سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 4 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 70

موضوع: حکمت؛ گمشده مؤمن

  1. Top | #31

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    17.اجتناب از خدعه و نیرنگ:

    امام علی(ع) در این باره فرموده است:

    رَأسُ الحِکمَهِ تَجنُّبُ الخُدَعِ

    (غرر الحکم : ۵۲۴۹)


    امضاء
    .



  2. Top | #32

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    18.کم گویی:

    امام علی(ع) می فرماید:

    کَسْبُ الحِکمَهِ إجْمالُ النُّطقِ ،
    واسْتِعْمالُ الرِّفْقِ؛

    کسب حکمت با اجمال و کم گویی و به کارگیری
    رفق در زندگی است.


    ( غرر الحکم : ۷۲۲۳ .)



    امضاء
    .



  3. Top | #33

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    19.حفظ زبان:

    جبرئیل در سفر معراج به پیامبر(ص) فرمود:

    إنّ العبدَ إذا أجاعَ بَطْنَهُ وحَفِظَ لِسانَهُ عَلَّمْتُهُ الحِکمَهَ؛

    عبد، هر گاه شکم را گرسنه نگه دارد و زبان را حفظ کند
    به او حکمت تعلیم می دهم.


    ( بحار الأنوار : ج ۷۷، ص۲۹، حدیث ۶)



    امضاء
    .



  4. Top | #34

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    20.خوراکی طیب به ویژه بِه:

    مواد غذایی طیب و پاک نیز تاثیر به سزایی در روان شدن حکمت
    در قلب و زبان آدمی دارد. در روایت است که بِه
    از میوه هایی است که چنین خاصیتی دارد.

    امام صادق(ع) می فرماید:

    عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
    مَنْ أَکَلَ سَفَرْجَلَهً أَنْطَقَ اللَّهُ الْحِکْمَهَ عَلَى‏ لِسَانِهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً؛


    هر کسی به بخورد خداوند به مدت چهل روز
    بر زبانش حکمت جاری می کند.


    امضاء
    .



  5. Top | #35

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    21.تجربه:

    تجربیات موجب ایجاد و یا افزایش حکمت در
    آدمی است. پیامبر(ص) می فرماید:


    و لا حَکیمَ إلاّ ذو تَجْرِبهٍ؛

    حکیم نیست مگر کسی که دارای
    تجربه است.


    امضاء
    .



  6. Top | #36

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    22.انفاق:

    با توجه به آیات ۲۶۷ تا ۲۶۹ سوره بقره این معنا

    به دست می آید که خیر کثیر تحت تاثیر اسبابی

    از جمله انفاق به دست می اید.


    امضاء
    .



  7. Top | #37

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    23.عوامل دیگر:

    لقمان در بیان چگونگی رسیدن به حکمت می فرماید:

    قیل لِلُقمانَ علیه السلام : أ لَسْتَ عبدَ آلِ فُلانٍ ؟ قالَ : بلى .
    قیلَ : فما بَلغَ بکَ ما نَرى ؟ قالَ : صِدقُ الحدیثِ ، و أداءُ الأمانَهِ،
    و تَرکُ ما لا یَعْنینی ، و غَضُّ بَصَری ، و کَفُّ لِسانی ، و عِفّهُ طُعْمَتی ،
    فمَن نَقَصَ عن هذا فهُو دُونی ،و مَن زادَ علَیهِ فهُو
    فَوقی ، و مَن عَمِلَهُ فهُو مِثْلی ؛

    به لقمان گفته شد تو مگر بنده فلانی نیستی؟
    گفت : آری! گفته شد: پس چگونه به چیزی رسیدی
    که ما از حکمت در تو می بینیم؟

    فرمود: راستگویی و ادای امانت و ترک بیهوده ها و چشم پوشی
    و چشم فروهشتن و حفظ زبان و عفت از طمع و آز .
    پس هر کسی این ها را نداشته باشد از من پایین تر
    و هر کس بیش تر از من داشته باشد برتر از من است
    و هر کسی این را انجام دهد همانند من است.

    (تنبیه الخواطر)


    امضاء
    .



  8. Top | #38

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    موانع حکمت

    همان طوری که برخی از امور بستر یا عامل ایجادی حکمت هستند برخی از امور
    نیز مانعیت دارند که البته برخی از آن ها در همان بستر ها بیان شده است؛
    زیرا پرخوری و پرگویی و دنیاطلبی و مانند آن ها از موانع خواهند بود.


    1.پرخوری :

    چنان که پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در جایی دیگر می فرماید:

    القَلبُ یَتَحمّلُ الحِکمَهَ عند خُلُوِّ البَطْنِ، القَلبُ یَمُجُّ الحِکمَهَ عند امْتِلاءِ البَطْنِ؛

    آنگاه که معده خالى باشد، دل حکمت را مى ‏پذیرد؛ زمانى
    که معده پر باشد دل حکمت را بیرون مى‏افکند.

    (تنبیه الخواطر : ۲/۱۱۹ .)

    امام علی (ع) می فرماید:

    التُّخمَهُ تُفْسِدُ الحِکمَهَ ، البِطْنَهُ تَحْجُبُ الفِطْنَهَ ؛

    پرخورى، حکمت را تباه مى کند ؛ شکم بارگى، هوش و ذکاوت را مى برد .

    ( غرر الحکم : ۶۵۱ ـ ۶۵۲ )


    امضاء
    .



  9. Top | #39

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    2.شهوت رانی :

    امام على علیه‌السلام می فرماید :

    لاتَجْتَمِعُ الشَّهوَهُ والحِکمَهُ؛

    شهوت و حکمت با هم جمع نمى ‏شوند. بنابراین اگر شهوت افزایش یابد
    حکمت می رود و اگر کاهش یابد حکمت می آید و برعکس هر جا
    حکمت قوی شد شهوت کاهش می یابد؛


    چنان که امام علی(ع) می فرماید:

    کُلَّما قَوِیَتِ الحِکمَهُ ضَعُفَتِ الشَّهْوَهُ .

    پیامبر (ص) می فرماید:

    القَلبُ یَتَحمّلُ الحِکمَهَ عند خُلُوِّ البَطْنِ ،
    القَلبُ یَمُجُّ الحِکمَهَ عند امْتِلاءِ البَطْنِ ؛

    آنگاه که معده خالى باشد، دل حکمت را مى‏ پذیرد؛ زمانى
    که معده پر باشد دل حکمت را بیرون مى ‏افکند.


    (تنبیه الخواطر : ۲/۱۱۹ .)

    و نیز می فرماید:

    مَن أکَلَ طَعاما للشَّهْوَهِ حَرّمَ اللّهُ على قَلبِهِ الحِکمَهَ ؛

    هر کس غذایى را براى شهوت [و لذّت و نه سدّ جوع] بخورد،
    خداوند حکمت را بر دل او حرام گرداند .

    ( تنبیه الخواطر : ۲/۱۱۶ )


    امضاء
    .



  10. Top | #40

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    3.خشم و غضب:

    خشم و غضب عقل را زایل می کند و تعادل رفتاری و شخصیتی آدمی را
    از میان می برد. هم چنین مهم ترین مانع از موانع حکمت است.

    امام صادق علیه‌السلام می فرماید:

    الغَضَبُ مَمْحَقهٌ لقَلبِ الحکیمِ، ومَن لم یَمْلِکْ غَضَبَهُ لَم یَمْلِکْ عَقلَهُ؛

    خشم، دل حکیم را تباه مى‏کند و کسى که اختیار خشم خود
    را نداشته باشد اختیار عقل خویش را ندارد.


    ( بحار الأنوار : ۷۸/۲۵۵/۱۲۹)


    امام علیّ علیه السلام نیز می فرماید:


    غَیرُ مُنْتَفِعٍ بالحِکمَهِ عَقلٌ مَعلولٌ بالغَضَبِ و الشَّهْوَهِ؛

    عقلی که با غضب و شهوت معلول شده باشد
    از حکمت بهره ای نمی برد.



    امضاء
    .



صفحه 4 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی