{مجموعه مقالات از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی}  «پیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار» سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
{مجموعه مقالات از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی}  «پیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار»
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 22
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ۴. مشابهت در یاران

    یاران امام حسین علیه السلام بهترین یاران و فدایى او بودند. آنان از معرفت، محبت، اطاعت و تسلیم نسبت به امام خود و سبقت در اجراى خواسته ها و فرامین او برخوردارند و در عبادت، صداقت، اخلاص و شجاعت یگانه دوران بودند.

    یاران امام مهدى علیه السلام نیز چنین‌اند: (هم اطوع له من الامة لسیدها؛ آنها مطیع‌تر از کنیز نسبت به مولاى خود هستند).(۴۵)

    (کدّادون جاحدون فى طاعته؛(۴۶) یاران مهدى علیه السلام در فرمانبردارى از حضرتش، بسیار کوشا و مصمم‌اند).


    (لهم یسبهم الاولون ولایدرکهم الآخرون؛(۴۷) (آنان در شایستگى ها و امتیازات بر اوج رفیعى‌اند) نه از نسل هاى گذشته، کسى از آنان پیشى گرفته و نه از آیندگان، کسى به مقام والاى آنان مى رسد).


    (رهبان باللیل لیوث بالنهار، کَاَنَّ قلوبهم زبر الحدید؛ عابدان شب و شیران روزند، (در شجاعت) قلوبشان همچون پاره هاى آهن است).(۴۸)



    ۵. ضرورت جهاد

    درگیرى بین حق و باطل، ایمان و کفر، یک ضرورت است؛ چون حقیقت ایمان، حرکت و رویش و خصلت کفر، ایستادگى و ماندگى است.

    ساده اندیشى است اگر گمان شود، مسائل و مشکلات، تنها با گفت‌وگو حل مى شود. باید به فکر پس از گفت‌وگو هم بود که اگر زیر بار حق نرفتند و یا خواستند بر ظلم خود باقى بمانند، چه باید کرد؟ پس از گفت‌وگو و دو گروه شدن، مخاصمه و درگیرى هم هست یا نه؟ (فاذا هم فریقان یختصمون...).(۴۹) به راستى آیا مشکل اسرائیل و فلسطین، با گفت‌وگو حل مى شود؟ آیا آمریکا با گفت‌وگو حاضر است، از خوى استکبارى خود دست بردارد؟


    نبرد حسین علیه السلام و یزید، جنگ مهدى علیه السلام و مستکبران، نبرد حق و باطل است؛ یکى در محدوده کربلا و دیگرى در وسعت همه زمین.


    امام باقر علیه السلام مى فرماید: (لیس شأنه الا السیف؛(۵۰) او فقط شمشیر را مى شناسد).


    امام صادق علیه السلام مى فرماید: (یکفّون سیوفهم حتى یرضى الله عزّ وجلّ؛(۵۱) یاران قائم شمشیرهاى خویش را بر زمین نمى نهند تا این که خداى عزوجل راضى شود).



    ۶. منتظران مهدى علیه السلام، پرورش یافتگان مکتب عاشورا

    یاران مهدى علیه السلام، همه عاشورایى‌اند و در مکتب حسین علیه السلام پرورش یافته و بالیده‌اند.

    کسانى مى توانند در رکاب مهدى علیه السلام باشند و امام حق را یارى رسانند که در مکتب عاشورا آبدیده شده و معیار جنگ و صلح را از او آموخته باشند که حسین علیه السلام خود معیار سلم و حرب و تولاّ و تبرّا است.



    ۷. سختى و مشکلات راه

    امام صادق علیه السلام مى فرماید: (قیام امام زمان علیه السلام نشانه هایى دارد). راوى پرسید: آنها چیستند؟ امام صادق علیه السلام فرمود: (ذلک قول الله عزوجل (ولنبلونکم بشىء من الخوف والجوع)(۵۲) لو قد خرج قائمنا، لم یکن الا العَلَق والعَرَق والقوم على السروج؛(۵۳) این سخن خداوند است که (شما را با گرسنگى و ترس آزمایش مى کند)؛ هنگامى که قائم ما قیام کند، خون است و عرق ریختن و سوار بر مرکب ها بودن در میدان هاى مبارزه).



    {مجموعه مقالات از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی}  «پیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار»

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  2. #12
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ۸. پیوستن و جدا شدن یاران

    به کاروان حسین علیه السلام کسانى پیوستند که امید پیوستنشان نبود، همچون زهیر و حرّ که یکى عثمانى بود و در صفین بر علیه على علیه السلام شمشیر زده و دیگرى فرمانده سپاه عمر سعد بود. و کسانى به بهانه هاى واهى نپیوستند، همچون طرماح بن عدى و یا پیوستند و جدا شدند و سعادت شهادت در کنار حسین علیه السلام را نداشتند؛ چه آنانى که در میانه راه جدا شدند و چه آنانى که در کربلا، از میدان معرکه گریختند.
    در مورد یاران مهدى علیه السلام نیز داریم:

    امام صادق علیه السلام مى فرماید: (اذا خرج القائم یخرج من هذا الامر من کان یُرى انه من اهله ودخل فیه شبه عبدة الشمس والقمر؛(۵۴) هنگامى که قائم قیام کند از امر (ولایت) او کسانى بیرون مى روند که همواره چنین به نظر مى رسید از یاران او باشند. و به امر (ولایت) او درمى‌آیند آنانى که شبیه خورشید پرستان و ماه پرستانند.)

    در مورد یهودیان جزیرة العرب، نیز داریم که منتظر آمدن پیامبر بودند. اما وقتى آمد، به او کافر شدند. (فلما جائهم ما عرفوا کفروا به)(۵۵) از حسین نیز تقاضا کردند که بیاید و نامه ها نوشتند، اما هنگامى که آمد، به او پشت کردند و خون او را ریختند.



    ۹. الهام پذیرى هر دو فرهنگ

    حسین علیه السلام با شهادت خود، پایه گذار فرهنگ شهادت شد و این فرهنگ، آن چنان در فرهنگ مسلمین ریشه دواند و در دل‌ها جا باز کرد که به عنوان الگو، سرآغاز بسیارى از حرکت‌ها و قیام‌هاى حق طلبانه در سرزمین پهناور اسلامى بر علیه خلفا و حاکمان ستمگر شد. در عراق، بصره و کوفه (سلیمان بن صرد، مختار، زید بن على)، در حجاز، مدینه و مکه، در خراسان (یحیى بن زید).(۵۶) و هنوز هم همه عدالت خواهان و مردان تاریخ، مى گویند باید پا جاى پاى حسین و شهداى کربلا گذاشت (گاندى).

    انتظار نیز به عنوان یکى از بزرگ‌ترین، قوى‌ترین و انگیزه‌سازترین آرمان‌هاى انسانى، نقش بى‌بدیلى در از بین بردن یأس و ناامیدى و پیروزى نهایى مظلومان بر مستکبران دارد (ونریدان نمن... ونجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثین). همچنان که مى تواند به عنوان یک راهبرد اساسى و کلیدى در تمامى ابعاد سیاسى - اجتماعى، تربیتى و فکرى یک جامعه تأثیرگذار باشد.

    از طرف دیگر منتظر ظهور مصلح، خود باید صالح باشد.

    امام صادق علیه السلام فرمود: (ان لنا دولة یجىء بها الله اذا شاء ثم قال: من سرّه ان یکون من اصحاب القائم علیه السلام فلینتظر ولیعمل بالورع ومحاسن الاخلاق وهو منتظر؛(۵۷) ما دولت و حکومتى داریم و خداوند، هرگاه بخواهد این دولت ظهور خواهد کرد و اگر کسى خوشحال و خشنود مى شود که از یاران مهدى علیه السلام باشد؛ پس منتظر باشد و در حال انتظار، اهل ورع و اجتناب از گناهان و اهل محاسن و مکارم اخلاق باشد).

    (یخرج اناسٌ من المشرق ویوطئون للمهدى سلطانه؛ گروهى از مشرق زمین به پا خاسته و زمینه ساز حکومت امام مهدى علیه السلام مى شوند).



    {مجموعه مقالات از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی}  «پیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار»

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  3. #13
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ۱۰. زوال دولت‌هاى باطل

    حسین علیه السلام، با شهادت خود، باعث رسوایى و در نتیجه نابودى دولت بنى امیه شد. مهدى علیه السلام نیز با ظهور خود، باعث رسوایى و تزلزل تمامى دولت هاى مستکبر، خواهد شد:

    (اذا قام القائم ذهب دولة الباطل؛(۵۸) هنگامى که قائم قیام کند، هر دولت باطلى از بین مى رود).


    در دعاى ندبه، ندا سر مى‌دهیم:


    (این قاصم شوکة المعتدین؟ این هادم ابنیة الشرک والنفاق؟ این مبید اهل الفسوق والعصیان والطغیان؟...؛(۵۹) کجا است درهم شکننده شوکت متجاوزان؟ کجا است ویران کننده بناهاى شرک و نفاق؟ کجا است نابود کننده اهل نادرستى و عصیان و طغیان؟...).


    در روایات نیز آمده است:


    (ولایکون ملک الا للاسلام؛(۶۰) در آن روز حکومتى جز حکومت اسلام، نخواهد بود).


    (یبلغ سلطانه المشرق والمغرب؛(۶۱) دولت مهدى علیه السلام شرق و غرب جهان را فرا گیرد).


    (اذا قام القائم لایبقى ارض الاّ نودى فیها شهادة ان لا اله الا الله وان محمداً رسول الله؛(۶۲) هنگامى که مهدى علیه السلام قیام کند زمینى باقى نمى ماند مگر آن که گلبانگ توحید و رسالت پیامبر در آن بلند گردد).



    ۱۱. تکیه بر سنت‌هاى الهى

    سنت خداوند چنین است که تا تحولّى در وجود انسان ها پدید نیاید، وضعیت جامعه و اجتماع آنان، دگرگون نخواهد شد: (ان الله لایغیّر ما بقوم حتى یغیّروا ما بانفسهم)(۶۳) وسنت هاى الهى تخلف ناپذیر است: (ولن تجد لسنة الله تبدیلاً).(۶۴)

    ظهور مهدى علیه السلام زمینه هاى مردمى وعدّه و عُدّه‌اى را مى طلبد که باید فراهم شود و این به عهده ما است؛ گرچه اگر ما کارى نکنیم، ظلم فراگیر و باطل خود زمینه ساز عدالت و حق خواهد بود؛ چون باطل رفتنى است: (قل جاء الحق وزهق الباطل ان الباطل کان زهوقاً).(۶۵)


    البته این بدان معنا نیست که از امدادهاى غیبى و معجزات استفاده نمى شود؛ بلکه امدادهاى غیبى نیز از سنت‌هاى الهى است. و فرآیند خاص خود را دارد. به شهادت قرآن، پس از به کار گرفتن تمامى استعدادها، تلاش ها، تحمل سختى ها و شداید و طلب ودرخواست انسان ها، امداد و عنایت الهى فرا خواهد رسید: (ان تنصروا الله ینصرکم)(۶۶) و (... ام حسبتم ان تدخلوا الجنة ولما یأتکم مثل الذین خلوا من قبلکم مستهم البأساء والضراء وزلزلوا حتى یقول الرسول والذین آمنوا معه متى نصر الله الا انّ نصر الله قریب).(۶۷)


    از شرایط اساسى ظهور حضرت حجّت زمینه هاى مردمى است:


    (ان المهدى لایخرج حتى تقتل النفس الزکیة... فاتى الناس المهدى فزفّوه کما تزّف العروس).(۶۸)


    (...انّه لایخرج حتّى لایکون غائب احب الى الناس منه ممّا یلقون من الشرّ).(۶۹)





    {مجموعه مقالات از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی}  «پیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار»
    ویرایش توسط شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) : 18-08-1394 در ساعت 20:22

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  4. #14
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ۱۲. نقش زنان

    نقش زنان، در هیچ حرکتى از حرکت هاى اسلامى و شیعى - از صدر اسلام تاکنون - به اهمیت و برجستگى نقش زن در قیام عاشورا نبوده است.

    عاشورا، تنها صحنه اى است که در آن زن، در متن قرار داد و نه حاشیه و نقش زن شیعى در آن، پررنگ و پرحضور است و شاید یکى از رمزهاى جاودانگى آن همین باشد. نقش حضرت زینب علیها السلام، این شیرزن دریادل کربلا و همسر و دختران امام حسین علیه السلام - به عنوان پیام‌آوران واقعه عاشورا - از جایگاه خاصى برخوردار است. نقش ام وهب، دلهم (زن زهیر)، طوعه، مارى(۷۰) و حتى زنان قبیله بنى همدان(۷۱)، غیر قابل کتمان است.


    مرحوم حاج شیخ ملاسلطان على تبریزى - که از جمله عابدان و زاهدان بود - در عالم رؤیا خدمت امام زمان علیه السلام رسید و عرض کرد: آیا این که فرمودید: (فلأندبنک صباحاً ومساءً ولأبکین لک بدل الدموع دماً) صحیح است؟ فرمود: آرى، صحیح است.


    عرض کردم: آن کدام مصیبت است که به جاى اشک، خون گریه مى کردید؟ آیا مصیبت حضرت على اکبر است؟


    حضرت فرمود: اگر على اکبر هم بود، در این مصیبت خون مى گریست.


    - آیا مصیبت حضرت عباس است؟


    - اگر عباس هم بود، در این مصیبت خون مى گریست.


    - آیا مصیبت حضرت سیدالشهدا علیه السلام است؟


    - اگر سیدالشهدا علیه السلام هم بود، در این مصیبت خون مى گریست.


    - پس کدام مصیبت است؟


    - مصیبت اسیرى زینب.(۷۲)


    در قیام حضرت مهدى علیه السلام نیز چنین است و زنان از جایگاه ویژه‌اى برخوردار خواهند بود. نقش زن در عصر ظهور، همچون نقش مدعیان امروز و طرفداران حقوق زن نیست که او را تا سرحد یک کالا و وسیله‌اى براى لذت طلبى و عیّاشى تنزل داده‌اند.


    جابر بن یزید جعفى از امام باقر علیه السلام نقل مى کند:


    ویجىء والله ثلاث مأة وبضعة عشر رجلاً فیهم خمسون امرأة یجتمعون بمکة على غیر میعاد قزعاً کقزع الخریف؛(۷۳) به خدا سوگند ۳۱۳ نفر مى آیند که پنجاه تن از آنان زن هستند که بدون هیچ قرار قبلى، در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد).


    ام سلمه نیز از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله چنین روایت کرده است: (یعوذ عائذ من الحرم فیجتمع الناس الیه کالطیر الوارد المتفرقة حتى یجتمع الیه ثلاث مأة واربعة عشر رجلاً فیه نسوة فیظهر على کل جبار وابن جبار(۷۴)؛ در آن هنگام پناهنده‌اى به حرم امن الهى پناه مى‌آورد و مردم همانند کبوترانى که از چهار سمت به یک سو هجوم مى‌برند به سوى او جمع مى‌شوند تا این که در نزد آن حضرت سیصد و چهارده نفر گرد آمده که برخى از آنان زن مى‌باشند که بر هر ستمگر و ستمگر زاده‌اى پیروز مى‌شوند).



    ۱۳. دشوارى حفظ دین

    در دوران امام حسین علیه السلام بر اساس بدعت هاى خلفا و تبلیغات بنى امیه، دین بى ارزش و بازار دنیا پررونق بود: (الناس عبید الدنیا والدین على السنتهم ما درّت معایشهم فاذا محصّوا بالبلاء قلّ الدیّانون؛ مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبانشان مى باشد، مادامى که زندگى دنیاى آنها تأمین شود. اما همین که در بوته امتحان قرار گرفتند، دین‌داران کم خواهند بود).(۷۵)

    اگر نبود حسین علیه السلام - این خط روشن ولایت و وارث پیامبران - چراغ دین، آخرین کورسوهاى خود را مى زد.


    در عصر انتظار نیز حفظ دین، از سخت‌ترین کارها است. امام صادق علیه السلام مى فرماید: (ان لصاحب هذا الامر غیبة، المتمسّک فیها بدینه کالخارط لشوک القتاد بیده - ثم اوْمأ ابوعبدالله علیه السلام بیده هکذا. قال: فایّکم تمسّک شوْک القتاد - ثمّ اطوق ملیّاً ثمّ قال: ان لصاحب هذا الامر غیبة فلیتّق الله عبد عند غیبته ولیتمسّک بدینه؛(۷۶) براى صاحب این امر (حضرت مهدى علیه السلام) غیبتى خواهد بود. هر کس در روزگار غیبت او دین خود را حفظ کند، مانند کسى است که تیغ‌هاى تیزگ یاه قتاد را با دستش صاف و هموار سازد؛ سپس حضرت با دست (مبارک) خویش اشاره فرمود که چگونه با دست، تیغ‌هاى قتاد را باید هموار ساخت. آن گاه افزود: کدام یک از شما تا به حال توانسته است، خارهاى خنجرگونه قتاد را به دست بگیرد؟ سپس حضرت سر به زیر افکند و مدتى سکوت کرد؛ آن گاه افزود: براى صاحب این امر، غیبتى است که در روزگار دشوار غیبت، هر بنده خدایى باید تقوا پیشه کند و دینش را حفظ نماید).


    در روایتى دیگر، آمده است:


    (منْ ثَبتَ على ولایتنا فى غیبة قائمنا، اعطاه الله اجْر الف شهید مثل شهداء بدر واحد؛(۷۷) کسى که در روزگار قائم ما، در امر ولایت ما ثابت قدم و استوار باقى بماند و نلغزد، چنان است که خداوند پاداش هزار شهید مانند شهداى جنگ هاى بدر و احد به آنان عطا مى فرماید).


    امام باقر علیه السلام مى فرماید: (یأتى على الناس زمانٌ یغیب عنهم امامهم. فیا طوبى للثابتین على امرنا فى ذلک الزمان؛(۷۸) روزگارى بر مردم خواهد آمد که امام و پیشواى ایشان از (چشم) آنان غایب و پنهان مى گردد. پس خوشا بر احوال کسانى که در آن زمان (غیبت در امر ولایت) ثابت قدم و استوار مى مانند).


    حضرت در ادامه، فضایل فراوانى براى کسانى که دین خود را حفظ مى کنند، بیان مى دارد که این فضایل زیاد، به جهت سنگینى و عظمت کار آنان است.


    پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: (اللهمّ لقّنى اخوانى، مرتین... لاحدهم اشدّ بقیةً على دینه من خرط القتاد فى اللیلة الظلماء او کالقابض على جمْر الغضاء، اولئک مصابیح الدجى ینجیهم الله من کل فتنة غبراء مظلمة؛(۷۹) بارالها! مرا به دیدار برادرانم نایل گردان... هر یک از ایشان در پایدارى و استوارى در دین، از کسى که در دل تیره شب، شاخه پرتیغ گیاه قتاد را، با کف دست صاف و هموار مى سازد، پایدارتر است؛ یا همانند کسى که صبورانه پاره آتشى را بر دست گیرد و در آن حال در دین خویش استوار باشد. آرى، ایشان چراغ‌هاى هدایت (در شب تاریک و دیجور) هستند. خداوند ایشان را از هر فتنه تیره و تار رهایى مى بخشد).






    {مجموعه مقالات از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی}  «پیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار»

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  5. #15
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ۱۴. سازش‌ ناپذیرى

    حسین علیه السلام در ردّ درخواست یزید بر بیعت، با قاطعیت مى گوید: (مثلى لا یبایع مثله)؛(۸۰) حضرت مهدى علیه السلام نیز با هیچ کس سر سازش ندارد. امام باقر و صادق علیهما السلام مى فرمایند: (لیس شأنه الاّ السیف؛ او فقط شمشیر را مى شناسد)(۸۱)، (یقتل اعداء الله حتى یرضى الله؛ دشمنان خدا را مى کشد تا خدا راضى گردد).(۸۲)


    ۱۵. تلاش جهت جذب و نیروسازى

    حسین علیه السلام، مدام به فکر جذب نیرو و تربیت و سازندگى بود. و با نامه به شهرهاى مختلف و سفرهاى خود و با زندگى ساده و انفاق هاى خود، سعى در جذب و تألیف قلوب و تربیت و پرورش آنان داشت. او دو سال پیش از مردن معاویه، در (منا)، جمعى بالغ بر هزار نفر از صحابه و تابعان را گرد آورد و تمامى فضایل اهل بیت علیهم السلام را به همراه ویژگى هاى دشمنان آنان، از قرآن بر آنان خواند.

    آن حضرت در دوره یزید، در سفر خود از مکه به کربلا، از سیاست جذب نیرو چشم نپوشید و افرادى همچون زهیر و حرّ را جذب نمود.


    مهدى علیه السلام فرزند حسین علیه السلام نیز در میان ما و در حال تلاش و نیروسازى است و لحظه اى از این مهم غافل نیست:


    (ان یکون صاحبکم المظلوم، المجحود حقه، صاحب هذا الامر یتردد بینهم ویمشى فى اسواقهم ویطأ فرشهم ولایعرفونه حتى یأذن الله له ان یعرّفهم نفسه؛(۸۳) صاحب این امر... در میان آنان راه مى‌رود، در بازارهایشان رفت و آمد مى‌کند. روى فرش‌هایشان گام برمى‌دارد؛ ولى او را نمى‌شناسند، مگر خداوند به او اجازه دهد تا خودش را به آنان معرفى کند.


    در جلد دوم موسوعه امام مهدى (تألیف شهید محمد صدر) داستان‌هایى شنیدنى وموثق در این باره آمده است.



    ۱۶. انتظار

    پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله از خیلى پیش‌ترها، خبر شهادت امام حسین علیه السلام را داده بود. امام على علیه السلام نیز مى فرمود: (هیهنا مناخ رکاب و مصارع عشاق). این اخبار تا آن جا بود که کسانى، از مدت ها پیش در منطقه کربلا اقامت گزیده و منتظر یارى فرزند رسول خدا بودند و سرانجام به آرزوى خود رسیدند.(۸۴)

    پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و تمامى ائمه علیهم السلام، بشارت ظهور مهدى علیه السلام و دولت کریمه او را داده اند و باید منتظر بود که: (افضل الاعمال انتظار الفرج).




    {مجموعه مقالات از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی}  «پیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار»
    ویرایش توسط شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) : 18-08-1394 در ساعت 20:37

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  6. #16
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ۱۷. طلب یارى

    فریاد استنصار و طلب یارى حسین علیه السلام، هنوز هم از رواق تاریخ به گوش مى رسد: (هل من ناصرٍ ینصرنى؛ هل من مغیث یغیثنا؛ هل من ذابّ یذبّ عن حرم رسول الله).

    فریاد استنصار مهدى علیه السلام، نیز همواره بلند است. آیا کسى هست که مهدى آل محمد را یارى کند؟ آیا کسى هست عشق مرا در دل‌ها زنده کند؟ و انسان‌هاى بریده از مرا، با من پیوند زند؟


    مى‌گویند با شنیدن فریاد (هل من ناصر حسینى)، گهواره على اصغر تکان خورد! آیا با شنیدن (هل من ناصر مهدوى) نیز، دلى هست که بلرزد و با امامش عهد و پیمانى ببندد و به کمک او برخیزد؟ آن هم در این عصر وانفسا؟!

    (او در روز ظهور خود به دیوار کعبه تکیه داده بانگ برمى‌دارد: (اى مردم! ما از خداوند یارى مى‌جوییم. هر که مى‌خواهد ما را اجابت کند... از شما مى‌خواهم که به حق خدا و به حق رسول خدا و به حق خودم بر شما - که حق قرابت رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم مى‌باشد - ما را کمک کنید و کسانى را که به ما ظلم مى‌کنند، از ما بازدارید که ما را ترسانده و بر ما ظلم کرده‌اند. از شهر و فرزندانمان جدا کرده، بر ما ستم روا داشتند و شوریدند. اهل باطل حقمان را گرفته، بر ما افترا بستند. خدا را درباره ما در نظر آورید! ما را تنها نگذاشته، خوارمان نکنید. یاریمان کنید که خداوند شما را یارى مى‌کند).(۸۵)


    ۱۸. تدبیر و مدیریت

    مدیریت حسین علیه السلام، مدیریتى بى‌نظیر است. این که جماعتى اندک در برابر سپاهى سى هزار نفرى، از پگاه صبح تا هنگام عصر مقاومت کنند؛ حکایت از مدیریت عالى و تدبیر بلند حسین علیه السلام دارد. او با تشکیل میمنه و میسره و علمدار و قرار گرفتن خود در قلب سپاه، به عنوان فرمانده و قرار دادن خیمه ها در جایگاهى مناسب - به طورى که پشت آن نهرى خشک شده باشد - و ریختن نى و هیزم در آن و آتش زدن آنها در فرصتى مناسب و خیمه ها را در کنار هم بستن و... به طورى که دشمن نتواند آنها را محاصره کند و تنها از روبه رو با آنها بجنگد، نشان داد که از تدبیر و مدیریتى بى‌نظیر برخوردار است. امام با تسلّطى شگرف تمامى صحنه ها را زیر نظر داشت و همچون یک فرمانده پیروز تا آخرین لحظه، ذرّه‌‎اى ترس و واهمه به خود راه نداد. او در شب عاشورا از تمام منطقه نبرد، بازدید کرد و با گفت‌وگوىِ با اصحاب و اهل حرم همه آنان را به آمادگى و وسعت رسانید و خود و اهل بیت و اصحابش، با عبادت و دعا شب را به صبح رساندند. کسانى که صبح پرکارى دارند، باید شب ها را به‌پا خیزند و با خالق خود به راز و نیاز بپردازند.

    (یا ایها المزّمّل قم اللیل... إن لک فى النهار سبحاً طویلا)(۸۶)


    مهدى علیه السلام نیز در مدیریت و تدبیر، همچون جدّ بزرگوار خود حسین علیه السلام است. تشکیل یک حکومت جهانى و اداره همه انسان ها مدیریتى مى خواهد سترگ، به عظمت سینه مهدى علیه السلام که: آلة الریاسة سعة الصدر.





    {مجموعه مقالات از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی}  «پیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار»

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  7. #17
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    سوّم. رهیافت‌ها


    با پیوندها به تحلیل مى‌رسیم و با تحلیل‌ها به رهیافت‌ها. هر کدام از تحلیل‌ها، مى‌تواند پیام‌آور رهیافت یا رهیافت‌هایى باشد. آن جا که یوسف علیه السلام با خواب عزیز مصر، به دو برنامه هفت ساله مى‌رسد و مصر را از قحطى و گرسنگى نجات مى‌دهد. چرا نتوان با این همه پیوند و تحلیل، به رهیافت‌ها و در نتیجه به برنامه‌ریزى و موضع‌گیرى مناسب رسید؟!

    این رهیافت‌ها (همچون سیره تربیتى، اخلاقى، اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و مدیریتى آن حضرت)، مى‌تواند اساس برنامه‌ریزى‌هاى راهبردى و کلان جامعه منتظر و حکومت دینى باشد.



    ۱. تبیین فرهنگ عاشورا

    اگر عاشورا، پشتوانه فرهنگى انتظار است؛ پس در جهت تبیین حرکت عاشورا و نیز برگزارى هر چه باشکوه‌تر مراسم عاشورا و معرفى اسوه‌هاى جاویدان آن، باید تلاش دو چندان کرد.

    خیلى فرق است بین این که به عاشورا، به عنوان پشتوانه و عقبه فرهنگى و الهام‌پذیرِ انتظار نگاه شود؛ یا یک سنت برخاسته از عواطف و احساسات قومى.


    رسانه‌هاى عمومى - به خصوص صدا و سیما -، حوزه‌هاى علمیه و مراکز فرهنگى، نقشى حیاتى و اساسى در غنا بخشیدن به این فرهنگ دارند.


    کربلا، دانشگاه بزرگى است با کلاس‌ها و درس‌هاى بسیار. ابعاد و آموزه‌هاى این دانشگاه بزرگ، هنوز هم بر بسیارى پوشیده است. باید در این دریاى عمیقِ گسترده پربار، غوّاصانى ماهر و زبردست، به صید بپردازند تا لؤلؤها و مرواریدهاى گران‌بهاى آن را به چنگ آورده، در اختیار خواستاران و خریداران قرار دهند.


    هنوز هم این حرکت عظیم و منشور بى‌نهایت، زوایاى پنهان و ابعاد گسترده‌اى دارد که تنها بر عاشقان رخ مى‌نماید. این غزال گریز پا در کمند هر کس نمى‌‍افتد! پرورش یافتگان مکتب مهدوى، امام حسین علیه السلام را به عنوان معیار سلم و حرب و منشأ الهام‌پذیرى مى‌دانند. باید این معیار براى همگان به خوبى تبیین شود.



    ۲. تبیین دین

    عصر حسین علیه السلام، عصر غربت دین بود و عصر انتظار نیز چنین است. قیام حسین و فرزندش مهدى علیه السلام براى احیاى دین است. منتظر مهدى، باید از دین و ضرورت، قلمرو، و زبان آن و... تحلیلى عمیق داشته باشد؛ تا در این عصر - که عصر شبهات و فتنه‌ها است - بتواند زمینه ساز حرکت مهدى علیه السلام باشد.



    {مجموعه مقالات از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی}  «پیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار»

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  8. #18
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ۳. الگو سازى

    حسین علیه السلام و یارانش الگوى منتظران‌اند؛ از این رو باید در مبانى فکرى و ویژگى‌هاى رفتارى و تربیتى آنان، درنگى شایسته کرد.


    ۴. فرهنگ بسیح

    ضرورتِ درگیرى و نبرد، بایستگى فرهنگ بسیج را به عنوان یک راهبرد اساسى، فراروى حکومت دینى قرار مى‌دهد. تقویت این نهاد مقدس، زمینه سازى براى ظهور است.
    باید از کسانى که در هشت سال دفاع مقدس، از نبرد نهراسیدند و سختى‌ها و مشکلات راه را به جان خریدند، تجلیل کرد و سینما و ادبیات دفاع مقدس را نه به عنوان یک تفنن، که به عنوان یک ضرورت و هدف راهبردى نظام، پى گرفت. بسیج برخاسته از فرهنگ جبهه و شهادت است. و به گفته امام راحل، مدرسه عشق است. این رهیافت شاخصه و معیار اساسى در انتخاب مسؤولان و کارگزاران است. ترویج این فرهنگ و نهادینه کردن آن، باعث مى‌‎شود که هر کس تکلیف خود را با مهدى علیه السلام روشن کند؛ تا در اوج نبرد با اسبى که در خیمه مخفى کرده، فرار نکند و مهدى علیه السلام را همچون حسین علیه السلام تنها نگذارد.

    ۵. معرفت امام

    کسانى مى‌‎توانند شعار خود را «یا لثارات الحسین» قرار دهند که به مقام «ابوّت با امام» رسیده باشند تا بتوانند خونخواه او باشند؛ این ممکن نیست مگر با معرفت به حق امام علیه السلام. شعار «یا لثارات الحسین» فقط یک شعار برخاسته از عواطف و عصبیت‎هاى قومى و نژادى نیست؛ بلکه برخاسته از معرفت به حق ولایت امام است. این معرفت، معرفت به حسب و نسب و فضایل آنان نیست؛ بلکه عرفان به حق ولایت آنان است. (الست اولى بکم من انفکسم) و (النبى اولى بالمؤمنین من انفسهم). آنان از ما به ما آگاه تر و مهربان‌تراند و از همه کشش‌هاى نفسانى آزادند.

    این شعار، شعار کسانى است که در تولد دوم(۸۷) خود، رسول و امام را به ابوّت برگزیدند و با درک اضطرار به وحى و حجّت، از همه تقلیدها، تلقین‌ها، هوس‌ها، غریزه‌ها و... جدا شدند و در این تولد دوباره، رسول و امام را به عنوان مربى خود انتخاب کردند که: (انا وعلىٌّ ابوا هذه الامة).


    این درک از امام و این آگاهى از حق ولایت ایشان، ما را به مقام ابوّت و در نتیجه خونخواهى آنان مى‎‌رساند؛ آن هم نه پدر جسمانى من که پدر روحانى، مربى، هادى و پیشواى من؛ آن هم پدرى که مصباح، سفینه(۸۸)، میزان(۸۹)، وارث(۹۰)، امین(۹۱) و اسوه(۹۲) است و سبب سعادت و رستگارى(۹۳)، امنیت، حفظ، نجات(۹۴)، عزت، قبولى اعمال(۹۵) من و... است.


    این نگاه به امام و آگاهى از شؤون و آثار ولایت آنان، ثمرات و بارهاى زیادى با خود دارد و فاصله گرفتن از آن، ضررهاى جبران ناپذیرى با خود به همراه دارد. از گام‌هاى اساسى تمامى مراکز فرهنگى و آموزشى، تبیین دقیق این معنا از امامت - به عنوان رکن رکین اعتقادى انقلاب - است.




    {مجموعه مقالات از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی}  «پیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار»
    ویرایش توسط شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) : 18-08-1394 در ساعت 21:10

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  9. #19
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ۶. عزّت

    عزّت، اساس حرکت حسینى و مهدوى است و مى‌تواند اساس سیاست راهبردى حکومت دینى در سطح روابط بین‌المللى باشد. حکومت دینى - به عنوان زمینه ساز دولت کریمه مهدوى - از هرگونه رابطه و مذاکره اى که شائبه ذلّت داشته باشد، پرهیز مى‌کند. منتظر دولت عزیز (تعزّ بها الاسلام واهله)(۹۶)، خود باید عزیز باشد. حسین علیه السلام هم مى‌فرمود: (هیهات منّا الذلة).


    ۷. تنش‌زدایى

    حسین علیه السلام آغاز کننده جنگ نبود - گرچه دشمن در تیررس او بود - چرا که درگیرى، پس از تبیین و اتمام حجت است؛ آن هم پس از آن که دشمن آغاز کننده باشد.

    منتظران مهدى نیز دو سیاست عزّت و تنش‌زدایى را با هم دارند.


    ۸. آمادگى

    ضرورت درگیرى و نبرد، بایستگى آمادگى و تجهیز را با خود دارد. باید از الان به فکر عِدّه و عُدّه بود و با تهیه نیرو و اسلحه، در اندیشه روز مصاف حق و باطل بود تا این بار وعده خداوند به دست منتظران تحقّق یابد. آمادگى براى نبرد نهایى، از مهم‌ترین سیاست‌‎هاى راهبردى حکومت‌هاى دینى است.


    ۹. جذب نیرو و تبلیغ

    آن جا که حسین علیه السلام و مهدى علیه السلام از جذب نیرو و تبلیغ دین دست نمى‌کشند؛ تکلیف منتظران و پیروان آنان مشخص است. جذب نیرو و تبلیغ در سطح داخلى و خارجى، از تکالیف عمده حکومت‌هاى دینى، به عنوان زمینه سازان دولت کریمه مهدوى است.




    {مجموعه مقالات از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی}  «پیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار»

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  10. #20
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,555      تشکر : 114,281
    41,987 در 11,149 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ۱۰. اخلاق

    فریاد «هل من ناصر» حسینى و مهدوى، همواره به گوش مى‎رسد. باید این فریاد را پاسخ گفت؛ اما چگونه؟ امیرالمؤمنین علیه السلام و امام صادق علیه السلام این چگونگى را پاسخ مى‌دهند:
    (اعینونى بورع واجتهاد وعفة وسداد(۹۷)؛ با پرهیزکارى و تلاش فراوان و پاکدامنى و راستى مرا یارى دهید).
    (من سرّه ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر ولیعمل بالورع ومحاسن الاخلاق وهو منتظر(۹۸)؛ کسى که دوست دارد، از یاران قائم باشد؛ باید منتظر باشد و در همان حال، از گناهان اجتناب ورزد و خود را به اخلاق نیکو بیاراید.)
    ترویج اخلاق و فضایل اخلاقى، به عنوان راهبردى اساسى در حکومت دینى مطرح است. این سیاست کلان و راهبردى به همراه راه کارهاى اجرایى آن مى‌تواند به عنوان یک هدف و معیارى براى نقد تمامى ارگان‌هاى فرهنگى و آموزشى - تبلیغى باشد.


    ۱۱. عنایت بیشتر به زنان

    با توجه به نقش زنان در قیام مهدى علیه السلام و حضور آنان در دولت کریمه، باید براى رشد، اعتلا و بالندگى این قشر مهم و مظلوم در طول تاریخ، سرمایه‌گذارى جدى صورت گیرد. به نظر مى‌رسد تاکنون آن گونه که شایسته و درخور منزلت زنان است، کارى بایسته براى آنان صورت نگرفته است. هنوز در سطح حوزه‌ها، مراکز علمى - فرهنگى و مدیریت‌هاى میانى و کلان جامعه، نقش زن در حاشیه است. باید براى تربیت و تحصیل زنان، سرمایه‌گذارى‌هاى اساسى صورت گیرد. غفلت از این نگاه راهبردى، ضرر و زیان‌هاى جبران ناپذیرى به انقلاب اسلامى وارد ساخته است. از این رو تلاش دو چندان و عزمى جزم را جهت جبران این ضایعه مى‌طلبد.



    {مجموعه مقالات از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی}  «پیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار»

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فرهنگ انتظار, فرهنگ بسیح, فرهنگ عاشورا, قیام امام مهدی ، عدل, قدرت نرم, منتظر واقعی, منتظران, مهدی موعود, مجموعه مقالات, محبت, مصیبت, معرفت, معرفت امام, نقش فرهنگ عاشورا, نيايش, چگونه یاران امام حسین (ع), چگونگی به ثمر رسیدن نهضت الهی, و در آخرالزمان چیست؟, وفای به عهد, ویژگی‌های گروه‌ باطل در عصر امام حسین (ع), ویژگی‌های امام زمان, وارث عاشورا, وظایف منتظران, یا لثارات الحسین, یاد امام حسین, یاد حضرت مهدى, یاری خواستن, یاران امام حسین, یاران امام حسین ، الگو ، یاران امام زمان, یاران حضرت مهدى, یزید, کتاب فروغ حق, گفتمان انتظار, پیوند عاشورا و انتظار, پیوندهای عاشورا و انتظار, پارسایی, آینده موعود, آینده روشن, الگو سازى, الگوهای عملی, الگوی عملی یاران امام زمان (عج), امید, امید آفرینی, امیرمحسن عرفان, امام مهدی, امام حسین, امام حسین حضرت مهدی, امام حسین علیه السلام در عصر ظهور, امام‌ یاوری, امر به معروف و نهى از منکر, انتقام, انتقام گیرنده خون امام حسین, انتظار, اندیشه سیاسی, احیاگر جهان, اخلاق, ارتباط فرهنگ عاشورا و فرهنگ انتظار, ارزش‌های اسلامی, از نهضت حسینی تا جامعه ای مهدوی, اسلام, بیداء, بیعت طاغوت, باطل, بدعت‌, تکلیف الهی, تحلیل‌های عاشورا و انتظار, جامعه منتظر, جامعه منتظر چیست, جامعه مهدوی, حفظ دین, حکومت دینى, حکومت دینی, حضرت مهدی, حضرت حجّت, خونخواه حسین, خونخواهی امام مهدی, دولت کریمه مهدوى, دیپلماسی دینی ، دین, دیپلماسی سکولار, در مسیر امام‌ یاوری هستند؟, در بازنمایی افق سیاسی, رهیافت‌های عاشورا و انتظار, رجعت امام حسین, رحیم کارگر, زمینه سازى براى ظهور, زنان, زیارت امام حسین, سفیانى, سنت, سنت‌هاى الهى, سازش‌ ناپدیری, ستمگران, شب قدر, ظهور حضرت مهدی, عاشورا, عاشورا ، ویژگی‌های یاران امام حسین, عبادت, عبادت نمایش, عزّت, عزت

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •