مروری بر حقوق خانواده در كشورهای اسلامی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مروری بر حقوق خانواده در كشورهای اسلامی
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,250      تشکر : 19,590
    23,849 در 6,842 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض مروری بر حقوق خانواده در كشورهای اسلامی






    حقوق خانواده، شاخه‌ای از حقوق مدنی است كه به مقررات و قواعد شكل‌گیری، تداوم و انحلال خانواده می‌پردازد. در این شاخه از حقوق، با در نظر گرفتن اموری چون مصالح اعضا و نهاد خانواده و كاركردهای این نهاد (مانند حفظ و بقای نسل، تأمین نیازهای عاطفی و روانی اعضا و برقراری نظام مراقبتی و حمایتی از كودكان)، چگونگی روابط حقوقی اعضای خانواده تبیین، و حقوق و تكالیف آنان نسبت به یكدیگر مشخص می‌شود.

    اصل دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خانواده را واحد بنیادی جامعه‌ی اسلامی خوانده است، اما نه در فقه و نه در قانون مدنی ایران برای خانواده تعریف روشنی ارائه نشده است. در عین حال، با توجه به قواعد و مقررات حقوق مدنی، می‌توان آن را گروهی دانست كه اعضای آن، به دلیل قرابت یا زوجیت، همبستگی حقوقی و اجتماعی یافته‌اند. این گروه شامل زن، شوهر و فرزندان آنها می‌شود كه با ریاست شوهر در كنار هم زندگی می‌كنند. (1) اگر چه خانواده در قوانین حقوقی ایران و بسیاری از كشورها فاقد شخصیت حقوقی است، شماری از حقوق‌دانان از اعطای شخصیت حقوقی به خانواده دفاع كرده‌اند. (2)



    مروری بر حقوق خانواده در كشورهای اسلامی



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,250      تشکر : 19,590
    23,849 در 6,842 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    هر چند در منابع فقهی، حقوق و تكالیف زن و شوهر و مادر و پدر و فرزندان در برابر یكدیگر، در ابواب متعدد (از جمله نكاح، طلاق و احكام اولاد) مطرح شده است، اما كاربرد اصطلاح حقوق خانواده، به عنوان یكی از مهم‌ترین مباحث حقوق خصوصی، در كشورهای اسلامی پیشینه‌ی چندانی ندارد و مقررات آن در این كشورها معمولاً در قالب مبحث «اَحوال شخصیه» مطرح می‌گردد. (3) در پاره‌ای منابع جدید فقهی، گردآوری مسائل راجع به خانواده ذیل باب «سلوك و آداب شخصی» پیشنهاد شده است. (4)

    تعداد درخور توجهی از آیات قرآن و باب‌های متعددی در منابع حدیثی (5) به احكام خانواده و موضوعاتی چون اهمیت خانواده، هدف از تشكیل خانواده، مدیریت خانواده، مهریه، نفقه، انواع طلاق، حقوق زن مطلّقه و نیز حقوق فرزندان اختصاص یافته است.


    مروری بر حقوق خانواده در كشورهای اسلامی



  4. #3
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,250      تشکر : 19,590
    23,849 در 6,842 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مبحث حقوق خانواده صرفاً جنبه‌ی حقوقی ندارد و به دلایل گوناگون با مسائل دینی، اخلاقی و اجتماعی آمیخته است. ماهیت خانواده به گونه‌ای است كه تنظیم روابط میان اعضای آن بسیار بیشتر از قوانین حقوقی، در گرو آموزه‌های دینی و اخلاقی است و از این رو دخالت بیش از حد دولت و قوانین موضوعه را بر نمی‌تابد. (6)

    مرد و زن پس از تشكیل خانواده و سپس فرزنددار شدن، دو عنوان حقوقی می‌یابند: همسری و پدر و مادر بودن. قواعد حاكم بر ایجاد یا انحلال رابطه میان زن و شوهر و آثار آن، كه عمدتاً بر پایه‌ی قرارداد نكاح است، با احكام ناظر بر روابط میان والدین و فرزندان، كه مشمول قواعد امری و قوانین حمایتی قانون‌گذار یا شارع است، تفاوت دارد. (7)

    موضوع حقوق خانواده در منابع فقهی، و به تبع آن، قانون مدنی ایران، شامل مباحث مهمی چون نكاح، انحلال نكاح، قرابت و نَسَب است. در بخش نكاح (قراردادی كه به موجب آن زن و مرد در زندگی با یكدیگر شریك می‌شوند و خانواده تشكیل می‌دهند) غالباً از این امور بحث می‌شود: خواستگاری، شرایط ازدواج، موانع آن و آثار نكاح.


    مروری بر حقوق خانواده در كشورهای اسلامی



  5. #4
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,250      تشکر : 19,590
    23,849 در 6,842 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    پس از واقع شدن نكاح صحیح، حقوق و تكالیف زوجین در مقابل یكدیگر برقرار می‌شود كه برخی از آنها جنبه‌ی مالی دارد (مانند مَهر و نفقه) و شماری دیگر جنبه‌ی غیرمالی (مانند لزوم حسن معاشرت زوجین با یكدیگر و همراهی و معاونت آن دو در تحكیم مبانی خانواده و تربیت فرزندان). ریاست مرد بر خانواده از تكالیف اختصاصی او و موجب برخی آثار حقوقی است، از جمله ولایت قهری داشتن زوج بر اطفال، لزوم تأمین هزینه‌ی اداره‌ی خانواده و لزوم رعایت شروط و وظایف خاص زوجیت، نیز ضرورت تمكین از جانب زوجه. (8)

    در مبحث انحلال نكاح- كه به معنای از میان رفتن رابطه‌ی همسری بین زن و مرد و خاتمه یافتن قرارداد نكاح است. (9) از این امور سخن می‌رود: فسخ نكاح و موجبات ان (مانند وجود عیوبی مشخص در زن و مرد)، تدلیس (10)، طلاق (موجبات، شروط و اقسام آن)، عِدّه و آثار طلاق بر رابطه‌ی زناشویی.

    از دیگر مباحث حقوق خانواده، قرابت (خویشاوندی) است، یعنی رابطه‌ای كه بر اثر نكاح یا نسب یا رضاع بین دو نفر به وجود می‌آید. (11) در این مبحث، از اقسام، طبقات، درجات و آثار قرابت بحث می‌شود. همه‌ی اقسام قرابت، در حدود تعیین شده، از موانع نكاح‌اند، اما از حیث ایجاد حقوق و تكالیف مالی یكسان نیستند. (12)


    مروری بر حقوق خانواده در كشورهای اسلامی



  6. #5
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,250      تشکر : 19,590
    23,849 در 6,842 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    تنظیم روابط و والدین با فرزندان از مباحث مهم حقوق خانواده است كه مبنای آن تأمین همبستگی در خانواده و حمایت از فرزندان است. (13) در این بخش به احكام نسب و مسائلی چون اقسام نسب، راه‌های اثبات نسب مشروع، اقرار به نسب و آثار آن، نفی نسب، نفی ولد و لِعان پرداخته می‌شود. برقرار شدن پاره‌ای از حقوق و تكالیف در میان اعضای خانواده، منوط به ثبوت نسب و از آثار قرابت نسبی است، از جمله ولایت قهری، حضانت (14)، نفقه و توارث. (15)

    از دیگر مباحث مهم در حقوق خانواده، موضوع ولایت قهری بر فرزندان است. ولایت، اقتداری است كه به منظور اداره‌ی امور اولاد به اولیا داده شده است. به نظر فقهای امامی، ولیِّ قهریِ طفل، پدر و جد پدری‌اند و در صورت فقدان اولیای قهری، وصیِ منصوب از طرف آنان ولیّ طفل است. (16) فقهای اهل سنّت درباره‌ی ولیّ طفل پس از پدر اختلاف نظر دارند. (17)

    از جمله احكام مهم درباره‌ی نهاد خانواده، به نظر فقهای امامی و اهل سنّت، این است كه والدین و فرزندان- در صورت وجود شرایطی- ملزم به تأمین هزینه‌ی مالی یكدیگرند. این حكم درباره‌ی دیگر اقربا- با اختلاف نظر درباره‌ی اجداد- جاری نیست، هر چند بر احسان و رسیدگی به احوال خویشاوندان تأكید شده است. (18)


    مروری بر حقوق خانواده در كشورهای اسلامی



  7. #6
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,250      تشکر : 19,590
    23,849 در 6,842 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    هرچند در كشورهای اسلامی، مذاهب فقهی تأثیرگذار در شكل‌دهی حقوق موضوعه (از جمله حقوق خانواده) یكسان نیستند، به سبب عواملی (از جمله ارتباط وثیق مسائل این بخش از حقوق با‌ آموزه‌های دینی و باورهای اعتقادی و اخلاقی)، اصول كلی حاكم بر حقوق خانواده در این كشورها همسان‌اند.

    اهمیت نهاد خانواده در اسلام، موجب حمایت قانون‌گذاران كشورهای اسلامی از آن شده است. در حكومت عثمانی، به رغم تنظیمات (19) و اصلاحات قضایی و محدود شدن دایره‌ی عمل محاكم شرع در قرن سیزدهم، به دعاوی خانوادگی همچنان در محاكم شریعت رسیدگی می‌شد. مجلة‌الاحكام العدلیة (انتشار در 1293/ 1876)- كه نخستین مجموعه مدون قوانین مدنی در كشورهای اسلامی به شمار می‌رود- نیز شامل مقررات احوال شخصیه و حقوق خانواده نبود. در 1335/ 1917، دولت عثمانی، به عنوان نخستین حكومت مسلمان، قانون حقوق خانواده را بر پایه‌ی مذاهب چهارگانه‌ی اهل سنّت، به ویژه فقه حنفی، تصویب كرد. این قانون تا مدت‌ها پس از فروپاشی حكومت عثمانی، در برخی كشورها، از جمله سوریه و لبنان، اعتبار داشت. در مصر مقررات حقوق خانواده در چهارچوب قوانین احوال شخصیه، بر پایه‌ی فقه اسلامی، تدوین و طی چند سال تكمیل شد. در دیگر كشورهای اسلامی نیز به تدریج قوانین حقوق خانواده تدوین گردید. (20) بر این اساس، مقررات و قوانین حقوق خانواده در كشورهای اسلامی- حتی آن دسته كه پیش‌تر تحت استعمار بودند- عمدتاً از فقه اسلامی اقتباس شده و این مبحث مورد توجه فقها و حقوق‌دانان است. در بعضی از این كشورها تصویب مقررات غیرمبتنی بر شریعت اسلامی درباره‌ی حقوق خانواده واكنش‌هایی در پی داشته است.


    مروری بر حقوق خانواده در كشورهای اسلامی



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •