درس ســـحر سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
درس ســـحر
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 21
  1. #11
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,391      تشکر : 24,102
    14,017 در 6,104 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نه افراط و نه تفریط


    در باب حافظ همواره گروهی رو به افراط رفته و گروهی نیز تن به تفریط داده‌اند
    ولی ما با دو معیار؛ یکی کتاب خدا و دیگری عقل، رو به سوی این بزرگوار داریم
    و می‌کوشیم که توصیه کتاب خدا و عقل را از یاد نبرده و
    در این امر راه اعتدال را پیش گیریم.

    ما حساب حافظ را از حساب معصوم جدا می کنیم و هرگز تن به این افراط
    در نمی‌دهیم که آنچه این بزرگوار به نظم کشیده عین صواب است
    و یا راه هرگونه خطا و لغزش در سخن او مسدود می باشد؛
    به ویژه آن که پای شعر و شاعری نیز در میان است که
    البته در این وادی تهدید خطا جدی‌تر خواهد بود،

    زیرا در سخن شعری گاهی واژه ها به جهت حفظ سجع و قافیه
    بر شعر و شاعر تحمیل می‌شوند و گاه جهت ایجاد تناسب میان واژه و
    وزن تناسب میان واژه و معنا تهدید خواهد شد، حال آن که در مقام نثر
    این جبر و محدودیت جای خود را به اختیار محض می‌سپارد
    و در نتیجه ضریب خطا کمتر خواهد بود.


    درس ســـحر




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر

    i.


    .

  2. #12
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,391      تشکر : 24,102
    14,017 در 6,104 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    پس، در حقیقت حالت شعری نوعی قید و بند است که محدودیت شاعر
    را فراهم می‌کند و این محدودیت وقتی نمایان تر است که بنای شاعر
    بر طرح عوالم بالا و بیان احوال عارفانه باشد.

    از این رو شیخ محمود شبستری در پاسخ کسی که پرسش‌هایی
    داشته و آنها را با زبان شعر به نظم کشیده و از وی نیز خواسته بود
    که پاسخ ها با زبان شعر باشد، می گوید:

    مرا از شاعری خود عار ناید
    چو ما از لفظ خود در تنگناییم

    که در صد قرن چون عطار ناید
    چرا قیدی دگر بر خود فزاییم


    درس ســـحر




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر

    i.


    .

  3. #13
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,391      تشکر : 24,102
    14,017 در 6,104 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بنابراین قطع نظر از این که انسان در هر شأن و شرایطی که باشد
    معصوم نخواهد بود، و از این رو لغزش و خطا در باب او محتمل و بلکه مسلم است،
    نفس شعری بودن سخن نیز مزید بر علت خواهد شد که گاه تحمیلاً موجبات کاهش
    استحکام سخن را فراهم می‌سازد. و همین دو امر چراغی روشن
    و درخشان فراراه ماست که جاده افراط را نپوییم.

    و البته تفریط هم نخواهیم کرد، و هرگز نمی‌گوییم چون در دیوان حافظ
    ابیاتی به ظاهر ناموافق با آیات کتاب خداست پس گمراه کننده است
    و باید آن را از خود دور داشت؛ زیرا نفس این که یک کتاب اگر
    برای کسی و یا کسانی زمینه گمراهی و انحراف را فراهم سازد
    باید آن را مردود و مطرود و باطل انگاشت خود سخنی
    ناصواب و ناصحیح است،

    و اگر بنا باشد چنین سخنی پیروی شود کار به جایی منتهی می شود
    که قرآن کریم را نیز باید از نظر دور داشت
    چرا که آن کتاب مبارک در باب خود می‌گوید:
    «به وسیله این کتاب کسانی هدایت و
    کسانی نیز گمراه می‌شوند ».


    درس ســـحر




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر

    i.


    .

  4. #14
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,391      تشکر : 24,102
    14,017 در 6,104 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    از این گذشته سیره انبیاء و اولیای حق ما را بر آن می‌دارد
    که حتی از کافران بیاموزیم هم چنان که آن بزرگواران خود
    به امر خداوند حتی سخنان نصیحت‌گونه ابلیس
    را می‌شنیدند.

    بنابراین باید از همه کس و همه چیز آموخت،
    از این رو وجود مبارک امام علی (ع) فرمود:

    انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال

    به آن چه گفته می شود نظر کن، و نه به آن کس که می‌گوید.



    درس ســـحر




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر

    i.


    .

  5. #15
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,391      تشکر : 24,102
    14,017 در 6,104 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    البته در اینجا نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت آن است که
    پاره‌ای انسان‌ها از درک و دانش بالایی برخوردارند و بدین وسیله سخنان صواب را
    از ناصواب به خوبی تمیز داده و می‌شناسند.

    طبیعتاً به چنین کسانی همان باید گفت که علی (ع) فرمود،
    اما کسانی که به این درجه و مرتبت نرسیده‌اند
    این سخن امام صادق (ع) را باید آویزه گوش خود سازند که:

    فلینظر الانسان الی علمه الذی عمن یأخذ

    آدمی باید ببیند که از چه کسی و از کجا
    دانش خود را برمی‌گیرد.


    درس ســـحر




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر

    i.


    .

  6. #16
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,391      تشکر : 24,102
    14,017 در 6,104 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    به هر حال در باب حافظ نه افراط روا می‌دانیم
    و نه تفریط. بلکه اعتدال را پیش گرفته
    و همین را نیز بر همگان پیشنهاد می‌کنیم
    و برآنیم که دیوان حافظ ترجمه‌ای از کتاب خداست
    و مثل تمام ترجمه‌ها از خطا مأمون نمانده است
    ولی بر خلاف تمامی ترجمه‌ها بسی رسا و گویا و
    همراه با فرم، ساختار و قالبی هنرمندانه است.

    ما برآنیم که حافظ حقایق والای عارفانه و معنوی را در قالب
    و کیفیتی بدیع و جذاب بسته‌بندی نموده و به بازار معرفت عرضه داشته است،
    هم چنان که امروزه دیگران مسائل سست و بی‌اساس خود را
    با چنین کیفیت‌هایی می آرایند و بدین وسیله سخنان ناصواب
    و ناصحیح خود را روانه دل‌ها می سازند.


    درس ســـحر




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر

    i.


    .

  7. #17
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,391      تشکر : 24,102
    14,017 در 6,104 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    کسی می‌گفت در بخش صادرات مواد غذایی کیفیت مواد غذایی شما بالاست
    ولی از آنجا که از فرم و بسته‌بندی جذاب و مناسبی برخوردار نیست
    در بازار جهانی خریداری ندارد و اگر کسانی هم خریداری می‌کنند
    تنها از آن روست که آنها را در بسته‌بندی های زیبا جای داده
    و با قیمتی گزاف به فروش رسانند،همان طور که
    در کارهای غیرکیفی خود چنین می کنند.

    این مسأله دقیقاً در امور معنوی نیز صادق است؛
    و راز توفیق و ماندگاری حافظ نیز
    رعایت همین دقیقه و حقیقت است.


    درس ســـحر




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر

    i.


    .

  8. #18
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,391      تشکر : 24,102
    14,017 در 6,104 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آفرینش بی خطاست


    هم چنان که پیش از این یاد کردیم ما به حافظ نه به چشم یک معصوم
    بلکه به عنوان یک انسان- که احتمال هرگونه خطا و لغزش در باب او
    محتمل است- نگاه می‌کنیم ، و بر همین اساس تمام سخنان او را
    صحه نمی‌گذاریم و معصومانه نمی‌پنداریم.

    پس این که او می‌گوید:

    پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرود
    آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد


    اگر گمانش این باشد که در صفحه آفرینش- که املای خداوندی است-
    نقص و نارسایی، و یا خطا و لغزشی دیده، اما پیر او از کنار
    آن کریمانه عبر نموده و نادیده انگاشته و خطاپوشی کرده است
    سخنی گزاف و ناصواب خواهد بود و اگر کسی به چنین چیزی نیم اعتقادی
    هم داشته باشد از دایره دین دور، و از حلقه اسلام خروج کرده است.

    زیرا چنین سخنی با صریح آیات کتاب خدا ناهمگون و ناهماهنگ است.


    درس ســـحر




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر

    i.


    .

  9. #19
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,391      تشکر : 24,102
    14,017 در 6,104 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    این کتاب و کلام خداست که می‌فرماید:

    فارجع البصر هل تری من فطور ثم ارجع البصر کرتین ینقلب الیک البصر خاسئاً و هو حسیر .

    و بدین وسیله پیغام می‌دهد که اگر جهان را از هر زاویه و به هر
    صورت- و حتی ذره‌بین وار- بارها و بارها زیر نظر بگیرید حتی غلطی
    ناچیز از این املای تمام صحیج نمی‌توانید یافت،
    و آرزوی یافتن آن به دل‌هاتان می‌ماند.

    بر این اساس، اگر کسی در جهان هستی چیزی را خطا و خدشه انگارد
    به نوعی نابینایی متهم است، هم چنان که
    وجود مبارک امام صادق (ع) به مفضل فرمود:

    «کسانی که جهان را مخدوش می‌دانند و چیزهایی را ناصواب و نادرست
    و نابجا می‌پندارند مثل نابینایی باشند که به باغستانی رفته باشد و به جویی
    از آبی برخورد نموده و داد و فریاد برآورد که چرا و از چه روی
    آن جوی در آنجا جای گرفته است؟!

    در حالی که اگر قادر بود که چشمان خود را بگشاید
    درمی‌یافت که هر چیزی مثال خط و خال و ابروست
    که درجای خود قرار دارد و نیز نیکوست.»


    درس ســـحر




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر

    i.


    .

  10. #20
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,391      تشکر : 24,102
    14,017 در 6,104 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بنابراین، هر کس که جهان را نیکو نبیند و هر چیز را در جایگاه
    خود مشاهده نکند در نگاه ما که نگاه قرآنی است متهم است،
    و باید پیش از هر چیز چشمان خود را مداوا کند .

    ولی البته، از آنجا که چشمان حافظ چشمانی نافذ و بیناست
    و آنچه او می گوید همان چیزهایی است که طوطی صفتانه
    از استاد ازل آموخته است ، از این رو ای بسا وجود چنین بیت هایی
    که گاه در لابلای ابیات دیوان وی به چشم می‌خورند
    از تحریفات و تغییراتی باشد که بعدها صورت پذیرفته است .

    به هر حال، اگر بپذیریم که حافظ طوطی صفتی نموده،
    و خود را از میان برداشته و تنها تکرار کلام دوست کرده است،‌
    و از سویی تحریفات دخیل در آن را نیز از مجموعه دیوان وی منها
    کنیم، باید بپذیریم که دیوان حافظ ترجمه‌ای رسا
    و گویا از کلام خدا- قرآن کریم- است.


    درس ســـحر




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر

    i.


    .

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •