سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
صفحه 6 از 8 نخستنخست ... 2345678 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 60 , از مجموع 72

موضوع: باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم"

  1. Top | #51

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,441
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,441      تشکر : 24,491
    14,290 در 6,173 پست تشکر شده
    وبلاگ
    5
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض





    اساساً هر کاري راهي و راهکاري دارد
    و تنها خداست که آن را مي‏داند.

    و هدايت يعني نشان دادن راه‏ها و راهکارها.

    ارتباط با فرزند راه دارد و راه آن را تنها خدا مي‏داند
    و نه فلان روانشناس غرب که غالباً آنچه مي‏گويد بيشتر بر پايه حدس و گمان
    و تخمين است، از اين‏رو مي ‏بينيد که هنوز مرکب راه‏کار ديروزش
    خشک نشده راه‏کاري تازه ‏تر ارائه مي‏کند.


    راه ارتباط با همسر، دوستان، آشنايان و همکاران را تنها خدا مي‏داند
    چون اوست که همه را آفريده و اندازه همه را او مي‏داند.


    اگر مديريت با انواعي که دارد راه و روش‏هايي داشته باشد تنها او مي‏داند
    و اوست که مي‏تواند ما را به آن شيوه ‏ها و راه‏ها رهنمون باشد.


    امروز همه به دنبال راهکارند آن‏هم راهکارهاي عمي و قابل اقدام،
    راهکارهايي که مثل شاهراهي مستقيم آدمي را به هدف برساند.

    و ما از خدا در اين سوره چنين هدايتي مي‏خواهيم،
    يعني مي‏خواهيم تا راه مستقيم به هر خير و خوبي و سعادت و توفيق
    که همان کوتاه ترين راه است را به ما نشان بدهد.

    راه مستقيم تنها راهي است که همه مي‏ فهمند،
    شما حتي اگر به يک نابينا بگوييد مستقيم برو، مي‏فهمد.
    درست مثل غذا خوردن که شما با کمک دست لقمه خود را مستقيم
    به سوي دهان هدايت مي‏کنيد، آيا شده است که در عمرتان حتي براي يکبار
    راه دهان خود را گم کرده و لقمه را به دهان ديگري وارد کنيد؟

    پس صراط مستقيم يعني راهي که هم کوتاه است
    و هم هر کسي در آن گم نمي‏شود.


    در صراط مستقيم اي دل کسي گمراه نيست







    .



    .

  2. تشكرها 2


  3. Top | #52

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,441
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,441      تشکر : 24,491
    14,290 در 6,173 پست تشکر شده
    وبلاگ
    5
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض




    روسریهای نواری آتش زا

    تفسیر آیه شریفه ی:
    ایاک نعبد و ایاک نستعین

    عبادت را به اطاعت هم می‏توانیم معنا کنیم،
    و اطاعت یعنی در کار خدا چون و چرا نکردن.

    اطاعت یعنی وقتی خدا می‏گوید:
    خانم‏ها باید پوشیده باشند آنها نیز خود را بپوشانند و دیگر روسری‏های
    آنها نواری نشود یا شلوارها کوتاه نشود، چون این کار نه تنها زن را
    آلوده ساخته و از ارزش و بهای وی می‏کاهد بلکه در حقیقت هتاکی
    و جسارت و گستاخی نسبت به خداوند و جامعه نیز خواهد بود.

    همانطور که شما اگر گوشه‏ ای از پوست پرتقال کنده شده باشد مقابل میهمان نمی‏گذاری
    و می‏گویی توهین است و ناراحت می‏شود، به خاطر همین میوه ‏هایی پیش روی او
    می‏گذاری که پوست آن دست نخورده و پوشش آن کامل باشد،
    یعنی کاملاً روی خود را گرفته باشد!

    بله آدم با یک تار مو هم جهنمی می‏شود
    اگر بعضی‏ها معنای اطاعت را می‏فهمیدند
    دیگر هرگز به طنز و طعنه نمی‏گفتند:
    با یکی دو تار مو، آدم جهنمی می‏شود؟
    بله جهنمی می‏شود اما نه به خاطر دو تار مو
    بلکه به خاطر اطاعت نکردن .

    و تازه دو تار مو دست کم نگیر چون حقیقتاً
    می‏تواند جهنمی به پا کند.

    زمان جنگ یادت نیست می‏گفتند:
    در شب باید خاموشی مطلق باشد، و حتی آتش سیگار هم نباید
    روشن کرد و گرنه دیده بان‏ها هوایی همان نقطه را
    دیده و آنجا را بمباران خواهند کرد.

    بنابراین آنچه مهم است اطاعت است
    و اطاعت یعنی وقتی خداوند به زن می‏گوید:
    خود را بپوشان، زن نیز خود را به طور کامل بپوشاند.

    درست مثل اینکه پدر تاجری به فرزند خود می‏گوید:
    در گاو صندوق را ببند و او باید ببندد نه اینکه
    روی هم انداخته، بگوید:

    فقط به اندازه کمتر از یک بند انگشت باز است
    و این هیچ اشکالی ندارد!
    چون در این‏صورت دزد با هوس بیشتری
    به آن نزدیک می‏شود.







    .



    .

  4. تشكرها 2


  5. Top | #53

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,441
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,441      تشکر : 24,491
    14,290 در 6,173 پست تشکر شده
    وبلاگ
    5
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض



    چسب چوبی برای شیشه

    تفسیر آیه شریفه:
    صراط الّذین ائعمت علیهم


    با چسب چوب نمی‏شود دو شیشه را به هم چسباند،
    البته ممکن است مقطعی و موقت این اتفاق بیافتد
    اما دیر یا زود این دو تکّه از هم جدا و دور خواهند شد.


    دروغ مثل چسب چوب است و آدم‏ها مثل شیشه.

    هیچ‏گاه یک زن و شوهر، دو همکار، دو همسایه
    و یا دو دوست به وسیله دروغ با یکدیگر گره نمی‏خورند
    و پیوندشان پایدار نمی ‏ماند،

    اگر هم چند روزی با هم جوش خورده و نزدیک شده
    و با هم باشند بالاخره به جدایی خواهد انجامید.


    آنچه آدم‏ها را با یکدیگر جوش می‏دهد صداقت است.


    صداقت حقیقتی است که مثل همه خوبی‏های دیگر با انسان سازگار است.
    و هر چه با انسان سازگاری داشته باشد در زبان
    قرآن کریم به نعمت یاد می‏شود.

    نعمت از ریشه «نعومت» و آن نقطه مقابل خشونت بوده
    و به معنای سازگاری و انعطاف و نرمش است.


    به همین دلیل به حیوانات رام و آرام و سازگار با انسان مثل گوسفندان
    و شتران انعام گفته می‏شود، اما به شیر و پلنگ و
    درندگان دیگر انعام نمی ‏گویند.


    بنابراین اگر یکی از نام‏های پاک و مقدس خداوند منعم و نعمت بخش
    است به این معناست که خداوند آنچه با طبیعت و فطرت و حقیقت انسان
    سازگار باشد در اختیار انسان خواهد گذاشت.


    از اینرو اگر در همین سوره می‏خوانیم:

    اهدنا الصراط المستقیم صراط الّذین ائعمت علیهم

    یعنی خدایا راه نشانم بده، آنهم راه مستقیم، راه همان
    کسانی که به ایشان نعمت دادی یعنی چیزهایی دادی
    که با آنها همخوانی و سازش و سازگاری دارد.

    مثل: فهم، صدق، صفا، مروت، عشق، آرامش، آسودگی خیال،
    قناعت، آبرو، عزت، مردم داری و مانند اینها.








    .



    .

  6. تشكر

    عهد آسمانى (19-05-1395)

  7. Top | #54

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,441
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,441      تشکر : 24,491
    14,290 در 6,173 پست تشکر شده
    وبلاگ
    5
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض



    حرفهای نوشدار


    تفسیر آیه کریمه:
    الم
    (بقره/1)

    خاموش باش و لب مگشا خواجه غنچه‏ خوار

    شاید شما هم دیده باشید که بعضی با کمک چاقوهای تیز از
    پوست هندوانه گل‏هایی زیبا می‏ سازند و چقدر هم تماشایی!


    این کار چه شبیه است به کار خدا که قرآن، این کتاب آسمانی و مقدس را
    با یک سلسله حروف ساده مثل الف، لام، میم و ... ساخته است.

    پس، یک معنای الف، لام میم همچنان که پاره ‏ای از
    مفسران گفته ‏اند، می‏ تواند همین باشد که:
    ما قرآن را از همین حروف ساخته ‏ایم.


    و این در حالی است که ما از حروف، شوخی‏های بی‏ معنی، پیامک‏های زشت،
    حرف‏های نیش‏‏دار و گزنده، شعرهای بی‏ قافیه،
    دروغ، توهین، افترا و استهزاء می‏سازیم.


    الف، لام میم یعنی من خدا از میان همین حروف آیاتی ساخته
    و پرداخته ‏ام که بشر را از سرگشتگی و حیرت و حیرانی رهایی می‏بخشد،
    قرآنی ساخته ‏ام تا دستی بگیرد و مثل نور راهی را نشان بدهد،
    پس تو نیز اگر بنده و فرمانبردار من باشی سخنانت باید از جنس نور بوده
    و شمع راه باشد و بتواند نور امید را در دل‏ها بتاباند و اگر چنین نباشد
    خوشتر از سکوت و خاموشی چیزی نیست.


    خاموش باش و لب مگشا خواجه غنچه ‏وار
    چون صدف‏ها گوهر افشانت کنیم

    خداوند در همین آیه نخست می‏خواهد بگوید:
    حروفی بی ‏معنا مثل الف، لام میم خود را به ما سپرده و تسلیم ما شدند
    و ما نیز از آنها کتابی مقدس مثل قرآن ساختیم، پس تو هم
    کمتر از حروف نباش و به جای آنکه اسیر و دلبسته
    این و آن شده و در پی آنها روان‏ باشی،
    با ما بیا و بنده و مطیع ما باش تا تو را مثل قرآن
    با معنا و پاک و ماندگار و خواندنی کنیم.


    چند می‏باشی اسیر این و آن

    گر برون آبی از این، آنک نیم

    ای صدف چون آمدی در بحر ما

    چون صدف‏ها گوهر افشانت کنیم

    دامن ما گیر اگر تر دامنی

    تا چومه از نور دامانت کنیم

    هین قرائت کم کن و خاموش باش

    تا بخوانیم عین قرآنت کنیم







    .



    .

  8. تشكر

    عهد آسمانى (19-05-1395)

  9. Top | #55

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,441
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,441      تشکر : 24,491
    14,290 در 6,173 پست تشکر شده
    وبلاگ
    5
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض




    کتاب عشق در طاق بلند است

    به آسمان که نگاه می‏کنی می ‏بینی که ستاره ‏ها بسیار نزدیک و دوشادوش یکدیگرند،
    حال آنکه گاه فاصله آنها با یکدیگر به قدر فاصله زمین تا خود آنهاست.

    داستان ما و قرآن درست شبیه داستان همین ستاره ‏هاست
    یعنی قرآن اگر چه به ظاهر در دستان ما و پیش روی ماست
    اما در حقیقت فرسنگ‏ها با آن فاصله داریم.


    کتاب عشق در طاق بلند است
    ورای دست هر کوته پسند است

    چون اساساً زندگی ما با آن زندگی که در این کتاب طرح و ترسیم شده
    بسیار دور و بعید می ‏نماید، تا جایی که هیچ‏ کجای زندگی ما کسی را
    به یاد هیچ آیه‏ای از آیات قرآنی نمی ‏اندازد، و تو گویی هیچ‏
    آیه ‏ای از قرآن کریم در زندگی ما ردپایی ندارد.

    از این رو خداوند به شیوه عاشقان در همین ابتدای کتاب که در حقیقت،
    نامه عاشقانه خود به بندگان است به گونه‏ ای لطیف و غیر مستقیم
    از دوری ما یاد کرده و می‏گوید:

    ذلک الکتاب،
    یعنی آن کتاب.


    و پیداست که واژه «آن» برای اشاره به دور است،

    پس وقتی می ‏گوید: آن کتاب یعنی شما از کتاب دورید
    و زندگی و رفتار و منش شما با آن همخوانی ندارد،

    البته نوعی دعوت به نزدیک شدن به این کتاب نیز می‏ باشد،
    چون آدمی تا خود را دور نبیند هوای نزدیک شدن پیدا نمی‏کند.


    بیا به مکتب ما و کتاب عشق بخوان
    که خواندن از سر ذوق این کتاب خوش باشد







    .



    .

  10. تشكر

    عهد آسمانى (19-05-1395)

  11. Top | #56

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,441
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,441      تشکر : 24,491
    14,290 در 6,173 پست تشکر شده
    وبلاگ
    5
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض




    یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد

    وقتی که چشمه ‏ای گوارا می‏جوشد و آب زلال آن حتی در یک جوی پاک
    جاری شده و به پیش می‏رود سرانجام رنگ، طعم و بوی آن تغییر کرده و دیگر زلالی
    و طعم آب چشمه را ندارد، اما همین آب اگر در یک جام پاک قرار گیرد
    دیگر هیچ گونه تغییر و تفاوتی در آن اتفاق نمی‏ افتد.

    و پیامبر صلی‏ الله علیه و اله وسلم، جام بود:


    بهره نیابی ز شوق مشرب مستان
    تا نچشی جرعه ‏ای ز جام محمد

    پس کتاب او دقیقاً همان کتاب و کلام خداست بی‏ آنکه
    حتی کلمه ‏ای زیاد و کم شده و یا جابجا شده باشد.


    این همه عکس می و نقش نگارین که نمود
    یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد

    و این درست برعکس پیامبران دیگر و کتاب‏های آسمانی ایشان است.

    پیامبران دیگر جملگی همچون جوی بودند پس کتاب و کلمات آنها اگر چه
    ریشه در وحی داشت اما ساخته و پرداخته خود آنها بود،
    درست مثل ابر که دریا نیست اما بر آمده از دریاست،
    حال آنکه این کتاب یعنی قرآن کریم خود دریاست:


    امر قل زین آمدش کای راستین
    کم نخواهد شد بگو دریاست این

    و یک شاهد زیبا بر اینکه پیامبر صلی ‏الله علیه وآله و سلم جام بود
    و نه جوی، و اینکه قرآن کتاب و کلمات خداست و نه پیامبر،
    همین واژه «قل» در آغاز پاره ‏ای از سوره‏ ها
    مثل سوره توحید است.

    برای توضیح بیشتر می‏گویم:
    وقتی کسی به شما می‏گوید:
    بگو خدا یکتاست. شما می‏گویید: خدا یکتاست،
    یعنی دیگر واژه «بگو» را بکار نمی‏ برید.

    اما این پیامبر نازنین صلی الله علیه وآله وسلم
    حتی واژه «بگو» را هم از قلم نیانداخته
    یعنی بجای آنکه بگوید:

    هو الله احد، می‏گوید: قل هو الله احد،
    و این خود گواه روشنی است که پیامبر
    صلی‏ الله علیه وآله وسلم
    جام است و نه جوی.

    زهی شراب و زهی ساغر و زهی ساقی
    که جان‏ها و روان‏ها نثار باد نثار

    صحابیان که برهنه به پیش تیغ شدند

    خراب و مست بدند از محمد مختار

    غلط، محمد ساقی نبود جامی بود

    پر از شراب و خدا بود ساقی ابرار







    .



    .

  12. تشكر

    عهد آسمانى (19-05-1395)

  13. Top | #57

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,441
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,441      تشکر : 24,491
    14,290 در 6,173 پست تشکر شده
    وبلاگ
    5
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض



    شنا در استخر پر از چسب

    تفسیر آیه شریفه:

    ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ
    (البقرة/2)

    آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است.

    حرف او را ریب نی تبدیل نی

    در استخر پر از چسب می‏شود شنا کرد؟

    شک و دودلی درست مثل استخر چسبناک است
    که در آن قدم از قدم نمی‏توان برداشت.


    قرآن آمده است تا ما را از ورطه تردیدها دودلی‏ها و شک‏ها بیرون کشیده
    و دست ما را گرفته و به جایی برد که در آنجا هرگز تیغ تیز تردید نمی‏روید.

    چه فاجعه‏ ای بالاتر از این‏که خشت‏ها دیدنی باشند اما خود ما، نه!
    و ما وقتی دیدنی و تماشایی می‏شویم که عشق‏ها،
    علاقه ‏ها و محبت‏های ما هدایت شوند.


    لا ریب فیه،
    یعنی در این کتاب جایی برای تردید و دودلی نخواهد بود،
    بنابراین هر کس می‏خواهد دودل و مردد نباشد
    باید به این وادی وارد شده و اهل قرآن باشد.

    درست مثل چشمه ‏ای زلال که با زبان حال می‏گوید:
    من سراپا خنک و پاکم و هیچ گرما و آلودگی در من راه ندارد،
    و این در حقیقت دعوتی است به خنکی و پاکی که هر کس
    آرزوی آن را دارد در من وارد شده و فرو رود.


    حرف او را ریب نی تبدیل نی

    آیه‏ اش شرمنده تاویل نی

    عشق کاریست که موقوف هدایت باشد
    قلاب ماهی‏گیری چون مستقیم و راست نیست می‏تواند ماهی را صید کند،
    حرف هم چیزی شبیه قلاب است، می‏تواند بر دل‏ها نشسته و آنها را
    به صید و کمند خود بکشد، به شرط آنکه غیر مستقیم باشد.

    و از همین روست که خداوند کمتر سخن خود را مستقیم بیان می‏کند.
    او مثل حافظ نیست که بگوید:

    عاشق شو ور نه روزی کار جهان سر آید


    یا مثل مولوی نیست که فرمان عاشقی صادر کرده و بگوید:


    عاشق شو و عاشق شو بگذار زحیری

    سلطان بچه ‏ای آخر تا چند اسیری

    سلطان بچه را میر و وزیری همه عار است

    زنهار بجز عشق دگر چیز نگیری

    بلکه خداوند تنها از عشق خود یاد کرده و می‏گوید:
    من عاشقم.
    و او وقتی می‏گوید:
    من عاشقم یعنی، تو هم باید عاشق باشی و گرنه
    از جنس ما نبوده و با ما پیوند و گره نمی‏خوری.


    یا عاشق شیدا شو یا از بر ما واشو


    و آنگاه خداوند در آیات بسیاری از معشوق‏ه ای خود یاد می‏کند،
    و بدین وسیله باز هم غیرمستقیم می‏ آموزد که چه چیزهایی
    سزاوار عشق ورزی و دوست داشتن‏ اند
    و چه چیزهایی لایق آن نیستند.



    ویرایش توسط *خادمه رقیه خاتون(س)* : 25-05-1395 در ساعت 19:36




    .



    .

  14. تشكر

    عهد آسمانى (19-05-1395)

  15. Top | #58

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,441
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,441      تشکر : 24,491
    14,290 در 6,173 پست تشکر شده
    وبلاگ
    5
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض



    به عنوان نمونه یاد می‏کنم، در جایی می‏گوید:

    الله یحب الصّابرین

    خدا عاشق آدم‏های صبور و شکیباست

    یعنی خدا عاشق کسی است که رازی از شما را در سینه دارد
    اما صبر و خویشتنداری کرده و آن را آشکار نمی ‏سازد.

    به بلبل گفت گل بنگر به سوی سوسن اخضر

    که گرچه صد زبان دارد صبور و راز دار آمد

    «الله یحب الصابرین»
    یعنی خدا عاشق کسی است که می‏تواند رقمی را جابجا کرده
    و سودی کلان به جیب زده اما خویشتنداری نموده
    و بر در آمد ناچیز خود بسنده می‏کند.


    «الله یحب الصابرین»

    یعنی خدا عاشق کسی است که می‏تواند با طنز و یا کاریکاتور
    حیثیت کسی را به بازی گرفته و از این رهگذر توجه پاره ‏ای
    به خود جلب کرده و امتیازات و اعتبارات و منافعی را نصیب خود کند
    اما چشم ‏پوشی کرده و خویشتنداری پیشه ساخته و از آن می‏گذرد.

    «الله یحب الصابرین»
    یعنی خدا عاشق کسی است که در داوری‏ها و قضاوت‏های
    خود به جای شتاب، شکیبایی به خرج داده و دم فرو بندد
    تا ماجرا خود با گذر زمان آفتابی و روشن شود.

    حال شما خود قضاوت کن که راستی اگر همین یک معشوق خدا،
    معشوق ما نیز می‏ بود، جامعه تا چه میزان به
    صلاح و سعادت و آرامش نزدیک می‏شد.

    و نیز قضاوت کن، جامعه‏ ای که در آن رازداری و رازداران
    محبوب و محترم نباشند، و با حیثیت‏ها و حرمت‏ها گاه دستخوش
    یک طنز و یک پیامک شده و به تاراج می‏رود؛
    و یا قضاوت‏ها و پیشداوری‏های نابجا اوج گرفته
    و موج می‏زند؛ چنین جامعه‏ ای آیا هرگز روی امن
    و آرامش به خود خواهد گرفت؟






    .



    .

  16. تشكر

    عهد آسمانى (19-05-1395)

  17. Top | #59

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,441
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,441      تشکر : 24,491
    14,290 در 6,173 پست تشکر شده
    وبلاگ
    5
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض



    بگذریم،
    صابرین معشوق خدایند و خدا از این دست معشوق‏ها بسیار دارد،
    و مشکل بشر در همیشه تاریخ معشوق‏ه ای او بوده یا بهتر بگوییم
    عشق‏ها و علاقه ‏ها و دلبستگی‏های او بوده است.


    عشق کاریست که موقوف هدایت باشد


    یعنی باید به آدم‏ها آموخت که چه چیزی را دوست داشته
    و چه چیزی را دوست نداشته باشند.


    عشق چیزی شبیه آب است و مثل آب هم می‏تواند
    آباد کند و هم می‏تواند ویران کند.


    هر کجا مزرعه ‏ای سبز و زیبا می ‏بینی از آن‏روست
    که آب‏ها درست هدایت شده
    و به پای بذرهایی نشسته ‏اند که سزاوار بوده است.


    هر کجا خارستان است بپذیر که آب گمراه شده
    و خود را خرج بذرهایی کرده که نباید می‏کرده.

    بنابراین، دوستی‏ها و عشق‏های ما که به صورت تحسین،
    تشویق، پاداش، اضافه‏ کار، تقدیرنامه، ارتقاء،
    تسهیلات، وام و ... نمود پیدا می‏ کنند اگر به جا نباشند،
    اداره، جامعه و کشور را به خارستان بدل می‏سازند.


    و اگر این نمادهای عشق و علاقه بجا صورت پذیرد،
    از جامعه گلستانی می‏سازد که رایحه خوش آن
    عالم را معطر و مطرا خواهد ساخت.

    و آنگاه از دور و نزدیک دنیا بجای آنکه برای تماشای آثار باستانی ما
    که مشتی خشت و سنگ است بیایند به تماشای خود ما می‏نشینند
    و به جای آنکه مشتی سنگ و ستون در ذهن و خاطر آنها حک شده
    و نقش ببندد، انسانیت و عاطفه و همدلی و همبستگی و گشاده رویی
    و اعتماد و امنیت ما زبانزد و درس آموز آنها خواهد شد.

    راستی چه فاجعه ‏ای بالاتر از این‏که خشت‏ها
    دیدنی باشند اما خود ما، نه!
    و ما وقتی دیدنی و تماشایی می‏شویم
    که عشق‏ها، علاقه ها و محبت‏های ما هدایت شوند.

    و قرآن کتاب هدایت است،
    هدایت عشق‏ها و علاقه‏ های انسان، و انسان با همین هدایت است
    که راه به جایی می‏برد، و البته این هدایت نصیب اهل تقوا
    و پرهیزگاران خواهد بود.


    سالک از نور هدایت ببرد راه به دوست

    که به جایی نرسد گر به ضلالت برود







    .



    .

  18. تشكر

    عهد آسمانى (19-05-1395)

  19. Top | #60

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,441
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,441      تشکر : 24,491
    14,290 در 6,173 پست تشکر شده
    وبلاگ
    5
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض



    آبرنگ قرآن


    تفسیر آیه شریفه:
    ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ

    آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛
    و مایه هدایت پرهیزکاران است.
    (البقرة/2)


    گل را به هر رنگی می‏توان درآورد به شرط آنکه با ساقه چیده و پس از تشنگی کامل
    آن را در ظرف آب رنگ فرو کنیم، اینجاست که ساقه گل آب رنگ را
    به خود جذب کرده و به همان رنگ در می‏آید .

    قرآن نیز ظرف آب رنگ است،
    هم آب است چون مایه حیات است
    و هم رنگ است چون رنگ خدایی است.


    صبغه الله و من احسن من الله صبغه


    رنگ خدا و از رنگ خدا زیباتر چیست؟


    و ما هم وقتی می‏توانیم آیات این کتاب را با تمام وجود هضم
    و جذب کنیم که تشنه باشیم، یعنی خود را با آب‏های آلوده
    و گل آلود دیگر سیراب نساخته باشیم.

    همانطور که اگر ساقه گل را که سیراب باشد در ظرف آب زمزم هم
    فرو کنی نه تنها قطره ‏ای نمی ‏نوشد بلکه در همان آب نیز می ‏پوسد.


    و تقوا به معنای پرهیز است و متقی کسی است که از آب‏های آلوده پرهیز کرده
    و لب نزده و خود را سیراب ساخته باشد، چنین کسی اگر به قرآن کریم
    روی آورد به هدایت‏های آن توفیق یافته و آنها را دریافت می‏‏دارد.

    انّ للمتقین مفازا

    پس قرآن کریم برای مردم کتاب هدایت است، اما مردمی که تشنه ‏اند،
    و مردم تشنه کسانی ‏اند که از نوشیدن هر آب پرهیز کرده‏ اند،
    و از همین رو آنان را «متقین» می‏ نامند.


    من که محتاج آب آن دستم
    از دگر آب‏ها دهن بستم






    .



    .

  20. تشكر

    عهد آسمانى (26-05-1395)

صفحه 6 از 8 نخستنخست ... 2345678 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 24
    آخرين نوشته: 05-02-1395, 10:17
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 28-07-1391, 22:27
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 12-06-1391, 18:32
  4. آیا بهائیت یك "اقلیت دینی" یا "تفكر متفاوت" است؟
    توسط سابحات در انجمن اديان ، فرق و مكاتب غير آسماني
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 21-04-1390, 04:14
  5. •*"۞"*•توجه ...کلید زندگی موفق: بگویید...•*"۞"*•
    توسط خادمه صدیقه طاهره(س) در انجمن خانواده
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 24-08-1389, 00:16

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •