سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 12

موضوع: دهانِ روزه یا زبانِ روزه؟

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض دهانِ روزه یا زبانِ روزه؟







    این روزهای عزیز هر دو تعبیر

    "دهان روزه یا زبان روزه؟"

    را زیاد می شنویم و زیاد می گوییم؛

    اما در معنای حقیقی کلمه، بین دهان روزه

    و زبان روزه، خیلی فرق است.





    امضاء
    .



  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    دهانی که روزه دار است، فقط چیزی نمی خورد؛
    اما زبانی که روزه گرفته است، مسئولیت بزرگی را به عهده دارد.

    زبانِ روزه دار به معنی روزه ی سکوت نیست؛
    اصلا در اسلام چیزی به عنوان روزه ی سکوت نداریم.

    وقتی مومن روزه دار، زبانش را هم در حریم روزه وارد می کند،
    یعنی در عین اینکه دهانش چیزی نمی خورد اما زبان،
    به همه ی کارهای روزمره ی خود ادامه می دهد؛
    اما به گونه ای دیگر.




    امضاء
    .



  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    زبان، سردمدار همه ی ارتباطات اجتماعی ماست.
    پس وقتی زبان روزه دار باشد، همه ی ارتباطات ما با دیگران،
    می تواند رنگ و بوی کبریایی روزه را به خود بگیرد.

    بحث زبان روزه دار را با یک تطبیق قرآنی پی می گیریم:

    آیه ی شریفه ای که فرمان روزه را اعلام می نماید،
    می فرماید نتیجه ی روزه داری، "تقوا" است
    و امید است که با روزه، به پرهیزکاری برسید.

    "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ
    كَما كُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ"


    (بقره183)



    امضاء
    .



  5. Top | #4

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    آیه ی شریفه ی دیگری از سوره ی احزاب،
    "تقوا" را با یکی از ویژگی های زبان روزه دار
    یعنی "قول سدید" پیوند می زند.

    "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیدا"

    (احزاب70) ...........




    امضاء
    .



  6. Top | #5

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    اینجا نکته ای وجود دارد:

    مگر تقوا که همه ی ابعاد زندگی را دربرمی گیرد،
    شامل زبان و سخن ما نمی شود؟

    پس چرا در این آیه تقوا پیشه کردن و سخن سدید گفتن،
    در کنار هم و در قالب دو دستور آمده اند؟

    شاید یک پاسخ این باشد که جدا آوردن ادب سخن گفتن،
    برای برجسته کردن و تأکید بر آن باشد.

    شاید این بیان ویژه ی قرآن درباره ی نحوه ی سخن گفتن،
    برای توجه دادن به اهمیت و تأثیر ویژه ی
    "تقوای زبان" باشد در زندگی ما.

    بحثمان زبان روزه دار بود.
    می شود گفت در فرهنگ قرآن، زبان روزه دار،
    یعنی زبانِ باتقوا.

    یعنی زبانی که سخن هایش با
    معیارهای قرآنی همخوانی دارد.



    امضاء
    .



  7. Top | #6

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    چند معیار قرآنی برای تقوای زبان:



    1- سخن نیک


    "وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً"


    (بقره 83)

    "و با سخنان نیكو با مردم سخن گویید"

    در كافى از امام ابى جعفر (علیه السلام) روایت آورده، كه در ذیل جمله:

    (وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً)

    فرمود:
    به مردم بهترین سخنى كه دوست می دارید به شما بگویند، بگویید.

    (اصول كافى ج 2 ص 165 ح 10)




    امضاء
    .



  8. Top | #7

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    و نیز امام صادق (علیه السلام) در تفسیر این آیه فرمودند:

    "با مردم سخن بگویید، اما بعد از آنكه صلاح
    و فساد آن را تشخیص داده باشید،
    و آنچه صلاح است بگویید."

    (اصول كافى ج 2 ص 164 ح 9)

    و در كتاب معانى، از امام باقر (علیه السلام) روایت كرده،
    كه فرموده:

    به مردم چیزى را بگویید، كه بهترین سخنى باشد كه شما دوست
    می دارید به شما بگویند، چون خداى عز و جل دشنام و لعنت
    و طعن بر مومنان را دشمن می دارد، و كسى راكه
    مرتكب این جرائم شود، فاحش و مفحش
    باشد،و دریوزگى كند، دوست نمی دارد،
    در مقابل، اشخاص با حیا و حلیم و
    عفیف،و آنهایى را كه می خواهند
    عفیف شوند،دوست می دارد.

    (ترجمه تفسیر المیزان، ج 1، ص: 331)



    امضاء
    .



  9. Top | #8

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    2- سخن نرم

    کسانی که دور و بر ما هستند، یا اعضای خانواده و فامیلند،
    یا دوست و همکارند، یا همسایه و هم محلی، یا همشهری و هموطن.

    در جامعه ی ما خیلی خیلی به ندرت پیش می آید که ما با دشمنانمان
    (دشمنِ واقعی نه کسی که شاید یک وقتی باهم دعوایمان شده)
    روبرو شویم.

    نکته ی مهم اینجاست که به دستور قرآن گاهی باید
    با دشمن خدا هم نرم سخن گفت.
    چه برسد به کسانی که یا پاره ی تن ما هستند
    یا پاره ای از تنِ میهنمان.

    خدا به موسای کلیم فرمود وقتی با هارون به سراغ فرعون
    ستمگر-که حالا دشمن خونی توست- می روی،
    با او به نرمی سخن بگو.

    "فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَكَّرُ أَوْ یَخْشى "

    (طه44)

    "به نرمى با او سخن بگویید شاید متذكر شود
    یا از (خدا) بترسد."




    امضاء
    .



  10. Top | #9

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    3- سخن استوار

    "یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً"

    (احزاب 70)


    در نکته ی قرآنی ابتدای بحث، پیوند تقوا را با قول سدید
    یادآور شدیم. اما قول سدید یعنی چه؟

    قول" سدید" از ماده" سد" به معنى" محكم و استوار"
    و خلل ناپذیر و موافق حق و واقع است،
    سخنى است كه همچون یك سد محكم جلو امواج فساد
    و باطل را مى گیرد، و اگر بعضى از مفسران
    آن را به معنى "صواب" و بعضى به معنى "خالص بودن
    از كذب و لغو" یا" هماهنگ بودن ظاهر و باطن"
    و یا "صلاح و رشاد" و مانند آن تفسیر كرده اند همه
    به معنى جامع فوق بر مى گردد.

    (تفسیر نمونه، ج 17، ص447)



    امضاء
    .



  11. Top | #10

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    پس مطابق این معیار قرآنی، سخن باید راست باشد،
    بیهوده و لغو و باطل نباشد و فتنه و دشمنی برنیانگیزد.

    شمولِ این واژه و معیار قرآنی برای آداب سخن گفتن،
    همه ی گناهانِ زبانی را از دایره بیرون می کند.

    یعنی قول سدید، سخنی است که شائبه ی هیچ یک از گناهان
    زبانی در آن نباشد. و شاید به همین دلیل باشد که در آیه ی
    بعد، دستاورد بزرگی را برای صاحبان قول
    سدید بیان می نماید.



    امضاء
    .



صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی