نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
صفحه 7 از 33 نخستنخست ... 3456789101117 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 70 , از مجموع 330
  1. #61
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله




    آیت الله محمود امجد:
    غفلت انسان را زمين مي زند

    پيامبر بزرگوار اسلام، آمد ه اند تا رفتار انسان ها را از بدي ها پالايش کنند و به نيکي ها بيارايند، وقتي غايت و هدف بعثت آخرين پيامبر خداوند، اخلاق و اکمال آ ن است، مي فهميم براي رشد و توسعه در همه زمينه ها نيازمند اخلاق کمال يافته هستيم. براي رسيدن به اين نيز بايد جزءجزء زندگي خود را براساس زندگي بزرگواري معنا کنيم که خداوند از او به عنوان اسوه حسنه ياد مي کند. اسوه اي که همه رفتارش، همه وجودش نيکوترين است و خداوند او را فراديد ما قرار داده است تا چون او شدن را تمرين کنيم، نه يک بار و دوبار و ده بار بلکه هميشه، چون هميشه تمرين زيبايي کردن، معناي تقواست. چيزي که اصل و اساس اخلاق است. استاد بزرگوار، آيت ا... امجد در اين باره معتقد است: اصل و اساس اخلاق، تقواست حالا اگر کسي مي خواهد که در اين کار ممارست کند و تقوي در وجودش پياده شود خطبه همام را از خطبه هاي معروف امام علي (ع) در نهج البلاغه که به خطبه متقين هم معروف است زياد بخواند. اين همان خطبه اي است که امام علي (ع) خواند و همام پس از شنيدن عاشقانه جان داد. کتب زيادي هم در مورد آن نوشته شده است. در اين خطبه مي گويد آدم با تقوي زبان خودش را نگه مي دارد، خودش را متهم مي داند، ديگران را تخطئه نمي کند. يکي مي گفت خطبه متقين را وقتي مي خوانم مي بينم که هيچ چيزش علائم و نشانه هاي اهل تقوا که مي گويد در من نيست اين نشان شناخت و صداقت است اما منافق وقتي مي خواند مي گويد همه اش در من است براي رسيدن به تقوا نيز بايد نفس را مهار کرد و مدام هم مراقب بود تا مهار پاره نکند و بيچاره مان نسازد. اين که از زبان پيامبر اکرم (ص) در دعا مي خوانيم «الهي لاتکلني علي نفسي طرفة عين ابدا» نشان از اين دارد که چشم به هم زدني غفلت آدمي را از اوج به حضيض مي کشاند و کم هم نبودند آناني که به دمي غفلت، دنيايي از عبادت را از دست دادند و از پله هاي بالاي نردبان فرو افتادند و در هم شکستند. عجيب اين که اين آدم هاي بزرگ شده که در طوفان غفلت در هم مي شکنند و کوچک مي شوند در همه زمان ها هستند گويا خدا از آنان آينه عبرت مي سازد تا همگان عبرت بگيرند و دريغا که ما کمتر اهل عبرت هستيم والا اگر درصد عبرت آموزي ما بالا بود، در هر عصر از بزرگان کوچک شده کمتر سراغ مي گرفتيم. اما دريغ... دريغ که غفلت ها شکارگاه ما مي شود و تير صياد شيطان را به هدف مي نشاند. استاد امجد در ادامه بحث مي فرمايند: نفس يک سر ندارد، هزارها سر دارد! اگر نفس مهار شود شيطان کاري از دستش بر نمي آيد. يکي از بزرگان با تضرع خدمت اميرالمومنين عليه السلام عرض مي کرده است که کنترل نفس من با شما، آن وقت کنترل شيطان با خودم!... مهار نفس فقط کار خداست. بايد عاجزانه از او خواست نفس ما را مهار کند و اين هم تنها با عشق ممکن است، چه هر کس بر عشق خود غيور است و خداوند غيورتر است. پس دست به دعا برداريم و از خدا بخواهيم ما را به خود وانگذارد. اين فرهنگ را هم در خانه و خانواده، در شهر و در جامعه بپراکنيم تا همگان به خداوند دخيل ببندند و جامعه خدايي شود...
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  2. #62
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله




    آیت الله محمود امجد:
    در اثر ملامت و سرزنش دیگران به عاقبت طلحه و زبیر مبتلا نشویم
    ·ابتلا به عاقبت طلحه و زبیر در اثر ملامت و سرزنش دیگران
    درمحضر حضرت آقای بهاء الدینی (رضوان الله تعالی علیه) اگر حرف از طلحه و زبیر و عملکردشان و بدعاقبتی شان به میان می آمد ایشان دهان فرو می کشیدند تا مبادا جنبه ملامت و سرزنش پیدا کند. چون در اثر ملامت خود انسان هم مبتلا می شود.


    · ربط محض
    تمام کمال انسان در این است که بفهمد ربط محض است و استقلال ندارد،آنگاه خوابش هم عبادت است ...

    · اراده خداوند
    به غیر اراده خداوند هیچ چیز ممکن نیست این مطلب خیلی قیمتی است.

    · مجالس اهل بیت (ع)
    هرکس به جایی رسید ،ازمجالس اهل بیت (ع)بودکه جرقه ای زد و رفت بالا.

    · معامله باخدا
    باخدامعامله کردن ، ضررندارد.

    · اطاعت خدا
    من ارادالعزّه فلیطع الله . هرکس عزت می خواهد باید خداوند را اطاعت کند،ولی از همین اراده عزت هم باید توبه کرد.

    · ولایت
    یارب از دلهای ما درد محبت را مگیر
    این تجمع ، این توسل ،این ارادت را مگیر
    هستی مابستگی داردبه عشق اهل بیت
    هرچه می خواهی بگیر از ماولایت را مگیر

    · تفضل الهی
    نباید گفت :من چه کارخوبی کردم که توفیق طلبگی یا آمدن در مجلس اهل بیت(ع)یا... .نصیبم شد،زیرا همه اش از تفضل الهی است .مگرخداوندکه به ماچشم وگوش و...داد ما کاری کرده بودیم ؟اما اگر سلب توفیقی از ما شد جا دارد بگوییم در اثر چه کار بدی چنین شد.مااصابک من حسنه فمن الله ومااصابک من سیئه فمن نفسک.(سوره نساء،آیه 79).]هرچه خوبی به تو می رسد،پس ازخداست وهرچه از بدی به تومی رسدازخودتوست.[

    · تنها راه
    تنها راه هدایت بشر :عشق اهل بیت(ع)

    · قابلیت
    داد حق را قابلیت شرط نیست بلکه شرط قابلیت داد اوست

    · سریع ،به خدا رسیدن
    اگر می خواهید سریع به خدا برسید ،باید با تمام نیرو ،واجب وحرام را مراعات کنید .

    · مراحل کمال
    مراحل کمال:---->محبت----> شیعه شدن--- --<به ولایت رسیدن (ولی شدن ).

    · شکرانه
    شکرانه این همه نعمت الهی :انسان جلو برود ودیگران را جلو ببرد .

    · خدا هست
    به قول آقای بها الدینی (رضوان الله تعالی علیه ):"خدا هست "

    · مانع تقرب
    انسان تا خودش را "خوب "ببیند ،نمی تواند به خدا نزدیک شود !

    · بازیگری
    حضرت آقای بها الدینی (رضوان الله تعالی علیه )فرمودند :بازیگری تان را بگذارید کنار،کار درست می شود .

    · یک حرف
    این همه صنعت وتکنولوژی ،هنوز حتی یک حرف هم از علم نیست،زیرا آصف بن برخیا (سلام الله علیه)که تخت بلقیس را از فرسنگ ها راه دور با سرعت مافوق نور در محضر حضرت سلیمان (علی نبیینا وآله و علیه السلام )حاضر کرد ، حرفی از علم بلد بود .(قال الذی عنده علم من الکتاب انا اتیک به قبل ان یرتد الیک طرفک ).]کسی که علمی از کتاب (الهی )نزدش بود گفت :"قبل از تحقق نگاه (مافوق سرعت نور )،آن (تخت بلقیس)را نزد تو می آورم .نمل /40[
    حضرت امام محمد باقر (ع) فرمودند :نزد او یک حرف از 73 حرف اسم اعظم الهی بود و توانست چنین امر عظیمی را انجام دهد و نزد ما 72 حرف از 73 حرف اسم اعظم الهی است (کافی ،ج1،ص230).
    اگر صنعت وتکنولوژی به این مرحله برسد که تخت وتشکیلاتی را از فرسنگ ها راه دور با سرعت مافوق نور منتقل کند ،تازه به یک حرف از علم دست راه یافته است .
    (منظور "قبل ان یرتد الیک طرفک "قبل از تحقق نگاه است یعنی مافوق سرعت نور (نور در هر ثانیه سیصد هزار کیلومتر ،طی می کند ).

    · شیرین شدن زندگی
    این یک کلمه ،زندگی را شیرین می کند : "من مقصرم "

    · فرصت طلایی
    الان ،یک فرصت طلایی در دست ماست برای هدایت دیگران . نوروز همیشه شنبه نمی شود .لذا همه باید خدمت کنیم ،مشعل دار وپرچم دار باشیم .بیان ،قلم ،فکر و ....

    · مردم
    مردم ،بی تاثیرند ولی محترم اند .

    · هنگام عصبانیت
    اگر عصبانی شدی ،بهترین کار ،سکوت وتغییر مکان است.اگر در آن هنگام حرف بزنی ،آتش می بارد از آن.

    · نفس انسان
    انسان ،آتش است !خدا باید مهارش کند .

    · رفتن در جامعه
    به قول حضرت اقای بها الدینی (رضوان الله تعالی علیه )"رفتن در جامعه،رفتن درون آتش است "،بله رفتن درون آتش ونسوختن نیاز به ماسک قوی دارد وآن ، تقواست .قبل از ورود به جامعه باید این ماسک را تهیه کرد از همین الان به فکر تهیه ماسک باشید وتقوا را دائما تمرین کنید .


    · مطلب
    مردم ،امروز مطلب می خواهند نه هنرنمایی بی محتوا وسخنرانی قاشق و چنگالی و...

    · الفاظ
    الفاظ به قامت ائمه اطهار (علیه السلام )کوتاه است .دربهشت خواهید دید .

    · مجلس امام حسین (علیه السلام )
    شما در مجلس امام حسین (علیه السلام )،می توانید شفاعت کنید .
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  3. #63
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله




    آیت الله امجد:
    ارادت به امام زمان(عج) با قربان چشم و ابروت، فایده ای ندارد
    چکیده : استاد اخلاق در توصیه ای به جوان ها گفت : "«امام شناسى‏» بهترین بحث‏براى جوانان است - که متاسفانه رایج نیست - تا جوان ها بتوانند امامشان را بشناسند . امام را بشناسند به نورانیت نه این که بگویند: قربان چشمان امام زمان (ع) بروم، قربان ابرویش بروم، قربان کفشش بروم، اینها فایده ندارد، کافى نیست . امام زمان که این نیست . امام زمان یک مقام الهى دارد که همه ما سر سفره او هستیم . باید بدانیم که سر سفره او هستیم . این سفره مال امام زمان است . این مغز ما مال امام زمان (ع) است. "
    آیت الله امجد، استاد برجسته اخلاق عنوان کرد : ” همان‏گونه که موجودات عالم بسته به استعداد خودشان از نور خورشید بهره‏مند مى‏شوند، انسان نیز از نور وجود امام زمان (ع) بهره‏مند مى‏شود . ”
    آیت الله امجد با اشاره به اینکه امام عصر بر وقایع جهان احاطه دارد، گفت : ” ما معتقدیم حضرت در یک نقطه از عالم حضور فیزیکى دارند، اما از نظر احاطه وجودى، ایشان بر تمام جهان خلقت احاطه دارند و در واقع ملکه علمی دارند. ملکه علمى یعنى اینکه حضرت هرگاه اراده فرماید جایى را ببیند، مى‏بیند . او لازم نیست در حالت عادى و از نظر عنصرى ببیند بلکه در ملکه علمى‏اش، در علم اجمالى و علم تفصیلى‏اش هست . علم امام با علم خدا فرقى ندارد . قدرتش با قدرت خدا فرقى ندارد . فرقش وجوب و امکان است . خداى تعالى واجب بالذات است ولى ماسوى‏الله همه عالم امکان‏اند . آنچه خدا مى‏شنود او مى‏شنود . آنچه خدا مى‏بیند او مى‏بیند، آنجایى که خدا هست او هم هست . از تمام ذرات جهان از ازل تا به ابد اطلاع دارد . محیط است; چون خدا، محیط است . هر صفتى که خداى تعالى دارد او به حقیقت دارد . ”
    وی در ادامه بیان کرد: ” وقتى انسان بداند که کسى حاضر و ناظر است و حرکات و اعمال او را مى‏بیند; از اعمال خود مراقبت مى‏کند . بنابراین توجه به حضرت بقیة‏الله روی رفتار انسان تاثیر می گذارد و اتفاقا انسان از حضرت بیشتر خجالت مى‏کشد تا خداى تعالى; چون یک سنخیتى بین خود و او مى‏بیند . مثل الان، ما انسان ها مى‏دانیم خدا حاضر و ناظر است ولى از او خجالت نمى‏کشیم اما از انسان ها خجالت مى‏کشیم . چون با آنها سنخیت داریم . با حضرت هم سنخیت داریم از نظر انسان بودن اما مى‏دانیم که آن حضرت احاطه وجودى دارند و همه اسرار خلقت را مى‏دانند . بنابراین ما باید از درون خودمان را بسازیم نه فقط از بیرون و ظاهر” .
    استاد اخلاق درباره اینکه چگونه مى‏توان در حوزه جذب و عنایت امام عصر قرار گرفت، توضیح داد: ” انسان به اندازه‏اى که در طیف مرحمت‏حضرت حجت (ع) و معرفتشان واقع بشود از آن حضرت بهره مى‏گیرد . شما ببینید، آهن‏ربا، براده‏هاى آهن را جذب مى‏کند اما، سنگ را جذب نمى‏کند . باید سنخیت ایجاد کرد . آن حضرت صفات عالیه دارد انسان هم باید صفات عالیه داشته باشد تا در حوزه جذب ایشان قرار گیرد.
    انجام کارهاى نیک، عمل به دستورات شرع، داشتن صفات عالیه، داشتن اخلاق خوب، خدمت کردن به مردم، مهربان بودن، عاطفه داشتن . عاطفه از کمالات انسانى است . چون بزرگ‏ترین خادم بشریت انبیا و اولیا هستند و بزرگترین خادم بشریت امام زمان (ع) است; بنابراین با خدمت کردن مى‏توان با امام زمان رابطه برقرار کرد . انسان هر چه خدمتگزار صادق‏ترى براى مردم باشد ارتباطش با امام زمان (ع) قوى‏تر مى‏شود . بعضیها حاضر نیستند حتى نماز غفیله‏شان را براى انجام کار یک مسلمان ترک کنند، چنین شخصى چطور مى‏تواند با امام زمان ارتباط داشته باشد؟ نقل است امام صادق (ع) در اعتکاف بودند ولى رفتند کارهاى مردم را انجام دادند . برآورده کردن حاجت مؤمنان برابر با هزاران سال عبادت است . ”
    وی همچنین درباره چگونگی ارتباط امام زمان (عج) با مردم ابراز کرد : ” آفتاب کارش نور دادن و حرارت دادن است و اشیا به نسبت استعدادهاى خودشان، از این نور و حرارت استفاده مى‏کنند و کمال مى‏یابند . همان‏گونه که موجودات عالم بسته به استعداد خودشان از نور خورشید بهره‏مند مى‏شوند . انسان نیز از نور وجود امام زمان (ع) بهره‏مند مى‏شود . وقتى آفتاب به گل و ریحان مى‏تابد، بوى عطرش حال آدم را جا مى‏آورد، اما همین آفتاب وقتى به گندابى مى‏تابد بوى گندش را زیاد مى‏کند . بعضى وقت ها یک نقطه روشنى در وجود انسان هست که اشعه وجود امام زمان (ع) در آن نقطه اثر مى‏کند و آن نورانیت زیاد مى‏شود.”
    استاد اخلاق در توصیه ای به جوان ها گفت : “«امام شناسى‏» بهترین بحث‏براى جوانان است – که متاسفانه رایج نیست – تا جوان ها بتوانند امامشان را بشناسند . امام را بشناسند به نورانیت نه این که بگویند: قربان چشمان امام زمان (ع) بروم، قربان ابرویش بروم، قربان کفشش بروم، اینها فایده ندارد، کافى نیست . امام زمان که این نیست . امام زمان یک مقام الهى دارد که همه ما سر سفره او هستیم . باید بدانیم که سر سفره او هستیم . این سفره مال امام زمان است . این مغز ما مال امام زمان (ع) است. “
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  4. #64
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله




    آیت الله محمود امجد:
    گفتن ای... الحمدلله! کفر است مگر از خدا طلبکاری؟!

    از کسی میپرسی حال چطور است؟{با حسرت}می گوید:ای... الحمدلله!

    این کفر است.مگر از خدا طلبکاری؟! بگو الحمدلله خوبم یا اگر حالت خیلی بد است

    بگو:الحمدلله خیلی بدم.
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  5. #65
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله




    اگر نمي توانيد براي شهدا كار مهمي كنيد
    ، حتي يك صلوات بفرستيد كافي است

    حلول ماه مبارك رمضان بر شيعيان اميرالمؤمنين عليه الصلاة و السلام مباركباد. (من عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرك ليلة القدر)
    یک بار رفته بودم «مؤسسه ي إسرا» كه پشت سر آية‌ الله جوادي آملي حفظه الله نماز بخونم. اونجا توفيق زيارت آية الله امجد هم نصيب شد. ايشان آمده بود تا حرفهائي با آية الله جوادي داشته باشد.
    اون موقع آية الله امجد اولين شب جمعه ي هر ماه قمري مي اومد قم و ساعت دو شب به بعد در محلي خصوصي مراسمي براي افرادي داشت. من هم گاهي براي ديدن آنچه دوستان به آن رسيده بودند، در جمع آن بيدار دلان، خواب آلود حاضر مي شدم.
    بعد از نماز استاد جوادي، در حين رفتن، آية الله امجد از تفسير تسنيم ايشان تعريف كرد و گفت: تفسير شما را گرفته ام و مي خوانم و لذت مي برم.
    در هنگام خداحافظي، آية الله امجد دست آية الله جوادي را گرفت و گوشه اي برد تا چيزي خصوصي به ايشان بگويد. در جمع آن بزرگان، من كه مثل هميشه ذاتا فضول تشريف داشتم، به آن دو بزرگوار كه يكي از آنها چند سالي حق استادي بر من داشت، نزديك شدم. آية‌ الله امجد دهانش را به گوش آية‌ الله جوادي نزديك كرد كه چيزي بگويد. من نيز با پرروئي تمام نزديك شدم كه بشنوم. آية‌ الله امجد آهسته گفت: ديشب استاد را (علامه طباطبائي رحمة الله عليه را) در حالتي بين خواب و بيداري ديدم. ايشان به نزد من آمد و خطاب به من فرمود: «اگر نمي توانيد براي شهدا كار مهمي كنيد، حتي يك صلوات بفرستيد كافي است.»
    (نثار روح قدسي كساني كه فضاي معنوي اين ماه مبارك رمضان، با زحمت و تلاش و در اثر خون آنان به ما رسيده است، صلوات. اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم)
    ***محمد
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  6. #66
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله




    آیت الله محمود امجد:
    در قیامت ، تا علی (علیه السلام) را نشناختند نه بهشت می روند نه جهنم


    · الفاظ
    الفاظ به قامت ائمه اطهار (علیه السلام )کوتاه است دربهشت خواهید دید .

    · مجلس امام حسین (علیه السلام )
    شما در مجلس امام حسین (علیه السلام )، می توانید شفاعت کنید .

    · رهایی از خود
    تا از "خودمان "رهایی پیدا نکنیم ،دائم مشکلات هست .

    · خاندان آگاهی
    معنای اهل بیت النبوه :خاندان آگاهی.

    · فاعل وغایب آفرینش
    ائمه اطهار (علیهم السلام ، بالفعل فاعل وغایب آفرینش اند.

    · لبیک
    یک بت پرست دائما می گفت یا صنم یا صنم .یک بار اشتباها گفت :"یا صمد "ناگهان از اطرافش شنید لبیک لبیک .

    · بت نفس
    شکستن بت نفس فقط به دست عنایت اهل بیت (علیهم السلام )شدنی است .

    · پناه
    ائمه اطهار (علیهم السلام )،پناه عالم اند وخودشان برای حاجت گرفتن به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)پناه می بردند.

    · خاستگاه رسالت
    اهل بیت (علیهم السلام)"موضع الرساله "یعنی خاستگاه رسالت اند زیرا ولایت مطلقه ،اصل واساس است .همه عالم در اختیار حضرات (علیه السلام )است .نبوت وپیامبری ازحضرات (ع)می جوشد.پیامبران (ع)برسرسفره ایشان(س)می نشینند.

    · تبدیل "خود" به "خدا"
    امام حسین (ع)آمده تا "خود" را به "خدا" تبدیل کنیم.

    · سرالله
    علی (ع)سرالله است.درسرّ و علن رسول اکرم (ص)را یاری می کند و درسرّ سایرانبیاء(ع)را.

    · جز علی (علیه السلام)را ندیدند
    رسول اکرم (صلی الله وآله وسلم )هرچه درعوالم هستی سیر کردند ،جز علی (علیه السلام)راندیدند.

    · شناخت علی (علیه السلام)
    در قیامت ،تا علی (علیه السلام)را نشناختند نه بهشت می روند نه جهنم.

    · در محشر
    در محشر می بینند که جز اهل بیت (علیهم السلام )کسی نیست ((به کنه ذات خداوند متعال هیچ کس راهی ندارند ).

    · شناخت
    ما بزرگانی همچون حضرت آیت الله العظمی بهجت و آیت الله العظمی بهاالدینی را - که معنویت قم به ایشان است - نمی شناسیم چه برسد به علی وآلش(ع).

    · به فکر دیگران
    انسان بایدبه فکر دیگران هم باشد.شیعه هم می خورد هم می خوراند،هم می پوشد هم می پوشاند و...

    · تربیت سیصدبزرگ
    مرحوم آخوندملاحسینقلی همدانی،سیصدتن ازعلماء وبزرگان و اولیاءالهی راتربیت کردند،نظیرمیرزاآقاملکی تبریزی،آقا شیخ محمدبهاری و...


    · اثرات مجلس امام حسین (ع)
    من باید بیایم در مجلس امام حسین(ع)که این کری وکوری ام ازبین برود.

    · دیدن ملائکه
    مرحوم آقاشیخ محمدبهاری که فرمودند:صبح شده چون ملائکه شب دارندمی روند و ملائکه روزدارندمی آیند،فرموده بودند:دوست دارم مسلمانها لااقل ملائکه راببینند.

    · عالم ربانی
    بایدحرف عالم ربانی راگوش داد نه اینکه خودسری عمل کنیم.
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  7. #67
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله




    هریک به طریقی
    خیلی ،عقیده های مردم را دستکاری نکنید.مثل آوردن شتر و...درمراسم عزاداری،سفره حضرت ابوالفضل (ع) و...زیرا برخی به خاطردیدن شترها و... به مراسم می آیند و بعضی به خاطرچیزهای دیگر...تاانشاءالله تعالی هریک به طریقی هدایت شوند.

    · مجالس اهل بیت(ع)
    هزاران سال باید بگذرد تا بفهمند علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه )کیست .بااین وصف ،ایشان نسبت به اهل بیت (علیهم السلام )حتی قطره ای در مقابل دریا حساب نمی شوند. ایشان در مجالس اهل بیت (علیهم السلام )شرکت مداومی داشتند ومتواضعانهمی فرمودند مابه منظور سیاهی لشگر شرکت میکنیم وفرمودند :این کتیبه ها وسیاهی ها شفاعت خواهند کرد وما امیدمان به شفاعتشان است.
    عزیزان !علامت علم ،خضوع است وهر کسی در درگاه اهل بیت (علیهم السلام)کوچک شود بزرگ می شود.

    · ولی فقیه
    مرحوم آیت الله العظمی اراکی نسبت به امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه ) سمت استادی داشتند ولی بااین حال برای نماز جمعه ای که ازسال ها قبل از انقلاب می خواندند ،آمدند از امام به عنوان ولی فقیه اجازه خواستند و نیز در ملاقات با امام خطاب می کردند :السلام علیک یابن رسول الله .

    · یا فاطمه (سلام الله علیها )
    هر حاجتی داشتید ،هفت باربگویید یا "فاطمه"(سلام الله علیها).

    · ثمره هستی
    غیر از خدای متعال ،کسی حضرت فاطمه (سلام الله علیها )را نمی شناسد .میوه وثمره هستی ،ایشان است .رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلّم )،شجر و حضرت فاطمه(سلام الله علیها )ثمر هستند .روحی التی بین جنبی ]فاطمه ،روح من است در کالبدم [.

    · خدمت به سادات
    هر کس به سادات خدمتی کند،فردا می بیند که حضرت زهرا (سلام الله علیها )چگونه جبران می کند .

    · ظهور خدا
    فردای قیامت وقتی حضرت زهرا (سلام الله علیها )باشکوه و اسکورت هر چه تمام تر به عرصه محشر وارد می شوندخطاب می آید :غضوا ابصارکم (ای اهل محشر !همگی چشمتان را پایین اندازید )زیرا حضرت ،جمال خداست ،جلال خداست ،ظهور خداست ،دیگر کسی نمی تواند حضرت را تماشا کند .
    *** گزیده سخنان استاد محمود امجد در امامزاده صالح(ع)
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  8. #68
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله




    آیت الله امجد:
    از قرآن لفظی بیش نمانده است

    • قرآن نور است برای کسی که بخواهد ازآن استفاده کند ،
    • قرآن تبیان کل شیء است یعنی قرآن دارای کلیاتی است که برای سعادت بشر کافی می باشد ( ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم )
    • اگر انسان با قرآن آشنا شود و قرآن را به عنوان شناسنامه خودش و به عنوان کلام خدا بخواند نورانی می شود و قرآن او را بالا می برد (اقرا وارق). ما از علامه طباطبائی پرسیدیم: قرآن را چگونه بخوانیم ایشان فرمودند: “قرآن کلام خدا است”، اگر انسان بداند که قرآن کلام خداست و به این اقرا و ارق توجه داشته باشد ترقی می کند و بالا می رود.
    • برای فهمیدن کلام باید متکلم را شناخت.
    • ما باید آنقدر قرآن بخوانیم تا بفهمیم که قرآن کلام خداست.
    • قرآن کد عالم هستی یعنی شرح عالم هستی است، اگر کسی با قرآن آشنا شو با تمام اسرار هستی آشنا می شود و به قله اعلی انسانیت می رسد به عنوان مثال آقای وفایی شوشتری وقتی در نجف بودند به یک نفر نامه می نویسند که چرا فلان شب نماز شبت را نخواندی ( ریزبینانند در عالم هستی واقفند از کار هر کسی) اینها همه مربوط به نورانیت قرآن است اگر انسان با قرآن کریم انس پیدا کند به جایی می رسد که همه چیز را می داند.
    • هر آنچه که سعادت بشر را تامین می کند در قرآن وجود دارد قرآن کد و رمز عالم هستی است.
    • قرآن نور است نور هم ظاهر است وهم ظاهرکننده (مظهر) . عمل به قرآن باعث نورانیت می شود ماهم باید با آن سنخیت داشته باشیم تا قرآن را بفهمیم.
    • قرآن در همه شئون خود مستقل است و وابستگی به غیر خود ندارد ، در اصل سندیت و حجیت، و در دلالت ظواهر و الفاظ احتیاج به هیج جای دیگر ندارد و در ارائه خطوط دین از قطعیات است .
    • خواندن قرآن باید ما را بالا ببرد.
    • قرآ ن درس تربیت است.
    • قرآن رابه عنو ان توسل به خدا بخوانیم. وقتی که یک رعیت نامه سلطان را برایش می خواند شاه به او جایزه می داد، ما هم وقتی که قرآن می خوانیم ازخدا جایزه بگیریم.
    • هرچه انسان بالاتر برود با نور قرآن بیشتر آشناتر می شود ولی شرطش این است که انسان طهارت داشته باشد، شرطش تشخیص کان ی*** نیست چون این مطالب را همه می توانند بفهمند چه طاهر باشند و چه نباشند ولی کسانی قرآن را خوب می فهمند که طاهر باشند.
    • خدا به پیغمبر می‌فرماید: قرآن را بخوان و به وسیله قرآن مردم را تزکیه کن تا مردم قرآن را بفهمند و ما هم باید به دنبال پیغمبر برویم و تنها هدف باید دعوت به خدا باشد. نباید انتظارداشت که انسان‌ها همه درفهم قرآن یکسان باشند، انسان‌ها مانند معدن‌های طلا و نقره هستند؛ هر کدام یک خاصیتی دارند.
    • هرچه آدم با قرآن انس بگیرد بیشتر بالا می رود و ظهور و بروز اخروی او نیز بیشتر می شود .
    • قرآن عقل آدم را روشن می کند.
    • قرآن تنها کتابی است که اگر هزاران مرتبه بخوانی خسته نمی شوی ،
    • اگر به ما می گفتند که یک کتاب در کره مریخ وجود دارد که هم نور است و هم تبیان آنوقت ما می رفتیم تا ببینیم آن کتاب چیست .
    • باید سراسر قرآن را با هم نگاه کرد و نباید فقط یک تکه از آن را خواند.
    • ممکن است که یک آیه به تنهایی مطلبی را به ما بفهماند وگاهی هم ممکن است چند آیه باهم مطلب را بفهماند بهر حال قرآن خودش را به ما می فهماند.
    • قرآن حجیت ذاتی دارد وقتی آیات قرآن جمع بندی شود، قرآن حجیت تام و قطعی دارد و با سنت قطعی مخالفت ندارد وقتی در سنت اختلافی پیدا شد آنگاه باید به قرآن مراجعه نمود چون قرآن سنت قطعی است.
    • دو کار وظیفه ما است : تلاوت و مطالعه ظاهر قرآن، فهم آیات و تدبر در قرآن
    • تلاوت قرآن شفاست، اگر ناراحت شدید با قرآن ناراحتی خود را برطرف کنید. حتی اگر آن را نفهمیدید همین که آن را بدست بگیرید خدا فرج تان را می رساند .
    • آدم هر چه بیشتر قرآن می خواند، بیشتر با آیات و اسماء آشنا می شود. اینگونه است که ظهور و بروزش نیز بیشتر می شود.
    • هر چه قرآن را نگاه می کنی حتی یک ذره اشکال در آن نمی بینی ،عالم خلقت هم مانند قرآن می ماند ، یک ذره خلل در آفرینش نمی بینی ، یعنی اگر یک پرکاهی را از آفرینش برداری هیچ چیز در عالم نخواهد بود. عالم مثل تسبیح نمی ماند بلکه مثل عدد است اگر عدد شماره ۵ یا عدد شماره ۶ را برداری دیگر عدد نداری یا اگر عدد شماره ۵ را برداری و ۶ را جای آن بگذاری اعداد از بین می رود .
    • قرآن جهان شمول است و دارای دو ویژگی است، یکی اینکه قرآن جهانی است و به زبان جهان سخن می گوید و یکی اینکه زبان فطرت است مانند آب که آب برای همه لازم است.
    • مطالعه قرآن برای همه لازم است چون برای همه بشراست و باید زبان فطرت داشته باشد.
    • قرآن برای همه ( للناس ) نازل شده است، ولی تنها متقین از آن استفاده می کنند ( للمتقین ).
    • قرآن قابل فهم همگان است اما چه وقت به حقیقت آن می رسیم ؟ وقتی که قدم برداریم و حرکت کنیم که هر چه قدم برداریم روشنتر می شود .
    • قرآن همیشه مصداق دارد. وقتی می گوید موسی و فرعون، نه اینکه دیگر تمام شده، یعنی اینکه ببین تو خودت موسایی یا فرعون !
    • قرآن دارای دو جورمخاطب است، یکی مخاطب های عمومی و دیگری مخاطب های فرزانه و دانشمند. قرآن گاهی به صورت برهانی صحبت کرده، که دانشمندان از آن استفاده می‌کنند و گاهی به صورت تمثیل صحبت کرده که قابل فهم برای عموم می‌باشد. برهان تمانع را همه کس نمی‌فهمند، این برهان تمانع که معرکه آرای فلاسفه است را علامه طباطبایی یک جور معنا می کند ملا صدرا یک جور معنا می کند و علامه جعفری یک جور معنا می کند. ولی کسی نمی تواند با مَثَل مخالفت کند . مثلا برهان تمانع را می توان به صورت ساده اینگونه معنا کرد که اگر دو تا خدا داشته باشیم یک خدا می گوید بچه باید سفید باشد و یک خدا می گوید بچه باید سیاه باشد ، این خدا می گوید بچه باید بلند قد باشد و آن خدا می گوید بچه باید کوتاه قد باشد پس دعوایشان می شود، اگر هم این دو خدا باهم به توافق برسند این اشکال بوجود می آید که آیا این خدا به آن خدا نیازی دارد یا خیر، پس آن یکی چه کاره است ؟ اصلا آن خدای دوم کجاست و کدام کتاب و پیامبر را فرستاده است، خیلی ساده می شود حرف زد که هم جنبه علمی داشته باشد و هم ساده باشد، مطالب علمی را می توان به زبان ساده مطرح کرد ، کدام کتاب است که این جور باشد
    • انسان باید دید علمی داشته باشد تا قرآن را بفهمد
    • مطالب علمی را نباید به قرآن تحمیل کرد، تحمیل کردن مطالب علمی به قرآن را تفسیر به رای گویند.
    • اگرعلم صددرصد به جایی رسید، می توان از آن برای فهم قرآن کمک گرفت مطالب علمی به عنوان شواهد قرآن هستند.
    • خواندن علوم پایه وپاک بودن باعث می شودکه انسان قرآن را بهتر بفهمد.
    • دانش هایی که ما داریم (مانند صرف و نحو و معانی وغیره) ما را قابل می کند که از قرآن استفاده کنیم.
    • شهود و برهان و… همه با قرآن تطبیق دارد و همه یک مطلب واحد را می گویند.
    • انسان باید ذهنش را از افکار خودش و دیگران خالی کند تا بفهمد که آیه قرآن چه می گوید.
    • اندیشمندان هر علمی دارای زبانی هستند، فلاسفه یک زبان دارند ، ریاضی دانان یک زبان دیگر ، هرکس زبان خودش را دارد ولی قرآن اینطور نیست ، قرآن زبان عمومی بشر است.
    • قرآن کتاب علمی محض نیست، کتاب غیر علمی هم نیست، کتاب ریاضی و فقه و منطق نیست، قرآن کتاب مبدا و معاد است کتاب هدایت است.
    • آنچه در قرآن مهم است تربیت و اخلاق قرآنی است و پی بردن به چگونگی و کیفیت بسیاری از چیزها مهم نیست . مانند چگونگی پدید آمدن آسمان ها و یا کیفیت معاد که همه حکمای اسلام در مورد آن بحث کرده اند که قائل به معاد جسمانی هستند و هر کسی کیفیت و چگونگی آن را به گونه ای دانسته و البته این قبیل مسائل به درد ما هم نمی خورد، اعتقاد به معاد است که غیر قابل انکار است
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  9. #69
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله




    • هر جا داستان حضرت موسی علیه السلام را که در قرآن می خوانیم تازگی دارد، خدا به مادر موسی وحی نمود که اگر می ترسی بچه ات را در دریا بینداز ، انداختن موسی در دریا یعنی توکل به خدا ، نگهدارنده وحافظ این بچه خداست، این مطالب در قرآن آمده است ولی اینکه موسی کی شیر خورده و چند ماه شیر خورده در قرآن نیامده است ، چون اینها بدرد نمی خورد ، این داستانها را چرا خدا به ما گفته است ؟ آیا می خواسته افسانه بگوید ؟ خیر هر چه که بدرد ما می خورد در قرآن آمده است و آنوقت ما می رویم سراغ مطالبی که بدرد ما نمی خورد. از قرآن باید این را آموخت که قرآن چگونه بحث می کند ، امین بودن و قوی بودن را از داستان حضرت موسی در قرآن می توان فهمید .
    • داستان حضرت موسی علیه السلام و خضر علیه السلام قوانین الهی را نشان می دهد، نه به حضرت موسی علیه السلام خرده گرفته شده و نه به حضرت خضر علیه السلام ، و این نشان می دهد ما باید بر ظواهر اتکا کنیم .
    • اگر کسی هوا و هوس داشته باشد و بخواهد نظریات خود را به قرآن تحمیل کند این شخص نمی تواند قرآن را بفهمد.
    • اینکه قرآن می گوید بر دلهایشان قفل زده اند ، قفل چیست همین خصوصیات اخلاقی می باشد همین کینه ها و خود پرستیهاست.
    • قرآن ذی وجوه است و اگر نمی توانید معانی مختلف را بر آن حمل کنید ، آن معنی را که خوب و عقلانی است قبول کنید .
    • در مورد قرآن کریم گفته شده قرآن وجوه معنایی مختلفی دارد ،اما توجه داشته باشیم که متکلم خداست و محدودیت علمی ندارد و مخاطب اصیل قرآن حضرت رسول (ص) است که در فهم معانی متفاوتی که منظور متکلم بوده مشکلی ندارد و ظرفیت آن را دارد . پس اگر متکلم لفظی بگوید و هزاران معنا را قصد کند ، مخاطب هم که رسول است هزار معنا را بفهمد ، دیگر اشکالی در رابطه با ذی وجوه بودن قرآن وجود ندارد . البته باید به این نکته توجه داشت که قرآن ذی وجوه است اما هرگز ایهام شعری در آن وجود ندارد. و همچنین با اینکه مخاطب اصیل قرآن حضرت رسول (ص) است ، اما این موضوع منافاتی با عربی مبین بودن (فهم همگانی) آن ندارد.
    • بنا بر نظر علما الفاظ برای معانی عامه وضع شده است و معنای انتزاعی دارند ، مثلا چراغ یک معنای عام است . اول چراغ موشی بود بعد چراغ توری شد ، بعد برق آمد و … اما همیشه چراغ یک معنای انتزاعی داشته است و بر همه اینها صدق می کند. گاهی الفاظ مشترک است اما معانی برداشت شده از آن متفاوت است ، مثلا یک قبیله به عین، چشمه و قبیله دیگر نقره و دیگری زانو اطلاق می کردند.
    • مجموع قرآن برای همه مردم قابل فهم است ولی ممکن است برخی از مسائل و مطالب آن را همه افراد متوجه نشوند.
    • آیاتی درقرآن وجود داردکه به آنها آیات محکم گفته می شود مانند آیه ((لاتدرکه الابصار هو یدرک الابصار))یعنی چشم او را نمی بیند ولی او چشم را می بیند آیاتی نیز وجود دارد مانند ((علی العرش استوی )) (یعنی بر عرش ایستاده است) که آیه متشابه است با ارجاع آیه متشابه به محکم می توان نتیجه گرفت که خدا ماده نیست پس عرش هم نمی تواند مادی باشد. عقل با محکمات متشابهات را تشخیص می دهد.
    • در مورد تشخیص و عقل برهانی می توانیم بگوئیم: گاهی عقل چیزی را درک می کند و گاهی نیز موضوعی را عقلی می نماید یعنی اول صغری وکبری را درست کرده و سپس عقل آن را می فهمد، از طرف دیگر عقل همه چیز را نمی فهمد لکن آنچه فهمیدن آن برای بشر لازم است عقل درک می کند و در حقیقت مایه کار ما عقل است. با عقل دنبال حضرت صادق علیه السلام می رویم. عقل مهم است معجزه مهم نیست، چون حضرت موسی علیه السلام معجزه عصا را نشان داد ولی پیروانش با شنیدن صدای گوساله به دنبال گوساله رفتند. عقل برهانی انسان را از انحرافات نگه می دارد.
    • قران تحدی (به مبارزه فراخواندن) دارد، یکی از تحدی های قرآن این است که اگر قرآن از جانب کسی غیر از خدا می آمد آنوقت قرآن دارای اختلافات و تناقضات می بود و بعد باید کسی می آمد و در خصوص تناقضات قرآن کتاب می نوشت ولی الان در قرآن تناقضی وجود ندارد ، تحدی قرآن فقط به فصاحت و بلاغت آن نیست ، چون در آن زمانی که قرآن نازل شد ، مردم به صورت طبیعی شاعر بودند ، و لذا در آن زمان فصاحت و بلاغت قرآن جلوه کرد تا مردم آن زمان خاضع شوند.
    • قرآن یک کلمه (لن تفعلوا) دارد که همه را به زانو در می آورد یعنی اینکه ابدا نخواهید توانست مثل قرآن را بیاورید ودانشمندان درطول قرن ها نتوا نستند که یک آیه مانند آن را بیاورند. اعجاز قرآن دراین یک کلمه است خدا نمی فرماید که ما نمی گذاریم مثل قرآن را بیاورید (یعنی صرف) بلکه می گوید شما نمی توا نید مثل قرآن را بیاورید.
    • معجزه علت طبیعی می خواهد و علل طبیعی بر اساس امکان است نه امتناع ولی چیزی که ضرورت دارد در معجزه غلبه ای است که به هیچ وجه نمی شود بر آن تسلط یافت .به عبارت دیگر وقتی اراده خدا باشد همه چیز ممکن است، اعجاز خرق عادت است اما هر خرق عادتی معجزه نیست ، معجزه استناد به علت غیر مغلوب دارد ،خرق عادت اعم از معجزه و کرامت و اهانت است ، خرق عادت را می توان مغلوب کرد ولی اعجاز را نمی توان مغلوب کرد اما معجزه هم علت طبیعی میخواهد و مستند به علت غالب غیر مقهور است.
    • حالا برویم فکر کنیم که از خدا بهتر چه کسی است ؟ چرا از خدا فرار می کنیم ؟ مگر می خواهیم کجا برویم ؟ “انی توف*** ، انی تسرفون ” قرآن داد می زند که کجا میروید ، سیر بیکران من الله و الی الله و فی الله تمام شدنی نیست . ما مسافریم و مسافر ابدی هستیم باید توشه هایی مطابق سفرمان جمع کنیم ، ما قرآن داریم پس دستمان پر است، قرآن قرآن، علیکم بالقرآن ” کتاب انزلنا الیک لتخرج الناس …
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  10. #70
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله




    • عجب نیست که بعضی از علما نمی گویند الله اعلم بلکه میگویند الله یعلم ، برای اینکه الله اعلم یعنی خدا بهتر می داند ولی من هم چیزی می دانم ، از این کلمه بوی علم نمی آید ، کتابهای علمی تکرار ندارد ولی قرآن تکرار دارد ، تکرار در کتب علمی سودمند نیست ولی در قرآن تکرار سودمند است. یکی از معجزات قرآن اسلوب خاص آن است و ربطی به کلام بشر ندارد ، هر کس به این اسلوب آشنا باشد می بیند که این کلام بشر نیست .
    • عجب نیست که بعضی از علما نمی گویند الله اعلم بلکه میگویند الله یعلم ، برای اینکه الله اعلم یعنی خدا بهتر می داند ولی من هم چیزی می دانم ، از این کلمه بوی علم نمی آید ، کتابهای علمی تکرار ندارد ولی قرآن تکرار دارد ، تکرار در کتب علمی سودمند نیست ولی در قرآن تکرار سودمند است. یکی از معجزات قرآن اسلوب خاص آن است و ربطی به کلام بشر ندارد ، هر کس به این اسلوب آشنا باشد می بیند که این کلام بشر نیست .
    • ادبیات مقدمه است ، همچون پلکان است از آن که بالا رفتی دیگر نیازی به آن نداری ، اگرچه ۱۴ قرن است که روی ادبیات کار کرده اند، اما ادبیات قرآن غیر از این ادبیات است .
    • بچه مسلمان نباید پی الفاظ و قرائت های مختلف و … برود . چه کنیم که از قرآن لفظی بیش نمانده است.
    • برهان اثبات مطلوب است و نقض نقیض ، اگر سلب محمول از این موضوع امکان نداشته باشد با این عقل نمی توان تفسیر متن مقدس کرد.
    • محبت خدا علم است. هر چه محبت به خدا بیشتر شود، توجه به او نیز بیشتر خواهد شد. توجه بیشتر محبت بیشتری را موجب خواهد گشت. همینطور است که یکدیگر را تشدید می کنند. رابطه علم و عمل نیز همینگونه است.
    • رسولان در گرفتن وحی و رساندن و عمل به آن اشتباه نمی کنند .
    • وحدت وجود یعنی هر کسی هرچیزی دارد مال خداست .
    • داستان های قرآن نمی خواهد خصوصیات تاریخی را بگوید بلکه به ما درس عبرت می دهد .

    *** خلاصه سخنرانی آیت الله امجد درباره ویژه گی ها و تاثیرات قرآن در افراد و جامعه
    نکات و سخنان گهربار از آیت الله امجد حفظه الله
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

صفحه 7 از 33 نخستنخست ... 3456789101117 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •