تنها مسیر (3) : راحت طلبی، مصداق مهم هوای نفس سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تنها مسیر (3) : راحت طلبی، مصداق مهم هوای نفس
صفحه 3 از 11 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 103
  1. #21
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    راحت‌طلبی یک گرایش زشت و قبیح در انسان است.
    برای اینکه راحت‌طلبی در وجود انسان از بین برود خیلی کارها باید کرد.
    مثلاً پدر و مادرها باید برای فرزندان هفت تا چهارده سالۀ خودشان برنامه‌هایی درنظر بگیرند
    و در برخی موارد سخت‌گیری‌هایی نسبت به آنها داشته باشند تا بچه‌ها راحت‌طلب بار نیایند؛
    حتی ممکن است در برخی موارد، محرومیت‌های جزئی ولی مؤثر برایشان در نظر بگیرید و بهشان اعلام کنید.

    مثلاً بگویید: «اگر فلان کار را انجام ندهی، اجازه نیست امروز فلان برنامه تلویزیونی
    را نگاه کنی، یا با بچۀ همسایه بازی کنی.» در عمل هم واقعاً جدّی و البته همراه با مهربانی و حساب‌شدگی برخورد کنید.
    اگر این‌طور برخورد کنید، کم‌کم بچه یاد می‌گیرد که با تنبلی و راحت‌طلبی خودش مبارزه کند.

    البته مراقب باشید که هدفتان را گم نکنید؛ بعضی‌ها به اسم تربیت بچه و اینکه بچه باید یاد بگیرد،
    درواقع به دنبال راحت‌طلبی خودشان هستند؛ یعنی هروقت خودشان حال انجام دادن کاری را ندارند،
    از فرزندشان می‌خوهند آن کار را انجام دهد؛ اینها چیزهایی است که از ناخودآگاه
    بچه‌ها پنهان نمی‌ماند و اثر منفی خودش را در تربیت فرزند می‌گذارد.

    داشتن برنامه‌های از قبل فکر شده، یکی از مواردی است که کمک می‌کند زیاد از هدف اصلی دور نشوید.
    و البته لازم است پدر و مادر همزمان با راحت‌طلبی خودشان هم مبارزه کنند، تا نتایح بهتری بگیرند.
    راحت‌طلبی یک اژدهای کژدم است که باید با آن درگیر شد و الا انسان را نابود می‌کند.

    فرق این اژدهای کژدم با عقرب این است که وقتی عقرب نیش می‌زند،
    دردت می‌آید اما این اژدها وقتی نیشت می‌زند خوشت هم می‌آید
    در حالی که اثر سوئش بسیار مهلک و خطرناک است.


    مادرهای محترم مراقب باشند که با محبت‌های اضافی و بی‌جای خودشان بچه‌ها را راحت‌طلب بار نیاورند
    چون در واقع با این کار همت، اراده و بسیاری از استعدادهای خوب بچه‌های خودشان را نابود می‌کنند.
    حتی گاهی اوقات خود مادرها راحت‌طلبی‌شان را به اعضای خانواده انتقال می‌دهند.
    امروز دشمنان بشریت برای فریب انسان‌ها، سعی می‌کنند راحت‌طلبی و لذت‌طلبی را رواج دهند
    و از این طریق زندگی‌ها را نابود کنند.

    فرهنگ مبتذل و بسیار پلید غرب در واقع دنبال نابود کردن انسان‌ها
    و جلوگیری از لذت‌های بسیار عمیق و ماندگار در وجود انسان‌هاست.


    لذا راحت‌طلبی و هوسرانی را ترویج می‌کند در حالی که خود همان کسانی
    که دارند جهان غرب را اداره می‌کند، خودشان این‌گونه که برای مردم تبلیغ می‌کنند،
    زندگی نمی‌کنند. و متاسفانه وضعیت فرهنگی ما طوری شده
    که وقتی می‌خواهیم توصیه‌ای بکنیم که «این‌طوری رفتار کنید و آن‌طوری رفتار نکنید»
    می‌گویند: «بگذار راحت باشیم»!



    تنها مسیر (3) : راحت طلبی، مصداق مهم هوای نفس




    .

  2. #22
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    وقتی به زندگی برخی از بزرگان نگاه می‌کنیم
    می‌بینیم که چقدر به خودشان سخت می‌گیرند و اصلاً اهل راحت‌طلبی نیستند.

    به عنوان مثال بنده از فرزند آقای بهجت(ره) پرسیدم:
    «شنیده‌ام که آقای بهجت(ره) به بعضی‌ها توصیه کرده بود:
    اگر می‌خواهید خواب بر شما غلبه نکند، نشسته بخوابید.»
    ایشان پاسخ داد: «بله! خود آقای بهجت(ره) اکثراً نشسته می‌خوابیدند.»
    و بعد هم چند تا از عکس‌های ایشان را به من نشان داد که
    آقای بهجت(ره) بر روی یک صندلی بسیار ساده، در حالت نشسته، خوابیده بودند.


    همچنین بنده یک مدتی با آقای جوادی آملی مراوده داشتم.
    می‌دیدم که ایشان وقتی در ماشین می‌نشینند،
    به پشتیِ صندلی تکیه نمی‌دهند. و بعد پرسیدم و متوجه شدم ایشان اغلب همین‌طوری می‌نشینند.

    ایشان در مراوده با افراد مختلف به قدری ادب رعایت می‌کردند
    و به خودشان سخت می‌گرفتند که اطرافیان خجالت می‌کشیدند و معذب می‌شدند.
    البته من نمی‌گویم که شما هم مثل این بزرگواران زندگی کنید،
    ولی لااقل به این قله‌ها نگاه کنید و بحث مبارزه با راحت‌طلبی را جدی بگیرید
    و یک‌مقدار با راحت‌طلبی خودتان مخالفت کنید.


    اگر امروز ماهواره‌ها آمده‌اند و می‌خواهند شما را با هوسرانی و شهوت‌پرستی خراب کنند،
    شما برای مقابله با آن، علیه راحت‌طلبی خودتان قیام کنید.


    چون وقتی بتوانید با راحت‌طلبی خودتان مخالفت کنید،
    در واقع ریشۀ تمدن منحوس غرب را که همان هواپرستی است،
    نابود می‌کنید. وقتی دشمن از آن‌طرف دارد پیش‌روی می‌کند و شما را به سمت لذت‌پرستی سوق می‌دهد،
    شما از این‌طرف پیش‌روی کنید؛ یعنی شروع کنید با راحت‌طلبی خودتان مخالفت کنید،
    تا گرفتار لذت‌طلبی نشوید. چون کسی که علیه راحت‌طلبی خودش قیام کند،
    طبیعتاً مبارزه با لذت‌طلبی برایش راحت خواهد بود.



    تنها مسیر (3) : راحت طلبی، مصداق مهم هوای نفس




    .

  3. #23
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    حالا ما چطوری باید علیه راحت‌طلبی خودمان قیام کنیم؟

    یک وقت فکر نکنید که اگر یک خطر یا مشکلی برای شما پیش آمد
    و شما «مجبور شدید» یک مدتی راحتی خود را کنار بگذارید،
    این کار شما قیام علیه راحت‌طلبی محسوب می‌شود!


    چون بعد از اینکه آن خطر برطرف شد، آن ناراحتی موقت را برای خودتان
    جبران می‌کنید و چند برابر آن، به خودتان راحتی می‌دهید!
    این‌قبیل کارها (که انگیزه‌اش فرار یا ترس است) اثر و فایده‌ای در مقابله
    با راحت‌طلبی انسان ندارد، برای مقابله با راحت‌طلبی باید برنامه داشته باشید.

    اینطور نیست که هر تحرک و فعالیتی قیام علیه راحت‌طلبی محسوب شود،
    کما اینکه هر نوع تحرک بدنی هم ورزش محسوب نمی‌شود و آثار و فواید ورزش را ندارد.


    ان‌شاءالله در جلسات بعد در ادامۀ همین بحث فهرستی را ارائه خواهیم داد
    و خواهیم گفت اگر انسان بخواهد با راحت‌طلبی خودش مبارزه کند،
    چه کارهایی باید انجام دهد؟ مثلاً حضرت امام(ره) که برای نماز شب بیدار می‌شدند،
    به جای اینکه یک‌بار بلند شوند و همۀ رکعات نماز شب را بخوانند،
    چند مرتبه بلند می‌شدند، یعنی اول بلند می‌شدند دو رکعت از نماز شب را می‌خواندند و می‌خوابیدند
    و دوباره بلند می‌شدند و دو رکعت دیگر می‌خواندند.

    چون اصل سختی نماز شب، همان بیدار شدن از خواب است که فرمود:
    «پهلوهایشان از خوابگاه‏هایشان دور مى‏ شود و خدای خود را می‌خوانند؛
    تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ»
    (سجده/16)


    چون کندن از خواب شیرین، خیلی سخت است.
    و کسی که این‌طوری تمرین کند، روحش علیه راحت‌طلبی
    خیلی قوی و مستحکم می‌شود.

    حضرت زهرا(س) که در همۀ زمینه‌ها برای ما اسوه هستند،
    در زمینۀ مبارزه با راحت‌طلبی هم اسوه هستند.
    بعید می‌دانم هیچ خانم هجده ساله‌ای دستش در اثر کار کردن پینه ببندد.
    یعنی آن‌قدر کار کند که دستش مثل دستان مبارک حضرت زهرا(س) پینه ببندد.
    از خدا می‌خواهیم که به حقّ حضرت زهرا(س) ریشه‌های بدی‌ها را
    در دل ما بسوزاند و سرگرمی و لذت و راحتی ما را
    در ذکر و لقاء خودش قرار دهد.
    ..


    تنها مسیر (3) : راحت طلبی، مصداق مهم هوای نفس




    .

  4. #24
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    جلسه سوم

    مسیر رشد عقل، انسان‌ را به جایی می‌برد
    که برای فهم و درک خودش از کلمات و مفاهیم کمتری استفاده می‌کند.
    حداقل در مسائل اساسی، زیاد دچار پیچیدگی و تکثر و تنوع الفاظ نمی‌شود،
    یعنی به یک حرف و به یک حقیقت می‌رسد و همه‌چیز را می‌تواند
    در همان یک حرف یا یک حقیقت، تفسیر کند.

    عرفا و اولیاء خدا و انسان‌های عمیق و دقیق معمولاً برای زندگی خودشان به این
    یک حرف می‌رسند و اگر از آنها راهنمایی بخواهید، همان یک حرف را می‌گوید.
    حتی وقتی به قرآن کریم هم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم
    که خداوند متعال همین کار را انجام داده است
    یعنی به تعبیر برخی از روایات، همۀ قرآن را در سورۀ حمد خلاصه می‌کند.

    (امام رضا(ع):
    أُمِرَ النَّاسُ بِالْقِرَاءَةِ فِی الصَّلَاةِ...
    وَ إِنَّمَا بُدِئَ بِالْحَمْدِ دُونَ سَائِرِ السُّوَرِ لِأَنَّهُ لَیْسَ شَیْ‏ءٌ مِنَ الْقُرْآنِ وَ الْکَلَامِ
    جُمِعَ فِیهِ مِنْ جَوَامِعِ الْخَیْرِ وَ الْحِکْمَةِ مَا جُمِعَ فِی سُورَةِ الْحَمْد؛
    من‌لایحضره‌الفقیه/1/310)

    به عنوان مثالی دیگر، این‌همه موعظه در قرآن هست،
    ولی خداوند متعال در یک جمع بندی می‌فرماید:
    «بگو من فقط یک نصیحت برای شما دارم؛
    قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادی»
    (سبأ/46)

    یا خداوند متعال در جای دیگر، رسالت پیامبر اکرم(ص)
    را در یک آیه جمع می‌کند و می‌فرماید:
    «تو فقط تذکردهنده هستی؛
    إِنَّما أَنْتَ مُذَکِّرٌ»
    (غاشیه/21)


    تنها مسیر (3) : راحت طلبی، مصداق مهم هوای نفس
    ویرایش توسط *خادمه رقیه خاتون(س)* : 24-03-1394 در ساعت 11:12




    .

  5. #25
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    این روش که انسان بتواند همۀ حقایق را
    در ذهن خودش در قالب یک حقیقت یا تعبیر جمع کند،
    یک کار عاقلانه است و علامت رشد انسان است و اولیاء خدا و حکما هم
    این کار را در سخنان‌شان انجام داده‌اند. مثلاً از برخی حکما
    و عرفا نقل شده که همه چیز این توصیه جمع می‌شود که
    «مرنج و مرنجان».

    واقعاً می‌شود همۀ حرف‌های خوب را در یک حرف جمع کرد،
    و اگر انسان به آن یک حرف اصلی زندگی برسد،
    خیلی آرامش پیدا می‌کند و می‌تواند به همۀ زندگی خودش
    از همان زاویه نگاه کند. گاهی اوقات بسیاری از تلاش‌های علمی ما
    برای این است که از سخنان پراکنده و از اطلاعات و آگاهی‌های مختلف،
    به یک نقطه برسیم، یعنی به یک قاعدۀ بسیار فراگیر برسیم
    که تمام آن گزاره‌های دیگر را دربرگیرد.


    در مباحث اخلاقی و معنوی و انسان‌شناسی هم همین‌طور است.
    گاهی اوقات انسان به یک کلمۀ نجات‌بخش و یک حرف محوری می‌رسد
    که با آن می‌تواند تمام حرف‌های پراکنده و موعظه‌های گوناگون را
    در ذهن خودش جمع‌بندی کند.

    البته اگر کسی از او توضیح بخواهد، می‌تواند هزاران شرح و تفسیر
    از زوایای مختلف بیان کند درحالی که همۀ آنها
    در اصل یک کلمه بیشتر نیست.


    تنها مسیر (3) : راحت طلبی، مصداق مهم هوای نفس




    .

  6. #26
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بر اساس مباحث پیشین، دیدیم که تمام وجود انسان،
    فلسفۀ زندگی انسان، و حقیقت دینداری در این کلمه خلاصه می‌شود:
    انسان تمایلات کم‌ارزشی دارد و باید بتواند از این تمایلات بگذرد تا به تمایلات
    باارزش‌تری برسد که معمولاً پنهان‌تر هستند و لذت و شیرینی‌شان دیرتر درک می‌شود.

    فهم، جهنم و بهشت، عشق به خدا:


    همۀ زندگی انسان برای همین است؛ فهم انسان برای این است
    که بتواند این مسیر را طی کند، جهنم و بهشت هم برای این است که انسان انگیزه لازم
    برای این کار را پیدا کند. عشق به خدا هم همان محبت یا علاقۀ پنهان و عمیقی است که باید رو بیاید.
    یعنی با حذف علاقه‌های بی‌ارزش‌تر، کم‌کم آن علاقۀ برتر خودش را نشان می‌دهد.

    البته محبت به خدا از یک جهت دیگر هم با این موضوع رابطه دارد؛
    و آن اینکه چون آدم خدا را دوست دارد، انگیزه پیدا می‌کند این کار سخت را انجام دهد،
    یعنی از علاقه‌های سطحی عبور کند تا به علاقه‌های عمیق‌تر برسد.


    مباحث سیاسی:

    تمام بحث‌های سیاسی عالم نیز در همین چهارچوب قرار می‌گیرد.
    یعنی قدرت‌طلبان کسانی هستند که برای رسیدن به علاقه‌های سطحی،
    حیوانی و ددمنشانۀ خود، به مردم ظلم می‌کنند. انسان اگر تابع علاقه‌های بدِ خودش بشود،
    دیگر برای خودش حدّی قائل نیست و همین‌طور جلو می‌رود و به دیگران تعدی می‌کند.
    از طرف دیگر، باید مقابل این افراد قدرت‌طلب(مستکبران) ایستاد
    تا مردم بتوانند مسیر زندگی و سعادت
    خود را به درستی طی کنند.

    واجبات و محرمات، گناهان و ثوابها، نماز:

    تمام واجبات و محرمات، ثواب‌ها و گناهان نیز در همین چهارچوب جای می‌گیرد.
    مثلاً نماز برای چیست؟ نماز هم از ابعاد مختلف به همین حقیقت برمی‌گردد.
    اولاً خودِ نماز ابتدائاً جذاب و راحت نیست و کمی سختی دارد،
    و همین‌که شما این سختی را می‌پذیرید، در واقع یک تمرین روزانه‌ با یک برنامۀ منظمِ الهی
    علیه تمایلات سطحی شماست. در واقع نماز اولین برنامه برای مبارزه با تمایلات
    سطحی است. از سوی دیگر، نماز قلب انسان را با انگیزه‌ای که ما برای
    این مجاهده لازم داریم، پیوند می‌دهد.



    تنها مسیر (3) : راحت طلبی، مصداق مهم هوای نفس




    .

  7. #27
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    علم احکام و علم اخلاق:

    تمام احکام شرعی و مباحث اخلاقی حول همین محور واحد -
    یعنی مبارزه با هوای نفس طبق برنامۀ الهی- قرار می‌گیرند.
    علم احکام و علم اخلاق، ارائه کنندۀ برنامه‌های متنوعی هستند
    برای اینکه ما بتوانیم این پروژه را به اجرا برسانیم،

    یعنی برخلاف برخی از گرایش‌های سطحی و کم‌ارزش خودمان و به نفع گرایش‌های عمیق‌تری
    که در «وجود خودمان» هست، اقدام کنیم. پس ما وقتی مبارزه با هوای نفس می‌کنیم،
    در واقع از خودگذشتگی انجام نمی‌دهیم، بلکه داریم به خواسته‌های عمیق وجود خودمان پاسخ می‌دهیم.‌


    کسانی که دینداری نمی‌کنند، فکر می‌کنند که دینداری کردن یعنی از خودگذشتگی!
    ولی آنهایی که دینداری می‌کنند، کم‌کم می‌فهمند که از خودگذشتگی نکرده‌اند،
    بلکه به نفع خودشان کار کرده‌اند و لذت هم برده‌اند. چون با دینداری، در واقع بخشی از
    خواسته‌های دل خود را ارضا کرده‌اند. یعنی کسانی که خیلی برای خدا تلاش می‌کنند و جان می‌دهند،
    در واقع در حال پاسخ دادن و ارضای خواستۀ قلبیِ عمیق خودشان هستند.
    وقتی انسان دلِ خودش را شاد می‌کند، باید یک چیزی هم بدهد،
    نه اینکه احساس طلبکاری داشته باشد؛ لذا اولیاء خدا، همه به خدا بدهکار هستند.

    چون با دینداری خودشان در واقع دارند لذت می‌برند،
    چون به گرایش‌های عمیق خودشان پاسخ می‌دهند.


    دینداری یعنی ارضاء خواسته‌ها و گرایش‌های عمیق
    و باارزشی که در وجود انسان هست و بی‌دینی
    یعنی خودزنی و علیه خود اقدام کردن.



    تنها مسیر (3) : راحت طلبی، مصداق مهم هوای نفس




    .

  8. #28
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    حرف حساب اراذل و اوباش عالم و پست‌ترین جنایتکاران عالم،

    این است که «دلم می‌خواهد».
    اولیاء خدا هم به همین می‌رسند که «دلم می‌خواهد» منتها اراذل و اوباش عالم
    این‌طرف سطحی دلشان را نگاه می‌کنند،
    و اولیاء خدا آن‌طرف عمیق دلشان را نگاه می‌کنند.

    اینکه بعضی‌ها چشم‌ برزخی‌شان باز می‌شود و استعدادهای خارق‌العاده پیدا می‌کنند
    و به عالم نور و معنا راه پیدا می‌کنند، چگونه به این‌جاها می‌رسند؟
    وقتی شما «دلم می‌خواهد»های پست و پلشت خود را کنار بگذارید،
    و به‌جای آنها به«دلم می‌خواهد»های عمیق خودتان جواب بدهید،
    یک رشد روحی فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنید و به یک جهان تازه‌ای وارد می‌شوید
    و چشم‌تان هم باز می‌شود و اتفاق‌های خیلی قشنگ برای‌تان رخ می‌دهد.


    پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید:

    «چشمان خود را (از حرام و آنچه دین گفته) ببندید، تا عجائب عالم را ببینید؛
    غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ تَرَوُا الْعَجَائِب»
    (مصباح‌الشریعه/ص9)

    البته منظور از چشم، فقط چشمِ سر نیست،
    بلکه چشمِ دل هم هست، یعنی دل‌تان دنبال حرام نباشد‏.


    در اینجا منظور از حرام، گرایش‌های سطحی بد یا کم‌ارزش است.
    اگر انسان از این‌ها چشم‌پوشی کند، عجائب عالم را می‌بیند و معرفت پیدا می‌کند.
    آن عرفانی که می‌گویند یعنی همین. اصلاً راه عرفان همین است
    و خبر دیگری در این عالم نیست.

    عمل:

    حالا عمل در این میان چه نقش و چه معنایی دارد؟
    عمل یعنی فعالیتی که انسان در جهت مبارزه با گرایش‌های بد
    و نشان دادن گرایش‌های خوب انجام می‌دهد.

    اگر این مسأله در دوران تحصیل بچه‌ها در مدرسه برایشان جابیفتد،
    در دانشگاه دروس معارف اسلامی بیشتر جنبۀ تذکر خواهند داشت
    و شاید اساساً نیازی به برخی از دروس نباشد،چون اصل مطلب
    در مدرسه برایشان گفته شده است.



    تنها مسیر (3) : راحت طلبی، مصداق مهم هوای نفس




    .

  9. #29
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در مقابل دین هم در عالم بی‌دینی یک سخن بیشتر نیست
    و همۀ حرف‌ها برعلیه دین در همین یک کلمه خلاصه می‌شود،
    و آن اینکه انسان هوای نفس خودش را می‌پرستد نه خدای خودش را.
    یعنی به گرایش‌های پست و کم‌ارزش دل خود نگاه می‌کند،
    نه گرایش‌های عالی و باارزش خودش.

    خداوند می‌فرماید:
    «آیا آن کسى را که هواى نفس خود را خداى خود گرفت، دیدی؟
    أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ»
    (جاثیه/23)


    گویا در همین سؤال کوتاه، همۀ جواب‌های عالم نهفته است،
    و چیز دیگری در عالم باقی نمی‌ماند.

    بقیۀ برنامه‌های دین برای این است که وقتی فهمیدید اصل مسیر چیست،
    حالا به شما می‌گوید که چگونه باید این کار را انجام دهید،
    یعنی به صورت جزئی توضیح می‌دهد که در موقعیت‌ها و موارد مختلف
    چگونه با تمایلات بد و کم‌ارزش خودتان مبارزه کنید.

    خداوند متعال در ابتدای قرآن کریم، همین موضوع را بیان می‌فرماید:
    «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ»
    (بقره/2)

    یعنی این کتاب برای هدایت متقین است،
    حالا متقین چه کسانی هستند؟ یک جای دیگر در قرآن کریم،
    توضیح داده شده که این تقوا یعنی چه؟
    «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها»
    (شمس/8)

    یعنی خداوند به این انسان، فجورش را الهام کرده یعنی الهام کرده است
    که گرایش‌های پست او کدام گرایش‌ها هستند و به انسان الهام کرده است
    که چگونه باید جلوی این گرایش‌های پست خودش بایستد؟


    پس تقوا یعنی اینکه انسان جلوی گرایش‌های بد، بایستد.
    لذا در ابتدای قرآن می‌فرماید:
    این قرآن برای هدایت کسانی است که بنا دارند
    جلوی گرایش‌های بد خودشان بایستند.
    (ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ)



    تنها مسیر (3) : راحت طلبی، مصداق مهم هوای نفس




    .

  10. #30
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اگر انسان به دینداری خود این‌طوری نگاه کند،
    روح او از پراکندگی نجات پیدا می‌کند و از بسیاری
    از شبهات و بهانه‌هایی که شیطان در دل انسان
    می‌اندازد جلوگیری می‌کند.

    در این مباحث تنها مسیر گفتیم:
    باید از گرایش‌های بد و کم‌ارزش بگذریم
    تا به گرایش‌های عمیق‌تر وجود خودمان برسیم؛
    گرایش‌های عمیقی که انسان واقعاً آنها را دوست دارد
    و اگر به آنها جواب ندهد، عقده‌ای می‌شود.


    در روان‌شناسی یک بحثی به نام عقدۀ ادیپ مطرح شده
    که طبق فرمایش آیت‌الله مصباح نیمی از این بحث درست است.
    منظور از عقده این است که انسان یک محبت یا علاقۀ سرکوفت‌خورده داشته باشد
    و به خاطر پاسخ ندادن به آن علاقه، روان‌پریش شده باشد.

    ما یک گرایشی داریم به نام «گرایش به خدا»
    که اگر آن را در وجود خودمان سرکوب کنیم، عقده‌ای خواهیم شد.

    اما گرایش‌های دنیایی که سطحی و کم‌ارزش هستند و اصالت ندارند،
    اگر به آنها پاسخ ندهید و با آنها مخالفت کنید، نه‌تنها عقده‌ای نمی‌شوید،
    بلکه اتفاقاً شکفته می‌شوید. مثل هَرس کردن درخت.

    اصلاً معنای تزکیه همین است.
    تزکیه یعنی اینکه گرایش‌های بی‌خود و بی‌ارزش خودت را بزنی،
    تا گرایش‌های اصلی تو روبیایند. با این کار در واقع داری به دنبال خواسته‌های
    دلِ خودت می‌روی.


    اگر این کار را انجام دهی، به همین شدتی که گناه را دوست داری،
    ده‌ برابر بیشتر از آن، خدا را دوست خواهی داشت.
    و با این کار در واقع دنبال کیف
    و لذتِ دل خودت رفته‌ای.



    تنها مسیر (3) : راحت طلبی، مصداق مهم هوای نفس




    .

صفحه 3 از 11 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. موهای نقره ای، گنجینه‌ای آسمانی
    توسط خادمه صدیقه طاهره(س) در انجمن سالمندان
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 22-02-1392, 17:40
  2. فتنه افکنی، یا دستاویز گریز از فتنه!
    توسط ganjineh در انجمن حضرت فاطمه زهرا (س)
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 05-02-1389, 21:17
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 01-02-1389, 11:57
  4. شادکامی، شخصیت و موفّقیت
    توسط محب فاطمه در انجمن مقالات تربيتي
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 30-01-1389, 13:37
  5. خلق آثار هنری با تبدیل تصاویر دیجیتالی به نقاشی های طبیعی، حالت روغن، پاستیل، زغال چوب
    توسط درگاه محبوب در انجمن نرم افزارهاي گرافيک، تصويري و مولتي مديا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 08-01-1389, 22:25

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •