تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی
صفحه 12 از 13 نخستنخست ... 28910111213 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 111 تا 120 , از مجموع 126
  1. #111
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آن مردم خودشان اهل مبارزه با هوای نفس نبودند
    و وقتی می‌دیدند که علی(ع) چقدر به خودش سخت می‌گیرد،
    می‌ترسیدند که با آنها نیز سختگیری کند،
    لذا -از دور- از حضرت می‌ترسیدند.

    بعد این مردم علی(ع) را کنار گذاشتند -و لااقل یک گروه از آنها-
    به سراغ معاویه‌ای رفتند که برای خودش کاخ سبز ساخته بود،
    و جالب اینکه از معاویه بهتر و راحت‌تر تبعیت کردند تا از امیرالمؤمنین(ع)!


    کمااینکه حضرت می‌فرمود:
    من حاضرم ده نفر از شما را بدهم و یک نفر از یاران معاویه را بگیرم

    (صَاحِبُکُمْ یُطِیعُ اللَّهَ وَ أَنْتُمْ تَعْصُونَهُ وَ صَاحِبُ أَهْلِ الشَّامِ یَعْصِی اللَّهَ
    وَ هُمْ یُطِیعُونَهُ لَوَدِدْتُ وَ اللَّهِ أَنَّ مُعَاوِیَةَ صَارَفَنِی بِکُمْ صَرْفَ الدِّینَارِ بِالدِّرْهَمِ فَأَخَذَ
    مِنِّی عَشَرَةَ مِنْکُمْ وَ أَعْطَانِی رَجُلًا مِنْهُمْ؛
    (نهج‌البلاغه/خطبۀ 97)


    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  2. #112
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    پس مسأله این است:

    یک کسی هست(به نام معاویه) که مبارزه با هوای نفس نمی‌کند
    بلکه دیگران را هم در خدمت هوای نفس خودش می‌گیرد
    و پول خانه‌های دیگران را می‌گیرد و برای خودش کاخ می‌سازد،

    ولی مردم از چنین کسی بهتر تبعیت می‌کنند نسبت به کسی که
    «در کوخ زندگی می‌کند و با هوای نفس خودش مبارزه می‌کند.

    حتی آن مردم پابرهنه‌ای که دنبال عدالت بودند هم
    درست و حسابی از این شخص که مبارزه با
    هوای نفس می‌کرد (امیرالمؤمنین(ع)
    تبعیت نمی‌کردند.







    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  3. #113
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    چرا کسانی که هواپرست هستند، ولایت اولیاء خدا را نمی‌پذیرند
    اما ولایت هواپرستان را می‌پذیرند؟ چرا این‌طوری نیستند
    که همه‌جا قُدبازی در بیاورند؟


    اگر آنها، هم در مقابل اولیاء خدا و هم در مقابل هواپرستان، قُدبازی
    در می‌آوردند، مسأله ساده‌تر بود و می‌گفتیم آنها کلاً قُد و متکبر هستند،
    ولی جالب اینجاست که همان کسانی که در مقابل ولیّ خدا،
    قُدبازی در می‌آورند و ولایت او را نمی‌پذیرند،
    ولایت هواپرستان را می‌پذیرند.

    همان‌طور که قبلاً بیان شد، جامعه‌ای که هواپرست باشد، زیر یوق
    هواپرستان عالم می‌رود. ولی نکتۀ جالب‌تر این است که چنین جامعه‌ای،
    زیر یوق یک شخصیتی که هواپرست نیست، نمی‌رود.


    در اینجا دو مسأله وجود دارد:

    1- جامعه‌ای که اهل تبعیت از هوای نفس است،
    چرا راحت زیر بار تبعیت از هواپرستان عالم می‌رود؟


    2- چنین جامعه‌ای چرا زیر بار تبعیت از شخصیتی
    که هواپرست نیست، نمی‌رود؟


    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  4. #114
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ولایت یعنی پذیرش مدیریت کسی که هواپرست نیست،

    و لذا اگر ولایت بیاید در جامعه‌ای که اهل هواپرستی هستند،
    غریب می‌ماند کمااینکه امیرالمؤمنین(ع) در آن جامعه غریب ماند.

    اما سؤال این است که هواپرستان با ولی خدا چه مشکلی دارند؟
    این سؤال سه پاسخ عمده دارد:

    اول اینکه ولیّ خدا که خودش اهل مبارزه با هوای نفس است،
    شیوۀ اعمال ولایتش کریمانه و بزرگوارانه است.
    یعنی زود مچ‌‌گیری و مجازات نمی‌کند.

    به سادگی آبروی افراد خطاکار را نمی‌برد و با سختگیری
    وحشتناک و زد و بندهای پشت پرده، کار خودش را پیش نمی‌بَرد.
    بلکه با کرامت و حفظ آبرو و بزرگواری با افراد رفتار می‌کند.


    برخورد ولایت، یک برخورد کریمانه است،
    یعنی به افراد(آدم‌های بد که اهل مبارزه با هوای نفس نیستند)
    میدان می‌دهد تا خودشان بفهمند و خودشان را درست کنند؛
    بزرگوارانه برخورد می‌کند و آبروریزی نمی‌کند، قلع و قمع نمی‌کند.

    در جامعۀ ولایی خیلی از آدم‌های بد، صدقۀ سر بزرگواری
    ولیّ خداست که آبرو و اعتباری دارند، و الا اگر مردم بدی‌های آنها
    را می‌دانستند،آنها را نابود می‌کردند. اما ولیّ خدا آبروداری می‌کند
    و آبروی آنها را نمی‌ریزد.



    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  5. #115
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    امیرالمؤمنین(ع) برخی از آدم‌های رذل را در پای رکاب خودش
    تحمل می‌کرد؛ حتی کسانی که در حدّ فرماندهان سپاه حضرت بودند.
    یکی از اعتراض‌های خوارج به علی(ع) نیز همین بود که
    چرا این افراد رذل پای رکاب شما هستند؟

    نامۀ رئیس خوارج به امیرالمؤمنین(ع):

    فلما حمیت الحرب و ذهب الصالحون…اشتمل علیک من لا فقه له فی الدین
    و لا رغبة فی الجهاد، مثل الأشعث بن قیس و أصحابه و استنزلوک
    حتى رکنت إلى الدنیا حین رفعت لک المصاحف مکیدة،
    فتسارع إلیهم الذین استنزلوک؛
    (انساب‌الاشراف/2/370) (موسعة‌التاریخ‌الاسلامی/5/240)


    یکی از این افراد، اشعث بود که ابن‌ابی‌الحدید دربارۀ او می‌گوید:
    «هر فتنه‌ای در زمان خلافت امیرالمؤمنین(ع) انجام می‌شد،
    رکنش اشعث بود؛

    کُلُّ فَسَادٍ کَانَ فِی خِلَافَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع
    وَ کُلُّ اضْطِرَابٍ حَدَثَ فَأَصْلُهُ الْأَشْعَث»
    (شرح‌ابن‌ابی‌الحدید/2/278)




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  6. #116
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    چرا هواپرست‌ها در مقابل ولایت ولیّ خدا می‌ایستند و ولیّ خدا را اذیت می‌کنند،
    در حالی که ولیّ خدا حتی به این هواپرست‌ها -یک‌مقدار- میدان هم می‌دهد؟

    اتفاقاً دلیلش همین بزرگواری است، و آنها از این بزرگواریِ ولیّ خدا
    سوء استفاده می‌کنند و خیانت می‌کنند. کمااینکه از بزرگواری پیامبر(ص)،
    امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) سوء استفاده کردند.


    چرا هواپرست‌ها در مقابل ولایت ولیّ خدا، بد برخورد می‌کنند؟
    چون ولیّ خدا بزرگوار است و لذا آنها رودار هستند و ولیّ خدا را اذیت می‌کنند.
    حالا چرا اینها در حکومت کسی که هواپرست است، خوب تبعیت می‌کنند؟
    چون زورشان نمی‌رسد؛ چون می‌دانند که این حاکم یا مدیر هواپرست،
    رحم و بزرگواری ندارد و اگر از او تبعیت نکنند، آنها را نابود خواهد کرد.

    به همین خاطر بود که به امیرالمؤمنین(ع) می‌گفتند:
    شما مدیریت بلد نیستی، و مدیریت معاویه بهتر از شماست!


    دلیلش این بود که معاویه به کسی اجازه نمی‌داد خلاف رأی و نظر خودش
    رفتار کند، و لذا کسی جرأت نمی‌کرد با او مخالفت کند، ولی
    امیرالمؤمنین(ع) به خیلی‌ها میدان می‌داد.



    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  7. #117
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    بزرگترین ظلم به نظام ولایی ما این است که کسی بگوید:
    این نظام دیکتاتوری و زورگویی است و به کسی رو نمی‌دهد!
    اتفاقاً بسیاری از مشکلات ما به خاطر همین رو دادنِ
    ولیّ فقیه به خیلی ازاراذل و اوباش است.

    بعضی‌ها در عرصۀ سیاست، حتی دست راست و چپ خودشان را
    هم بلد نیستند، ولی در این نظام به آنها میدان داده شده است.
    مثلاً برخی اشخاص و گروه‌ها بودند که در جایگاه یا رسانه‌های رسمی این نظام،
    می‌گفتند: ما باید با طالبان ارتباط برقرار کنیم!


    ولی بعد از حدود 10 سال(که آمریکا به افغانستان حمله کرد)
    رو سیاه شدند.اما کسی آبروی آنها را نمی‌برد.

    برخی بودند که در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که
    «ما باید با صدام همکاری کنیم، صدام امروز نقش خالد بن ولید را
    بازی می‌کند و ما باید به او در مقابل آمریکا کمک کنیم!»


    ولی الان همان‌ها دارند برای مذاکره با آمریکا سینه چاک می‌کنند!
    ببینید نظام ما چقدر با این افراد، بزرگوارانه برخورد می‌کند.





    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  8. #118
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    پس دلیل اول برای اینکه هواپرست‌ها با نظام ولایی برخورد می‌کنند
    و نمی‌توانند این نظام ولایی را بپذیرند، این است که نظام ولایی خیلی بزرگوارانه
    برخورد می‌کند و هواپرست‌ها نیز رودار هستند و از این بزرگواری
    سوء استفاده می‌کنند. اگر ولیّ خدا یک‌مقدار سختگیرانه برخورد کند،
    به راحتی می‌تواند این افراد را جمع کند و آنها را تابع خودش کند،
    اما ولیّ خدا یک‌مقدار میدان می‌دهد تا آدم‌ها خودشان فرصت پیدا کنند
    با هوای نفس خودشان مبارزه کنند.

    امیرالمؤمنین(ع) آن‌قدر بزرگوارانه به مردم کوفه توصیه می‌کرد
    و از آنها می‌خواست پای رکاب حضرت جمع شوند،
    ولی کوفیان از حضرت درست تبعیت نمی‌کردند.


    ولی همین مردم کوفه وقتی که یزید از شام اشاره کرد، آنها با اشارۀ یزید
    30هزار لشکر جمع کردند. بدون اینکه یزید کاری بکند، آنها با همان اشارۀ یزید،
    سر امام حسین(ع) را بریدند و برای یزید فرستادند و هزاران نفرشان هم
    در این راه کشته شدند؛همان کسانی که با التماس امیرالمؤمنین(ع)
    هم حاضر نبودند در جنگ شرکت کنند!




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  9. #119
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    می‌دانید چرا کوفیان که حرف امیرالمؤمنین(ع) را نمی‌پذیرفتند،
    حرف یزید را با یک اشاره پذیرفتند؟

    چون امیرالمؤمنین(ع) مردم را تهدید نمی‌کرد که شما را غارت
    می‌کنم یا نابودتان می‌کنم! ولی یزید با همین تهدید ساده،
    آنها را تابع خودش کرد.


    یزید گفت:
    «اگر شما کوفیان، حسین را به مردم تحویل ندهید،
    لشکر من دارد می‌آید و شما را نابود خواهد کرد.»
    و آن مردم هواپرست این حرف تهدید‌آمیز را پذیرفتند
    در حالی که اصلاً لشکری در کار نبود.

    هواپرست‌ها تهدید دشمن را می‌پذیرند،
    ولی توصیۀ دوست را نمی‌پذیرند.
    واقعاً این هواپرست‌ها بدبخت هستند.

    زبان حال هواپرست‌ها این است:
    «ما تابع زور نیستیم، مگر اینکه زورش زیاد باشد!»


    لذا اینها وقتی به امیرالمؤمنین(ع) می‌رسند:
    می‌گویند: ما تابع زور نیستیم! چون می‌دانستند که اگر در مقابل حضرت
    این حرف را بزنند، حضرت زبان آنها را قطع نخواهد کرد.

    اما وقتی به یزید می‌رسند، می‌گویند: ما تابع هستیم،
    چون زورش زیاد است! ولی امیرالمؤمنین(ع) اهل زورگویی نبود،
    بلکه یک برنامه‌ای بود که برای ادارۀ جامعه
    باید رعایت می‌کردند.




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  10. #120
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    یک نمونه از بزرگواری امیرالمؤمنین(ع) این بود که
    حضرت داشت خطبه می‌خواند. یک کسی بلند شد و سر حضرت
    فریاد کشید و گفت: تو دین نداری!
    بعد هم با قهر از جلسه بیرون رفت و نماز هم پشت سر حضرت نخواند.
    اما برخورد حضرت با او چگونه بود؟ یک کسی را فرستاد
    نزد او تا او را نصیحت کند، همین!

    آیا اگر کسی در مقابل یزید هم چنین برخوردی داشت،
    یزید با او چنین رفتار بزرگوارانه‌ای انجام می‌داد؟!

    ای کاش هواپرست‌ها فقط زیر بار تبعیت از ولایت نمی‌رفتند
    و قصه به همین‌جا ختم می‌شد!

    بحث این است که همین هواپرست‌ها که زیر بار ولایت نمی‌روند،
    زیر بار زور بیشتر می‌روند؛ یعنی زیر بار تبعیت از افراد هواپرست
    و سلطه‌طلب می‌روند. و وقتی زیر بار سلطۀ آنها رفتند،
    تبدیل به سربازهای بی‌جیره و مواجب می‌شوند
    که سرِ اولیاء خدا را می‌بُرد.




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

صفحه 12 از 13 نخستنخست ... 28910111213 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •