تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی
صفحه 4 از 13 نخستنخست 12345678 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 126
  1. #31
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ما در این جلسات می‌خواهیم به ابعاد اجتماعی
    مبارزه با هوای نفس بپردازیم زیرا همان‌طور که قبلاً عرض شد،
    خوب بودن اجتماعی از خوب بودن فردی جدا نیست؛
    وقتی شما با هوای نفس خودتان مبارزه می‌کنید
    و به لحاظ فردی آدم خوبی می‌شوید،
    طبیعتاً از نظر اجتماعی هم آدم خوبی خواهید شد.

    چون وقتی شما نفس خودتان را بزنید؛
    اولاً دیگران را نخواهید زد و به دیگران ظلم نمی‌کنید.
    ثانیاً به دیگران اجازه نمی‌دهید که ظلم کنند
    و شما را به بردگی بکشانند.


    چون شما وقتی از هوای نفس خودتان تبعیت نکنید،
    قطعاً از هوای نفس دیگران هم تبعیت نخواهید کرد.
    کسی که سگ هوای نفس خود را رام کرده باشد، قطعاً از هوای نفس
    دیگران هم نمی‌ترسد و تسلیم آن نمی‌شود. لذا دیگران
    هوس نمی‌کنند چنین انسانی را
    فریب دهند و از او سواری بگیرند.



    البته این انسان‌های خوب، مقاوم و مبارز، ممکن است از سر
    بزرگواری دیگران را ببخشند و آزار و اذیت آنها را نادیده‌ بگیرند
    ولی از سر ترس و ضعف، به هوای نفس دیگران
    تمکین نمی‌کنند.








    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  2. تشكر

    بيرق ظهور (15-05-1394)

  3. #32
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    بعضی‌ها ممکن است دربارۀ این آدم‌های خوبی که ما
    آنها را «مبارز» معرفی کردیم، بگویند:

    «این آدم‌ها گوشت‌تلخ(نچسب، بدعُنُق یا بدخُلق) هستند» می‌دانید چرا؟
    چون این‌ آدم‌های خوب، به کسی سواری نمی‌دهند،
    لذا آدم‌های طاغوتی و متفرعن که دوست دارند از دیگران سواری بگیرند،
    از این‌قبیل آدم‌ها خوش‌شان نمی‌آید و آنها را گوشت‌تلخ می‌دانند.

    به امیرالمؤمنین(ع) هم چه در زمان حیات رسول خدا(ص)
    و چه پس از آن، بعضاً همین نسبت را می‌دادند.
    (از جمله زبیر و خالد بن ولید)


    بعضی‌ها که برای ازدواج خود دنبال «مورد خوب و مناسب» هستند،
    منظورشان از «آدم خوب» در واقع آدم برّه‌وار و رام است.
    چون خودشان طغیان‌گر هستند، دنبال کسی می‌گردند که بر
    او سوار شوند و هر وقت طغیان کردند، او تسلیم
    شود و بگوید «چَشم».




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  4. #33
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    خداوند متعال آدم‌های ظالم را به وسیلۀ دیگر ظالمان،
    ادب می‌کند و طاغوت‌ها و افراد طغیان‌گر را به جان
    همدیگر می‌اندازد.

    خداوند به مؤمنین می‌فرماید:
    تصور نکنید کفاری که علیه شما می‌جنگند،
    با همدیگر متحدند، نه! این‌ها با هم مشکل دارند.

    تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْقِلُونَ؛
    (حشر/14)

    دشمنان ما ظاهراً علیه ما اتحاد دارند، اما در واقع گرگ‌هایی هستند
    که حاضرند همدیگر را تکه‌پاره کنند. آنها ظالم هستند
    و آدم ظالم به هیچ‌کس رحم نمی‌کند نه به مظلومین
    رحم می‌کند و نه به سایر ظالمین.

    اگر ما در عرصۀ سیاسی، درایت داشته باشیم می‌‌توانیم دشمنان خودمان
    را به همدیگر مشغول کنیم و خودمان را نجات دهیم.


    پیامبر گرامی اسلام(ص) با همین درایت سیاسی توانست
    در جنگ احزاب پیروز شود. یکی از عوامل مهم پیروزی مسلمین
    در جنگ احزاب، مذاکره‌ای بود که پیامبر(ص) با برخی از گرو‌ه‌های
    دشمنان اسلام انجام داد و بین آنها اختلاف انداخت.

    یعنی اعتماد گروه‌های دشمن از همدیگر سلب شد
    و لشکر آنها متلاشی شد و رسول خدا(ص)
    به پیروزی رسید.




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  5. #34
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اگر خوب بودن را درست ترجمه کنیم به این معنا
    که «آدم خوب زیر بار ظلم هوای نفس خودش نمی‌رود»
    طبیعتاً این آدم خوب، زیر بار ظلم هوای نفس دیگران هم نخواهد رفت.

    چنین کسی به دیگران هم ظلم نخواهد کرد و آنها را اذیت
    نمی‌کند،چون نفس خودش را مهار کرده و مدام
    مشغول کنترل نفس خویش است.


    به نظر شما، آیا کسانی که مُنظلِم و ظلم‌پذیر هستند و بدون مقاومت چندانی
    تن به ستم ظالمین می‌دهند، رذل‌تر هستند یا ظالمینی که به آنها
    ظلم می‌کنند؟ آیا کسانی که تابع هوای نفس خودشان هستند و به همین دلیل،
    تابع هوای نفس دیگران هم می‌شوند، رذل‌تر هستند یا افراد هواپرستی
    که آنها را اسیر و بردۀ هوای نفس خود قرار می‌دهند و به آنها ظلم می‌کنند؟

    اگر این سؤال را از مردم بپرسید، اغلب می‌گویند:
    خُب معلوم است که آن ظالمین، رذل‌تر هستند،
    ولی پاسخ پروردگار متعال غیر از این است.


    خداوند می‌فرماید:
    وقتی کسانی که ظلم‌پذیر بودند در جهنم در کنار ظالمین قرار می‌گیرند،
    اعتراض می‌کنند که خدایا! لااقل این‌ها را دوبرابر ما عذاب کن،
    این‌ها در دنیا به ما ظلم کردند و این‌جا هم
    به اندازۀ ما دارند عذاب می‌شود!

    خداوند می‌فرماید:
    هر دو گروه دو برابر عذاب می‌شوند
    (حَتَّى إِذَا ادَّارَکُوا فیها جَمیعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ
    رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ
    قالَ لِکُلٍّ ضِعْفٌ وَ لکِنْ لا تَعْلَمُونَ؛
    اعراف/38)


    می‌دانید چرا آن افراد ظلم‌پذیر هوای نفس آن ظالمین را پذیرفتید؟
    چون قبلاً هوای نفس خودشان را پذیرفته بودند.





    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  6. #35
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    می‌دانید چرا نخست وزیر خبیث رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی،
    دنبال این است که جوانان ایرانی موسیقی غربی
    گوش کنند یا شلوار لی بپوشند؟
    (فارس؛ خبر 13920713001648)

    چرا این‌ افراد جنایتکار و خون‌خوار، دنبال هرزگی جوانان ما هستند؟
    چون می‌گویند: اگر شما تابع هوای نفس خودتان بشوید،
    به طور طبیعی تابع هوای نفس ما هم خواهید شد.
    و این موضوع کاملاً واضح است. اگر شما هرزه باشید، برده خواهید شد.


    امیرالمؤمنین می‌فرماید:
    «کسی که شهوات و دوست‌داشتنی‌هایش بر او غلبه پیدا می‌کند
    ذلیل‌تر از عبد و برده‌ای است که خرید و فروش می‌شود؛

    مَغْلُوبُ الشَّهْوَةِ أَذَلُ‏ مِنْ‏ مَمْلُوکِ‏ الرِّقِّ»
    (غررالحکم/ص709)

    کسی که هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد، خیلی ترسو و ضعیف خواهد شد
    و این آدم خیلی راحت به بردگی کشیده می‌شود.


    آیا الان کسی هست که هرزگی را با بردگی یکی بداند و این‌ را
    برای مردم توضیح دهد و جابیندازد؟
    در کدام فیلم و سریال این واقعیت را برای مردم جاانداخته‌اند؟
    می‌دانید چه کسانی هستند که ده‌ها شبکه برای ترویج هرزگی درست می‌کنند؟
    همان کسانی که می‌خواهند ما را به بردگی بکشانند!






    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  7. #36
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    کسی که اسیر نفس خودش بشود، طبیعتاً اسیر نفس طاغوت
    هم خواهد شد. کسی که از هوای نفس خودش تبعیت کند،
    نتیجه‌اش این می‌شود که از هوای نفس طاغوت هم تبعیت خواهد
    کرد و حرف زور را می‌پذیرد و تسلیم ظالم می‌شود.

    در ممالک غربی که آن‌همه هرزگی را در میان مردم نهادینه کرده‌اند،
    لااقل بخشی از قانون‌پذیری مردم ناشی از هواپرستی و هرزگی آنهاست.

    آدم هواپرست برده و ذلیل است،
    چه پلیس به او دستور بدهد و چه افراد هواپرست
    دیگر به او زور بگویند، به هر حال او خواهد پذیرفت.


    اکثریت مردم غرب می‌دانند پول مالیاتی که می‌پردازند،
    خرج آدم‌کشی‌ها -در نقاط مختلف دنیا- می‌شود. شاید با این آدم‌کشی‌ها
    هم موافق نباشند، ولی چون برده هستند طبیعتاً می‌ترسند چیزی بگویند
    و مخالفت خود را با این آدم‌کشی‌ها و جنایت‌ها ابراز کنند.





    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  8. #37
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    اگر مردم ایران ببینند که پول مالیات آن‌ها صرف این می‌شود
    که افراد بیگناه را بکشند و سر ببرند، شلوغ‌ترین تظاهرات‌ها در خیابان‌های ما
    راه می‌افتد که «چرا پول ما صرف آدم‌کشی و جنایت می‌شود؟!»

    مردم ما نمی‌توانند این ظلم آشکار را تحمل کنند ولی مردم آن کشورها
    دارند این واقعیت را می‌بینند و تحمل می‌کنند.
    می‌دانید چرا؟
    چون هواپرستی، عرق‌خوری، قمار، هرزگی و آزادی‌های جنسی
    در ‌آن‌جا نهادینه شده است. و ارتباط این مسائل با سلطۀ
    صهیونیست‌ها بر آنها، خیلی واضح است.


    انسان وقتی از هوای نفس خودش تبعیت کند، از نفس دیگری هم
    تبعیت خواهد کرد. وقتی انسان مقابل هوای نفس خودش بایستد،
    به مراتب بیشتر مقابل هوای نفس دیگری هم
    خواهد ایستاد و کوتاه نمی‌آید.

    انسان وقتی هوای نفس خودش را مهار کند، به دیگران هم
    ظلم نخواهد کرد و وقتی هوای نفس خودش را رها کند و در مقابلش کوتاه
    بیاید،به دیگران هم ظلم خواهد کرد. هر کسی که ظلم می‌کند
    یا آمادۀ ظلم کردن است، مستعد پذیرش
    ظلم هم خواهد بود...




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  9. #38
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    جلسه سوم

    اگر محور همۀ احکام دین، مبارزه با هوای نفس است،
    پس باید محور مسائل اجتماعی و سیاسی جامعۀ دینی هم،
    مبارزه با هوای نفس باشد.

    اگر محور همۀ تعالیم دینی این است که انسان را به نقطه‌ای برساند
    که برای مبارزه با تمایلات بی‌ارزش انگیزه پیدا کند،
    طبیعتاً محور تعالیم اجتماعی دین نیز، همین خواهد بود که انسان را
    برای مبارزه با تمایلات بی‌ارزش کسانی که در جامعه می‌خواهند
    هوای نفس خودشان را بر دیگران سوار کنند، انگیزه‌مند کند.


    ما در زندگی اجتماعی، همان وظیفه‌ای را داریم که در زندگی فردی داریم.
    در زندگی فردی با هوای نفس خودمان مبارزه می‌کنیم،
    در زندگی اجتماعی هم با هوای نفس کسانی مبارزه می‌کنیم
    که می‌خواهند با هوای نفس‌شان بر ما سلطه پیدا کنند.

    پس در هر دو حالت، درگیری بر سر هوای نفس است.
    اگر ما چنین نگاهی به موضوعات اجتماعی، سیاسی، انقلابی
    و جهادی داشته باشیم، زندگی‌های ما
    خیلی فرق خواهد کرد.







    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  10. #39
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    الان خیلی‌ها مسائل سیاسی را جزئی
    از مسائل اخلاقی نمی‌دانند،البته بگذریم از اینکه خیلی‌ها آن را
    جزئی از مسائل دینی هم نمی‌دانند.

    ولی اگر شما محور اخلاق را مبارزه با هوای نفس تلقی کنید
    -که این دقیق‌ترین نگاه به اخلاق است- در این صورت محور سیاست هم
    چیزی جز مبارزه با هوای نفس نیست.و فرقی بین مبارزه با
    هوای نفس خود و دیگران وجود ندارد.


    در مواردی که یک فرد به‌گونه‌ای هواپرستی می‌کند که فقط ضررش
    به خودش برمی‌گردد، طبیعتاً به خودش مربوط است.
    البته ما تا جایی که بتوانیم او را نصیحت می‌کنیم یا امر به معروف
    و نهی از منکر می‌کنیم، و از سر دلسوزی و محبت دستش را می‌گیریم
    و کمکش می‌کنیم، و الا به ما ربطی ندارد که او دارد هواپرستی می‌کند
    و خودش را به دوزخ می‌برد. منتها اگر هواپرستی او طوری باشد که
    ما را هم تحت قید هوای نفس خودش بکشد، آن‌وقت ما باید با
    دو هوای نفس مبارزه کنیم؛ یکی هوای نفس خودمان
    و دیگری هوای نفس آن شخص.

    ما که بردۀ هوای نفس خودمان نمی‌شویم،
    قطعاً بردۀ هوای نفس او هم نخواهیم شد.





    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  11. #40
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    فرقی بین ماهیت رشد فردی یک انسان با رشد اجتماعی
    او و رشد یک جامعه نیست.

    ماهیت و محور اصلی این دو رشد، یکی است. انسان در هر دو صورت
    باید با هوای نفس مبارزه کند؛ چه هوای نفسی که بخواهد از درون
    انسان او را به قید بکشاند، و چه هوای نفس شخص دیگری که
    بخواهد انسان را از بیرون به قید بکشاند.


    پس ما یک مسأله بیشتر نداریم و آن هم مبارزه با هوای نفس است؛
    یا مبارزه با هوای نفس خودمان و یا مبارزه با هوای نفس
    دیگرانی که می‌خواهند بر ما سلطه پیدا کند.

    این دو مفهوم در کنار همدیگر در یکی از تعابیر بسیار
    مهم امیرالمؤمنین(ع) توضیح داده می‌شود.


    حضرت در
    نامۀ 31 نهج‌البلاغه، اول جوان خود را از تبعیت هوای نفس
    پرهیز می‌دهند و بعد او را نسبت به تبعیت از هوای نفس
    دیگران، پرهیز می‌دهند.

    می‌فرماید:
    «احترام خودت را با دور نگه‌داشتنش از گرایش‌های بد و پَست حفظ کند،
    اگر چه این امیال تو را به برخی از منافعت برسانند.
    زیرا هیچ چیزی نمی‌تواند کرامت نفس از دست رفتۀ تو را جبران کند؛


    أَکْرِمْ نَفْسَکَ عَنْ کُلِّ دَنِیَّةٍ وَ إِنْ سَاقَتْکَ إِلَى رَغْبَةٍ،
    فَإِنَّکَ لَنْ تَعْتَاضَ بِمَا تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِکَ عِوَضاً»
    (نهج‌البلاغه/نامه 31)

    حضرت بلافاصله بعد از اشاره به لزوم مبارزه با هوای نفس می‌فرماید:
    «و عبد کس دیگری هم نباش، چون خدا تو را حرّ آفریده است؛
    وَ لَا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللَّهُ حُرّاً»


    در واقع حضرت در عبارت قبلی می‌فرماید:
    «عبد نفس خودت نباش»

    و در این عبارت می‌فرماید:
    «عبد کس دیگری هم نباش»
    و این دو را با یک تناسب فوق‌العاده،
    به زیبایی در کنار همدیگر قرار می‌دهد.






    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

صفحه 4 از 13 نخستنخست 12345678 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •