سید علی موسوی گرمارودی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
سید علی موسوی گرمارودی
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 16 , از مجموع 16
  1. #11
    مدير بخش
    *شهید گمنام* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 689      تشکر : 101
    562 در 363 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *شهید گمنام* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ارتباط شعر با موسیقی از نگاه موسوی گرمارودی


    موسوی گرمارودی در تاریخ 21 اردیبهشت 1389، در نشست خبری که به مناسبت معرفی مجموعه آثارش برگزار شد در ارتباط شعر با موسیقی چنین بیان کرد که: «شعر ما هزاران سال با وزن عجین بوده است. شعر و موسیقی ارتباط نزدیکی با هم دارند و هر دو در مکاشفه نزدیک هستند. البته ما آشنایی بیشتری با آثار هزارساله خودمان داریم.
    شعر ناب و خالص، شعری است که در اختیار خود شاعر نیست و شاعر منتظر می‏ماند که شعر به سراغ او بیاید. به محض اینکه شاعر به سراغ شعر رفت شعر به معنای اخص نخواهد بود. شعر از درون می‏جوشد و نیازمند آن است که نقد شود. البته منتقد بیش از آنچه که با آن روبرو است نمی‌تواند سخن بگوید»
    سید علی موسوی گرمارودی


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است


  2. تشكر

    عهد آسمانى (09-06-1395)

  3. #12
    مدير بخش
    *شهید گمنام* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 689      تشکر : 101
    562 در 363 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *شهید گمنام* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آثار و تألیفات


    اشعار

    عبور
    دستچین
    چمن لاله
    خط خون
    باران اخم
    سرود رگبار
    تا ناکجاآباد
    خواب ارغوانی
    از ساقه تا صدر
    گوشواره‌های عرش
    گزیده شعر نیستان
    صدای سبــز زندگ
    آغاز روشنایی آیینه
    در فصل مردن سرخ
    تا محراب آن دو ابرو
    بر افشاندن گیسوی تاک
    سفر به فطرت گلسنگ
    پیوند زیتون بر شاخه ترنج
    ما کجا، آن خوب، آن زیبا کجا
    در سایه سار نخل ولایت

    کتاب‌ها
    با دل شیر
    بابا تاریخ
    آموزش دین
    مرد خوش دل
    هر که نان از عمل خویش خورد
    در مسلخ عشق
    زندگی شیخ محمد تقی بافقی
    شعر و زندگی ادیب الممالک فراهانی
    نواب صفوی
    زکریای رازی
    یونس(ع)
    نوح پیامبر
    پرتو انسان‌ها (مجموعه داستان جلد اول)
    پرتو انسان‌ها (مجموعه داستان جلد دوم)
    داستان پیامبران (جلد اول: از آدم(ع) تا عیسی(ع))
    داستان پیامبران (جلد دوم: حضرت محمد(ص))
    ‌غوطه در مهتاب: بررسی و نقد شعر 32 شاعر معاصر
    دگر خند: بررسی طنز و هزل و هجو در ادب فارسی
    قلم انداز: مجموعه مقالات علمی – ادبی و سفرنامه‌ها در مطبوعات فرهنگی

    ترجمه‏ها
    ترجمه قرآن مجید
    ترجمه نهج‌البلاغه
    ترجمه "صحیفه سجادیه" با نام "سرود آسمانی"
    ترجمه کتاب "در کرانه با دریا"
    ترجمه کتاب "منشور دادگری"



    سید علی موسوی گرمارودی


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است


  4. تشكر

    عهد آسمانى (09-06-1395)

  5. #13
    مدير بخش
    *شهید گمنام* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 689      تشکر : 101
    562 در 363 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *شهید گمنام* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    -بررسی آثار موسوی گرمارودی


    کتاب "نگاه منتقدان به شعر گرمارودی"



    این کتاب مجموعه نقدهای وارد شده به اشعار سید علی موسوی گرمارودی است و توسط وی گردآوری شده است که در ابتدا "در بوته نقد" نام داشت. "نگاه منتقدان به شعر گرمارودی"، شامل مجموعه نقدها و نظرهای برخی از ادیبان و منتقدان ایرانی، افغانستانی و تاجیکستانی است که در طول حدود 20 سال درباره شعر گرمارودی نوشته‌اند. هر یک از این نقدها قبلا در روزنامه یا ماهنامه یا کتابی چاپ‌شده و بدون تغییر، در این کتاب گرد آمده است.
    مقالات ادیبان و منتقدانی که در این کتاب نقدهایی داشته‌اند عبارتند از: شعر موسوی گرمارودی، از "احمد مهدوی دامغانی" مقاله نخبه شعر و شعر نخبه گرمارودی، از "بهاءالدین خرمشاهی" شعری که به سراغ شاعر آمده است، از "حجت‌ا... بهمنی مطلق" از آن سوی دیدنی‌ها، از "محمد یزدان‌پرست" باستان‌گرایی در اشعار موسوی گرمارودی، از "منوچهر اکبری" من از باغ معنا می‌آیم، از "نورالدین خاکی" شاعری جامع‌الاطراف، از "حمید رضا شکارسری" حریر و حماسه، از "فاطمه حیدری" و "آرش مشفقی" اقیانوس بیکران شعر و "غلامحسین عمرانی" از جمله منتقدین ایرانی هستند.
    همچنین نقد شاعر و منتقد افغانستانی "محمد کاظم کاظمی" با ارائه مقاله شاعر عشق و اندیشه و نیز انتقادات شاعران و منتقدان تاجیکستانی از جمله: "محمد جان شکوری" چکامه‌های موسوی گرمارودی، "خدایی شریف اف" در غیاب من، "میرزا ملا احمد" سیری در باغ معنا، "عمر صفر" سروهای بلند اندیشه، "محمد علی عجمی" رسالتی در راستای خلاقیت شعر، "دارا نجات" نقد و تحلیل شعر خط خون، "مرضیه اسماعیل زاده" در آینه روزگار، "صفر عبدا..." قلم انداز شاعر و دانشمند ممتاز در این کتاب می‏باشد.
    زندگی‌نامه خودنوشت موسوی گرمارودی، نمونه‏هایی از شعر وی و همچنین فهرست آثار منتشر شده او، ملحقات کتاب را تشکیل می‏دهد.

    کتاب "درباره هنر و ادبیات امروز"
    "مهدی اخوان ثالث" از جمله شاعران بزرگ معاصر است که گرمارودی با وی آشنایی و رفت و آمد داشت و شعری برای گرمارودی سروده بود. کتاب "درباره هنر و ادبیات امروز" گفت و شنودی میان مهدی اخوان ثالث و گرمارودی است که آن را "ناصر حریری" جمع‌آوری نموده است. این کتاب به وسیله انتشارات کتاب‌سرای بابل در سال 1368، قبل از وفات اخوان به چاپ رسید.

    کتاب "گزینه پنجاه شعر"
    کتاب "گزینه پنجاه شعر" موسوی گرمارودی را "بهاءالدین خرمشاهی" در سال 1375، به چاپ رساند. وی در بخشی از مقدمه‌ طولانی کتاب می‌نویسد: «كارنامه شعری گرمارودی هم پر بار است هم پر برگ، كارنامه‏ای است كلان و مشتمل بر كتاب كه حاصل سلوک ساله شعری اوست».
    سید علی موسوی گرمارودی


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است


  6. تشكر

    عهد آسمانى (09-06-1395)

  7. #14
    مدير بخش
    *شهید گمنام* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 689      تشکر : 101
    562 در 363 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *شهید گمنام* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    جوایز و افتخارات


    کسب رتبه اول در مسابقه شعر مجله ادبی یغما، در سال 1348


    انتخاب به عنوان "چهره ماندگار بخش شعر" از طرف بنیاد چهره‏های ماندگار، در سال 1385


    انتخاب او به عنوان یکی از "مفاخر ایران زمین" از طرف انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در سال 1390



    جلیل از مقام علمی و ادبی وی در سرای اهل قلم، در سال 1392



    سید علی موسوی گرمارودی


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است


  8. تشكر

    عهد آسمانى (09-06-1395)

  9. #15
    مدير بخش
    *شهید گمنام* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 689      تشکر : 101
    562 در 363 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *شهید گمنام* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    -نقد شاعران معاصر و غیر معاصر توسط گرمارودی

    موسوی گرمارودی از جمله شاعرانی است که نه تنها در عرصه شعر و غزل دوران قبل از معاصر، بلکه از نقد آثار شاعران هم عصر خود نیز چشم‌پوشی نکرده است. او گاهی با نگرشی به دور از اعتقادات سیاسی و فردی، شعر دیگر شاعران را ارجح بر شعر خویش، به مخاطبان شعر امروز توصیه می‏نماید.

    سعدی شیرازی
    گرمارودی از نبوغ سعدی چنین بیان‏گر می‌شود که: «بی‌گمان سعدی در برخی از لحظات، لحظه‏های هستی را طور دیگری می‌دید. تنها یک نابغه می‌تواند "بوستان" بیافریند و محال است در زبان فارسی اثری به حجم بوستان سعدی با این فصاحت بیان شود».

    نیمایوشیج
    این شاعر آیینی در مورد "نیما یوشیج" این‏گونه بیان می‏کند که: «عظمت نیما به شاعر بودن نیست، به ابداع‏گر بودن و نجات شعر از دربار است. در واقع نیما جریان شعر را در راستای مردم و نیازهای آن‌ها و مردمی کردن شعر قرارداد. عظمت نیما به ابداع و بت شکنی اوست».

    سهراب سپهری
    وی در مورد شعر و شخصیت سهراب می‏گوید: «"سهراب سپهری" از کسانی است که راه نیما را شناخته بود، اما این را با خود با شخصیت یگانه خویش پیمود. او خود را با رنگ و کلمه بیان می‌کرد، مصالح خلاقیت او هم رنگ بود و هم کلمه و او با این هر دو نقاشی می‌کرد. یا با این هر دو مأموریت ادبی خود را انجام می‌داد. تعجب نفرمائید که برای نقاشی او نیز تأمل به مأموریت ادبی شده‌ام. می‌دانید که در نقاشی ایرانی از گذشته‌های دور به خاطر منعی که اسلام در مبارزه با آثار بت پرستی پیش آورده بود، پرسپکتیو ناگزیر حذف شده. یکی از منتقدان غربی می‌گوید نقاشی در آبستره به همان جایی رسیده است که نقاشی ایران اسلامی در طی قرون می‌پیمود یعنی در این نقاشی نیز مانند آبستره رنگ‌ها یکدیگر را فرامی‌خوانند. نقاشی مأموریت ادبی می‌یابد؛ اما شعر سپهری، شعر او در نخستین برخورد دارای چند ویژگی است، یکی این که سپهری نخستین کسی یا دست کم مهم‌ترین شاعری است که زبان شعر نو را با زبان محاوره پیوند زد. توضیح آن که در شعر نو شاعران در همان حال برخی دارای زبان خاص خویشند در یک چیز اشتراک دارند و آن زبان عام شاعرانه است در برابر زبان محاوره. در واقع می‌توان گفت که زبان شاعرانه هر شاعر و زبان خاص وی جنس و فصل شعر او را تشکیل می‌دهند. زبان شاعرانه در این تعبیر یعنی زبانی که علاوه بر حفظ ویژگی زبان خاص یک شاعر دارای ضخامت و اسلوب شعری است و حوزه لغات و تعبیرات و بیان در آن از نوعی است که آن را از سویی از زبان نوشتار متمایز می‌کند و از سویی دیگر از زبان گفتار. این ضخامت و اسلوب و تمایز و تمایل به ارگانیسم در کاربرد لغات به دست می‌آید؛ اما سپهری و البته اسماعیل شاهرودی و دیگرانی هم شاعرانی هستند که زبان شاعرانه را با زبان محاوره پیوند زده‌اند و به جای خود موفق هم بوده‌اند، اگر چه سپهری از این لحاظ موفق‌تر است».

    نوذر پررنگ
    مرحوم "نوذر پرنگ" از غزل‌سرایان معاصراست که گرمارودی در رابطه با او به شکلی موشکافانه حساسیت و دقت را نشان می‏دهد و می‏گوید: «از دست رفتن نوذر پرنگ برای غزل معاصر ما لطمه بزرگی خواهد بود. پرنگ بی‌گمان یکی از برجسته‌ترین شاعران غزل نو است و تأثیر او در نسل‌های بعد از خودش، بر کسی پوشیده نیست. من در جلسه نقد و بررسی شعر پرنگ که با حضور خود شاعر و مرحوم منوچهر آتشی برگزار شد هم به این موضوع اشاره کردم که اشیا هم ناطق‌اند و گویا، اما به زبان بی‌زبانی؛ اما این‌طور نیست که پدیدارهای عالم با همه سخن بگویند؛ شاعران و به خصوص شاعرانی مانند پرنگ محرم رازهای پدیدارها هستند و پدیدارها با کسانی مانند او بیگانه و نامحرم نیستند. برخی از غزل‌های پرنگ در ادبیات ما جاودانه خواهند بود. پرنگ با توجه به مضمون این شعرش که می‌گوید: کجایی ای همه جای تو خوش رهایی، های/! دلم به سوی صدای تو رهسپار شده است، به سوی رهایی رفت. به جای دلش که در زندگی به سوی صدای رهایی رهسپار شد، حالا خودش به سوی رهایی رفته است».

    خسرو احتشامی
    "خسرو احتشامی" غزل‌سرایی است که اولین مجموعه شعری‌اش را با عنوان "حماسه در حریر" با مقدمه گرمارودی منتشر کرد. گرمارودی درباره احتشامی نوشته است: « نگاه خسرو، امروزین است؛ می‌خواهم بگویم او تقریباً در تمام غزل‌هایش، همین نگاه را حفظ کرده است و هر چه آن خسرو کند، شیرین بود و نگاه عمومی او (عموما، نگاه او) امروزین است.
    زبان احتشامی، صراحت و صلابت زبان و چهره یک سوار ایلیاتی را در خود دارد که هم‌نشین دائم صلابت و صراحت کوه و کمر هونه‌گان است؛ ولی این صلابت همراه است با ملایمت نگاه پونه‌های حریرپوش، کنار جویبارک‌های نرم پویی که از دامنه‌های همان کوه‌ها و در آغوش همان صلابت، راه خود را می‌پویند... پس هم حماسه و هم حریر است».
    سید علی موسوی گرمارودی


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است


  10. تشكر

    عهد آسمانى (09-06-1395)

  11. #16
    مدير بخش
    *شهید گمنام* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 689      تشکر : 101
    562 در 363 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *شهید گمنام* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    -دیدگاه منتقدان در مورد موسوی گرمارودی

    فاضل نظری
    "فاضل نظری" از شاعران معاصر است که در نشست خبری معرفی آثار موسوی گرمارودی در روز سه شنبه 21 اردیبهشت 1389، در غرفه انتشارات سوره مهر بیست و سومین نمایشگاه کتاب تهران از موسوی گرمارودی به عنوان شاعر تمام قالب‌های شعری یاد می‏کند و عنصر عشق را از ویژگی‏های شعر گرمارودی می‏داند.

    سهیل محمودی

    "سهیل محمودی" درباره گرمارودی می‌گوید: «موسوی گرمارودی یکی از کهن‌ترین قالب‌های شعر فارسی یعنی قصیده را در عرصه‌ای به نام شعر سپید تعریف کرده است. او از کسانی است که با تکیه برگذشته شعر فارسی و با ارزش‌گذاری به گذشته که نه تقلید است و نه فقط تقدیس آن، برای امروز بهره گرفته است. چیزی که متأسفانه امروز در ادبیات ژورنالیست زده ما وجود ندارد و کسانی مانند اخوان یا سهراب در این راه موفق بوده‌اند و بخشی از این سنت را به شکل پویا در آورده‌اند. این بخشی از توجه گرمارودی به پیشینیان در قالب قصیده است. بخش دیگر نگاه معرفتی و دینی اوست که البته گاهی آن‌قدر به آن پرداخته‌شده که حجابی روی وجه شاعری او شده است؛ اما نگرش و منبع فکری است که به شعر عاشقانه ماهم معنی می‌دهد و گرمارودی در این وجه هم موفق بوده است».


    بهاءالدین خرمشاهی
    بهاءالدین خرمشاهی درباره گرمارودی چنین می‏گوید: «من حدود چهل سال است در محضر استاد گرمارودی بودم و شعر ایشان را برگزیده کردم. اگر از ترجمه قرآن بگویم زمان زیادی لازم است که بگویم ایشان چه شاهکاری کردند و چه کارهایی انجام دادند و واقعاً چقدر جدی و شیوا و خوش‌خوان و درعین‌حال دقیق قرآن را ترجمه کردند.
    گاهی بنده شاهد بودم که ایشان در خارج از وقت اداری در تاجیکستان که مقام رایزنی فرهنگی داشتند با طهارت توحید که بر جاست با طهارت وضو هم بر سر این کار نشستند و این کار ماندگار خواهد ماند و پس از آن ترجمه از صحیفه سجادیه و سپس ترجمه نهج‌البلاغه را هم در دست دارند و انشاءا... از آن هم بهره‌مند خواهیم شد. اگر چه ایشان عجله نمی‌کنند و می‌دانند که ترجمه صحیفه از قرآن به یک معنا مهم‌تر نیست ولی دشوارتر است...».

    میر احمد میراحسان
    "میر احمد میراحسان" منتقد ادبی، در تاریخ 13 اردیبهشت 1385، در نشست تحلیل شعر و اندیشه علی موسوی گرمارودی گفت: «موسوی گرمارودی از پیشگامان شعر مدرن مذهبی قبل از انقلاب اسلامی است. نمادهای بدیعی در اشعار گرمارودی دیده می‌شود. شعر مدرن ما در قبل از انقلاب به خاطر وجود حکومتی که مانع ورود افکار نو و جدید بود، تحت محاصره و سلطه شعر حزبی روشنفکری قرار داشت ولی با این حال افرادی مانند موسوی گرمارودی و صفار زاده توانستند خود را به عنوان یک شاعر مسلمان به همگان معرفی کنند».


    منبع:
    "شخصیت نگار"
    سید علی موسوی گرمارودی


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است


  12. تشكر

    عهد آسمانى (09-06-1395)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •