ماه رمضان؛ ماه سعادت سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ماه رمضان؛ ماه سعادت
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 18 , از مجموع 18
  1. #11
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ماه مبارک رمضان هم ماه طهور است؛
    ماهی است که آلودگی ها را از بین می برد.

    غالب مردم، به طور متعارف، در طول سال، گرفتار آلودگی ها
    و گناهانی می شوند که ایشان را از خدا دور می کند.
    ماه رمضان، نسبت به دیگر ماه ها این خاصیت را دارد که در عمل،
    این نوع آلودگی ها و گناهان در آن کمتر است.

    خدای متعال در این ماه حکمت هایی به کار گرفته است که مردم،
    احکام شرع مقدس را بیشتر رعایت کرده، احترام این ماه را
    بیش از ماه های دیگر سال نگه دارند.

    در نتیجه، نه تنها در این ماه کمتر گرفتار گناه می شوند،
    بلکه بسیاری از آلودگی ها و گناهان گذشته شان نیز پاک می شود.

    روزه، نماز، تلاوت، قرآن، ادعیه، مناجات ها، صدقات،
    توبه از خطاها و اشتباهات گذشته و دیگر عبادات و اعمال نیکی
    که بندگان خدا در این ماه انجام می دهند، سفره ی گسترده ی الهی است
    که باعث ریزش گناهان، و تمیز شدن روح انسان از آلودگی ها می شود.

    ظرفیت این ماه بزرگ الهی چندان بالاست که بسیاری از
    بندگان خوب خدا در این ماه با توفیق توبه و استغفار،
    بار خود را بسته، خود را کاملاً طاهر و پاکیزه می کنند؛
    به گونه ای که گویی تازه از مادر متولد شده اند.



    ماه رمضان؛ ماه سعادت




    .

  2. #12
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    به بیان مبارک امام سجاد علیه السلام، صفت زیبای
    دیگر ماه مبارک رمضان، خالص کنندگی آن است: وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ.

    کلمه تمحیص به معنای خالص گردانیدن چیزی از عیب و نقص است؛ (7)
    و به فرایندی که فلزات قیمتی مانند طلا در کوره قرار داده می شود
    تا بر اثر درجه ی حرارت بسیار بالا، از ناخالصی ها و عیوب
    پاک و خالص گردد، تمحیص گفته می شود.

    در قرآن کریم، خداوند داستان مسلمانی را بیان می کند که
    در یکی از جنگ ها همراه پیامبر اسلام صلی الله علیه واله و سلم بوده،
    ابتدا دچار شکست و سپس با مدد الهی پیروز می شوند.

    خداوند فلسفه ی این درگیری ها و سختی ها را آزمودن آنچه در درون سینه هاشان است
    و سپس خالص و پاک گردیدن قلوبشان می داند:

    وَ لِیَبْتَلِیَ اللَّهُ مَا فِی صُدُورِکُمْ وَ لِیُمَحِّصَ مَا فِی قُلُوبِکُمْ
    وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ.(8)




    ماه رمضان؛ ماه سعادت




    .

  3. #13
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    خدای متعال درباره ی بعضی از انسان ها، به ویژه مؤمنین،
    چنین تدبیری را به کار می برد؛ از جمله این تدبیرها، فراهم کردن شرایطی
    برای مؤمنینی است که در دلشان، آلودگی ها، غل و غش ها، ناسره ها و
    بالاخره آثاری از ضعف ایمان عصیان، فسق و فجور و ... وجود دارد.

    این گروه از مؤمنین در فرایند چنین تدبیرهایی آزموده شده،
    آرام آرام خالص و پاک می شوند؛ تدبیرهایی چون بیماری،
    فقر، بلایای طبیعی، حوادث و ... .

    البته گناه، ایمان انسان مؤمن را از وی نمی گیرد، ولی او را به نوعی
    آلودگی دچار می کند. در این حالت خداوند او را گرفتار مشکلی می کند؛
    مثلاً بیمارش می کند تا بر اثر توجهی که در دوران بیماری برایش پیدا می شود،
    نادم، و موفق به توبه شود و گناهش پاک گردد.

    اگر این تدبیر کارساز نبود و او بر اثر وسواس شیطانی باز هم موفق به توبه
    و پشیمانی نشد، خداوند تدبیر دیگری به کار می برد؛
    مثلاً او را گرفتار فقر می کند تا بر اثر سختی و مشقت بیشتر،
    به خود آمده، از گناهش توبه کند. اگر این تدبیر هم مؤثر نبود،
    او را به مشکلات و گرفتاری های دیگری گرفتار می کند تا بالاخره بیدار شده،
    موفق به توبه شود.
    در آخرین مرحله، اگر مؤمنی در حالی که توبه نکرده است،
    از دنیا برود، خداوند جان او را به سختی می گیرد تا باعث پاکی و رهایی او از گناه شود
    و بعد از جان کندن، در عالم برزخ مشکلی نداشته باشد.(9)
    البته اگر کسی از این مرحله هم طرفی نبندد
    و نجات یابد کارش بسیار سخت خواهد بود.
    به هر حال، فلسفه ی گرفتاری ها و سختی هایی که خداوند برای مؤمنین تدبیر کرده است،
    بیداری و توجه بیشتر به خداوند، و در نتیجه تمحیص و پاک سازی آنهاست.



    ماه رمضان؛ ماه سعادت




    .

  4. #14
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    خلق را با تو بد و بدخو کند
    تا تو را ناچار رو آن سو کند


    از ویژگی های ماه مبارک رمضان همین تمحیص
    و پاک کنندگی و خالص کنندگی آن است.
    سختی و مشقت روزه داری، به ویژه در روزهای طولانی و گرم تابستان
    و هنگام اشتغال به کار و فعالیت، همچنین اعمال و عبادات، مانند برخی نمازها،
    ادعیه و مناجات های طولانی، همه و همه برای آن است تا انسان
    از گرفتاری ها و آلودگی ها، پاک و خالص شود.

    از این جا روشن می شود که مشکلات و رنج های دنیا برای انسان مؤمن،
    لطف و مرحمت الهی است؛ گو اینکه ظاهرش بلا و رنج باشد؛
    ولی باطنش نوعی پاک و تصفیه کردن است.

    به همین دلیل، اولیای الهی به جای جزع و فزع کردن به استقبال
    این بلایا می رفتند و خدای را بر این مصیبت ها شاکر بودند.

    البته انواع تعلقات به دنیا، خود از ناپاکی ها و آلودگی هاست.
    شرایط و موقعیت های ویژه ای چون ماه مبارک رمضان بهترین فرصت
    و عنایت الهی به بندگان، برای پاک شدن از این آلودگی هاست.
    اهمیت این مسئله زمانی بیشتر روشن می شود که بدانیم
    یکی از بی نظیرترین عبادات الهی، در این
    ماه عزیز تشریع شده است.



    ماه رمضان؛ ماه سعادت




    .

  5. #15
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    خداوند متعال که روزه ماه مبارک رمضان را تشریع کرده،
    در بیان اهمیت آن می فرماید:
    الصَّومُ لِی و أنَا اجْزِی بِهِ.(10)

    درباره ی هیچ عبادتی این تعبیر گزارش نشده است.
    همچنان که از ماه های سال، تنها ماه مبارک رمضان را ماه خود قرار داده،
    از عبادات نیز تنها روزه را برای خود قرار داده و نیز خود،
    جزا و پاداش روزه داران را به عهده گرفته است.

    البته سرِّ این قضیه بر ما روشن نیست.
    شاید یکی از اسرارش همین باشد که بیش از هر چیز
    انسان را از تعلقاتش جدا می کند؛
    آدم را وارسته و پاک می کند؛
    سنگ ها و قید و بندهای غیر خدایی را از پای آدم باز
    و مرغ دل را آماده پرواز می کند.

    در هیچ عبادتی این حالت برای انسان پیدا نمی شود؛
    به ویژه اگر آداب روزه به درستی رعایت شود،
    لذت هایی در این حالتِ سبکی، نصیب انسان خواهد گشت
    که از هیچ عبادتی به دست نمی آید؛
    به همین جهت ماه مبارک رمضان دارای ویژگی
    تمحیص و پالایش انسان از آلودگی هاست.



    ماه رمضان؛ ماه سعادت




    .

  6. #16
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ویژگی دیگری که امام زین العابدین علیه السلام برای ماه مبارک رمضان بیان فرمودند،
    «شَهْرَ القِیَام» بودن آن است. منظور از قیام در این ماه، سحرخیزی،
    شب زنده داری و تهجد است.

    وجه تسمیه به این نام آن است که تهجد و سحرخیزی
    غالباً همراه نماز خواندن است و نماز هم غالباً به صورت قیام
    و برخاستن از جا و ایستادن انجام می شود.

    همچنین مقصود از توصیه های بسیاری که در باب قرائت قرآن گزارش شده،
    قرآئت قرآن در حال نماز است.

    در آیات شریفه قرآن به قرائت آن در حال نماز سفارش شده است:
    وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً.(11)
    در تفسیر این آیه آمده است که مقصود از «قُرْآنَ الفَجْرِ» نماز صبح است. (12)

    همچنین در آیات شریفه ی سوره ی مزمل،
    آیه ی شریفه ی
    فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ (13)

    بارها تکرار شده است.



    ماه رمضان؛ ماه سعادت




    .

  7. #17
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اما نکته ی قابل توجه آنکه قرآن کریم زمینه ی این قرائت را قیام لیل
    و شب زنده داری دانسته است؛ چون قبل از توصیه به قرائت
    و ترتیل قرآن، به نماز شب توصیه کرده است:

    یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ‌ * قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلِیلاً؛ (14)


    یعنی شب، هنگامِ بیداری و وقت قیام است.
    بایستید و شب را به عبادت، زنده نگه دارید.

    از اولین سوره هایی که بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد،
    سوره ی مزمّل است. خداوند در این سوره به ایشان دستور می دهد
    که اکثر شب را بیدار بوده:
    قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلِیلاً(15)
    و به عبادت و قرائت قرآن مشغول باشد:
    وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً (16).

    مسلمانان صدر اسلام و اصحاب رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم
    چنان شور و شوقی نسبت به آیات قرآن از خود نشان می دادند
    که پس از نزول آیات جدید، بی درنگ در حفظ، نگهداری،
    فهم و درک آن کوشیده، سعی می کردند که در نمازهایشان آن را قرائت کنند.
    این خصال نیک و تبعیت از سنت نبوی در شب زنده داری و قرائت مستمر آن
    باعث می شد تا آنها محبوب خداوند شده، خداوند نیز
    به ایشان عنایت ویژه داشته باشد.



    ماه رمضان؛ ماه سعادت




    .

  8. #18
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    پی‌نوشت‌ها:


    1. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، ج93، باب 46، ص 356، «وجوب صوم شهر رمضان و فضله».

    2. یکی از آن توجیه ها در این باب چنین است؛ بعضی گفته اند: «اصل رمضان از ماده ی «رمض» به معنای شدت حرارت و سوزش است. وقتی برای اولین بار ماه رمضان به این اسم نامیده شده، هوا در نهایت شدت گرما بوده است. همچنان که دو ماه ربیع الاول و ربیع الثانی، زمانی که اول بار به این اسم نام گذاری شدند، هم زمان با دو ماه از ماه های فصل بهار بوده است. بعدها بر اثر کثرت استعمال در این نام باقی ماندند. در حالی که اساساً ماه قمری در طول سال شمسی در حال تغییر و به مرور زمان همه ی ماه های قمری بر همه ی ماه های شمسی قابل تطبیق است». البته این بیانات در باب وجه تسمیه ی ماه ها قابل اعتماد نیست.

    3. شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... (بقره، 185).

    4. در باب وجه تسمیه ی ماه مبارک رمضان گفته شده که «رمضان» یکی از نام های خداوند است. به همین دلیل هنگام استعمال، نباید رمضان را تنها به کار برد، بلکه باید «شهر رمضان» یا «ماه رمضان» گفت. همچنان که در قرآن کریم نیز چنین آمده و در خطبه ی رسول خدا و دعای امام سجاد علیه السلام نیز تنها نیامده است. ما هم به جهت رعایت ادب و طبق کاربرد قرآنی و روایت نبوی و دعای امام سجاد علیه السلام همیشه «شهر الله» یا «ماه رمضان» می گوییم. این نوع رعایت ادب کردن، گو اینکه به جهت یک احتمال هم باشد، ارزشمند است. شاید رعایت ادب احتمالی ارزش بیشتری داشته باشد؛ یعنی شخص، صرفاً به احتمال این که این مورد از رعایت ادب، طبق دستوری از ناحیه ی شرع مقدس است، به آن مبادرت کند. البته در هیچ کدام از روایاتی که در آن اسماء الله بیان شده، رمضان به عنوان اسمی از اسمای خداوند ذکر نشده است. همچنین هیچ کدام از کتاب های لغت نیز رمضان را به عنوان نام خدا ذکر نکرده اند.

    5. بقره(2)، 187.

    6. فرقان(25)، 48. آب دارای آثار و برکات زیادی است؛ آب سرچشمه ی حیات است: وَ جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْ‌ءٍ حَیٍّ (انبیا، 30)؛ در میان مواد طبیعی هیچ چیز مثل آب، آلودگی ها را از بین نمی برد؛ بهترین، راحت ترین، و مفیدترین وسیله برای شست و شو و زدودن آلودگی ها و کثافات، آب است. البته کثرت آب در اطراف ما و در دسترس بودن آن باعث شده است تا ما قدرش را ندانیم. اگر بنا بود آب را بر اساس آثار و منافعش قیمت گذاری کنند، ارزش آن از دیگر مواد بسیار بیشتر می شد. یکی از خواص آب این است که «طاهر» و «مطهّر» است.

    7. ابوالقاسم الحسین بن محمد الراغب الاصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، واژه ی محص.

    8. ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاساً یَغْشَى طَائِفَةً مِنْکُمْ وَ طَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ یَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِیَّةِ یَقُولُونَ هَلْ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَیْ‌ءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ یُخْفُونَ فِی أَنْفُسِهِمْ مَا لاَ یُبْدُونَ لَکَ یَقُولُونَ لَوْ کَانَ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ شَیْ‌ءٌ مَا قُتِلْنَا هَاهُنَا قُلْ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ وَ لِیَبْتَلِیَ اللَّهُ مَا فِی صُدُورِکُمْ وَ لِیُمَحِّصَ مَا فِی قُلُوبِکُمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (آل عمران، 154).

    9. ر.ک: محمدباقر مجلسی، بحارالانوار الجامعة لدرر اخبارالائمة الاطهار، ج78، باب 1، ص 198.

    10. ابی جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی الصدوق، من لا یحضره الفقیه، ج2، باب فضل الصیام، ص 75.

    11. اسراء(17)، 78.

    12. علامه طباطبایی رحمه الله علیه در تفسیر این بخش از آیه ی شریفه ی 78 سوره ی مبارکه ی اسراء معتقدند، همه ی روایات بر این اتفاق دارند که مقصود از قُرْآنَ الفَجْرٍ، نماز صبح است؛ چون نماز صبح مشتمل بر قرائت قرآن است (سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیرالقرآن، ج13، ذیل آیه ی 78 سوره ی مبارکه ی اسراء؛ به نقل از: جلال الدین عبدالرحمان بن ابی بکر السیوطی، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، ج4، ص 196).

    13. مزمل (73)، 20.

    14. یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ‌ * قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلِیلاً * نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً * أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً (همان، 1-4).

    15. خداوند از بندگانش چنین انتظارهایی دارد. حال، آیا بندگانش چنین اند، یا تمام اشتغالات ذهنی بنده، بیدار بودن پاسی از شب برای دیدن فیلم، سی دی و ماهواره است؟ آیا چنین شخصی می تواند نماز صحبش را در وقت آن بخواند؟ خداوند انتظار دارد که بندگانش از این فرصت های استثنایی و کمیاب بهترین بهره را برده، از این طریق مشمول مراحم و الطاف او شوند؛ لذا به پیامبر بزرگوارش توصیه می کند که تا کمتر از نیمی از شب بخوابد و بیشتر احیا داشته باشد: یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ‌ * قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلِیلاً * نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً * أَوْ زِدْ عَلَیْهِ ... (مزمل 1-4)؛ نماز و قرائت قرآن در دل شب داشته باشد، وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً (همان، 4). البته پیامبر صلی الله علیه و ‌آله و سلم و برخی از یاران خاص و مؤمنش به این توصیه عمل می کردند و خداوند متعال نیز خود، به این امر آگاه بوده و فرموده است: إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ أَدْنَى مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طَائِفَةٌ مِنَ الَّذِینَ مَعَکَ (همان، 20). روشن است که این کار از همه ی مردم ساخته نیست و همه توان انجام چنین کاری را ندارند؛ اما از آنها این انتظار و توقع هست که هر اندازه می توانند در دل شب از فیض تهجد، نماز و قرائت قرآن محروم نشوند: إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ أَدْنَى مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طَائِفَةٌ مِنَ الَّذِینَ مَعَکَ وَ اللَّهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ عَلِمَ أَنْ تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَیْکُمْ فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَیَکُونُ مِنْکُمْ مَرْضَى وَ آخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ آخَرُونَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ وَ أَقِیمُوا الصَّلاَةَ وَ آتُوا الزَّکَاةَ وَ أَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً وَ مَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَیْراً وَ أَعْظَمَ أَجْراً وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (همان، 20)

    16. یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ‌ * قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلِیلاً * نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً * أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً (همان، 1-4).



    منبع مقاله: مصباح یزدی، محمدتقی، (1391)،
    صهبای حضور(شرح دعای چهل و چهارم صحیفه ی سجادیه)،
    قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله علیه، چاپ اول.





    راسخون
    ماه رمضان؛ ماه سعادت




    .

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •