تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی
صفحه 6 از 13 نخستنخست ... 2345678910 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 60 , از مجموع 126
  1. #51
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اینکه در جهان امروز، مردم با این شدت و گستردگی تابع هوای نفس هستند
    به خاطر طواغیت است. و الا آدم‌ها این‌قدر رذل نشده‌اند
    و این‌قدر بی‌وجدان و بی‌شرافت نشده‌اند که این‌همه جنایت و ظلم
    و هواپرستی را در نقاط مختلف دنیا ببینند و سکوت کنند.


    اگر چنین شرایطی در دنیا حاکم است، به خاطر سلطۀ طواغیت
    است و الا همۀ ‌آدم‌ها نمی‌توانند این‌قدر بد شوند.
    فقط یک عدۀ کمی می‌توانند خیلی بد شوند.
    ولی مشکل این‌جاست که این عدۀ کم الان در جهان حاکم هستند.
    و این‌ها هستند که بقیۀ مردم را به تبعیت از
    هوای نفس وادار می‌کنند.

    امروز طواغیت با ابزارهای مختلف تبلیغاتی،
    رسانه‌ای و همچنین سازمان‌دهی رفتارهای مردم از طریق وضع قوانین
    و نظامات حقوقی و سیستم‌های اقتصادی غلط، آنها را به تبعیت
    از هوای نفس وادار می‌کنند. یعنی این‌طور نیست که فقط با دل و فکر انسان‌ها
    کار داشته باشند بلکه خیلی از اوقات رفتار انسان‌ها را سازمان‌دهی می‌کنند.

    در چنین فضایی، انسان‌ها به جز رفتار نادرست، راه دیگری نخواهند داشت.
    مثلاً با سیستم‌های اقتصادی خودشان مردم را به رقابت‌های نادرست
    و خوردن اموال حرام وادار کردند، و نتیجه‌اش
    اوج گرفتن هواپرستی می‌شود.

    چرا حکومت اسلامی این‌قدر اهمیت دارد که به خاطرش سیدالشهدا(ع)
    و حضرت زهرای اطهر(س) به شهادت می‌رسند؟


    اهمیتش به خاطر تأثیر حکومت در همین مسائل اخلاقی است.
    یعنی نمی‌شود بدون یک حکومت صحیح، این
    مسائل اخلاقی را در جامعه اصلاح کرد.








    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  2. #52
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    حتماً این آیه‌ای که ملحق به آیه‌الکرسی است را شنیده‌اید:

    «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ
    وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات»
    (بقره/257)

    دقت کنید که خداوند نفرموده است
    «کسانی که کافر هستند خودشان از نور به سوی ظلمت می‌روند»

    یعنی کافران خودشان از نور به ظلمت نمی‌روند بلکه مشکل کافران این است
    که طاغوت سرپرست آنها قرار می‌گیرد و بر آنها مسلط می‌شود
    و این طواغیت هستند که کافران را از نور به ظلمت می‌برند.

    یعنی کفر هم نمی‌تواند این‌قدر انسان را بدبخت کند
    که طاغوت انسان را بدبخت می‌کند.

    ممکن است این سؤال مطرح شود که «مگر کفار در نور هستند؟»
    بله؛ نسبت به آن ظلمتی که طواغیت آنها را به سویش می‌کشانند،
    می‌توان گفت که این‌ها در نور بوده‌اند.






    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  3. #53
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    از یک‌سو مبارزه با هوای نفس در ابعاد اجتماعی راحت‌تر از مبارزه
    با هوای نفس فردی است. یعنی مبارزه با هوای نفسِ طاغوت راحت‌تر از مبارزه با
    هوای نفس خود است(جهاد اصغر راحت‌تر از جهاد اکبر) و از سوی دیگر اگر
    انسان بتواند طاغوت را بزند و نابود کند، مبارزه با هوای نفس خودش
    هم برای او راحت‌تر خواهد شد.

    اگر انسان طاغوت را از میان بردارد، ولیّ خدا بالای سر او می‌آید
    و ولیّ خدا انسان را در مبارزه با هوای نفس کمک می‌کند و پیش می‌برد.

    جریان مبارزه با هوای نفس در زیر سایۀ ولی خدا جریان بسیار
    ساده‌ای خواهد بود.
    پس دعا کنید مولا و آقای شما هرچه زودتر بیاید.
    آن‌وقت خواهید دید که چقدر راحت در این
    مسیر نورانی به اوج می‌رسید.

    اگر مبارزه با هوای نفس برای کسی سخت است
    به خاطر این است که ولایت ندارد.

    اگر ولایت ولی خدا را در دل داشته باشید آثارش را در خودتان
    می‌بینید و خواهید دید که ولی‌ّ خدا با دل شما چه‌کار می‌کند
    و چطور شما را پاک می‌کند.

    اصلاً قرار نیست ما در حرکت به سوی خدا تنها باشیم؛
    از همان اول هم قرار بر این بوده
    که با ولی خدا برویم.





    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  4. #54
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    توبۀ خوب که انسان را پاک می‌کند هم این است که بگوییم:
    «ای ولی خدا من اشتباهات و گناهانی مرتکب شده‌ام؛ شما کمک کن.
    تا شما راضی نشوید خدا مرا نمی‌بخشد؛

    یَا وَلِیَّ اللَّهِ إِنَّ بَیْنِی وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً لَا یَأْتِی عَلَیْهَا إِلَّا رِضَاکُم‏...»
    (زیارت جامعۀ کبیره-من‌لایحضره‌الفقیه/2/616)

    یا بگوییم:

    ای ولی ‌الله! اصلاً اگر من گناه کردم به خاطر این بود
    که ولایت شما را به خوبی در قلبم نداشته‌ام.


    آثار تربیتی و تزکیه‌ای ولایت بر روی انسان به حدّی است که
    برخی از علما به جدّ معتقد هستند که بسیاری از مباحث اخلاقی و موعظه‌ای و...
    را باید کنار گذاشت و بر روی مسألۀ ولایت کار کرد،
    زیرا اگر ولایت درست شود، آنها هم درست می‌شود...






    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  5. #55
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    جلسه چهارم

    برخی از مباحث و موعظه‌های اخلاقی یک ویژگی‌هایی دارند
    که گویا «سکولاریسم» را ترویج می‌دهند و با اسلام ناب، ضدّیت دارند،
    هرچند ممکن است به ظاهر موعظه‌های خوبی هم باشند.

    مثلاً برخی از موعظه‌های اخلاقی و معنوی، بیانی دارند که گویا
    مربوط به دوره‌ای هستند که حکومت یا نظام اسلامی برقرار نبوده
    و اسلام در غربت قرار داشته است.

    دوستان علاقمند به مباحث معنوی باید مراقب باشند که
    با این‌گونه موعظه‌های اخلاقی سرشان کلاه نرود.

    می‌دانید موعظۀ اخلاقی‌ای که سر ما را کلاه می‌گذارد، چگونه است؟
    در این‌جا یک نمونه از این‌گونه موعظه‌های اخلاقی را معرفی می‌کنیم.

    مثلاً اینکه به مردمی که حاکم و مدیر جامعه نیستند،
    بیشتر از مدیران جامعه توصیه شود که از هوای نفس دست بردارند
    و با هوای نفس خودشان مبارزه کنند، از اینگونه موعظه‌های فریبکارانه است.

    زیرا معنایش این است که این توصیه‌ها بیشتر از اینکه خطاب به
    مدیران و حاکمان جامعه باشد، خطاب به مردم عادی است.
    این یک نوع کلاهبرداری است،
    و اسلام این را نگفته است.






    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  6. #56
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    اسلام می‌گوید کسی که حاکم باشد یا در جامعه مدیر باشد،
    خیلی بیشتر از مردم عادی ضرورت دارد که از هوای نفس دور باشد.
    این بسیار مهم است که «امراء» از هوای نفس خودشان تبعیت نکنند.

    اگر مردم عادی دچار هوای نفس بشوند، مگر چقدر فاجعه‌آمیز خواهد بود؟
    اگر کسی در خانۀ خودش بساط گناه داشته باشد و گنهکاری او گاهی در
    خیابان هم جلوه کند، مگر او چقدر به جامعه ضرر می‌زند؟

    او اولاً به خودش ضرر می‌زند و ثانیاً به محیط اطراف خودش -
    که دامنۀ محدودی دارد- ضربه می‌زند.

    ولی اگر یک مدیر، از هوای نفس تبعیت کند،
    خیلی به جامعه ضربه می‌زند و خیلی خطرناک است.

    یک نمونه از موعظۀ اخلاقی‌ای که حالت سکولار دارد،
    این است که مردم را موعظه کنند و بگویند که تابع هوای نفس خود
    نباشید، اما مدیران جامعه را موعظه نکنند و آنها را در
    تبعیت از هوای نفس، معاف بدارند.

    ما نباید فریب بخوریم و فکر کنیم که این همان اخلاق و معنویت است.
    در حالی که اخلاق و معنویت حقیقی می‌گوید:
    در درجۀ اول این مدیران و امراء هستند که باید
    هوای نفس نداشته باشند؛


    «ماهی از سر گنده گردد نِی زِ دُم»






    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  7. #57
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    تأثیر مدیران جامعه بر مردم به حدّی است که اگر جامعه‌ای
    مدیران مبارزه‌کننده با هوای نفس داشته باشد علی‌رغم همۀ شبکه‌های ماهواره‌ای
    که می‌خواهند مردم را به فساد بکشاند، مردم تحت تأثیر تهاجمات مفسدان
    قرار نخواهد گرفت و می‌توانند مقاومت کنند.

    هر عاملی که بخواهد این مردم را فاسد کند و دین آنها را تحت تأثیر قرار دهد،
    نخواهد توانست چون آنها مهمترین و قوی‌ترین عامل تقوا
    و معنویت را دارند؛ یعنی «مدیران باتقوا» دارند.

    مهمترین عامل مؤثر بر تقوا و معنویت یک جامعه، مدیران آن جامعه هستند،
    نه سخنران‌ها و منبری‌ها و عالمان دینی، و نه مطالعات معنوی و
    رشته‌های دینی و...

    هیچ عاملی به اندازۀ امرا و مدیران جامعه بر دین
    و معنویت مردم آن جامعه مؤثر نیست.


    متاسفانه خیلی از ما این واقعیت را باور نداریم.
    اگر ما واقعاً این را قبول داشتیم، وقتی می‌دیدیم که
    یک مدیری اهل هوای نفس است، حساسیت ما به او بیشتر از هر آدم
    شراب‌خوار و چاقوکش و دزد و قماربازی بود.

    مدیر تابع هوای نفس، هزار برابر بی‌حجابی و بسیاری از گناهان علنی دیگر،
    جامعه را فاسد می‌کند. مدیران نباید تابع هوای نفس خودشان باشند
    و الا بدترین پدیده برای یک جامعه، همین مدیران
    اهل هوای نفس خواهند بود.






    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  8. #58
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    وقتی می‌گوییم «مدیران جامعه نباید اهل هوای نفس باشند»
    منظور این نیست که یک مدیر، مثلاً اهل شراب‌خواری
    (یا از این‌قبیل گناهان) باشد.

    هوای نفس، ممکن است یک علاقۀ خوب یا طبیعی باشد
    که -در جریان یک امتحان الهی- لازم باشد انسان از آن بگذرد.

    قبلاً دربارۀ مصادیق مختلف هوای نفس صحبت کرده‌ایم؛
    در این‌جا فقط یک روایت را مرور می‌کنیم تا معلوم شود
    هوای نفس حتی بدون اینکه انسان را وادار به گناه کند،
    چقدر می‌تواند خطرناک باشد.





    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  9. #59
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    پیامبر اکرم(ص) فرمود:

    ابلیس می‌گوید من مردم را با گناه گمراه می‌کنم
    و آنها را به سمت جهنم می‌برم ولی آنها توبه می‌کنند و نجات می‌یابند.
    بعد آنها را به تبعیت از هوای نفس خودشان وادار می‌کنم
    -یعنی به چیزهایی که دوست دارند ولی گناه نیست وادار می‌کنم-
    و آنها هم چون گناه نکرده‌اند و فقط به دنبال هوای دل‌شان رفته‌اند،
    فکر می‌کنند هدایت یافته‌اند و توبه نمی‌کنند
    و با همین هوای نفس به جهنم می‌روند.

    إنّ إبلیسَ قالَ: أهلَکتُهُم بِالذُّنوبِ فأهلَکونی بالاستِغفارِ،
    فلَمّا رأیتُ ذلکَ أهلَکتُهُم بالأهواءِ،
    فهُم یَحسَبونَ أنّهُم مُهتَدونَ فلا یَستَغفِرونَ؛
    (میزان الحکمه/٢١٣٨٩)

    هوای نفس یعنی میل بی‌ارزشی که باید به آن بی‌توجه باشیم.

    گاهی این میل بی‌ارزش ممکن است یک میل طبیعی باشد.
    مثلاً دوست داشتن فرزند خوب،
    یک میل طبیعی و خوب است، ولی حضرت ابراهیم(ع) اگر اسماعیل(ع)
    را به قربانگاه نمی‌برد، همین دوست‌داشتن اسماعیل(ع)
    برای او هواپرستی محسوب می‌شد،

    بااینکه دوست‌داشتن انسان خوبی مثل اسماعیل(ع)
    واقعاً یک علاقۀ خوب است اما وقتی امر خدا به قربانی کردن
    اسماعیل تعلق گرفت، ابراهیم(ع) باید از
    همین علاقۀ خوب هم می‌گذشت.






    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

  10. #60
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بعضی‌ها فکر می‌کنند موضوع «آقازاده‌ها» موضوع جدیدی است!
    درحالی‌که این یک موضوع قدیمی است و در قرآن کریم انواع بحث‌ها
    دربارۀ آقازاده‌ها آمده است. یک موردش در داستان حضرت نوح(ع) است.
    با اینکه حضرت نوح(ع) به طور طبیعی دلش دنبال
    پسرش بود اما باید از این آقازادۀ بد، دل می‌برید.

    لذا خداوند به نوح(ع) فرمود:
    او دیگر از اهل تو نیست، رهایش کن
    (قَالَ یَنُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ؛
    (هود/46)


    یک مورد هم دربارۀ حضرت ابراهیم(ع) است که باید
    آقازادۀ خوب خودش را قربانی می‌کرد.
    یا آن‌جایی که حضرت ابراهیم(ع) از خداوند تقاضا کرد:
    خدایا! این امامتی که به من داده‌ای، به آقازاده‌های من هم بده!

    ولی خداوند فرمود:
    عهد من به ظالمین نمی‌رسد
    (وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ
    لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لایَنالُ عَهْدِی الظَّالِمین؛
    (بقره/124)


    یعنی حساب آقازاده‌های ظالم را جدا کن! یک مورد دیگر هم امتحان الهی
    در جریان دوری یوسف از یعقوب بود. امتحان آقازاده‌ها، امتحان بسیار مهمی است؛
    تازه این‌ها آقازاده‌های خوب بودند؛ چه برسد به آقازاده‌های بد!

    حضرت امام(ره) به فرزندش حاج آقا مصطفی(ره) خیلی علاقه داشتند.
    اما پسر آقا مصطفی بعد از انقلاب، به جادّه خاکی زد.
    امام(ره) بدون هیچ ملاحظه‌ای گفتند او را دستگیر کنید و اگر تسلیم نشد
    و خواست در مقابل شما بایستد، او را با تیر بزنید.
    ( فارس/خبر: 13910930000030)
    امام(ره) دربارۀ افراد معمولی چنین دستوری صادر نکرده بود
    اما دربارۀ نوۀ خودش این‌طور سختگیری می‌کرد؛
    این یعنی مخالفت با هوای نفس.


    تعدادی از علماء بزرگوار و اطرافیان حضرت امام(ره) بودند که
    فرزندان‌شان جزء منافقین اعدام شدند و حتی برخی از آنها خودشان
    حکم اعدام فرزند خود را دادند؛ و این مخالفت با هوای نفس است.
    انقلاب ما فقط با تکیه بر خون شهدا جلو نیامده است،
    بلکه با تکیه بر مخالفت با هوای نفس امرای خوب جلو آمده است.
    اصلِ مخالفت با هوای نفس برای این‌هاست.




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .

صفحه 6 از 13 نخستنخست ... 2345678910 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •