نظریه ی جدیددر مورد اینکه  کوثر کیست ؟ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نظریه ی جدیددر مورد اینکه  کوثر کیست ؟
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1
    عضو صمیمی
    غلامعلي نوري آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 75      تشکر : 244
    280 در 80 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    غلامعلي نوري آنلاین نیست.

    پیش فرض نظریه ی جدیددر مورد اینکه کوثر کیست ؟




    بنام خدا

    با سلام

    مقدمه :

    همه می گویند حضرت فاطمه کوثر است اما اینجانب فکر کنم(چونکه گواهی شرکت در سمینار الان جلوی دستم نیست) در سال حدود 83 بود که در جریان مقاله ای مذهبی در همایش سراسری در دانشگاه علوم بهزیستی تهران نظریه ای جدید عنوان کردم که

    اگر منظور از کوثر را فردی بگیریم ارحج این است منظور امام علی است نه حضرت فاطمه !


    اتفاقا مقاله ی اینجانب در آن سمیتار نیز جزو برگزیدگان شد وماز مدعوین

    شدم

    حال از دوستان می خواهم که دوباره سوره ی کوثر را بخوانند تا بدانند چقدر به سادگی این موضوع در مورد حضرت علی مصداق دارد !

    در ضمن اگر کسی بخواهد در طی روزهای آینده بخواست خدا گزیده ای از آن دلایل رابرای اثبات مدعا می آورم

    توضیح وتصحیح : تاریخ دقیق همایش 19 خرداد 1383 در دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی بود

    همایش سراسری یک روز ه ی ((استفاده از مفاهیم قرآنی در توانبخش انسان ))
    نظریه ی جدیددر مورد اینکه  کوثر کیست ؟


    چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.



  2.  

  3. #2
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,702      تشکر : 57,538
    171,595 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    توجه پاسخ : نظریه ی جدیددر مورد اینکه کوثر کیست ؟





    تفسير سوره مبارکه کوثر

    تفسير نمونه آيت ا... مکارم شيرازي

    محتوا و فضيلت سوره :.


    در شان نزول اين سوره مى خوانيم : ((عاص بن وائل)) كه از سران مشركان بود،پيغمبراكرم (ص) را بـه هـنـگام خارج شدن از مسجدالحرام ملاقات كرد، و مدتى باحضرت گفتگو نمود، گروهى از سران قريش در مسجد نشسته بودند و اين منظره رااز دور مشاهده كردند، هنگامى كه ((عاص بن وائل)) وارد مسجد شد به او گفتند: با كه صحبت مى كردى ؟ گفت : با اين مرد ((ابتر))!.


    تـوضـيـح ايـن كه : پيغمبراكرم (ص) دو فرزند پسر از بانوى اسلام خديجه داشت : يكى ((قاسم)) و ديـگرى ((طاهر)) كه او را ((عبداللّه)) نيز مى ناميدند، و اين هر دودر مكه از دنيا رفتند، و پيغمبر اكرم (ص) فاقد فرزند پسر شد، اين موضوع زبان بدخواهان قريش را گشود، و كلمه ((ابتر)) (يعنى بلاعقب) را براى حضرتش انتخاب كردند; فكر مى كردند با رحلت پيغمبراكرم (ص) برنامه هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذكور تعطيل خواهد شد و خوشحال بودند.

    قـرآن مـجـيـد نـازل شـد و بـه طرز اعجازآميزى در اين سوره به آنها پاسخ گفت ، وخبر داد كه دشـمـنـان او ابـتر خواهند بود، و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهدشد، بشارتى كه در اين سوره داده شده از يكسو ضربه اى بود بر اميدهاى دشمنان اسلام ، و از سوى ديگر تسلى خاطرى بود بـه رسـول اللّه (ص) كه بعد از شنيدن اين لقب زشت و توطئه دشمنان قلب پاكش غمگين و مكدر شده بود.

    در فضيلت تلاوت اين سوره در حديثى از پيغمبراكرم (ص) آمده است :.
    ((هـركس آن را تلاوت كند خداوند او را از نهرهاى بهشتى سيراب خواهد كردو به عدد هر قربانى كـه بـنـدگـان خدا در روز عيد (قربان) قربانى مى كنند، و همچنين قربانى هائى كه اهل كتاب و مشركان دارند، به عدد هر يك از آنان اجرى به اومى دهد)).
    نام اين سوره (كوثر) از اولين آيه آن گرفته شده است.

    بسم الله الرحمن الرحيم

    انا اعطيناک الکوثر*
    ما به تو خير فراوان داديم !.

    روى سخن در تمام اين سوره به پيغمبراكرم (ص) است ـمانند سوره والضحى و سوره الم نشرح ـ و يـكـى از اهـداف مـهـم هر سه سوره تسلى خاطر آن حضرت در برابر انبوه حوادث دردناك و زخم زبانهاى مكرر دشمنان است.
    نخست مى فرمايد: ((ما به تو كوثر [ خير و بركت فراوان ] عطا كرديم)) (انااعطيناك الكوثر).
    ((كـوثر)) در اين كه منظور از ((كوثر)) در اينجا چيست ؟ در روايتى آمده است كه وقتى اين سوره نازل شد پيغمبراكرم (ص) بر فراز منبر رفت و اين سوره را تلاوت فرمود، اصحاب عرض كردند: اين چيست كه خداوند به تو عطا فرموده ؟.
    گفت : نهرى است در بهشت ، سفيدتر از شير، و صافتر از قدح (بلور) در دوطرف آن قبه هايى از در و ياقوت است)).
    بـعـضـى آن را بـه نـبوت تفسير كرده ، و بعضى ديگر به قرآن ، و بعضى به كثرت اصحاب و ياران ، و بعضى به كثرت فرزندان و ذريه كه همه آنها از نسل دخترش فاطمه زهرا(ع) به وجود آمدند.
    بعضى نيز آن را به ((شفاعت)) تفسير كرده اند.
    ولى ظاهر اين است كه ((كوثر)) مفهوم وسيع و گسترده اى دارد كه هر يك ازآنچه در بالا گفته شـد يـكـى از مـصـداقهاى روشن آن است ، و مصداقهاى بسيارديگرى نيز دارد كه ممكن است به عنوان تفسير مصداقى براى آيه ذكر شود.
    فـرامـوش نـبايد كرد اين سخن را خداوند زمانى به پيامبرش مى گويد كه آثار اين خير كثير هنوز ظـاهـر نـشـده بود، اين خبرى بود از آينده نزديك و آينده هاى دور،خبرى بود اعجازآميز و بيانگر حقانيت دعوت رسول اكرم (ص).
    (آيـه)ـ ايـن نـعمت عظيم و خير فراوان شكرانه عظيم لازم دارد، هرچندشكر مخلوق هرگز حق نـعـمـت خـالـق را ادا نـمـى كند، بلكه توفيق شكرگزارى خودنعمت ديگرى است از ناحيه او لذا مى فرمايد: اكنون كه چنين است ((پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن)) (فصل لربك وانحر).
    آرى ! بخشنده نعمت اوست ; بنابراين نماز و عبادت و قربانى كه آن هم نوعى عبادت است براى غير او معنى ندارد.
    ايـن در بـرابـر اعمال مشركان است كه براى بتها سجده و قربانى مى كردند، درحالى كه نعمتهاى خود را از خدا مى دانستند!.
    (آيـه)ـ و در آخـريـن آيـه ايـن سـوره بـا توجه به نسبتى كه سران شرك به آن حضرت مى دادند، مى فرمايد: ((و (بدان) دشمن تو قطعا بريده نسل و بى عقب است)) (ان شانئك هو الا بتر).
    تـعـبـيـر به ((شانئك)) بيانگر اين واقعيت است كه آنها در دشمنى خود حتى كمترين ادب را نيز رعايت نمى كردند، يعنى عداوتشان آميخته با قساوت و رذالت بود.

    .............


    نظریه ی جدیددر مورد اینکه  کوثر کیست ؟
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  4. تشكرها 4


  5. #3
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,702      تشکر : 57,538
    171,595 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    توجه پاسخ : نظریه ی جدیددر مورد اینکه کوثر کیست ؟




    حضرت فاطمه (ع) و ((كوثر))!.

    گفتيم ((كوثر)) يك معنى جامع و وسيع دارد، و آن ((خير و بركت فراوان)) است ،ولى بسيارى از بـزرگـان عـلـمـاى شـيعه يكى از روشنترين مصداقهاى آن را وجودمبارك ((فاطمه زهرا))(ع) دانـسـتـه اند، چرا كه شان نزول آيه مى گويد: آنهاپيغمبراكرم (ص) را متهم مى كردند كه بلاعقب است ، قرآن ضمن نفى سخن آنهامى گويد: ((ما به تو كوثر داديم)).

    از ايـن تـعـبير استنباط مى شود كه اين ((خيركثير)) همان فاطمه زهرا(ع) است ،زيرا نسل و ذريه پـيـامـبـر(ص) بـه وسـيـلـه همين دختر گرامى در جهان انتشار يافت نسلى كه نه تنها فرزندان جـسـمـانى پيغمبر بودند، بلكه آيين او و تمام ارزشهاى اسلام را حفظ كردند، و به آيندگان ابلاغ نمودند، نه تنها امامان معصوم اهل بيت (ع) كه آنهاحساب مخصوص به خود دارند.

    در ايـنـجا به بحث جالبى از ((فخررازى)) برخورد مى كنيم كه در ضمن تفسيرهاى مختلف كوثر مى گويد:.

    قـول سوم اين است كه اين سوره به عنوان رد بر كسانى نازل شده كه عدم وجود اولاد را بر پيغمبر اكـرم (ص) خرده مى گرفتند،

    بنابراين معنى سوره اين است كه خداوند به او نسلى مى دهد كه در طـول زمـان باقى مى ماند،
    ببين چه اندازه ازاهل بيت را شهيد كردند، در عين حال جهان مملو از آنـهـاست ،

    اين در حالى است كه از بنى اميه (كه دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذكرى در دنيا بـاقى نماند،
    سپس بنگر و ببين چقدر از علماى بزرگ در ميان آنهاست مانند باقر و صادق و رضا و نفس زكيه. هزاران هزار از فرزندان فاطمه (ع) در سراسر جهان پخش شدند، در ميان آنهانويسندگان و فقها و مـحـدثان و مفسران والامقام و فرماندهان عظيم بودند كه با ايثارو فداكارى در حفظ آيين اسلام كوشيدند.

    والسلام علي من اتبع الهدي


    نظریه ی جدیددر مورد اینکه  کوثر کیست ؟
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  6. تشكرها 4


  7. #4
    عضو صمیمی
    غلامعلي نوري آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 75      تشکر : 244
    280 در 80 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    غلامعلي نوري آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نظریه ی جدیددر مورد اینکه کوثر کیست ؟




    بنام خدا

    سلام

    با تشکر از خانم فاطمی با خاطر پست مناسب ومستند

    بله اینجانب نیز تر دیدی در شان نزول سوره ی فوق ندار م

    همانطوری که آقای شیرازی عزیز هم گفته اند مشرکان به پیامبر طعنه می زدند که

    پسر واولاد ذکور ی ندارد وباقی قضایا که درفوق آمده است

    اما پژوهش وادعای غیر طبیعی اینجانب !

    پس خلاصه ی دلایل متعدد اینجانب که

    علی کوثر است نه فاطمه


    دلیل اول طبق آنچه که مشهور است حضرت علی از کودکی وقبل از بعث در

    خانه ی پیامبر بزرگ شده اند ومانند پسری عزیز در خانه ی او پرورش یافته بود


    از طرفی منابع تفسیری وتاریخی سال نزول سوره ی کوثر را سال اول بعثت ذکر

    کرده اند

    در حالیکه حضرت فاطمه سال 5 بعثت بدنیا آمده است

    یعنی موقع نزول سوره کوثر حضرت فاطمه هنوز بدنیا نیامده بودند که خدا بگوید ما به

    تو حضرت فاطمه را اعطاء کردیم


    ولی در زمان نزول سوره امام علی مثل پسری گرانقدر در خانه پیامبر بود ه است

    دوم کلمه ی کو ثر مذکر است نه مونث (ساده ترین دلیل! )

    سوم در قرآن اگر از قبل دقت نموده باشید موقعی که حرف از بخشش فرزند نسبی به کسی است کلمه ی
    وهب بکار برده نه اعطاء

    دقت کنید در آیات زیر

    فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا يعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيعْقُوبَ وَكُلًّا جَعَلْنَا نَبِيا(مريم/49)
    و چون از آنها و [از] آنچه به جاي خدا مي‏پرستيدند کناره گرفت اسحاق و يعقوب را به او عطا کرديم و همه را پيامبر گردانيديم


    هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ
    هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيةً طَيبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ(آل عمران/38)
    آنجا [بود که] زکريا پروردگارش را خواند [و] گفت پروردگارا از جانب خود فرزندي پاک و پسنديده به من عطا کن که تو شنونده دعايي


    وَالَّذِينَ يقُولُونَ رَبَّنَا
    هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّياتِنَا قُرَّةَ أَعْينٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا(الفرقان/74)

    بنابر این با توجه به نمونه های فوق اگر منظور فرزند نسبی بود می فرمود :

    انا وهبنا لک الکوثر

    چهارم گاهی خلقت وتداوم نسل ونسب انسان از طریق داماد است

    دقت کنید

    وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا وَكَانَ رَبُّكَ قَدِيرًا(الفرقان/54)
    و اوست کسي که از آب بشري آفريد و(تداوم نسل) او رابا( خویشاوندان) نسبي و دامادي قرار داد و پروردگار تو همواره تواناست

    پنجم اگر مرا به کوتاه اندیشی !! متهم نکنید جرقه ی تحقیق موارد فوق را ابجد کلمه ی کوثر وعدد یازده در ذهنم بوجود آورد چرا که کوثر یازدهی است (726) وعلی هم یازدهی
    خودمان است

    پس اول فکر کردم که کوثر در ارتباط با خود علی ممکن است باشد


    هر کس سوالی دارد بپرسد
    غلامعلی نوری
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

    جالب این است که ترجمه های معتبر وهب را عطاء ترجمه کرده اند!


    نظریه ی جدیددر مورد اینکه  کوثر کیست ؟


    چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.



  8. #5
    عضو صمیمی
    غلامعلي نوري آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 75      تشکر : 244
    280 در 80 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    غلامعلي نوري آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نظریه ی جدیددر مورد اینکه کوثر کیست ؟




    .....ادامه


    در پست قبلی گفتم اگه منظور از کوثر را فرد انسانی بگیریم مصداق بارز

    آن امام علی است


    حال در ادامه موارد دیگر را بررسی می کنیم

    کوثر را که صیغه ی مبالغه است به خیر کثیر (فراوان ) ترجمه می کنند حال

    ببینیم که در قرآن خیر کثیر برای چه موردی بکار رفته است ؟

    يؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يشَاءُ وَمَنْ يؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِي
    خَيرًا كَثِيرًا وَمَا يذَّكَّرُ إِلَّا

    أُولُو الْأَلْبَابِ(البقرة/269)

    (خدا) به هر کس که بخواهد حکمت مي‏بخشد، و به هر کس حکمت داده شود،

    به يقين‏،
    خيري فراوان داده شده است‏؛ و جز خردمندان‏، کسي پند نمي‏گيرد.

    بنا براین حکمت مصداقی آشکار از کوثر است

    حال در مرحله ی بعد ببینیم حکمت به چه کسانی عطاء شده است ؟

    طبق آیات آشکار قرآن به سه نفر حکمت عطاء شده است

    حضرت لقمان ، حضرت داود وحضرت محمد

    ذَلِكَ مِمَّا أَوْحَى إِلَيكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ وَلَا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَتُلْقَى فِي جَهَنَّمَ

    مَلُومًا مَدْحُورًا(الإسراء/39)

    (ای محمد
    )اين [سفارشها] از حکمتهايي است که پروردگارت به تو وحي کرده است و با خداي يگانه معبودي ديگر قرار مده و گرنه حسرت‏زده و مطرود در جهنم افکنده خواهي شد

    وَلَقَدْ آتَينَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يشْكُرْ فَإِنَّمَا يشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِي حَمِيدٌ(لقمان/12)

    و به راستي لقمان را حکمت داديم که خدا را سپاس بگزار و هر که سپاس بگزارد تنها براي خود سپاس مي‏گزارد و هر کس کفران کند در حقيقت‏خدا بي‏نياز ستوده است

    وَشَدَدْنَا مُلْكَهُ وَآتَينَاهُ الْحِكْمَةَ وَفَصْلَ الْخِطَابِ(ص/20)

    (داوود)و پادشاهيش را استوار کرديم و او را حکمت و کلام فيصله‏دهنده عطا کرديم


    خوب الان ببینیم که خود حکمت چیست واشتراک این سه بزرگوار در چه بوده

    است؟

    ....؟؟؟
    نظریه ی جدیددر مورد اینکه  کوثر کیست ؟


    چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •