل دارد.
    (قال رسول الله(ص):
    إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَصْدَأُ کَمَا یَصْدَأُ الْحَدِیدُ قِیلَ فَمَا جِلَاؤُهَا قَالَ ذِکْرُ اللَّهِ وَ تِلَاوَةُ الْقُرْآن‏؛ دعوات راوندی/ص237)

    پس دین از ما پاک شدن یا یک قلب صیقل‌یافته نمی‌خواهد(البته با توضیح فوق)،
    بلکه یک فعالیت مستمر و مداوم برای پاک کردن و صیقل دادن خودمان می‌خواهد که همان مبارزه با هوای نفس است
    و این فعالیت یک درگیری همیشگی است. آن چیزی که دین از ما می‌خواهد این است
    که در مبارزه دائمی با هوای نفس قدرت و مهارت پیدا کنیم.

    حضرت امام(ره) با قدرتی که در خودش داشت، ریشۀ هواهای نفسانی که در دل متولد می‌شود را می‌دید
    و قبل از اینکه رشد کند، آنها را می‌زد و از بین می‌برد. به تعبیر ما،
    قدرت فوق‌العاده‌ای در مبارزه با هواهای نفسانی پنهان داشت.


    ولی ما هنوز با گناهان گل‌درشت و با هواهای نفسانی آشکار خودمان درگیر هستیم
    یعنی هنوز به ریشۀ بدی‌های خود کاری نداریم بلکه فعلاً با نتایج شوم
    و آشکار هواهای نفسانی خود(یعنی گناهان) درگیر هستیم.
    بعد ازمعاصی آشکار، باید سراغ شهوات پنهان برویم.





    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  10. تشكر

    مانیل (22-02-1394)

  11. #36
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    دین از ما می‌خواهد در فعالیت مداوم مبارزه با نفس مهارت پیدا کنیم و این کار، مرخصی و تعطیلی هم ندارد.
    پس «خوب شدن» مثل دیپلم گرفتن نیست که یک‌بار تلاش کنیم و به آن برسیم و بعد راحت باشیم،
    بلکه خوب شدن یک عملیات مستمر و دائمی است.
    شبیه کار یک خلبان که وقتی هواپیما را از روی زمین بلند کرد، کارش هنوز تمام نشده
    بلکه باید تا پایان مسیر با دقت به هدایت هواپیما ادامه دهد.

    از امام صادق(ع) پرسیدند:
    «راه رسیدن به راحتی چیست؟
    حضرت فرمود:
    در مخالفت با هوای نفس است.
    پرسیدند: چه موقع عبد به راحتی می‌رسد؟
    حضرت فرمود:
    اولین روزی که وارد بهشت می‌شود؛


    قِیلَ لَهُ: أَیْنَ طَرِیقُ‏ الرَّاحَةِ؟ فَقَالَ ع: فِی خِلَافِ الْهَوَى. قِیلَ: فَمَتَى یَجِدُ عَبْدٌ الرَّاحَةَ؟
    فَقَالَ ع عِنْدَ أَوَّلِ یَوْمٍ یَصِیرُ فِی الْجَنَّة»(تحف العقول/ص370)


    یعنی مبارزه با هوای نفس دائمی است و تا آخر عمر ادامه دارد.

    خداوند از ما انجام یک‌سری اعمال و تکالیف را نمی‌خواهد که با انجام آنها کارمان تمام شود،
    همچنین خدا از ما نمی‌خواهد به یک جای خاصی برسیم مثلاً به یک مقام و جایگاه معنوی برسیم
    و بعد فکر کنیم به آنجایی که باید برسیم، رسیده‌ایم.

    به تعبیری، خدا از ما نتیجه نمی‌خواهد بلکه از ما درست اجرا کردن یک «فرآیند» را می‌خواهد
    و این فرآیند خوب بودن، یعنی مبارزه با هوای نفسی که مثل علف هرز مدام در دل انسان می‌روید.
    لذا باید مدام از خودمان بپرسیم که آیا داریم این فرآیند را اجرا می‌کنیم یا نه.



    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  12. #37
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ما هوای نفس را به علف هرزه‌ای تشبیه می‌کنیم، که یک خارهای آزاردهنده‌ای هم دارد
    لذا وقتی می‌خواهیم با آنها مبارزه کنیم، دستمان به این خارها برخورد می‌کند و اذیت می‌شویم.
    پس بهتر است قبل از اینکه بذر این علف‌های هرز در خاک ریشه بدواند
    و از خاک بیرون بیاید،با آن مبارزه کنیم. بنابراین مبارزه با
    هوای نفس پنهان،اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد
    چون همۀ خبرها آنجاست.


    هر یک از ما باید دائماً از خودمان بپرسیم:
    «الان با کدام شهوت مخفی خودت داری مبارزه می‌کنی؟!»
    باید در وجود خودمان دقت کنیم و ببینیم چندتا گرایش پنهانِ بد داریم
    که از نوع هوای نفس هستند، یعنی عیب‌های پنهان خود را بشناسیم و با آنها مبارزه کنیم.
    اگر در مبارزه و زدن آنها موفق شدی، بلافاصله یکی دیگر جای آن در می‌آید.


    (پیامبر(ص) فرمود:
    هر عیبی را از خودت دور کنی، یک عیب دیگر در خودت می‌یابی؛
    فَإِنَّهُ لَا یَنْفِی مِنْهَا عَیْباً إِلَّا بَدَا لَهُ عَیْبٌ؛ کافی/ج2/ص148)

    پس این مبارزه برای همیشه ادامه دارد.

    اول باید باور کنیم و مطمئن باشیم که حتماً عیوب پنهانی، در وجود خودمان داریم.

    خداوند می‌فرماید:
    «هیچ وقت خودتان را آدم خوبی ندانید،
    خدا خودش واقف‌تر است که چه کسی بیشتر تقوا دارد؛
    فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقی»(نجم/32)

    انسان خودش نمی‌تواند بفهمد چقدر آدم خوبی شده است؛
    از کجا می‌خواهد بفهمد؟ آیا از روی حجم عمل‌های خوبش می‌خواهد بفهمد؟!
    آیا از روی صفات و حالات خوبی که دارد می‌خواهد بفهمد؟!

    هوای نفس مانند علف هرزه دائماً می‌روید و دائم باید آن‌را قطع کنیم.
    بلکه باید هر لحظه از ریشه-یعنی در وضعیتی که هنوز
    پنهان است-آن‌را ریشه‌کن کنیم.







    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  13. #38
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرماید:
    «بدترین چیزی که بعد از خودم برای امتم می‌ترسم، سه چیز است
    (که بسیار خطرناک و نابودکننده هستند)؛
    کسب مال حرام، هوای نفس پنهان و ربا؛

    إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی هَذِهِ الْمَکَاسِبُ الْحَرَامُ
    وَ الشَّهْوَةُ الْخَفِیَّةِ وَ الرِّبَا»
    (کافی/5/124)


    ببینید! داشتن شهوت مخفی یا هوای نفس پنهان آن‌قدر بد و خطرناک است که پیامبر اکرم(ص) آن را
    بین دو تا کار بسیار بد و مهلک قرار داده است یعنی در کنار کسب حرام و رباخواری.

    ما فکر می‌کنیم همین که مذهبی شدیم، تمام شده است!
    انگار خدا از ما می‌خواسته که فقط یک‌سری کارهای خوب انجام دهیم و بچۀ خوبی باشیم!
    امان از دیندارانی که هوای نفس پنهان دارند و از آن غافل هستند؛ اینها با شهوت مخفی،
    خودشان و جامعه را خراب می‌کنند، درست مثل رباخوارانی که جامعه را به فساد می‌کشانند و نابود می‌کنند.


    کسی که شهوت آشکار دارد، می‌شود او را از منکر نهی کرد،
    مثلاً به خانمی که حجاب درستی ندارد بگویند:
    «خانم! حجاب خود را رعایت کن» اما کسی که شهوت مخفی دارد مگر می‌شود او را
    نهی از منکر کرد یا او را نصیحت کرد؟! حتی به او نمی‌شود گفت که سعی کن خود را درست کنی!
    چون بلافاصله خواهد گفت: «مگر من چه مشکلی دارم؟! تو خودت را درست کن!»

    علامۀ مجلسی در شرح روایت فوق می‌فرماید: «بعید نیست منظور از این شهوت مخفی، شهوت پنهان شده
    در نفس باشد و آن شهوات پنهانی است که انسان احساس می‌کند چنین شهواتی در نفسش نیست
    ولی بعداً اثرش ظاهر می‌شود(مرآة العقول/19/89)‏
    یعنی برخی از عیوب و هواهای نفسانی در دل انسان هست که خودش خبر ندارد،
    مثلاً وقتی می‌پرسی: آیا تو حسادت یا خساست یا حب مقام داری؟
    می‌گوید: نه! اما این عیوب پنهان، بعداً آشکار می‌شود و معلوم می‌شود چه شهوات پنهانی داشته است.


    بعضی‌ها اوایل انقلاب دور حضرت امام(ره) می‌گشتند، ولی شهوات پنهانشان آشکار شد
    و معلوم شد که هیچکدام از اصول انقلاب را قبول نداشته‌اند.
    بعضی‌ها هم دور پیغمبر خدا(ص) می‌گشتند،
    اما شهوات پنهانشان بعداً آشکار شد و عبرت دیگران شدند.






    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  14. #39
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    در لغت‌نامه دربارۀ شهوت مخفی یا هوای نفس پنهان چنین آمده است:
    «منظور از شهوت مخفی، هر گناهی است که صاحبش آن را پنهان می‌کند و به آن اصرار دارد،
    اگر چه به آن گناه عمل هم نمی‌کند (ولی تهِ دلش محکم به آن چسبیده و علاقه دارد، هر چند عمل بد یا گناهی هم از او سر نزند)؛
    قیل هى کلّ شى‏ء من المعاصى یضمره صاحبه‏ و یصرّ علیه و إن‏ لم‏ یعمله‏.
    و قیل هو أن یرى جاریة حسناء فیغضّ طرفه ثم ینظر بقلبه کما کان ینظر بعینه‏»
    (النهایه/2/516)


    امام صادق(ع) می‌فرماید:
    «خیلی از اوقات تو فکر می‌کنی که دلسوز مردم هستی، در حالی که داری آنها را به سمت خودت می‌کشی
    (و دلسوز مردم نیستی) تا مردم به تو میل پیدا کنند و چه بسا خودت را مذمت کنی اما در حقیقت داری خودت را مدح می‌کنی؛
    رُبَّمَا حَسِبْتَ أَنَّکَ نَاصِحٌ لِلْخَلْقِ وَ أَنْتَ تُرِیدُهُمْ لِنَفْسِکَ أَنْ یَمِیلُوا إِلَیْکَ وَ رُبَّمَا ذَمَمْتَ نَفْسَک وَ أَنْتَ تَمْدَحُهَا عَلَى الْحَقِیقَةِ»
    (مصباح الشریعه/143) ‏


    آیت الله بهجت(ره) قریب به این مضمون می‌فرمایند که برای رسیدن به درجات کمال و یقین،
    قطعاً تنها دوری از محرمات کفایت نمی‌کند، نه تنها دوری از گناهان کبیره و...
    بلکه حتی یک نگاه تند که سبب اذیت شدن یک مؤمن و یا هتک حرمت او بشود حرام است،
    همچنین یک تبسم به اهل معصیت که موجب تشویق او بر گناه باشد حرام است،
    بنابراین کسی که می‌خواهد به درجات کمال و یقین برسد
    باید از این‌گونه گناهان هم پرهیز کند.
    (در محضر بهجت/ج2/ص7)




    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  15. #40
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    با فرض اینکه ضرورت مبارزه باهوای نفس پنهان، برای ما جاافتاده است،
    در اینجا چند راه حل برای مبارزه با هوای نفس پنهان معرفی می‌کنیم:

    1- عملیات تفحص مداوم:
    باید وقت بگذاریم و هواهای نفسانی پنهان خودمان را پیدا کنیم. هرچقدر هم که آدم خوبی هستی،
    باید مطمئن باشی که در وجود تو نیز هوای نفس پنهان (شهوت مخفی) وجود دارد.
    اگر امروز هیچ معصیتی نکرده‌ای که از آن توبه کنی، در وجود خودت جستجو کن تا هواهای نفسانی پنهان خودت را پیدا کنی،
    همین جستجو کم‌کم باعث می‌شود اتفاقات خوبی برایت بیفتد و برایت نور پدید بیاید.


    2- توبۀ مداوم:
    دائماً به خاطر بدی‌های پنهانی که در وجودت هست توبه کن، حتی اگر هنوز نتوانسته‌ای آنها را در وجود خودت پیدا کنی.
    خوب است علاوه بر برنامۀ توبۀ فردی، برنامۀ توبۀ دسته‌جمعی هم داشته باشیم.
    یعنی دور هم جمع شویم و جلسۀ دعا و مناجات و توبه داشته باشیم.
    اگر انسان چنین برنامه‌هایی نداشته باشد، کم‌کم دلش می‌میرد. متاسفانه برخی از مذهبی‌ها هستند که در جلسات دعا و توبه شرکت نمی‌کنند،
    گویا اصلاً نیاز به توبه در خودشان احساس نمی‌کنند! این خیلی بد و خطرناک است.

    3- تواضع و افتاده‌حالی:
    تواضع یک جایگاه نیست که بخواهید به آن برسید بلکه یک ابزار است برای پیدا کردن و رسیدن به آنچه باید رسید.
    یکی از آثار سوء تکبر(عدم تواضع) این است که مانع کسب علم و معرفت می‌شود.
    امام صادق(ع) می‌فرماید:
    «بسیاری از انواع تکبّر مانع استفاده کردن از علم و قبول آن و گردن نهادن به آن می‌شود؛
    کَثِیرٌ مِنْ أَنْوَاعِ الْکِبْرِ یَمْنَعُ مِنِ اسْتِفَادَةِ الْعِلْمِ وَ قَبُولِهِ وَ الِانْقِیَادِ لَهُ»(المصباح الشریعه/ص72)
    پس اگر معرفت نفس می‌خواهی باید افتاده‌حال و متواضع باشی. هر وقت دیدی که چیز جدیدی از درون خودت
    (از نفس خود) نمی‌فهمی، بدان که دچار تکبر هستی.


    اگر این تکبر نبود، به تو معرفت نفس می‌دادند که انفع المعارف است
    (مَعْرِفَةُ النَّفْسِ أَنْفَعُ‏ الْمَعَارِف؛ غررالحکم/ص712) ‏
    اگر تفحص، توبه و تواضع خود را زیاد کنید،
    در مبارزه با هواهای نفسانی پنهان، به خیلی چیزها می‌رسید.

    4-سوءظن به خود:
    باید سوءظن به خودمان را افزایش دهیم. اگر این روایت را باور کنیم
    که رسول خدا(ص) می‌فرماید:
    «دشمن‌ترین دشمنان تو، نفس تو است که بین دو پهلوی تو قرار دارد؛
    أَعْدَى عَدُوِّکَ نَفْسُکَ‏ الَّتِی بَیْنَ‏ جَنْبَیْک»(مجموعه ورام/ج1/ص59)‏
    در این صورت همیشه نسبت به نفس
    خودمان سوءظن خواهیم داشت.






    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

صفحه 4 از 8 نخستنخست 12345678 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •