تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان
صفحه 5 از 8 نخستنخست 12345678 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 77
  1. #41
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    موارد فوق، راه حل اصلی برای مبارزه با هوای نفس پنهان بود.
    اما یک تاکتیک یا عملیات فریب هم در اینجا معرفی می‌کنیم.
    به کار بردن این تاکتیک می‌تواند باعث شود، کارهای اصلی چهارگانۀ فوق، در مبارزه با هوای نفس پنهان،
    مؤثر واقع شود، و آن تاکتیک این است که درگیر عیوب دیگران درگیر نشوی و از فکر عیوب دیگران بیرون بیایی.
    اصلاً تو چه‌کار داری که دیگران چه عیوبی دارند؟!

    فقط وقتی وظیفه‌ات بود(از باب امر به معروف و نهی از منکر)، باید به آنها تذکر بدهی،
    و الا در سایر موارد خودت را مشغول عیوب دیگران نکن.
    با عیوب اطرافیان و همسایه و نزدیکان و کسانی که با تو برخورد دارند، کاری نداشته باش.


    باید به جایی برسی که وقتی یک گناهکار (مثلاً یک عرق‌خور) دیدی، خودت را بدتر از او بدانی و تهِ دلت به او بگویی:
    «خوب است که بدی و عیب تو آشکار است! من چه‌کار کنم که همۀ بدی‌هایم پنهان است؟»
    البته دقت کنید که این حرف را باید بین خودت و خداوند بگویی یعنی باید درِ خانۀ خدا و در مناجات با او بگویی،
    خدا اجازه نداده چنین حرف‌هایی را در جامعه فریاد بزنی.

    کما اینکه امام سجاد(ع) در مناجات خود به درگاه خداوند عرضه می‌داشت:
    «پس چه کسی از من بدتر است؛
    فَمَنْ یَکُونُ أَسْوَءَ حَالًا مِنِّی»(دعای ابوحمزه ثمالی، مفاتیح الجنان).

    البته این حرف را در دل خودمان و علیه خودمان باید بگوییم،
    نه اینکه آن را به اصل ارزش‌ها و سایر متدینین تعمیم دهیم
    و مثلاً بگوییم: «چاقوکش‌ها بهتر از نمازخوان‌ها هستند»،
    چون با این کار در واقع داریم ارزش نماز را نادیده می‌گیریم.
    ارزش‌ها را باید سر جای خودش قرار دهیم و مردم را به این ارزش‌ها دعوت کنیم،
    اما خودمان را بدترین و کمترین خلق خدا بدانیم.

    مبارزه با هوای نفس، مخصوصاً مبارزه با هواهای نفسانی پنهان،
    چنان انسان را مشغول خودش می‌کند که اصلاً نمی‌تواند به عیوب دیگران بپردازد
    و فقط مشغول عیوب خودش خواهد شد
    (حتی اگر عیب واضح دیگران را ببیند).


    از خدا می‌خواهیم در غربال سهمگین آخرالزمان که قرار است منافقین رسوا شوند،
    ما را در اثر شهوت پنهان خودمان رسوا و نابود نکند
    و بدون بلا شهوت پنهان ما را از بین ببرد.
    یعنی بدون اینکه بلا و مصیبت سختی به ما برساند،
    این هواهای نفسانی پنهان ما را نابود کند.
    ..



    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  2. تشكر

    مانیل (28-02-1394)

  3. #42
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    جلسه پنجم

    انسان وقتی ظالم است شبیه به مظلوم است.
    به تعبیر دیگر، انسان موجود ظالمی است که در عین ظالم بودن، مظلوم است.
    انسان وقتی به خودش ظلم می‌کند، از یک زاویۀ دیگر، می‌شود گفت که مظلوم و ستمدیده است.
    چرا انسان ظالم شبیه مظلوم است؟ چون او به یک قصدی ظلم می‌کند و معصیت انجام می‌دهد که به آن قصد نمی‌رسد.

    امام حسین(ع) می‌فرماید:
    «هر کس بخواهد از راه گناه به مقصدى برسد، دیرتر به آرزویش خواهد رسید و زودتر به خطر می‌افتد؛
    مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ کَانَ‏ أَفْوَتَ‏ لِمَا یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یَحْذَرُ» (کافی/2/373)


    کسی که ظلم می‌کند در واقع اشتباه کرده و وقتی گناه می‌کند نتیجه‌ای که می‌خواهد را از گناهش به دست نمی‌آورد،
    لذا به تعبیری می‌شود گفت دچار سوء تفاهم است. از این بابت قابل ترحم و دلسوزی است.


    وقتی انسام ظلم، جنایت و گناهی انجام می‌دهد، خودش به تعبیری مظلوم است.
    البته این چیزی از جرم گنهکار و ظلم جنایتکار کم نمی‌کند، ولی خوب است لااقل هرکس گاهی اوقات از این زاویه هم به خودش نگاه کند؛
    یعنی دربارۀ خودمان این تصور را داشته باشیم که آن وقت‌هایی که به زعم خودمان با زرنگی منفعت ناسالمی را نصیب خودمان می‌کنیم،
    در واقع داریم سر خودمان را کلاه می‌گذاریم.


    کسی که گناه می‌کند در حقیقت دارد خودش را از لذت بیشتر، محروم می‌کند و به خودش ظلم می‌کند.
    آدم باید دلش برای خودش بسوزد. در مضامین ادعیه هست که از نفس خودمان پیش خدا شکایت می‌کنیم.
    در دعای دوم از مناجات‌های معروف به «خمس عشر»، امام سجاد(ع) می‌فرماید:
    «خدایا به تو شکایت می‌کنم از نفسی که مدام من را به بدی امر می‌کند و... ؛
    إِلَهِی إِلَیْکَ أَشْکُو نَفْساً بِالسُّوءِ أَمَّارَةً وَ إِلَى الْخَطِیئَةِ مُبَادِرَةً وَ بِمَعَاصِیکَ مُولَعَةً...»(مفاتیح الجنان)

    در دعای کمیل هم که حضرت امیر(ع) به کمیل تعلیم کردند، می‌خوانیم:
    «من به خودم ظلم کردم؛ الهی ظَلَمْتُ‏ نَفْسِی‏ وَ تَجَرَّأْتُ بِجَهْلِی‏»(مفاتیح الجنان)


    اینجا بنده، مانند بچه‌ای که به خودش آسیب رسانده و دست و پای خودش را مجروح کرده است
    و می‌رود پیش مادرش و از خودش شکایت می‌کند،
    پیش خدا می‌رود و از خودش شکایت می‌کند.




    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  4. تشكر

    مانیل (28-02-1394)

  5. #43
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    انسان چون دوست دارد پیش خودش و دیگران،
    به عنوان یک آدم خوب شناخته شود، بدی‌های خودش را ندیده می‌گیرد
    و پنهان می‌کند یا اینکه بدی‌های خود را انکار می‌کند و آنها را به صورت‌های مختلف توجیه می‌کند.

    حتی بدی‌های خود از چشم خودش هم پنهان می‌کند.
    اگر انسان بدی‌هایش را از خودش هم پنهان کند، می‌شود «متکبر»
    و اگر بدی‌های خود را پیش دیگران پنهان کند می‌شود «ریاکار».

    این زرنگ‌بازی‌های که آدم‌ دارد، به او لطمه می‌زند و او را عقب نگه می‌دارد.
    فرض کنید یک پمپ بنزینی باشد که به خاطر پاکیزگی هوای شهر، هر خودرویی که در حال بنزین زدن است،
    در همان‌جا معاینه فنی (تست تنظیم موتور) را هم به صورت رایگان انجام دهد
    و اگر ایرادی داشت یک کارتی به راننده بدهد تا هر موقع خواست به تعمیرگاه ویژه مراجعه کند
    و به صورت رایگان خودروی خود را تعمیر کند.

    اگر کسی از این شرایط استفاده نکند و با اینکه خودروی او ایراد فنی دارد،
    آن ایراد را انکار کند و بعد فکر کند که زرنگ‌بازی کرده است،
    آیا سر خودش را کلاه نگذاشته است؟
    چون او دارد به خودش ضرر می‌رساند.



    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  6. تشكر

    مانیل (28-02-1394)

  7. #44
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    انکار کردن عیوب نفس زرنگی نیست،
    زرنگی این است که برویم به درگاه خداوند و عیوب نفس خودمان را اقرار کنیم
    و از خداوند بخواهیم این عیوب را درمان کند. کسی که درِ خانۀ خداوند، به گناهان و بدی‌های خودش اعتراف نمی‌کند،
    در واقع دارد بدی‌های خودش را از خودش هم پنهان می‌کند.

    انسان گاهی اوقات زرنگ‌بازی در می‌آورد یا برای اینکه به نتیجۀ خوب بودن‌هایش برسد عجله می‌کند
    و یا از روی غرور و تکبر، عیوب و بدی‌های خود را پنهان می‌کند و نمی‌گذارد موتور وجودش تعمیر شود.
    این انسان واقعاً بیچاره و مصیبت‌زده است و باید به حال این انسان گریه کرد.

    امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه علت گریه خود را همین مساله بیان می‌فرماید:
    چرا گریه نکنم؟ گریه می‌کنم به خاطر اینکه من وضعی برای خودم درست کرده‌ام که اگر در این وضع از دنیا بروم چه کار کنم...
    (فَمَنْ یَکُونُ أَسْوَءَ حَالًا مِنِّی إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِی إِلَى قَبْرِی لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِی
    وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِی وَ مَا لِی‏ لَا أَبْکِی‏
    وَ مَا أَدْرِی إِلَى مَا یَکُونُ مَصِیرِی وَ أَرَى نَفْسِی تُخَادِعُنِی‏؛ مصباح‌ المتهجد/2/591)


    آدم برای کسی که مظلوم است گریه می‌کند و یکی از کسانی که باید برایش گریه کرد، خودش است،
    یعنی باید به حال خودش گریه کند. بعضی‌ها در مناجات‌ها و توبه‌های خودشان اصرار دارند خدا را راضی کنند
    ولی به حال خودشان گریه نمی‌کنند. البته همین هم خوب است ولی خداوند آن وقتی بنده‌اش را بیشتر تحویل می‌گیرد
    که بنشیند و به حال خودش گریه کند و اعتراف کند که خودش را ضایع و تباه کرده است.

    در مناجات شعبانیه می‌خوانیم:
    «خدایا من عمر خودم را در بی توجهی نسبت به تو فنا کردم
    و ایام جوانی خود را در دوری از تو سپری کردم؛
    وَ قَدْ افْنَیْتُ‏ عُمْرِی‏ فِی شَرَهِ‏ السَّهْوِ عَنْکَ وَ أَبلَیْتُ شَبابِی‏ فِی سَکْرَةِ التَّباعُدِ مِنْک‏»
    (اقبال الاعمال/2/686)




    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  8. #45
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    آدم اگر اهل اعتراف کردن به بدی‌های خودش باشد
    کم‌کم عیب‌های خودش را می‌بیند،
    اما اگر اهل اعتراف کردن به بدی‌های خودش نباشد یک فرآیندی اتفاق می‌افتد
    که باعث می‌شود کم‌کم خودش از خودش هم پنهان شود
    و خودش را فقط آن‌طوری که تمایل دارد می‌بیند نه آن‌طوری که هست؛
    یعنی حقیقت خودش را نمی‌بیند و به عیوب خودش نگاه نمی‌کند.

    اگر انسان عیب‌های خودش را ببیند بنا نیست خودش به تنهایی آنها را برطرف کند
    بلکه این خداوند است که در صورت جدیت انسان، عیوب او را برطرف می‌کند.
    کافی است که انسان نفس خودش را مذمت کند و به عیوب خودش اعتراف کرده
    و مدام استغفار و تمنا و توسل کند و در کنار اینها یک‌مقدار هم مراقبت از نفس داشته باشد.
    بقیه کارها را خدا درست می‌کند.


    فکر نکنید که مراقبت کردن از نفس در برابر بدی‌ها کار بسیار پیچیده‌ و سختی است.
    کافی است یک چیزهایی را رعایت کنیم؛ شبیه رعایت کردن مقررات راهنمایی رانندگی.
    اصلاً خداوند از ما کار پیچیده نمی‌خواهد و در قرآن کریم می‌فرماید:

    «خدا براى شما آسانى و سهولت را خواسته و دشوارى نخواسته است؛
    یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ»(بقره/185)


    آن چیزی که مراقبت از نفس را برای ما سخت می‌کند،
    انکار کردن بدی‌ها و عیوب نفس توسط خودمان است.

    لذا پیامبر اکرم(ص) فرمود:
    «بیشترین چیزی که بر امت خودم می‌ترسم شهوت پنهان و .. است؛
    إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی هَذِهِ الْمَکَاسِبُ الْحَرَامُ
    وَ الشَّهْوَةُ الْخَفِیَّةِ وَ الرِّبَا»(کافی/5/124)




    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  9. #46
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    لااقل چیزی را از خودمان و خدای خودمان پنهان نکنیم،
    اگر خواسته‌های بدی هم داریم آن بدی‌ها را به درگاه خدا اعتراف کنیم
    و اقرار کنیم که ما این چیزهای بد را می‌خواهیم، شاید خداوند دستی روی سر و دلمان کشید
    و تغییر و تحولی در ما ایجاد کرد و وضعمان درست شد.
    اگر می‌خواهیم به خودشناسی یا معرفت نفس برسیم، نباید بدی‌های خودمان را از خودمان پنهان کنیم.

    امام صادق(ع) می‌فرماید:
    «اینکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند طلب علم بر هر مسلمانی واجب است،
    منظورشان علم معرفت نفس است؛
    الْعِلْمُ أَصْلُ کُلِّ حَالٍ سَنِیٍّ وَ مُنْتَهَى کُلِّ مَنْزِلَةٍ رَفِیعَةٍ وَ لِذَلِکَ قَالَ النَّبِیُّ ص
    طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِیضَةٌ عَلَى‏ کُلِ‏ مُسْلِمٍ‏ وَ مُسْلِمَةٍ أَیْ عِلْمِ التَّقْوَى وَ الْیَقِینِ وَ قَالَ عَلِیٌّ ع اطْلُبُوا الْعِلْمَ
    وَ لَوْ بِالصِّینِ وَ هُوَ عِلْمُ مَعْرِفَةِ النَّفْسِ‏»(مصباح الشریعه/ص13)


    یعنی خودشناسی واجب است و کسی که می‌خواهد خودش را بشناسد
    باید با خودش رو راست باشد و چیزی را از خودش پنهان نکند؛
    یعنی عیوب و بدی‌های خود را انکار نکند و از خودش پنهان نکند.

    یکی از گیرهای اساسی و مهمی که بسیاری از ما داریم «هوای نفس پنهان»
    یا «شهوت پنهان» است. اینکه کسی شهوت پنهان خود را پشت سر مسلمانی کردن خودش مخفی کند،
    خیلی بد و خطرناک است.امان از انسان‌های متدینی که خودشان را نساخته‌اند و هوای نفس پنهان دارند
    و بدی‌های خود را انکار کرده یا توجیه می‌کنند. چون اینها عیوب پنهان خود را با آب دعا و توبه شستشو نمی‌دهند
    و اهل گریه و توبه و اعتراف به گناه نیستند.


    اگر انسان این اعتراف به بدی‌ها را پیش خودش انجام ندهد، کم‌کم بدی‌هایش روی هم تل‌انبار
    می‌شود و تبدیل به بیماری‌های لاعلاج روحی می‌شود.
    حالا اگر این شخص، در مجموعۀ بچه‌مذهبی‌ها باشد،
    همۀ این بدی‌ها و عیوب تل‌انبارشدۀ خود را با پوشش دینی،
    توجیه خواهد کرد و این خیلی خطرناک است.





    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  10. #47
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    یکی از دلایل ضعف جامعۀ اسلامی و گروه مسلمانان همین است
    که بعضی‌ها فقط از نظر عقیدتی مؤمن بشوند و از نظر هویت دینی جزء گروه مسلمانان
    و گروه اهلبیتی‌ها محسوب شوند و اهل نماز و قرآن هم بشوند، اما به همین اکتفا کنند
    و دیگر هیچ زحمتی برای خودسازی و مبارزه با نفس نکشند.

    خدا اینها را ضعیف می‌کند. آن وقت همین‌ها می‌نشینند و می‌گویند:
    «ما مسلمان‌ها ضعیف هستیم و کفار مدام دارند به ما ظلم می‌کنند»!
    در حالی که خود اینها اصلاً روی خودشان کار نکرده‌اند و قوی نشده‌اند که بتوانند جلوی این ظلم‌ها را بگیرند؛
    فقط آمده‌اند عضو گروه مؤمنان و مسلمان‌ها شده‌اند.


    باطل که توان ضربه زدن به مؤمنین را ندارد، باطل کجا و ضربه به مؤمنین کجا؟
    در حقیقت این ضربه‌ها کار خود خداست که به وسیلۀ یک یا چند گروه ضعیف باطل صورت می‌گیرد،
    به این دلیل که گروه مؤمنان حاضر نشده‌اند برای مبارزه با نفس خودشان زحمت بکشند و به همین که عضو گروه مؤمنان باشند،
    بسنده کرده‌اند؛ این ضربه‌ها برای بیدار کردن و هشیار کردن مؤمنان است.

    شهوت پنهان برای امت اسلامی بسیار مهلک و خطرناک است و یکی از دلایل ریزش‌ها نیز همین است.
    بعضی‌ها را می‌بینید که قبلاً آدم خوبی بوده‌اند اما بعداً سقوط می‌کنند، چون شهوت پنهان داشته‌اند.
    به عنوان مثال، زبیر با وجود سوابق خوبی که داشت اما به خاطر یک شهوت پنهان(حسادت پنهان) سقوط کرد.
    او در جریان یک مأموریتی که در زمان رسول خدا(ص) داشت یک حسادتی در قلبش نسبت به علی(ع) ایجاد شد
    و آن را پنهان کرد تا اینکه در اثر همان حسادت پنهان سقوط کرد.
    (موسوعۀ التاریخ الاسلامی، یوسفی غروی/ج4/ص620)


    شهوت پنهان فقط منحصر به مسمانان نیست، غیرمسلمان‌ها و کافران هم می‌توانند شهوت پنهان داشته باشند.
    بعضی از کافران، کفر خود(عیوب خود) را پشت سر دلایل موجه و منطقی پنهان می‌کنند؛
    و چنین کافرانی غالبا انسان‌های خیلی رذل و خبیث هم هستند.

    به عنوان مثال برخی از کافرانی که کفر خود را پشت سر دلایل موجه پنهان می‌کنند، می‌گویند:
    «ما به خاطر حقوق بشر با اسلام مخالفت می‌کنیم»
    در حالی که دروغ می‌گویند. اینها مشکل‌شان جای دیگری است،


    مثلاً پذیرش اسلام، دینداری، و عبادت برایشان سخت است یا اینکه نسبت به مؤمنین حسادت می‌کنند
    اما واقعیت را نمی‌گویند و در عوض سعی می‌کنند با بهانه‌تراشی و آوردن دلایل منطقی و فلسفی،
    اسلام را از چشم‌ها بیاندازند. اینها هم دارند پنهان‌کاری می‌کنند. اینها اسیر شهوات و هوای نفس خودشان هستند
    ولی صداقت ندارند و بدی‌های خود را توجیه می‌کنند.

    امروزه در دانشگاه‌های غربی در حوزۀ علوم انسانی،
    تئوری‌های بسیاری طراحی شده است تا نظام سلطه و زندگی غلط در غرب را توجیه کنند؛
    یعنی سعی می‌کنند آدم‌ها را توجیه کنند که برده شدن در مقابل نظام سلطه را بپذیرند.
    اینها هم از جلوه‌های عدم صداقت آنهاست.
    همین شهوات پنهانی وجود دارد که از درون آنها فمینیسم
    و بحث‌های حقوق بشری و برخی قوانین حقوقی در می‌آید.





    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  11. #48
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    کسی که دچار شهوت پنهان است و می‌خواهد خودش را نجات دهد،
    باید با اعتراف مکرر به گناه و ضعف‌های و عیوب خودش به درگاه خداوند متعال،
    خودش را نجات دهد؛ این مهمترین راه برای رهایی از شهوات پنهان است.

    علت شهوت پنهان، زرنگ‌بازی و فریب‌کاری نفس انسان است،
    به حدی که گاهی نمی‌خواهد پیش خداوند به این شهوات اعتراف پنهان کند
    و گاهی نمی‌خواهد پیش خودش به آنها اعتراف کند. این نکته خیلی مهم است که ما نیاز به یک نوع صداقت عمیق داریم
    تا دچار شهوت پنهان نشویم و الا انسان موجود توجیه‌گری است و می‌خواهد زرنگ‌بازی در بیاورد
    و سر خودش و دیگران را کلاه بگذارد و این اختصاص به افراد مذهبی هم ندارد، غیرمذهبی‌ها و کافران هم این‌گونه هستند.

    همه باید روی خودشان کار کنند تا بدی‌های پنهان نداشته باشند؛
    البته نمی‌گوییم کسی نباید بدی داشته باشد، بلکه می‌گوییم کسی نباید بدی‌ پنهان داشته باشد،
    یعنی بدی‌های خود را پنهان نکند و انکار نکند و پیش خودش و در خانۀ خدا به آنها اقرار کند.

    حالا از کجا بفهمیم که شهوت پنهان داریم؟
    از روی آثار شهوات پنهان خودمان می‌توانیم به وجود آنها در خودمان پی ببریم.
    مثلاً یکی از آثار بدی‌های پنهان، عصبانی‌ شدن‌های بی‌خود است.
    بعضی‌ها سر یک چیزهایی، زیادی عصبانی می‌شوند(بیش از حدّ عصبانی می‌شوند)
    مثلاً کسی یک کاری می‌کند که شما خیلی عصبانی می‌شوید و به‌هم می‌ریزید،
    در حالی که واقعاً آن کار نباید شما را این‌قدر عصبانی می‌کرد.
    در برخی از این مواقع باید بفهمید که ایراد شما از یک جای دیگری است.
    باید ببینید کدام شهوتِ برآورده نشدۀ شماست که باعث عصبانیت شما شده؛
    خواستۀ پنهانی که نمی‌توانید به کسی بگویید و حتی پیش خودتان هم حاضر نیستید به آن اعتراف کنید
    ولی برآورده نشدن آن دوست‌داشتنی پنهان،شما را به شدت عصبانی و ناراحت کرده است.

    یکی دیگر از آثار شهوات پنهان این است که آدم منفی‌باف می‌شود.
    مثلاً بعضی‌ها همه‌چیز را به اوضاع و احوال مملکت ربط می‌دهند و مدام منفی‌بافی می‌کنند.
    به عنوان مثال وقتی می‌بینند که یک کسی از چراغ قرمز رد شده، شروع به سیاهنمایی اوضاع مملکت می‌کنند
    و همۀ نظام را زیر سؤال می‌برند فقط به خاطر اینکه
    یک نفر از چراغ قرمز عبور کرده است!



    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  12. #49
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    برخی از منفی‌بافی‌ها ناشی از حسادت است.
    مثلاً اگر شما نسبت به کسی حسادت داشته باشید،
    عیوب او را بیشتر می‌بینید و اگر حسادت خود را پنهان کرده باشید،
    نمی‌توانید تشخیص دهید که این منفی‌بافی شما ناشی از حسادت است.

    یکی دیگر از آثار شهوات پنهان غم و اندوه بی‌جا و بی‌مورد است.
    این غم و اندوه در اثر به دست نیاوردن و نرسیدن به دوست‌داشتنی‌هایی است
    که انسان حتی رویش نمی‌شود بگوید من این چیزها را دوست دارم.


    انسان در اثر نرسیدن به شهوات پنهان، گاهی دلش می‌گیرد و غصه می‌خورد
    ولی نمی‌داند مشکلش از کجاست. حتی ممکن است در اثر این غصه خوردن‌ها،
    کم‌کم افسرده بشود.دقت کنید که: «گاهی اوقات» غضب بی‌جا یا عصبانیت شدید
    ناشی از شهوات پنهان است، نه همیشه.

    یعنی این خشم و غضب، دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد لذا می‌گوییم «گاهی اوقات».
    مثلاً ممکن است عصبانیت و غضب بی‌مورد، ناشی از عوامل جسمی و فیزیولوژیکی انسان،
    یا شرایط محیط زندگی و یا خصوصیات ژنتیک باشد.
    مثلاً بعضی‌ها به صورت ژنتیکی آستانۀ تحمل‌شان پایین است. اگر این موارد را کنار بگذاریم،
    در اغلب موارد می‌توان گفت عصبانیت بی‌جا و بیش از حدّ، ناشی از شهوت پنهان است.

    اگر انسان شهوات پنهان خود را ببیند و برای خودش حل کند
    و بین خودش و خدای خودش در میان بگذارد،
    خیلی راحت‌تر می‌تواند با ناملایمات و بحران‌های مختلف روبرو شود.

    نفس انسان خواسته‌های متنوع و زیادی از او دارد و برای اینکه به همۀ خواسته‌هایش
    نرسیده است ناراحت است، لذا سعی می‌کند این ناراحتیِ خود را
    یک‌جور دیگری بروز بدهد.

    ما نباید بگذاریم که نفس‌مان ناراحتی‌های ناشی از ناکامی‌ در برآورده شدن خواسته‌هایش را یک‌جور دیگری
    (مثل عصبانیت‌ بی‌‌مورد، غم و اندوه بی‌جا و ...) بروز بدهد. باید نفس خود را قانع کنیم
    که به این خواسته‌هایش نخواهد رسید و باید از آنها دل بکَند.
    شهوت پنهان یعنی نفس ما قانع نشده است که از آن خواسته‌های بدش دل بکَند،
    لذا مدام دارد نقشه می‌کشد و تلاش می‌کند تا از یک ‌طریقی
    به آن خواسته‌های بد و پنهانش برسد.
    حالا دلی که این‌طور باشد، آیا به دنبال خدا خواهد رفت؟!
    این دل اصلاً جایی برای خدا ندارد.





    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

  13. #50
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اگر در ابتدای این بحث تأکید می‌کردیم که هر کسی باید فلسفۀ رنج کشیدن
    در این دنیا را برای خودش حل کند(لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَد؛ بلد/4)،
    به خاطر این بود که پذیرش این مسأله موجب می‌شود جلوی شهوات پنهان ما گرفته شود.

    باید مدام به خودمان بگوییم که در این دنیا نمی‌شود به همۀ خواسته‌هایت برسی
    لذا بی‌خود روی خواسته‌هایت پافشاری نکن و درِ خانۀ خدا به خواسته‌های پنهانی نفس خودت اعتراف کن.
    اگر این مسأله را برای خودمان حل کنیم دیگر بر روی برخی از
    دوست‌داشتنی‌های خودمان اصرار نخواهیم داشت.


    یک روایت بسیار جالب دربارۀ شهوت پنهان این است که رسول خدا(ص) می‌فرماید:
    «اگر کسی دوست داشته باشد فردا زندگی کند، یعنی دوست دارد همیشه زندگی کند؛
    مَنْ کَانَ یَأْمُلُ أَنْ یَعِیشَ غَداً فَإِنَّهُ یَأْمُلُ أَنْ یَعِیشَ أَبَدا»(کنزالفوائد/1/62)

    اما اگر از چنین کسی بپرسید که آیا دوست داری همیشه زندگی کنی؟
    او می‌گوید: نه! در صورتی که واقعاً این خواسته را دارد
    ولی آن را پنهان کرده است و حتی خودش هم نمی‌داند
    که این خواسته را دارد.


    یکی از مهمترین عوامل پنهان شدن هوای نفس و شهوات در وجود انسان،
    اصرار بر بدی و گناه است. اگر کسی اهل پنهان کردن بدی‌هایش نباشد
    یکی از لوازمش این است که بر آن بدی‌ها اصرار ندارد.

    استغفار و توبه، اصرار بر گناه را از بین می‌برد.
    کسی که بدی خود را پنهان می‌کند و آن را انکار می‌کند
    معنایش این است که اصرار بر نگه‌داشتن آن بدی دارد.
    اگر روی برخی از دوست‌داشتنی‌های پنهان خودت زیادی اصرار داشته باشی،
    به یک شهوت پنهان یا هوای نفس پنهان تبدیل می‌شود
    که بقیه زندگی تو را به‌هم می‌ریزد و نمی‌توانی بفهمی
    که چرا زندگی‌ات به‌هم خورده است.





    تنها مسیر (2): مبارزه با هوای نفس پنهان




    .

صفحه 5 از 8 نخستنخست 12345678 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •