باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم" سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم"
صفحه 7 از 8 نخستنخست ... 345678 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 70 , از مجموع 72
  1. #61
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    لباسی برای آزادی بیشتر

    تفسیر آیه شریفه:
    ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ

    آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛
    و مایه هدایت پرهیزکاران است.
    (البقرة/2)


    زهی سجاده تقوا به یک ساغر نمی ‏ارزد

    تقوا از ریشه «وقایه» و به معنای سپر است.


    اصحاب پیامبر صلی ‏الله علیه و اله وسلم می ‏گفتند:


    ائقینا برسول ‏الله

    یعنی پیامبر صلی‏ الله علیه وآله وسلم در جنگ‏ها سپر
    قرار می ‏گرفت که اگر آسیبی رسید او بجای ما آسیب ببیند،
    و البته این به خوبی نشان می‏دهد که کسی که دل سپرده خدا باشد،
    سپر بلای بندگان او نیز خواهد بود.


    هر کو نظری دارد با یار کمان ابرو

    باید که سپر باشد پیش همه پیکان‏ها

    بنابراین، متقی از نظر واژه عربی یعنی کسی که سپر دارد
    و در نگاه قرآن کریم به معنای کسی است که جامه دارد
    آن هم جامه ‏ای که خیر و سعادت او را
    در پی خواهد داشت.


    و لباس التقوی ذلک خیر


    قرآن کریم تقوا را به جامه و لباس و پوشش تشبیه می‏کند.
    و جامه مایه آزادی انسان است، کسی که جامه بر تن ندارد
    محدود به دهلیز و پستوی خانه می‏شود، حتی در خانه خود
    آزاد نیست تا چه رسد به بازار و برزن.

    کسی هم که جامه تقوا ندارد آزاد و رها نیست،
    از این‏رو امام علی علیه ‏السلام فرمود:


    عتق من کل ملکه

    تقوا مایه آزادی است

    یعنی بی ‏تقوایی محدودیت است.

    و یادمان باشد که بعضی جامه‏ ها مثل تور، رقیق و نازک‏ اند و کسی که
    چنین جامه ‏ای بر تن دارد، انگار که چیزی بر تن ندارد.


    به کوی می‏ فروشانش به جامی بر نمی‏گیرند

    زهی سجاده تقوا که یک ساغر نمی‏ارزد

    و آنچه جامه تقوا را رقیق و فرسوده می ‏سازد گناه و آلودگی است.


    من که شب‏‏ها ره تقوا زده‏ام با دف و چنگ

    این زمان سر به ره آرم چه حکایت باشد



    باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم"




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .

  2. تشكر

    عهد آسمانى (31-05-1395)

  3. #62
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بهشت نقد برای باغبانها


    تفسیر آیه شریفه:
    الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ
    وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ

    (البقرة/3)


    (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌]
    ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها
    و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.


    من که امروزم بهشت نقد حاصل می‏شود...
    بعضی باغ بین ‏اند، یعنی تنها باغ را دیده و شاخه‏ ها و برگ‏ها و میوه‏ ها
    را می‏ بینند ولی پاره ‏ای باغبانند و ریشه ‏های پنهان و ناپیدا را
    نیز از نظر دور نمی‏ دارند، بلکه توجه آنان بیشتر
    به ریشه‏ هاست و هر چه به ریشه ‏ها بهتر
    و بیشتر پرداخته شود،
    درختان نیز سبز و خرم ‏تراند.


    و این جهان چیزی شبیه به درخت است.

    این جهان همچون درخت است ای کرام


    و خدا ریشه این درخت است.


    پس کسانی که به این ریشه که به ظاهر ناپیداست ایمان و باور
    دارند همچون باغبانی که آب پاک نثار ریشه می‏کند، اعمال پاک خود
    را تقدیم به بارگاه او می‏کنند و اینجاست که دنیایی سبز و آباد
    به دست آورده و در همین‏جا بساط
    بهشت خود را پهن می‏کنند.


    و کسی که به خدا باور و توجه ندارد
    دنیایی خشک و بی‏روح خواهد داشت.


    و اگر می‏ بینی کسی بی ‏آنکه به خداوند باور و ایمان
    داشته باشد دنیایی سبز و شاد و با نشاط دارد.

    بپذیر که دنیای او از جنس درخت مصنوعی است
    که طراوت و نشاطی با خود به همراه ندارد،
    و نه از میوه ‏اش می ‏توان نیرو یافت، و نه
    فضا را لطیف و زنده می‏ سازد.


    حال اینکه چه کسانی باور به غیب دارند
    و چه کسانی نه، در این آیه یاد می‏کند
    و از کسانی سخن می ‏رود که به غیب ایمان دارند،
    و می‏گوید:
    تنها اهل تقوا به چنین باوری دست می ‏یابند.


    الّذین یومنون بالغیب


    اهل تقوا کسانی می ‏باشند که به غیب و پشت صحنه
    این عالم باور داشته و معتقدند. و اساساً همین باور
    و اعتقاد آنها را اهل تقوا و پرهیز کرده است.


    یک کودک چرا نسبت به آتش تقوا پیشه کرده
    و پرهیز می‏ کند زیرا سوزش و
    سوزندگی آن را باور دارد.



    باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم"
    ویرایش توسط *خادمه رقیه خاتون(س)* : 16-06-1395 در ساعت 13:15




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .

  4. تشكر

    عهد آسمانى (15-06-1395)

  5. #63
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    نماز وقت شناسان قضا نمی‏گردد

    تفسیر آیه شریفه:
    الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ
    وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ

    (البقرة/3)

    (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌]
    ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها
    و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.

    میوه همان اول که چیده می‏ شود تازه و خوش طعم است
    و هر چه زمان بگذرد رنگ و طعم و شکل آن دستخوش تغییر می شود،
    غنچه‏ ها نیز همین‏طور، همان اول که گل می‏ شوند باید چید
    و عطر و گلاب آنها را گرفت و گرنه هر چه زمان بگذرد
    رنگ و بوی آنها کم و کمتر می‏شود.


    نماز هم اول وقت تازگی و لذت و بهره فراوان دارد،
    و گرنه هر چه زمان بگذرد طراوت و طعم خود را از دست می‏دهد.


    درست مثل نان سنگک، که همان اول که از تنور در می‏آید
    بوی خوش و طعم لذیذ دارد و گرنه هر چه بماند
    فطیر و سفت و بی‏مزه خواهد شد.


    همیشه اول وقت است حق‏پرستان را

    نماز وقت شناسان قضا نمی‏گردد

    «یقیمون الصلاه»

    یعنی کسانی که نماز را در جای خود و
    وقت خود اقامه و برگزار می‏کنند.


    عرب‏ها وقتی بخواهند بگویند بازار رونق یافته و پر مشتری
    و پرآمد و شد است، می‏گویند:
    اقام السوق،
    یعنی بازار از کسادی درآمده و رونق یافته است.


    و بازار وقتی رونق می‏یابد که کاسبان بازار
    هم اخلاق‏شان خوش بوده و هم جنس خوب داشته باشند.


    و وای به روزی که نه اخلاق کاسب خوش و نه جنس او
    خوب و خوش باشد، البته اگر اخلاق یک بازاری خوش بوده
    اما جنس او خوب نباشد، باز هم دست کمی از آن ندارد.


    چون این قبیل آدم‏ها مثل بعضی از بساز و بفروش‏ها هستند
    که خانه پوسیده را گرفته و رنگ و لعاب می‏دهند
    و آنگاه به دیگران می‏ فروشند، اما دیر یا زود دیوار
    و سقف آن طبله کرده و فرو می‏ریزد.


    بعضی از کاسب‏ها هم همین‏طور یعنی اخلاق خوش و
    زبان نرم و گرمی دارند اما جنس‏های آنها مثل
    خود آنها ناسالم است، و اینها هستند که بازار
    را از رواج و رونق انداخته و
    آنرا کساد می‏کنند.




    باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم"
    ویرایش توسط *خادمه رقیه خاتون(س)* : 16-06-1395 در ساعت 13:26




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .

  6. تشكر

    عهد آسمانى (15-06-1395)

  7. #64
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    حال قرآن کریم در وصف اهل تقوا می‏گوید:


    و یقیمون الصّلاه

    نماز را اقامه می‏کنند.

    یعنی اهل تقوا بازار نماز را گرم می‏کنند.

    چون دیگران وقتی اخلاق آنها و جنس آنها و جنس رفتار و کردار آنها
    را می ‏بینند هوس و هوای نماز پیدا می ‏کنند، در نتیجه نماز
    در چنین جامعه ‏ای افتاده و متروک نیست.


    کسی از فرزند خود پیش من گلایه می‏ کرد که نماز نمی‏ خواند، گفتم:
    اگر تصویر یک تلویزیون شفاف باشد از آنتن و نوع آن جهت تهیه و خرید می‏ پرسند،
    و اگر تصویر صاف و شفاف نباشد کسی کار به آنتن ندارد،
    تازه اگر هم بپرسند می‏خواهند نوع آن را بشناسند تا از آن نوع تهیه نکنند.

    نماز هم مثل آنتن است اگر خوب باشد و به سوی مرکز فرستنده که خداست تنظیم شود،
    اخلاق و رفتار و گفتار را شفاف و خوش و روشن می‏کند،
    و اینجاست که همه از نماز می‏پرسند و آن را دنبال می‏کنند،
    و طبیعتاً بازار رونق می‏یابد.


    ولی اگر به سوی خدا و برای خدا و از سر اخلاص و بندگی برپا نشود،
    بلکه تنها صورت نماز را داشته باشد، مثل همان آنتنی است
    که در جهت و سوی فرستنده تنظیم نشده باشد.


    حفظ صورت می‏توان کردن به ظاهر در نماز

    روی دل را جانب محراب کردن مشکل است



    باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم"




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .

  8. تشكر

    عهد آسمانى (17-06-1395)

  9. #65
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    آموزش پرتاب با نیزه

    تفسیر آیه شریفه:
    الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ
    وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ

    (البقرة/3)


    (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌]
    ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها
    و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.


    زهی تصور باطل زهی خیال محال!

    ورزشکارانی که پرش با نیزه را انجام می‏دهند ابتدا چند قدمی کوتاه
    و بلند برداشته و آنگاه نیزه را در یک نقطه به زمین زده و به وسیله
    آن بالا رفته و پرش می‏کنند و گرنه هر قدر هم نیرومند و قوی بوده
    و در کار خود ورزیده و کار آزموده باشند امکان ندارد که در
    هر مکانی نیزه به دست گرفته و در همانجا نیزه را
    به زمین زده و بالا بروند.


    و نماز چیزی شبیه همان نیزه و عمود است:


    الصلاه عمود

    و با کمک آن می‏توان اوج گرفت و بالا رفت و معراج کرد.

    الصلاه معراج


    به شرط آنکه پیش از آن قدمی و اقدامی و حرکتی از خود نشان دهیم،
    یعنی مشکلی را حل کرده و گرهی را بگشاییم.


    گفتم که دامنش به کف آرم زهی خیال
    بی‏دست عشق دامن تو چون توان گرفت

    و گرنه کسی که پیش از نماز دست به کار نشده و کاری مثبت
    از خود نشان نداده باشد، اما با شنیدن اذان قامت بسته و به نماز
    می ‏ایستد درست مثل کسی است که بدون گام زدن،
    نیزه را زمین می‏زند تا بالا برود.


    زهی تصور باطل زهی خیال محال!



    باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم"




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .

  10. #66
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    بنابراین، نماز نقش نیزه و عمود را دارد و از همین روست
    که خداوند از واژه اقامه کردن یاد کرده و
    در وصف اهل تقوا می‏گوید:

    و یقیمون الصّلاه

    اهل تقوا نماز را اقامه می‏کنند.

    چه غم خوری ز بلندی چو نردبان کردیم

    یک نردبان وقتی شما را بالا می‏برد که هم خود محکم باشد و هم
    در جایی محکم قرار گیرد و گرنه نردبانی که خود سست بوده و یا
    بر مکانی سست مثل خاکستر تکیه زند هرگز نمی‏تواند
    کسی را با خود بالا ببرد.


    اساساً چنین نردبانی همیشه گوشه‏ای افتاده و کسی آن را سرپا نمی‏کند.


    نماز نیز بنابرآنچه در روایات آمده است معراج است
    و یک معنای معراج نردبان می‏باشد.


    و نردبان نماز، آدمی را از زمین
    جدا و آسمانی می‏سازد.


    اگر چه بام بلند است آسمان، مگریز

    چه غم خوری ز بلندی چو نردبان کردیم

    و این نردبان نیز وقتی انسان را بالا برده و به آسمان معنا و
    معنویت می‏رساند که افتاده نباشد بلکه برپا بوده و اقامه شود.


    از اینرو خداوند می‏فرماید اهل تقوا نماز را بر پا می ‏دارند.

    و نماز مثل نردبان وقتی برپا می‏شود که هم خود از سستی
    و کسالت دور باشد و هم بر کارها و اعمال قرص
    و محکم و نیز اعتقادات راسخ برپا گردد.


    باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم"




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .

  11. #67
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    رابطه نماز و نون سنگک

    تفسیر آیه شریفه:
    الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ
    (البقرة/3)


    (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌]
    ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها
    و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.


    نماز وقت شناسان قضا نمی‏گردد

    میوه همان اول که چیده می‏شود تازه و خوش طعم است
    و هر چه زمان بگذرد رنگ و طعم و شکل آن دستخوش تغییر می‏شود،
    غنچه ها نیز همین‏طور،
    همان اول که گل می‏شوند باید چید و عطر و گلاب آنها را گرفت
    و گرنه هر چه زمان بگذرد رنگ و بوی آنها کم و کمتر می‏شود.


    نماز هم اول وقت تازگی و لذت و بهره فراوان دارد،
    و گرنه هر چه زمان بگذرد طراوت و طعم خود را از دست می‏دهد.


    درست مثل نان سنگک، که همان اول که از تنور در می‏آید بوی خوش و طعم لذیذ
    دارد و گرنه هر چه بماند فطیر و سفت و بی‏مزه خواهد شد.


    همیشه اول وقت است حق‏پرستان را
    نماز وقت شناسان قضا نمی‏گردد

    «یقیمون الصلاه»
    یعنی کسانی که نماز را در جای خود
    و وقت خود اقامه و برگزار می‏کنند.


    عرب‏ها وقتی بخواهند بگویند بازار رونق یافته و پر مشتری
    و پرآمد و شد است، می‏گویند:
    اقام السوق، یعنی بازار از کسادی درآمده و رونق یافته است.


    و بازار وقتی رونق می‏ یابد که کاسبان بازار هم اخلاق‏شان
    خوش بوده و هم جنس خوب داشته باشند.



    باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم"
    ویرایش توسط *خادمه رقیه خاتون(س)* : 23-06-1395 در ساعت 17:49




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .

  12. #68
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    و وای به روزی که نه اخلاق کاسب خوش و نه جنس او خوب و خوش باشد،
    البته اگر اخلاق یک بازاری خوش بوده اما جنس او خوب
    نباشد، باز هم دست کمی از آن ندارد.


    چون این قبیل آدم‏ها مثل بعضی از بساز و بفروش‏ها هستند
    که خانه پوسیده را گرفته و رنگ و لعاب می‏دهند و آنگاه به دیگران می‏فروشند،
    اما دیر یا زود دیوار و سقف آن طبله کرده و فرو می‏ریزد.

    بعضی از کاسب‏ها هم همین‏طور یعنی اخلاق خوش و زبان
    نرم و گرمی دارند اما جنس‏های آنها مثل خود آنها ناسالم است،
    و اینها هستند که بازار را از رواج و رونق انداخته و آنرا کساد می‏کنند.

    حال قرآن کریم در وصف اهل تقوا می‏گوید:


    و یقیمون الصّلاه

    نماز را اقامه می‏کنند.یعنی اهل تقوا بازار نماز را گرم می‏کنند.

    چون دیگران وقتی اخلاق آنها و جنس آنها و جنس رفتار و کردار آنها را
    می‏بینند هوس و هوای نماز پیدا می‏کنند، در نتیجه نماز در چنین
    جامعه ‏ای افتاده و متروک نیست.


    کسی از فرزند خود پیش من گلایه می‏کرد که نماز نمی‏خواند،
    گفتم: اگر تصویر یک تلویزیون شفاف باشد از آنتن و نوع آن جهت تهیه
    و خرید می‏پرسند، و اگر تصویر صاف و شفاف نباشد کسی کار به آنتن ندارد،
    تازه اگر هم بپرسند می‏خواهند نوع آن را بشناسند تا از آن نوع تهیه نکنند.


    نماز هم مثل آنتن است اگر خوب باشد و به سوی مرکز فرستنده که خداست تنظیم شود،
    اخلاق و رفتار و گفتار را شفاف و خوش و روشن می‏کند،
    و اینجاست که همه از نماز می‏پرسند و آن را دنبال
    می‏کنند، و طبیعتاً بازار رونق می‏یابد.


    ولی اگر به سوی خدا و برای خدا و از سر اخلاص و بندگی
    برپا نشود، بلکه تنها صورت نماز را داشته باشد، مثل همان آنتنی
    است که در جهت و سوی فرستنده تنظیم نشده باشد.


    حفظ صورت می‏توان کردن به ظاهر در نماز
    روی دل را جانب محراب کردن مشکل است




    باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم"




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .

  13. #69
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    هزار دروغ و دغل برای رزق کاذب

    تفسیر آیه شریفه:
    الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ
    وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ


    (البقرة/3)


    (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌]
    ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی
    که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.


    ای خدا جان را پذیرا کن ز رزق پاک خویش

    رزق تنها ماش و عدس و لوبیا نیست، بلکه هر چیزی که برای انسان بهره و سودی
    داشته و نافع و سودمند باشد در نگاه قرآن کریم رزق نامیده می‏شود.


    از این‏رو: آبرو، اعتبار، قدرت، نام نیک، لذت و... رزق خواهد بود.
    و رزق را تنها خدا می‏دهد.


    جمله را رزاق روزی می‏دهد


    ان‏الله هو الرزاق؛

    خداوند روزی رسان است


    حافظ قلم شاه جهان مقسم رزق است

    از بهر معیشت مکن اندیشه‏ی باطل

    حال اگر کسی رزق را بفهمد و نیز بداند که رازق و روزی رسان تنها اوست،
    کافی است که از تمام رذیلت‏های اخلاقی، دور، پاک و صافی شود.


    به عنوان مثال: اگر من بدانم آبرو رزق است و این رزق را
    تنها خدا می‏دهد، دیگر دروغ نخواهد گفت، چون من اگر دروغ می‏گویم
    می‏خواهم به کمک آن کسب سود و ثروتی کرده یا آبرویی را برای خود
    دست و پا کنم و این در صورتی ممکن است که دروغ ثروت ساز و
    آبرو دهنده یا به قول قرآن کریم رزاق باشد، حال آنکه رزاق
    مُلک و مَلک تنها خداست و بس.


    نی‏ چرخ دانم نی سها نی کاله دانم نی بها

    با اینکه نادانم مها دانم که آرام منی

    ای رازق ملک و ملک وی قطب دوران فلک

    حاشا از آن حسن و نمک که دل ز مهمن برکنی

    حال ممکن است بگویی: بسیاری دروغ می‏گویند
    و از این رهگذر بسیار هم سود می‏برند و اساساً اگر سود
    و نفعی عاید آنها نمی‏شد که دروغ نمی‏ گفتند:


    ولی پاسخ روشن است و با مثالی که می ‏زنم روشن‏تر خواهد شد:

    داروی کمیاب را با هزار مکر و دروغ و نیرنگ می‏توان تهیه کرد
    ولی سخن اینجاست که ما دارو را برای چه می‏خواهیم؟


    آیا دارو را جز برای شفا و سلامت و بهبودی می‏خواهیم؟

    حال خود دارو رزق است و ما آن را رزق اول می‏نامیم و این رزق اول
    در دست خود ماست و ما می‏توانیم آن را با دروغ و نیرنگ
    و پارتی و یا از هر راه دیگر به چنگ آوریم.


    و از سوی دیگر شفا و بهبودی که از دارو حاصل می‏شود خود رزقی دیگر است
    که ما در اینجا آن را به رزق دوم نام می‏نهیم، و این رزق دوم
    تنها و تنها در دست خداست، یعنی شفا بخش تنها اوست.


    بگفتم آفتابا تو مرا همراه کن با خود

    که جمله دردها را تو شفا گشتی و تسکینی



    باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم"




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .

  14. #70
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    از اینرو یکی از نام‏های پاک و زیبا و مقدس خداوند «شافی» است.
    از این و آن چه می لافی؟ طلب کن شربت شافی
    پس اگر می‏ گوییم:
    خدا رزاق است، یعنی رزق دوم با اوست.
    و این رزق دوم است که پاک و طیب و حلال است.

    و برای رسیدن به آن باید رزق اول را پاک کرد،
    چون خداوند، پاکی را در دل پاکی‏ها قرار می‏دهد.

    همان‏ گونه‏ که شما هیچ‏گاه سجاده خود را در جای آلوده قرار نمی‏دهی.

    بنابر این دارویی که از راه درست به دست آید شایستگی آن را دارد
    که اگر صلاح و مصلحت باشد خداوند شفا را در آن قرار دهد.

    البته به یاد داشته باش که شفا هم گاهی خود حالت رزق اول را پیدا می‏کند
    و ما آن را برای چیز دیگری می‏خواهیم، و آن چیز دیگر
    در دست خداست و باید او روزی کند.

    باز هم مثالی بزنم:
    فرض کن چند اتاق تو در تو باشد و تمام درها قفل، و تو می‏توانی با مکر و دروغ،
    کلید تمام درها را به دست آورده و آنها را یکی پس از دیگری باز کنی
    جز درب آخر که اتفاقاً گنج هم در پشت همان درب است.

    حال وقتی در اینجا می ‏گوییم خدا رازق است، و کلید رزق در
    دست اوست، منظور کلید آخرین درب است،
    و خوش به حال آنها که آخر بین و عاقبت اندیشند.

    مرد آخر بین مبارک بنده ‏ای است

    بنابراین نتیجه می‏گیریم که رزق از دو راه به دست می‏آید،
    یکی از راه صحیح آن، مثل اینکه دارو را بی‏ هیچ فریب و نیرنگ و دروغ و دغل‏کاری
    تهیه کنیم و اگر مصلحت حق باشد به شفا دست یابیم، و دیگر آنکه از راه
    ناصحیح آن را فراهم کنیم که در این‏صورت یا به شفا می‏رسیم و یا نه،
    و اگر هم برسیم آن خود مقدمه هلاک و آسیبی بزرگ‏تر است.


    مثل اینکه شفا و بهبودی بیابیم و از پس آن به سفری رفته و معامله ‏ای انجام داده،
    اما در آنجا تمام اموال خود را یک جا و یک شبه از دست بدهیم.




    باران حکمت: "تفسیر تمثیلی قرآن کریم"




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .

صفحه 7 از 8 نخستنخست ... 345678 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 24
    آخرين نوشته: 05-02-1395, 11:17
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 28-07-1391, 23:27
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 12-06-1391, 19:32
  4. آیا بهائیت یك "اقلیت دینی" یا "تفكر متفاوت" است؟
    توسط سابحات در انجمن اديان ، فرق و مكاتب غير آسماني
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 21-04-1390, 05:14
  5. •*"۞"*•توجه ...کلید زندگی موفق: بگویید...•*"۞"*•
    توسط خادمه صدیقه طاهره(س) در انجمن خانواده
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 24-08-1389, 01:16

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •