زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
صفحه 8 از 25 نخستنخست ... 45678910111218 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 71 تا 80 , از مجموع 245
  1. #71
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1396
    نوشته : 3,330      تشکر : 3,289
    3,473 در 1,748 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    مراسم تشیع و دفن سعد


    مراسم تشییع سعد بسیار عجیب بود.
    پیامبر بدون عبا و با پای برهنه در تشییع سعد شرکت کردند.

    همة کارهای پیامبر از بالا کنترل شده است
    و همة وجودش عصمت است.

    حضرت گاهی سمت راست تابوت را می‌گرفتند
    و گاهی سمت چپ تابوت را تا به قبر رسیدند.

    شخصاً سعد را در قبر گذاردند
    و روی قبر را پوشاندند و روزنه‌های آن را پر کردند.

    آنگاه فرمودند:
    اِنّی اَعْلَمُ اَنَّهُ سَیَبْلی وَ یَصِلُ الْبِلی اِلَیْهِ وَلکِنَّ اللهَ
    عَزَّوَجَلَّ یُحِبُّ عَبْداً اِذا عَمِلَ عَمَلاً اَحْکَمَهُ؛


    من می‌دانم که قبر کهنه می‌شود و بدن می‌پوسد،
    ولکن خداوند عزوجل بنده‌ای را که هرگاه کاری
    انجام دهد، محکم کاری می‌کند دوست دارد.

    در روایتی از پیامبر خدا(ص) چنین نقل شده است:
    اَسْرَقُ النّاسِ الّذی یَسْرِقُ مِنْ صَلاتِهِ؛
    دزدترین مردم کسی است که از نماز خودش بدزدد.

    کسی که از نمازش می‌زند،
    یا کم می‌گذارد، سارق است.

    هرکاری را باید کامل انجام داد.
    کسانی که از سر و ته کار می‌زنند، مسئول هستند.

    در تمام امور زندگی باید چنین باشیم.
    حتی در درست کردن قبر که کار پیش پا افتاده‌ای
    به نظر می‌آید، باید متعهدانه کار انجام داد






    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  2. #72
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1396
    نوشته : 3,330      تشکر : 3,289
    3,473 در 1,748 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    فشار قبر


    پیامبر خدا سعد بن معاذ را دفن کردند، روی قبر را هم پوشاندند.
    مادر سعد که چنین افتخار بزرگی نصیب فرزند شهیدش شده بود، گفت:
    یا سَعْدُ هَنیئاً لَکَ الجَنَّةَ؛
    ای سعد، بهشت گوارایت باد!

    مادر سعد حق داشت؛ چون افتخار کمی نیست
    که پیامبر بدون کفش و عبا در تشییع فرزندش شرکت کردند
    و بر فرزندش نماز گزاردند.

    در نماز برای میت طلب رحمت و مغفرت می‌کنند
    و پیامبر خدا(ص) چنین کردند و دعای پیامبر حتماً مستجاب است.

    عظمت تشییع و احترام سعد،
    به مادر سعد این اجازه را داد که بگوید:
    بهشت گوارایت باد!

    الآن در روح و ریحان، در بهشت به سر می‌بری.
    اما با کمال تعجب، پیامبر در ذوق مادر سعد زدند و فرمودند:

    یا اُمَّ سَعْدٍ مَهْ لا تَجْزِمی عَلی رَبِّکِ فَاِنَّ سَعْداً قَدْ اَصابَتْهُ ضَمَّةٌ؛
    ای مادر سعد، این‌چنین محکم و قطعی قضاوت نکن
    که سعد مبتلا به فشار قبر شد.

    یعنی ای مادر سعد، این چه حرفی است!
    مگر تو علم غیب داری و از عالم برزخ خبر داری!

    از کجا می‌دانی که سعد در بهشت است؟
    چنین قرص و محکم سخن مگو که عذاب قبر به سراغ سعد آمده است.




    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  3. #73
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1396
    نوشته : 3,330      تشکر : 3,289
    3,473 در 1,748 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض










    چرا سعد با این همه سوابق درخشان و با این تشییع
    با عظمت به فشار قبر مبتلا شد؟

    پیامبر خدا در عظمت تشییع سعد فرمودند:
    اِنَّ المَلائِکَةَ کَانَتْ بِلا رِداءٍ وَ لا حِذاءٍ فَتَأسَّیْتُ بِها؛
    فرشتگان بدون عبا و کفش در تشییع سعد شرکت کردند.
    من هم به آن‌ها تأسی کردم.

    اصحاب پرسیدند:
    علت این‌که شما گاهی سمت راست تابوت را می‌گرفتید
    و گاهی سمت چپ آن را چه بود؟

    فرمودند:
    کانَتْ یَدی فی یَدِ جَبْرئیلَ علیه السلام آخُذُ حَیْثُ یَأخُذ؛
    دست من در دست جبرئیل بود.
    او هر جای تابوت را می‌گرفت، من هم همانجا را می‌گرفتم.

    حضور فرشتگان در نماز و تشییع جنازة سعد شگفت‌آور بود،
    به طوری که پیامبر خدا(ص) فرمودند:
    لَقَدْ وافی مِنَ المَلائِکَةِ لِلصَّلاةِ عَلَیْهِ تِسْعُونَ
    اَلْفَ مَلَکٍ وَ فِیهم جَبْرئیلُ یُصَلُّونَ عَلَیْهِ فقلتُ:
    یا جَبْرئیلُ بِما اسْتَحَقَّ صَلاتَکُمْ عَلَیْه؟ قال:
    بِقرائِةِ «قُلْ هُوَ الله اَحَدٌ» قائِماً وَ قاعِداً وَ
    راکِباً و ماشِیاً و ذاهِباً و جائیاً؛


    نماز بر جنازة سعد مملو از فرشتگان بود.
    نود هزار فرشته که جبرئیل در میان آن‌ها بود،
    بر جنازة سعد نماز گزاردند. از جبرئیل پرسیدم:
    دلیل این‌که این همه فرشته بر سعد نماز خواندند چه بود؟

    جبرئیل گفت: این مقام سعد به خاطر قرائت سورة مبارکة
    «قل هو الله احد» بود که در حال ایستاده
    و نشسته و سواره و پیاده و در حال رفتن
    و برگشتن همواره تلاوت می‌کرد.

    چنین مراسم تشییعی عجیب است!
    در جایی نیامده است که پیامبر بدون عبا
    و با پای برهنه به تشییع کسی رفته باشند.

    نود هزار فرشته در نماز سعد موج می‌زد
    که جبرئیل در میان آن‌ها بود.

    این فرشتگان در تشییع سعد شرکت کردند.
    دست پیامبر در دست جبرئیل و زیر تابوت سعد بود.

    چنین نمازی، چنین تشییعی و چنین موقعیتی
    برای کسی اتفاق نیفتاده است







    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  4. #74
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1396
    نوشته : 3,330      تشکر : 3,289
    3,473 در 1,748 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    بد خلقی با خانواده و فشار قبر

    اما چرا با همة این اوصاف سعد دچار فشار قبر شد.
    اصحاب از پیامبر خدا(ص) پرسیدند:
    یا رسول الله، شما فرمان دادید سعد را غسل دادند. بر او نماز خواندید.
    او را در قبر گذاردید و لحد قبر او را چیدید.

    آن‌گاه فرمودید:
    «اِنّ سَعْداً اَصابَتْهُ ضَمَّةٌ؛
    به راستی که سعد مبتلا به فشار قبر شد.»
    علت چه بود؟

    سعدی که حامی ولایت بود،
    استخوانی در گلوی کفار بود،
    مجاهد بزرگ بود، جانباز و شهید راه خدا بود.

    پیامبر دربارة علت این فشار قبر فرمودند:
    اِنَّهُ کان فِی خُلْقِهِ مَعَ اَهْلِهِ سُوءًا؛
    با خانواده‌اش کمی بداخلاق بود.

    از یکی از بزرگان پرسیدم:
    سعد بن معاذ با این همه ویژگی،
    با آن تشییع با عظمت که نود هزار فرشته
    همراه جبرئیل در کنار پیامبر خدا او را تشییع کردند.

    سعدی که پیامبر بر او نماز خواند،
    برایش دعا کرد، با این وجود چرا مبتلا به فشار قبر شد؟

    فرمودند: چون بداخلاقی حق‌الناس است
    . دل‌هایی را شکسته است که آن دل هنوز ناراحت است.

    اگر سعد از آن‌ها حلالیت طلبیده بود
    و دل‌هایشان را صفا داده بود و چاله‌ها را پر کرده بود،

    قطعاً فشار قبر نداشت،
    ولی گوشه‌های دل خانواده پکر بوده است.
    آن پکری موجب فشار قبر شده است.

    الَّذینَ آمَنوا وَلَمْ یَلْبَسُوا إیمانَهُمْ بِظُلْمٍ اُولئِکَ لَـهُمُ الأمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدونَ؛

    کسانی که ایمان آوردند و ایمان خود را با شرک و ستم نیالودند،
    ایمنی تنها از آنِ آن‌هاست و آن‌ها هدایت یافتگان‌اند.

    خداوند برای ایمانی که نجات‌بخش باشد،
    شرط گذارده است و آن شرط ظلم نکردن است.

    خیلی باید مواظب بود. بداخلاقی هم ظلم است.
    هم ظلم به خود و هم ظلم در حق دیگران.

    بداخلاقی هم اعمال خوب انسان را ضایع می‌کند
    و هم موجب فشار قبر می‌شود





    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  5. #75
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1396
    نوشته : 3,330      تشکر : 3,289
    3,473 در 1,748 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    مراقبت در معاشرت باخانواده


    مرحوم آیت الله سیبویه می‌فرمودند:
    خانم من علویه بود و برایم فرزندان زیاد آورد.

    چند سال آخر عمرش نابینا بود.
    کمر بستم و به خاطر خدا در این مدت
    در خدمت این خانم بودم.

    خدمت مهم است،
    ولی مهم‌تر از آن این است
    که خدمت‌هایمان را آتش نزنیم.

    ایشان می‌فرمود: مرتب دعا می‌کردم که خدایا،
    نکند من گاو نُه مَن شیرده باشم!

    در این چند سال، همة دغدغة من همین مطلب بود
    که مثل گاوی که نه من شیر می‌دهد،
    ولی آخر کار یک لگد به ظرف شیر می‌زند
    و همه را ضایع می‌کند، نباشم.
    کاری نکنم که اجرم ضایع شود.

    مبادا با او تندی یا بداخلاقی کنم.
    خدا هم توفیق داد که ظرف این مدت
    در خدمت ایشان باشم.

    باید مواظب بود که کارهای ارزشمند
    خودمان را با منت و آزار و اذیت و تندی
    و بداخلاقی هدر ندهیم.

    مراقب اخلاق خود باشیم.
    خداوندا، به همة ما اخلاق پسندیده عنایت بفرما





    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  6. #76
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1396
    نوشته : 3,330      تشکر : 3,289
    3,473 در 1,748 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    جلسه چهارم

    مراقبت در معاشرت باخانواده


    اشاره


    اِنَّ الْعَبْدَ لَیَبْلُغُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ عَظیمَ دَرَجاتِ الآخِرَةِ
    وَ شَرَفَ المَنازِلِ وَ اِنَّهُ لَضَعیفُ الْعِبادَةِ؛


    بی‌گمان بنده با حسن خلقش به درجات بلند
    و منازل شریف آخرت نایل می‌شود،
    هر چند در عبادت ضعیف باشد.


    سنگینی میزان اعمال


    میزان اعمال یکی از مواقف بسیار مهم در روز قیامت است.
    در آن موقف اعمال انسان سنجیده و ارزش‌گذاری می‌شود.

    برخی از چیزها موجب می‌شود
    که میزان حسنات انسان سنگین شود.

    وجود آن‌ها انسان را مایه‌دار می‌کند.
    در حقیقت میزان در وجود خود انسان است.

    یعنی با وجود آن چیزها انسان رشد و کمال پیدا می‌کند
    و ارزش وجودی او افزایش می‌یابد.

    محبت و ولایت اهل‌بیت:
    تسبیحات اربعه، حسن خلق
    و صلوات بر محمد و آل محمد
    از اموری است که میزان حسنات
    انسان را سنگین می‌کند.

    از رسول خدا(ص) چنین روایت شده است:
    خَمْسٌ ما اَثْقَلَهُنَّ فِی الْمیزانِ سُبحان اللهِ
    وَ الحَمْدُ لله وَلا اله اِلّا الله وَ اللهُ اَکبرُ
    وَ الوَلَدُ الصّالح یُتَوَفّی لِمُسْلِمٍ فَیَصْبرُ وَ یَحْتَسِبُ؛


    پنج چیز است که در میزان اعمال
    بسیار سنگین و ارزشمند است:

    «سبحان الله» و «الحمد لله» و «لا اله الا الله» و «الله اکبر»

    و فرزند صالح مسلمانی که از دنیا رفته

    و او در مرگش صبر نموده و به حساب خدا گذارده است.

    ما یُوضَعُ فِی میزانِ امْرِیءٍ یَوْمَ القیامَةِ اَفْضَلُ مِنْ حُسْنِ الخُلْقِ؛

    در روز قیامت چیزی بهتر و برتر از حسن خلق
    در میزان انسان نهاده نمی‌شود.

    از امام محمد باقر(ع) نیز چنین نقل شده است:
    اَثْقَلُ ما یُوضَعُ فِی المیزانِ یَوْمَ القیامَةِ الصَّلاةُ عَلی مُحَمَّدٍ و اهل‌بیتهِ؛
    سنگین‌ترین چیزی که روز قیامت در میزان گذارده می‌شود،
    صلوات بر محمد و اهل‌بیت اوست






    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  7. #77
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1396
    نوشته : 3,330      تشکر : 3,289
    3,473 در 1,748 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    کمبود اخلاق



    بداخلاقی پدیده‌ای است
    که همة خوبی‌ها را از بین می‌برد.

    اگر کم باشد، با فشار قبر جبران می‌شود،
    و چنانچه زیاد باشد، انسان را جهنمی می‌کند.

    اگر می‌بینیم در روایات، بهشت و جهنم
    منوط به اخلاق خوب و بد است،
    این حاکی از اهمیت اخلاق است.

    حسن خلق را باید به عنوان یک امر واجب تلقی کرد،
    بلکه از نماز و روزه و خمس و زکات و حج هم واجب‌تر است.

    کسانی که با امامان، دشمنی کردند
    و آن‌ها را به شهادت رساندند،
    همه اهل نماز بودند.

    روزه می‌گرفتند، حج می‌رفتند
    و نماز جمعه می‌خواندند.

    آنچه آنان را به این رذالت کشاند،
    کمبود اخلاق بود.

    اگر یک صفت اخلاقی در آن‌ها بود،
    آیا می‌توانستند این کارها را انجام دهند؟

    اگر رحم و گذشت داشتند،
    آیا می‌توانستند به چنین فجایعی دست بزنند؟

    اگر سخاوت داشتند، آیا می‌توانستند آب ندهند؟
    آن‌ها از نظر اخلاقی در تنگنا بودند








    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  8. #78
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1396
    نوشته : 3,330      تشکر : 3,289
    3,473 در 1,748 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    فلسفه احکام


    تمام احکام و واجبات مقدمة اخلاق و صفات خوب است.
    مرحوم فیض کاشانی از احکام تعبیر به فقه اصغر می‌کند
    و از اخلاق تعبیر به فقه اکبر.

    نماز با همة گستردگی و آداب و شرایط و فضیلتش
    برای این است که ادب و تواضع بیاورد.

    فاطمة زهرا(س) در خطبة فدکیه می‌فرمایند:
    فَجَعَلَ اللهُ الإیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرکِ وَ الصَّلاةَ
    تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ
    وَ نَماءً فِی الرِّزْقِ وَ الصّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ وَ الحَجَّ تَشییداً لِلدّینِ؛


    خداوند ایمان را برای تطهیر و پاک شدن قلوب شما از شرک،
    و نماز را برای پیراستن شما از کبر، و زکات را
    برای پاکی جان و زیاد شدن رزق، و روزه را برای
    پایداری اخلاص، و حج را برای برپا داشتن دین قرار داد.

    نظیر این روایت نیز از رسول خدا(ص)
    و امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است.

    نماز تکبر و نخوت را از انسان می‌زداید
    و تواضع و خضوع به بار می‌آورد
    و سجده اوج خضوع در برابر پروردگار است.

    روزه صبر و اراده را در ما تقویت می‌کند
    و اخلاص را پایدار می‌سازد.
    زکات جان آدمی را از تعلقات دنیوی
    پاک و مطهر می‌کند.

    و فلسفة مهم حج برپایی دین در زندگی انسان
    و خود شکستگی و از خود بیرون آمدن است.

    همین‌که باید لباس‌ها و مظاهر دنیوی را از تن بیرون
    کرد و با یک لنگ و حوله به سر برد،
    تعین‌ها و تشخص‌ها شکسته می‌شود.

    هنگامی که انسان در سعی با پای برهنه
    هروله‌کنان حرکت می‌کند؛
    کبر و نخوت او فرو می‌ریزد.

    امام صادق(ع) فرمودند:
    ما مِنْ بُقْعَةٍ اَحَبُّ اِلَی اللهِ
    مِنَ المَسْعی لِاَنَّهُ یُذَلُّ فیها کُلُّ جَبّارٍ؛

    نزد خداوند هیچ مکانی محبوب‌تر از محل سعی نیست؛
    چرا که هر گردنکشی در آن خوار می‌شود.

    یعنی تجبّر و گردنکشی انسان در هم می‌شکند
    و نفسی ذلیل و افتاده پیدا می‌کند.

    امر به معروف و نهی از منکر
    صفت خیرخواهی را در انسان افزایش می‌دهد.

    چنان‌که در خطبة فدکیه به آن اشاره شده است:
    وَ الأمْرَ بِالمَعروفِ مَصْلَحَةً لِلْعامَّةِ؛
    و امر به معروف را برای مصلحت و خیرخواهی همگان قرار داد.

    خمس و زکات دست دهندگی و سخاوت به وجود می‌آورد
    و انسان را از صفت بخل پاک می‌کند.

    امام عصر(ع) فرمودند:
    وَ اَمّا اَمْوالُکُمْ فَلا نَقْبِلُها اِلّا لِتَطَهَّرُوا؛
    اما اموال شما را نمی‌پذیریم، مگر برای این‌که شما پاک شوید.
    کسی که سخاوت ندارد، هیچ ندارد.

    امیرالمؤمنین(ع) فرمودند:
    خَلَّتانِ لا تَجْتَمِعانِ فی قَلْبِ مُؤْمِنٍ سُوءُ الخُلْقِ وَ الْبُخْلُ؛
    دو خصلت است که در قلب مؤمن جمع نمی‌شود: بداخلاقی و بخل.
    یعنی کسی که دارای این دو خصلت باشد، مؤمن نیست





    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  9. #79
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1396
    نوشته : 3,330      تشکر : 3,289
    3,473 در 1,748 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    به دنبال بهترین ها


    انسان ذاتاً همیشه به دنبال بهترین‌هاست.
    از رفیق بهترین آن‌ها را می‌خواهد.
    به دنبال بهترین همسر است.

    از کتاب، از استاد، از شغل،
    از مسکن به دنبال بهترین‌هاست.

    اگر در گزینش‌ها هم بهترین‌ها را انتخاب می‌کرد،
    این‌قدر درجا نمی‌زد، یا عقب گرد نمی‌کرد.

    عیب ما این است که به آنچه هست بسنده می‌کنیم.
    اگر دیدیم چیزی یک مقدار بهتر است،
    باید به دنبال آن باشیم و گرنه به خودمان ظلم کرده‌ایم.

    به قول حاج آقای دولابی:
    باید از گوسفندان یاد بگیریم.

    وقتی برای آب خوردن بر سر نهر یا چشمه‌ای می‌روند،
    بالای چشمه و نهر که آبش زلال‌تر است را انتخاب می‌کنند
    و از یکدیگر برای رسیدن به آب بالاتر پیشی می‌گیرند.

    اکنون که باید به دنبال بهترین‌ها باشیم
    و از هر چیزی بهترین آن را برگزینیم،

    سؤال اینجاست که بهترین خوبی‌ها چیست؟

    امام حسن مجتبی(ع) در حدیثی زیبا
    این پرسش را پاسخ می‌دهند:
    اِنَّ اَحْسَنَ الحَسَنِ الخُلْقُ الحَسَنِ؛
    بی‌تردید بهترین و زیباترین
    خوبی‌ها و زیبایی‌ها خلق زیباست.

    خود امام حسن و امام حسین(س)
    هم مظهر خلق حسن بودند.
    ما نیز باید پیرو آن بزرگواران باشیم





    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





  10. تشكر

    زینبِ فاطمه (09-07-1395)

  11. #80
    مدير بخش
    سمن بویان آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1396
    نوشته : 3,330      تشکر : 3,289
    3,473 در 1,748 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سمن بویان هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    عبادت و اطاعت


    ما نباید خشک مقدس و عبادتی باشیم،
    بلکه باید ولایتی و اطاعتی باشیم.

    هم حرف گوش کنیم و هم
    دنباله‌رو اهل‌بیت باشیم.

    باید با محبت و ولایت اهل‌بیت زندگی کنیم.
    عبادت بدون ولایت و پیروی از
    سیره و اخلاق اهل‌بیت: ارزشی ندارد،
    بلکه انسان را سرنگون می‌کند.

    به ما فرموده‌اند: عبادت و اطاعت.
    شیطان عبادت داشت، ولی اطاعت نداشت.

    دیدید که چهار هزار سال عبادت کرد،
    ولی چون اطاعت و انقیاد نداشت، سرنگون شد.

    تکبر و خود برتربینی، او را به زمین زد.
    به عبادت خودش مغرور شد.

    در این‌باره از امام صادق(ع) چنین روایت شده است:
    الإسْتِکْبارُ هُوَ اَوَّلُ مَعْصیةٍ عُصِیَ اللهُ بِها.

    قال علیه السلام: فَقال اِبلیسُ رَبِّ اُعْفُنی مِنَ السّجودِ
    لآدَمَ وَ اَنَا اَعْبُدُکَ عِبادَةً لَم یَعْبُدْکَها مَلَکٌ مُقَرَّبٌ
    وَ لا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ فَقالَ جَلَّ جَلالُهُ لا حاجَةَ لی
    فی عِبادَتِکَ اِنّما عِبادتی مِنْ حَیْثُ اُریدُ لا مِنْ حَیْثُ تُریدُ؛

    تکبر ورزیدن نخستین معصیتی بود
    که خداوند به وسیلة آن معصیت شد.

    حضرت فرمودند: (آن‌گاه که خداوند
    به فرشتگان به سجد بر آدم فرمان داد،)

    ابلیس گفت: پروردگارا!
    مرا از سجده بر آدم معاف بدارد.

    به جای آن به گونه‌ای عبادت خواهم کرد
    که هیچ فرشتة مقرب و پیامبر مرسلی
    تو را آن‌گونه عبادت نکرده باشد.

    خداوند فرمود: من نیازی به عبادت تو ندارم.
    عبادت من باید به گونه‌ای باشد که من می‌خواهم،
    نه به گونه‌ای که تو می‌خواهی.




    زیبــــــــــــــائــــــ ــــــی  اخــــــــــــلاق
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





صفحه 8 از 25 نخستنخست ... 45678910111218 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •