زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
صفحه 4 از 25 نخستنخست 1234567814 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 245
  1. #31
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1396
    نوشته : 2,082      تشکر : 1,425
    1,868 در 954 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان آنلاین نیست.

    پیش فرض







    دربند گناه


    در روایتی دیگر از رسول خدا(ص) چنین نقل شده است:
    اَبیَ اللهُ لِصاحِبِ الخُلْقِ السَّیِّیءِ بالتَّوْبَةِ؛
    خداوند از پذیرش توبة انسان بداخلاق امتناع می‌ورزد.

    سؤال شد: «کَیْفَ یا رسولُ اللهِ؛
    چگونه است که خداوند از پذیرش توبه او امتناع می‌ورزد؟»
    فرمودند:لِاَنَّهُ تابَ مِنْ ذَنْبٍ وَقَعَ فِی ذَنْبٍ اَعْظَمُ مِنْهُ؛
    چون او از گناهی توبه می‌کند و در گناه بزرگ‌تر از آن قرار می‌گیرد.

    هر چه استغفار می‌کند، نماز شب می‌خواند،
    العفو می‌گوید، توبه‌اش قبول نمی‌شود.

    چون کسی که تند و خشن و بداخلاق است،
    اوضاع دیگران را هم به هم می‌زند.

    از یک گناه بیرون می‌آید،
    در گناه بزرگ‌تر وارد می‌شود.

    از یک چاه بیرون می‌آید،
    در چاه بزرگ‌تر سقوط می‌کند.

    دوباره عصبانی می‌شود و کاسه کوزه‌ها را به هم می‌ریزد
    و آرامشی برای کسی باقی نمی‌گذارد.

    توبه این فرد این است که
    از رذیلة بداخلاقی بیرون بیاید.

    خداوند گناهان انسان خوش‌اخلاق را می‌آمرزد،
    هر چند استغفار نکند، اما توبة بداخلاق پذیرفته نیست،

    چون با بداخلاقی حق دیگران را ضایع کرده است.
    حق‌الناس است. باید اطرافیان خودش را راضی کند.






    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  2. تشكرها 3


  3. #32
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1396
    نوشته : 2,082      تشکر : 1,425
    1,868 در 954 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان آنلاین نیست.

    پیش فرض







    آتش بد اخلاقی


    آنچه به دیگر اعمال انسان ارزش می‌بخشد و آن را
    در دایرة حسنات و کارهای نیک جای می‌دهد، حسن خلق است.

    انسان‌های بد‌اخلاق هر اندازه هم کارهای
    به ظاهر نیک و حسنه از آن‌ها صادر شود، بی‌فایده است؛
    چون بداخلاقی آفتی است که حسنات انسان را هم به آتش می‌کشد.

    انسان اگر بهترین لوازم زندگی را در معرض آتش قرار دهد،
    هیچ نفعی به حال او ندارد؛ چون هر چه فراهم کرده است،
    هر لحظه ممکن است در آتش بسوزد.

    باید ابتدا آتش را خاموش کرد و پس از آن به دنبال
    تدارک و فراهم نمودن وسائل آسایش بود.

    این است که فرموده‌اند:
    سُوءُ الخُلْقِ سَیِّئَةٌ لا یَنْفَعُ مَعَها کَثْرَةُ الحَسَناتِ؛
    بداخلاقی گناهی است که با وجود آن حسنات
    و نیکی‌ها فراوان سودی نمی‌بخشد.

    انسان بداخلاق در آتش است.
    و هر آنچه اطراف اوست در معرض آتش گرفتن است.

    همدیگران در آتش او می‌سوزند
    و هم همة اعمالش با آتش بداخلاقی در معرض نابودی است.

    باید از آتش بداخلاقی بیرون بیاید و استغفار کند.
    این‌که توبة بداخلاق پذیرفته نیست،

    به خاطر این است که هنوز آتش بداخلاقی را خاموش نکرده
    و توبه به حال او سودی ندارد.

    و این قبول نشدن توبه تعبیر
    بسیار تند و هشدار دهنده‌ای است.







    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  4. تشكرها 3


  5. #33
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1396
    نوشته : 2,082      تشکر : 1,425
    1,868 در 954 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در بند گناه

    در روایتی دیگر از رسول خدا(ص) چنین نقل شده است:
    اَبیَ اللهُ لِصاحِبِ الخُلْقِ السَّیِّیءِ بالتَّوْبَةِ؛
    خداوند از پذیرش توبة انسان بداخلاق امتناع می‌ورزد.

    سؤال شد: «کَیْفَ یا رسولُ اللهِ؛ چگونه است که
    خداوند از پذیرش توبه او امتناع می‌ورزد؟»

    فرمودند:
    لِاَنَّهُ تابَ مِنْ ذَنْبٍ وَقَعَ فِی ذَنْبٍ اَعْظَمُ مِنْهُ؛
    چون او از گناهی توبه می‌کند
    و در گناه بزرگ‌تر از آن قرار می‌گیرد.

    هر چه استغفار می‌کند، نماز شب می‌خواند،
    العفو می‌گوید، توبه‌اش قبول نمی‌شود.

    چون کسی که تند و خشن و بداخلاق است، ا
    وضاع دیگران را هم به هم می‌زند.

    از یک گناه بیرون می‌آید، در گناه بزرگ‌تر وارد می‌شود.
    از یک چاه بیرون می‌آید، در چاه بزرگ‌تر سقوط می‌کند.

    دوباره عصبانی می‌شود و کاسه کوزه‌ها را به هم می‌ریزد
    و آرامشی برای کسی باقی نمی‌گذارد.

    توبه این فرد این است که
    از رذیلة بداخلاقی بیرون بیاید.

    خداوند گناهان انسان خوش‌اخلاق را می‌آمرزد،
    هر چند استغفار نکند، اما توبة بداخلاق پذیرفته نیست،

    چون با بداخلاقی حق دیگران را ضایع کرده است.
    حق‌الناس است. باید اطرافیان خودش را راضی کند.






    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  6. تشكرها 2


  7. #34
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1396
    نوشته : 2,082      تشکر : 1,425
    1,868 در 954 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان آنلاین نیست.

    پیش فرض








    آتش بد اخلاقی


    آنچه به دیگر اعمال انسان ارزش می‌بخشد
    و آن را در دایرة حسنات و کارهای نیک جای می‌دهد، حسن خلق است.

    انسان‌های بد‌اخلاق هر اندازه هم کارهای به ظاهر نیک و حسنه
    از آن‌ها صادر شود، بی‌فایده است؛ چون
    بداخلاقی آفتی است که حسنات انسان را هم به آتش می‌کشد.

    انسان اگر بهترین لوازم زندگی را در معرض آتش قرار دهد،
    هیچ نفعی به حال او ندارد؛ چون هر چه فراهم کرده است،
    هر لحظه ممکن است در آتش بسوزد.

    باید ابتدا آتش را خاموش کرد و پس از آن
    به دنبال تدارک و فراهم نمودن وسائل آسایش بود.

    این است که فرموده‌اند:
    سُوءُ الخُلْقِ سَیِّئَةٌ لا یَنْفَعُ مَعَها کَثْرَةُ الحَسَناتِ؛
    بداخلاقی گناهی است که با وجود آن حسنات و نیکی‌ها فراوان سودی نمی‌بخشد.

    انسان بداخلاق در آتش است.
    و هر آنچه اطراف اوست در معرض آتش گرفتن است.

    همدیگران در آتش او می‌سوزند و هم همة اعمالش با آتش بداخلاقی
    در معرض نابودی است.

    باید از آتش بداخلاقی بیرون بیاید و استغفار کند.
    این‌که توبة بداخلاق پذیرفته نیست،
    به خاطر این است که هنوز آتش بداخلاقی را خاموش نکرده
    و توبه به حال او سودی ندارد.

    و این قبول نشدن توبه تعبیر
    بسیار تند و هشدار دهنده‌ای است.







    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  8. تشكرها 2


  9. #35
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1396
    نوشته : 2,082      تشکر : 1,425
    1,868 در 954 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان آنلاین نیست.

    پیش فرض








    همسان شرک به خدا

    پیامبر اکرم(ص) بداخلاقی را همسان شرک به خدا قرار داده است.
    چون خداوند در قرآن می‌فرماید:

    اِنَّ اللهَ لا یَغْفِرُ اَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ مادُونَ
    ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللهِ فَقَدِ افْتَری اِثْماً عَظیماً؛

    خداوند هرگز شرک را نمی‌بخشد و پایین‌تر از آن را برای هر کس بخواهد
    و شایسته بداند می‌بخشد. و آن کس که برای خدا شریکی قرار دهد،
    گناه بزرگی مرتکب شده است.

    خدا می‌گوید: من شرک را نمی‌بخشم، ولی غیر شرک را می‌بخشم.
    بداخلاقی هم مثل شرک است.

    یعنی مثل شریک قرار دادن برای خدا، گناه بزرگی است.
    این است که می‌گوییم: بداخلاقی از گناهان کبیره است.

    در هر صورت اخلاق فاسد انسان را جهنمی می‌کند
    و از این بدتر نمی‌شود. فرمودند:

    بر شما باد به حسن خلق؛ که انسان خوش‌خلق حتماً به بهشت می‌رود
    و از بداخلاقی بپرهیزید و فرار کنید؛ که انسان را جهنمی می‌کند.

    تعبیر «لا محاله» یعنی تضمین شده است که انسان
    خوش‌اخلاق عاقبت بهشتی می‌شود و همراه پیامبر و امامان: است.






    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  10. تشكرها 2


  11. #36
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1396
    نوشته : 2,082      تشکر : 1,425
    1,868 در 954 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان آنلاین نیست.

    پیش فرض








    آتش نقد


    انسان بداخلاق همین الآن هم در آتش است. حاج آقای دولابی می‌فرمودند:
    آیات و روایات را نقد معنا کنید. آدم بداخلاق همین الآن یک گلوله آتش است.

    هم خودش و همدیگران را در این آتش می‌سوزاند.
    آدم بداخلاق همین الآن در فشار قبر است.

    اِنَّ الأَبْرارَ لَفی نَعیمٍ وَ اِنَّ الفُجّارَ لَفی جَحیمٍ؛
    به یقین نیکان در نعمتی فراوان‌اند و بدکاران در دوزخ‌اند.

    یعنی ابرار همین الآن در بهشت‌اند و بدکاران همین الآن در جهنم‌اند.
    وگرنه می‌گفت: بعداً در بهشت‌اند، یا در جهنم‌اند.

    اگر کسی باطن و حقیقت آن‌ها را نگاه کند، می‌بیند.
    آدم بداخلاق با همه قهر است.

    روح او در فشار است و دیگران را هم در فشار و زحمت قرار می‌دهد.
    یعنی بهانه‌گیر و تنگ‌نظر است. معاشرت با او آدم را اذیت می‌کند.

    وعده‌های خدا نقد است. همه را نقد معنا کنید. به قول حافظ:

    من که امروزم بهشت نقد حاصل می‌شود
    وعـدة فـردای زاهـد را چـرا باور کـنم







    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  12. تشكرها 2


  13. #37
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1396
    نوشته : 2,082      تشکر : 1,425
    1,868 در 954 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان آنلاین نیست.

    پیش فرض








    همسان شرک به خدا

    پیامبر اکرم(ص) بداخلاقی را
    همسان شرک به خدا قرار داده است.

    چون خداوند در قرآن می‌فرماید:
    اِنَّ اللهَ لا یَغْفِرُ اَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ مادُونَ ذلِکَ
    لِمَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللهِ فَقَدِ افْتَری اِثْماً عَظیماً؛

    خداوند هرگز شرک را نمی‌بخشد و پایین‌تر از آن را
    برای هر کس بخواهد و شایسته بداند می‌بخشد.

    و آن کس که برای خدا شریکی قرار دهد،
    گناه بزرگی مرتکب شده است.

    خدا می‌گوید: من شرک را نمی‌بخشم،
    ولی غیر شرک را می‌بخشم.

    بداخلاقی هم مثل شرک است.
    یعنی مثل شریک قرار دادن برای خدا،
    گناه بزرگی است.

    این است که می‌گوییم:
    بداخلاقی از گناهان کبیره است.

    در هر صورت اخلاق فاسد انسان را جهنمی می‌کند
    و از این بدتر نمی‌شود. فرمودند:

    بر شما باد به حسن خلق؛ که انسان خوش‌خلق حتماً
    به بهشت می‌رود و از بداخلاقی بپرهیزید و فرار کنید؛
    که انسان را جهنمی می‌کند.

    تعبیر «لا محاله» یعنی تضمین شده است که انسان خوش‌اخلاق
    عاقبت بهشتی می‌شود و همراه پیامبر و امامان: است.







    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  14. تشكر

    عهد آسمانى (19-05-1395)

  15. #38
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1396
    نوشته : 2,082      تشکر : 1,425
    1,868 در 954 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان آنلاین نیست.

    پیش فرض








    آتش نقد


    انسان بداخلاق همین الآن هم در آتش است.

    حاج آقای دولابی می‌فرمودند: آیات و روایات را نقد معنا کنید.

    آدم بداخلاق همین الآن یک گلوله آتش است. هم خودش و همدیگران را
    در این آتش می‌سوزاند. آدم بداخلاق همین الآن در فشار قبر است.

    اِنَّ الأَبْرارَ لَفی نَعیمٍ وَ اِنَّ الفُجّارَ لَفی جَحیمٍ؛
    به یقین نیکان در نعمتی فراوان‌اند و بدکاران در دوزخ‌اند.

    یعنی ابرار همین الآن در بهشت‌اند و بدکاران همین الآن در جهنم‌اند.
    وگرنه می‌گفت: بعداً در بهشت‌اند، یا در جهنم‌اند.

    اگر کسی باطن و حقیقت آن‌ها را نگاه کند، می‌بیند. آدم بداخلاق با همه قهر است.
    روح او در فشار است و دیگران را هم در فشار و زحمت قرار می‌دهد.

    یعنی بهانه‌گیر و تنگ‌نظر است.
    معاشرت با او آدم را اذیت می‌کند.

    وعده‌های خدا نقد است. همه را نقد معنا کنید. به قول حافظ:

    من که امروزم بهشت نقد حاصل می‌شود
    وعـدة فـردای زاهـد را چـرا باور کـنم






    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  16. تشكر

    عهد آسمانى (19-05-1395)

  17. #39
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1396
    نوشته : 2,082      تشکر : 1,425
    1,868 در 954 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان آنلاین نیست.

    پیش فرض








    وعدهای خداوند


    وعده‌های خدا عین موعد است.
    ممکن نیست خدا وعده بدهد و ما
    بعد از چند هزار سال دیگر به آن برسیم.

    در حدیث آمده است که «مزد کارگر را
    قبل از این‌که عرقش خشک شود بدهید.»

    و از این بهتر این است که اگر به او مطمئن هستی،
    همان اول صبح مزدش را بدهی تا بانشاط کار انجام بدهد.
    بداند مزدش را پیشاپیش گرفته است.

    خدای متعال هم وفیّ است.
    یعنی به وعده‌هایش وفا می‌کند
    و مزد ا نسان را نقد می‌دهد.

    خدا نسیه‌کاری ندارد. مزد را زود می‌دهد.
    یعنی همان موقعِ عمل می‌دهد. منتهی ما نمی‌بینیم.

    اگر کار خوب می‌کنی و دلت باز می‌شود،
    مسرور می‌شوی و فضای روحت عوض می‌شود؛

    اگر دست روی سر یتیم می‌کشی و احساس آرامش می‌کنی؛
    اگر بر سر مظلوم می‌زنی و پکر می‌شوی و دلت می‌گیرد؛

    این‌ها همه نشانة این است که خداوند مزدت را نقد داده است.
    اگر کسی از شما درخواستی کرد و می‌توانستی
    در خواست او را عمل کنی و نکردی، دلت می‌گیرد.

    اما اگر درخواست او را عملی کردی،
    آرامش وجدان پیدا می‌کنی.







    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  18. تشكر

    عهد آسمانى (19-05-1395)

  19. #40
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1396
    نوشته : 2,082      تشکر : 1,425
    1,868 در 954 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان آنلاین نیست.

    پیش فرض








    درخواست و اجابت

    انسان هر چه بتواند درخواست کسی را رد نکند،
    خوب است. خود قرآن هم فرموده است:
    وَ اَمّا السّائِلَ فَلا تَنْهَرْ؛
    درخواست‌کننده را از خود مران.

    اگر کسی نیاز مادی دارد،یا از شما کمکی
    در حل امورش می‌خواهد، سعی کنید
    او را اجابت کنید.

    امام باقر(ع) فرمودند:
    لَوْ یَعْلَمُ السّائِلُ ما فِی المَسْأَلَةِ ما سَأَلَ اَحَدٌ اَحَداً
    وَلَوْ یَعْلَمُ المُعْطی ما فِی العَطِیَّةِ ما رَدَّ اَحَدٌ اَحَداً؛

    اگر کسی بداند در درخواست کردن چیست،
    کسی از دیگر درخواستی نمی‌کرد.

    و اگر کسی می‌دانست در عطا کردن چیست،
    کسی دیگری را رد نمی‌کرد.

    در سؤال و درخواست ذلت خوابیده است.
    انسان تا می‌تواند به کسی جز خدا رو نزند.

    امام صادق(ع) فرمودند:
    شیعَتُنا مَنْ لا یَسْأَلُ النّاسَ شَیْئاً وَلَوْ ماتَ جُوعاً؛
    شیعة ما کسی است که از مردم چیزی
    درخواست نکند، هر چند از گرسنگی بمیرد.

    هر چه بتوانید به کسی رو نزنید و درخواستی نکنید،
    برد کرده‌اید. اگر مردم بدانند در رد کردن سائل
    چقدر بدی خوابیده است، کسی، کسی را رد نمی‌کرد.
    اگر کسی حاجت مشروعی دارد، تا می‌توانید رد نکنید.






    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  20. تشكر

    عهد آسمانى (19-05-1395)

صفحه 4 از 25 نخستنخست 1234567814 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •