سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 5 از 8 نخستنخست 12345678 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 75

موضوع: زرتشت از نگاه قرآن و اسلام

  1. Top | #41

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    12,973
    صلوات
    34724
    دلنوشته
    182
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد یا امام حسین(ع) ادرکنی#یا رسول الله(ص)
    تشکر
    12,491
    مورد تشکر
    11,487 در 6,924
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    ۸ اعتقاد به آزادی عمل برای انسان ( جبر و اختیار ) :
    زرتشت معتقد است که نفس و ضمیر انسان یک میدان نبرد و نزاع دائمی بین خیر و شر است . او معتقد است که روزی اهورامزدا انسان را بیافرید و به او آزادی عمل داد تا خود عمل خویش را برگزیند . بنابراین انسان در انتخاب راه درست یا گناه آزاد است . زرتشت معتقد است که عقل و خرد ابزاریست که می تواند عامل اصلی این گزینش شود . با عقل و خرد درست می توان راه درست را انتخاب کرد . از سخنان اوست که در یسنا می گوید : « بهترین گفته ها را با گوش بشنوید و با اندیشه ی روشن بنگرید ، سپس هر مرد و زن از شما از این دو راه نیکی و بدی یکی را برای خود برگزیند . این آیین را پیش از آن که روز بزرگ فرارسد ، دریابید » . ( ماهنامه حافظ ، شماره ۱۶، تیر ماه ۱۳۸۴/ جستاری در بنیادهای فلسفی آیین بهی / نوشته : مهندس ابوالفضل عسگری / مندرج در صفحات ۲۲تا۲۹ / ص ۲۵ )


    امضاء


  2. Top | #42

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    12,973
    صلوات
    34724
    دلنوشته
    182
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد یا امام حسین(ع) ادرکنی#یا رسول الله(ص)
    تشکر
    12,491
    مورد تشکر
    11,487 در 6,924
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    تعالیم زرتشت نیز به مانند اسلام برای اعمال انسان آزادی کامل را برشمرده اما در مورد محیط و جهان پیرامون نسبت به عمل او نوعی جبر را نیز قبول دارد ؛ بنابراین به ماننداسلام معتقد است که درجهان هم جبر وجود دارد و هم اختیار و نه جبر وجود دارد و نه اختیار .
    « جهان از دیدگاه زرتشت سرانجام و فرجامی داشته و به هیچ وجه جهانی مختار نبوده است ولی انسان در میانه جبر وجودی در این جهان دارای اختیار تام است و همین امر فلسفه زرتشت را با سایر نقطه نظرات نیمه فلسفی – نیمه مذهبی ما قبل آن متمایز می سازد . زیرا در نظریات پیشینیان نه فقط انسان مقهور نیروهای طبیعی و خدایان گوناگون است ، بلکه برای دوری ازپلیدی ها باید مرتباً به خدایان گوناگون رجوع کند ، قربانی کند و عجز و لابه در پیش گیرد ولی اهورامزدای زرتشت آن همه را به کناری می نهد و انسان را مختار می سازد که از دو راه راستی و پاکی یا پلیدی و دروغ ، یکی را برگزیند . انتخاب هریک از این دو راه وابسته به خرد و اندیشه ی انسان است . ارجی که زرتشت بر عقل و خرد انسان می نهد



    امضاء


  3. Top | #43

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    12,973
    صلوات
    34724
    دلنوشته
    182
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد یا امام حسین(ع) ادرکنی#یا رسول الله(ص)
    تشکر
    12,491
    مورد تشکر
    11,487 در 6,924
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    رگه هایی از فلسفه اصالت خرد را نمودار می سازد و همین یکی ازمزایای این فلسفه نسبت به پیشینیان اوست . نکته دیگر در فلسفه زرتشت اعتقاد به هدایت جهان است به سوی نیکی که در نظریات پیشینیان وجود نداشته است و از این نظر زرتشت و اهورامزدای او بر اروح متعدد و غریب پیشینیان ارجعند » . ( ماهنامه حافظ ، شماره ۱۶، تیر ماه ۱۳۸۴/ جستاری در بنیادهای فلسفی آیین بهی / نوشته مهندس ابوالفضل عسگری / مندرج در صفحات ۲۲تا۲۹ / ص ۲۵ و ۲۶ )




    hasan ali ebrahimi said@@hasan ali ebrahimi said@@hasan ali ebrahimi said@@hasan ali ebrahimi said@@hasan ali ebrahimi said
    امضاء


  4. Top | #44

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    12,973
    صلوات
    34724
    دلنوشته
    182
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد یا امام حسین(ع) ادرکنی#یا رسول الله(ص)
    تشکر
    12,491
    مورد تشکر
    11,487 در 6,924
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    ۹ اعتقاد به وحدت وجود :
    « نخستین و شاید اساسی ترین پایه ی فلسفی که در بیشترآرای فلاسفه وجود دارد برپایه ی اعتقاد به یگانگی هستی و مبدأ آن وحدت وجود است و براساس همین پایه است که فلاسفه بسیاری از مسائل اجتماعی و اخلاقی را بررسی می کنند و انسان را به مرز پارسایی و رستگاری رهنمون می کردند . خلاصه فلسفه ی وحدت وجود این است که : درجهان هستی «حقیقت» یکی است و سرچشمه و منشأ وجود همان حقیقت یکتاست که «بود» است و همه موجودات نمودهایی از آن « بود » اصلی بوده و بازگشت همه نمودها به « بود » اصلی است » . ( ماهنامه حافظ ، شماره ۱۶، تیر ماه ۱۳۸۴/ جستاری در بنیادهای فلسفی آیین بهی / نوشته مهندس ابوالفضل عسگری / مندرج در صفحات ۲۲تا۲۹ / ص ۲۴ )


    امضاء


  5. Top | #45

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    12,973
    صلوات
    34724
    دلنوشته
    182
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد یا امام حسین(ع) ادرکنی#یا رسول الله(ص)
    تشکر
    12,491
    مورد تشکر
    11,487 در 6,924
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    ۱۰ اعتقاد به جشن و شادی :
    دین زرتشت دین شادی و جشن است . یعنی ایرانیان در همه ی سال در حال شادمانی بوده اند ؛ جشن های ماهانه ، جشن نوروز ؛ جشن چهارشنبه سوری ، جشن مهرگان ، جشن زایش زرتشت ، جشن سده ، جشن سیرسور ، جشن های گاهان بار و… از مهمترین جشن های موجود در دوره ی باستان بوده اند .


    امضاء


  6. Top | #46

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    12,973
    صلوات
    34724
    دلنوشته
    182
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد یا امام حسین(ع) ادرکنی#یا رسول الله(ص)
    تشکر
    12,491
    مورد تشکر
    11,487 در 6,924
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    ۱۱ اعتقاد به حقوق زن :
    دین زرتشت حقوق زن را به طور عجیبی درآن عصر محترم شمرده و برتک همسری تکیه دارد . تعالیم زرتشت زن و مرد را برابر و حقوق هر دو را مساوی فرض می کند .




    hasan ali ebrahimi said@@hasan ali ebrahimi said@@hasan ali ebrahimi said@@hasan ali ebrahimi said@@hasan ali ebrahimi said
    امضاء


  7. Top | #47

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    12,973
    صلوات
    34724
    دلنوشته
    182
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد یا امام حسین(ع) ادرکنی#یا رسول الله(ص)
    تشکر
    12,491
    مورد تشکر
    11,487 در 6,924
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    ۱۲ اعتقاد به حاکمیت الهی :
    از نگاه زرتشت حکومت ازآن خداست و حاکم باید ازجانب خداوند انتخاب شود . وی در یسنای ۵ ، ۴۸ می گوید : « فرمانروایان خوب باید دستگاه را به دست گیرند ، فرمانروایان بد نباید دستگاه را بدست گیرند » . ( ماهنامه حافظ ، شماره ۱۶ ، تیر ماه ۱۳۸۴/ پیام صلح زرتشت / نویسنده : مانفرد لورنس / ترجمه ا.ح.اکبری شالچی / مندرج در صفحات۱۷تا۲۱ / ص ۱۸ ) دراعتقادات ایران قبل از اسلام آمده است که حاکم باید «فرّه ایزدی» داشته باشد . این فره ایزدی را خداوند به حاکمان می دهد و تشخیص آن با مؤبد مؤبدان است ، یعنی اوست که باید فرّه ایزدی یک حاکم را تأیید کند . چنانچه اگرکسی با توسل به زور و شمشیر به حکومت می رسید اما مؤبد مؤبدان فرّه ایزدی او را تأیید نمی کرد ،



    امضاء


  8. Top | #48

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    12,973
    صلوات
    34724
    دلنوشته
    182
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد یا امام حسین(ع) ادرکنی#یا رسول الله(ص)
    تشکر
    12,491
    مورد تشکر
    11,487 در 6,924
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    مردم حکومت او را نمی پذیرفتند . مثلاً بهرام چوبین با توسل به قدرت نظامی ، خسروپرویز پادشاه ساسانی را شکست داد اما به دلیل تأیید نشدن فرّه ایزدی او توسط مؤبد مؤبدان ، مردم از کنار او پراکنده شدند ؛ چون مؤبد مؤبدان فرّه ایزدی را در خسروپرویز تأیید می کرد ، در نهایت بهرام چوبین شکست خورد . فرّه ایزدی دراسلام نیز به صورت مشروعیت نظام جلوه گرشده و اگرحکومت مشروعیت نداشته باشد اطاعت ازآن ضرورت نمی یابد ، این مشروعیت را ولی فقیه تأیید می کند . ایرانیان بعد از اسلام به دلیل آشنایی با فره ایزدی و از آن خدا بودن حکومت در تعالیم زرتشتی ، از اهل تسنن پیروی نکردند و در انتها مذهب شیعه را که مبتنی بر مشروعیت بخشی برحکومت توسط امام و ولی فقیه است ؛ قبول کردند و این نیز از کمک های فرهنگی زرتشت در عرصه سیاست به مسلمانان ایرانی است .


    امضاء


  9. Top | #49

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    12,973
    صلوات
    34724
    دلنوشته
    182
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد یا امام حسین(ع) ادرکنی#یا رسول الله(ص)
    تشکر
    12,491
    مورد تشکر
    11,487 در 6,924
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    ۱۳ احترام به طبیعت و عناصر و برپایی نماز :
    در دین زرتشت هر زرتشتی باید پنج بار در شبانه روز نماز بخواند ؛ محراب آنها آتشکده است .زرتشتیان برای آب ، آتش ، خاک و… احترام خاصی قائل بودند . این که آیا زرتشتیان آتش را می پرستیدند به کلی رد شدنی است . چون آنان آتش را فروغ اهورامزدا می دانستند ، این نکته نیاز به بررسی دقیقتررا می طلبد . چون در بسیاری ازکتابها آمده که زرتشتیان از اول آتش را از لحاظ تقدس در مرحله بالاترنسبت به سایر عناصر نمی دانستند . در دوره ای بیان شده که مردم زرتشتی آب را بالاتر و مقدس تر می دانستند و به آن سوگند یاد می کردند . حال به گفتارهایی ازیک کتاب تاریخ می پردازیم : « پارتیان آب و رودخانه را ستایش کرده و ازمسافرت های دریایی به شدت پرهیزمی کردند ،


    امضاء


  10. Top | #50

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    12,973
    صلوات
    34724
    دلنوشته
    182
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد یا امام حسین(ع) ادرکنی#یا رسول الله(ص)
    تشکر
    12,491
    مورد تشکر
    11,487 در 6,924
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    زیرا بیم آن را داشته که آب را آلوده کرده و ربة النوع آناهیتا آزرده خاطرگردد . … تیرداد سوم در سال ۳۶ م که رقیب اردوان سوم بر سرحکومت بود ، اسب خود را برای قربانی بر سر رود فرات آراست و به الهه آناهیتا تقدیم کرد و پس از آن قربانی بارانی سیل آسا در گرفت که کشور اشکانیان را از قحطی وخشکسالی نجات داد و جهانیان را به شگفتی وا داشت . … پرستش آتش در نزد پارتیان در مقاطعی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود … . [به غیرازچند معبد] ، دیگر معابد آتش پرستی در عصر اشکانیان رونق پیشین را نداشتند . در حالی که سکه های بلاش یکم دارای نقش آتشدان است وگفتنی است که اشک یکم و بلاش یکم درآتشگاهی در خراسان تاجگذاری کردند » . ( تاریخ ایران و باستان «جلد اول و دوم» / نوشته اردشیر خدادادیان / جلد دوم / ص ۱۱۶۸ و ۱۱۶۷ ) بنابراین می توان نتیجه گرفت که بسیاری از عقاید نسبت به عناصرچهارگانه ازاعتقادات قومی و قبیله ای بوده و بعداً وارد دین زرتشت شده است . درکتاب دیگری آمده که :



    امضاء


صفحه 5 از 8 نخستنخست 12345678 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی