سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 11 از 13 نخستنخست ... 78910111213 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 101 تا 110 , از مجموع 126

موضوع: تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی

  1. Top | #101

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    امام باقر(ع)‌ می‌فرماید:

    «من بر رفتارها (اذیت‌های) غلام خودم و خانوادة خودم صبر می‌کنم؛
    صبری که از گیاه حنظل هم تلخ‌تر است،
    چون کسی که بر این سختی‌ها و اذیت‌ها صبر کند،
    به درجة‌ صبر صائم قائم می‌رسد
    (فرد روزه‌داری که شب‌ها برای عبادت بیدار است)
    و به درجة شهید می‌رسد، شهیدی که جلوی پای
    پیامبر(ص‌)‌ به شهادت رسیده است؛

    إِنِّی لَأَصْبِرُ مِنْ غُلَامِی هَذَا وَ مِنْ أَهْلِی عَلَى مَا هُوَ أَمَرُّ مِنَ الْحَنْظَلِ
    إِنَّهُ مَنْ صَبَرَ نَالَ بِصَبْرِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ الْقَائِمِ
    وَ دَرَجَةَ الشَّهِیدِ الَّذِی قَدْ ضَرَبَ بِسَیْفِهِ قُدَّامَ مُحَمَّدٍ ص»
    (ثواب الاعمال/198)

    یعنی کسی که بر تلخی‌ها و اذیت‌های خانواده و اطرافیان و زیردستان خودش
    صبر کند،‌به درجة شهیدی می‌رسد که در رکاب پیامبر اکرم(ص)‌
    جنگیده و به شهادت رسیده است.






    امضاء
    .



  2. Top | #102

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    مسألة‌ تبدیل شدن هواپرستی به اندیشه،
    نگرش و تئوری، یک مسألة‌ عام‌البلوی است.

    این مسأله را حتی در کودکان هم می‌توان دید.
    مثلاً کودک به چیزی علاقه دارد، و پدر و مادر با آن خواسته
    مخالفت می‌کنند.این بچه آن‌قدر فکر خودش را به کار می‌اندازد
    که خواستة‌ خودش را با دلایل مختلف توجیه کند.

    وقتی یک کودک می‌تواند این‌طور برای هوای نفس خودش
    دلیل درست کند و توجیه بیاورد،‌ در نظر بگیرید اگر یک فرد
    -در مقام مدیر و مسئول- کمی در سخن گفتن مهارت داشته باشد
    چقدر می‌تواند در توجیه و تئوریزه کردن
    هوای نفس خودش موفق باشد!


    پیامبر اکرم(ص)‌ می‌فرماید:
    «من برای امت خودم از یک چیز خیلی نگران هستم
    و آن هم منافق علیم اللسان است؛

    إنّ أخْوَفَ ما أخافُ عَلى اُمّتِی کُلُّ مُنافقٍ عَلیمِ اللِّسانِ»
    (کنزالعمال/28969)


    منافق علیم اللسان، دین و ایمان درستی ندارد
    ولی زبان چرب و نرمی دارد،‌ و در هر مسأله‌ای یک
    جواب حاضری دارد که سریع مطرح می‌کند.







    امضاء
    .



  3. Top | #103

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    آن چیزی که دربارة‌ مسئولین و سیاسیون اهمیت دارد و در روایات ما
    خیلی مطرح شده است، مخالفت با هوای نفس است، نه صِرف اعتقاد به اسلام.


    حتی ایمان و دانش هم-از نظر اهمیت- در مرحلة بعد از مخالفت با هوای نفس قرار دارد.
    باید دید که این شخص،‌ خمیرمایة مخالفت با هوای نفس را دارد یا نه؟
    اگر نداشته باشد،‌ ذهنش تئوری‌های غلط تولید خواهد کرد.
    و بعد هم از رفتارها و سیاست‌های غلط خودش، دفاع خواهد کرد
    و این کار دون عقلانیت و شخصیت یک انسان فرهیخته است.

    امیرالمؤمنین(ع)‌ می‌فرماید:
    «مدیریت صحنة امتحان آدم‌هاست؛


    الْوِلَایَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَال‏»
    (نهج‌البلاغه/حکمت441)

    سیاسیون خیلی راحت امتحان می‌شوند و مردم باید بدانند که الان
    سیاسیون دارند امتحان پس می‌دهند. اگر مردم از اصول این امتحان پس دادن
    و چگونگی شکست و پیروزی در این امتحانات خبر نداشته باشند،
    نتایج بدی به بار خواهد آورد. لذا مردم باید در رفتار مسئولین دقت کنند
    و متوجه شوند که سیاسیون در امتحانات خود
    شکست می‌خورند یا پیروز می‌شوند.


    کسانی که در مبارزه با هوای نفس خودشان، بصیر هستند،‌
    در مورد مبارزه با هوای نفس مسئولین هم بصیر می‌شوند.
    یعنی می‌فهمند که این مسئولین،‌ در مبارزه با هوای نفس خودشان
    موفق هستند یا نه؟ مثلاً‌ وقتی یک مسئول عصبانی می‌شود،‌
    از نحوة‌ برخورد او، خیلی چیزها را می‌فهمند.





    امضاء
    .



  4. Top | #104

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    اولین مخاطب همة موعظه‌ها، مدیران جامعه هستند.
    لذا وقتی بحث مخالفت با هوای نفس مطرح می‌شود
    قبل از هر کسی اول از مسئولین جامعه انتظار داریم
    که مخالفت با هوای نفس کنند.

    متاسفانه یک انحراف در جامعة ما دیده می‌شود و آن ‌اینکه
    مردم هر مفهوم اخلاقی را می‌شوند، اول یاد مسئولین نمی‌افتند
    و این به خاطر تلقی غلط مردم از اخلاق است.


    مثلاً وقتی بحث حسادت را می‌شنویم،‌ اول باید به یاد ولایتپذیری و ولایتگریزی
    بیفتیم نه حسادت دو رقیب شغلی نسبت به همدیگر یا
    حسادت دو هوو نسبت به همدیگر.

    وقتی بحث تکبر را می‌شنویم اول باید به یاد ولایتپذیری و ولایتگریزی بیفتیم.
    اگر بحث تقوا مطرح می‌شود اول باید یاد مسئولین و سیاسیون بیفتیم،
    چون‌ تقوا در درجة‌ اول برای سیاسیون است.



    امضاء
    .



  5. Top | #105

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    وقتی بحث قربانی شدن اسماعیل(ع)‌ توسط پدرش حضرت ابراهیم(ع)‌
    مطرح می‌شود، انسان به یاد یکی از سخت‌ترین امتحانات الهی می‌افتد.
    یکی از سخت‌ترین امتحانات الهی این است که یک آقایی،
    آقازادة‌ خودش را قربانی کند.


    مثلاً‌ ما عالم روحانیِ اهل تقوا، سراغ داریم که‌ با آقازادة خودش خراب شده
    و در این امتحان الهی مردود شده است.البته ما در انقلاب خودمان کسانی
    را هم سراغ داریم که حکم اعدام آقازادة خودشان را داده‌اند؛
    به خاطر اینکه فرزندشان عضو گروهک‌های تروریستی شده بود.



    در مراحل بالاتر باید بر روی هوای نفس‌های پیچیده‌تر کار کنیم.
    مثلاً حضرت ابراهیم(ع)‌ وقتی قرار بود امام شود،‌
    علی‌رغم اینکه همة امتحانات قبلی (مثل افتادن در آتش و...)
    را به خوبی پشت سر گذاشته بود،‌ یک امتحان سخت از او گرفته شد
    و آن هم قربانی کردن آقازادة‌ خودش بود.


    امضاء
    .



  6. Top | #106

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    بحث هوای نفس در مورد مسئولین و سیاسیون، دیگر
    در حدّ گناهان دمِ دستی مانند چشم‌چرانی نیست.
    بلکه هوای نفس آنها خیلی ظریف و حساس می‌شود
    و به سادگی قابل مشاهده نیست.


    مثلاً زبیر 25 سال پای امیرالمؤمنین(ع)‌ ایستاد و سوخت.
    یعنی در آن سال‌ها به دلیل طرفداری از امیرالمؤمنین(ع)‌ خودش را
    از بهره‌های اجتماعی محروم کرد،‌ ولی بعداً هوای نفس او
    در مسائل دیگری بروز پیدا کرد.

    امتحانات مربوط به مسئولین جامعه خیلی سخت است.
    هوای نفس‌هایی که ممکن است در مسئولین پیدا شود،‌
    خیلی ظریف و پیچیده است. مثلاً ممکن است یک کسی در ابتدا،
    مخلصانه وارد این عرصه شده باشد،‌ اما بعداً وقتی می‌بیند
    که احتمال دارد در این عرصه یک‌مقدار کم بیاورد،‌
    از ترس اینکه مبادا کم بیاورد و ضایع شود،‌ مطابق هوای نفس
    رفتار می‌کند.اینجاست که هوای نفس او رو می‌آید.



    امضاء
    .



  7. Top | #107

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    نقل شده است که یک عالم و عارف بی‌نظیر،‌
    در روز عاشورا در یک جلسه‌ای بعد از علمای دیگر بالای منبر
    رفت که روضه بخواند. همه منتظر بودند که او از نفرات قبلی،‌
    بهتر روضه بخواند و روی دست همه بزند.

    گویا نفس او هم یک چنین انتظاری از او داشت.
    ایشان هم می‌توانست این کار را بکند و چنان روضه‌ای بخواند
    که روی دست همه بزند. ولی او با اینکه روز عاشورا بود،‌
    شروع می‌کند روضة‌ موسی‌بن جعفر(ع)‌ می‌خوانَد؛
    برای اینکه روی نفس خودش را کم کند و به نفسش حال ندهد.
    در آن جلسه، همه مات و مبهوت مانده بودند که
    چرا این‌طوری روضه می‌خوانَد؟!



    امضاء
    .



  8. Top | #108

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    جلسه هفتم

    وقتی متوجه شدیم که برنامۀ زندگی ما «مبارزه با هوای نفس» است،
    این فقط در زندگی فردی ما محدود نخواهد شد.
    کسی که اهل مبارزه با هوای نفس باشد، رفتار اجتماعی او
    نیز تغییر خواهد کرد و رفتارش با کسی که اهل مبارزه با هوای نفس نیست،
    متفاوت خواهد بود. وقتی مردم یک جامعه اهل مبارزه با هوای نفس باشند،
    وضع آن جامعه تغییر خواهد کرد.


    کسی که اهل مبارزه با هوای نفس است و زیر بار هوای نفس خودش نمی‌رود،
    طبیعتاً در رفتار اجتماعی نیز زیر بار هوای نفس دیگران نمی‌رود.
    چنین کسی زیر بار زور نمی‌رود و سلطه نمی‌پذیرد؛ یعنی با افراد هواپرستی
    که می‌خواهند از سرِ هواپرستی بر او سلطه پیدا کنند،
    مبارزه خواهد کرد. لذا ما آدم اخلاقی‌ای که محور اخلاقش
    مبارزه با هوای نفس است، نخواهیم داشت که اهل انقلابی بودن نباشد.
    یعنی ریشۀ انقلابی‌گری نیز همان مبارزه با هوای نفس است.




    امضاء
    .



  9. Top | #109

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    وقتی کسی با تمایلات بدِ خودش مبارزه کرد،
    طبیعتاً با تمایلات بدِ کسانی که می‌خواهند بر او سلطه پیدا کنند
    نیز مبارزه خواهد کرد. او که اسیر هوای نفس خودش نمی‌شود،
    قطعاً اسیر و ذلیل هوای نفس دیگران هم نمی‌شود و به تمایلات پست دیگران
    هم سواری نمی‌دهد. لذا چنین کسی تبدیل به یک آدم انقلابی می‌شود.
    و وقتی که یک جامعه هم اهل مبارزه با هوای نفس شد،
    این جامعه زیر بار زور نمی‌رود.


    جامعه‌ای که اهل مبارزه با هوای نفس باشد، زیر بار هوای نفس
    سلطه‌طلبان نمی‌رود. در چنین جامعه‌ای، مدیری -از سوی مردم- انتخاب می‌شود
    که اهل مبارزه با هوای نفس باشد. در چنین جامعه‌ای مردم
    رؤسای سیاسی جامعه را از کسانی انتخاب می‌کنند که
    اهل مبارزه با هوای نفس هستند. یعنی افراد هواپرست –که زیر بار
    هوای نفس قدرتها بروند- را به عنوان رئیس خودشان انتخاب نمی‌کنند.


    در چنین جامعه‌ای، مردم از کسی که اهل مبارزه با هوای نفس باشد،
    تبعیت می‌کنند. و لذا آن کسی که در رأس قرار می‌گیرد و خودش اهل مبارزه با
    هوای نفس است، مدیریت راحتی خواهد داشت، چون همۀ جامعه
    اهل مبارزه با هوای نفس هستند.





    امضاء
    .



  10. Top | #110

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    چرا در دوران حکومت امیرالمؤمنین(ع)،
    مردم این‌قدر ایشان را اذیت می‌کردند؟


    حضرت زهرا(س) به آن مردم می‌فرمود:
    چون شما می‌بینید که علی(ع) به نفس خودش سخت می‌گیرد،
    نمی‌توانید او را تحمل کنید چون می‌ترسید که علی(ع)
    به شما هم سخت بگیرد، در حالی که علی(ع)
    به شما سختگیری نخواهد کرد.

    اگر کار را به علی(ع) بسپارید، ایشان به شما سهل می‌گیرد.

    (وَ مَا نَقَمُوا مِنْ أَبِی الحَسَنٍ نَقَمُوا وَ اللَّهِ مِنْهُ نَکِیرَ سَیْفِهِ‏ وَ شِدَّةَ وَطْأَتِهِ وَ نَکَالَ وَقْعَتِهِ
    وَ تَنَمُّرَهُ فِی ذَاتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اللَّهِ لَوْ تَکَافُّوا عَنْ زِمَامٍ نَبَذَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص لَاعْتَلَقَهُ
    وَ لَسَارَ بِهِمْ سَیْراً سُجُحاً لَا یَکْلُمُ خِشَاشُهُ وَ لَا یُتَعْتَعُ رَاکِبُهُ...
    إِلَّا بِغَمْرِ الْمَاءِ وَ رَدْعِهِ سَوْرَةَ السَّاغِب‏؛


    (احتجاج/1/108؛ معانی‌الاخبار/ص355؛ امالی طوسی/375)



    امضاء
    .



صفحه 11 از 13 نخستنخست ... 78910111213 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی