نتيجه
صدقه به مفهوم پرداخت هرگونه اعانه و ارائه هرگونه خدماتي است که براي رضاي خدا نسبت به ديگران ارائه مي شود.آنچه صدقه داده مي شود ممکن است مصرفي يا ماندگار باشد.درفقه گرچه از وقف به عنوان صدقه ي ماندگار، ياد مي شود و همچنين مشهور آن است که صدقه ي جاريه، همان وقف است که داراي شرايط و ضوابط خاصي است؛ اما از نظر قرآن و حديث صدقه ي ماندگار مفهومي وسيع تر داشته و آثار مترتب بر صدقه ي ماندگار نمي تواند اختصاص به وقف داشته باشد. صدقه و انفاق در صورتي داراي آثاري همچون آمرزش گناه،دادن پاداش چندين برابر و جاودانه،خير و برکت و...است که به قصد قربت، به دور از منت و اذيت ريا و ازنعمت هاي خوبي که دراختيار انسان است پرداخت گردد.
کتابنامه
1. قرآن کريم
2. آخوند خراساني، محمدکاظم، (1406ق)، حاشيه المکاسب، سيدمهدي شمس الدين، وزارت ارشاد اسلامي، 1.
3. ابن فهد حلي، محمدبن محمد، (1411)، المهذب البارع في شرح المختصر النافع، قم: جامعه مدرسين.
4. ابن کثير دمشقي، ابوالفداء حافظ، (1412ق)، البدايه و النهايه، بيروت: مکتبه المعارف، 1.
5. ابن منظور، ابوالفضل حمادالدين محمدبن مکرم، (بي تا)، لسان العرب، قم: نشرادب حوزه، 1و10.
6. ابن منظور، محمدبن مکرم، (1363ش)، لسان العرب، قم: نشر ادب حوزه، 10.
7. احساني، ابن ابي جمهور، (1403)، غوالي اللئالي، قم: سيدالشهداء، 2.
8. اصفهاني، محمدحسين، (1418ق)، حاشيه کتاب المکاسب، بي جا، ذوي القربي، چاپ اول، 3.
9. ثعالبي،محمدبن مخلوف، (1418)، تفسير الثعلابي، عبدالفتاح ابوسنه و ديگران، بيروت: داراحياء التراث العربي، 1و3.
10. حائري يزدي، محمدحسن، (1380)، وقف در فقه اسلامي و نقش آن در شکوفايي اقتصاد اسلامي، مشهد: بنياد پژوهش هاي اسلامي.
11. حرعاملي، محمدبن الحسن، (1403ق)، وسايل الشيعه، مؤسسه آل البيت لا حياء التراث ، تهران: مکتبه الاسلاميه، 3،2و13.
12. حلي، حسن بن يوسف بن مطهر، (1414ق)، تذکره الفقهاء مؤسسه آل البيت، قم: مؤسسه آل البيت لاحياءالتراث، 2.
13. حويزي، عبدالعلي، (1412)، تفسير نورالثقلين، سيدهاشم رسولي محلاتي، قم: مؤسسه اسماعيليان، 5،4.
14. راغب اصفهاني، حسين بن محمد، (بي تا)، المفردات في غريب القرآن، دفتر نشر کتاب، 1.
15. راوندي، قطب الدين، (1405)، فقه القرآن، سيداحمد حسيني، مکتبه آيت الله العظمي نجفي مرعشي، 1و2.
16. شهيد اول، محمدبن جمال الدين مکي عاملي، (1414ق)، الدروس الشرعيه، قم:مؤسسه النشرالاسلامي، 1.
17. صدوق،ابي جعفرمحمدبن علي بن حسين بن بابويه قمي، (1361ش)، معاني الاخبار،علي اکبرغفاري، قم: انتشارات الاسلامي.
18.طباطبايي، محمدحسين، (1402)، الميزان في تفسير القرآن بيروت:مؤسسه الاعلمي للمطبوعات، 2،3و20.
19. طبرسي، فضل بن حسن، (1415ق)، مجمع البيان في تفسيرالقرآن، بيروت: مؤسسه الأعلمي للمطبوعات، 2و8و10.
20. طريحي، فخرالدين، (1428)، تفسيرغريب القرآن الکريم؛محمد کاظم طريحي،قم:انتشارات زاهدي، 1.
21. طوسي،ابوجعفرمحمدبن الحسن، (1409)، التبيان، احمد حبيب قصيرالعاملي، مکتب الاعلام الاسلامي، 8،1،2،و9.
22. ---- (1387ق)، المبسوط في فقه الاماميه، تهران: حيدريه، 3.
23. عسکري،ابوهلال، (1412)، الفروق اللغويه، مؤسسه النشرالاسلامي؛قم:جامعه مدرسين، 1.
24.عياشي، محمدبن مسعود، بي تا، التفسيرالعياشي، سيد هاشم رسولي محلاتي،تهران:المکتبه العلميه الاسلاميه، 1.
25. فخرالمحققين ابن علامه، محمدبن حسن بن مطهر، (1386)، ايضاح الفوائد في شرح اشکالات القواعد،کرماني و اشتهاردي،قم:مطبعه العلميه، اول، 4.
26. فيروزآبادي،محمدبن يعقوب، (بي تا)، القاموس المحيط، 3.
27. قرطبي،ابوعبدالله محمدبن احمد،(1405)، الجامع لا حکام القرآن، بيروت: داراحياءالتراث، 1.
28. قمي، علي بن ابراهيم، (1404)، تفسير علي بن ابراهيم؛ القمي، سيد طبيب جزايري، قم: مؤسسه دارالکتاب، سوم، 1.
29. کليني، محمدبن يعقوب بن اسحاق، (1365)، الکافي، علي اکبرغفاري،تهران:دارالکتب الاسلاميه، 2و4.
30.کوفي،علي بن فراط، (1405)، تفسير فراط کوفي، محمدکاظم، تهران:التابعه الوزاره ي الثقافه و الارشاد الاسلامي، اول، 1.
31. ليثي واسطي،علي بن محمد،(1376ش)، عيون الحکم و المواعظ،حسين حسني بيرجندي، دارالحديث، اول، 1.
32. مجلسي، محمدباقر، (1983)، بحار الانوار، بيروت: مؤسسه الوفاء، 71و75و78و93و96.
33. مظفر، محمدرضا، (1370ش)، اصول الفقه، نجف: مطابع دارالنعمان، 1.
34. معروف الحسيني، هاشم، (1380)، وصيت، وقف و ارث زوجه و عول و تعصيب، عزيز فيضي، مشهد، مؤسسه چاپ آستان قدس رضوي.
35. مغربي،احمدبن حيون تميمي، (1963)، دعائم الاسلام، آصف بن علي اصغر فيضي،مصر:دارالمعارف، 2.
36.مکارم شيرازي، ناصر و جمعي از نويسندگان، (1356ش)، تفسيرنمونه،تهران: دارالکتب الاسلاميه، چهل و يکم، 2،10و24).
37. نحاس، ابوجعفر، (1409)، معاني القرآن، شيخ محمدعلي صابوني؛مکه:جامعه ام القري، 1،1.

راسخون
قرآن و صدقات ماندگار