امیرالمومنین (ع) ؛ وزیر پیامبر (ص) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
امیرالمومنین (ع) ؛ وزیر پیامبر (ص)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 19 , از مجموع 19
  1. #11
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,282      تشکر : 23,474
    13,670 در 5,989 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ۴- مردم شناسی

    مردم‌شناسی از دیگر شرایط عمومی برای پذیرش
    مسئولیت مهم وزارت است؛ زیرا وزارت به عنوان یک مقام سیاسی اجتماعی،
    ارتباط تنگاتنگی با مردم دارد و وزیر می‌بایست از دانش مردم‌شناسی برخوردار باشد.

    مردم‌شناسی دانش عام و فراگیری است که می‌توان آن را
    دانش بین رشته‌ای نیز نامید؛ زیرا از لوازم این دانش،
    آگاهی از دانش روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، رفتارشناسی،
    فرهنگ‌شناسی و مانند آن می‌باشد.

    از امام رضا(ع) درباره عبارت
    «انی حفیظ علیم»
    روایت شده است که فرمود: مراد این است که نگه دارنده
    چیزی هستم که تصرف من است و آگاه به همه زبان‌ها می‌باشم.

    (علل الشرایع، صدوق، ص ۲۳۸، حدیث ۲؛
    تفسیر نورالثقلین، ج ۲، ص ۴۳۲، حدیث ۱۰۰)

    بنابراین، آگاهی به زبان و فرهنگ مردم و برخورداری از دانش مردم‌شناسی
    و ارتباطات، از شرایط احراز مقام وزارت است؛
    زیرا اگر وزیر نتواند با مردم ارتباط سالم و منطقی برقرار کند،
    نمی‌تواند مسئولیت مهم اجتماعی و سیاسی را
    به نحو احسان انجام دهد.

    (یوسف، آیه ۵۵)


    امیرالمومنین (ع) ؛ وزیر پیامبر (ص)




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    .



    .

  2. #12
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,282      تشکر : 23,474
    13,670 در 5,989 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    وزارت در ولایت و نبوت

    براساس آموزه‌های قرآنی، وزارت اختصاص به امور مادی
    و دنیوی ندارد، بلکه در امور معنوی نیز وزارت تحقق می‌یابد.

    از مهمترین وزارت‌هایی که در قرآن به آن اشاره شده،
    وزارت در نبوت و ولایت است.

    خداوند در آیات ۲۹ تا ۳۶ سوره طه از وزارت هارون(ع) برای
    حضرت موسی(ع) در نبوت خبر می‌دهد.

    از آنجا که نبوت به ویژه در برابر دولت‌های استکباری چون دولت
    سرکش فرعون سخت و دشوار بود،
    حضرت موسی(ع) خواهان کمک وزیری می‌شود
    و از خداوند می‌خواهد تا هارون(ع) برادرش را به عنوان
    وزیر و معاونت در امر رسالت مأمور کند.

    اصولاً خود مسئولیت رسالت در میان توده‌های مردم،
    رسالتی سنگین و سخت است؛ چنانکه دریافت وحی و حفظ و
    ابلاغ آن خود مسئولیتی بسیار سنگین می‌باشد.

    (مزمل، آیه ۵)


    بسیاری از پیامبران در انجام مأموریت در میان توده‌های
    مردم با مشکلات و اذیت و آزارهای زیاد مواجه شدند.



    امیرالمومنین (ع) ؛ وزیر پیامبر (ص)




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    .



    .

  3. #13
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,282      تشکر : 23,474
    13,670 در 5,989 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در این میان، مبارزه با سبک زندگی نهادینه شده در یک
    جامعه مدنی و دولت محور، بسیار سخت‌تر است؛

    زیرا در جامعه مدنی، سبک زندگی از سوی دولت و قدرت
    حمایت می‌شود و هرگونه تغییر و تصرف در آن، جرم تلقی می‌شود.

    این گونه است که مبارزه با سبک نادرست زندگی نهادینه شده دولتی،
    نیازمند قدرت تبلیغاتی و غلبه بر نیروی فکری و نظامی است.

    از این رو حضرت موسی(ع) خواهان وزیری نیرومند و توانا
    در سخنوری و برهان قاطع می‌باشد.

    (طه، آیات ۲۹ تا ۳۶)


    امیرالمومنین (ع) ؛ وزیر پیامبر (ص)




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    .



    .

  4. #14
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,282      تشکر : 23,474
    13,670 در 5,989 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    این درخواست حضرت موسی(ع) چنانکه در آیه ۳۶ سوره طه
    و نیز ۳۵ سوره فرقان آمده، از سوی خداوند پذیرفته می‌شود
    و هارون(ع) به عنوان وزیر معرفی می‌شود.

    براساس آیات دیگر قرآن معلوم می‌شود که وزارت حضرت هارون(ع)
    از حضرت موسی(ع) در نبوت و دریافت وحی بوده است؛
    هر چند که وی می‌بایست به عنوان وزیر و معاون کار کند
    و خود استقلالی در نبوت نداشته است؛

    زیرا معنا و مفهوم وزارت، معاونت در کار است،
    نه استقلال در کار.
    از این رو، وزیر می‌بایست همواره تحت فرمان
    امیر خویش عمل کند.

    وزارت در کار چنانکه از آیات ۲۹ تا ۳۶ سوره طه به دست می‌آید،
    به قصد تحکیم امور و شرکت در کار و مأموریتی است
    که به عهده شخص گذاشته می‌شود. به این معنا که وزیر معاونت می‌کند
    تا کارها چنان که خواسته حاکم و مسئولیت
    و مأموریت است به سامان برسد.



    امیرالمومنین (ع) ؛ وزیر پیامبر (ص)




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    .



    .

  5. #15
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,282      تشکر : 23,474
    13,670 در 5,989 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    وزارت امیر مؤمنان(ع) از پیامبر(ص)

    از آیات قرآن این معنا به دست می‌آید که مقام امیر مؤمنان(ع)
    فراتر از مقام هارون(ع) به موسی(ع) می‌باشد؛

    زیرا حضرت هارون(ع) به عنوان برادر حضرت موسی(ع)
    معرفی می‌شود و در مقام وزارت عهده‌دار ابلاغ و شراکت
    در تبلیغ دین می‌گردد؛ اما امیر مؤمنان علی(ع) به عنوان
    نفس و جان پیامبر(ص) معرفی شده
    (آل عمران، آیه ۶۱)

    و همان احکامی که برای پیامبر(ص) است برای آن حضرت(ع) منظور
    می‌شود؛ هر چند که در عالم ماده و زندگی دنیوی،
    اختصاصاً برای هر یک تعریفی شده است.

    امیر مؤمنان(ع) به عنوان نفس و جان پیامبر(ص) عمل می‌کند.
    از این رو تنها او می‌تواند مأمور اذان در حج شود:

    و اذان من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر
    (توبه، آیه ۲)



    امیرالمومنین (ع) ؛ وزیر پیامبر (ص)




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    .



    .

  6. #16
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,282      تشکر : 23,474
    13,670 در 5,989 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    سیوطی در «الدر المنثور در ذیل آیه شریفه می‌گوید:

    ابن ابی حاتم از حکیم بن حمید روایت کرده که گفت:
    علی‌بن الحسین(ع) به من فرمود:

    برای (حضرت) علی(ع) در کتاب خدا نامی است که
    مردم آن را نمی‌دانند، پرسیدم آن کدام است؟
    فرمود: مگر نشنیدی آیه

    (و اذان من‌الله و رسوله الی‌الناس یوم‌الحج الاکبر)


    به خدا سوگند اذان همو است.

    (تفسیر معروف به درالمنثور فی تفسیر المأثور تألیف امام جلال الدین
    عبدالرحمن ابی بکر سیوطی چاپخانه میمنیه مصر سال ۱۳۱۴).


    وقتی آیات سوره برائت نازل شد،
    پیامبر اول آن را به ابوبکر سپرد تا آن را در روز حج اکبر
    به مردم ابلاغ کند. ابوبکر به سمت مکه حرکت کرد؛
    ولی پیامبر (به امر خداوند) از او گرفت و به علی‌ابن ابیطالب(ع) داد.

    به دنبال این مأموریت، علی(ع) بر ناقه پیامبر بنام «عضباء»
    سوار شد خود را در «ذوالحلیفه» به ابوبکر رسانید
    و پیام رسول خدا را در خصوص تحویل دادن آیات به او ابلاغ کرد.

    ابوبکر که از این امر ناراحت بود نزد پیامبر بازگشت و علت را
    از آن حضرت جویا شد.

    پیامبر فرمود:
    این پیام را کسی جز من یا مردی از خاندان من نباید ابلاغ کند.
    این را «حاکم» به اسناد خود از انس بن مالک نقل کرده است.



    امیرالمومنین (ع) ؛ وزیر پیامبر (ص)




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    .



    .

  7. #17
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,282      تشکر : 23,474
    13,670 در 5,989 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    فخر رازی همین حدیث را آورده و گفته است؛
    به پیامبر(ص) عرض شد:

    چرا این مأموریت را به ابوبکر واگذار نکردید؟
    آن حضرت(ص) فرمود جز مردی از من آن را ابلاغ نکند.

    بنابراین، امیرمؤمنان(ع) جان و نفس پیامبر(ص) است.
    لذا همانند هارون، وحی را می‌شنید و فرشته وحی را می‌دید؛
    چنانکه خود حضرت به این نکته اشاره کرده و
    در خطبه ۱۹۲ (معروف به خطبه قاصعه) می‌فرماید:

    وقتی وحی بر رسول خدا نازل شد، ناله شیطان را شنیدم،
    از رسول خدا(ص) پرسیدم:
    این ناله چیست؟
    فرمود:
    «هذا الشیطان قد ایس من عبادته، انک تسمع ما اسمع
    و تری ما اری الا انک لست بنبی و لکنک لوزیر و انک لعلی خیر؛


    این ناله شیطان است که از پرستش خود نا امید شده است،
    ای علی تو آنچه را می‌شنوم می‌شنوی،
    و آنچه را می‌بینم می‌بینی، تنها فرق من و تو این است که
    تو پیامبر نیستی، بلکه وزیر منی و
    بر جاده خیر قرار داری».



    امیرالمومنین (ع) ؛ وزیر پیامبر (ص)




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    .



    .

  8. #18
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,282      تشکر : 23,474
    13,670 در 5,989 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    پیغمبر اکرم(ص) همچنین در حدیثی که شیعه و تسنن هر دو روایت کرده‌اند
    و متواتر است، خطاب به علی(ع) فرمود:

    «انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی؛

    تو با من همان نسبت را داری که هارون با موسی داشت با این تفاوت که
    هارون پیغمبر بود ولی چون بعد از من پیغمبری نیست،
    تو بعد از من پیغمبر نیستی».

    (ارشاد مفید، ج ۱، ص ۱۵۶، بحارالانوار، ج ۲۱، ص ۲۰۸،
    با اندکی تفاوت در تاریخ طبری، ج ۲، ص ۳۶۸، کامل ابن اثیر، ج ۱، ص ۳۰۶،
    سیره ابن هشام، ج ۴، ص ۱۶۳، سیره حلبی، ج ۳، ص ۱۰۴، انساب الاشراف بلاذری،
    ترجمه امیرالمؤمنین ص ۱۰، بدایه و نهایه ابن کثیر، ج ۵، ص ۷).


    پس حضرت رسول(ص) در خصوص وزارت امیر مؤمنان(ع)
    نسبت به خود می‌فرماید که همان طور خدا، تقاضای موسی بن عمران(ع)
    را اجابت کرد و برایش در امر تبلیغ و هدایت مردم شریک و کمک فرستاد،
    خدا تو را برای من کمک و معاون فرستاده است.



    امیرالمومنین (ع) ؛ وزیر پیامبر (ص)




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    .



    .

  9. #19
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,282      تشکر : 23,474
    13,670 در 5,989 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    در حدیث یوم الدار پیامبر(ص) به صراحت آن حضرت (ع) را
    وزیر قرار داده و فرموده است:
    پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

    «إِنَّ هَذَا أَخِی وَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوا؛

    این برادر، وصی و جانشین من در میان شماست.
    سخن او را بشنوید و از او اطاعت کنید».
    جمعیت برخاستند؛ در حالی که می‌خندیدند و به ابوطالب می‌گفتند:
    «محمد امر کرد که از پسرت اطاعت کنی و به حرف او گوش فرا دهی
    در حالی که از همه کوچک‌تر است».

    (نگاه کنید:تاریخ الامم والملوک، محمد بن جریر الطبری،
    بیروت، دار قاموس الحدیث، ج ۲، ص ۲۱۷ و الغدیر، علامه امینی،
    مؤسسه دائره معارف الفقه الاسلامی، چاپ سوم، ۱۴۲۵ ق، ج ۳، ص ۳۹۴ و ۳۹۵
    و چاپ دارالکتب الاسلامیه، ج ۲، ص ۲۷۹ ؛

    و نیز : الکامل فی التاریخ، ابن اثیر، ج ۲، ص ۲۷۸؛ السیره الحلبیه،
    حلبی، ج ۱، ص ۴۶۱؛ مسند، احمد حنبل، ج ۱، ص ۱۵۹؛
    البدایه والنهایه، اسماعیل بن کثیر شامی، ج ۳، ص ۴۰؛
    بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج ۱۸، ص ۱۷۸، ۱۸۱، ۱۹۱ و ۲۱۴؛
    مجمع البیان، طبرسی، ج ۷، ص ۲۰۶؛ الارشاد، شیخ مفید، ص ۲۹
    و الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف، علی بن طاووس، ج ۱، ص ۲۰٫)

    بنابراین، مقام وزارت اختصاص به امور مادی و دنیوی ندارد،
    بلکه وزارت در امور دین و دنیا می‌تواند تحقق یابد،
    چنان‌که مقام امامت و ولایت معصومان(ع) این گونه است.
    آنان وزرای پیامبر(ص) در امور دین و دنیای مردم هستند
    و به عنوان شریک پیامبر(ص) معرفی شده‌اند.



    سماموس

    امیرالمومنین (ع) ؛ وزیر پیامبر (ص)




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    .



    .

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •