اندیشه اسلامی  ( مقاله تحقیقی ) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
اندیشه اسلامی  ( مقاله تحقیقی )
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 35
  1. #21
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32870
    دلنوشته
    166
    خشنودی رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص): اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,305      تشکر : 6,786
    8,008 در 5,034 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نبوت،ارکان نبوت(وحی یاپیام ورسول یاپیامبر)وحی چیست؟ رسول کیست؟انواع وحی.انواع وحی درقرآن،ضرورت نبوت،محدودیتهای عقل بشری(ذاتی وعارضی)
    -رابطه دین وعلم (عقل ووحی)
    مفهوم علم: علم به معنای مطلق آگاهی ومعرفت و فهمیدن است....دراهمیت معرفت همین بس که اولین آیاتی که برپیامبراکرم نازل شده ازعلم....وهل یستوی الذین لایعلمون...فضل العلم...همراهی ایمان آگاهی،واینکه ایمان بدون معرفت ارزشی ندارد.
    مفهوم خاص علم:اما امروزه وقتی گفته می شود علم منظوریافته های تجربی،مشاهده ای وآزمایشگاهی یاهمان علم تجربی مورد نظر است.
    - مفهوم دین:درتعریف عام ازدین اعتقاد به خداوعالم غیب،دین مجموعه تعالیم واعتقاداتی است که درانسان موجب جایگزینی خدا محوری به جای خود محوری وفرد محوری درزندگی انسان می شود.
    - دین مجموعه قوانین نظری است که قواعد عملی وراه ورسم بندگی کردن را ترسیم می کند.(دین دستورالعمل بندگی وراه ورسم خدایی زیستن است)
    - رابطه بین علم ودین ازجنجالی ترین مباحث کلامی وفلسفی درغرب بوده است. نكته مهم اينست كه بعضا تصور کرده اندوحی جايگزين عقل وعلم می باشد. بايد توجه شود وحي جايگزين عقل وعلم نيست بلكه مكمل ومؤيد آنهاست.
    دوتحول مهم دركيهان شناسي وزيست شناسي درقرون 17 و19 به وقوع پيوست وعمده تعارضات بين دين وعلم را مطرح ساخت، يكي دراواخرقرون وسطي گاليله موضوع گردش زمين را مطرح نمود وديگري داروين در قرن 19 دردوران رنسانس موضوع تكامل موجودات رابيان نمودند .
    درخصوص رابطه بین علم ودین میان دانشمندان ودین شناسان سه نظریه متفاوت وجود دارد.
    1- نظریه کسانی که معتقدند علم ودین درتعارض با یکدیگرند.(متعارضند)
    2- نظریه کسانیکه معتقدندعلم ودین به دوقلمروکاملا متمایز از هم تعلق دارند.(متمایزند)
    3- نظریه کسانیکه معتقدند علم ودین مکمل یکدیگرندیعنی موضع تماس دارند ولی موضع درگیری وتعارض ندارند.
    اول: نظریه تعارض علم ودین:
    نکته عطف این دیدگاه به عصر رنسانس عصر روشنفکری قرن هیجدهم برمی گردد.که حاصل آنهم همان تصور عمومی مبنی بر ناسازگاری علم ودین بود.
    دعوای میان اصحاب کلیسا وعلم گرایان متعصب موجب شد که اقبال به دین جای خود را به رویگردانی ونفرت از دین بدهد.ودرنتیجه آن متولد شدن جامعه سکولار ودنیا گرابود.ریشه سکولاریسم دردنیای غرب...
    اگرچه این درگیری وتعارض ابتدا بین الهیات خاص مسیحیت وعلم تجربی درغرب بود،ولی به نام رویا رویی وتعارض علم ودین شهرت یافت وتمام شد.
    - دراین درگیری ازیکسو تکفیر وتهدید علم گرایان توسط اصحاب کلیسا ومتولیان دین بود...
    - واز سوی دیگر طعن وتمسخر علم گرایان متعصب که علم تجربی را مظهر عقل آدمی وپاسخگو به تمام نیازهای بشری می دانستندکه به روشی غیر از روش تجربی برای کشف وشناخت حقایق هستی قایل نبودند،مشاهده می شود.
    تکفیر گالیله درعصر تفتیش عقاید قرون وسطایی وظهور داروینیسم درعلم زیست شناسی نتیجه این تعارض بود.(افراط وتفریط)نتیجه آن افراط ....
    دوم:نظریه تمایز علم ودین:
    برخی هم درمقابل به تمایز علم ودین قائل شده اندومی گویند.
    علم ودين صورتهاي گوناگون زندگي اند كه هركدام حدود وقلمروخاص خودرا دارند وهيچ كدام نبايدخودرا تمام واقعيت بدانند ودرقلمروحیطه يكديگردخالت كنند.طرفداران این نظریه بر تمایز علم ودین درسه حوزه های زبان،روش،موضوع وغایت تاکید دارند.
    وجوه تمایز علم ودین

    اندیشه اسلامی  ( مقاله تحقیقی )

  2. #22
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32870
    دلنوشته
    166
    خشنودی رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص): اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,305      تشکر : 6,786
    8,008 در 5,034 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    -زبان،موضوع،غایت وروش

    تمایز علم ودین معتقد است به دليل استقلال وتمايز موجود درزبان علم ودین منطق وعملكردهاي خاص خويش را دارند ونبايد بامعيارهاي يكديگر مورد قضاوت قراربگيرند.
    زبان علم محسوسات قابل تجربه و روش آن تجربی و وموضوع آن انسان ودنیاست غایت آن آبادی دنیا.
    درحالیکه زبان دین وحی - غیر محسوسات فرامحسوسات- وغیرقابل تجربه،غایت آن آبادی آخرت است.درحالیکه واقعیت های علمی اشیاءمادی وغیر شخصی اند.
    بنابراین علم ودین هم در موضوع وهم درروش وغایت با هم دیگر متفاوتند.دين معرفتي عميقاشخصي وذهني وبرواقعيتهاي شخصي واخلاقي استوارمي باشد.
    - برخی دیگرهم به علم به عنوان وسیله ونظریه های علمی را سودمند می دانندوبرعکس برخی بر ابزار انگاری دین قائلند.گذاره های دینی تجویزی است....
    وبرخی برعکس بر ابزارانگاری دین قائلند براین اساس آموزه های دینی تنها دارای نقش اخلاقی وتوصیه ای هستندوهیچ سخن توصیفی دردین وجود ندارد.(دین بکن ونکن ....)
    نقداین دیدگاه:
    آنچه در این دیدگاه نادیده گرفته شده است.
    1- اينست كه بخشي از زبان دين بيان حقايق طبيعي است.درقران کریم به پدیده های طبیعی مثل باد وباران وآسمان اسرار خلقت وموجودات توجه شده است.دین درباره جهان هستی سخن گفته است وبه تامل وتفکر در فلسفه خلقت وکیفیت خلقت پرداخته است.
    افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت والی السماءکیف رفعت...
    2- موضوع محوری علم ودین انسان است.
    بنابراین باید گفت به جای تلاش بر تعارض ورویارویی علم ودین ویا تمایز واستقلال مطلق علم ودین باید به تعامل سازنده ومکمل بودن دین وعلم فکر کرد


    اندیشه اسلامی  ( مقاله تحقیقی )

  3. #23
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32870
    دلنوشته
    166
    خشنودی رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص): اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,305      تشکر : 6,786
    8,008 در 5,034 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سوم:نظریه مکمل بودن علم ودین:

    دیدگاهی که معتقد است علم ودین توام ومکمل هم هستند.اگرنماد علم عقل است ونماد دین پیامبر هدف عقل وپیامبر سعادت انسان است.
    سرتاسرقرآن کریم طرح مطالب علمی وتسلط بر طبیعت است.
    آسمانها،زمین،ستارگان،خورش ید،باد،جانداران همه برای تسخیر انسانهاست.
    یس/36سبحان الذی خلق الازواج کلها مما تنبت الارض ومن انفسهم ومما لا یعلمون.زوجیت عمومی
    رعد/2الله الذی رفع السموات بغیر عمد ترونها ...اشاره به نیروی جاذبه زمین
    فاطر/41رب السموات والارض ومابینهما ورب المشارق والمغارب
    مومنون/ولقد خلقنا الانسان من سلاله من طین ثم جعلناه فی قرارمکین ثم خلقنا النطفه مظغه...
    اصولا تعامل علم ودین مثل تعامل روح وجسم هست. علم بااستفاده از روش تحقيق تبيين دقيق ودرستي از پديده هاي تجربي دارد وهدفش كشف علل طبيعي است ودين بااستفاده از آموزه ها ومفاهيم خاص تبيين كاملي ازموضوعات مهم داده وهدفش كشف معناي وقايع است نه علل آنهاست. علم بدنبال کشف دقیق علل طبیعی رویدادهاست.وکاردین کشف معنای وقایع...درنگاه قرآن جهان هستی واقعیتی از اویی وبه سوی اویی دارد.انا لله وانا الیه راجعون...
    کارکردهای دین:
    معنابخشی به زندگی،پاسخ جاودانگی،تقویت صبروتحمل،نجات ازتنهایی،وحدت ویکپارچگی،نشاط وپویایی،گسترش فضایل اخلاقی،تنظیم روابط اجتماعی...

    نتیجه وجمع بندی:
    - ازنظر اسلام علم ودین به عنوان دو بال برای پرواز انسان به سوی کمالم می باشد.بنابراین پرداختن به هریک بدون توجه به دیگری آفتی برای سعادت انسان به حساب می آید.
    - اسلام هم عالم بی دین را وهم جاهل مقدس مآب را موجب خسران دنیا وآخرت می داند. علی (ع): العلم والدین توامان اذا افترقا احترقا ....آتش افروز می شوند.
    - علم راهی را می پیماید که در انتهای آن راه دین قرار دارد.بسیار جالب است بدانیم دردیدگاه توحیدی درسراسرقران حتی یکبار هم کلمه علوم یا کلمه ادیان بکار نرفته است.بلکه هرچه هست کلمه دین وعلم است.یعنی ازدیدگاه آفریدگا رحکیم تنها یک علم وتنها یک دین وجود دارد.
    نکته جالبتر اینکه هم خداجویی وهم علم جویی هردوفطری انسان است


    اندیشه اسلامی  ( مقاله تحقیقی )

  4. #24
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32870
    دلنوشته
    166
    خشنودی رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص): اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,305      تشکر : 6,786
    8,008 در 5,034 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    قرآن واعجاز

    معجزه
    پديده اي است خارق العاده وخارج از نظامات علت ومعلول شناخته شده مادي كه به منظور اثبات دعوي نبوت هم زمان با تحدي(دعوت به مقابله)ازجانب مدعي نبوت به اذن خاص الهي صادر مي شود بايدداراي سه ويژگي باشد:
    1- قابل تعليم وتعالم نسيت.
    2- مغلوب وتحت تاثير نيروي قوي تري قرارنمي گيرد
    3- همزمان با دعوي نبوت وتحدي مي باشد.
    درشناخت قرآن كريم مانندآثارعلمي وديني ديگر مي توانيم با مطالعه از جنبه هاي :-مطالعه محتوايي قران –مطالعه تاريخي قرآن –مطالعه نقش آفريني قرآن درزندگي فردي اجتماعي وعلمي بشر – مطالعه ميزان اهتمام پيروان به حفظ وصيانت از قرآن – مطالعه قرآناز نگاه صاحب نظران – مطالعه قرآن ازنگاه قرآن –مطالعه قرآن به لحاظ مصاحت وبلاغت – مطالعه قرآن به اعتبارسازگاري يا ناسازگاي آيات



    اندیشه اسلامی  ( مقاله تحقیقی )

  5. #25
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32870
    دلنوشته
    166
    خشنودی رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص): اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,305      تشکر : 6,786
    8,008 در 5,034 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    دلایل اعجازقرآن

    1-تحدی وبه مبارزه طلبیدن قرآن : آيات تحدي(آيات دعوت كننده)وان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتو بسوره من مثله ودعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین. وان لم تفعلوا ولن تفعلوا...
    2-قل لئن اجتمعت الجن والانس علی ...اسراء/.88
    2-اعجاز قرآن ازجنبه آورنده آن امی بودن پيامبر:شگفتی قرآن آنگاه به اوج خود می رسد که بدانیم آورنده این چنین کتابی مردی درس نخوانده وخط ننوشته بود.
    3-آياتي كه بيانگردليل نقلي مي باشند كه بشارت پيامبران گذشته وكتابهاي آسماني آنها مي باشد.الذین یتبعون الرسول النبی الامی الذی یجدونه مکتوبا عندهم فی التورات والانجیل /اعراف 157
    4- هماهنگی وعدم اختلاف درآيات/نساء/افلا یتدبرون القرآن لوکان من عندغیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا.درقوانین واحکام قرآن ناسازگاری وجود ندارد.قرآن کریم درطول 23سال درشرایط وحالات مختلف نازل شده است...هماهنگی کامل وخالی ازهرگونه تضاد واختلاف
    5- طرح مطالب علمی/ قران کتاب علمی نیست ولی خلقت انسان/مراحل تکوین/کروی بودن زمین/ذوجیت کلیت خلقت/و...
    6- فصاحت وبلاغت/ رسایی شیوایی وجنبه آهنگین قرآن/ درعصری که عرب متعصب ...ادبیات وسخنوری وشعر وشاعری...درمقابل حلاوت وعظمت جذابیت قر آن سر تعظیم فرود آورده است. بادقت درآيات قرآن روشن مي شود كه همه بخش هاي قرآن ازاين اوصاف عام برخورداراست يعني همه آيات فوق العاده فصيح وبليغ است وبين آنها هماهنگي كامل ديده مي شود هيچ مطلب خلاف ضرورت عقل وعلم قطعي درآن يافت نمي شود خبرهاي مربوط به گذشته وپيش گويي هاي مربوط به آينده آن با واقعيت تطابق دارد.وبا اوصاف عامي ازجمله فصاحت وبلاغت وحق بودن وذكر بودن وعدم اختلاف درايات تواما مي باشد.
    7- اخبارازغیب/مرگ ابولهب وزنش/پیروزی رومیان/فتح مکه و...
    8- جامعیت قرآن کریم/دربرگیرنده مسائل مختلف وگوناگون فلسفی ،اخلاقی ،اقتصادی،عرفانی،اجتماعی،ر وانشناختی،تاریخی
    همه این ویژگیها اثبات جنبه اعجاز آمیز قرآن کریم است.
    -مصونیت ازتحریف
    مصونیت قرآن ازتحریف:
    اولا مفهوم تحریف:انحراف /کاستی /افزایش وتغییر لفظی



    اندیشه اسلامی  ( مقاله تحقیقی )

  6. #26
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32870
    دلنوشته
    166
    خشنودی رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص): اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,305      تشکر : 6,786
    8,008 در 5,034 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    دلایل عدم تحریف قرآن کریم:
    1-دلیل قرآنی: آيه 19 ازسوره حجر"انا نحن نزلنا الذكر وانا له لحافظون"
    2-دلیل عقلی/نبود اختلاف وتعدد قران در مصداق واقع...!
    دلیل نقلی/ حدیث ثقلین/اگر چنانچه قرآن تحریف شده باشد چنگ زدن به آن نه تنها مانع گمراهی نخواهد بود بلکه خود گمراه کننده خواهد بود. حديث ثقلين ب)روايات ازائمه كه قرآن را مرجع ومحك بازشناسي آراء وتمايلات وجريانهاي حق وباطل مي داند
    3-شواهد تاریخی/مطرح نشدن موضوع تحریف در ضمن انتقادهایی که ائمه نسبت به عملکرد خلفاء ایراد کرده اند.
    4-الف)حديث ثقلين ب)روايات ازائمه كه قرآن را مرجع ومحك بازشناسي آراء وتمايلات وجريانهاي حق وباطل مي داند ج)رواياتي كه ضرورت محك زدن روايات با قرآن وكنار گذاردن روايات مخالف را مورد تاكيد قرارمي دهيد.
    5-الف)آيات تحدي ب)اوصاف قرآن :فصاحت وبلاغت –حق بودن –ذكربودن –عدم اختلاف درآيات ج)ضمانت الهي :آيات كريمه قرآن به عنوان دليل درون ديني يانقلي برعدم تحريف استنادكرد.
    6-بادقت درآيات قرآن روشن مي شود كه همه بخش هاي قرآن ازاين اوصاف عام برخورداراست يعني همه آيات فوق العاده فصيح وبليغ است وبين آنها هماهنگي كامل ديده مي شود هيچ مطلب خلاف ضرورت عقل وعلم قطعي درآن يافت نمي شود خبرهاي مربوط به گذشته وپيش گويي هاي مربوط به آينده آن با واقعيت تطابق دارد.وبا اوصاف عامي ازجمله فصاحت وبلاغت وحق بودن وذكر بودن وعدم اختلاف درايات تواما مي باشد.
    7-آيه 15 ازسوره حجر"انا نحن نزلنا الذكر وانا له لحافظون" در جمله اول با بكار بردن واژه تاكيدي ضميراول شخص جمع برانتساب آن برخداوند ودرجمله دوم با وصف جمع برنگهباني آن بطور مستقيم از سوي خداوند ومصونت از تحريف تاكيد درد.
    8-آيات شريفي كه بيان دلايل اعجازقرآن مي باشند دودسته اند:
    الف )آياتي كه بيانگر دليل عقلي مي باشدكه به آيات تحدي(آيات دعوت كننده)وامي بودن پيامبروهمانندي آيات تاكيد دارند. ب)آياتي كه بيانگردليل نقلي مي باشند كه بشارت پيامبران گذشته وكتابهاي اسماني آنها مي باشد
    http://s-gomnam.ir/eslam/showthread....20596#pid20596



    اندیشه اسلامی  ( مقاله تحقیقی )

  7. #27
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32870
    دلنوشته
    166
    خشنودی رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص): اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,305      تشکر : 6,786
    8,008 در 5,034 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ویژگیهای انسان وقرآن

    از ويژگي انسان می توان:تكامل تدريجي ،خطاپذيري ،تفاوت استعدادهاومحدوديت را نامبردكه ازويژگي جدايي ناپذيرانسان مي باشند.



    بسم الله الرحمن الرحیم
    خاتمیت
    ختم نبوت یا خاتميت
    بطورکلی بایدگفت:
    1- پیامبران برای ابلاغ پیام الهی،
    2- مبارزه باطاغوتها و
    3- تدبیرامورسیاسی واجتماعی جامعه و
    4-تبلیغ دین مبعوث شده اند.
    تمامی پیامبران همه مصدق ومویدهمدیگر بوده اند. پیامبران پیشین مبشر وبشارت دهنده پیامبران پسین بوده اند.(امام خمینی: اگر تمامی پیامبران در یک عصر ظهور می کردند....)

    دریک تقسیم بندی پیامبران را می توان به سه گروه دسته بندی کرد :
    1- پیامبرانی که برای قوم وقبیله خود برانگیخته می شدند: وظیفه ارشاد ودعوت(تبشیر وانذار) قوم خودرابه( خدا،معاد،عبادت واخلاق) به عهده داشتندوالبته صاحب کتاب وشریعت وقانون خاصی نبودند ... پیامبران پیش از حضرت نوح(ع)
    2- پیامبران تبلیغی: وظیفه ترویج و نشر شریعت پیامبران بزرگی مثل ابراهیم، نوح، موسی عیسی را برعهده داشتند. اینها وظیفه گسترش پیام و دین پیامبران اولی العظم را در محدوده جغرافیایی وزمانی بیشتری بر عهده داشتند.
    بیشتر پیامبران از این گروه اند: مثل حضرت هود، صالح،لوط، اسحاق،اسماعیل،یعقوب، یوسف،یسع ویوشع...
    3-گروه سوم پیامبران اولی الاعظم: فرستادگان الهی دارای کتاب آسمانی شریعت بودندکه ...
    در بین پیامبران تنها رسالت پیامبر اعظم جهان شمول همگانی و جهانی است وبرای هدایت عموم مردم جهان مبعوث شده اند.( شامل امتهای قبلی و بعدی)
    بنا براین پیامبر اکرم هم خاتم وهم خاتم پیامبران است و دین اسلام آخرین و کامل ترین دین و برنامه سعادت بشری است



    اندیشه اسلامی  ( مقاله تحقیقی )

  8. #28
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32870
    دلنوشته
    166
    خشنودی رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص): اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,305      تشکر : 6,786
    8,008 در 5,034 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    دلیل قرانی:
    قران کریم با صراحت پایان یافتن نبوت را اعلام و پیامبراسلام را بمناسبتهای مختلف یادآور می شود واعتقاد به خاتمیت وختم نبوت ازضرورتهای دین اسلام به شمار می رود.
    آيه 40سوره احزاب ماكان محمد با احد من رجالكم ولكن رسول الله وخاتم النبيين وكان الله بكل شي ء عليما. محمدپدر هيچ يك از مردان شما نيست ولي فرستاده خدا وخاتم پيامبران است وخدا همواره برهرچيزي دانا است.
    خاتم از نظر لغت وسیله ی پایان دادن است وانگشتر را نیز از این جهت خاتم گفته اند که توسط آن نامه را ختم می کردند.
    دلیل روائی:
    حدیث منزلت در جنگ تبوک تنها جنگی که علی (ع) درآن شرکت نداشت البته به دستور پیامبر در مدینه ماندند؛عده ای بر علی (ع )عیب گرفتند. پیامبر فرمودند: اما ترضی ان تکون منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی؟
    در روایتی پیامبر فرمودند خانه نبوت جز با من پایان نمی یابد و بدانید که بعد از من هیچ آیین و سنتی نخواهد آمد.
    دلیل عقلی:
    پيامبر اسلام‌ آخرين‌ پيامبران‌ خداست‌ و سلسله‌ نبوت‌ با او پايان‌ مي‌پذيرد و اين‌ از «ضروريات‌ آئين‌ اسلام‌» است‌.
    معني‌ «ضروري‌» اين‌ است‌ كه‌ هركس‌ وارد صفوف‌ مسلمين‌ شود، بزودي‌ مي‌فهمد كه‌ همه‌ مسلمانان‌ به‌اين‌ مطلب‌ عقيده‌ دارند و از واضحات‌ و مسلمات‌ نزد آنان‌ است‌، يعني‌ همانگونه‌ كه‌ هركس‌ با مسلمانان‌ سر و كار داشته‌ باشد مي‌داند آنها از نظر مذهبي‌ تأكيد روي‌ اصل‌ «توحيد» دارند، همچنين‌ مي‌داند روي‌ «خاتميت‌ پيامبر» نيز همگي‌ توافق‌ دارند، و هيچ‌ گروهي‌ از مسلمانان‌ در انتظار آمدن‌ پيامبر جديدي‌ نيستند.
    درحقيقت‌ قافله‌ بشريت‌ در مسير تكاملي‌ خود با بعثت‌ پيامبران‌ مراحل‌ مختلف‌ را يكي‌ پس‌ از ديگري‌ طي‌ كرده‌ است‌ و به‌ مرحله‌اي‌ از رشد و تكامل‌ رسيده‌ كه‌ ديگر مي‌تواند روي‌ پاي‌ خود بايستد، يعني‌ با «استفاده‌ از تعليمات‌ جامع‌ اسلام‌ مشكلات‌ خود را حل‌ كند».
    به‌تعبير ديگر: اسلام‌ قانون‌ نهايي‌ و جامع‌ دوران‌ بلوغ‌ بشريت‌ است‌، از نظر اعتقادات‌ كاملترين‌ محتواي‌ بينش‌ ديني‌ و از نظر عمل‌ نيز چنان‌ تنظيم‌ يافته‌ كه‌ بر نيازمنديهاي‌ انسانها درهر عصر و زماني‌ منطبق‌ است‌.
    دلیل تجدید نبوتها در گذشته در اثر نبود بلوغ فکری بشرکه قادر نبود کتاب آسمانی خود را حفظ کندولی درزمان نزول قران کریم بشر به مرحله ای رسیده که می تواند کتاب آسمانی خود را حفظ کند ومصون از تحریف نگه دارد به عبارت دیگر در این مرحله نیاز انسان به راهنمایی منزل به منزل و مرحله به مرحله از بین رفته است و طرح کلی و جامع در اختیار انسان قرار گرفته است. اسلام هم به نبوت تبلیغی پایان داده وهم به نبوت تشریعی.فلذادر عین نیاز به دین که همواره باقی است نیاز به تجدید دین و نبوت منتفی است



    اندیشه اسلامی  ( مقاله تحقیقی )

  9. #29
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32870
    دلنوشته
    166
    خشنودی رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص): اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,305      تشکر : 6,786
    8,008 در 5,034 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    دلیل قرانی:
    قران کریم با صراحت پایان یافتن نبوت را اعلام و پیامبراسلام را بمناسبتهای مختلف یادآور می شود واعتقاد به خاتمیت وختم نبوت ازضرورتهای دین اسلام به شمار می رود.
    آيه 40سوره احزاب ماكان محمد با احد من رجالكم ولكن رسول الله وخاتم النبيين وكان الله بكل شي ء عليما. محمدپدر هيچ يك از مردان شما نيست ولي فرستاده خدا وخاتم پيامبران است وخدا همواره برهرچيزي دانا است.
    خاتم از نظر لغت وسیله ی پایان دادن است وانگشتر را نیز از این جهت خاتم گفته اند که توسط آن نامه را ختم می کردند.
    دلیل روائی:
    حدیث منزلت در جنگ تبوک تنها جنگی که علی (ع) درآن شرکت نداشت البته به دستور پیامبر در مدینه ماندند؛عده ای بر علی (ع )عیب گرفتند. پیامبر فرمودند: اما ترضی ان تکون منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی؟
    در روایتی پیامبر فرمودند خانه نبوت جز با من پایان نمی یابد و بدانید که بعد از من هیچ آیین و سنتی نخواهد آمد.
    دلیل عقلی:
    پيامبر اسلام‌ آخرين‌ پيامبران‌ خداست‌ و سلسله‌ نبوت‌ با او پايان‌ مي‌پذيرد و اين‌ از «ضروريات‌ آئين‌ اسلام‌» است‌.
    معني‌ «ضروري‌» اين‌ است‌ كه‌ هركس‌ وارد صفوف‌ مسلمين‌ شود، بزودي‌ مي‌فهمد كه‌ همه‌ مسلمانان‌ به‌اين‌ مطلب‌ عقيده‌ دارند و از واضحات‌ و مسلمات‌ نزد آنان‌ است‌، يعني‌ همانگونه‌ كه‌ هركس‌ با مسلمانان‌ سر و كار داشته‌ باشد مي‌داند آنها از نظر مذهبي‌ تأكيد روي‌ اصل‌ «توحيد» دارند، همچنين‌ مي‌داند روي‌ «خاتميت‌ پيامبر» نيز همگي‌ توافق‌ دارند، و هيچ‌ گروهي‌ از مسلمانان‌ در انتظار آمدن‌ پيامبر جديدي‌ نيستند.
    درحقيقت‌ قافله‌ بشريت‌ در مسير تكاملي‌ خود با بعثت‌ پيامبران‌ مراحل‌ مختلف‌ را يكي‌ پس‌ از ديگري‌ طي‌ كرده‌ است‌ و به‌ مرحله‌اي‌ از رشد و تكامل‌ رسيده‌ كه‌ ديگر مي‌تواند روي‌ پاي‌ خود بايستد، يعني‌ با «استفاده‌ از تعليمات‌ جامع‌ اسلام‌ مشكلات‌ خود را حل‌ كند».
    به‌تعبير ديگر: اسلام‌ قانون‌ نهايي‌ و جامع‌ دوران‌ بلوغ‌ بشريت‌ است‌، از نظر اعتقادات‌ كاملترين‌ محتواي‌ بينش‌ ديني‌ و از نظر عمل‌ نيز چنان‌ تنظيم‌ يافته‌ كه‌ بر نيازمنديهاي‌ انسانها درهر عصر و زماني‌ منطبق‌ است‌.
    دلیل تجدید نبوتها در گذشته در اثر نبود بلوغ فکری بشرکه قادر نبود کتاب آسمانی خود را حفظ کندولی درزمان نزول قران کریم بشر به مرحله ای رسیده که می تواند کتاب آسمانی خود را حفظ کند ومصون از تحریف نگه دارد به عبارت دیگر در این مرحله نیاز انسان به راهنمایی منزل به منزل و مرحله به مرحله از بین رفته است و طرح کلی و جامع در اختیار انسان قرار گرفته است. اسلام هم به نبوت تبلیغی پایان داده وهم به نبوت تشریعی.فلذادر عین نیاز به دین که همواره باقی است نیاز به تجدید دین و نبوت منتفی است



    اندیشه اسلامی  ( مقاله تحقیقی )

  10. #30
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32870
    دلنوشته
    166
    خشنودی رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص): اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,305      تشکر : 6,786
    8,008 در 5,034 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    مبانی ختم نبوت
    1- جهانی بودن وجاودانگی اسلام: خطاب قرآن ویژه قوم خاصی نیست.
    قل یا ایها الناس انی رسول الله الیکم جمیعا/اعراف158وماارسلناک الا کافه للناس بشیرا ونذیراسباء/28
    وما ارسلناک الا رحمه للعالمین/انبیاء/107
    پیامبر اکرم به اکثر پادشاهان معاصر خود در دنیا نامه نوشت وبه اسلام دعوت کردند.ایران وروم وحبشه ....از سوی دیگر می دانیم حلال محمد حلال الی....
    پيامبر اسلام‌ آخرين‌ پيامبران‌ خداست‌ و سلسله‌ نبوت‌ با او پايان‌ مي‌پذيرد و اين‌ از «ضروريات‌ آئين‌ اسلام‌» است‌.
    به‌تعبير ديگر: اسلام‌ قانون‌ نهايي‌ و جامع‌ دوران‌ بلوغ‌ بشريت‌ است‌، از نظر اعتقادات‌ كاملترين‌ محتواي‌ بينش‌ ديني‌ و از نظر عمل‌ نيز چنان‌ تنظيم‌ يافته‌ كه‌ بر نيازمنديهاي‌ انسانها درهر عصر و زماني‌ منطبق‌ است‌.

    دليل‌ بر خاتميت‌ پيامبر
    براي‌ اثبات‌ اين‌ مدعا دلائل‌ متعددي‌ داريم‌ كه‌ از همه‌ روشنتر سه‌ دليل‌ زير است‌:
    1 ـ ضروري‌ بودن‌ اين‌ مسأله‌، گفتيم‌ هركس‌ با مسلمانان‌ جهان‌ در هر نقطه‌ تماس‌ گيرد درمي‌يابد كه‌ آنها معتقد به‌ خاتميت‌ پيامبر اسلامند، بنابراين‌ اگر كسي‌ اسلام‌ را ازطريق‌ دليل‌ و منطق‌ كافي‌ پذيرفت‌، راهي‌ جز پذيرش‌ اصل‌ خاتميت‌ ندارد.
    2ـ آيات‌ قرآن‌ نيز دليل‌ روشني‌ بر خاتميت‌ پيامبر اسلام‌ است‌، از جمله‌: آية‌ 40 از سوره‌ احزاب‌:
    ما كان‌ محمد أبا أحد من‌ رجالكم‌ و لكن‌ رسول‌الله و خاتم‌النبيين‌.
    پيامبر اسلام‌ پدر هيچيك‌ از مردان‌ شما نبود، او تنها رسول‌ خدا و خاتم‌ انبياء است‌.
    اين‌ تعبير هنگامي‌ گفته‌ شد كه‌ مسأله‌ پسرخواندگي‌ در ميان‌ اعراب‌ رواج‌ داشت‌، آنها فردي‌ را كه‌ از پدر و مادر ديگري‌ بود


    اين‌ تعبير نشان‌ مي‌دهد كه‌ خاتميت‌ پيامبر اسلام‌ همچون‌ رسالتش‌ براي‌ همگان‌ روشن‌ و ثابت‌ و مسلم‌ بود.
    تنها سؤالي‌ كه‌ در اينجا باقي‌ مي‌ماند اين‌ است‌ كه‌ مفهوم‌ حقيقي‌ «خاتم‌» چيست‌؟
    «خاتم‌» از ماده‌ «ختم‌» به‌ معني‌ پايان‌ دهنده‌ و چيزي‌ است‌ كه‌ به‌ وسيله‌ آن‌ كاري‌ را پايان‌ مي‌دهند، مثلاً به‌ مهري‌ كه‌ در پايان‌ نامه‌ مي‌زنند «خاتم‌» مي‌گويند و اگر مي‌بينيم‌ به‌انگشتر نيز «خاتم‌» گفته‌ شده‌ به‌ خاطر اين‌ است‌ كه‌ نگين‌ انگشتر در آن‌ عصر و زمان‌ به‌ جاي‌ مهر اسم‌ به‌ كار مي‌رفته‌، و هركس‌ پاي‌ نامه‌ خود را با نگين‌ انگشترش‌ كه‌ روي‌ آن‌ اسم‌ يا نقشي‌ كنده‌ بود مفهر مي‌كرد و اصولاً نقش‌ نگين‌ انگشتر هركس‌ مخصوص‌ به‌ خود او بوده‌ است‌.

    بنابراين‌ معني‌ اصلي‌ خاتم‌ همان‌ پايان‌دهنده‌ و ختم‌كننده‌ است‌.
    3 ـ روايات‌ فراواني‌ نيز داريم‌ كه‌ بروشني‌ خاتميت‌ پيامبر را ثابت‌ مي‌كند از جمله‌ روايات‌ زير است‌:دلایل نقلی...
    الف‌) در حديث‌ معتبري‌ از جابربن‌ عبدالله انصاري‌ از پيامبر چنين‌ نقل‌ شده‌ است‌ كه‌ فرمود:
    مثل‌ من‌ در ميان‌ پيامبران‌ همانند كسي‌ است‌ كه‌ خانه‌اي‌ را بنا كرده‌ و كامل‌ و زيبا شده‌ تنها محل‌ يك‌ خشت‌ آن‌ خالي‌ است‌، هركس‌ در آن‌ وارد شود و نگاه‌ به‌ آن‌ بيفكند مي‌گويد: چه‌ زيباست‌ ولي‌ اين‌ جاي‌ خالي‌ را دارد، من‌ همان‌ خشت‌ آخرم‌ و پيامبران‌ همگي‌ به‌ من‌ ختم‌ شده‌اند.


    امام‌ صادق‌، عليه‌السلام‌، مي‌فرمايد:
    حلال‌ محمد حلال‌ أبداً إلي‌ يوم‌ القيامة‌ و حرامه‌ حرام‌ أبداً إلي‌ يوم‌ القيامة‌.
    حلال‌ محمد حلال‌ است‌ تا روز رستاخيز و حرام‌ او حرام‌ است‌ تا روز رستاخيز»
    در حديث‌ معروفي‌ كه‌ شيعه‌ و اهل‌ تسنن‌ از پيامبر نقل‌ كرده‌اند مي‌خوانيم‌ كه‌ او به‌ علي‌ (ع‌) فرمود:
    أنت‌ مني‌ بمنزلة‌ هارون‌ من‌ موسي‌ إلاّ أنّه‌ لا نبيّ بعدي‌.
    تو نسبت‌ به‌من‌ همچون‌ هارون‌ نسبت‌ به‌موسي‌ هستي‌، جز اينكه‌ بعد از من‌ پيامبري‌ نخواهد بود



    اندیشه اسلامی  ( مقاله تحقیقی )

صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •