نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
صفحه 31 از 33 نخستنخست ... 2127282930313233 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 301 تا 310 , از مجموع 330
  1. #301
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    «اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِینَ لَکَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْکَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَکَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُکَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاکَ عَلَى فَقْرِى وَ بِحِلْمِکَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِکَ عَلَى ضَعْفِى یَا قَوِىُّ یَا عَزِیزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ اکْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»
    کسی که می داند چه خبر است٬ می ترسد! یک دکتر جراح می داند چاقو با بدن چه می کند و لذا در استفاده از آن ترس دارد. حتی یک چاقوکش حرفه ای هم در استفاده از چاقو ملاحظاتی دارد و می داند که چه باید بکند اما یک تازه کار ممکن است کاری کند که جبران ناپذیر باشد! آیا دراین دنیایی که مثقال ذره حساب دارد٬ نباید ترسید؟
    منظور از عباده العلماء در آیه مبارکه "انما یخش الله من عباده العلماء" کسانی هستند که می فهمند نه اینکه فقط عمامه به سر دارند. کسی که از خدا نمی ترسد جزو علماء نیست حتی اگر عمامه اش به اندازه گنبد مسجد اعظم هم باشد! دانشمندان از خدا می ترسند ...

    کسی که از خدا می ترسد٬ از احدی نمی ترسد. امام خمینی(ره) موقع تبعید گفت: "والله من نمی ترسم" و راست گفت. امکان ندارد یک طلبه امام زمان(عج) از احدی بترسد. علامت آخوند این است که از احدی نمی ترسد و به احدی طمع ندارد و در مقابل حق و باطل خودش را مجهز می کند. ...
    البته روحانیت عظیمی مانند امثال حضرت آیت الله بهجت – این وجود عزیزی که از دست ما رفت- نه تنها از هیچ کس نمی ترسید٬ بلکه انسان ساز بود و می توانست آدم بسازد. آیت الله بهجت می توانست حوزه را درست کند اما زمینه نبود... یک وجودی از بین ما رفت که همه چیز داشت٬ آبروی مرجعیت بود٬ آبروی نظام بود٬ آبروی اسلام بود٬ پناه انسان بود. مشکلات را حل می کرد! یک مشت استخوان! کم هستند کسانی که می دانند٬ اینها چه کسانی هستند. اینها بندگی خدا را کردند و علمای اسلام هستند نه بنده ای که عمامه سرم می گذارم و نه بنده ای که نان را به نرخ روز می خورم! من آخوند نیستم! امروز یک چیزی می گویم و اگر زمان معاویه هم بود چیز دیگری می گفتم و یا دشمنام به علی می دادیم!
    آن چیزی که در جامعه مرا رنج می دهد این است که چرا می خواهیم سطح فهم و درک جامعه را زیر صفر نگه داریم. آنگاه دست عقلای بیچاره هم بسته می شود! در این صورت عقلا بیچاره می شوند.
    معنی ترس در این دعاها این است اما ما متاسفانه به نام دعا و گریه و ناله و ... اصل دعا را از مردم گرفتیم و این درست نیست.
    چرا دین را به دنیا می فروشیم؟ چرا همه را به خود ارجاع می دهیم؟ وقتی می پرسند چه کنیم که حق و باطل قاطی شده٬ پاسخ این است که باید حق را شناخت. عقل و فکر داریم و باید حق را شناخت.
    مگر علی(ع) در جواب کسانی که در زمان ایشان بودند نمی فرمودند که: حق را بشناس! اهلش را می شناسی!
    مقصود او این بود که به جامعه فهم بدهد.
    سؤال دیگر در باره چگونگی رابطه حق و باطل و نحوه تمایز آن دو در شرایط فعلی جامعه است که راه حل آن در رشد فکری جامعه و پرهیز از حب و بغض ها می باشد همیشه اینچنین است و هیچکس نمی گوید من باطلم.
    حضرت آیت الله بهاءالدینی حرفشان این بود که بازیگری نکنید!
    دین در آخر الزمان در کف دست چون آتش است. یا باید راحت رهایش کرد و یا باید مردانه تحمل کرد و سوخت! این سوختن می تواند برای اهلش یکی از شیرینی های آخر زمان باشد. مزه ولایت اهل بیت وقتی درک می شود که این سوختن٬ شیرین شود. البته طاقت ما کم است ... امروز ایمان محکم و دست آویز به ولایت و قرآن نیاز داریم.
    روزگاری است که ایمان فلک رفته به باد!
    «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ .»
    یکی از وظایف ما در شرایط حاضر این است که برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم. این فرج حتی اگر به صورت عمومی هم مهیا نشد٬ امیدواریم به صورت شخصی راهگشا است. ضمنا در مباحث اختلافی هم باید پیش فرض های خود را برای فهم سخن مخالف٬ برای مدتی کنار بگذاریم.
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  2. تشكرها 2


  3. #302
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    من خاک قدمت هستم
    من خاک قدمت هستم
    محتاج کرمت هستم
    مشتاق نجف ات هستم
    علی علی مولا علی علی مولا ، علی علی مولا ، علی علی مولا علی (ع)
    این دل شور و نوا دارد
    این دل شور و نوا دارد
    گویا قصد دعا دارد
    میل کرببلا دارد
    علی ، علی علی مولا علی علی مولا ، علی علی مولا ، علی علی مولا علی (ع)
    امام مایی
    تو با صفائی علی (ع)
    تو با صفائی تو دلربایی امام مایی علی (ع)
    علی علی مولا ، علی علی مولا ، علی علی مولا علی (ع)
    تو آفتابی گلاب نابی تو بوترابی علی (ع)
    تو بو ترابی گلاب نابی تو آفتابی علی (ع)
    علی علی مولا ، علی علی مولا ، علی علی مولا علی (ع)
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ
    الا که رحمت آیتی ز رحمت علی بُوَد
    همهْ کتاب انبیا، حکایت علی بوَد
    بهشت و هر چه اندر اوست عنایت علی بود
    اَجلِّ نعمت خدا ولایت علی بود
    در این ولا بگو نَعَم که هست اعظمِ نِعَم
    شهی که از عُلُوِّ شأن ثنای او خدا کند
    دگر مدیح ذات او چگونه ماسوا کند
    نمی توان به وصف او چو عقلْ دیده واکند
    سزد که او به نطق خود ثنای خود ادا کند
    از آنکه سرِّ ذات او ز غیر اوست مُکتَتَم
    بهشت را بهشته ام، بهشت من علی بُوَد
    علیست آن که از رخش بهشتْ مُنجلی بود
    به غیر، دیده داشتن نشان اَحْوَلی بود
    کسی ست عاشقِ ولیکه ناظر ولی بود
    به دست دیگران دهد کلید گلشن ارم
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  4. تشكرها 2


  5. #303
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی
    نه مرا زبان که بیان کنم صفت کمال تو یا علی
    شده مات عقل موحدین همه در جمال تو یا علی
    چو نیافت غیر تو آگهی زبیان حال تو یا علی
    نبرد زه پس به تو ره کسی مگر از مقام تو یا علی
    هله ای مجلی عارفان تو چه مطلعی توچه منظری
    هله ای موحد عاشقان تو چه شاهدی تو چه دلبری
    که ندیده ام به دو دیده ام چه توگوهری چه تو جوهری
    چه در انبیاءچه در اولیاء نه تو را ادیبی و همسری
    به کدام کس مثلت زنم که بود مثال تو یا علی
    تویی آنکه غیر وجود خود به شهود وغیب ندیده ای
    همه دیده ای نه چنین بود ، شه من تو دیده دیده ای
    فقرات نفس شکسته ای شبهات وهم دریده ای
    زحدود فصل گذشته ای، به صعود وصل رسیده ای
    زفنای ذات به ذات حق بود اتصال تو یا علی
    چو عقول عفودرانه شد،ملکوت سر تو منکشف
    زبیان وصف تو هرکسی رقم گمان زده مختلف
    همه گفته اند و نگفته شد زکتاب فضل تو یک الف
    فصحای دهر به عجز خود ز ادای وصف تو معترف
    بلقای عصر به نطق خود شده اند لال تو یا علی
    تویی آنکه در همه آیتی نگری به چشم خدای بین
    تویی آنکه از کشف القطاع نشود زیاد تو را یقین
    شده از وجود مقدست همه سر کن زخفا مبین
    زچه روی دم از انا ربکم نزنی بزن به دلیل این
    که انا الحق است به حق حق ثمر نهال تو یا علی
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  6. تشكرها 2


  7. #304
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آیت الله امجد:دروغ، تهمت، موجب فاصله گرفتن از علی علیه السلام می شود


    *فقط باید از معصوم و خدا تبعیت کرد. بقیه قابل تابعیت نیستند. بقیه ممکن است اشتباه کنند.

    خدا عصمت معصوم را امضاء کرده است. او خلاف امر خدا نمی‌گوید و از هر چه او می‌گوید باید تبعیت کرد.

    *حاجتمان را فقط از خدا بخواهیم. از اسباب استفاده کردن، فرق می‌کند. خود او گفته باید دکتر بروی. ما هم می‌گوییم چشم. مومن از غیرخدا چیزی نمی‌خواهد و غیر از خدا هم نمی‌خواهد. این درس ماه رمضان است و تمام دعاها هم همین مطلب را می‌گویند.

    *خدا به آنان که نمی‌توانند روزه بگیرد شفاء و عافیت بدهد. برای آن‌ها که نمی‌توانند روزه بگیرند، سخت تر است.

    *خدا توفیق بدهد از این ماه رمضان استفاده بکنیم. لذت مناجات ببریم. از خود خواهی و خود پرستی و خود بزرگ بینی نجات پیدا بکنیم.

    *خدایا حج خودت را در امسال و هر سال نصیب ما کن.

    *چه فایده داردکه انسان چهل سال عبادت کند و مورد آمرزش خدا قرار نگیرد؟

    *به امیرالمومنین حاجات همه را برآورده و ما را پیرو راستین این خاندان قرار بده.

    *به امام جواد مشکلات نسل جوان را برطرف و موانع ازدواج ایشان را برطرف بفرما.

    *چه کسی می تواند مطمئن باشد که تا آخر چیست؟ خدایا ما را به خودمان رها نکن . حادثات و اتفاقات زیادی هست و بعد همه این حرف ها تازه جان کندن است که برای کسی که در راه نباشد از همه شب‌های دنیا سخت تر است.

    *آدم به این عذابی که در قرآن می‌گوید اگر فکر کند، منفجر می‌شود.

    *این که می گویند خدا دوستاداران علی را به آتش جهنم گرفتار نکن، به این معنی است که خدا نکند که محبت علی گرفته شود. اگر نه دوستان علی همه نجات پیدا می کنند.

    *علی قسیم النار و الجنه است. یعنی ملاک بهشت و جهنم علی است. حرف زشت، دروغ، تهمت، موجب فاصله گرفتن از حضرت علی است. اگر فاصله افتاد، آن محبت از بین می‌رود.

    *قرائت حمد موجب حیات است.

    *قرآن همیشه خوب است. اما این شب ها مخصوصا خوب است.

    *الآن اینترنت منبر شده است.

    *ای کاش انسان یک عمر گوش بدهد تا یک کلام بفهمد.

    *از امام رضا علیه السلام پرسیدند عقل چیست؟ عقل این است که با مردم با لبخند برخورد کند و غصه‌هایش را خودش جرعه-جرعه می‌نوشد. با دشمن‌ها هم مداهنه باید کرد. مداهنه مثل روغن مالی است. باید با آن ها سازش کرد.

    مدارا خیلی خوب است. با دوستان باید مدارا کرد. مثلا یک دوستی داری که درجه‌اش از تو پایین‌تر است. شما وقتی با یک بچه‌ای راه می‌روید، باید با او مدارا کرد.

    مدارا و مماشات با خلق خیلی سخت است. این کار این قدر سخت است که هروقت جبرئیل می‌آمد، این قدر که به واجبات سفارش می‌کرد، به مدارا با مردم سفارش می‌کرد.

    مداهنه یعنی این که مثلا صدام دشمن است و می خواهی او را بکشی. اگر او از شما آب خواست، باید به او آب بدهی. اسلام دین رحمت است. حدش را باید انجام داد.

    امام بیش از حد انسان اجازه ندارد و خلاف مروت است.

    با دوستان مروت یعنی دوستی صادقانه. یعنی اگر دوست منی، عیب مرا رو در رو بگو. امام صادق می گوید بهترین دوستان من آن است که عیب های مرا به من هدیه کند. مثلا اگر عبای من پشت و رو است، و یا عمامه‌ام کثیف است، ‌شما بهتر است عیب مرا بگویی.

    ناراحتی خودما ن را تحمل کنیم و با مردم هم بسازیم و دوستیمان هم صادقانه باشد.
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  8. تشكرها 2


  9. #305
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آیت الله محمود امجد:
    به همه بگویید امجد می گوید بیایید برگردیم به خدا


    اگر چیزی مطابق عقل باشد ما قبول می کنیم ولی اگر مخالف عقل و عصمت باشد می کوبیمش به دیوار.
    · ما نباید این طور باشد که انحصاری باشیم ، اسم علما که می آید من بر همه علما صلوات می فرستم همه علما نزد ما محترم اند منتهی بعضی شان فضل و برتری دارند بر بعضی دیگر.
    · شیطان قبل از گناه عمل را زینت می دهد ، بعد از گناه می گوید ببین تو این هستی گناه کردی حالا می آیی روضه و سینه زنی ؟ برو پی کارت . به شیطان بگو به کوری چشم تو خدا کریم است توبه می کنم بگو استغفرا... توبه کن الان جوانها از استغفار می ترسند از بس که گفتیم شرایط دارد و.... باید گوشت تنت آب شود بله این درست است ولی برای کسی که ربا می خورد ، هزار بار کار کثیف می کند و می آید (الکی در ظاهر) می گوید : استفرالله (غلیظ هم می گوید).
    · آقا ما همین هستیم معصوم نیستیم خطا سر می زند قائل به عصمت هیچکس نشوید (جز معصومین) ما باید مراقب هم باشیم باید چهار چشمی همدیگر را بپائیم.
    · اگر کسی بلند شد نصف شب با خدا حرف زد در دریا غلت زده است.
    · در زندگی مشترک اگر گذشت یعنی مهربانی کریمانه نباشد اصلاً زندگی مشترک نمی باشد.
    · ما می رویم دانشگاه ولی خدا علم می دهد ، ما می رویم بازار ولی خدا پول می دهدو.... به اسباب نباید تکیه کرد.
    · عصمت ما یعنی از بدی ها بدمان بیاید و از خوبی ها خوشمان بیاید با عصمت اهل بیت فرق می کند.
    · یک استغفار یک صلوات گناهان را از آسمان تا زمین دور می ریزد گناه ثقلین(به اندازه گناهان انس و جن) را هم کرده باشیم باید استغفار کنیم.
    · به همه بگویید امجد می گوید بیایید برگردیم به خدا ، از خدا برگشتیم ، برگردیم به خدا ، آی دولت آی ملت آی بزرگان مملکت ، آی علما بیایید برگردیم به خدا.
    · زمین و آسمان شنود است ، خدا هست خدا هست.
    · آقای ..... روحانی پیر مدتی پای منبر می گفت من می خواهم بگویم بیایید مشرک شویم بعد که همه آمدند بعد چند روز گفت بیایید مشرک شویم و خدا را هم شریک کنیم در کارهایمان.
    · به آقای بهاء الدینی گفتند رساله بنویسید به دو نفر دو جواب داده بودند به یکی گفتند اگر امام زمان (عج) اجازه داد می نویسم به یکی گفته بودند مردم به قرآن گوش نمی کنند رساله بنویسم که چه به آن می خواهند گوش کنند.
    · آقا ما از خدا حرف می زنیم ولی هیچ فرقی نداریم با ماتریالیست ها در عمل .
    · عید وقتی است که انسان گناه نکند.
    · موت اختیاری را کسی دارد که از خودش سلب اختیار کند.
    · هرجا علم هست وجود (هم) هست.
    · تفسیر البیان اگر استخر باشد تفسیر المیزان دریای بی کران است.
    · در احادیث در باب اخلاق سند مهم نیست زیرا قرار نیست که فتوا دهیم.
    · خیر العباده الاستغفار.
    · یک صلوات تمام گناهان را می ریزد.
    · مشکل ما خودخواهی است همین خودخواهی است که عاشورا را درست کرد این همه فساد از خودخواهی است.
    · خدا برای انسان جای کبریائی نگذاشته است.
    · انسان اگر امتیازی برای خود قائل شود ، هیچ امتیازی در درگاه خدا ندارد.
    · نه اینکه نماز اول وقت موضوعیت دارد ، طریقیت دارد یعنی گفته شده نماز اول وقت یعنی برای نماز اهمیت قائل شویم این توجه و اهمیت مهم است . مسئول نباید برای نماز اول وقت در اتاق را ببندد و مردم را معطل کند کار مردم را انجام دهد . بعد نماز را بخواند و الا نمازش اول وقت بخورد توی سرش یعنی چون که نماز اهمیت دارد اول وقت بخوانیم.
    · تبعیت در اعمال واجب است در اخبار مستحب است. در قنوت همان دعایی را بخوانید که پیش نماز می خواند و یا لااقل دعایتان را آرام بخوانید.
    · آخر نماز ، سلام است یعنی باید (ما) سلام بشویم حالا جواب سلام واجب است و جوابش با خداست.
    · در هیچ یک از روایات و آیات مربوط به نماز نیامده است اقراء الصلوه ، آمده اقام الصلوه ، نیامده یقراالصلوه ، آمده یقیمون الصلوه ، نماز را نباید خواند باید اقامه کرد ، اقامه کردن غیر از خواندن است.
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  10. تشكرها 2


  11. #306
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آیت الله امجد:
    تکه تکه شدن بدن شیعیان نتیجه بعضی غلط هایی است که می کنیم


    آیت الله امجد اظهار داشت :چرا ما کوریم؟ چرا ما کریم؟ چرا کلمات خدا را نمی شنویم؟ این قرآن کلام خداست. وقتی داریم می خوانیم باید بگوییم خدا دارد با ما حرف می زند.

    سه شنبه شب گذشته هفتمین جلسه از مجموعه جلسات آیت الله محمود امجد در حسینیه کوهسار در منطقه شهران واقع در غرب تهران برگزار شد.
    این استاد حوزه علمیه تهران در ادامه این جلسه به پاسخ به برخی پرسش های حاضرین پرداخت و بعد از آن در جریان قرائت برخی ادعیه ماه رمضان، به برخی نکات اخلاقی-تربیتی اشاره کرد.

    برخی نکاتی که وی دراین جلسه دیشب آن ها رامتذکر شد عبارتند از:
    *خداوند همه ما را از شرور نفس و شیطان حفظ کند مخصوصا نسل جوان ما را در پناه امام زمان از همه بلا ها حفظ کند.
    *این سه تا جمله [اشاره به دعای اللهم رب الشهر رمضان] ثواب چهل سال عبادت را دارد. ببینید خدا چقدر مهربان است. خداست دیگر، خدا دستش باز است. وقتی کسی حج می خواهد، نمی خواهد بنده خدا باشد تا برود مکه؟ بنده خدا می شود و البته که چهل سال عبادت هم بهش می دهند. این عبادت ها که این حرف ها را می زنند[ و می گویند که مثلا این دعا ثواب چهل سال عبادت را دارد] همه اش درست است. ولی یک شرائطی دارد. فقط لفظ نیست.
    *خداوند توفیق بدهد در این ماه رمضان دعا بخوانیم، قرآن بخوانیم، خیر خواه باشیم. از بدی ها چشم پوشی بکنیم. اگر کسی بدی به ما کرد، خوبی کنیم. گفت: بدی را بدی کردن، سگی باشد. یک سگی پارس می کند ، این هم پارس می کند.

    *امام صادق می گوید اگر به یکی گفت اگر یکی بگویی ده تا می گویم، بگو ده تا بگویی یکی هم نمی گویم.
    *اصفهانی ها معمولا عاقل هستند. یک تاجر اصفهانی آمده بود به روستایی و من هم آن جا بودم. با یک نفر نصف شب سر کتیرا دعوایشان شد. آن روستایی توهین می کرد به این آقا که تاجر محترمی بود. من رفتم جلو تا نکند دعوا کنند. دیدم آن تاجر اصفهانی دارد می گوید اگر بیایی اصفهان می دانی چه کارت می کنم؟ من با خودم گفتم یا امام زمان! الآن است که دعوایشان بشود. یک مرغ چاغ میزارم جلوت بخوری. مسئله حل شد.
    *یک جای دیگر تاکسی ترمز کرده بود. آن شخص گفته بود مگه خری؟ آن هم جواب داده بود: بله، خرم. مسئله تمام شد.

    *آقا باور کنید خدا انشاءالله فراغت بدهد. علماء با این همه گرفتاری نمی دانم چطور این همه کتاب نوشتند! ما با یک ناراحتی[از پای می افتیم] خدا رحمتش کند مرحوم ... مریض شد من رفتم کتابخانه کتاب را برداشتم که دیگر معطل نشوم. کتاب استفتاء امام را برداشتم دیدم یک خط نمی توانم بخوانم. آدم اگر حواسش جمع نباشد [ معلوم نمی شود چه می شود!]
    *یک عالم بزرگواری هر وقت دیر می آمد می گفت بنده هم مقصرم. [این طوری] دعوا هم نمیشد. [این گونه] دعوا را از اول حل می کرد، میگفت من مقصرم.
    * اگر آدم در دستگاه خدا خودش را مقصر بداند جلو می رود . اگر خودش را طلبکار بداند، عقب می رود. هرچی می خواهی گریه کن، هر چه می خواهی عبادت کن، [اگر خودت را بدهکار ندانی، هیچ فایده ندارد].
    فاضل اردکانی در مسجد سهله می آمده و به طلبه ها فحش می داده است. او طلبه ها را می دیده است که گریه و ناله می کنند. به آنها می گفته بلند شوید؛ این جا جایی بوده که علی گریه کرده است. فاضل به طلبه ها فحش هایی می داده است که اگر ما روی منبر بدهیم، شلاقمان می زنند. ولی [این فحش دادن هایش] آدم می ساخته است.
    آقای بهجت می گفت [فاضل] فحش هایی می داد که ما می دانیم، ولی مجوز نداریم [بیان بکنیم]. با این فحش ها می شود امت را اصلاح کرد.
    *اینطور نشود که چند تا دعا خواندیم، چهار تا اشک ریختیم، چهار تا سینه زده ایم، خودمان را طلبکار بدانیم. تمام این کارهایی که ما می کنیم، گدایی است.
    *خودمان را باید گدا بدانیم. تمام این کارها [ و عبادت ها] که ما می کنیم گدایی است. خدایا بر گدایی ما بیفزا.
    *ما گداییم و دنیا گداخانه ساخته است. این عالم گداخانه است. ما همه گداییم و جز گدایی هم چاره ای نداریم.
    من گدا من گدا من گدایم/ من گدای شه دین رضایم/ من گدای شه کربلایم
    ای زور و جلال خدایی/ ای خدا آیینه از حق جدایی/ من چه گویم که رجع الصدایم/ من گدا من گدا من گدایم/ من گدای شه دین رضایم.
    *رشته ای بر گردنم افکنده دوست / می برد آن جا که خاطر خواه اوست
    *باید بر گداییمان بیفزاییم.
    *هر چی قشنگ است مال دیگران [باشد]. ولی خدا از همه چیز قشنگ تر است . «رب العالمین» است. ولی شما می گویی «ربی». خدای «رب العالمین» می شود «رب» تو. کانه فقط خدای من است و خدای کس دیگری نیست.
    *خدا خرس، خوک، میمون، موش، خرگوش، شیر و... خلق کرده است. این همه حیوانات عجیب و غریب خلق کرده است. این همه گیاهان و نباتات و غذا آفریده است. این همه رنگ ها، این همه مزه ها و این همه شگفتی ها را خلق کرده است.
    همه این ها [ که شمردیم] را برای ما خلق کرده است. خدایی که ستار العیوب است. خدایی که مهربان است. خدایی که همه چیز ما را اداره می کند. همه آبروی ما را حفظ می کند. این خدا را ولش کنیم، برویم کجا؟[ سراغ دیگری]. لیس کمثله شیء. مثل ندارد. اشتباه می کنی. عوضی می روی.
    *ای در طلب تو عالمی در شرو شور/ در پیش تو درویش و توانگر همه عور
    وی با همه در حدیث و گوش همه کر/ ای با همه در حضور و چشم همه کور
    *چرا ما کوریم؟ چرا ما کریم؟ چرا کلمات خدا را نمی شنویم؟ این قرآن کلام خداست. وقتی داریم می خوانیم باید بگوییم خدا دارد با ما حرف می زند.
    *دم چو فرو رفت هاست، هوست چو بیرون رود/یعنی از او در همه، هر نفسی های و هو است
    *یک شعری می خواندند از آیت الله شاه آبادی: مردم همه مجنوند در بی ثمری چون بید/ من ازهمه مجنون تر کز بید ثمر خواهم
    این ها را خوب است که آدم یادداشت کند.
    *ما خدا را رها کردیم رفتیم جای دیگر. خدا خوب است، خدا خوب است.
    می گویند به کنیز یک نفر گفتند آقایت چه می کند؟ [کنیز] گفت از نیمه شب تا صبح دیوانه می شود. [پرسیدند مگر] چه می کند؟ [کنیز جواب داد] بلند می شود و قدم می زند و می گوید الله خیر و ابقی [خدا خوب و باقی است].
    من می گویم که این عالِم می خواسته دیوانه شود، اما هنوز نشده بوده است. این ها را می گفته که دیوانه شود. این عقلی که ما داریم را کنار بگذارد. یعنی مثل سحره موسی بشود. این جا سحره یعنی علماء آن ها. یعنی عالم به سحر بودند. این ها آمدند دیدند موسی حق است. فرعون هم کسی بود که یا روی درخت، یا روی تخته و یا روی زمین میخ کوب می کرد.
    فرعون[به سحره موسی] گفت شما را به دار می کشم. [سحره] گفتند «الله خیر و ابقی». سحره فرعون در یک لحظه به جایی رسیدند که خداوند به زور دارد به ما می فهماند...
    الله خیر و ابقی. خدا هم خوب و هم باقی است. آدم نادان [است که] خوب و باقی را به هیچ و پوچ رها می کند.
    *این عالم پر از گرفتاری و مشکلات است. شرح صدر می خواهد. مشکلات هم نوع به نوع هست. از پیش آمدها و حوادث هم هیچ خبر نمی شود. هر لحظه ای هزاران حادثه هست. ما هیچ آمادگی نداریم. باید دست خدا بسپاریم. «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» «حسبنالله و نعم الوکیل».[بیایید] وکیل بگیریم. ما از عهده اش بر نمی آییم.
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  12. تشكرها 2


  13. #307
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    [وقتی] یک نفر می خواهد دادگستری برود، از حقوق خودش دفاع کند [و از طرفی] این همه ... در دادگستری هست، چه می کند؟ یک وکیل می گیرد. وکیلی قوی، دلسوز و دانا. این سه تا باید باشد. باید هم مهربان، هم دانا و هم قوت دفاع داشته باشد.
    [حالا] خدا [که] اقوی الاقویا است [را] آدم وکیل نگیرد؟ اگر تا الآن [خدا را به وکالت] نگرفته ایم، [بیایید] از این به بعد بگیریم. «نعم المولی و نعم الوکیل» «نعم المولی و نعم النصیر»« حسبنا الله و نعم الوکیل».
    *تمام این دعاها این رامی گوید که: [خدایا] از تو می خواهم و از غیر تو نمی خواهم.
    *هر چه در این ماه [رمضان] قرآن بخوانید کم است. یک آیه قرآن برابر با یک ختم قرآن است. بعضی در رمضان چهل ختم قرآن می خوانند. بعضی سی ختم می خوانند. بعضی می گویند یک ختم را یک شبه تمام می کنیم. یک وقت یک ختمی را در یک ماه تمام می کنیم. یک ختمی را در یک سال تمام می کنیم. یک ختمی هم گرفته اند، هنوز سی سال است تمام نشده است.
    *حالا صد هزار مرتبه قرآن خواندید. شمر هم خیلی خوب قرآن می خواند. [وقتی] این خوارج قرآن می خوانند، آدم حظ می کرد.
    *غلط هایی که ما می کنیم، [نتیجه اش می شود این که] بدن [شیعیان را] تیکه تیکه می کنند. مته روی سر [ شیعیان] می گذارند. بعد هم از همه بهتر قرآن می خوانند. واقعا هم چه قرائت های قشنگی! [ از آن طرف] مته می گذارند به سر شیعه! غلط هایی که ما می کنیم، نتیجه اش این هاست. نمی فهمیم چه زمانی است، کجا هستیم و چی هستیم.
    بنده خدا؛ تو باید مثل آن ملعون نباشی! تو باید شیطان را که لعن می کنی، شیطان هم نباشی.
    اگر بروی جلوی یک سری شیطان پرست بگویی لعنت بر شیطان، می گیرند و می کشندت.[این کار، کار مهم و صحیحی نیست. بلکه] تو نباید شیطان باشی.
    *چرا گفته اند قرآن و دعا بخوان؟ تمام قرآن و دعاها ر ا جمع کنید، یک کلمه است: خدا دانا و توانا است.«ان الله علی کل شیء قدیر»
    *حدیث قدسی هست که اگر همه عالم آرزو بکنند و به همه عالم آرزوهاشان را تک تک بدهم، از ملک من کمتر نمی شود.
    فرض کنید این حدیث قدسی نیست! آیا این [فارق از این که حدیث است ] درست هست یا نیست؟ [خدا] می تواند یا نه؟ با این خدا ما سرو کار داریم.
    *خاک بر سر من که از خدا حرف میزنم، ای کاش نمی زدم.
    *واقا اگر خدا به ما اجازه نمی داد ما اسمش را نمی آوردیم. خدای تعالی به ما اجازه داده است که ذکرش را بگوییم. مگر نه ما کی هستیم که اسم خدا را بیاوریم؟!

    * دربان به یکی از مسئولان زمان طاغوت سلام کرده و اسمش را آورده بود. آن مسئول درگوش آن نگهبان زده بود و گفته بود تو کی هستی که اسم من را بیاوری؟
    *این سلام هم یک چیز امتحانی است. اگر نتوانی که به هر کس برسی سلام بکنی، مسلمان نیستی.
    یعنی به هر کسی که می رسم سلام کنم؟ خوب این طوری که مرا دیوانه خانه می برند. [منظور این است که] بتوانی سلام بکنی [حالا اگر هم سلام نکردی اشکالی ندارد]
    *[باید] بتوانی سلام بکنی. اگر سلام نکنی، اهل نماز نیستی. چون نماز نتیجه اش سلام است.
    *سلام اسم خداست. یعنی من پاک شدم. بنده خدا شدم. رحمت شدم. به همه با سلام می گویم تو عرض، ناموس، پول و مال در امان است.
    *نماز می خواند. اما در فکر این است که چگونه سر مردم کلاه بگذارد. چطور خیانت کند. این مسلمان نیست.
    *این که پیغمبر فرمود هیچ پیغمبری به اندازه من اذیت نشد به خاطر آزار جسمانی نبود. به خاطر این بود که یک گوهری را به این مردم داده بود که قدرش را نمی دانستند.
    *حسین می گوید عاقل بشوید، قرآن هم می گوید عاقل بشوید.
    * [تمام] قرآن یک کلمه است. خدا دانا و تواناست. این را حفظ کنید. نمی خواهد صد هزار مرتبه ختم قرآن بکنید.
    *ما فکر می کنیم که کثرت عمل است [که ملاک است]، [در صورتی که گفته است] «احسن عملا» [بیایید] عاقل شویم.
    *زمین وآسمان را به هم بدوزیم، باید برویم در دامن امام حسین. امام حسین هم آدم می خواهد.
    *اگر ما قرآن را بگیریم حسینی می شویم. اگر حسینی شویم قرآنی می شویم. پبغمبر خدا از دست ما رنج می کشد. چون هم امام حسین را رها کردیم، و هم قرآن را.
    *امام حسین علی اکبرش را داده است که ما بگوییم الله اکبر.
    *در این ماه رمضان خوابتان عبادت است. دعایتان مستجاب است. از خدا حج را بخواهیم. حج را بخواهیم که ناجی شویم. نه این که برویم کربلا خولی و شمر بشویم.
    *«ظلمت نفسی» امیرالمومنین به این معنا نیست که [امیرالمونین] گناه کرده است. به این معنی است که یاالله یک لحظه مرا رها نکن.
    *بهترین حرف قرآن است.
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  14. تشكرها 3


  15. #308
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آیت الله امجد:
    همه عدالت می خواهیم؛ اما برای دیگران و نه برای خودمان
    امیدواریم همه زندانیان بی گناه در این ماه رمضان آزاد شوند


    انسان باید صفت خدایی داشته باشد. این ماه رمضان تمرینی است که ما صفات خدایی را کسب کنیم.

    چهارشنبه شب آیت الله محمود امجد در جریان جلسات اخلاق خود، ابراز امیدواری کرد که همه زندانیان بی گناه در این ماه رمضان آزاد شوند.
    وی با توصیه به عدالت خواه بودن گفت: همه مان عدالت می خواهیم؛ اما برای دیگران و نه برای خودمان. اگر بخواهند حق شما را از من بگیرند، من عدالت نمی خواهم.
    این استاد اخلاق ، در ضرورت پناه بردن به خدا گفت: با این اوضاع دنیای زمان ما، مگر چاره ای جز پناه بردن به دامن خدا هست؟
    این استاد حوزه علمیه، به اهمیت نماز متذکر شد و علت عقب ماندگی مسلمان ها را بی توجهی به نماز خواند.
    وی در باره اهمیت نماز گفت: نماز اصلاح کننده فرد و جامعه و تسلی بخش انسان در بحران ها است.
    آیت الله امجد رمضان را تمرینی برای کسب صفات خدایی دانست و درباره تاثیر روزه گفت: این روزه باعث می شود که بعد از ماه رمضان هر وقت انسان خواست خطا برود، ترمز بکند.
    این استاد اخلاق ، از دوران فعالیت خود درکوی دانشگاه تهران به عنوان دورانی دوست داشتنی یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که همه امور اصلاح شوند.
    شایان یادآوری است که مقام معظم رهبری فعالیت آیت الله امجد در کوی دانشگاه را نمونه حضور موفق یک حوزوی در دانشگاه خوانده بودند و به دیگر روحانیون توصیه نموده بودند که از این روش الگو بگیرند.
    برخی نکاتی که وی در جلسه چهار شنبه شب خودمتذکر شد به شرح ذیل است:
    *خدا همه را غرق رحمت کند. همه از این ماه رمضان استفاده بکنند. همه سرافراز بشوند. همه عاقبت به خیر بشوند.

    *خدا به همه توفیق عمل بدهد. عدالت خواه باشیم. همه مان عدالت می خواهیم، اما برای دیگران و نه برای خودمان. اگر بخواهند حق شما را ز از من بگیرند، من عدالت نمی خواهم.

    *یک روایتی هست که همه می دانید و خیلی روایت خوبی است. اما بعضی دانشجویان[ به خاطر برداشت اشتباه از این روایت] گرفتار شده اند. این روایت که روایت نبوی هم هست این است که خدا می فرماید اگر کسی وضویش باطل شود و دوباره وضوء نگیرد، به من جفا کرده است. اگر وضوء بگیرد و نماز نخواند، به من جفا کرده است. اگر نماز بخواند و دعا نخواند، به من جفا کرده است. اگر دعا بکند و من استجابت نکنم، من جفا کرده ام. من خدای جفا کاری نیستم.
    حالا این کلمه «جفا» باعث شده بود که این دانشجو فکر کند که باید هر دو دقیقه به دو دقیقه برود و وضوء بگیرد.
    این روایت می گوید اگر می خواهی به جایی برسی، هر وقت توانستی دو رکعت نماز بخوان. استادها فرمودند که بعد از این نماز معرفت از خدا بخواهید. اللهم عرفنی نفسک الله عرفنی رسولک اللهم عرفنی حجتک ...
    *اقم الصلوة لذکری ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکرالله اکبر
    عجیب است! [خداوند می فرماید] نماز برای یاد من است. نماز یاد است. چرا ما مسلمان ها عقب افتادیم؟ جهتش این است که نماز عمود دین است. عمود خواندنی نیست. نماز ستون دین است.
    *نماز تسلی بخش انسان در بحران ها است«استعینوا بالصبر و الصلوة»

    * زرتشتی های یزد یک دروغ نمی گویند، یک غیبت نمی کنند، یک فقیر بینشان نیست.
    *یک دعای کوچک سه جمله ای هست [اشاره به دعای اللهم رب الشهر رمضان] که ثواب چهل سال عبادت را دارد. چه خدای خوبی داریم! خدایی که با سه جمله ثواب چهل سال عبادت را می دهد، انسان [به جای رفاقت با خدا] برود با کی رفیق بشود؟ «لیس کمثله شیء».
    همه چیز بدل دارد. اگر رفیق از دست رفت، یک رفیق دیگر هست. اگر فامیل از دست رفت، یک فامیل بهتر هست. خدا است که بدیل ندارد؛ «لیس کمثله شیء».
    *بسم الله الرحمن الرحیم یعنی با نام خدایی که رحمن و رحیم است. وقتی گوینده می گوید بسم الله، شنونده هم باید بگوید بسم الله. بسم الله را فقط گوینده نباید بگوید. چه بسا شنونده اشتباه بشنود. اما اگر بسم الله گفت درست می شنود. گوینده بسم الله می گوید که درست بگوید. شنونده هم باید بسم الله بگوید. همه بگویید بسم الله الرحمن الرحیم.
    * حضرت امیر می گویند الصلوة الصلوة؛ نماز خیلی مهم است.
    *اولین چیزی که در قیامت از آن پرسیده می شود نماز است.
    *وقتی آدم می گوید الله اکبر، خدا بزرگ است، همه کارها درست می شود.
    *اساس سعات دنیا و آخرت نماز است.
    *یاد خدا آرامش دهنده است. الا بذکرالله تطمئن القلوب. نماز ذکر است. آرامش می دهد. اطمینان می دهد.
    خود صبر کمک است. یعنی انسان در گرفتاری ها بلند شود و دو رکعت نماز بخواند، می فهمد که منبع قدرتی هست. جای نگرانی نیست.
    *نماز بهترین موضوع است. هر کس بخواهد نماز زیاد می خواند و هر کس بخواهد نماز کم می خواند.
    *نمازاصلاح کننده فرد و جامعه است.
    می گوید کسی که نماز می خواند لباسش غصبی نباشد، نجس نباشد و .... این ها نجاست های ظاهری هستند. آیا می شود که ما با حسد، کبر و خود پرستی [نماز بخوانیم]؟! می گوید یک موی حیوان حرام گوشت درلباست نباشد. بعد [خوی] همه حیوان ها در وجود من باشد! «ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر»
    *کسی که نماز می خواند مثل کسی می ماند که پنج دفعه خودش را شستشو می دهد. خوب چنین کسی چرکی در بدنش ندارد. کسی که پنج دفعه با خدا نشست و برخاست می کند، نظیف می شود. آدم نظیف سعی می کند جای آلوده نرود. وقتی که انسان لباسش تمیز بود، جای بد [و کثیف] نمی رود. وقتی انسان روحش پاک شد، حاضر نیست هیچ کاری بدی بکند. نماز و روزه یک تمرینی است که ما درست بشویم و اراده مان قوی بشود.
    مثلا همین روزه. انسان می خواهد آب بخورد. پلیسی این جا هست؟ [اما خود انسان آب نمی خورد.] این باعث می شود که حالت تقوا پیدا بکند. بعد از ماه رمضان هر وقت بخواهد کار خلافی بکند، ترمز می کند. تقوا ترمز کردن است.
    *این روزه باعث می شود که بعد از ماه رمضان هر وقت انسان خواست خطا برود، ترمز بکند.
    *نماز می خوانیم به این امید که بنده خدا بشویم.
    *بنده تو هستیم و برای بندگی و برای همه چیز استعانت از تو می جوییم.
    *با این دنیای زمان ما مگر در غیر از دامن خدا چاره ای هست؟
    *جز افتقار به اهل بیت هیچ راه دیگری نیست.
    *انسان باید صفت خدایی داشته باشد. این ماه رمضان تمرینی است که ما صفات خدایی را کسب کنیم. خدا ستار است، ما هم ستار بشویم. خدا کریم است، ما هم باید کریم باشیم. خدا روشنگر است. شب را می برد و روز را می آورد و ما هم باید این جوری باشیم.
    *حسد سه جور است. یک نحوش که مسلم حرام است این است که من نمی توانم نعمتی را در شما ببینم و به علت حسادت حاضرم به هر طریق شما را نابود کنم.
    یک حسادت این طور است که انسان در نتیجه حسادتش کاری نمی کند، اما از این حالت خودش هم بدش نمی آید. حرمت این نوع از حسادت مورد اختلاف است. چرا که در نتیجه حسادت کاری نکرده است.
    حسادت سوم این است که نمی تواند نعمت را ببیند ولی از این حسادت خودش هم بدش می آید. این مَعفُو(مورد بخشش) است. بیشتر مردم همچنین حسادتی دارند.
    *اما اگر حسد طلوع کند خطرناک است. داستانش را شنیده اید آن مردی که به بنده اش گفت سر مرا ببر و در خانه همسایه بینداز.
    *برای سوره ها شناسنامه گذاشتیم. کوثر شناسنامه حضرت زهرا است. قدر شناسنامه امام زمان است. توحید شناسنامه خدا است.
    *یک وقت یک دزدی را برای امامت نماز جماعت انتخاب کردند. پرسیدند چرا یک دزد را برای امامت انتخاب کردید؟ گفتند اگر پشت سر ما باشد، ممکن است اثاث ما را ببرد.
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  16. #309
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آیت الله امجد:
    مرام حسین ظلم نکردن و زیر بار ظلم نرفتن است
    خاک بر سر ما با این اسلاممان
    ما هیچ ربطی به اسلام نداریم ما هیچ ربطی به اهل بیت نداریم
    شرایط تغییر کرده است منبعد منابر نباید منولوگ باشد
    ریش و عمامه گذاشتن ملاک نیست

    آیت الله امجد مرام حسین را ظلم نکردن و زیر بار ظلم نرفتن و عدالت خواهی را شرط ظهور امام زمان دانست.

    وی انتقاد را مایه رشد و خشونت های امروز علیه شیعیان را ناشی از جهالت های ایشان و خباثت های دشمنانشان دانست.
    محمود امجد، در جلسه اخلاق شنبه شب خود در حیسنیه کوهسار، مرام حسین را ظلم نکردن و زیر بار ظلم نرفتن دانست و عدالت خواهی را شرط ظهور امام زمان دانست.
    وی درباره عدالت خواهی گفت: وقتی عدالت خواه هستیم که اگر عدالت برعلیه ما و پدر و مادر ما هم باشد، آن را بپذیریم. عدالت خواهی این است که می خواهم عدل و حق - ولو بر علیه من - اجراء شود.
    این استاد اخلاق تواضع را زیر بار حق رفتن، انتقاد را مایه رشد و ملاک اسلام را صداقت دانست و گفت: بیایید هم دیگر را اصلاح کنیم. انتقاد خوب است. اگر انتقاد وارد بود، آدم باید تشکر کند. اگر هم وارد نبود، باید توضیح بدهد. هیچ اشکالی ندارد که آدم بگوید اشتباه کردم. اتفاقا این کار مایه اعتبار انسان هم می شود. اگر هم دیدم اشکال وارد نیست، توضیح می دهم.
    وی در این باره اضافه کرد: این که هر چی من می گویم درست است، این به اسلام ربطی ندارد. این که هرکسی با من باشد خوب است، این که هر کسی با من موافق نباشد منفور است، این ها اصلاً به اسلام ربطی ندارد. مشکل ما فقط خودخواهی و خود پسندی است. رمضان به معنی ذوب کردن است. در این رمضان باید خود خواهی و خود پسندی خودمان را ذوب کنیم.
    امجد گفت: خاک بر سر ما با این اسلاممان. خاک بر سر ما با این مسلمانیمان. این همه جوان می خواهند ازدواج کنند و نمی توانند. ما هیچ ربطی به اسلام نداریم. ما هیچ ربطی به اهل بیت نداریم.
    این استاد حوزه علمیه با اشاره به عوض شدن شرایط در اوضاع و احوال کنونی و کثرت تبلیغات ضد ارزشی، به ضرورت تغییر روش های سخنرانی و تشکیل منبرهای مخصوص اقشار مختلف اشاره کرد و گفت: من معتقدم منبر نباید منولوگ باشد. من یک چیزی می گویم، شما باید همان جا تصحیحش کنید. اگر من اشتباه کردم، شما باید بگویید.
    آیت الله امجد خشونت هایی را که نسبت به شیعیان اعمال می شود را ناشی از برخی جهالت ها و خباثت ها دانست و گفت: الآن بر اثر جهالت های ما و بر اثر خباثت های آن ها، مته بر سر شیعه می گذارند.
    متن برخی نکات که وی در جریان جلسه خود به آن اشاره کرد، به شرح زیر است:
    *زیارت عاشورا یک کلمه بیشتر نیست: سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم.
    *هیچ وقت آدم در راه ظلم نرود. نه به کسی ظلم کن و نه زیر ظلم برو که این مرام حسین است.
    *ماه رمضان است و از این سفره الهی و از این مهمان خانه استفاده می کنیم. امیدواریم از آن چیز هایی که اولیاء خدا می خورند نصیبتان شده باشد و باز هم بشود و نصیب ما هم بشود.
    *سفره هایی در این ماه رمضان پهن است که روزه داران از آن می خورند و روزه شان هم باطل نمی شود. چند ساعتی از غذا و آب نخورید تا از آن شراب ها و طعام های الهی بهره مند شوید.
    *انسان مومن که اهل قرآن است از غیر خدا هیچی نمی خواهد.
    *عدات خواه نیستیم. وقتی ما عدالت خواه شویم، امام زمان می آید. وقتی عدالت خواه هستیم که اگر عدالت برعلیه ما و پدر و مادر ما هم باشد، آن را بپذیریم.
    *عدالت خواهی این است که می خواهم عدل و حق اجراء شود ولو بر علیه من.
    *انسان حرف حق را یا باید از اهلش بشنود و یا خودش تعقل کند و بفهمد.
    *من معتقدم منبر نباید منولوگ باشد. من یک چیزی می گویم، شما باید همان جا تصحیحش کنید. اگر من اشتباه کردم، شما باید بگویید.
    *زمان سابق گذشت! زمان سابق یک عالم از بعد از نماز عصر تا غروب می رفت منبر می رفت و احکام، معارف، داستان و... می گفت. همه هم سراپاگوش بودند. نه اینترنت بود، نه رادیو، نه تلویزیون، مردم با کمال فراغت می آمدند پُر می شدند و می رفتند.
    امروز این طوری نیست. من خبر دارم دانشجو و محصلی که پای منبر من می آید، بر اثر تبلیغات ضد ارزشی، اشکالات فراوانی دارد. حالا یک جوان در این وضعیت، می خواهد یک حرفی بزند! می خواهد بگوید من این حرف را نفهمیدم! به این حرف ایراد دارم! ما نمی توانیم سرش را ببریم.
    *مشکل ما فقط خود خواهی و خود پسندی است. رمضان به معنی ذوب کردن است. در این رمضان باید خود خواهی و خود پسندی خودمان را ذوب کنیم.
    *شخصی دید در ماه محرم همه چیز برای خوردن موجود است. ‌اما در رمضان هیچ چیزی برای خوردن نیست. گفت باید بگویید رمضان الحرام، محرم المبارک.
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  17. #310
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    * انتقاد خیلی خوب است. انتقاد پذیری خیلی خوب است. اگر انتقاد باشد، رشد است. اگر انتقاد نباشد، رشد نیست.
    *اگر در خواندن یک متن مطلبی را نفهمیدید، روی آن گیر نکنید. فعلا رد بشوید، بعدا خواهید فهمید.
    *انتقاد خوب است. اگر انتقاد وارد بود، آدم باید تشکر کند. اگر هم وارد نبود، باید توضیح بدهد.
    * بحث کردن برای این است که آدم بفهمد، نه این که غالب شود.
    *اگر شما یک آدم خارج از مذهب را می خواهید مسلمان کنید و بعد دربحث محکومش کردید؛ این اول خرابی است. در این صورت تویی که همچین کاری کردی، از هر بی دینی بد تر هستی. چرا که او گمراه است ولی تو خود پرستی.
    * مقام علمی و معنوی میرزای شیرازی خیلی بالا بود. او با یک آقایی بحث می کند و غالب می شود. تعبیر غالب به این معنی است که به حسب ظاهر حق با میرزا بود. میرزا شش ماه روی این موضوع فکر کرد. بعد به آن روستا برگشت و به آن فرد گفت حق با تو است.
    *ملا خلیل قزوینی صاحب کرامات بود. او اشکالی به ملاخلیل کاشانی می کند. بعد می فهمد اشتباه کرده است. از قزوین تا کاشان پیاده می رود. به درب منزل آن ملاخلیل که می رسد، می گوید «یا محسن قد اتاک المسیء». آقا ببخشید اشتباه کردم. بعد هم پیاده بر می گردد.
    *هیچ اشکالی ندارد که آدم بگوید اشتباه کردم. اتفاقا این کار مایه اعتبار انسان هم می شود. اگر ایراد وارد باشد، تشکر می کنم و یک هدیه هم برایش می فرستم. اگر هم دیدم اشکالش وارد نیست، توضیح می دهم.
    * انسان در بحث نباید در فکر غلبه باشد و بگوید غالب شدم. انسان در بحث باید در فکر فهمیدن باشد.
    *در بحث باید پیش فرض های خودمان را کنار بگذاریم. من در حوزه بار آمدم و یک پیش فرض هایی دارم. دانشجو ها هم یک پیش فرض هایی دارند. با وجود پیش فرض های آن ها و پیش فرض های من، هیچ وقت به توافق نخواهیم رسید. در بحث پیش فرض ها را باید موقتاً کنار بگذاریم.
    *پیش فرض تا وقتی خلافش ثابت نشده باشد محترم است. اگر خلاف پیش فرض های من ثابت شد، باید آن را بپذیرم. به این تواضع می گویند.
    *تواضع این است که انسان زیر بار حق برود. بیایید هم دیگر را اصلاح کنیم.
    * به نظر من با این همه شبهاتی که امروز هست، جلسات باید تقسیم بشود. یک مجلس برای دانشجویان باشد، یک مجلس برای استادان باشد، یک مجلس برای ... تا بتوانیم جوابگو باشیم.
    *ما چه داریم؟ ما اصلا هیچی نیستیم!
    جهان و کار جهان جمله هیچ بر هیچ است/هزار بار من این نکته کرده‌ام تحقیق.
    نیستم نیستم نیستم من/چند پرسی ز چون و چرایم
    *هزار بار قرآن بخوان. چه فایده؟ اینقدر قرآن خوان به جهنم می روند که حد ندارد.
    *الآن بر اثر جهالت های ما و بر اثر خباثت های آن ها، مته بر سر شیعه می گذارند.
    *این چه اسلامی است که آن شخص حسین-حسین می گوید، شعر می خواند و مداحی می کند. بعد در خانه می آید و زنش را می زند.
    *این چه اسلامی است؟ اسلامی که تهمت و دروغ در آن است.
    *محال است یک زن زردشتی در یزد پیدا کنید که غیبت کند. آن ها می گویند گفتار نیک، پندار نیک،کردار نیک. زردشتی های یزد غیبت نمی کنند، تهمت نمی زنند و یک فقیر ندارند. تا می بینند یک فقیری هست که می خواهد مسلمان شود، فورا کمکش می کنند تا از دین خود خارج نشود.
    * خاک بر سر ما با این اسلاممان. خاک بر سر ما با این مسلمانیمان. این همه جوان می خواهند ازدواج کنند و نمی توانند. ما هیچ ربطی به اسلام نداریم. ما هیچ ربطی به اهل بیت نداریم.
    *حرفی که جا ندارد، «لغو» است. حتی اگر آن حرف عرفان نظری باشد.
    *کسی اسکناس بیست و یک هزار تومانی جعل نمی کند. چرا که قابلیت تقلب ندارد. اما اسکناس ده هزار تومانی را جعل می کنند. چون دین حق است، در لباس دین همه جور تقلب می کنند.
    *والله مکه و کربلا رفتن و ریش و عمامه گذاشتن ملاک نیست. ملاک صداقت است.ملاک حقیقت است. مردم حقیقت می خواهند.
    *اگر انسان نسبت به یک زنی احساس محبت داشته باشد، تماشا به احدی نمی کند.
    *این که هر چی من می گویم درست است، این اصلا به اسلام ربطی ندارد. این که هرکسی با من باشد خوب است، این که هر کسی با من موافق نباشد منفور است، این ها اصلا به اسلام ربطی ندارد.
    *بیست سال قبل از ازدواج باید خودمان را تربیت بکنیم. هیچ کداممان خودمان را تربیت نکردیم.
    *اسلام آیینی که ما داریم نیست. در جامعه ما اگر اسلام پیاده شد، می توانیم افتخار کنیم و بگوییم ما میخواهیم دنیا را اداره کنیم. اما افسوس که یک سلام نمی توانیم بکنیم. حال آن که با یک بسم الله الرحمن الرحیم و با یک سلام، می شود جامعه را اصلاح کرد. بسم الله ارتباط باخدا و سلام ارتباط با مردم است. وقتی به کسی سلام میکنی، یعنی آبرو، عرض، جان، مال و ناموس تو پیش من در امان است.
    در همه حالات با تمام وجود بگویید :الحمد الله.در مشکلات نیز بگویید :الحمد الله .خدای تعالی جبران می کند
    اگر می خواهید در زندگی شاداب و با نشاط باشید دائم الحمد الله بگویید .
    اگر کسی به شما بی احترامی کرد بگویید :الحمدالله زیرا خود این بی احترامی در حق شما خیلی نعمت است .
    خلق را با تو بد وبد خو کند /تا که میلت جانب آن سو کند
    اگر جمعیت به شما اقبال کرد یا ادبار کرد باز بگویید الحمد الله.در این صورت راحت راحت می شوید .
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


صفحه 31 از 33 نخستنخست ... 2127282930313233 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •