زرتشت از نگاه قرآن و اسلام سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
زرتشت از نگاه قرآن و اسلام
صفحه 6 از 8 نخستنخست ... 2345678 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 60 , از مجموع 75
  1. #51
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32493
    دلنوشته
    163
    هفته وحدت مبارک:خشنودی پیامبر گرامی اسلام:الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,238      تشکر : 6,744
    7,969 در 5,012 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    « نصوص متعدد اوستا ثابت می کند که پرستش عناصرطبیعی از اصول دیانت زردشتی بوده ،چنان که می دانیم زردشتیان کمال مواظبت را مدعی می داشته اند . آگاثیاس گوید : ایرانیان احترام آب را بیش ازهرچیز واجب می شمردند چنان که حتی صورت خود را درآب نمی شستند و جز برای آشامیدن وآب دادن به نباتات به این عنصر مقدس دست نمی زدند . درکتاب وندیداد شرح مبسوطی راجع به آب و تأثیرآن در تطهیر مندرج است … . اما آتش در این آیین خیلی مهمتر از سایر عناصر بوده است . اوستا آتش را پنج نوع می شمارد و نام آنها دریسنا ی ۱۷ بند۱۱ مذکور و درتفسیرپهلوی آن یسنا مندرج است … . آن آتش ها از این قرارند : برزیسوه Berezisavah ، آتش معابد که آن را آتش وهرام می گفتند و آتشی است که در استعمالات عادی به کارمی رود . وهوفریانه Vohufryana یعنی آتشی که در جسم مردم و جانوران است . اوروازیشته Urvazista ، آتشی که درنباتات پنهان است . وازیشته Vazista ،آتشی که در ابراست یعنی صاعقه . سپنیشته Spehista ، آتشی که دربهشت در حضور اهورامزدا می سوزد . ظاهراً شکوه و اقبالی که پیوسته همراه شاهنشاهان حقیقی آریایی بوده یعنی خورنه Xvarenah ، که درزبان پهلوی و فارسی « فر» شده است مظهر ناسوتی این نوع پنجم از آتش بوده است » . ( ایران در زمان ساسانیان / ترجمه رشید یاسمی / ص ۱۵۵ و ۱۵۶ )


    زرتشت از نگاه قرآن و اسلام

  2. تشكرها 2


  3. #52
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32493
    دلنوشته
    163
    هفته وحدت مبارک:خشنودی پیامبر گرامی اسلام:الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,238      تشکر : 6,744
    7,969 در 5,012 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ۱۴ – ابعاد انسان (روح و جسم) از نگاه زرتشت :
    در اسلام انسان دارای دو بُعد است : یکی روح و دیگری جسم . روح آن چیزی است که خدا درکالبد جسم دمیده است ، در لحظه تولد هر انسان روح او پاک است و بعد از بلوغ به میزان هرکارگناهی که انجام می دهد روحش آلوده شده و سیاه می شود . درمعاد اسلامی هم روح حاضراست و هم جسم ، و به تناسب گناه مجازات می شوند و اگر پاک بود به بهشت می روند . ( البته پاره ای نیزمعاد را جسمانی نمی دانند وتنها به حضوریکی قائل شده اند که ما به این بحث ورود نمی کنیم ) . در مورد سئوالاتی چون : روح گوشه ی جدا شده از خداست چنانچه به علت گناه بیمار شود آیا در نیمه دیگرش که در نزد خداوند است ، مشکلی به وجود خواهد آمد یا نه ؟



    زرتشت از نگاه قرآن و اسلام

  4. تشكرها 2


  5. #53
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32493
    دلنوشته
    163
    هفته وحدت مبارک:خشنودی پیامبر گرامی اسلام:الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,238      تشکر : 6,744
    7,969 در 5,012 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آیا خدا قسمتی ازروح خود را مجازات خواهد نمود یا نه ؟ علماء اسلام پاسخ های فراوانی داده اند که ازحوصله بحث ما بیرون است اما ضرورت دارد که در مورد نگاه اسلام به ابعاد گوناگون انسان چون ، عقل ، دل یا بصیرت ، فطرت یا سیرت نیزاشاره کنیم که اسلام درمورد هرکدام بحث های جداگانه ای دارد . حتی ازوجدان تحت عنوان یک نیروی قضاوت کننده نام برده و حتی از نفس نیز سخنانی ارایه شده است . اینها را ما به عنوان بُعدهای فرعی درکنار دو بُعد اصلی(روح وجسم) در مباحث اسلامی یاد می کنیم . حال این سؤال پیش می آید که سایرابعاد فرعی انسان درروزقیامت به میزان گناه انجام شده چه حکمی خواهند داشت ؟ درمورد ابعاد فرعی نیز (عقل ، بصیرت ، فطرت ، نفس ، وجدان) در اسلام مطالب زیادی گفته شده که ما فقط در همین حد که بتوانیم فلسفه زرتشت را بررسی کنیم ازآنها صحبت می کنیم ،چون بررسی همه موارد فوق تنها درعرفان اسلامی به طورجداگانه و یا تنها درشاخه فلسفه اسلامی به طور مجزا ، خود هزاران جلد کتاب خواهد شد . فلسفه زرتشت درمورد ابعاد انسانی کمی با اسلام تفاوت دارد اما این تفاوت تنها در نوع نگاه است .




    زرتشت از نگاه قرآن و اسلام

  6. تشكرها 2


  7. #54
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32493
    دلنوشته
    163
    هفته وحدت مبارک:خشنودی پیامبر گرامی اسلام:الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,238      تشکر : 6,744
    7,969 در 5,012 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    زرتشت انسان را سه بُعدی فرض می کند : ۱ – جسم ۲ – روح ۳ – فروهر ۱ – جسم ، همان کالبد فیزیکی ماست که ازآب و خاک ساخته شده است .۲ – روح ، ودیعه ایست که به انسان سپرده می شود ، درلحظه تولد آدمی پاک است اما بعد از بلوغ درصورت انجام گناه آلوده و سیاه می شود و آن باید در روز قیامت پاسخگو باشد .۳ فروهر ، همان گوشه جدا شده خداوند است ، پاک به دنیا می آید و پاک به خداوند بر می گردد . فروهر را نیروی به جلو راننده و یا نیروی پیشرفت دهنده معنی کرده اند و گفته اند که :



    زرتشت از نگاه قرآن و اسلام


  8. #55
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32493
    دلنوشته
    163
    هفته وحدت مبارک:خشنودی پیامبر گرامی اسلام:الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,238      تشکر : 6,744
    7,969 در 5,012 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    این نیرو درذات هرانسانی هست و رستگاری زمانی است که انسان با این نیرو که سامان دهنده ی خرد ، اندیشه و احساس اوست به سوی کمال گام بردارد . … در همه ی نمودهای هستی ، از انسان گرفته تا جانور و نبات ، یک نیروی درونی هست که آن را به جلو می راند و پیشرفت می دهد . حتی خود اهورامزدا که روان و خرد آفرینش است دارای فروهراست یعنی درحال « شدن » است . چنان که زرتشت می گوید : فروهر اهورامزدا را می ستایم » . ( ماهنامه حافظ ، شماره ۱۶ ، تیر ماه ۱۳۸۴/ جستاری در بنیادهای فلسفی آیین بهی / نوشته مهندس ابوالفضل عسگری / مندرج در صفحات ۲۲تا۲۹ / ص۲۷ ) دراسلام نیز از فطرت به عنوان نیرویی در درون که انسان را به طور فطری خداجو و خداگرا می سازد یاد شده است و حتی دربسیاری از جاها به این که همه موجودات هستی تسبیح گویان خدایند اشاره شده است . درموارد بسیاری زرتشت از سایر ابعاد فرعی انسان که در اسلام نیز از آنها یاد می شود صحبت به میان می آورد که ما تا همینجا بسنده می کنیم .


    زرتشت از نگاه قرآن و اسلام


  9. #56
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32493
    دلنوشته
    163
    هفته وحدت مبارک:خشنودی پیامبر گرامی اسلام:الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,238      تشکر : 6,744
    7,969 در 5,012 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ۱۵ مراسم دفن مردگان دردین زرتشت :
    در مورد بحث دفن مردگان درکتاب اوستا تنها به این بحث اشاره شده که آب و خاک و آتش یا به حساب دیگر عناصرچهارگانه نباید آلوده شود ، بنابراین یکی از چیزهایی که خاک مقدس را آلوده می کند « میت » یا جنازه مرده است .آنچه که از آتش زدن مردگان یا در اختیار حیوانات و طیور درنده گذاشتن اجساد در بسیاری از کتابها ارایه شده ، شیوه دفن ارایه شده از طرف زرتشت نبوده است ؛ بلکه هرقوم یک گونه برداشت از فرمایش حضرت زرتشت داشته اند . مثلاً فکر می کردند اگرگوشت میت راحیوانات بخورند خاک آلوده نخواهد شد . حال به شیوه های دفن ارایه شده درکتابهای تاریخ در مورد سه قوم ماد ، پارس و پارت اشاره می کنیم .



    زرتشت از نگاه قرآن و اسلام


  10. #57
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32493
    دلنوشته
    163
    هفته وحدت مبارک:خشنودی پیامبر گرامی اسلام:الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,238      تشکر : 6,744
    7,969 در 5,012 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    « پارتیان … به هنگام مرگ ، جسد پادشاهان را درتابوتی صورتی رنگ و یا لاجوردی رنگ می گذاشتند . این تابوت دارای دهانه وسیعی بوده که مرده را از آن راه وارد تابوت می کردند . به این تابوت ها ، تابوت های خمره ای که ویژه اشکانیان بود می گفتند . افزون براین درانتهای تابوت سوراخی بوده که به منزله معبرخروج عفونت ها و ترشحات جسد بوده است » . ( تاریخ ایران و باستان «جلد اول و دوم» / نوشته اردشیر خدادادیان / جلد دوم / ص ۱۱۷۳ )
    «… البته برخی از پارتیان درآیین دفن مردگان خود شیوه هایی را به اجرا درآوردند که مغایر با آداب ایرانیان باستان پیش از اشکانیان بوده است . ازآنجایی که خاک زمین در نزد ایرانیان باستان یکی از عناصر چهارگانه است که نبایدآلوده شود ، لذا دفن مردگان در نزد اشکانیان با این قانون سازگاری ندارد



    زرتشت از نگاه قرآن و اسلام


  11. #58
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32493
    دلنوشته
    163
    هفته وحدت مبارک:خشنودی پیامبر گرامی اسلام:الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,238      تشکر : 6,744
    7,969 در 5,012 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    . پارتیان مردگان خود را با زیور و زینت و حتی لوازم خانگی به خاک می سپردند » . ( تاریخ ایران و باستان «جلد اول و دوم» / نوشته اردشیر خدادادیان / جلد دوم / ص ۱۱۶۴ ) « … سوزاندن مردگان که در واقع آلوده کردن آتش یکی از عناصرچهارگانه مورد احترام تلقی می شد ، در میان همه پادشاهان اشکانی معمول نبوده و… شماری از این سلاطین در آتشکده ها تاج گذاری کردند » . ( تاریخ ایران و باستان «جلد اول و دوم» / نوشته اردشیر خدادادیان / جلد دوم / ص ۱۱۶۹ )در مورد رسم تدفین مغ پرستان گفته شده: « مغان همراه سپاه می رفتند تا قربانی ها را اجرا کنند … درباره اصل دین آنان که با پارسیان فرق داشته اطلاعات اندکی در دست است .



    زرتشت از نگاه قرآن و اسلام


  12. #59
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32493
    دلنوشته
    163
    هفته وحدت مبارک:خشنودی پیامبر گرامی اسلام:الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,238      تشکر : 6,744
    7,969 در 5,012 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آنان گروهی مجزا را تشکیل می دادند ، ازدواج با محارم نزدیک را تجویز می کردند . … در برابر پارسیان ، که مردگان خود را دفن می کردند مغان اجساد را در معرض سباع یا طیور طعمه خوار قرارمی داند تا آنها را پاره کنند » . ( ایران از آغاز تا اسلام / ترجمه دکتر محمد معین / ص ۱۸۱ ) در مورد مراسم تدفین در دین زرتشت گفته شده : «… مرده را نمی بایست دفن کنند یا بسوزانند ، و در آب هم غرق نکنند، زیرا بیم داشتند که بدین وسایل سه عنصر مقدس زمین ، آتش و آب را آلوده سازند . اجساد را می بایست دربالای کوهها یا برفراز برج هایی که مخصوصاً بدین منظور ساخته شده بود جای دهند . سپس استخوانهای عریان را در «ستودان» می نهادند و در قبری – که یا ساخته شده بود و یا درصخره کنده بودند – جای می دادند » . ( ایران از آغاز تا اسلام / ترجمه دکتر محمد معین / ص ۱۸۵ )


    زرتشت از نگاه قرآن و اسلام


  13. #60
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    حسنعلی ابراهیمی سعید آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    32493
    دلنوشته
    163
    هفته وحدت مبارک:خشنودی پیامبر گرامی اسلام:الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    نوشته : 10,238      تشکر : 6,744
    7,969 در 5,012 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حسنعلی ابراهیمی سعید آنلاین نیست.

    پیش فرض




    دو مورد ذکر شده در موارد بالا مربوط به ایرانیان در زمان هخامنشیان می باشد . در مورد دوره پارتها (اشکانی) نیز گفته شده :
    « یکی از سنتها عرضه اجساد اموات است ( مراد قراردادن جسد میت درهوای آزاد است تا مرغان لاشخورگوشت آن را بخورند . ) مع هذا اشکانیان ازاین سنت تبعیت نمی کردند… زیرا تفحصات باستان شناسی … گورستانهای پارتی نشان داده است که در آنها اموات را با لوازم تدفین درتابوت های سفالین دفن کرده بودند … تحقیقات اخیر ما در شوش ، درگورستانی وسیع متعلق به دوره پارت ، تایید شده است ؛ ما مقابر بسیاری در آنجا کشف کرده ایم . بعضی از آنها دارای چاهی است که به دخمه میت مربوط است . و برخی دیگر عمیقاً درخاک بکرکنده شده و به وسیله پلکانی به مقبره کوچک خانوادگی ـ که شامل اطاق های متعدد و خوابگاههای اموات بوده است ـ منتهی می شده است . اموات را همواره در تابوت های سفالین دراز خوابانیده اند .


    زرتشت از نگاه قرآن و اسلام


صفحه 6 از 8 نخستنخست ... 2345678 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •