رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان)
صفحه 6 از 6 نخستنخست ... 23456
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 59 , از مجموع 59
  1. #51
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,785      تشکر : 57,597
    171,633 در 50,188 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    به سوی بهشـت

    در ادامه می‌فرمایند: «اَیُّهَاالنّاسُ مَنْ حَسَّنَ مِنْكُمْ فی هذَا الشَّهْرِ خُلْقَهُ كانَ لَهُ جَوازٌ عَلَی الصِّراطِ یَوْمَ تَزِلُّ فیهِ الْاَقْدامُ» هر کس توانست در این ماه اخلاق خود را نیكو كند، آن خُلق نیکو جواز عبور از صراط است در روزی كه قدم‌ها در صراط لغزان است و امكان سقوط در جهنم بسیار.

    پل صراط بر روی جهنم است و به بهشت ختم می‌شود، اگر كسی در آن بلغزد در جهنم سقوط می‌كند. می‌فرمایند: هرکس سیر معنوی به سوی بهشت را می‌خواهد، شرطش این است كه در این ماه خُلق خود را نیكو كند. زیرا عالی‌ترین مرحله برای نجات، اخلاق نیكو است و در ماه رمضان زمینه‌ی رسیدن به چنین صفاتی بیشتر فراهم است. رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «برترین مؤمن کسی است که بهترین اخلاق را داشته باشد»(67) و نیز می‌فرمایند:

    «حُسن خُلق مانند خورشید که یخ را ذوب می‌کند، گناهان را ذوب می‌نماید»(68) می‌فرمایند: «هرچه در قیامت در میزان انسان بگذارند به حُسن خُلق نخواهد رسید».(69) آیا در شرایطی که می‌توان به چنین روحیه‌ای نایل شد نباید همّت خود را به‌کار گیریم؟

    سپس می‌فرمایند: «وَ مَنْ خَفَّـفَ مِنْكُمْ فی هذَاالشَّهْرِ عَمّا مَلَكَتْ یَمیـنُهُ، خَفَّفَ اللهُ عَلَیْهِ حِسابَهُ» هركس از شما تكالیف افرادی را كه زیردست شمایند و با شما ارتباط دارند، سبك كند، خداوند حساب او را آسان می‌نماید.

    به همسرتان كم‌تر دستور داده و انتظاراتتان را از همدیگر کم کنید، همین‌طور به هر کس که به نحوی با شما ارتباط دارد باید آسان بگیرید، بار سنگین بر دوش افرادِ تحت نظرتان نگذارید، تا زمینه‌ی سبكبالیِ‌تان فراهم ‌شود.





    رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. #52
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,785      تشکر : 57,597
    171,633 در 50,188 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض










    رهایی از غضب خدا

    در فراز بعدی می‌فرمایند: «وَ مَنْ كَفَّ فیهِ شَرَّهُ، كَفَّ اللهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یَوْمَ یَلْقاهُ» كسی كه در این ماه شرّش را از بقیه كم كند، روز قیامت كه خداوند او را ملاقات می‌كند، غضبش را از او باز می‌دارد. إن‌شاءالله در این ماه سعی كنیم به مقامی برسیم كه سایر مردم از دست و زبان ما اَمن باشند و روحیه‌ی محبت و خدمت نسبت به مردم را در خودمان رشد دهیم. هر اندازه به خدا نزدیك‌تر شویم علاقه به بندگان خدا در ما بیشتر می‌شود و هر اندازه به بندگان خدا بیشتر ابراز علاقه کنیم زمینه‌ی قرب خود به خدا را بیشتر فراهم کرده‌ایم.

    متأسفانه ارتباط اكثر ما با اطرافیان بدون نیش و كنایه نیست، چون روحمان در صلحِ كل با بندگان خدا قرار ندارد. حضرت در این فراز می‌فرمایند: روحیة لجبازی را كنار بگذارید و عصبانیّت نسبت به خلق خدا را رها كنید، تا خداوند هم غضب خود را از شما بر‌دارد. نگو غضب من نسبت به آن‌كس كه به او غضب كرده‌ام منطقی است و واقعاً به جهت كارهای غلطِ طرف نسبت به او غضب كرده‌ام، غضب خدا نسبت به گناهان تو حتماً منطقی‌تر است، عرض بنده این است؛ آنگاه كه بنا دارید از سر لجبازی و یا به هر دلیل دیگر، فردی را اذیت كنید، به‌خاطر بزرگداشت ماه رمضان چنین كاری را انجام ندهید زیرا سایه‌ی رقابت‌ها، شما را از نوشیدنِ نور حق باز می‌دارد، خود را از لجبازی‌ها و رقابت‌ها و کینه‌ها آزاد كنید تا نور حق نصیب شما شود. گفت:
    این سخن‌های چو مار و کژدمت
    مار و کژدم می‌شود گیرد دمت


    این‌ها نمی‌گذارد به عالم قرب و معنویت صعود کنید. وقتی از خودخواهی و خودبینی آزاد شدیم لطف حق در جان ما منعکس می‌شود. گفت:

    بودِ من ابر است و پرده است و كثیف
    ز انعكاس لطف حق او شد ضعیف

    حالا باید با پذیرفتن دستور پیامبر(ص) و به‌دست‌آوردن اخلاق نیكو، آن نوع بودنی را كه مانع انعكاس لطف حق در جانمان می‌شود، تغییر دهیم.
    در دعای مكارم‌الاخلاق از امام‌سجاد(ع) داریم كه حضرت از خدا تقاضا می‌كنند به ایشان توفیق دهد به آن‌هایی‌كه از او بریده‌اند با سرزدن به آن‌ها جواب دهد، «وَ اُكافِی مَنْ قَطَعَنِی بِالصلة» و در مورد آن‌هایی كه پشت سر حضرت غیبت كرده‌اند، نه‌تنها غیبت‌شان را نكند، بلكه ذكر خیرشان را بگوید «وَ اُخالِفَ مَنِ اغْتابَنِی اِلی حُسْنِ الذِّكر» و نسبت به آن‌هایی كه اموال‌ حضرت را تهدید كرده‌اند و او را از اموال خود محروم كرده‌اند، نه‌تنها محروم‌شان نكند، بلكه به آن‌ها بخشش هم بكند «وَ اُثیبَ مَنْ حَرِمَنی بِالْبَذْل».

    این را می‌گویند نیكوگردانیدن خلق و خوی. پس توصیه‌ی پیامبرخدا(ص) را در این ماه فراموش نكنید كه فرمودند: هركس در این ماه خُلق خود را نیكو گرداند، برای او جواز عبور از صراط هست، در روزی كه قدم‌ها از صراط لغزان است. إن‌شاءالله بناست در این ماه خُلق ما خیلی نیكو بشود، وگرنه چنین دستوری به ما نمی‌دادند.

    ما با اندك بهانه‌ای دشمن سازی می‌كنیم. اخلاق‌مان طوری است كه اگر آن آقا برای‌ما جا باز نكرد، از دستش عصبانی می‌شویم. یا اگر سلیقه‌اش با ما ‌نخواند، مایلیم نابود شود. ما چنین روحیه‌ای داریم، قبول كنید كه ماها خیلی زود با همه دشمن می‌شویم. حضرت می‌فرمایند: بیا در ماه رمضان، طوری خود را تغییر بده كه با همه رفیق بشوی. زیرا اگر روحیه انسان طوری شد که شرّش را از بقیه برداشت خداوند در روز قیامت غضبش را از او برمی‌دارد. آری، ما با اندك بهانه‌ای تحت تأثیر وسوسه‌های شیطان، دشمن سازی می‌كنیم و بعد قلب خود را گرفتار آن دشمنی‌ها می‌نماییم، در حالی‌كه دشمن را به دوست تبدیل كردن، كار اصحاب رمضان است و همّتی رمضانی می‌طلبد.

    مقام معظم رهبری«حفظه‌الله» در بیست و دومین سالگرد رحلت امام‌خمینی(رض) توصیه می‌کنند:«اگر به نام انقلابی‌گرى، به نام عدالت‌خواهى، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به كسانى كه از لحاظ فكرى با ما مخالفند، اما می‌دانیم كه به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت كردیم، آن‌ها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. اگر بخواهیم به نام انقلابی‌گرى و رفتار انقلابى، امنیت را از بخشى از مردم جامعه و كشورمان سلب كنیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. در كشور آراء و عقاید مختلفى وجود دارد. اگر چنانچه یك عنوان مجرمانه‌اى بر یك حركتى، بر یك حرفى منطبق شود، این عنوان مجرمانه البته قابل تعقیب است؛ دستگاه‌هاى موظف باید تعقیب كنند و می‌كنند؛ اما اگر عنوان مجرمانه‌اى نباشد، كسى است كه نمی‌خواهد براندازى كند، نمی‌خواهد خیانت كند، نمی‌خواهد دستور دشمن را در كشور اجرا كند، اما با سلیقه‌ى سیاسى ما، با مذاق سیاسى ما مخالف است، ما نمی‌توانیم امنیت را از او دریغ بداریم، عدالت را دریغ بداریم؛ «و لایجرمنّكم شنئان قوم على الّا تعدلوا». قرآن به ما دستور می‌دهد و می‌گوید: مخالفت شما با یك قومى، موجب نشود كه عدالت را فرو بگذارید و فراموش كنید. «اِعْدِلُوا»؛ حتّى در مورد مخالف هم عدالت به خرج دهید. «هو اقرب للتّقوى»؛ این عدالت، نزدیك‌تر به تقواست. مبادا خیال كنید تقوا این است كه انسان مخالف خودش را زیر پا له كند؛ نه، عدالت ورزیدن با تقوا موافق است. همه هوشیار باشیم، همه بیدار باشیم. این بُعد هم نباید ابعاد دیگر را در سایه قرار بدهد».(70)

    قرآن می‌فرماید: «اِدْفَعْ بالَّتی هِیَ اَحْسَن، فَاِذَاالَّذی بَیْنَكَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ كَاَنَّهُ وَلِیٌّ حَمیمٌ»(71) بدی را با خوبی - آن‌هم با بهترین نوع خوبی- دفع کن كه در این حالت بین تو و آن‌كسی كه دشمنِ تو بود دوستی- آن‌هم گرم‌ترین نوع دوستی‌ها- ظهور می‌کند. در این رابطه دعای شریف مکارم الاخلاق از حضرت سجاد(ع) بسیار کارساز است.(72) بدانید حُسن خُلق سرمایه‌ی بزرگی است و در ماه رمضان می‌توان آن را برای خود ایجاد كرد و در آن حال انوار همه‌ی بهشت‌ها در قلب ما تجلی می‌کند، إن‌شاءالله.





    رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  3. #53
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,785      تشکر : 57,597
    171,633 در 50,188 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض










    كرامت در قیامت


    حضرت در ادامه می‌فرمایند: «وَ مَنْ اَكْرَمَ فیهِ یَتیماً، اَكْرَمَهُ اللهُ یَوْمَ یَلْقاهُ» هركس در این ماه یتیمی را اكرام كند، خداوند روزی كه او را ملاقات كند، اكرامش خواهد كرد. زیرا در عالَم قیامت آن گاه که حضرت حق با وجه «واحد قهار» ظهور می‌کند همه در محضر او خوار و كوچك‌ خواهند بود مگر آن‌هایی كه حضرت حق اراده كرده تا مورد احترام باشند و پیامبر(ص) می‌فرمایند: راه اكرام در قیامت، اكرام یتیمان است. وقتی انسان پشت و پناه كسانی باشد كه پشت و پناهشان را از دست داده‌اند، در آن روزی كه انسان هیچ پشت و پناهی ندارد، خداوند پشت و پناه او خواهد بود.

    در قرآن به آن‌هایی كه فكر می‌كنند مال دنیا وسیله‌ی كرامت و بزرگی است، می‌فرماید: «كَلاّ بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْیَتیم»(73) چنین نیست، شما در ارزیابی‌هایتان نسبت به اموالی كه در اختیار دارید، غلط فکر کرده‌اید زیرا آن اموال را وسیله‌ی اكرام یتیمان و اطعام مسكینان قرار نداده‌اید. ملاحظه کنید که فرمود: یتیم را اكرام نکردید چون یتیم نان نمی‌خواهد، احترام و پشت و پناه می‌خواهد.

    در مورد مسكین فرمودند: اطعام كنید، ولی یتیم را فرمود: احترام و اكرام نمایید، و در آیات 15 و 16 سوره‌ی مبارك فجر می‌فرماید: ملاک‌های ارزش‌گذاری‌هایتان را تغییر دهید تا افراد به جهت ثروت‌شان مورد احترام نباشند.

    در این ماه باید یك كاری بكنیم كه حرمت و احترام یتیمان در چشم و قلب ما بالا برود. هركسی باید یك كاری بكند، ما باید كاری كنیم كه حرمت یتیمان در این ماه به شكلی چشم‌گیر ذهن‌ها را اشغال كند و در مورد یتیمان تجزیه و تحلیلی الهی پیدا كنیم تا مورد احترام ما باشند و نه مورد ترّحم ما.

    به ما فرمود: یتیمان را اكرام كنید. اشتباه از ما است كه سریعاً جای اكرام، اطعام می‌گذاریم، خود خدا كه می‌توانست بگوید اطعام كنید، ولی می‌فرمایـد: «كَلاّ بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْیَتیم، وَ لا تحاضُّونَ عَلی طَعامِ الْمِسْكِین» شما در مورد جایگاهِ دارایی‌هایتان اشتباه می‌كنید و لذا یتیم را اكرام نمی‌نمایید و از آن طرف هم تشویق نمی‌كنید تا مردم مسكینان را اطعام كنند‌. به‌هر حال حضرت توصیه می‌كنند كه هركس در این ماه یتیمی را اكرام كند در قیامت كه خداوند را ملاقات می‌كند مورد تكریم خداوند قرار می‌گیرد. عمده دقت در برنامه‌ریزی‌ها است جهت اكرام یتیمان و از این کار سرسری نگذریم.





    رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  4. #54
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,785      تشکر : 57,597
    171,633 در 50,188 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اتصال به رحمت الهی

    می‌فرمایند: «وَ مَنْ وَصَلَ فیهِ رَحِمَهُ، وَصَلَهُ اللهُ بِرَحْمَتِه یَوْمَ یَلْقاهُ وَ مَنْ قَطَعَ فیهِ رَحِمَهُ، قَطَعَ اللهُ عَنْهُ رَحْمَتَـهُ یَوْمَ یَلْقاهُ» هركس در این ماه به رَحِم و آشنایان خود وصل شود، خداوند او را در روزی كه ملاقاتش می‌كند، به رحمت خودش متصل می‌گرداند و هركس در این ماه با ارحامش قطع رابطه كند، خداوند رحمت خود را در قیامت از او قطع می‌كند.

    با توجه به این‌كه این دستور را دوباره تكرار می‌كنند معلوم است رمزی در آن است و كمال خاصی در این كار در ماه رمضان نهفته است. به طوری كه حضرت می‌فرمایند: ارتباط با ارحام در این ماه موجب ظهور رحمت حضرت پروردگار در ابدیت انسان می‌شود، معلوم است كه یك عنایت خاصی به صله‌ی رَحِم در این ماه دارند و این كار كمالات خاصی را در پی دارد.

    ما وقتی جایگاه پربركت صله‌ی رحم را می‌فهمیم كه آثار شوم قطع رحم را متوجه باشیم، طبق دستور الهی ما حتی با محارم گناهكار خود باید طوری برخورد كنیم كه منجر به قطع رحم نشود. شما در نظر بگیرید؛ وقتی فرزند یکی از خلفا به امام می‌گوید: پدرم به امیرالمؤمنین ‌علی(ع) توهین كرده است، حكمش چیست ؟ حضرت می‌فرمایند: حكمش قتل است.

    می‌گوید: اجازه می‌دهید او را به قتل برسانم؟ می‌فرمایند: تو، نه! چون عمرت كوتاه می‌شود. اتفاقاً پدرش را كشت و بعد از یك‌سال هم خودش كشته شد. ملاحظه کنید امام معصوم می‌فرمایند: حكم این ملعون قتل است، با این همه وقتی پسرش حكم خدا را اجراكرد و ثواب آن را برد از آثار وضعی مقابله با رَحِمِ خود در امان نماند. پیامبر خدا(ص) می‌خواهند ما از محرومیتی که با قطع رَحِم پیش می‌آید، نجات پیدا كنیم.

    همان‌طور که اگر كسی در این ماه صله رَحِم بكند، خداوند روز قیامت با او از سر رحمت برخورد می‌كند، قطع رَحِم موجب محرومیت از رحمت حضرت حق می‌شود، آن‌هم در قیامت و در آن شرایط ابدی گویا قطع رحم، رحمت حضرت حق را تا ابد از انسان قطع می‌كند.





    رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  5. #55
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,785      تشکر : 57,597
    171,633 در 50,188 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    دوری از آتش

    سپس پیامبر(ص) می‌فرمایند: «وَ مَنْ تَطَوَّعَ فیهِ بِصَلوةٍ كَتَبَ اللهُ لَهُ بَرائَةً مِنَ النّارِ» اگر كسی در این ماه یك نماز مستحبی بخواند، خداوند دوری از آتش را برای او می‌نویسد.

    شرطش آن است كه با اعتماد به سخن خدا و پیامبر(ص)، كار را شروع كنیم و این‌که بدانیم در این ماه زمینه‌ی صعود اعمال فراهم است. پس باید فرصت را غنیمت شمرد و از طریق نماز، راهی را كه خداوند در این ماه به‌سوی بندگانش باز كرده، بر جان خود بگشائیم و پس از گشوده شدن آن راه، تلاش کنیم مسدود نشود.

    می‌فرمایند: «وَ مَنْ اَدّی فیهِ فَرْضاً كانَ لَهُ ثَوابُ مَنْ اَدّی سَبْعیـنَ فَریضَةً فیما سِواهُ مِنَ الشُّهُورِ» اگر كسی در این ماه عمل واجبی را انجام بدهد، ثواب آن عمل هفتاد برابر آن عمل در ماه‌های دیگر است.

    چون حجاب‌ها در این ماه برداشته شده و لذا روح به راحتی با حقیقتِ واجبات ارتباط برقرار می‌كند و برای انسان زمینه را در ماه‌های دیگر فراهم می‌نماید.





    رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  6. #56
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,785      تشکر : 57,597
    171,633 در 50,188 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض











    عامل سنگین‌شدن میزان

    حضرت رسول(ص) در ادامه می‌فرمایند: «وَ مَنْ اَكْثَرَ فیهِ مِنَ الصّلَواةِ عَلَیَّ ثَقَّل‌اللهُ میزانَهُ یَوْمَ تَخَفُّ الْمَوازینُ» اگر كسی در این ماه بر من صلوات بفرستد، در روزی كه میزان‌ها سبك است، میزان او سنگین است.

    از آن‌جایی که در قیامت فقط حق سنگین است، اگر كسی در آن عالَم میزانش سنگین بود، یعنی جانش از انوار الهی بهره‌مند است. حیف كه ما همین‌طور از این‌ دستورات، ساده می‌گذریم. فكر می‌كنیم پیامبر(ص) همین طوری این‌ها را گفته‌اند. در حالی كه باید متوجه باشیم نور وجود مقدس پیامبر(ص) همان حقیقت دنیا و آخرت ‌است و بر این اساس تمام دستوراتشان در رابطه‌ی با دنیا و آخرت ما داده می‌شود.

    صلوات بر پیامبر و آل پیامبر(ص) هزاران هزار بركت دارد. روح انسان را با خدا و ملائكه الهی هماهنگ می‌كند. خداوند می‌فرماید: «اِنَّ ‌اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی‌النَّبی، یا اَیُهَاالَّذینَ آمنوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»(74) خداوند و ملائكه بر پیامبر صلوات می‌فرستند، ای مؤمنان شما هم بر او صلوات بفرستید و با تمام وجود تسلیم فرامین او باشید. صلوات بر پیامبر و آل او(ع)، یك نحوه سپاس‌گزاری از آن‌هاست كه چگونه تلاش كردند تا قلب مبارکشان دریچه‌ی رحمت بزرگ الهی به‌سوی خلق باشد و خداوند از طریق آن‌ها دینش را به ما برساند. صلوات بر پیامبر و آل او(ع) اظهار یك‌نوع وفاداری است كه با فرستادن صلوات بر آن‌ها اعلام می‌كنیم: ما دائماً نسبت به شما وفاداریم. صلوات عامل یك‌نوع ارتباط قلبی با آن ذوات مقدسه خواهد شد. و بسیاری نكات دیگر كه باید در جای دیگر مورد بررسی قرار گیرد.(75) عمده آن است كه با صلوات، رابطه‌مان را با پیامبر(ص) و اهل بیت آن حضرت(ع) حفظ كنیم و میزان خود را در قیامت سنگین نمائیم، چون قرآن می‌فرماید: «فَاَمّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازینُهُ، فَهُوَ فِی عِیشَةٍ راضِیةٍ»(76) آن‌هایی در قیامت از حیات ابدیِ خود راضی‌اند كه موازینشان در آنجا سنگین باشد.

    خوارزمی در مناقب از ابوعلقمه نقل کرده که روزی پیامبر(ص) نماز صبح را با ما گزارد و بعد رو به ما کرد و فرمود: «ای یاران! من دیشب عموی خود حمزه و برادرم جعفر را در خواب دیدم، از ایشان پرسیدم؛ فدایتان شوم کدام اعمال را برتر یافتید؟ گفتند: بهترین اعمال را در سه چیز یافتیم: صلوات بر شما، آب‌دادن به تشنگان و دوستیِ علی‌بن ابی‌طالب(ع)‌.

    همین قدر معلوم است كه صلوات فرستادن برپیامبر(ص) یکی از عوامل رونق بخشیدن به حیات ابدی ما است و میزان‌مان را سنگین و گشایش‌هایی در زندگی قیامتی برایمان ایجاد می‌نماید.




    رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  7. #57
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,785      تشکر : 57,597
    171,633 در 50,188 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض











    قرآن؛ راهی گشوده شده بین عبد و ربّ


    حضرت در ادامه در خطبه‌ی شعبانیه می‌فرمایند: «وَ مَنْ تَلا فیهِ أیَةً مِنَ الْقُرانِ، كانَ لَهُ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ خَتَمَ القُرانَ فی غَیْرِه مِنَ الشُّهُورِ» و هركس در این ماه آیه‌ای از قرآن تلاوت كند، برای او برابر پاداش كسی است كه در ماه‌های دیگر ختم قرآن كند.

    زیرا در این ماه حجابِ بین عبد و ربّ به لطف حضرت پروردگار، برداشته شده تا عبد بدون موانع با كتاب خدا و كلمات حضرت حق ارتباط پیدا كند. وقتی خداوند بنده‌اش را آماده ارتباط با پروردگارش كرد، آن بنده نكاتی از كتاب خدا را متوجه می‌شود كه در شرایط دیگر برای به‌دست آوردن آن نكات باید تلاش بیشتری می‌كرد و از طرفی چون در ماه رمضان به اشارات و حقایق كتاب خدا آگاهی یافت، در سایر ماه‌ها از آن بهره‌برداری می‌كند و به همین جهت باید بدانیم فرصتِ ارتباط با قرآن در این ماه، فرصتی است استثنایی و نباید آن را از دست داد.

    می‌فرمایند: «اَیُّهَاالنّاسُ! اِنَّ اَبْوابَ الْجِنانِ فی هذَاالشَّهْرِ مُفَتَّحَـةٌ، فَاسْئَلُوا رَبَّكُمْ اَنْ لایُغَلِّقَها عَلَیْكُمْ، وَ اَبْوابَ النّیرانِ مُغَلَّقَةٌ، فَاسْئَلُوا رَبَّكُمْ اَنْ لا یُفَتِّحَـها عَلَیْكُمْ، وَ الشَّیاطینَ مَغْلُولَةٌ، فَاسْئَلُوا رَبَّكُمْ اَنْ لا یُسَلِّطَها عَلَیْكُمْ» ای مردم! در این ماه درهای بهشت گشوده شده است، از پروردگار خود بخواهید كه آن را بر شما نبندد و درهای دوزخ بسته است، از پروردگار خود بخواهید كه آن را بر شما نگشاید. و شیطان‌ها در زنجیرند، از پروردگار خود بخواهید كه آنان را بر شما مسلط نسازد.

    چنانچه ملاحظه می‌فرمایید تمام شرایط جهت ارتباط با حقایق معنوی فراهم است هم از آن جهت كه راه ارتباط با حقایق را گشوده‌اند و هم از آن جهت كه موانع را برداشته‌اند، تا انسانِ روزه‌دار با راحتی هرچه تمام‌تر بتواند به نور حق دست یابد و قلبش، حق را بشناسد. در معنیِ گشودن درهای بهشت و بستن درهای جهنم در کتاب «روزه، دریچه‌ای به عالم معنی» عرایضی مطرح شده، اجازه دهید آن نکات را این‌جا تكرار نكنیم، ولی به این نکته عنایت کنید كه چگونه خداوند شرایط صعود بنده‌اش را در این ماه در حدّ نهایی آن، فراهم كرده است. باید تلاش كرد با آسودگی خاطر از این شرایط استفاده كنیم و با دقت تمام، دستورات رسول‌خدا(ص) را در زندگی خود عملی سازیم و إن‌شاءالله به نتایج سرشار آن دست یابیم.

    راویِ این روایت که خدمتتان عرض شد حضرت‌علی(ع) هستند، ایشان می‌فرمایند: «فَقُمْتُ فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللهِ ما اَفْضَلُ الْاَعْمالِ فی هذَاالشَّهْرِ ؟ فَقالَ یا اَبَاالْحَسَنِ! اَفْضَلُ الْاَعْمالِ فی هَذاالشَّهْرِ، اَلْوَرَعُ عَنْ مَحارِمِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ...» برخاستم و عرض كردم: ای رسول خدا! بهترین اعمال‌در این ماه چیست؟ فرمودند: ای اباالحسن! بهترین اعمال در این ماه پرهیز از حرام‌های خدای سبحان است.

    اجازه دهید این مسئله را در مبحث بعد تحت عنوان «ورع؛ گوهر اصلی ماه رمضان» خدمتتان عرض کنم. زیرا سؤال‌كننده انسان فوق‌العاده‌ای است و جواب‌دهنده نیز پیامبرخدا(ص) است و مسلم جواب پیامبرخدا(ص) به حضرت علی(ع) جای بحث عمیقی دارد.


    «والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته»



    رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  8. #58
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,785      تشکر : 57,597
    171,633 در 50,188 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    منابع

    قرآن
    نهج‌البلاغه
    بحارالأنوار، محمدباقر مجلسی(ره)
    الکافی، ابی‌جعفر محمدبن‌یعقوب کلینی(ره)
    صحیفه‌ی سجادیّه
    مفاتیح الجنان
    نهج الفصاحه
    اسفار اربعه، ملاصدرا(ره)
    فصوص‌الحکم، محی‌الدین بن عربی
    سرّالصلوة معراج السالكین و صلوة العارفین، امام خمینی(رض)
    مصباح‌الهدایة الی الخلافة و والولایة، امام خمینی(رض)
    شرح دعای سحر، امام خمینی(رض)
    آداب‌الصلواة، امام خمینی(رض)
    چهل حدیث، امام خمینی(رض)»
    تفسیر سوره‌ی حمد، امام خمینی(رض)
    صحیفه‌ی امام‌خمینی(رض)
    تفسیر المیزان، علامه‌طباطبایی(ره)
    کلیات شمس تبریزی، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی
    دیوان حافظ، شمس‌الدین محمد شیرازی
    مثنوی معنوی، مولانا محمد بلخی
    احیاء علوم الدین،‌ابوحامد غزالی
    سلسله مباحث امام‌شناسی، آیت‌الله حسینی تهرانی
    تحف العقول، ابومحمدحسن، حرانی، معروف به ابن شعبه
    پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
    ارشادالقلوب دیلمی
    معانی الاخبار، شیخ صدوق
    مشارق أنوار الیقین فی أسرار أمیر المؤمنین(ع)، حافظ برسى
    اعیان الشیعه، سید محسن امین عاملی
    حلیة الاولیاء، ابونعیم، احمد بن عبدالله
    الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد
    غرر الحكم و درر الكلم
    إقبال الأعمال، سید بن طاووس
    الغدیر، علامه‌ی امینی
    الخصال، شیخ صدوق
    الإحتجاج على أهل اللجاج، احمد بن على طبرسى
    مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، محمد بن الحسن طوسى
    أمالی، صدوق
    كنزالعمال، علاءالدین علی بن حسام معروف به متقی هندی
    البرهان فی تفسیر القرآن، محدث بحرانی
    كتاب الغیبة، شیخ طوسی
    مستدرك الوسائل، حاج میرزا حسین نوری، مشهور به محدث نوری
    بلد الامین، کفعمی
    عیون أخبار الرضا(ع)، شیخ صدوق
    جامع‌الأسرار، سید حیدر آملی
    مجموعه آثار، شهید مطهری
    المراقبات، آیت الله ملکی تبریزی
    الشهاب الاخبار، قاضی قضاعی
    جامع السعادات، المولى محمد مهدی النراقی
    مصباح الشریعة،ترجمه عبد الرزاق گیلانى
    مستدرك الوسائل، حاج میرزا حسین نوری، مشهور به محدث نوری
    محجة البیضاء، فیض کاشانی
    جامع الأخبار، تاج الدین شعیرى
    حکمت عبادات،آیت الله جوادی آملی
    معراج السعاده، ملا احمد نراقى
    عدة الداعی و نجاح الساعی، ابن فهد حلى
    علل الشرائع، شیخ صدوق
    ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، شیخ صدوق
    مشكاة الأنوار فی غرر الأخبار، فضل بن حسن حفید شیخ طبرسى
    كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ابوالحسن علی بن عیسی بن ابی الفتح اربلی
    معانی الأخبار، شیخ صدوق
    تحریر المواعظ العددیه، علی مشکینی
    بصائرالدرجات، ابوجعفر محمد بن حسن بن فرخ صفار قمی








    رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  9. #59
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,785      تشکر : 57,597
    171,633 در 50,188 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    پاورقی ها

    1 - «قَالُوا یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ وَ مَا سِیمَاءُ الشِّیعَةِ قَالَ صُفْرُ الْوُجُوهِ مِنَ السَّهَرِ- عُمْشُ الْعُیُونِ مِنَ الْبُكَاءِ ذُبُلُ الشِّفَاهِ مِنَ الدُّعَاءِ خُمْصُ الْبُطُونِ مِنَ الصِّیَامِ حُدْبُ الظُّهُورِ مِنَ الْقِیَام » (تاج الدین شعیرى ، جامع الأخبار، ص 35) از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند: نشانه‌ی شیعه چیست؟ فرمودند: زردى چهره‌ها از بی‌خوابى، ترى چشم‌ها از گریه، خشكى لب‌ها از تشنگى، لاغرى شكم از روزه، خم‌شدن پشت‌ها از نماز.
    2 - أمالی المفید، ص 192.
    3 - محجة البیضاء، ملا محسن فیض كاشانى،ج 2،ص 122. براى هر چیزى درى است و در عبادت، روزه است.
    4 - سوره‌ی حجر، آیه‌ی 29.
    5 - در رابطه با جایگاه روح و علت آن که خداوند آن را به خود نسبت می‌دهد به جلسه‌ی دهم کتاب «خویشتن پنهان»، شرح ده نکته از معرفت نفس، رجوع فرمائید.
    6 - سوره‌ی طه، آیه‌ی 131.
    7 - جامع الأخبار، تاج الدین شعیرى ، ص 35.
    8 - أمالی المفید، ص 192.
    9 - تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص 320.
    10 - المراقبات، آیت الله ملکی تبریزی، ص 154.
    11 - مجموعه ورام(تنبیه الخواطر)، ج 1، ص 100.
    12 - المراقبات، آیت الله ملکی تبریزی، ص 154.
    13 - همان.
    14 - سوره‌ی بقره ، آیه‌ی 183.
    15 - عیون أخبار الرضا(ع)، ج 1، ص 297.
    16 - علل الشرائع، ج 1، ص 57.
    17 - بحارالانوار، ج 24، ص 193.
    18 - عدة الداعی و نجاح الساعی، ابن فهد حلى ، ص 240.
    19 - شهاب الأخبار، قاضى قضاعى ، ص 362.
    20 - سوره‌ی بقره، آیه‌ی 45.
    21 - بحارالانوار، ج 88، ص 341.
    22 - شهاب الأخبار، قاضى قضاعى ، ص 362.
    23 - عدة الداعی و نجاح الساعی، ابن فهد حلى ، ص 240.
    24 - سوره‌ی انفال، آیه‌ی 17.
    25 - در بهشت که مقام رؤیت قلبی است و مربوط به سابقون است، اصحاب یمین که از مقام عقل نظری و عملی جلوتر نرفته‌اند، در نوری از ملکوت قرار دارند که صورت آن نور همان درخت سدر است ولی آن نور، بر عکسِ درخت‌های سدر زمین، از هر گونه خاری مبرا است و لذا قرآن در وصف آن می‌فرماید: «فِی سِدْرٍ مَخْضُود» اصحاب یمین در سدری بدون خار قرار دارند. میوه‌ی درخت سدر هسته دارد، این هسته، صورت عقل نظری و عملی در توحید و عمل صالح است. با توجه به این که اصحاب یمین از انوار قلبی نیز بهره منداند از « طلح منضود» نیز برخوردارند. یعنی از موزهای منظم که هیچ گونه هسته‌ای ندارد. « طلح منضود» برای اصحاب یمین همان صورت قلبی معارف الهی است. (سوره‌ی واقعه، آیه‌ی 28)
    26 - الخصال، شیخ صدوق ، ج 1، ص 44.
    27 - الخصال، شیخ صدوق ، ج 1، ص 44.
    28 - سوره‌ی عنکبوت، آیه‌ی 45.
    29 - سوره‌ی طه، آیه‌ی 14.
    30 - سوره‌ی حجر، آیه‌ی 99.
    31 - سوره‌ی بقره، آیه‌ی 183.
    32- ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، شیخ صدوق ، ص 61.
    33 - قسمتی از دعای 44 صحیفه‌ی سجادیّه مربوط به ورود به ماه رمضان.
    34 - بحارالأنوار، ج 67، ص 64.
    35 - محجه البیضاء ، ج2، ص122.
    36 - سوره‌ی بقره، آیه‌ی 153.
    37 - من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 76.
    38 - بهشت كافى- ترجمه‌ی روضه‌ی كافى، ص 53.
    39 - صحیفه‌ی امام، ج 1، ص 10.
    40 - سوره‌ی یوسف، آیه‌ی 53.
    41 - صحیفه‌ی امام، ج 1، ص 9.
    42 - سوره‌ی بقره، آیه‌ی 103.
    43 - سوره‌ی بقره، آیه‌ی 110.
    44 - سوره‌ی آل عمران، آیه 198.
    45 - الصحیفه‌ السجادیه، ص 188، دعای 44، و كان من دعائه(ع) إذا دخل شهر رمضان.
    46 - حکمت عبادات، آیت‌الله جوادی آملی، بحث حكمت روزه.
    47 - كرامت، یكی از لغت‌هایی است كه تقریباً در فارسی معادلش را نمی‌توان پیدا كرد.
    48 - إرشاد القلوب، ج 1، ص 33.
    49 - سوره‌ی انفطار، آیه‌ی 11
    50 - به نكته‌ی دهم از كتاب «خویشتن پنهان» از همین مؤلف رجوع كنید.
    51 - کافی، ج 3، ص 502.
    52 - قال‌رسول‌الله(ص): «الرَّحِمُ شَجْنَةٌ مِنَ الرَّحْمنِ فَمَنْ وَصَلَها وَصَلَهُ‌اللّـهُ وَ مَنْ قَطَعَها قَطَعَهُ‌الله» رَحِم رشته‌ای است از رحمان، هركس به آن وصل شود خداوند به آن وصل خواهد شد و هركس آن را قطع كند خداوند با او قطع رابطه می‌كند.«نهج‌الفصاحه، حدیث شماره 1690»
    53 - ‌المحجه البیضاء، فیض کاشانی، ج ۷، ص ۷.
    54 - معراج السعاده، انتشارات هجرت، ۱۳۷۱، ص ۶۷۴.
    55 - سوره‌ی تحریم، آیه‌ی ۸.
    56 - اصول کافی، ج ۲، ص ۴۳۰، باب توبه.
    57 - الإقبال بالأعمال السَّنه، ج 1، ص 79.
    58 - مستدرك الوسائل«كتاب‌الصلوة»، «ابواب‌الذكر» باب 22 حدیث 1.
    59 - كافى ، ج 2 ، ص 504 . وسائل الشیعه ، ج 7 ، ص 176.
    60 -وسائل الشیعه ، ج 16 ، ص 70 . بحارالأنوار ، ج 6 ، ص 22.
    61 - به «المراقبات» از آیت الله ملکی تبریزی، ص 201 رجوع شود.
    62 - عدة الداعی و نجاح الساعی، ص 123.
    63 - مصباح الشریعة، باب 16 در آداب سجود.
    64- وسائل، ج 8، ص 347.
    65- سوره‌ی عبس، آیه‌ی 24.
    66- جامع‌السعادات، جلد دوم، فصل30، فضیلت میهمان‌داری.
    67 - ارشادالقلوب، ج 1، ص 133.
    68 - همان.
    69 - همان.
    70 - مقام معظم رهبری«حفظه‌الله»، 14/3/1390.
    71 - سوره‌ی فصلت، آیه‌ی 34.
    72 - جهت تأمل بیشتر در دعای مکارم‌الاخلاق از حضرت سجاد(ع) می‌توانید به نوشتار شرح دعای مکارم الاخلاق از همین مؤلف رجوع فرمایید.
    73 - سوره‌ی فجر، آیه‌ی 17.
    74 - سوره‌ی احزاب، آیه‌ی 56.
    75 - به کتاب «صلوات بر پیامبر(ص) عامل قدسی شدن روح» از همین مؤلف رجوع فرمایید.
    76 - سوره‌ی قارعه، آیات 6 و 7.







    رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایه‌ی جوع، صوم و ماه رمضان)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



صفحه 6 از 6 نخستنخست ... 23456

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •