تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی
صفحه 3 از 13 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 126
  1. #21
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    جلسه دوم


    اگر خوب بودن را درست ترجمه کنیم
    دیگر لازم نیست انقلابی بودن یا سیاسی بودن را در کنار آن جداگانه تعریف کنیم.
    دیگر لازم نیست بگوییم «فلانی هم شخصاً آدم خوبی است
    و هم تفکر انقلابی صحیحی دارد یا در عرصۀ سیاسی درست رفتار می‌کند».

    مانند این می‌ماند که بگوییم «فلانی هم آدم خوبی است و هم اخلاق خوبی دارد»!
    چون خوب بودن چیزی غیر از اخلاق خوب داشتن نیست.


    اینکه بگوییم یک نفر هم شخصاً آدم خوبی است و هم از نظر انقلابی و اجتماعی
    و سیاسی آدم خوبی است، علی‌القاعده سخن اشتباهی است چون
    نشان می‌دهد ما خوب بودن را درست معنا نکرده‌ایم.

    وقتی خوب بودن را درست معنا کنیم، معلوم می‌شود که بین خوب بودن شخصی
    و خوب بودن اجتماعی انسان اصلاً فرقی نیست.


    جدا کردن خوب بودن فردی از خوب بودن اجتماعی و سیاسی،
    علامت این است که در تعریف شما از خوب بودن
    اشکال ایجاد شده است.


    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .


  2. #22
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    وقتی خوب بودن را «انجام برخی از رفتارهای خوب» ترجمه نکنیم،
    بلکه آن‌را «مخالفت با هوای نفس» ترجمه کنیم،
    در این صورت آدمِ خوب کسی خواهد بود که می‌تواند با
    تمایلات پَست(هوای نفس) خود مبارزه کند.

    چنین کسی هم با هوای نفس خودش مبارزه می‌کند و هم با هوای نفس
    دیگرانی که می‌خواهند به او ظلم کنند، مبارزه می‌کند.

    کسی که به هوای نفس خودش میدان نمی‌دهد و باج نمی‌دهد،
    قطعاً به هوای نفس دیگران هم میدان نمی‌دهد و باج نخواهد داد.

    کسی که حاضر نیست دنبال رضایت و آرامش نفس برود،
    بلکه محکم در مقابل نفس خود می‌ایستد و ذلیل نفس نمی‌شود،
    قطعاً عزت خود را در مقابل هوای نفس دیگران
    هم زیر پا نمی‌گذارد.







    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  3. تشكرها 2


  4. #23
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    آدم خوب، آدم ضعیف نیست بلکه قوی‌ترین انسان‌هاست،
    چون می‌تواند بر دشمن‌ترین دشمنان خودش، یعنی بر نفس خودش غلبه کند.

    قَالَ النَّبِیُّ ص أَعْدَى عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْک‏؛
    (مجموعۀ ورّام/ج1/ص59)



    آدم خوب آدم فراری نیست بلکه آدم مبارز است و با نفس خودش درگیر می‌شود.
    آدم خوب کسی نیست که با زرنگ‌بازی و زیرآبی رفتن بخواهد از درگیر شدن با
    نفس خود فرار کند، بلکه در مقابل هوای نفس خود می‌ایستد و
    با آن درگیر می‌شود تا بر آن پیروز شود.


    آدم خوب آدم مبارز و مقاوم و سخت‌کوش و حتی به تعبیری «سخت‌گیر» است.

    آدم خوب یعنی کسی که زیر بار حرف زور نمی‌رود حتی اگر این حرف زور،
    حرف دلِ خودش(هوای نفسش) باشدو این یکی از کلیدی‌ترین توصیف‌ها
    دربارۀ آدم خوب است. هرچند برخی از این تعبیرهایی که ما برای
    توصیف آدم خوب به‌کار می‌بریم، در جامعه قابل تحمل نباشد.








    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  5. تشكرها 2


  6. #24
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در مقابل این تعریف از خوب بودن، بعضی‌ها خوب بودن را به «برّه بودن»
    یا «بی سر و صدا بودن» یا «انعطاف‌پذیری مطلق» ترجمه می‌کنند.

    در بسیاری از جوامع، خیلی از مدیران کسانی هستند که «برّه‌وارتر و برده‌وارتر»
    از دیگران زندگی می‌کنند؛ یعنی چنین افرادی را در سطوح مختلف مدیریتی منصوب می‌کنند
    و مسئولیت می‌دهند؛ چون این افراد برده‌های خوب و گوش به فرمانی هستند
    و با هوای نفس دیگران درگیر نمی‌شوند.

    یا کسانی را به کار می‌گیرند که یک نقطه ضعفی در او می‌بینند، تا به واسطۀ آن
    ضعف بتوانند بر او غلبه داشته باشند؛به چنین کسانی کارها و
    مسئولیت‌های بزرگ می‌دهند.

    یعنی به‌جای اینکه مدیران قوی، سترگ، و نستوه را به کارهای
    بزرگ بگمارند، آدم‌های ضعیف را انتخاب می‌کنند تا اوامر
    مدیریت بی‌منطق بالاسر، پیش برود.


    در جوامعی که چنین افراد تابع و سست اراده‌ای را به مدیریت می‌گمارند،
    هر کسی پُست و مقامی گرفت، انسان به او سوء ظن پیدا می‌کند که چه آدم ضعیف
    و ذلیلی است که به او پُست داده‌اند؛ چون در چنین جامعه‌ای،
    کسی که ذلیل، حرف گوش‌کن و اهل کولی دادن نباشد،
    به او پُست و مسئولیت نمی‌دهند.





    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  7. تشكرها 2


  8. #25
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    آدم خوب، یک آدم مبارز و جهادگر است؛
    چه در عرصۀ جهاد اکبرو چه در عرصۀ جهاد اصغر.


    آدم خوب «صلح کل» نیست،یعنی اصل در وجودش بر درگیری با
    دشمن است،نه مصالحه و مصلحت‌جویی و مصلحت‌اندیشی
    به معنای کوتاه آمدن در مقابل درگیری‌ها.


    چون خداوند ما را طوری ساخته است که بدترین دشمنان ما را
    در وجود خودمان قرار داده است

    قَالَ النَّبِیُّ ص أَعْدَى عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْک‏؛
    (مجموعۀ ورّام/ج1/ص59)


    انسان در چنین شرایطی متولد می‌شود و زندگی می‌کند،
    لذا راه دیگری جز مبارزه ندارد.
    صلح کل بودن در چنین فضایی، بی‌معنا خواهد بود.

    عافیت‌طلبی را باید از نظر دور داشت؛
    عافیت‌طلبی به این معنا که انسان به گونه‌ای خوب باشد که
    «نه سیخ بسوزد و نه کباب» و به این معنا که زندگی آرامی
    و بی‌دغدغه‌ای داشته باشد و در هیچ ماجرایی درگیر نشود؛
    چنین زندگی بی‌دغدغه‌ای یک زندگی «برّه‌وار» است.


    حیوانات این‌طوری هستند که در زندگی دغدغه‌ای ندارند؛
    اگر میل‌شان کشید می‌خورند، اگر میل‌شان کشید می‌خوابند،
    اگر میل‌شان کشید می‌روند. هر روز همین برنامه را تکرار می‌کنند،
    و یک روز هم شکار می‌شوند یا می‌میرند و از این بابت هم غصّه
    نمی‌خورند و دغدغه‌ای ندارند که قرار
    است من یک روزی بمیرم.






    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  9. تشكرها 2


  10. #26
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    زندگی انسان توأم با مبارزه و درگیری‌هاست
    و خوب بودن هم خارج از این مبارزه نیست. ما از اول تا آخر
    باید همین‌گونه زندگی کنیم.


    لذا خداوند می‌فرماید:

    «ای انسان! تو سعی توأم با زجر و سختی تحمل می‌کنی تا به خدا برسی؛
    یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیه»
    (انشقاق/6)


    حالا که این‌طور است چرا ما به خودمان دروغ بگوییم
    و معنای خوب بودن را تحریف کنیم؟!

    اگر خوب بودن تحریف شود و مبنای ارزش‌ها در ذهن انسان
    مخدوش شود،انسان بیچاره می‌شود. چون اصل حقایق عالم
    در ذهن او اشتباه جا می‌افتد.

    مراقب باشید خوب بودن را با الفاظ دیگری غیر از مبارزه
    و درگیری برای خودتان ترجمه نکنید و خودتان را فریب ندهید.


    مثلاً مراقب باشید با مفهوم زیبای «عبودیت» خودتان را فریب ندهید
    و سعی نکنید با مفهوم «عبد خدا بودن» از زیر بار مبارزه فرار کنید،
    چون انسان هیچ‌وقت در متن عافیت نمی‌تواند «عبد خدا» باشد.

    انسان بدون اینکه وارد مبارزه و درگیری شود، نمی‌تواند
    به معنای واقعی کلمه، عبد خدا باشد.


    با مفاهیم دیگری مثل تقوا، زهد، عبادت هم نباید خودمان را فریب دهیم
    و تصور کنیم که این مفاهیم بدون درگیری و نبرد و مبارزه،
    تحقّق خارجی پیدا خواهند کرد.

    تقوا حالتی است که در متن درگیری شکل می‌گیرد.
    اصلاً تقوا در اثر جهاد اکبر و نبرد درونی ما به‌دست می آید.
    تقوا را در شرایط امتحانات الهی که بر خلاف دوست‌داشتنی‌های ما اتفاق می‌افتد،
    باید نشان دهیم. معنای تقوا این نیست که ما کارهای خوبی که
    مطابق دوست‌داشتنی‌های خودمان است را انجام دهیم.









    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  11. تشكرها 2


  12. #27
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    همۀ مفاهیم خوب مثل زهد و عبادت و تقوا،
    حقیقت خودشان را در متن درگیری پیدا می‌کنند و درگیری را نمی‌توان
    از حقیقت خوب بودن جدا کرد. لذا اصل تعریف خوب بودن این است
    که انسان در مبارزه و درگیری با نفس خود موفق باشد
    و در مقابل هوای نفس خود بایستد و در برخورد با آن قوی و مقاوم باشد.

    اساساً راه دیگری برای رشد و کمال انسان وجود ندارد
    و ما به‌همین خاطر، نام این بحث را «تنها مسیر» قرار داده‌ایم.

    اصل معنای خوب بودن یعنی مبارز بودن، درگیر بودن،
    مقاوم بودن و عافیت‌طلب نبودن.
    البته منظور از درگیری و مبارزه، درگیری با نفس خودمان است
    نه درگیری و زد و خورد با دیگران.

    بعضی‌ها خوب بودن را به «بی‌آزار بودن و رام بودن مانند برّه‌ها»
    ترجمه می‌کنند یا آن را به «انعطاف‌پذیری مطلق» یا نرم بودن مطلق،
    ترجمه می‌کنند ولی این درست نیست. البته در خوب بودن،
    یک‌مقدار انعطاف‌پذیری،نرمش و بی‌آزار بودن هم وجود دارد

    ولی اصل معنای خوب بودن در مبارز بودن است.

    سایر ویژگی‌هایی که برشمردیم،
    از فواید خوب بودن به‌حساب می‌آیند.




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  13. تشكر

    بيرق ظهور (15-05-1394)

  14. #28
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    یکی از فواید مبارزه با نفس این است که انسان چون با
    خودش درگیر است و نفس خودش را می‌زند، لذا دیگران را نمی‌زند.

    چنین انسانی، چون جلوی ظلم نفس خود به خودش را می‌گیرد،
    می‌تواند جلوی ظلم نفس خود به دیگران را هم بگیرد.
    این آدم چون مراقب است که سگ نفس او پاچۀ خودش را نگیرد
    می‌تواند مراقبت کند که سگ نفس او پاچۀ دیگران را نگیرد.

    خیلی‌ها اسیر عربده‌کشی‌های نفس خودشان هستند
    و بعد همین نفس سرکش خودشان را بر روی دیگران هم
    سوار می‌کنند و به دیگران هم ظلم می‌کنند.


    آدم خوب، با نفس خودش مبارزه می‌کند و آن را می‌زند،
    و کسی که نفس خودش را بزند، دیگر احدی را -از روی ظلم- نخواهد زد.
    منتها اگر دیگران را نمی‌زند به خاطر ضعف و ترسو بودن یا عرضه نداشتن
    او نیست،بلکه به خاطر این است که جلوی ظلم نفس خودش را گرفته است
    و نفس او جرأت ندارد در مقابل قدرت روحی
    او بایستد و به دیگران ظلم کند.

    چون او سگ نفس خودش را رام کرده است.
    او جلوی ظلم نفسش به دیگران را نه به خاطر برّه‌وار بودن یا ترسو
    و ضعیف بودن می‌گیرد، بلکه به خاطر مبارزه‌ای که با نفس خودش کرده است
    می‌تواند جلوی ظلم نفسش به دیگران را بگیرد.


    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی
    ویرایش توسط *خادمه رقیه خاتون(س)* : 14-05-1394 در ساعت 12:11




    .

  15. تشكر

    بيرق ظهور (15-05-1394)

  16. #29
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض










    اصل خوب بودن یعنی «درگیر بودن» و پیروز شدن در این درگیری.

    منظور ما از درگیری هم جهاد و مبارزه با هوای نفس است.
    طبیعتاً در یک درگیری، کتک‌کاری و زد و خورد وجود دارد
    نه آسودگی و عافیت‌طلبی.


    یعنی در این درگیری، گاهی انسان ضربه می‌خورد و گاهی ضربه می‌زند.
    لذا فرموده‌اند که مؤمن در مبارزه با هوای نفس، گاهی زمین می‌خورد
    و از هوای نفس خود تبعیت می‌کند ولی خداوند دست او را می‌گیرد و بلند می‌شود
    و بر نفس خود غلبه می‌کند و این درگیری ادامه دارد.

    امام باقر (ع):
    انَّ الْمُؤْمِنَ مَعْنِیٌّ بِمُجَاهَدَةِ نَفْسِهِ لِیَغْلِبَهَا عَلَى هَوَاهَا فَمَرَّةً یُقِیمُ
    أَوَدَهَا وَ یُخَالِفُ هَوَاهَا فِی مَحَبَّةِ اللَّهِ وَ مَرَّةً تَصْرَعُهُ نَفْسُهُ فَیَتَّبِعُ هَوَاهَا
    فَیَنْعَشُهُ اللَّهُ فَیَنْتَعِشُ وَ یُقِیلُ اللَّهُ عَثْرَتَهُ فَیَتَذَکَّرُ
    وَ یَفْزَعُ إِلَى التَّوْبَةِ وَ الْمَخَافَةِ فَیَزْدَادُ بَصِیرَةً
    وَ مَعْرِفَةً لِمَا زِیدَ فِیهِ مِنَ الْخَوْفِ...؛
    (تحف العقول/285)


    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  17. تشكر

    بيرق ظهور (15-05-1394)

  18. #30
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    نباید از درگیری مداوم با هوای نفس، خسته شد.

    بعضی‌ها بعد از مدتی مبارزه، از درگیری با هوای نفس
    خسته می‌شوند و می‌گویند: «خدایا! چرا من آدم نمی‌شوم؟!»

    این‌ها فکر می‌کنند آدم شدن یعنی اینکه دیگر لازم نباشد
    با بدی‌های درون خودشان مبارزه کنند، یعنی دیگر هیچ
    هوای نفسی نداشته باشند که بخواهند با آن مبارزه کنند
    و این اصلاً امکان ندارد.


    چون هر بدی و عیبی را در وجود خودمان از بین ببریم،
    یک بدی و عیب دیگر جلو می‌آید.

    پیامبر اکرم(ص):
    فَإِنَّهُ لَا یَنْفِی مِنْهَا عَیْباً إِلَّا بَدَا لَهُ عَیْبٌ؛
    (کافی/ج2/ص148)


    لذا مبارزه با نفس تا آخر عمر ادامه دارد؛
    فقط سطوح و درجات این مبارزه
    تغییر می‌کند.






    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  19. تشكر

    بيرق ظهور (15-05-1394)

صفحه 3 از 13 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •