ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 16 , از مجموع 16
  1. #11
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله





    یک زیارت برتر از هزار حج و عمره


    در متون دینى، افزون بر روایت هاى مذکور، روایات فراوانى به چشم مى خورد که ثواب هزاران حج و عمره براى زیارت هر یک از ائمهاطهار ـ علیهم السلام ـ قرار داده است. برخى از این روایات بیانگر این است که زیارت یک امام مساوى است با ثواب حج و عمره هاى که پیامبر اسلام آنها را انجام داده است. طبق روایت هاى دیگرى، ثواب و پاداش زیارت امام معصوم ـ علیه السلام ـ معادل با هزاران حج و عمره اى است که مقبول درگاه الهى واقع شده است. بر هیچ انسانى پوشیده نیست که بهترین و ناب ترین حج و عمره از نظر فضیلت و کمال، حج و عمره اى است که یا نبى اکرم اسلام ـ صلى الله علیه و آله ـ انجام دهد و یا مورد قبول درگاه الهى واقع شده باشد. با این توصیف، در اینجا دو پرسش، مطرح مى شود البته این دو پرسش، اختصاص به زیارت اباعبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ ندارد.
    1 ـ چرا زیارت ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ برتر از هزاران حج و عمره و حتى بر پایه برخى از روایات بهتر از جهاد در راه خداست؟ به بیان دیگر، چه سرى در زیارت اهل بیت نهفته است که این چنین اجر و پاداش براى آن اختصاص داده شده است.
    در پاسخ به این پرسش، فقیه فیلسوفان و فیلسوف فقیهان، ملا محسن فیض کاشانى ـ رحمة الله علیه ـ مى گوید:
    «روایاتى که ثواب زیارتائمهاطهار ـ علیهم السلام ـ را بیشتر از حج و عمره، و جهاد در راه خدا مى داند، بیش از آن است که شمارش شود. سِرّ برترى زیارت بر این امور آن است:
    اول: هر کسى که ادعاى مسلمانى مى کند ـ حتى اگر ناصبى باشد ـ اهل حج، عمره، جهاد و امثال آن است، در حالى که زیارتائمهاطهار ـ علیهم السلام ـ اختصاص به افرادى دارد که آشناى به قدر و منزلت آنان ـ هر چند ناقص ـ و معتقد به ایشان باشند.
    دوّم: حرم هاى شریف ائمهاطهار ـ علیهم السلام ـ مشهد ارواح بلند و مقدس آنان و محل حضور اشباح برزخى نوریشان است. آن ارواح بلند در حالى که زنده، خوشحال و روزى خورده از فضل پروردگارشان هستند، در آن مکان هاى شریف حضور پیدا مى کنند [و زائر در فضایى که روح امام معصوم ـ علیه السلام ـ حضور دارد نفس مى کشد، عبادت و راز و نیاز مى کند.]



    ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  2. تشكرها 2

    parsa (28-01-1389), نرگس منتظر (23-01-1389)

  3. #12
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله




    سوم: زیارت ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ صله و نیکى به خود آنان، رسول خدا ـ صلى الله علیه و آله ـ امیرالمؤمنان، فاطمه ـ علیهاالسلام ـ شیعیان، دوستدارانشان و بلکه نیکى به سایر انبیا و اوصیاى الهى است و موجب خوشحالى آنان، اجابت دعوت، تجدید عهد با ولایت، زنده نگه داشتن مرام و غلبه بر دشمنانشان مى شود. همه اینها عبادت خداست و سبب مى شود که انسان به فضایل و برکاتى که نزد خداست برسد و به رضاى او دست یابد؛ زیرا خوشحال کردن مؤمن عادى اگر آن همه فضیلت و ثواب دارد، فضیلت و ثواب خوشحال کردن پیامبر اکرم ـ صلى الله علیه و آله ـ و ائمهاطهار ـ علیهم السلام ـ که از خطا و گناه معصوم هستند و خداوند آنان را امام مؤمنان پیشرو پروا پیشگان قرار داد، آسمان و زمین را براى آنان آفرید، صراط، سبیل، و راهنماى به سوى او، دروازه رحمت الهى، وسیله ارتباط بین او و بندگانش هستند و... غیر قابل توصیف است.
    اما حج، عمره، جهاد و مانند آن اگر چه موجب انفاق مال، ترک وطن، تحمل مشقت ها و... مى شود، لیکن فضیلت این امور در حد زیارت نیست، زیرا با آن که عبادت الهى، اجابت امر او و موجب خشنودى خدا و اولیاى او مى شود، اما آن فضایل دیگر را کمتر مى توان در اینها یافت.»
    2 ـ باندکى تأمل و درنگ در روایات نبوى و حتى غیر نبوى مشاهده مى کنیم که براى زیارت سیدالشهداء بلکه سایر ائمهاطهارـ علیهم السلام ـ نسبت به این که زیارت امام معادل چند حج و یا عمره باشد، اختلاف به چشم مى خورد. از باب نمونه در خصوص زیارت اباعبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ پاره اى از روایات نبوى، ثواب معادل با 90 حج رسول خدا به همراه عمره هاى آن و بر اساس دسته اى دیگر از روایات نبوى ثواب هزار حج و هزار عمره در جوار پیامبر اسلام، تعیین کرده اند. دسته اى دیگر از این روایات فقط ثواب هزار حج و هزار عمره را براى این زیارت، تعیین کرده اند. حال پرسش این است که علت این اختلاف در روایات چیست؟ و چگونه مى توان آن را بر طرف کرد؟
    در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بدون تردید انسان ها و اعمال آنها کاملا متفاوت از یکدیگر است. هیچ انسانى را در این دنیا نمى توان یافت که رفتار و کردار او کاملا عین انسان دیگر باشد. از این رو، اختلاف در میزان ثواب و فضل زیارت چه بسا بر اساس اختلاف و تفاوت اشخاص باشد.
    عالم بزرگ شیعه، علامه مجلسى ـ رحمة الله علیه ـ در این باره مى گوید:
    «چه بسا، اختلاف این گونه روایات در مقدار فضیلت و ثواب به سبب تفاوت اشخاص و اعمال و میزان خوف و مسافت باشد، چرا که ثواب هر عمل خیر و نیکو، متناسب با مرتبه اخلاص، معرفت، تقوا و سایر شرایطى که سبب کمال عمل مى شود، از دیگر کارهاى خیر متفاوت است و شاید این اختلاف در ثواب به این سبب باشد که اصولا ائمهاطهار ـ علیهم السلام ـ با مردم به اندازه فهم و درک آنها، صحبت مى کردند و از روایات به دست مى آید که احوال فرد پرسشگر را در ضعف و شدت ایمان ملاحظه مى کردند تا کلام آنها سبب انکار و کفر او نشود.»


    ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  4. تشكرها 2

    parsa (28-01-1389), نرگس منتظر (23-01-1389)

  5. #13
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله




    فلسفه این همه پاداش و ثواب

    با بررسى، آموزه هاى دینى به آسانى در مى یابیم که ثواب و پاداشى که خداوند متعال براى زائر سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ در نظر گرفته است آن چنان فراوان است که انسان را به تعجب و شگفتى وا مى دارد و با قطع و یقین مى توان ادعا کرد که در زیارت امام رضا و امام حسین ـ علیهماالسلام ـ بعضا اجر و پاداشى بیان شده است که در زیارت هیچ یک از ائمهاطهار ـ علیهم السلام ـ آن اجر و پاداش، دیده نمى شود. حال ممکن است این پرسش در ذهن هر انسانى مطرح شود که چرا خداوند متعال این همه ثواب و پاداش را به زیارت امام رضا و امام حسین ـ علیهماالسلام ـ اختصاص داده است؟ چگونه مى شود خداوند سبحان این همه ثواب که به شمارش نمى آید به زائران بدهد؟
    ممکن است براى این پرسش پاسخ هاى گوناگون و متعددى وجود داشته باشد ولى به هر صورت، بیان تشرف سید بحرالعلوم ـ رحمة الله علیه ـ به محضر شریف حضرت امام عصر ـ علیه السلام ـ در اینجا خالى از لطف نیست.
    سید بحر العلوم ـ رحمة الله علیه ـ به قصد تشرف به سامرا تنها به راه افتاد در بین راه درباره این مسأله که گریه بر امام حسین ـ علیه السلام ـ گناهان را مى آمرزد، فکر مى کرد. در این هنگام شخص عربى سوار بر اسب به او رسید و سلام کرد. بعد رو به سید کرد و پرسید:
    «جناب سید! درباره چه چیزى به فکر فرو رفته اى و در چه اندیشه اى؟ اگر مسأله علمى است بفرمایید شاید من هم اهلش باشم.»
    سید بحر العلوم عرض کرد:
    در این باره فکر مى کنم که چطور مى شود خداوند متعال این همه ثواب به زائران و گریه کنندگان حضرت سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ مى دهد. مثلاً در هر قدمى که در راه زیارت بر مى دارند ثواب یک حج و یک عمره در نامه اعمالشان مى نویسند و براى یک قطره اشک تمام گناهان صغیره و کبیره شان آمرزیده مى شود؟


    ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  6. تشكرها 2

    parsa (28-01-1389), نرگس منتظر (23-01-1389)

  7. #14
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله




    سوار عرب فرمود:
    «تعجب نکن من براى شما مثالى مى آورم تا مشکل حل شود.»
    سلطانى به همراه درباریان خود به شکار مى رفت. در شکارگاه از لشکریان دور شد و به سختى فوق العاده اى افتاد و بسیار گرسنه شد. خیمه اى را دید وارد آن خیمه شد. در آن سیاه چادر پیرزنى با پسرش زندگى مى کرد آنان بزشیردهى داشتند و از مصرف شیر این بز زندگى خود را مى گذراندند، وقتى سلطان وارد شد او را نشناختند ولى براى پذیرایى از میهمان، بز را سر بریدند و کباب کردند ؛ چون چیز دیگرى براى پذیرایى نداشتند.
    سلطان شب را همان جا خوابید و روز بعد از ایشان جدا شد و هر طورى بود خودش را به درباریان رسانید و جریان را براى اطرافیان نقل کرد.
    در نهایت از ایشان سؤال کرد: اگر من بخواهم پاداش مهمان نوازى پیرزن و فرزندش را داده باشم چه عملى باید انجام بدهم؟
    یکى از حضار گفت: به او صد گوسفند بدهید.
    دیگرى که از وزیران بود گفت: صد گوسفند و صد اشرفى بدهید.
    یکى دیگر گفت: فلان مزرعه را به ایشان بدهید.
    سلطان گفت: هر چه بدهم کم است ؛ زیرا اگر سلطنت و تاج و تختم را هم بدهم آن وقت مقابله به مثل کرده ام، چون آنها هر چه را داشتند به من دادند، من هم باید هر چه دارم به ایشان بدهم تا سر به سر شود.»
    بعد سوار عرب به سید فرمود:
    «حالا جناب بحرالعلوم حضرت سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ هر چه از مال و منال و اهل و عیال و پسر و دختر و برادر و خواهر و سر و پیکر داشت همه را در راه خدا داد، پس اگر خداوند به زائران و گریه کنندگان آن حضرت این همه اجر و ثواب بدهد، نباید تعجب کرد؛ چون خدا که خدایى اش را نمى تواند به سیدالشهداء بدهد، پس کارى را که مى تواند انجام مى دهد، یعنى با صرف نظر از مقامات عالى خود امام حسین ـ علیه السلام ـ به زوار و گریه کنندگان آن حضرت هم درجاتى عنایت مى کند، و در عین حال اینها را جزاى کامل فداکارى آن حضرت نمى داند.»
    وقتى شخص عرب این مطالب را فرمود از نظر سید بحرالعلوم ناپدید شد.



    ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  8. تشكرها 2

    parsa (28-01-1389), نرگس منتظر (23-01-1389)

  9. #15
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله




    زیارت با معرفت

    یکى از مسائلى که فراوان مورد تأکید و سفارش معصومان ـ علیهم السلام ـ است معرفت معصوم و آگاهى از منزلت اوست. در روایات بسیارى، معرفت و آگاهى، شرط کمال زیارت حضرت سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ بلکه ائمهاطهار ـ علیهم السلام ـ قلمداد شده است.
    هند حناط مى گوید: از امام صادق ـ علیه السلام ـ شنیدم که فرمود:
    «هر کس حسین ـ علیه السلام ـ را زیارت کند در حالى که عارف به حق وى باشد و او را امام خود برگزیند، خداوند گناهانش را مى آمرزد.»
    امام کاظم ـ علیه السلام ـ نیز کمترین پاداش زیارت قبر حسین ـ علیه السلام ـ را آمرزش گناهان معرفى کرده است لیکن به شرط آن که زائر، عارف به حق امام، احترام و ولایت وى باشد.
    در حدیثى دیگر ایشان در مورد زیارت على بن موسى الرضا ـ علیه السلام ـ فرمودند:
    «... هر کس امام رضا ـ علیه السلام ـ را(که در شهر غریب از دنیا مى رود) زیارت کند در حالى که تسلیم امر او و عارف به حقش باشد، در پیشگاه الهى از منزلت شهداى بدر برخوردار است.»
    سِرّ این که توصیه کرده اند، زیارت زائر با معرفت باشد آن است که آنچه مایه کمال زیارت مى شود، معرفت و شناخت مقام و موقعیت معصوم است، نه اعمالى بى روح و همراه با غفلت و ناآگاهانه. ثواب هاى آخرت و آثار دنیایى که در روایات آمده، بر زیارت واقعى مترتب است. یعنى جایى که ارتباط معنوى با معصوم برقرار شود و منشأ تحول در زائر شود نه بر سیاحت و زیارت جسمى و صورى.
    شاهد این ادعا کلام بزنطى است که مى گوید: در نامه حضرت ثامن الحجج، على بن موسى الرضا ـ علیه السلام ـ خواندم که فرمود: این پیام را به شیعیان ما برسانید که زیارت من در پیشگاه الهى با هزار حج برابرى مى کند. (تعجب کردم از این رو)به امام جواد ـ علیه السلام ـ گفتم: واقعا با هزار حج برابرى مى کند؟ فرمود:
    «آرى! به خدا سوگند با هزار هزار (یک میلیون) حج برابرى مى کند (لیکن) براى کسى که همراه با معرفت زیارتش کند.»
    با این توصیف کاملا روشن مى شود، که معرفت و آگاهى شرط کمال زیارتائمهاطهار ـ علیهم السلام ـ است. البته این که امام معصوم ـ علیه السلام ـ داراى چه شخصیتى است معرفت او چگونه ممکن است، حق او چیست؟ مطالبى است که بحث هاى طولانى طلب مى کند لیکن به طور خلاصه مى توان گفت: بر اساس روایات متعدد، زیارت با معرفت یعنى اعتقاد به این که معصوم مثلاً امام رضا ـ علیه السلام ـ هشتمین حجت خداست و پس از او چهار معصوم دیگر نیز خواهد آمد.
    در میان موجودات عالم، انسان اشرف مخلوقات است و در میان انسانها، انسان کامل معصومان ـ علیهم السلام ـ هستند، که داراى جامعیتى هستند که هیچ موجودى به جامعیت آنان نخواهد بود.
    جامعیت عینى و علمى اهل بیت نبوت و امامت ـ علیهم السلام ـ به عنوان انسان کامل به این معناست که اول: هر کمال ممکن را واجدند، دوم: هر چه را دارا هستند، مصون از عیب و نقص است، سوم: هر چه را در مرحله حدوث واجد بودند در مرحله بقاء نیز دارا خواهند بود. این مقام جمع الجمعى را مى توان از عدیل بودن آنان با کتاب بى بدیل الهى، یعنى قرآن، استنباط کرد. رسول اکرم ـ صلى الله علیه و آله ـ طبق نقل محدثان شیعه و سنى فرمود:
    «انى تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدى، احدهما اعظم من الاخر: کتاب الله، حبل ممدود من السماء الى الارض و عترتى اهل بیتى، و لن یفترقا حتى یردا على الحوض فانظروا کیف تخلفونى فیهما.»



    ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  10. تشكرها 2

    parsa (28-01-1389), نرگس منتظر (23-01-1389)

  11. #16
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله




    مخاطبان این پیام، وارثان تمدن غنى و قوى اسلام در پهنه زمان و گسترده زمین اند. یعنى نه نسل هیچ عصرى و زمانى از آن توصیه سعادت آفرین مستثناست و نه مردم هیچ عصر و دیارى از آن جدا خواهند بود.
    چنین وصیت فراگیرى نشان از هماهنگى کامل تکوین انسانى و تدوین الهى است، به طورى که همه مردم روى زمین تا بامداد معاد، در بخش علم و عمل، نیازمند به رهنمود و رهبرى قرآن و عترت هستند و هیچ مکتبى تا شامگاه تاریخ بشرى پدید نمى آید جز آن که لازم است جهان بینى و جهان آرایى آن به قرآن و عترت ـ علیهم السلام ـ عرضه شود و پاسخ نفى یا اثبات آن از ثقلین استنباط شود.
    چنین آگاهى و معرفت در مقام و منزلت امام مى تواند زمینه اطاعت و تسلیم در مقابل اوامر و نواهى معصوم را که همان فرمان خداست، فراهم کند.
    امام صادق ـ علیه السلام ـ از فضیلت زیارت عارفانه امام رضا ـ علیه السلام ـ سخن گفت. حمزة بن حمران پرسید: قربانت گردم منظور از معرفت حق او چیست؟ حضرت فرمود:
    «این که بداند او واجب الاطاعة، غریب و شهید است (و براى تبلیغ دین، هدایت مردم و پایدارى و استقامت در راه حق، غریبانه به شهادت رسیده است).»
    زائر زمانى عارف به حق امام است و به ولایت و حرمت وى آگاهى دارد و از او پیروى مى کند که او را معصوم، افضل و اعلم از دیگران، جانشین رسول خدا ـ صلى الله علیه و آله ـ و منصوب از جانب خدا بداند. اوامر و دستورهایش را اوامر الهى بشمارد، تبعیت از وى را در تمام امور زندگى واجب بداند با پیروى از سنت او خط سیر زندگى خود را ترسیم کند. از خداوند متعال مى خواهیم که ما را از زمره عارفان به ائمهاطهار ـ علیهم السلام ـ و حق آنان قرار دهد:
    «اسئلک أن تدخلنى فى جملة العارفین بهم و بحقهم.»
    از آنچه که گذشت، به دست مى آید که معرفت و آگاهى شرط کمال زیارت است و آثار دنیایى و آخرتى که در روایات بیان شده است، متوقف بر آن است، ولى در اینجا نباید این نکته را از ذهن دور داشت که این مسئله به این معنا نیست که اگر فردى بدون معرفت به زیارت امام معصومى مشرف مى شود از زیارت هیچ بهره اى نبرد. به نظر مى آید زیارت اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و لو بدون معرفت آثار وضعى بسیار مثبتى براى روح و جسم در بر دارد. از سوى دیگر، اهل بیت عصمت و طهارت و خداى ایشان بسیار کریم تر و بزرگوارتر از این هستند که فقط به زائر عارف، پاداش و اجر بدهند. عبادت و سیره اهل بیت، نیکى و احسان به دوستان بلکه به دشمنان خویش بوده است: «عادتکم الاحسان و سجیتکم الکرم» از این زائرى که به پابوسى امامى مشرف شده است و لو عارف به حق امام نباشد باز این بارقه امید هست که اهل بیت ـ علیهم السلام ـ اجر و پاداشى در خور فرد به او عبادت کنند.
    از دیگر دلایل اختلاف روایات درباره ثواب زیارت ائمه آن است که ظرفیت مخاطبان مختلف بوده است و نیز گاه در زمان صدور روایت مطلب جا افتاده نبوده بعدها که زمینه توضیح فراهم شده، حقایق بیشترى گفته شده است.



    ره آوردهاى زیارت ائمه اطهار علیهم السلام از دیدگاه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  12. تشكرها 2

    parsa (28-01-1389), نرگس منتظر (23-01-1389)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •