تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی
صفحه 1 از 13 1234511 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 126
  1. #1
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی












    سلسله سخنرانی های
    استاد پناهیان


    تنها مسیر - 4


    ابعاد اجتماعی و سیاسی





    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .


  2.  

  3. #2
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    خلاصه‌ای از «تنها مسیر»
    در حدیثی از امام صادق(ع)

    امام صادق(ع) در کلام شریفی، ضمن بیان بخشی از سخنان حضرت عیسی‌(ع)
    عبارتی را بیان می‌فرماید که می‌توان آن‌را خلاصۀ بحث مبارزه با هوای نفس تلقی کرد.

    از یک‌سو چون این کلام توسط امام صادق(ع) بیان شده،
    حقانیتش محرز می‌شود و از سوی دیگر چون به نقل از حضرت عیسی(ع)
    بیان شده، قدمت آن هم معلوم می‌شود.

    حضرت به نقل از عیسی بن مریم(ع) می‌فرماید:

    «این سخن را به حقّ می‌گویم که شما نمی‌توانید به آن‌چه می‌خواهید
    (از سعادت دنیا و آخرت و اهداف خوبی که برای خودتان در نظر می‌گیرید)
    برسید‏ مگر به ترک آن‌چیزی که دوست دارید.
    و به آرزوهای خودتان هم نمی‌رسید مگر با صبر بر چیزهایی که خوش‌تان نمی‌آید؛

    إِنَّ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ ع قَالَ لِأَصْحَابِهِ... بِحَقٍّ أَقُولُ لَکُم إِنَّکُمْ لَا تُصِیبُونَ مَا تُرِیدُونَ
    إِلَّا بِتَرْکِ مَا تَشْتَهُونَ وَ لَا تَنَالُونَ مَا تَأْمُلُونَ إِلَّا بِالصَّبْرِ عَلَى مَا تَکْرَهُونَ»

    (تحف‌العقول/ص305)




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .


  4. #3
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در این‌جا حضرت «آن‌چه می‌خواهید» یا همان اهداف را برای مخاطب کلام خود،
    آزاد گذاشته است. یعنی چه دنیا بخواهیم و چه آخرت بخواهیم،
    غیر از این طریقی که حضرت فرموده است، به آن نخواهیم رسید.

    حتی کسانی که به دنبال اهداف صرفاً دنیایی مثل
    «بهتر زندگی کردن در دنیا» هستند نیز باید به این توصیه عمل کنند.


    این یک تصور غلط است که بگوییم:
    «غربی‌ها فقط دنبال دنیا هستند ولی ما هم دنبال دنیا هستیم و هم دنبال آخرت هستیم»
    چون غربی‌ها هم دنیای خودشان و هم دنیای سایر مردم جهان را خراب کرده‌اند.
    و البته آخرت خودشان و آخرت کسانی که از آنها تبعیت کنند را هم خراب کرده‌اند.
    لذا «خسر الدنیا و الاخره» هستند.

    یعنی در این‌جا بحث نزاع بین دنیا و آخرت مطرح نیست،
    بلکه نزاع بین «خراب کردن دنیا و آخرت» و «آباد کردن دنیا و آخرت» است.


    دربارۀ اینکه جز از این طریق(ترک دوست‌داشتنی‌ها و صبر بر ناخوشی‌ها)
    به «دنیای خودمان» هم نمی‌رسیم، در جلسات قبل بحث کرده‌ایم.


    مثلاً اگر کسی بخواهد قوی‌هیکل باشد، از زندگی‌اش لذت ببرد،
    از نظر اعصاب و روان آسوده‌خاطر زندگی کند، عمر طولانی داشته باشد،
    دچار بسیاری از بیماری‌ها نشود، روابط اجتماعی خوبی داشته باشد
    و عزتمند هم باشد، باز باید به این توصیه گوش کند.




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .


  5. #4
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    توصیۀ امام صادق(ع) -در روایت فوق- شامل دو قسمت است:

    1- ترک آن‌چیزهایی که دوست دارید(تَرْکِ مَا تَشْتَهُونَ).
    2- صبر بر آن‌چیزهایی که دوست ندارید(صَبْرِ عَلَى مَا تَکْرَهُونَ).


    هر دوی اینها هم در واقع رنج است؛
    البته یکی رنج تکلیفی(رنج اختیاری) است و دیگری رنج تقدیری است
    (مثلاً اینکه وقتی بلا و مصیبتی بر سر انسان می‌آید، صبر کند)

    این‌ها دو اصل حیاتی برای زندگی انسان هستند و ما در بحث تنها مسیر،
    این دو اصل را زیرمجموعۀ «ترک هوای نفس» قرار دادیم و گفتیم که وقتی
    انسان بخواهد با هوای نفس خود مخالفت کند باید این دو کار اساسی را انجام دهد:

    یکی اینکه بنای خود را بر ترک چیزهایی که دوست دارد، قرار دهد(تَرْکِ مَا تَشْتَهُونَ).
    دیگر اینکه نسبت به ناخوشی‌ها و مقدرات الهی صبر و رضایت داشته باشد.(صَبْرِ عَلَى مَا تَکْرَهُونَ)


    وقتی انسان بخواهد هوای نفس را به معنای کامل کلمه، ترک کند،
    یک پایه‌اش می‌شود صبر و رضایت نسبت به وضعیتی که دارد.
    لذا وقتی کسی ناراحت و عصبانی باشد، یعنی صبر در برابر ناخوشی‌ها ندارد
    و این به معنای تبعیت از هوای نفس است. همچنین کسی که مرتکب گناه
    می‌شود،یعنی چیزهایی که دوست دارد را ترک نمی‌کند.



    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .


  6. #5
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    البته چیزهایی که دوست داریم ممکن است حقّ طبیعی ما و حتی نیاز طبیعی ما باشد.
    خداوند هم نگفته است همۀ این دوست‌داشتنی‌ها را ترک کنیم بلکه به ما برنامه داده است
    و اگر ما این برنامه را به خاطر خدا رعایت کنیم، می‌شود «تقوا»؛
    همان تقوایی که این‌همه در قرآن و روایات بر آن تأکید شده است.

    تقوا یعنی برنامۀ خدا را در جهت ترک هوای نفس، رعایت کنیم؛
    البته به خاطر خدا نه به خاطر اغراض نفسانی دیگر.
    چون گاهی اوقات برخی از هواهای نفسانی را به خاطر برخی دیگر
    از هواهای نفسانی خودمان ترک می‌کنیم و این تقوا نیست.



    بنای «تقوا» بر مبارزه با هوای نفس است.
    یعنی اگر شما بنا نداشته باشید با دوست‌داشتنی‌های
    خودتان مخالفت کنید، وقتی دستورات الهی را به شما می‌دهند، همیشه
    احساس سنگینی و فشار می‌کنید.

    یا وقتی شما را به تقوا توصیه می‌کنند، مدام می‌خواهید از زیر بار آن فرار کنید
    و فشار زیادی بر دوش خودتان احساس می‌کنید و آخرش هم موفق نمی‌شوید.
    ولی اگر بنا داشته باشید با دوست‌داشتنی‌های خودتان مخالفت کنید
    و دنبال برنامه‌ای برای این کار باشید، وقتی برنامۀ آن یعنی «تقوا» به
    شما عرضه شود، راحت آن‌را اجرا می‌کنید.


    وقتی هم خسته شوید، از دستور خدا خسته نشده‌اید بلکه از مبارزه با هوای نفس
    خودتان خسته شده‌اید لذا رابطۀ شما با خداوند، خراب نمی‌شود.
    چون بنا دارید دستور خدا را گوش کنید،منتها در مبارزه با هوای نفس خودتان
    زمین خورده‌اید و این اشکالی ندارد و گناه آدم
    باتقوا هم بخشیده خواهد شد.




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .


  7. #6
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    اگر شما اصل را بر مبارزه با دوست‌داشتنی‌ها قرار ندهید،
    این‌طوری تصور خواهید کرد:

    «بنا نیست من با دوست‌داشتنی‌های خودم مبارزه کنم.
    فقط مشکل من با این دستورات خداست که مانع رسیدن من به
    دوست‌داشتنی‌هایم شده و نمی‌دانم با این تکالیف الهی چه‌کار کنم؟!»

    در این صورت رابطۀ شما با خدا خراب می‌شود.
    چون بنای خود را بر تأمین دوست‌داشتنی‌های خود قرار داده‌اید
    ولی در این میان با مانعی به نام دستورات الهی مواجه شده‌اید
    و نمی‌دانید با تکالیف و اوامر الهی چگونه برخورد کنید.

    در حالی‌که اساساً دستورات الهی طوری طراحی شده‌اند که
    با دوست‌داشتنی‌های ما مخالفت کنند.

    لذا پایۀ تقوا، مبارزه با هوای نفس است.

    اگر این را برای خودمان جا بیندازیم، آن‌وقت به سراغ برنامه
    می‌رویم و وقتی برنامه‌ای به نام «تقوا» به ما داده شد،
    به راحتی آن را می‌پذیریم و انجام می‌دهیم.

    خودِ برنامه سخت نیست، آن‌چیزی که برای ما سخت است
    مبارزه با دوست‌داشتنی‌هاست. اگر لزوم این مبارزه را برای خودمان جا بیندازیم
    آن‌وقت خواهیم فهمید که این برنامه چقدر با ما مهربانانه برخورد کرده است
    و فهرست زیادی از دوست‌داشتنی‌های ما وجود دارد که
    این برنامه به ما اجازه داده است به سمت آنها برویم.



    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی
    ویرایش توسط *خادمه رقیه خاتون(س)* : 03-05-1394 در ساعت 12:26




    .


  8. #7
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    وقتی که بنای خود را بر مبارزه با دوست‌داشتنی‌ها قرار دادیم
    این سؤال پیش می‌آید که با کدام دوست‌داشتنی‌ها مبارزه کنیم؟

    برنامه به ما می‌گوید، با همۀ دوست‌داشتنی‌های بد
    (مانند حسادت، تکبر، حرص، خساست و...) باید مبارزه کنیم.
    همچنین گاهی اوقات با برخی از دوست‌داشتنی‌های طبیعی(مثل خوابیدن، خوردن و...)
    هم باید مبارزه کرد منتها در مبارزه با این تمایلات باید «طبق دستور» عمل کنیم.

    مثلاً در مورد خواب، باید سحر از خواب بیدار شویم
    و خواب خود را برای نماز قطع کنیم؛ نه اینکه اصلاً نخوابیم.
    از سرِ شب تا سحر می‌توانیم بخوابیم؛ البته زیاد خوابیدن مکروه است
    ولی کسی که می‌خواهد مثلاً هشت ساعت بخوابد، اشکالی ندارد،
    منتها زودتر بخوابد تا بتواند سحر از خواب بیدار شود.

    آقای بهجت(ره) می‌فرمودند:
    «در تعبدیات، کوه کندن از ما نخواسته‌اند، سخت‌ترینش نماز شب خواندن است
    که در حقیقت تغییر وقت خواب است نه اصل بی‌خوابی،
    بلکه نیم ساعت زودتر بخواب تا نیم ساعت زودتر بیدار شوی»
    (در محضر بهجت/ج2/ص170)




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .


  9. #8
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    یکی دیگر از موارد مبارزه با دوست‌داشتنی‌های طبیعی
    دربارۀ غذا خوردن است.

    مثلاً اینکه فرموده‌اند:
    وقتی هنوز اشتها به غذا دارید، دست از غذا خوردن بکشید
    و چند لقمۀ آخر را نخورید.

    (قال رسول الله(ص): کُلْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِی وَ أَمْسِکَ وَ أَنْتَ تَشْتَهِی‏؛
    مستدرک‌الوسائل/ج16/ص221)


    اگر از همین چند لقمۀ آخر غذا صرفنظر کنیم
    و نخوریم هم برای جسم ما مفید است و هم بر روح ما تأثیر خوبی دارد.
    این برنامه‌ای است که دین به ما می‌دهد.




    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .


  10. #9
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    وقتی در مسیر مبارزه با هوای نفس جلوتر می‌رویم، به جایی می‌رسیم
    که حتی با برخی از دوست‌داشتنی‌های خوب خودمان هم باید مبارزه کنیم.

    مانند حضرت ابراهیم(ع) که باید اسماعیل خود را قربانی می‌کرد در حالی‌که دوست داشتن
    فرزند خوبی مثل اسماعیل(ع) نه تنها یک دوست‌داشتنی بد نیست،
    بلکه یک دوست‌داشتنی بسیار خوب محسوب می‌شود ولی حضرت ابراهیم(ع)
    به مرحله‌ای رسیده بود که باید از همین دوست‌داشتنی خوب
    هم می‌گذشت و آن را قربانی می‌کرد.

    خاطرۀ خیلی زیبا و ارزشمندی از یکی از شهدا نقل شده است که این شهید عزیز، یک‌دفعه‌ای پلاک خود را
    از گردنش درآورد و رفت آن را در یک جایی از بیایان پرتاب کرد و برگشت
    و گفت: «خلاص شدم!» دوستانش با تعجب گفتند: «چرا این کار را کردی؟!
    اگر شهید شوی ممکن است بدن تو شناسایی نشود.»
    او گفت: «در ذهنم این بود که اگر من شهید بشوم، خانوادۀ من مراسم باشکوهی خواهند گرفت
    و مردم جمع می‌شوند و وصیت‌نامۀ مرا می‌خوانند و... یعنی دیدم که به تعبیری دچار
    شهوت شهادت شده‌ام و همین یک مقوله‌ای برای نفس من شده است
    که با آن «حال» کند! در حالی‌که من می‌خواهم به خاطر خدا شهید شوم
    نه برای مراسم شهادت! لذا پلاک خودم را از بین بردم تا بدن من شناسایی نشود
    و خانواده‌ام پیدایش نکنند...»

    هنوز هم بدن این شهید بزرگوار برنگشته است.
    (ظاهرا از خاطرات سردار حاج سعید قاسمی-از فرماندهان
    لشکر 27 محمد رسول الله(ص) - است)



    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .


  11. #10
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,100 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    نفس انسان خیلی فریبکار است.
    در بحث هوای نفس پنهان گفتیم که نفس انسان آن‌قدر مکّار است
    که هر کار خوبی انجام دهید نفس شما سعی می‌کند از آن کار خوب هم به نفع خودش
    سوء استفاده کند و اصطلاحاً از آن کار خوب هم برای خودش یک
    «نانی» درست کند؛ حتی از نماز خواندن و هیأت‌داری ما.

    مثلاً اگر شما هیأت‌داری می‌کنید، مراقب باشید که نفس شما این کار
    خوب را «مالِ خود» نکند. مثلاً نفس می‌گوید:
    «عجب هیأت خوبی داریم!» و شهوت فخرفروشی و خودستایی را
    به جان شما می‌اندازد.در این صورت، این کار خوب که بنا بود شما را
    به خدا نزدیک کند، شما را از خدا دور خواهد کرد.


    انسان از اول تا آخر عمرش مشغول مبارزه با هوای نفس خواهد بود
    و این مبارزه پایان ندارد. ضمن اینکه نوع امتحان هر کسی در رابطۀ با هوای نفسش،
    با دیگران فرق می‌کند. لذا کسی نمی‌تواند در امتحانات الهی از روی دست دیگران نگاه کند،
    و حتی از روی هیچ کتابی هم نمی‌تواند تقلب کند.

    چون در هیچ کتابی نوشته نشده است که «تو دقیقاً چه مشکلی داری؟
    و خدا چه امتحاناتی از تو خواهد گرفت؟»

    به عنوان مثال در کتاب نوشته شده است که «تکبّر نکنید»
    ولی برای اینکه بفهمی «تکبّر تو در چیست؟» باید از روی کتاب وجود خودت مطالعه کنی،
    یعنی باید نفس خودت را مورد مطالعه قرار دهی، باید محاسبۀ نفس کنی
    تا خودت را بشناسی و بفهمی که تکبّر تو در چیست.

    مثلاً ممکن است تو در ظاهر آدم متواضعی باشی، اما وقتی که دیگران به تو می‌گویند:
    «عجب آدم متواضعی هستی!»، با شنیدن این تعریف‌ و تمجیدها،
    مدام نفس خودت را باد کنی و کم‌کم دچار نوعی تکبّر شوی؛
    یعنی به خاطر همین ظاهر متواضعانۀ
    خودت دچار تکبّر می‌شوی.



    تنها مسیر (4): ابعاد اجتماعی و سیاسی




    .


صفحه 1 از 13 1234511 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •