۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩
صفحه 32 از 35 نخستنخست ... 222829303132333435 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 311 تا 320 , از مجموع 350
  1. #311
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,749      تشکر : 57,546
    171,600 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩







    حضرت زهراء درقرآن

    آيه تطهير :

    انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا

    خدا چنين مى خواهد كه رحبس (هر آلايش ) را از شما خاندان نبوت ببرد وشما را پاك و منزه گرداند)) برخى را عقيده بر اين است كه چون اين آيه شريفه بين دو آيه واقع شده که آنآيات درباره زوجات پيغمبرصلى الله عليه و آله وسلم وسلم نازل گرديده است ،بنابراين به همان نسق ، اين آيه هم بايد درشان زوجات آن حضرت باشد، و مالازم مى دانيم كه از پنج طريق به اين آيه نظر كنيم : 1 - اول بررسى اينكه بعد از نزول اين آيه ، از رسول اكرم صلى الله عليه وآله وسلم درباره آن نصى (كلام صريحى ) هست كه آيه تطهير درشان چه كسى نازل شدهاست ؟ 2 - دوم اينكه در اين موضوع ، از خود زنهاى پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآلهوسلم كلام معتبر و صريحى وجود دارد كه دلالت كند اين آيه درباره كيست ؟،آيا يكى از آنان ادعا كرده است كه آيه تطير درشان ما زنان پيامبر نازل شدهاست ؟ و يا اينكه عكس اين مطلب را اظهار نموده است ؟ 3 - سوم اينكه آيا على سلام الله عليه و يا اولاد اميرالمؤ منين علیهالسلام با اين آيه احتجاج و مشاهده كرده اند؟ آيا ادعا كرده اند كه اينآيه درشان ما اهل بيت علیهم السلام است و در غير ما نيست ؟ و آيا در مقام احتجاج ازصحابه چه شنيده اند؟ 4 - چهارم اينكه آيا از خود صحابه كلام معتبر و صريحى در اين باره موجوداست كه آيه تطهير درباره چه كسى نازل شده است ؟ 5 - پنجم اينكه رجال تفسير و حديث در اين مورد چه مى گويند؟ ايا با نظر آنكسانيكه مى گويند آيه تطهير (مانند دو آيه قبل و بعد آن ) مربوط به زوجاتپيغمبر صلى الله عليه و آله وسلم است همراى و موافق هستند؟ يا اينكه مى گويند نه خير، چون دربارهشان نزول اين آيه ، نص (كلام معتبر و صريحى ) وجود دارد، لذا بايد تابع آننص شد. بنابراين آنچه درباره تطهيرشان مى شود از اين پنج طريق كه گفته شد، بيروننيست .


    آيه تطهير گفتار پيامبر صلی الله علیه واله وسلم


    اما آنچه نفس قضيه است : درشان نزول اين آيه روايات متواترى در دست است كه حاكى است آيه تطهير در خانه ام سلمه نازل شده است و در آن هنگام رسول اكرم صلی الله علیه واله وسلم ، حضرت صديقه ، اميرالمؤ منين ، و حسنين صلوات الله عليهم حضور داشته اند، جناب ام سلمه خودش از رسول اكرم صلى الله عليه و آله وسلم تقاضا مى كند كه من نيز به جمع شما داخل بشوم و تحت كسا نزد شما خاندان رسالت قرار گيرم ؟ حضرت او را نهى كرد و فرمود: نه ، تو داخل نشو (وانت فى خير) چون اين آيه مخصوص است به ما پنج تن .
    نام جماعتى از صحابه كه شان نزول اين آيه را به همين ترتيب نقل كرده اند و روايات آنها متواتر است به اين شرح مى باشد:
    سعدبن ابى وقاص - انس بن مالك - ابن عباس - ابوسعيد خدرى - عمر بن ابوسلمه - واصلة بن اسقع - عبدالله بن جعفر - ابوحمرا هلال - عايشه - ام سلمه - ابوهريره - معقل بن يسار - ابوطفيل - جعفربن حبان - حبيره - ابوبرزه اسلمى - مقداد بن اسود.
    رواياتى كه صحابه مذكور نقل كرده اند، در اين موضوع هم راى و هم سخن هستند كه آيه شريه تطهير در خانه ((ام سمله )) نازل شده ، و فقط درشان پنج تن بوده است و هيچيك از زنان پيغمبر صلى الله عليه و آله وسلم داخل اين قضيه نيست ، و اين مطلب از مسلمات است . غير از حضرات صحابه ، تقريبا 300 نفر ديگر نيز اين روايت را به همان ترتيب و با ذكر اينكه محل نزول آيه خانه ((ام سمله )) بوده است ، نقل كرده اند. و ما مشخصات اين 300 نفر را كه در قرون مختلفه مى زيسته اند بطور تقصيل در كتاب ((الغدير)) شرح داده ايم .
    تمام اين 300 نفر نصوصى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم نقل كرده اند، كه بعد از نزول آيه تطهير از حضرت پرسيده شد كه اين آيه شريفه در شان كيست ؟
    حضرت فرمود: منم ، على ، فاطمه ، حسنين عليهمالسلام

    پس با توجه به مطالب فوق ، جاى هيچگونه ترديدى نيست كه حضرت صديقه زهراء سلام الله عليها نيز مشمول آيه تطهير است و در كلمه ((اهل البيت علیم السلام )) او نيز مراد مى باشد. گذشته از اينها، پيغمبر اكرم صلىالله عليه و آلهوسلم ، براى اثبات و روشن شدن حقيقت امر كار بسيار جالبى كرده است كه 9 نفر از صحابه آنرا نقل كرده اند، به اين شرح كه بعد از نزول اين آيه ، حضرت رسول صلی الله علیه واله وسلم ، هر روز (تا زمان وفاتش تقريبا)، هنگام خروج از منزل كه براى اقامه نماز صبح به مسجد تشريف مى برد، قبل از نماز به در خانه حضرت صديقه سلام الله عليها مى آمد و مى فرمود:

    ((السلام عليكم يا اهل البيت ، انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا))

    ((سلام بر شما اى اهل البيت ، بدرستيكه خدا اراده فرموده است كه هر ناپاكى را از شما خاندان نبوت دور گرداند و شما را پاك و منزه نمايد)).
    راوى ديگرى مى گويد: من شش ماه در مدينه بودم و اين جريان را هر روز مشاهده كردم ، راوى ديگر نقل مى كند: من نه ماه در مدينه توقف كردم و هر روز ناظر اين صحنه بودم . راوى ديگر اظهار مى دارد: من 12 ماه در مدينه ساكن بودم و هر روز شاهد اين روش پيامبر صلی الله علیه واله وسلم بودم و اين جريان تا آخرين روز زندگانى رسول اكرم صلى الله عليه و آله وسلم ادامه داشته است .
    پس با توجه به مطالب مذكور كاملا روشن است كه آيه تطهير مخصوص بوده است به خانه صديقه سلام الله عليها، و آن اشخاصى كه در آنجا ساكن بوده اند.
    حضرت رسول اكرم صلی الله علیه واله وسلم كه به اين روش ، به اين استمرار، به اين استقرار و در اين مدت متوالى ، هر روز بر در خانه زهرا سلام اللهعليها مى آمد، منظورش اين بوده است كه اگر كسى سخنان آموزنده و تعيين كننده او را ديروز نشنيده است امروز بشنود، و اگر امروز نشد فردا، و اگر فردا نشد، روزهاى ديگر......
    همه صحابه ، چه آنانكه در مدينه حضور داشتند، و چه مسافرينى كه وارد شهر مى شدند، از اين روش رسول اكرم صلى الله عليه و آله وسلم ، آگاه شدند كه آيه تطهير فقط و فقط درشان خاندان پيغمبر صلی الله علیه واله وسلم (پنج تن ) نازل شده است .

    آيه تطهير و گفتار زنان پيامبر اكرم صلی الله علیه واله وسلم

    اينك بررسى اينكه آيا از همسران پيغمبر صلی الله علیه واله وسلم در مورد آيه تطهير ادعائى كرده است يا نه ؟ در اين مورد شيعيان رواياتى از زنان پيغمبر صلی الله علیه واله وسلم ، از جمله ((ام سلمه )) نقل كرده اند كه آن احاديث را حضرت عامه نيز صحيح و معتبر شمرده اند.
    يكى از آن روايات كه مورد قبول فريقين (شيعه و سنى ) مى باشد، اين است كه جناب ((ام سلمه )) مى فرمايد: من از پيغمبر صلی الله علیه واله وسلم پرسيدم كه اين آيه تطهير درشان كيست ؟ حضرت فرمود: درباره من ، على ، فاطمه ، حسنين علیهم السلام است و تهم مشمول اين آيه نيستى . مشمول اين آيه نيستم ، ما همسران نبى ، مورد خطاب اين قضيه نيستيم ، و كاملا واضح است كه اگر آيه شريفه تطهير درباره زنان پيغمير صلی الله علیه واله وسلم بود، جناب ((عايشه ))آنرا بر پيشانى جمل مى نوشد و غوغائى بر پا مى كرد، در صورتيكه هيچيك از همسران رسول اكرم صلی الله علیه واله وسلم هرگز چنين ادعائى نكرده اند كه اين آيه درشان آنان بوده است .
    آيه تطهير و گفتار ائمه اطهار علیهم السلام و حضرت زهراء سلام الله عليها
    اميرالمؤ منين علیه السلام حضرت صديقه سلام الله عليها، حسن بن على علیه السلام حسين بن على علیه السلام حضرت سجاد، حضرت باقر، و حضرت صادق عليهم السلام همگى در هنگام منقبت شمارى به اين آيه استناد و احتجاج كرده و برهان سخن خويش قرار داده اند.
    اميرالمؤ منين علیه السلام در ((يوم الدار)) براى اثبات گفتار خود به اين آيه احتجاج و استنشاد نموده است كه آيا آيه تطهير در مورد ما نيست ؟ و تمامى صحابه و تابعين ، ضمن قبول اظهارات آن حضرت عرض كرده اند: بلى ، اين آيه درشان شماست ، و اين مطلب از مسلمات است .


    آيه تطهير و گفتار صحابه


    همانطوريكه در قسمت اول اين بخش اشاره شد، تمام صحابه و تابعين در اين مطلب هم راى و هم سخن هستند كه آيه تطهير درشان پنج تن است و از آنان كسى كه مخالف اين عقيده است ، فقط و فقط ((عكرمه )) است كه داستان ((سياق )) از او نقل شده است .

    ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. #312
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩





    3. فاطمه و همسرداري
    در روايت آمده است:«جهاد المرأه حسن التبعل؛ جهاد زن خوب شوهر داري کردن است[14]». بايد ببينيم معيار هاي شوهر داري از نظر اسلام چيست؟جهاد يکي از پرهزينه ترين و دشوارترين عبادات در دين اسلام است و اسلام جهاد زن را خوب شوهر داري کردن معرفي مي کند، چرائي اهميت شوهرداري را بايد در اهميت خانواده جستجوکرد.از نظر جامعه شناسي بزرگترين بحران ها در حالت آنومي براي يک جامعه پيش مي آيد و اولين جرقه هاي اين مسأله بحران ساز بي ثباتي خانواده است و عمده ترين عامل بي ثباتي خانواده نيز در حوزه رابطه زن و شوهر شکل مي گيرد. اسلام با تاُکيد بر وظيفه دوسويه زن وشوهر، زن را در استحکام بنيان هاي خانواده داراي نقش ويژه معرفي مي کند.روايات، اطاعت از همسر، تاُمين امنيت رواني همسر، تمکين، احترام و محبت به او، خدمتگذاري به همسر ومدارا با فقر و نداري او، و... ، رااز مصاديق حسن التبعل معرفي کرده اند. فاطمه در مدت کمي که در خانه علي زندگي کرد از اين جهاد مقدس و وظيفه سنگين غفلت نکرد. تا الگويي براي همگان در طول تاريخ باشد:
    الف: تأميت امنيت رواني همسر
    زندگي مشترک حضرت علي و فاطمه(س) در مدينه و در سالهاي اوليه هجرت پيامبر اکرم(ص) در حالي آغاز شد که نهال نو پاي اسلام دائما از طرف کفار و منافقين نهديد مي شد؛ لذا پيامبر اکرم و ياران ايشان دائما در حال خنثي سازي اين توطئه ها بودند. از اين رو براي مبارزه با شرک و بت پرستي و پايه گذاري مرام توحيد هر روز در هجرت بودند. در اين ميان وظيفه علي (ع) از همه سخت تر بود؛ زيرا سپهسالار همه اين جنگها علي است و همه جا با فداکاري و جانبازي او فتح و پيروزي نصيب مسلمين مي گردد. چنين مجاهد و سپهسالاربزرگي بايد چنان همسر فداکار و وظيفه شناسي همچون فاطمه (س) داشته باشد که از هر جهت امور داخلي خانه را اداره نمايد فرزندانش را بزرگ نمايد ، تعليم و تربيت فرزندان را با کمال دلسوزي به انجام رساند؛ با سختيها و مشکلات بسازدو از نظر فکري و روحي نيز مشوق وهم فکر او باشد و نوازشها و تحسينهاي اوپشتوانه و تکيه گاهي براي ادامه مبارزات و درماني براي رفع کوفتگي هاي جسم و جان او باشد و زخمهاي تنش را مرهم گذارد. در غير اين صورت آيا علي، آن علي قهرمان و موفق مي شد؟. علي (ع) درباره زهرا مي فرمود:« وقتي به خانه مي آمدم و به زهرانگاه مي کردم تمام غم و اندوهم برطرف مي شد». و اين در حالي بود که زندگي امام علي (ع)با تهيدستي مي گذشت.
    ب: اطاعت از همسر
    فاطمه هرگز بدون اجازه علي از خانه خارج نشد؛ در خانه علي(ع) هرگز دروغ نگفت و خيانت نکرد و هيچگاه از دستوراتش سر پيچي ننمود به همين دليل است که هم علي از فاطمه(س) خشنود است و هم فاطمه از علي. اين اطاعت در بدترين شرايط نيز فراموش نمي شود، آنگاه که علي را با خشونت به مسجد مي بردند فاطمه فرمود: «اگر علي را رها نکنيد موي خود را پريشان مي کنم و در جوارقبر رسول خدا به پيشگاه خدا ناله مي کنم، آن وقت زمين همه را در کام خود فرو خواهد برد؛ علي به واسطه سلمان، فاطمه را از اين کار منع مي کند، با اين که ديدن آن صحنه ها و ديدن علي با آن وضع، براي فاطمه غير قابل تحمل است اما مي فرمايد:« اذا ارجع و اصبر و اسمع له و اطيع؛ در اين صورت ( چون شوهرم فرموده) به خانه بر مي گردم و صبر مي کنم و سخن آن حضرت را مي پذيرم و از او اطاعت مي کنم[15]».حضرت علي عليه السلام مي فرمايد:« فو الله ما اغضبتها و لا اکرهتها علي امرحتي قبضها الله عزّ و جلّ و لا اغضبتني و لا عصت لي امرا و لقد کنت انظر اليها فتنکشف عني الهموم و الاحزان؛ به خدا سوگند ! هرگز او را به خشم نياوردم و به کاري که خوش نداشت وادار نکردم تا اينکه خداي صاحب عزت و جلال روحش را به نزد خود فرا خواند و او نيز مرا به خشم نياورد و در هيچ کاري نافرمانيم را روا نداشت و هرگاه که به وي مي نگريستم حزن واندوه از وجودم رخت بر مي بست[16]».در جاي ديگر فرمود:« به خدا سوگند هرگز کاري نکردم که فاطمه از من خشمناک شود وفاطمه نيز هيچگاه مرا خشمناک ننمود».حضرت فاطمه نيز در هنگام مرگ به حضرت علي فرمود:« يا ابن عمّ ما عهدتني کاذبه و لا خائنه و لا خالفتک منذ عاشرتني؛ اي عمو زاده! هيچگاه دروغ و خيانتي از من در زندگي نديدي و از وقتي که با من معاشرت کردي هرگز با دستورهاي تو مخالفت ننمودم. علي در جواب او فرمود: « معاذ الله انت اعلم بالله و ابرّ و اتقي و اکرم واشدّ خوفا من الله من ان اوبّخّک بمخالفتي؛ پناه به خدا اي دختر پيغمبر که تو نسبت به خدا داناتر و نيکو کارتر، پرهيزکارتر، بزرگوارتر و ترسناک تر از آن هستي که من بخواهم در مورد مخالفت با خود تو راسرزنش و توبيخ کنم[17]».نکته مهم اين است که: اطاعت از همسر در واقع نوعي احترام گذاردن به او است و اين احترام باعث ايجاد مهر و محبت و علاقه بيشتري بين طرفين خواهد شد.اگر زن مسلمان الگويي اين چنين راسر مشق خود قرار دهد ـ نه از آن روي که وي ناقص العقل است يا ضعيف،که وي بنيان است و لرزشهاي پي درپي اين بنيان فرو ريختن اين پايگاه و نهاد مقدس را در پي خواهد داشت ـ آنگاه اعضاي خانواده در کمال آرامش به فعاليت هاي فردي و اجتماعي خودادامه مي دهند، در نتيجه زمينه پيشرفت بيشتر براي همه آنها فراهم خواهد شد، در اين صورت توقع داشتن جامعه اي مصون از انحراف که دستاورد عظيمي براي يک اجتماع است، دور از دسترس نيست.
    ت: عدم تقاضاي خارج از توان همسر
    فاطمه در مکتب پدر آموخته است که هيچگاه از شوهرش تقاضاي چيزي ننمايد که فراهم کردن آن در توان علي (ع) نباشد.از ابوسعيد خدري نقل شده:« روزي حضرت علي گرسنه بود، به حضور فاطمه آمد وفرمود: اي فاطمه آيا طعامي هست تا بخورم؟ فاطمه عرض کرد: نه سوگند به خدائي که پدرم را به مقام نبوت گرامي داشت و تو را به وصايت اکرام نمود، چيزي از غذا در نزد من نيست و دو روز است که غذا نداريم و اگر چيزي از غذا وجود داشت تو را بر خود و فرزندانم مقدم مي داشتم، علي فرمود: اي فاطمه چرا به من خبر ندادي تا غذايي براي شما تهيه نمايم فاطمه عرض کرد: اي ابوالحسن من از خدايم شرم مي کنم که تو را به چيزي که قدرت بر آن را نداري تکليف کنم.اين حديث درسي است به همه کساني که به خاطر تشريفات و تجملات بي ارزش دنيوي و نيز چشم و هم چشميهاي بي مورد زندگي را به کام خود ، همسر و ديگران تلخ نموده، تقاضاهاي غير مسئولانه آنها باعث فروپاشي بنيان خانه و خانواده شده ؛ نتيجه اين روند مفاسداقتصادي، تباهي همسر و در نهايت فرزندان طلاق خواهد بود که بعضا تبديل به بزهکاراني ماهر خواهند شد که جامعه اي را به تباهي انحراف و بدبختي خواهند کشيد.
    ث: علاقه و محبت به همسر
    زندگي اين دو معصوم سرشار از احترام، علاقه و محبت نسبت به يکديگر بوده است؛ حتي مشکلات فراوان اجتماعي و شخصي در طول حيات آن بانوي معظم ـ که هر زندگي را دچار مشکل مي کندـ نيز بر اين علاقه تاُثيرنگذاشته است.براي فهم اين محبت توجه به گفتگوي اين دو بزرگوار مارا به در ياي اين عشق زيبا آشنا مي کند: هيچ گاه فاطمه علي را علي صدا نکرد و هيچگاه سخن سبکي در مورد او بر زبان نياورد همسر را به گونه اي مورد خطاب قرار مي داد که گوياي تذکر شخصيت والاي اوست.گفتگوي و رفتار اين شمع و پروانه هستي به هنگام احتضار فاطمه اگر چه جانسوز است ولي ياد آور الگوئي هم براي زنان وهم مردان است:«بر من گران است مفارقت از تو» « اين مصيبتي است که تسلي بخش ندارد » «امام پس از گريه بسيار به همراه همسر سر او را به دامن گرفت و بر سينه فشرد و فرمود هرچه وصيت فرمائي عمل خواهم کرد[18]...».و علي آنگاه که خبر شهادت زهرا را مي شنود در حال حرکت به زمين مي افتد و هر چه مي کوشد تا برخيزد نمي تواندو در نقل ديگري آمده « فغشّي عليه حتي رشّ الماء عليه ثم افاق؛ وقتي خبر شهادت فاطمه را شنيد بيهوش شد به صورت او آب پاشيد ند تا به هوش آمد[19]».



    ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم



  3. #313
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩





    4. فاطمه (س) و تربيت فرزندان
    خانه فاطمه خانه اي است نمونه؛ چرا که همه اعضاي آن معصومند هم علي و فاطمه و هم حسن و حسين. تاريخ چنين خانواده اي را به ياد ندارد. همچنين خانه فاطمه کانون مهر و صفا وصميميت است و فاطمه مدير خانواده و مربي فرزندان است؛ اگر چه آنجا که بايد اجتماع و مسئوليت هايش را خوب مي شناسد و به خوبي از عهده بر مي آيد، اما گرفتار افراط و فراموشي اولويتها نمي شود و مادر بودن را ارج مي نهد.فاطمه(س) فرزنداني را تربيت کرده است که هر يک بر تارک تاريخ درخشيدند و خواهند درخشيد. به فرموده امام راحل (ره):« زني که در حجره اي کوچک و خانه اي محقر انسانهايي تربيت کرد که نورشان از بسيط خاک تا آن سوي افلاک و از عالم ملک تا ملکوت درخشيد. صلوات و سلام خداوند تعالي بر اين حجره محقري که جلوه گاه نور عظمت الهي و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است[20]. »بنا بر اين فاطمه (س) در بعد تربيت فرزند هم نمونه است چرا که اوپرورش دهنده انسانهايي چون حسن و حسين است که امامان معصومند حضرت به ابعاد مختلف تربيت فرزندان خود توجه ويژه اي داشت .ما به جهت رعايت اختصار تنها به ذکر چند محور تربيتي مهم در سيره آن بزرگوار اشاره مي کنيم:
    الف: سوق دادن فرزندان به سوي پرستش خدا و انجام تکاليف الهي
    يکي از محور هاي اساسي که حضرت در تربيت فرزندان به آن توجه داشت، تشويق فرزندان به انجام تکاليف الهي و عبادي بود. آن حضرت شوق بندگي و خضوع در برابر معبود را از همان کودکي در جان فرزندان خود تقويت نموده ونه با سخن که با خطوط چهره عشق به رکوع و سجود را به فرزندان آموخت؛ آنگاه که در محراب عبادت از فرط عشق به خدا صورتش بشّاش و نوراني مي شد، و اينگونه است که فرزندان او تکليف را انجام نمي دهند که با آن عشق بازي مي کنند و از آن بالاترين لذتها را مي برند. حضرت به اين ايده تاُکيد داردکه بايد از کودکي محبت الهي را در دل فرزند کاشت تا عبادت برايش مشقت آفرين نباشد. بر اين اساس فاطمه فرزندان خود را حتي به شب زنده داري عادت مي داد. البته در حد توان و استعداد فرزندان. حضرت براي استفاده فرزندان از شب بيست و سوم ماه مبارک رمضان ايشان را در روز مي خوابانيد تا کاملا استراحت کنند وغذاي کمتري به آنها ميداد تا بدين گونه زمينه و موقعيت بهتر و مطلوبتري از نظر جسمي و روحي براي شب زنده داري داشته باشند و به آنها گوشزد مي کرد:« محروم است کسي که از برکات شب قدر محروم بماند». گويا فاطمه مي خواهد در نوجواني فرزندان را با محبوب راستين آشنا کند تا در جواني جذب جلوه هاي دروغين نشوند.اين روش تربيتي فاطمه(س) به عنوان يک سنت بسيار پسنديده و قابل اجرا در گفتار امامان معصوم (ع) نيز به چشم مي خورد. از جمله امام صادق (ع) مي فرمايد:« زماني که کودک به سن شش سالگي رسيد، او را به نماز خواندن و چنانچه تحمل گرفتن روزه راداشت او را به انجام آن وادار نماييد».




    ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩
    ویرایش توسط شكوفه ياس : 27-02-1389 در ساعت 13:43

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  4. تشكرها 2


  5. #314
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩




    ب: رفتار عادلانه بافرزندان
    رفتار هماهنگ و عادلانه و بذل محبت و توجه عادلانه به فرزندان، اصل سازنده اي است که تا اعماق وجود کودک اثر مي گذارد. در برخي از روايات معصومين (ع) سفارش شده است که پدر و مادر از تبعيض و عدم رعايت انصاف، پرهيز کنند بلکه عدالت و به يک چشم نگريستن را سر لوحه رفتار خانوادگي خود قرار دهند. پدر و مادر نبايد در مواقعي مانند خريد، هديه دادن و پاسخ سلام، روح کودک رابامراعات نکردن انصاف، آزار دهند ناگفته نماند ممکن است آنها به يکي از فرزندان خود علاقه ويژه و به خصوصي داشته باشند و اين تا حدودي طبيعي است و شايد خارج از اراده آنها؛ اما نکته مهم و اساسي اين است که نبايد اين علاقه ويژه دررفتار و عملکرد پدر و مادر تاثير بگذارد به گونه اي که سايرين متوجه اين علاقه و ارتباط ويژه شوند. نمونه هايي در زندگي خانوادگي حضرت زهرا (س) ديده شده است که نشانگر توجه و دقت نسبت به اين موضوع مي باشد.روزي امام حسن (ع) نزد پيامبر آمد و اظهار تشنگي کرد و از پيامبر تقاضاي آب نمود، رسول خدا بي درنگ بر خاسته ظرفي برداشت و از گوسفندي که در منزل بود مقداري شير دوشيد و به امام حسن داد در اين هنگام امام حسين (ع) خواست تا ظرف شير را از برادرش بگيرد اما پيامبر به حمايت از امام حسن، مانع از گرفتن ظرف از او شد. فاطمه زهرا که شاهد اين ماجرا بود به پيامبر عرض کرد:«گويا براي شما حسن عزيزتر از حسين است. پيامبر فرمود: نه هر دو برايم عزيزند و محبوب، اما چون اول حسن تقاضاي آب کرد او را مقدم داشتم[21]» .نمونه ديگر:«روزي رسول گرامي اسلام امام حسن و امام حسين را بر دوش گرفته و آنان را مورد لطف و نوازش خود قرار داد در همان حال آنها را به خانه آورد و چون بچه ها گرسنه بودند، مادرشان زهرا، براي آنها نان و خرما آورد پس از اين که نان و خرما را خوردند پيامبر به آنها فرمود: با هم کشتي بگيريد امام حسن و امام حسين به در خواست پيامبر کشتي گرفتند. حضرت زهرا مي فرمايد: ديدم پدرم با جملاتي حسن را تشويق کرده، در صدد تقويت اوست بدين خاطر به پدرم گفتم: اي پدر بزرگوار از شما تعجب مي کنم که يکي را بر ديگري ترجيح مي دهيد آن هم بزرگتر را بر کوچکتر! پيامبر فرمود: دوستم جبرئيل، حسين را تشويق و تحريک مي کند و من حسن را تشجيع مي نمايم[22]».اين دو حادثه کوتاه ولي پر اهميت مي رساندکه حضرت زهرا با توضيحاتي که از پدر مي شنود متقاعد مي گردد که تبعيضي در کار نيست. به هر حال اهتمام فاطمه (س) به رعايت عدالت بين فرزندان و عدم تبعيض بيين آنها قابل تامل و دقت است.
    ت: توجه به حضور و غياب فرزندان
    بر کسي پوشيده نيست که بي توجهي در نظارت بر فرزندان، به خصوص در رفت و آمدها، چه نتايج زيان باري به دنبال دارد. با توجه به خطرات و تهديداتي که هر لحظه سعادت يک جوان را در معرض نابودي قرار مي دهد، لازم است که رفتار آنها در مواقع ورود و خروج، مورد دقت و بررسي قرار گيرد. گفتني است که اعتياد، فساد، انحرافات فکري و بسياري از خطرات ديگر از همين بي توجهي آغاز مي شود. حضرت فاطمه (س) با فداکاري ومحبت خاصي که نسبت به فرزندانش نشان مي داد مراقب تمام حرکات و سکنات آنها بود و به دقت رفت و برگشت هاي آنها را زير نظر داشت.نقل شده است که روزي پيامبر عازم خانه دخترش فاطمه شد چون به خانه رسيد ديد فاطمه با حالتي مضطرب و ناراحت پشت در ايستاده است آن حضرت فرمود:«چرا اين جا ايستاده اي؟ فاطمه با آهنگي مضطرب عرض کرد: فرزندانم صبح بيرون رفته اند و تا کنون از آنها هيچ خبري ندارم. پيامبر به دنبال آنها روانه شد چون به نزديک غار جبل رسيد آنها را ديد که خواب رفته اند و ماري کنار سرشان حلقه زده است پيامبرسنگي برداشت و به طرف مار پرتاب کرد. در اين هنگام مار به اذن خدا به سخن آمده و گفت: السلام عليک يا رسول الله، به خدا قسم من نزد سر آنهانخوابيدم مگر به جهت محافظت از آنها. پيامبر برايش دعاي خير کرد و امام حسن را روي کتف راست و امام حسين را روي کتف چپ گذاشت و به طرف منزل روان شد که جبرئيل نازل شد و امام حسين را تا منزل فاطمه (س) حمل کرد[23]».
    ث: پيشگيري از ايجاد عقده حقارت در فرزندان
    عقده حقارت يک حالت رواني است که به وسيله پدر و مادر در کودکان ايجاد مي شود و عواقب سوء و خطرناکي خواهد داشت. ترجيح دادن بعضي از فرزندان بر بعضي ديگر يکي از موجبات عقده حقارت است. لذا اولياء بزرگوار اسلام هرگز مرتکب چنين خلافي نمي شدند و فرزندان خود را به يک چشم نگاه مي کردند و رفتارشان با تمام آنها يکسان بود. بهترين شاهد داستاني است که درباره حضرت فاطمه آمده است:در روايات مرسل آمده است:«روزي امام حسن و امام حسين چيزي جداگانه بر روي صفحه اي نوشتند، آنگاه حسن به حسين مي گفت: خط من بهتر از خط تو است و حسين به حسن مي گفت خط من بهتر است؛ به ناچار نزد حضرت فاطمه رفتند و در خواست داوري کردند، حضرت که دوست نداشت يکي از آنها را برنجاند فرمود: برويد از پدرتان داوري بخواهيد، رفتند و خطهايشان را نشان دادند و داوري خواستند حضرت علي هم که دوست نداشت يکي از آنها رنجيده خاطر شود فرمود: برويد از جدتان بپرسيد! رسول خدا هم فرمود من بين شما داوري نمي کنم تا آن که اسرافيل قضاوت نمايد اسرافيل هم گفت از خدا مي خواهم. وقتي که از خدا خواست، خداوند داوري بين آنها را به مادرشان فاطمه واگذار کرد حضرت فاطمه فرمود: خدايا اينک داوري مي کنم، آن حضرت گردن بندي داشت، فرمود اي فرزندان من توجه کنيد من دانه هاي اين گردن بند را نثار(پخش) مي کنم هر کس بيشترين دانه ها را جمع کند خط او بهتر است، گردن بند را در آورد و دانه هاي آن را نثار کرد در چنين وقتي جبرئيل کنار قائمه عرش ايستاده بود مامور شد به زمين بيايد و دانه آخر را نصف کند تا هيچ کدام رنجيده خاطر نشوند، جبرئيل امر خدا را اطاعت کرد و از حضرت حسن و حسين احترام به عمل آورد[24]».




    ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  6. تشكرها 2


  7. #315
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩




    ج: هم بازي شدن با کودکان
    امروزه
    روانشناسان معتقدند: يکي از راههاي شخصيت دادن به کودک هم بازي شدن با اوست. خوب گوش دادن و... را فرا مي گيرد در بازي يادگيري به دور از شرائط سخت انجام مي گيرد.يکي از راههاي پرورش شخصيت کودکان شرکت بزرگسالان در بازيهاي آنان است. وقتي بزرگسالان خود را تنزل مي دهند و در بازي کودکان شرکت مي کنند، طفل به هيجان مي آيد. کودک احساس مي کند که کارهاي او آنقدر ارزنده است که والدينش با او همکاري مي کنند.عليرغم اين که ظهور اسلام در محيطي است که خصائص ارزنده انساني در آن کمتر ديده مي شود، اما برنامه ها و شيوه هاي ارائه شده از طرف اولياي دين هميشه با انسانها از هر فرهنگ و تمدني سازگار است. اين فعاليت و تکاپو به قدري براي سلامتي ورشد مناسب کودک ضروري است که حتي براي تشويق آنها به تحرک و بازي، بزرگترها نيز بايد به بازي و جست و خيز تن دهند. بازي در دوران کودکي به منزله واکنش کودک در برابر عوامل محيطي و بروز استعداد هاي نهفته اوست که تأثيرات آن در کنار تقويت جسم و افزايش بنيه کودک قابل توجه است. همچنين بازي در پرورش نيروي ابداع وابتکار کودک بي نهايت مؤثر است بنا بر اين غفلت از بازي به هيچ وجه به صلاح کودک و والدين او نيست. هم بازي شدن رسول گرامي اسلام با فرزندان فاطمه(س) بيانگر اين نکته مهم است که بازي و تحرک کودک يکي از لوازم تربيت محسوب مي شود لذا حضرت رسول (ص) مي فرمايد:«من کان عنده صبي فليتصابّ له؛ کسي که در خانه کودکي دارد بايد با بازي کودکانه فرزندش را شاد نمايد[25]».
    چون که با کودک سر و کارت فتاد هم زبان کودکي بايدگشاد
    از جمله مواردي که که در شيوه تربيتي حضرت زهرا جايگاه خاصي داشت تحرک و بازي با کودکان بود. حضرت علي و فاطمه در خانه به بازي بچه ها توجه کافي مبذول مي داشتند و همين امر موجب نشاط و شادابي روز افزون آنها مي شد. در مقابل خانه هايي که براي کودک محيط مناسب و دلنشين براي بازي و تحرک نيست، در روحيه و شخصيت اعضاي خردسال آن خانه اثر نامطلوبي دارد نبايد فراموش کرد که تحرک و بازي اقتضاي سن و طبيعت کودک است وپدر و مادر وي وظيفه دارند شرائط و لوازم اين امر را فراهم سازند.حضرت فاطمه در دوران کودکي فرزندانش با آنها، هم بازي مي شد و به اين نکته نيز توجه داشت که در بازي نوع الفاظ و حرکات مادر سرمشق کودک قرار مي گيرد بنا بر اين بايد از کلمات و جملات مناسبي استفاده کرد. علاوه بر اين بايد در قالب بازي و شوخي، شخصيت کودک را تقويت نمود، او را به داشتن مفاخر و ارزشهاي اکتسابي تحريک و تهييج کرد؛ اينها همه مرهون در پيش گرفتن شيوه هاي صحيح در اين رابطه است.نقل شده که: حضرت با فرزندش امام حسن بازي مي کرد و او را بالا مي انداخت و مي فرمود:
    اشبه اباک يا حسن و اخلع عن الحق الوسنو
    اعبد الها ذا
    منن و لا توال ذاالاحن
    فرزندم حسن ! مانند پدرت باش ريسمان ظلم را از بن برکن.خدايي را بپرست که صاحب نعمتهاي متعدد است و هيچگاه با صاحبان ظلم و ستم دوستي مکن.همچنين نقل شده است که: وقتي فرزندش حسين را بازي مي داد اين گونه مي فرمود:
    انت شبيها بابي لست شبيها بعلي
    تو
    به پدر من (پيامبر)شبيهي و به پدرت علي شباهت نداري.طبق همين نقل اين بيت موجب خنده و تبسم علي(ع) مي شد.از اين قطعات تاريخي استفاده مي شود که حضرت علي و فاطمه عليرغم تمام مشکلات و گرفتاريهاي موجود در بر خورد با کودکان و در محيط منزل، خوشحال، بانشاط و خندان بودند و اين لازمه و جوهره جوانمردي است که انسان گرفتاريهاي خارج از خانه را با خود به خانه نياورد و غصه هاي خود را هر قدر که باشد در ظاهر خود نمايان نسازد. بي ترديد فرزنداني که محصول تربيت چنين خانواده هايي هستند از رواني سالم روحيه اي قوي و نفسي مطمئن برخوردار خواهند بود. بازي وسيله اي است براي شناخت جهاني که در آن زندگي مي کند وکسب تجربه مي کند، ياد مي گيرد چگونه احساسات را کنترل کند در حين بازي با مشکلاتي رو به رو مي شود و راه حل مشکلات را مي آموزد در بازي رعايت ديگران را، نظم و انضباط، نحوه سخن گفتن، خوب نگاه کردن و...
    ح: تقويت روحيه احترام به مردم
    از آنجا که امام حسن و امام حسين در جامعه آن روز جايگاه ويژه اي داشته و مورد احترام همگانند سزاوار است که در تربيت ايشان شيوه اي اتخاذ شود تا از خود بزرگ بيني، غرور و نهايتا برخوردهاي تحقير آميز با افراد جلو گيري کند؛ شواهد بر اين نکته اذعان دارد که مادر نمونه جهان اين چنين بوده است. نمونه بارز آن قضيه ياد دادن وضو به پيرمرد ي است که اشتباه وضو مي گرفت که در تاريخ مشهور است.




    ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  8. تشكرها 2


  9. #316
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩




    · نتيجه گيري
    غرب امروزه الگويي از زن ارائه کرده و مي
    کند که نتيجه آن نابودي جامعه است؛ چون در آن الگو زن رها است، البته نه براي خود، که براي جامعه سرمايه داري، تا به هر شکلي توليد سرمايه نمايد و اما خانواده او:همسرش در نمايش جذابي از آزادي سکس خود را ارضاء مي کند و تا هر مرحله اي که خواست پيش مي رود او نيز رها است؛ او بايد بتواند جيب کمپاني هاي در هم تنيده تجارت سفيد راپر کند و فرزندانش نيز در پانسيون ها فقط از گرسنگي نمي ميرند.باقي نيازها و وظيفه ها از جامعه حذف شده است. البته همه پشيمانند، اما حرص سرمايه داري و اسارت جوامع، در چنگ آن، راه برگشتي باز نگذاشته است.پس سزاوار است الگويي ارائه شود تا تأمين کننده ابعاد شخصي و شخصيتي زن بوده و از سويي وي را آماده حضور در اجتماع نموده، در عين حال جايگاه او را در نقش همسرو مادر که بنيان ساز خانواده، يعني اولين و مهمترين پايگاه اجتماعي ـ به اقرار حتي علوم مدرن ـ است، تقويت نمايد.بر اين اعتقاديم که اين الگو با مدل برداري از شخصيت و زندگي حضرت فاطمه(س) امکان پذير خواهد بود.بر اين نکته نيز واقفيم که بررسي تمامي زواياي اين اقيانوس عظيم در توان ما نيست و از سويي در اين زمينه مطالعات کافي و وافي صورت نگرفته است با اين وجود نيز ساختن مدلي از زندگاني اين بزرگ زن تاريخ بشريت، براي جامعه امروز امکان پذير است.مهم ترين بخش اين مدل بيانگر اين نکته است که فاطمه(س) در عين حفظ حريم هادر اجتماع زباني گويا و مديريتي برتر دارد.اولويت همسر و فرزندان در زندگي او هيچگاه فراموش نمي شود چون به خوبي مي داند فراموشي اين وظيفه يعني شکست فرزند و همسر در اجتماع و شکست آنها يعني جامعه بيمارکه جامعه بيمار يعني دوري از سعادت.واو در اين راه عاشقانه قدم بر مي دارد.از آن جا که زن مسلما ن ايراني در طول تاريخ، با فاطمه سير کرده است و انقلاب اسلامي فرصت ساز بروز ارزشهاي فاطمي بوده است، پس از انقلاب اسلامي خصلت هاي آن بانوي گرانقدر در شخصيت زن ايراني بروز و نمود داشته است.اگر چه زماني طولاني است که زن ايراني در ابعاد گوناگون از فاطمه الگو گرفته است ولي فرصت بروز بعض ابعاد ديگر بدون انقلاب اسلامي ميسر نبود.با نگاه اجمالي به ابعاد حضرت وتطبيق آن با جلوه هاي رفتاري زن امروز ايران اسلامي به اين نکته دست مي يابيم که:پيروزي در عرصه هاي مختلف سياسي، اجتماعي و فرهنگي مانند مبارزه با رژيم ستم شاهي، پيروزي در جنگ تحميلي و ...، مرهون حضور مستقيم و غير مستقيم ايشان در اين صحنه ها است.



    ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  10. تشكرها 2


  11. #317
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩




    پي نوشت:
    1. سوره انفال ، آيه 17 .2. سوره نجم ، آيه 3و4 .3. بحار الانوار ، ج 43 ، ص 15 .4. بحار الانوار ، ج 43، ص 16.5. بحار الانوار ، ج 43 ، ص 12.6. ر ، ك ، بحار الانوار ، ج 43 ، ص 15 .7. بحار الانوار ، ج 43 ، ص 20 .8. سوره ، حجرات ، آيه 13 .9. سوره ، فتح ، آيه 29 .10. زندگاني حضرت فاطمه ، ص 23.11. صديقه طاهره بانوي بزرگ اسلام ، ص 79 .12. گلواژه آفرينش ، ص 47 .13. بحار الانوار ، ج 43 ، ص 156.14. احكام النساء ، ص 39 و الهداية ، ص 60 .15. ترجمه بيت الاحزان ، ص 139 .16. بحار الانوار ، ج 43 ، ص 134 .17. بحار الانوار ، ج 43 ، ص 191 .18. منتهي الامال ، ج 1 ، ص 262 .19. منتهي الامال ، ج 1 ، ص 214 .20. پيام حضرت امام خميني به مناسبت روز زن ، سال 1361 .21. بحار الانوار ، ج 43 ، ص 283 .22. جلوه هاي رفتاري حضرت زهرا ، ص 48 .23. بحار الانوار ، ج 43 ، ص 316 .24. بحار الانوار ، ج 43 ، ص 309 .25. وسائل الشيعه ، ج 5 ، ص 126 . منابع و ماخذ1- قرآن کريم.2- انصاري، عذراء، جلوه هاي رفتاري حضرت زهرا، انتشارات دفتر تبليغات حوزه علميه قم .3- بابازاده، علي اکبر، تحليل سيره حضرت زهرا، انتشارات امام عصر (ع)، 1382 .4- جمعي از نويسندگان، ره توشهُ حج، نشر مشعر ،1381 .5- رسولي محلاتي، سيد هاشم، زندگاني حضرت فاطمه، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1375 .6- شهيدي، سيد جعفر، تاريخ تحليلي زندگاني فاطمه زهر .7- شيخ مفيد، احكام النساء، چاپ مهر .8- شيخ صدوق، الهدايه، چاپ اول رجب المرجب 1418،9- عقيقي بخشايشي، صديقه طاهره بانوي بزرگ اسلام، دفتر نشر نويد اسلام، 1375 .10- عاملي ، شيخ حر، وسائل الشيعه، جلد 5 .11- قمي، شيخ عباس، منتهي الامال، ج1، انتشارات هجرت، 1378 .12- قمي،شيخ عباس، بيت الاحزان، ترجمه محمد محمدي اشتهاردي، انتشارات ناصر، 1369 و دشتي، محمد، مسئولبت تربيت، نشر امام علي (ع)، 1364 .13- مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار ،جلد 43 .چاپ بيروت .14- واحد خواهران دفتر تبليغات حوزه علميه قم، گلواژه آفرينش،1373 .
    ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  12. تشكرها 2


  13. #318
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,749      تشکر : 57,546
    171,600 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩









    نگرشي به اسامى حضرت زهرا سلام‏اللَّه‏عليها


    قال الصادق عليه‏السلام:

    «لفاطمة تسعة أسماء عند اللَّه عزّ و جل: فاطمة والصديقة والمباركة والطاهرة والزكية والراضية والمرضية والمحدثة والزهراء ثم قال:...؛
    حضرت فاطمه‏ى زهراء عليهاالسلام در پيشگاه خداوند نه اسم مخصوص دارد: فاطمه، صديقه، مباركه، طاهره، زكيه، راضيه، مرضيه، محدثه و زهراء.» (1)

    حضرت فاطمه‏ى زهرا عليهاالسلام يك نام رسمى داشت كه همان فاطمه مى‏باشد. اين نام را پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله و سلم هنگام تولد به امر خداوند براى دخترش برگزيد؛ لكن به تصريح امام صادق عليه‏السلام، فاطمه‏ى زهرا عليهاالسلام نه اسم مخصوص، در پيشگاه خداوند متعال دارد، لذا يكى از كنيه‏هاى آن حضرت «اُمّ‏الأسماء» است؛ يعنى بانويى كه اسامى فراوان دارد.

    و اين مطلب، دلالت بر عظمت روحى صديقه كبرى عليهاالسلام مى‏كند، زيرا حضرت فاطمه عليهاالسلام زن نمونه بودند. زن نمونه؛ يعنى انسانى كامل كه براى بشريت الگو و سرمشق مى‏باشد، لذا همه‏ى صفات عالى انسانى در صديقه‏ى طاهره عليهاالسلام جمع بود و ايشان در برابر هر صفت نيك، داراى لقبى خاص هستند. اين نه نام كه از شهرت والايى برخوردار است در فصل اول مورد بررسى و تبيين قرار مى‏گيرد.

    1 ـ بحارالانوار، ج 43، ص 10، ر 1 از امالى صدوق و علل‏الشرايع.





    ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  14. تشكر

    درگاه محبوب (27-02-1389)

  15. #319
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,749      تشکر : 57,546
    171,600 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩




    .

    فاطمه

    فَطَمَ- فِطاماً فَطْماً الولدَ: فصله عن الرضاع.

    در لغت وقتى طفل از شير گرفته مى‏شود، مى‏گويند: فَطَمَ الولدَ.
    «فاطمه وصفى است از مصدر فطم. و فطم در لغت عرب به معنى بريدن، قطع كردن و جدا شدن آمدن است. اين صيغه كه بر وزن فاعل معنى مفعولى مى‏دهد، به معنى بريده و جدا شده است. فاطمه از چه چيز جدا شده است؟» (1)

    در روايات بسيارى به وجه تسميه‏ى آن حضرت به «فاطمه» اشاره شده است.

    فاطمه از جهل و پليدى جدا شده است:


    عن الباقر عليه‏السلام قال:... ثم قال:

    «إنّي فطمتك بالعلم، و فطمتك عن الطّمت. ثم قال أبوجعفر عليه‏السلام: واللَّه لقد فطمها اللَّه تبارك و تعالى بالعلم و عن الطّمث بالميثاق.

    امام باقر عليه‏السلام فرمودند: خداوند فاطمه‏ى زهراء را از جهل و پليدى جدا نموده است، لذا «فاطمه» نام گرفته است. ايشان سپس ادامه دادند: به خدا قسم، خداوند در عالم پيمان و عهد (يعنى عالم ذر) فاطمه عليهاالسلام را از جهل و پليدى جدا كرده است.» (2)

    فاطمه از شرّ به دور است.

    قال الصادق عليه‏السلام:
    «أتدرون أىّ شى‏ء تفسير «فاطمة»؟ قلت: أخبرني يا سيدي! قال:
    فطمت من الشّر. ثم قال: لولا أن أميرالمؤمنين عليه‏السلام تزوجها لما كان لها كفو إلى يوم القيامة على وجه الأرض آدم فمن دونه،

    امام صادق عليه‏السلام فرمودند: مى‏دانيد تفسير فاطمه چيست؟ و فاطمه چه معنايى دارد؟ عرضه داشتم: مرا آگاه بنما چه معنايى دارد. فرمودند: «فاطمه» از شر و بدى جدا گرديده است. سپس فرمودند: اگر اميرالمؤمنين عليه‏السلام با حضرت زهرا عليهاالسلام ازدواج نمى‏كرد، هيچ‏كس همتاى زهرا عليهاالسلام نبود، از زمان حضرت آدم تا روز قيامت كفو و همتايى براى زهرا عليهاالسلام يافت نمى‏شد.» (3)

    فاطمه و دوستانش از آتش بازگرفته شده‏اند.

    ولى شيرين‏ترين تفسير از علت نامگذارى فاطمه‏ى زهرا عليهاالسلام رواياتى است كه مى‏گويد «فاطمه‏ى زهراء عليهاالسلام» «فاطمه» ناميده شد، زيرا شيعيان آن حضرت، از آتش جهنم بازگرفته شده‏اند.

    عن الرضا عن آبائه عليهم‏السلام قال رسول‏اللَّه صلى اللَّه عليه و آله:
    «يا فاطمة! أتدرين لم سميتِ «فاطمة»؟ قال على عليه‏السلام: لِمَ سمّيتْ؟ قال: لانها فطمتْ هى و شيعتها من النار؛

    امام رضا عليه‏السلام از اجدادش نقل مى‏فرمايد: پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود: اى فاطمه! آيا مى‏دانى كه چرا «فاطمه» نام گرفتى؟ اميرالمؤمنين عليه‏السلام عرضه مى‏دارند: شما بفرماييد چرا فاطمه، «فاطمه» ناميده شده است. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمودند: زيرا «فاطمه عليهاالسلام» و شيعيان فاطمه از آتش جهنم بازگرفته شده‏اند و به آتش نخواهند رفت.» (4)

    پيمان خدا، بر آزادى دوستداران فاطمه‏ى زهرا عليهاالسلام.

    عن محمّد بن مسلم قال: سمعت أباجعفر عليه‏السلام يقول:

    «لفاطمة عليهاالسلام وقفة على باب جهنم فإذا كان يوم القيامة، كتب بين عيني كل رجل مؤمن أو كافر. فيؤمر بمحبّ قد كثرت ذنوبه إلى النار. فتقرء بين عينيه محبّا. فتقول: إلهي و سيدي سميتني فاطمة و فطمت بي من تولاني و تولى ذريتي من النار و وعدك الحق و أنت لاتخلف الميعاد. فيقول اللَّه عز و جل: صدقت يا فاطمة انى سميتك «فاطمة» و فطمت بك من أحبك و تولاك و أحب ذريتك و تولاهم من النار و وعدى الحق و أنا لا اُخلف الميعاد و إنّما امرت بعبدي هذا إلى النار لتشفعي فيه فاشفعك ليتبين لملائكتي و أنبيائي و رسلي و أهل الموقف موقفك مني و مكانتك عندي فمن قرأت بين عينيه مؤمناً فجذبت بيده و أدخلته الجنة.

    امام باقر عليه‏السلام فرمودند: در روز قيامت حضرت فاطمه عليهاالسلام بر در جهنم توقفى دارند. روى پيشانى هركس نوشته شده است كه مؤمن است يا كافر. در اين هنگام به يكى از دوستان خطاكار حضرت فاطمه عليهاالسلام، فرمان مى‏دهند به طرف جهنم برو. فاطمه‏ى زهراء عليهاالسلام روى پيشانى او را مى‏خواند: (بر روى پيشانى او نوشته شده است) «دوستدار زهراء».
    «فاطمه‏ى زهراء عليهاالسلام به درگاه خداوند عرضه مى‏دارد: خدايا! پروردگارا! نام مرا «فاطمه» نهادى و فرمودى: «به خاطر تو، دوستدارانت و دوستداران فرزندانت را از آتش جهنم رهايى مى‏بخشم.» وعده‏ى تو هميشه حق بوده و هيچ‏گاه خلاف وعده‏ى خود عمل نكرده‏اى.

    «خداوند متعال مى‏فرمايد: فاطمه جان! چنين است كه مى‏گويى. من تو را فاطمه نام نهادم و هركس كه تو را دوست بدارد، يا فرزندان تو را دوست بدارد، او را از آتش جهنم رهايى مى‏بخشم، وعده‏ى من راست است و من خلاف وعده‏ى خود عمل نمى‏كنم. من اين بنده‏ام را به طرف جهنم فرستادم تا تو او را شفاعت كنى و فرشتگان و پيامبران من و هركس در محشر است مقام تو را پيش من ببينند. هركس را كه مؤمن (و عاشق) يافتى دستش را بگير و داخل بهشت نما.» (5)

    خلايق از معرفت فاطمه عاجزند.

    قال الصادق عليه‏السلام:
    «إنا أنزلناه فى ليلة القدر، الليلة، فاطمة والقدر، اللَّه. فمن عرف فاطمة حق معرفتها، فقد أدرك ليلة القدر و إنّما سميت «فاطمة» لأنّ الخلق فطموا عن معرفتها،

    امام صادق عليه‏السلام درباره آيه‏ى كريمه «إنّا أنزلناه فى ليلة القدر» فرمود:مراد از «ليلة» فاطمه است. مراد از «قدر» خداوند است، پس هركس مادرم فاطمه‏ى زهرا عليهاالسلام را آنگونه كه بايد، بشناسد، شب قدر را درك كرده است. مادرم «فاطمه» ناميده شد، زيرا خلايق از معرفت او عاجزند.» (6)

    فاطمه مشتق از فاطر است.


    قال النبى صلى اللَّه عليه و آله لفاطمة عليهاالسلام.
    «شق اللَّه لك يا فاطمة! إسماً من أسمائه، فهو «الفاطر» و أنت «فاطمة.»

    پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله به حضرت فاطمه عليهاالسلام فرمودند: اى فاطمه‏ى من!
    خداوند براى تو اسمى از اسامى خود برگرفته است. (7) خداوند «فاطر» است و نام تو را «فاطمه» گذاشته است.» (8)

    نام فاطمه برگرفته از نام خداوند

    «هذه «فاطمة» و أنا فاطر السماوات والأرضين فاطم، أعدائي عن رحمتي يوم فصل قضائي و فاطم أوليائي عمّا يعتريهم و يشينهم فشققت لها إسماء من إسمي، من فاطر زمين و آسمان هستم (يعنى خالق آسمان و زمين هستم.) و در روز قيامت دشمنان خود را از رحمتم محروم مى‏گردانم و اولياى خود را، از هر چه آنها را مى‏آزارد و ناپسند دارند، جدا نموده‏ام، پس نام «فاطمه» را از نام خود مشتق نمودم. (9)



    1- سيد جعفر شهيدى، زندگانى فاطمه‏ى زهرا عليهاالسلام، ص 34.
    2- بحارالانوار، ج 43، ص 13، ر 9 از علل‏الشرايع.
    3- فاطمه الزهراء من المهد إلى اللحد، ص 71 از مقتل الحسين خوارزمى، ص 65 و مناقب ترمذى.
    4- فاطمة الزهراء من المهد إلى اللحد، ص 70.
    5- بحارالانوار، ج 8، ص 50، ر 58 از علل‏الشرايع.
    6- بحارالانوار، ج 43، ص 65 ر 58 از تفسير فرات بن ابراهيم.
    7- اشتقاق بر سه قسم است. 1- صغير 2- كبير 3- اكبر، اشتقاق صغير آن است كه مشتق مشتمل بر حروف مشتق منه باشد و ترتيب حروف نيز در آن رعايت شده باشد، مانند يضرب و ضارب و مضروب كه از «ضرب» مشتق مى‏شود. اگر در اشتقاق، مشتق مشتمل بر حروف مشتق منه باشد، لكن ترتيب حروف ملحوظ نباشد، آن را «اشتقاق كبير» گويند، مانند جذب و جبذ، حمد و مدح، غرد و رغد. اگر در اشتقاق مشتق مشتمل بر بعض حروف مشتق منه باشد و در معنى چنان مناسبتى داشته باشد كه صلاحيت رجوع معنا به سوى آن باشد، آن را «اشتقاق اكبر» گويند، مانند: ثلم و ثلب، قصم و فصم، خضم و هضم، حزوجز، فطر و فطم، نبع و نيع، نزح و نزف. لفظ فطر به معناى شق و ابتداء و انشاء و امثال اينها آمده است و فطم به معناى فصل و قطع و منع آمده و هر يك مستلزم ديگرى هستند، پس اشتقاق فاطمه از فاطر، اشتقاق اكبر است. شايد اشاره باشد به اينكه حضرت زهرا عليهاالسلام مظهر صفت فاطريت حق جل و علا و متادب به آداب اللَّه و متخلق به اخلاق اللَّه مى باشد (با قدرى تلخيص و تصرف از جنه العاصمه، ص 49.)
    8- بحارالانوار، ج 43، ص 15.
    9- بحارالانوار، ج 26، ص 326، ر 10. از تفسير الإمام العسكرى.@.



    ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  16. تشكر

    نرگس منتظر (27-02-1389)

  17. #320
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,749      تشکر : 57,546
    171,600 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩







    صديقه
    صَدَقَ، صَدْقاً، صِدْقاً، مَصْدُوقَةً، تصديقا و تصداقاً: ضّد كذب،
    صادقه: مُخلصه،
    صديقَة: الخلّ الحبيب،

    الصديق: الكثير الصدق، مرد بسيار راست و درست. الكامل في لصدق، الذي يصدق قوله بالعمل، آنكه گفتار و كردارش مطابقت بر درستى كند. البارّ الدائم التصديق،

    به زنى صديقه گويند كه بسيار راستگو باشد. زنى كه هم در عمل، هم در گفتار و هم در اعتقادات و ايمان صادق باشد.

    صديقه همسر اميرالمؤمنين.

    عن رسول‏اللَّه صلى اللَّه عليه و آله و سلم قال لعلي عليه‏السلام:
    «اتيت ثلاثاً لم اوتهن أحد و لا انا: اوتيت صهرا مثلي و لم اوت مثلي. اوتيت زوجة «صديقة» مثل إبنتي و لم اوت مثلها زوجة. و اوتيت الحسن والحسين من صلبك و لم اوت من صلبي مثلهما. ولكنكم منّي و أنا منكم،
    پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله به اميرالمؤمنين عليه‏السلام فرمودند: سه چيز به تو عنايت شده كه به هيچكس، حتى خود من هم، چنين عنايتى نشده است. پدر خانمى مثل من دارى، اما من ندارم. زنى «صديقه» چون دخترم (فاطمه‏ى زهرا عليهاالسلام) دارى، اما من چنين همسرى ندارم. پسرانى چون حسن و حسين دارى كه من پسرانى مثل آنها ندارم، البته همه شما از من هستيد، من هم از شما هستم. (1)
    قالت عائشة:
    «ما رأيت أحداً قطّ «أصدق» من فاطمة غير أبيها،
    عائشه گويد: كسى را راستگوتر از فاطمه، غير از پدرش نديدم.» (2)
    صديقه را فقط صدّيق غسل مى ‏دهد.

    عن مفضل بن عمر قال:
    قلت لأبي‏عبداللَّه عليه‏السلام: «من غسل فاطمة عليهاالسلام؟ قال: ذاك أميرالمؤمنين عليه‏السلام. فكأنّما إستفظعت ذلك من قوله. فقال لي: كأنّك ضقت مما أخبرتك. فقلت: قد كان ذلك. جعلت فداك. فقال: لاتضيقن فإنّها «صديقة» لم يكن يغسلها إلّا صديق. أما علمت أن مريم لم يغسلها إلّا عيسى،

    مفضل از امام صادق عليه‏السلام سؤال مى‏كند: چه كسى حضرت فاطمه عليهاالسلام را غسل داد؟ امام صادق عليه‏السلام فرمودند: اميرالمؤمنين عليه‏السلام فاطمه‏ى زهرا عليهاالسلام را غسل دادند. اين مطلب قدرى براى من سنگين به نظر رسيد. امام عليه‏السلام فرمودند:

    مثل اينكه از اين خبر در تعجبى؟! گفتم: فدايت گردم بله همين طور است. فرمود: اين مطلب برايت هيچ سنگين نباشد، زيرا زهرا عليهاالسلام «صديقه» است و صديقه را فقط صديق غسل مى‏دهد. مگر نمى‏دانى حضرت مريم عليهاالسلام را كه صديقه بود كسى بجز حضرت عيسى عليه‏السلام غسل نداد؟.» (3)

    صديقه زنى كه شناخته نشد.

    عن أبي‏عبداللَّه عليه‏السلام قال:
    «إنّ اللَّه تبارك و تعالى أمهر فاطمة عليهاالسلام ربع الدنيا فربعها لها و أمهرها الجنة والنار تدخل أعداءها النار و تدخل أولياءها الجنة و هي «الصديقة» الكبرى و على معرفتها دارت القرون الاُولى،
    امام صادق عليه‏السلام فرمودند: خداوند يك چهارم دنيا را مهر فاطمه عليهاالسلام قرار داده است. بهشت و جهنم را نيز مهريه‏ى او قرار داده است، دشمنانش را در جهنم و دوستانش را در بهشت وارد مى‏كند. فاطمه عليهاالسلام، «صديقه كبرى» است كه در شناختن او همه‏ى جهانيان در حيرت هستند.» (4)

    فاطمه‏ى زهرا عليهاالسلام زن راستگو و شهيده.

    عن أبي‏الحسن عليه‏السلام قال:
    «إنّ فاطمة عليهاالسلام «صديقة» شهيدة،
    امام رضا عليه‏السلام فرمودند: فاطمه‏ى زهرا عليهاالسلام زنى «بسيار راستگو» بودند و شهيده از اين دنيا رفتند.» (5)

    1- فاطمة الزهراء من المهد إلى اللحد، ص 82 از رياض النضرة، ج 2، ص 202 و شرف النبّوة.
    2- على‏اكبر تلافى، فضائل الزهراء، انتشارات نيك معارف، ص 36 از حليةالاولياء، ج 2، ص 41 و بحارالانوار، ج 43، ص 84، ر 7 از مناقب.
    3- وسائل‏الشيعه، ج 2، ص 530، ر 2825.
    4- بحارالانوار، ج 43، ص 105، ر 19 از امالى الشيخ.
    5- مرآة العقول، ج 5، ص 315.



    ۩۞۩ سوگنامه ايام شهادت ياس كبود؛ حضرت فاطمه زهرا(س) ۩۞۩
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  18. تشكر

    نرگس منتظر (27-02-1389)

صفحه 32 از 35 نخستنخست ... 222829303132333435 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •