مراقبات ماه مبارک رمضان سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مراقبات ماه مبارک رمضان
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 29
  1. #11
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بعد از درک این مطالب با کمی تأمل می توانی بفهمی که هر کار
    یا حال یا سخنی که تو را از مقامهای بلند حضور در درگاه خدا دور سازد،
    مخالف مراد مولایت از مشرف نمودن تو به این دعوت و میهمانی است.
    و راضی نمی شوی در خانه میهمانی این پادشاه بزرگ -
    که تو را با این نزدیکی و مشرف نمودن نزدیک گردانده است
    و عالم به نهانی های تو و آنچه در قلب تو می گذرد، می باشد -
    در حالی که به تو توجه دارد، از او غافل باشی.
    و راضی نمی شوی که از او روی بگردانی در حالی که به تو روی کرده است.

    عقل انسان این را از کارهای بسیار زشت می داند که حتی دوست
    حاضر نیست با دوستش چنین عملی انجام دهد؛
    ولی خداوند به خاطر مدارای با بندگان آسان گرفته
    و تکلیف آنان را کمتر از توانائیشان قرار داده است.

    بندگان خوب از این هم بالاتر رفته و با آقای خود در مورد واجب و حرام
    آن گونه عمل می کنند که شایسته حق آقایی و بندگی است؛ و کسی را
    که در این مورد کوتاهی کند، پست و حقیر می دانند.





    مراقبات ماه مبارک رمضان




    .


  2. #12
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    و خلاصه این که در روزه خود به سفارشات امام صادق (علیه السلام) عمل می کنند:

    یکی از آنها این است که موقعی که روزه می گیری خود را نزدیک به آخرت ببین؛
    و با خضوع و خشوع و شکستگی و خواری باش؛
    و مانند بنده ای که از مولای خود ترسان است، بوده؛
    دلت از عیوب، و باطنت از حیله ها و مکرها پاک باشد؛
    و خدا از هر چه غیر اوست بیزاری جوی
    و در روزه خود تنها خدا را سرپرست خود بدان
    و آنگونه که شایسته است از خداوندی که بر همه غالب است بترس؛
    و در روزهایی که روزه می گیری روح و بدنت را
    برای عمل به دستورات او و چیزهایی که از تو خواسته، فارغ کن.

    حضرت (علیه السلام) سفارشات دیگری نیز نمودند مثل حفظ اعضای بدن
    از کارهایی که خداوند ممنوع کرده و مخالف خواسته اوست،
    بخصوص زبان، حتی از مجادله و سوگند راست.

    سپس در آخر روایت فرمود:
    اگر به تمام آنچه گفتم عمل کردی، به تمام آنچه شایسته روزه دار است،
    عمل کرده ای؛ و هر اندازه از چیزهایی که گفتم کم کنی،
    همان مقدار فضیلت و ثواب روزه ات کمتر می شود.




    مراقبات ماه مبارک رمضان




    .


  3. #13
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    این سفارشها را در مورد وظایف روزه دار ببین،
    و درباره اثرات آن تأمل نما.

    کسی که خود را نزدیک به آخرت ببیند،
    قلب او از دنیا خارج شده و برای او چیزی جز تهیه توشه
    برای آخرت مهم نخواهد بود.

    همینطور اگر قلب او شکسته و خاضع و خوار باشد
    میلی به غیر خدا نداشته و مایه دلخوشی او کسی جز خدا نیست.
    و کسی که روح و بدن او غرق در یاد، محبت و عبادت خدا شده
    و روزه او روزه مقربین می گردد.

    خداوند به حق دوستانش چنین روزه ای را نصیب ما بفرماید؛
    گرچه یک روز در عمرمان باشد.



    مراقبات ماه مبارک رمضان




    .


  4. #14
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    درجات روزه


    (1 -) روزه عوام.

    این روزه با خودداری از مبطلات روزه که فقهاء
    در رساله های خود نوشته اند، تحقق می یابد.

    (2 -) روزه خواص.

    با انجام اموری که در روزه عوام گفتیم و جلوگیری اعضای بدن
    از مخالفت با خداوند، روزه خواص تحقق پیدا می کند.

    (3 -) روزه خواص خواص.

    این روزه با خودداری از امور حلال یا حرامی که انسان را
    از یاد خدا باز می دارد تحقق می یابد.



    مراقبات ماه مبارک رمضان




    .


  5. #15
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    هر کدام از دو درجه دوم و سوم نیز انواع زیادی دارد.

    بویژه درجه دوم که انواع بیشمار آن بتعداد مؤمنین اصحاب یمین است.

    و حتی هر کدام از خواص، روزه اش به گونه ای است که با روزه دیگری فرق می کند

    و ممکن است عمل بعضی از افراد درجاتی که گفتیم،

    به عمل درجه بالاتر از خود نزدیک باشد.



    مراقبات ماه مبارک رمضان




    .


  6. #16
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    اقسام روزه داران

    تقسیم بالا از حیث چیزهایی بود که از انجام آن خودداری می شود.
    ولی از حیث نیت روزه نیز، روزه داران به چند نوع تقسیم می شوند:

    (1 -) عده ای برای غیر خدا روزه می گیرند؛
    مثلاً به خاطر ترس از مردم، یا برای رسیدن به نفع آنان،
    یا فقط به خاطر این که عادت مسلمین است.

    (2-) بعضی نیز در نیت خود موارد فوق را با ترس کمی
    از مجازات خدا و امید به پاداش آمیخته اند.

    (3 -) عده ای فقط به خاطر ترس از مجازات
    یا رسیدن به پاداش روزه می گیرند.

    (4 -) گروهی علاوه بر نیت رهایی از مجازات و رسیدن به پاداش
    با روزه خود قصد رسیدن به نزدیکی و رضایت الهی را دارند.

    (5 -) دسته ای فقط برای رسیدن به رضایت و نزدیکی
    به خداوند روزه می گیرند.





    مراقبات ماه مبارک رمضان




    .


  7. #17
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بحثی پیرامون عبادت به نیت شایستگی خداوند برای عبادت


    بعضی می گویند:
    کسانی که به کمال رسیده اند،
    حتی نباید به نیت شوق یا ترس، یا پیوستن به خدا
    و کسب مقام نزد او، یا بنیت خوشنودی او، عملی را انجام دهند،
    و باید نیت آنان فقط شایستگی خداوند برای عبادت باشد.
    و عملی را که بخاطر شوق به وصال خداوند انجام شود
    ناقص می دانند و بعضی این را عبادت نفس دانسته اند.

    ولی گمان نمی کنم هیچ یک از پیامبران و اولیای خدا و فرشتگان نزدیک،
    اعمال خود را از آنچه آنان می گویند خالص کنند.
    این افراط است که عملی را که بخاطر رسیدن به رضای خدا
    و نزدیکی و همسایگی او انجام شود، عبادت نفس بدانیم
    چنانچه در سخنان بعضی از اهل معرفت می باشد.

    بله اشکالی ندارد که بگوییم اولیای خدا در بعضی از حالتها
    و جلوه گر شدن نامهای خداوند بر آنان عملی را فقط بخاطر شایستگی خداوند متعال
    و برای عبادت او انجام می داده و نیت نزدیک شدن به خدا و رضایت او را فراموش می کرده اند؛
    ولی نمی گوییم:
    پیامبران (علیهم السلام) همیشه در این حالت بوده اند چه رسد به این که
    دیگران همیشه، یا گاهی با این نیت عملی را انجام دهند.

    و من عمل به نیت شایستگی خداوند را، برتر از عمل بنیت رسیدن به
    همسایگی خداوند نمی دانم؛ باین جهت که ما بالاتر از عبادت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)
    و امیرالمؤمنین (علیه السلام) نداریم و از روایات معلوم می شود که بعض یا بیشتر اعمال آنها
    فقط بخاطر بدست آوردن رضای خدا و نزدیکی به او بوده است.




    مراقبات ماه مبارک رمضان




    .


  8. #18
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    چه اشکالی دارد گاهی اوقات ترس از مجازات نیز جزیی از نیت آنها باشد.
    برای کسی که از ترس مجازات خدا غش می کند،
    امکان ندارد یا خیلی مشکل است که این ترس در نیت
    او هیچ تأثیری نداشته باشد.

    به نظر می رسد حالتهای پیامبران (علیه السلام) و اولیای خدا
    حتی سرور آنان پیامبر ما (صلی الله علیه و آله و سلم) مختلف بوده
    و علت آن اختلاف جلوه های اسمهای خداوند متعال برای آنان بوده
    و خداوند به این طریق آنان را تربیت و درجات آنان را
    بالا برده و آنان را به خود نزدیکتر می نموده است.

    خداوند متعال برای کمال آنان قلبهای آنان را تربیت می کرده است؛
    چنانچه در بعضی از فرازهای آن زیارت می خوانیم:

    موالی! لکم قلوب تولی الله ریاضتها بالخوف و الرجاء؛
    آقایان من! خداوند اختیار قلوب شما را داشته
    و با ترس و امید آن را تربیت می کند.

    گاهی با نامهای جمالی خود برای آنان جلوه می کند،
    آنان نیز با پروردگار خود انس گرفته و برای او ناز می کنند.
    و گاهی با نامهایی که نشانه غلبه و جلال اوست
    در مقابل آنان جلوه گر شده که در این حالت آنان به تضرع،
    استغفار و گریه پرداخته؛ و با مناجاتی که بیشتر آن استغفار و پناه بردن
    به خدا و درخواست نجات از جهنم و آتش است، با او مناجات می کنند.
    و این مطلب بر کسی که کمی با احادیث آنان سر و کار
    داشته باشد، پوشیده نیست.



    مراقبات ماه مبارک رمضان




    .


  9. #19
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    درباره رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده است که
    بعضی اوقات خطاب به عایشه می فرمودند:
    برایم بگو، حمیرا! و در عین حال در انتظار وقت نماز بود

    و به بلال می فرمود:
    راحتم کن بلال! گاهی نیز هنگام فرود آمدن وحی
    رنگ و حالش تغییر می کرد؛
    و گاهی موقع وزش باد از نزول بلا می ترسید؛
    تمام اینها نشان دهنده مختلف بودن حالتهاست.
    و این مطلب با انجام تمام اعمال بنیت
    شایستگی خداوند برای پرستش سازگاری ندارد.

    البته بعید نیست منظور این علمای بزرگ
    از نیت شایستگی خداوند متعال برای عبادت معنایی باشد
    که با نیت نزدیک شدن و رضایت او سازگاری داشته باشد،
    زیرا گاهی انگیزه نزدیک شدن به دوست،
    برخورداری از بخشش و نعمتها یا فرار از مجازات او نمی باشد،
    بلکه باین جهت است که شایسته نزدیک شدن می باشد.

    و این کار یکی از معانی عمل کردن بخاطر شایستگی او برای پرستش است،
    همانگونه که از سرور اولیاء امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر می آید،
    آنجا که می فرماید:
    تو را به خاطر ترس از آتش یا آرزوی بهشت عبادت نکردم؛
    بلکه تو را شایسته بندگی دیدم آنگاه تو را پرستیدم.

    زیرا آن حضرت (علیه السلام)، نیت شایستگی برای عبادت را
    در مقابل نیت عبادت از ترس آتش یا خواهش بهشت قرار داده،
    نه در مقابل رسیدن به رضایت و نزدیکی او.



    مراقبات ماه مبارک رمضان




    .


  10. #20
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    از خدا می خواهیم که قصد نزدیکی و رضایت خود را
    به ما عنایت فرموده و ما را به درک معنی نیت نزدیک شدن به خود،
    یا دست کم به توانایی قبول آن به طور اجمال،
    موفق نماید؛ زیرا عده ای از علمای بزرگ درک معنی
    نزدیکی به خدا را منکر شده و می گویند:

    معنای قصد نزدیکی چیزی جز انجام عمل بنیت دستور خدای متعال نیست
    و نیتی که بیش از این باشد، مخالف تنزیه خدای متعال است؛
    گرچه این سخن درستی نیست.

    مخفی نماند که بعضی از بزرگان از روی غفلت گفته اند:
    عبادتی که به خاطر ترس از مجازات یا خواهش بهشت باشد، باطل است.
    و این غفلتها و لغزشها از بزرگان و شخصیتها شگفتی ندارد؛
    زیرا در مبتلا شدن آنان به این گونه لغزشها
    حکمتی الهی وجود دارد.

    مطلب دیگر این که منظور سید ما قدس سره در کتاب اقبال از سخن خود که:
    کسی که خدا را فقط به خاطر فرار از مجازات عبادت کند، بنده پستی است.
    همانطور که خود نیز تصریح کرده، منظورش کسی است که
    اگر ترس از مجازات نبود عبادت نمی کرد،
    که چنین چیزی مخالف صفت عالی انسانی است.

    و او کسانی را می گوید که خدا را سزاوار خدمت کردن نمی دانند؛
    که قطعاً از بندگان پست بوده و این اعتقاد خاری
    در چشم ایمان و اسلام است.

    گاهی مخلصین بر خود سخت گرفته و علاوه بر
    مشغول نبودن به غیر محبوب،
    با تمام توانایی به کارهای سخت روی آورده
    و اگر فضیلت دو کار یکسان بود،
    هر کدام را که سخت تر است انجام می دهند.

    آنها بندگان نزدیک خدا هستند،
    چنانچه امیرالمؤمنین (علیه السلام) اینگونه بود.



    مراقبات ماه مبارک رمضان




    .


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •