تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی
صفحه 5 از 13 نخستنخست 123456789 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 126
  1. #41
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    امیرالمؤمنین(ع) در کلام دیگری می‌فرماید:
    «خداوند متعال پیامبر(ص) را به حقّ مبعوث کرد
    تا بندگان خدا را از بندگی دیگران به سوی بندگی خداوند خارج کند...؛

    فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى بَعَثَ مُحَمَّداً ص بِالْحَقِّ لِیُخْرِجَ عِبَادَهُ
    مِنْ عِبَادَةِ عِبَادِهِ إِلَى عِبَادَتِهِ وَ مِنْ عُهُودِ عِبَادِهِ إِلَى عُهُودِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ
    عِبَادِهِ إِلَى طَاعَتِهِ وَ مِنْ وَلَایَةِ عِبَادِهِ إِلَى وَلَایَتِه‏»
    (کافی/ج8/ص386)


    یعنی پیامبر اکرم(ص) آمده است تا ما را از تبعیت کردن
    از هوای نفس دیگران خلاص کند؛
    این می‌شود هدف رسالت پیامبر(ص).

    پس بُعد اول رسالت انبیاء کاملاً سیاسی و اجتماعی است.
    چرا که اول مردم را از عبادت و بندگی طاغوت خارج می‌کنند
    و سپس به سوی عبادت خداوند سوق می‌دهند.
    به همین دلیل است که آن‌همه جنگ و درگیری در
    مخالفت با انبیاء الهی پیش می‌آمد.




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  2. #42
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    گاهی اوقات خروج از عبادت دیگران مهمتر از ورود به عبادت خداوند است.
    گاهی اوقات مبارزه با هوای نفس دیگران مهمتر از مبارزه کردن
    با هوای نفس خود انسان. این را طبع انسان هم می‌فهمد که اگر
    قرار است بردگی کند، بهتر است بردۀ هوای نفس خودش بشود
    نه بردۀ هوای نفس دیگران.

    این خیلی نشانۀ حماقت و رذالت انسان است که بردۀ
    هوای نفس دیگری شود و به او سواری بدهد.
    لااقل اگر قرار است سواری بدهد به هوای نفس خودش سواری
    بدهد که یک لذتی-هرچند محدود- نصیبش شود و اگر
    به جهنم رفت کمتر حسرت بخورد.


    به همین دلیل، از نظر اخلاقی هم می‌توان گفت که گاهی کار سیاسی
    از کار اخلاقی ضرورت و اولویت بیشتری دارد.

    اصلاً چرا باید از هوای نفس دیگران تبعیت کنیم و به دیگران سواری بدهیم؟
    اگر من تابع هوای نفس خودم هستم، به خاطر این است که نمی‌توانم از لذت
    هوای نفس بگذرم،ولی اگر نوکر هوای نفس دیگران شوم،
    چه لذتی برای من دارد؟

    این‌جا اگر دارم به نفس خودم سواری می‌دهم و گناه می‌کنم،
    لااقل برای من لذت دارد، ولی چه معنایی دارد که به دیگری
    سواری بدهم تا او لذت ببرد؟! آیا این اوج
    حماقت و رذالت یک انسان نیست؟



    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  3. #43
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در آیات کریمۀ قرآن دربارۀ بُعد سیاسی رسالت انبیاء
    مضامین بسیار روشن و واضحی وجود دارد که متاسفانه
    در طی سالیان طولانی تلاش وافری انجام داده‌ایم که دین را در ذهن خودمان
    مشوّش کنیم و ابعاد غیرسیاسی دین را بر ابعاد سیاسی دین غلبه دهیم.

    نتیجه‌اش هم این شده است که امروزه در ذهن مردم
    ابعاد فردی و غیرسیاسی دین، بر ابعاد
    سیاسی دین غلبه پیدا کرده است.

    یک نمونه از آیاتی که به بُعد سیاسی رسالت انبیاء اشاره
    دارد این است که می‌فرماید:

    «ما در هر امتی، پیامبری را مبعوث کردیم که خدا را
    عبادت کنید و از طاغوت اجتناب کنید؛
    وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ
    وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»
    (نحل/36)

    طاغوت یعنی کسی که به انسان‌‌های دیگر زور می‌گوید.
    پس معنای آیه این است که:
    خدا را عبادت کنید و نگذارید کسی به شما زور بگوید.
    چرا تحت فرمان دیگران قرار می‌گیرید؟



    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  4. #44
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در آیۀ شریفۀ دیگری که خداوند پیامبر اکرم(ص) را مأمور می‌کند
    با اهل کتاب گفتگو کند، چنین می‌فرماید:


    «به اهل کتاب بگو، بیایید بر آن کلمۀ مشترک با همدیگر توافق کنیم
    (یعنی نقاط اختلاف را کنار بگذاریم و بر نقاط اشتراک توافق کنیم)

    اینکه غیر از خدا را نپرستیم و شرک نورزیم
    و زیر بار ولایت کسی غیر از خدا نرویم؛


    قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ
    وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ»
    (آل‌عمران/65)

    اگر حداقلِ یک دین، سالم و به دور از تحریف باقی مانده باشد،
    باید لااقل این دو اصل کلیدی -که اصل اولیۀ همۀ ادیان الهی است-
    را قبول داشته باشد. پس اگر اهل کتاب دربارۀ پیامبری رسول خدا(ص) مشکل دارند،
    لااقل باید این دو اصل را به عنوان وجه مشترک همۀ ادیان الهی قبول داشته باشند
    که یکی از آنها «توحید» است و دیگری هم اجتناب از طاغوت است
    که همان بُعد سیاسی تمام ادیان الهی است.

    در این آیه عبارت «لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ»
    یعنی کسی که خدا دستور نداده است را اداره‌کننده و
    ارباب خودمان قرار ندهیم و زیر بار فرمان او نرویم.




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  5. #45
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    حالا می‌خواهیم ببینیم «اجتناب از طاغوت» در مقایسه با
    «مبارزه با هوای نفس فردی» چقدر اهمیت دارد؟

    برای اینکه اهمیت این موضوع درک شود، این سؤال را مطرح‌ می‌کنیم
    که «مهمترین عامل تبعیت انسان‌ها از هوای نفس چیست؟»


    مگر شما دنبال سعادت دنیا و آخرت، قرب الی الله،
    خودسازی و شکوفایی استعدادهای خودتان نیستید؟

    همان‌طور که در جلسات قبل بیان شد، رسیدن به همۀ این خوبی‌ها،
    بر محور مخالفت با هوای نفس است.


    حالا باید دید مهمترین عاملی که موجب می‌شود انسان‌ها
    از هوای نفس خودشان تبعیت کنند و مبارزه با
    هوای نفس را کنار بگذارند چیست؟



    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  6. #46
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    آیا مهمترین عامل تبعیت از هوای نفس«جهالت» است؟
    جهالت نمی‌تواند مهمترین عامل باشد.

    خداوند این جهالت را در طبیعت و فطرت انسان برطرف کرده است.

    کمااینکه می‌فرماید:
    «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها»
    (شمس/8)

    و
    «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها»
    (روم/30)


    البته کسی منکر ارزش علم نیست منتها این علم به مقدار لازم وجود دارد؛
    یعنی انسان‌ها آن‌مقداری که برای مخالفت با هوای نفس لازم است
    علم دارند و آن‌مقدار جهلی که بتواند به عنوان مهمترین عامل تبعیت
    از هوای نفس قرار گیرد، در اغلب انسان‌ها وجود ندارد.


    آیا مهمترین عاملی که موجب تبعیت از هوای نفس می‌شود
    «نبودن ایمان» است؟

    نه! آن مقدار ایمان که برای حرکت در مسیر مبارزه با
    هوای نفس لازم باشد موجود است؛ مگر برای مبارزه با
    هوای نفس چقدر ایمان می‌خواهیم؟!

    ایمان حتی به مقدار کمی که در دل خیلی‌ها وجود دارد
    برای اینکه با هوای نفس خود مبارزه کنند کافی است.
    و لذا این هم نمی‌تواند مهمترین عامل باشد.





    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  7. #47
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بی‌علاقگی به خوبی‌ها و اولیاء خدا نیز نمی‌تواند مهمترین عامل باشد.
    چون محبت به اولیاء خدا و خوبان عالم نیز به مقدار لازم وجود دارد.

    انسان‌ها این‌قدر رذل نشده‌اند که به اولیاء خدا یا به خوبی‌ها بی‌علاقه باشند.
    این‌طور نیست که آدم‌ها به خوب بودن علاقه نداشته باشد.
    اتفاقاً همۀ آدم‌ها به خوب بودن علاقه دارند.

    «لذت» هم نمی‌تواند مهمترین عامل تبعیت از هوای نفس باشد.
    چون اولاً تبعیت از هوای نفس آن‌قدرها هم شیرین نیست و زیاد هم لذت ندارد.
    این واقعیت را هر انسانی می‌تواند بفهمد.

    لذت‌های دنیا توأم با تلخی است و گل بی‌خار وجود ندارد.
    دنیا این‌قدرها هم لذت‌بخش نیست. کسانی که بیش از همه غرق در لذت
    و شهوات و حریص نسبت به لذت‌های دنیا هستند،
    این حقیقت را تصدیق می‌کنند.

    لذت‌پرستی و شهوت‌پرستی نمی‌تواند موجب شود که انسان‌ها تا این‌حدّ
    از هوای نفس خود تبعیت کنند. ثانیاً اگر هوای نفس لذت دارد،
    در عوض لذت‌های زیادی هم در نقطۀ مقابل هوای نفس وجود دارد.

    یعنی خوب بودن هم لذت دارد، خوبی‌هایی مثل بخشیدن، مقاومت کردن،
    حیا داشتن، چشم‌پوشی کردن، ارادۀ قوی داشتن و... این‌ها هم لذت دارند
    و آدم‌ها می‌توانند این لذت‌ها را هم تجربه کنند.





    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  8. #48
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    راحت‌طلبی نیز نمی‌تواند مهمترین عامل باشد.
    راحت‌طلبی آن‌قدر قدرت ندارد که این موج هواپرستی که در دنیا
    حاکم شده است را ایجاد کند. ضمن اینکه اغلب انسان‌ها مشتاقند راحتی
    خود را فدای یک امر لذت‌بخش یا پرمنفعت کنند.

    اصلاً راحت‌طلبی در اثر هواپرستی به‌دست نمی‌آید
    و اغلب کسانی که هواپرست بوده‌اند، به راحتی نرسیده‌اند.


    برخی تصور می‌کنند که واقع‌بینی به معنای منفعت‌گرایی می‌تواند
    مهمترین عامل تبعیت از هوای نفس باشد.
    اتفاقاً خیلی از اوقات منفعت‌طلبی موجب می‌شود
    انسان با هوای نفس خودش مخالفت کند؛ چون بسیاری از منافع انسان
    ضد هواپرستی است و اقتضا می‌کند انسان با هوای نفس خود مخالفت کند.

    (مثلاً وقتی انسان پشت چراغ قرمز می‌ایستد؛ هوای نفس او می‌گوید که
    ردّ شود ولی او به خاطر برخی از منافع، مخالفت می‌کند.
    یا اموری مانند مسواک زدن، تحصیل و ورزش روزانه که نیاز
    به تحمل سختی و فاصله گرفتن از راحتی دارد.)










    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  9. #49
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    مهمترین عاملی که موجب شده انسان‌ها تا این‌حدّ از هوای نفس خودشان
    تبعیت کنند «طاغوت» است. طاغوت کسی است که خودش در اثر
    تبعیت از هوای نفس طغیان کرده است و به حدود
    انسان‌ها و حدود الهی تجاوز کرده است.

    او انسان‌ها را به تبعیت از هوای نفس وادار می‌کند.
    او به‌گونه‌ای مدیریت می‌کند که انسان‌ها را تابع
    هوای نفس قرار می‌دهد.


    اگر قدرت طواغیت شکسته شود، انسان‌ها از تبعیت هوای نفس
    آزاد می‌شوند و به سهولت می‌توانند با هوای نفس خود مخالفت کنند.
    آنگاه دیگر این‌مقدار نیاز به پلیس، قانون و ناظر هم نخواهد بود.

    خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند قدرت کسانی که بر جامعه مدیریت می‌کنند
    از نظر «اثر تربیتی» چقدر بالاست.

    اگر ما بدانیم اثر تربیتی، معنوی، فرهنگی و اخلاقی مدیران جامعه
    چقدر بالاست، هرگز حاضر نخواهیم شد تحت مدیریت کسانی
    قرار بگیریم که یک‌ذره آلودگی داشته باشند.

    امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید:
    «مردم به امرای خودشان شبیه‌ترند تا به پدران خودشان؛
    النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِم‏»
    (تحف‌العقول/ص208)


    به عبارت دیگر، تأثیر مدیران و رؤسای جامعه بر وضع
    رفتار مردم از تأثیر پدر و مادر بالاتر است.





    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  10. #50
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    از سوی دیگر، مهمترین عاملی که می‌تواند انسان را در مبارزه با
    هوای نفس تقویت کند «ولایت ولی‌الله» است؛
    نه علم است، نه ایمان است، نه محبت به خوبی‌ها و خوبان عالم است،
    نه لذت‌گریزی و راحت‌گریزی و منفعت‌گریزی است.

    شما می‌توانید کسی را پیدا کنید که لذت‌گریز، راحت‌گریز، مجاهد،
    سخت‌کوش و حتی لذت‌ستیز باشد، ولی در عین حال
    فاسد و تابع هوای نفس باشد.


    چون این آدم به خاطر اینکه ولایت ولی‌الله را قبول ندارد
    تبدیل به رذل‌ترین انسان تابع هوای نفس می‌شود.

    لذا امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ کسانی که با ایشان جنگیدند(خوارج)
    نفرمود که آنها مشرک یا منافق بودند
    بلکه فرمود:

    آنها برادران ما بودند که به ما ظلم و طغیان کردند
    عَنْ جَعْفَرٍ ع عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ: إِنَّ عَلِیّاً لَمْ یَکُنْ یَنْسُبُ أَحَداً مِنْ أَهْلِ حَرْبِهِ إِلَی الشِّرْکِ
    وَ لَا إِلَی النِّفَاقِ وَ لَکِنَّهُ کَانَ یَقُولُ هُمْ إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَیْنَا؛
    (قرب الإسناد/94؛ وسائل الشیعه/15/83)


    معنایش این است که آنها ایمان داشتند ولی از هوای نفس خود تبعیت کردند.

    مهمترین عاملی که یک جامعه و یک فرد را از تبعیت از هوای نفس نجات می‌دهد
    و موجب موفقیت انسان در مبارزه با هوای نفس می‌شود «ولایت ولی خدا» است.
    و مهمترین عاملی که موجب هواپرستی و تبعیت از هوای نفس می‌شود
    وجود طواغیت در رده‌ها و سطوح مختلف مدیریتی جامعه است.

    گرچه اصل نظام ما ولایی است، اما باید دید در دامنۀ مدیریتی جامعه
    و مدیریت‌های میانی ما چقدر طاغوتی عمل می‌شود؟
    چون بالاخره همۀ مدیران ما ولایتمدار نیستند و این‌ها آثار
    نامطلوب خود را در جامعه بر جای خواهند گذاشت.






    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

صفحه 5 از 13 نخستنخست 123456789 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •