درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور
صفحه 6 از 6 نخستنخست ... 23456
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 56 , از مجموع 56
  1. #51
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پاسخ : درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور




    آیه 59
    وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَلُ مِنكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَئْذِنُواْ كَمَا اسْتَئْذَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

    ترجمه
    و هر گاه كودكان شما به حد بلوغ رسيدند، پس بايد همانند بزرگسالانى كه قبلاً بالغ شده‏اند، (در همه وقت) اجازه (ورود) بگيرند. خداوند اين گونه آيات خود را براى شما بيان مى‏كند و خداوند دانا و حكيم است.

    نکته ها
    كلمه‏ ى «حُلُم» و «احتلام» به معناى جنب شدن در خواب است كه يكى از نشانه‏هاى بلوغ مى‏باشد. البتّه نشانه‏هاى بلوغ براى
    دختران و پسران متفاوت است كه در رساله‏هاى مراجع تقليد آمده است.
    آيه‏ى قبل، اجازه گرفتن كودكان را به سه زمان مشخّص اختصاص داد، اما اين آيه زمان مشخّصى را اعلام نكرده و
    فرزندان بالغ، در تمام اوقات بايد براى ورود به اتاق والدين، اجازه بگيرند.
    براى ريشه كن ساختن يك مفسده اجتماعى مانند اعمال منافى عفت تنها توسل به اجراى حدود و تازيانه كافى نيست، در
    هيچ يك از مسائل اجتماعى چنين برخوردى نتيجه مطلوب را نخواهد داد، بلكه بايد مجموعه‏اى ترتيب داد از آموزش
    فكرى و فرهنگى آميخته با آداب اخلاقى و عاطفى، و آموزش‏هاى صحيح اسلامى، و ايجاد يك محيط اجتماعى سالم، سپس
    مجازات را به عنوان يك عامل در كنار اين عوامل در نظر گرفت.
    به همين دليل در اين سوره نور كه در واقع سوره عفّت است از مجازات مردان و زنان زناكار شروع مى‏كند، و به مسائل
    ديگر مانند فراهم آوردن وسائل ازدواج سالم، رعايت حجاب اسلامى، نهى از چشم‏چرانى، تحريم متهم ساختن افراد به
    آلودگى ناموسى، و بالاخره اجازه گرفتن فرزندان به هنگام ورود به اطاق پدران و مادران، گسترش مى‏دهد. و اين نشان
    مى‏دهد كه اسلام از هيچ يك از ريزه‏كارى‏هاى مربوط به اين مسأله غفلت نكرده است.
    خدمتكاران و فرزندان بالغ نيز موظفند بدون اجازه وارد نشوند، حتى كودكان نابالغ كه مرتبا نزد پدر و مادر هستند نيز
    آموزش داده شوند كه در اوقات استراحت پدر و مادر بدون اجازه وارد نشوند. اين يك ادب اسلامى است هر چند متاسفانه
    امروزه كمتر رعايت مى‏شود و با اينكه قرآن صريحا آن را در آيات فوق بيان كرده است، در نوشته‏ها و سخنرانى‏ها نيز
    كمتر ديده مى‏شود كه پيرامون اين حكم اسلامى و فلسفه آن بحث شود، و معلوم نيست به چه دليل اين حكم قطعى قرآن
    مورد غفلت و بى توجهى قرار گرفته است؟
    لازم است پدران و مادران اين مسائل را جدى بگيرند، و فرزندان خود را عادت دهند هنگام ورود اجازه بگيرند، و
    همچنين از كارهايى كه سبب تحريك فرزندان مى‏گردد از جمله خوابيدن زن و مرد در اطاقى كه بچه‏هاى مميز مى‏خوابند
    تا آنجا كه امكان دارد پرهيز كنند، و بدانند اين امور از نظر تربيتى فوق العاده در سرنوشت آنها مؤثر است.
    در حديثى از پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله مى‏خوانيم: «ايّاكم و ان يجامع الرجل امراته و الصبى فى المهد ينظر
    اليهما»(101) مبادا در حالى كه كودكى در گهواره به شما مى‏نگرد آميزش جنسى كنيد.(102)101) بحار، ج 103، ص 295.
    102) تفسير نمونه.

    پیام ها
    1- احتلام، نشانه رسيدن به بلوغ شرعى است. «و اذا بلغ الاطفال... الحُلُم»
    2- بزرگان و اطرافيان، براى نوجوانان الگو هستند. «كما استأذن الّذين من قبلهم»
    3- با اعمال خود، فرزندان را تربيت كنيد. «كما استأذن الّذين من قبلهم»
    4- دستوراتى كه خداوند براى حفظ عفت صادر كرده، آگاهانه وحكيمانه است. «عليم حكيم»

    درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  2. #52
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    parvaneh پاسخ : درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور




    آیه 60
    وَالْقَوَعِدُ مِنَ النِّسَآءِ الَّتِى لَا يَرْجُونَ نِكَاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَتٍ بِزِينَةٍ وَأَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

    ترجمه
    و بر زنان وانشسته‏اى كه اميدى به ازدواج ندارند، باكى نيست كه پوشش خود را زمين گذارند، به شرطى كه زينت خود را آشكار نكنند. و عفت ورزيدن براى آنان بهتر است و خداوند شنوا و آگاه است.

    نکته ها
    از آيات قرآن استفاده مى‏شود كه حجاب و پوشش بانوان در برابر افراد نامحرم، نبايد تحريك كننده و شهوت انگيز
    باشد، زيرا تنها موارد زير استثنا شده است:
    * «غير اولى الاربة»(103) كسى كه شهوتى ندارد.
    * «او الطفل الّذين لم‏يظهروا على عَورات النساء» بچّه‏اى كه از شهوت، چيزى نمى‏داند.
    * «لا يَرجون نكاحاً» زنان سالخورده‏اى كه اميد ازدواج ندارند.
    امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «يضعن ثيابهنّ» فرمودند: مراد كنار گذاشتن روسرى و روپوش است نه برهنگى.(104)
    اصل حجاب از احكام ثابت و ضرورى اسلام است، ولى نوع پوشش، نبايد تمايلات جنسى را تحريك كند، بلكه عامل حفظ
    عفّت و پاكدامنى باشد.103) نور، 31.
    104) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏57، ص‏522.

    پیام ها
    1- قوانين اسلام مطابق با واقعيّت‏ها و ضرورت‏ها و نيازها و توانايى‏ها است. (بايد براى پيرزنى كه ميل به همسر ندارد و
    آرايش نمى‏كند، مسئله را آسان گرفت) «و القواعد من النساء الَّتى لا يرجون نكاحاً... ان يضعن ثيابهن»
    2- براى زنان، چه پير و چه جوان، نشان‏دادن آرايش و زينت بدن ممنوع است. «غير متبرّجات بزينة»
    3- سالخوردگى به تنهايى كافى نيست، بلكه بايد بى‏ميلى به ازدواج نيز باشد تا اجازه برداشتن روسرى را داشته باشند. «
    القواعد... لايرجون نكاحاً»
    4- حجاب، مايه‏ى حفظ عفّت است. «أن يستعففن خير لهن»
    5 - حجاب، به نفع زنان است. «خيرٌ لهن»
    6- در كنار آزادى، هشدار لازم است. (اگر از احكام الهى، سوء استفاده شود، خدا شنوا و آگاه است و به حساب متخلفان
    مى‏رسد). «واللّه سميع عليم»


    درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  3. #53
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    kabotar پاسخ : درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور




    آیه 61
    لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى‏ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى‏ أَنفُسِكُمْ أَن تَأْكُلُواْ مِن بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ ءَابَآئِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهَتِكُمْ أَوْ بُيوُتِ إِخْوَنِكُمْ أَوْ بُيوُتِ أَخَوَتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمَمِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوَلِكُمْ أَوْ بُيوُتِ خَلَتِكُمْ أَوْ مَا مَلَكْتُم مَّفَاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَأْكُلُواْ جَمِيعاً أَوْ أَشْتَاتاً فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتاً فَسَلِّمُواْ عَلَى‏ أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَرَكَةً طَيِّبَةً كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْأَيَتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ

    ترجمه
    بر نابينا و لنگ و بيمار و بر خود شما ايرادى نيست كه بخوريد از خانه‏هاى خود يا خانه‏هاى پدرانتان يا خانه‏هاى مادرانتان يا خانه‏هاى برادرانتان يا خانه‏هاى خواهرانتان يا خانه‏هاى عموهايتان يا خانه‏هاى عمه‏هايتان يا خانه‏هاى دايى‏هايتان يا خانه‏هاى خاله‏هايتان يا آن خانه‏هايى كه كليدهايش را در اختيار داريد يا خانه‏هاى دوستانتان. بر شما باكى نيست كه به طور دسته جمعى بخوريد يا پراكنده (و تنها)، و چون وارد هر خانه‏اى شديد پس بر يكديگر سلام كنيد، كه تحيّت الهى است و مبارك و پسنديده است. خداوند آيات خود را اين چنين براى شما بيان مى‏كند. باشد كه بينديشيد.

    نکته ها
    امام باقرعليه السلام مى‏فرمايد: قبل از اسلام، افراد نابينا، لنگ و مريض حقّ نداشتند با افراد سالم غذا بخورند. اين آيه به
    آنان اجازه داد تا با افراد سالم و دسته‏جمعى غذا بخورند، يا اگر خواستند جداگانه ميل كنند.(105)
    علاّمه طباطبايى مى‏فرمايد: ظاهر آيه چنين است كه خداوند براى مؤمنان حقّى قرار داده كه بتوانند از خانه فرزندان و
    خويشان و دوستانشان به ميزان احتياج بخورند و مصرف كنند و اين اذن، كلّى و فراگير است، لكن ابتداى آيه به سه گروه
    اشاره كرده كه معمولاً نمى‏توانند غذاى خود را تأمين كنند و نيازمند ديگران هستند، اما حكم به اين سه گروه اختصاصى
    ندارد و براى همه مؤمنان است.(106)
    اين آيه تنها اجازه استفاده از خانه خويشانِ نَسَبى را بيان كرده و نامى از فاميل سببى مثل پدرزن، مادرزن، برادرزن و
    خواهرزن نبرده است.
    اين آيه تنها درباره‏ى غذا خوردن است، ولى تصرّفات ديگر مشروط به گرفتن اجازه است. و خوردن غذا از خانه‏هاى ياد
    شده نيز بايد طبيعى و دور از اسراف و تبذير باشد.(107)
    در موارد ذكر شده در آيه نيز، گاهى قرائن نشان مى‏دهد كه اين يازده گروه ميل ندارند از غذاى خانه آنان بخوريم، مثل
    آنكه خوردنى را در جاى مخصوصى پنهان كرده‏اند. در چنين مواردى بايد دست نگه‏داريم.
    امام باقر عليه السلام فرمود: هنگامى كه شخصى وارد خانه مى‏شود و بر اهل آن سلام مى‏كند و آنان جواب دهند، اين سلام
    بر خويشتن است.(108)
    خانه‏ى فرزند در اين آيه نيامده است، شايد به خاطر اين كه اين مورد، روشن و مسلم است. در حديث مى‏خوانيم: «انت و
    مالك لابيك» تو و مالت از آن پدرت مى‏باشيد.
    105) تفسير نورالثقلين.
    106) تفسير الميزان.
    107) تفسير صافى.
    108) تفسير نورالثقلين.

    پیام ها
    1- ديگران را بر خود مقدّم بداريم، خصوصاً محرومان را. «الاعمى - الاعرج - المريض - انفسكم»
    2- روابط خانوادگى و خويشاوندى، در مسائل حقوقى اثر مى‏گذارند. (گرچه غذا ملك صاحبخانه است، ولى اسلام روابط
    خويشاوندى و عاطفى را در اين موارد بر مالكيّت افراد غالب نموده است.) «أن تأكلوا من... بيوت اعمامكم»
    3- قرائن عرفى و اطمينان عقلايى براى جواز مصرف از خانه ديگران كافى است. (مثلاً دادن كليد خانه، نشان رضايت
    است) «ملكتم مفاتحه او صديقكم»
    4- در اسلام، حقّ دوست در كنار حقّ فاميل قرار داده شده است. «اعمامكم... او صديقكم» (از «افلاطون» پرسيدند: برادرت
    را بيشتر دوست دارى يا رفيقت را؟ گفت: برادرم را زمانى كه رفيقم باشد.)(109)
    5 - سلام كردن، از آداب ورود به منزل است. «اذا دخلتم بيوتاً فسلّموا»
    6- سلام، ادبى آسمانى، مبارك و پسنديده است. «تحيّة من عند اللّه مباركة طيّبة»
    7- سلام‏كردن، در خير وبركت زندگى مؤثّر است. «مباركة طيّبة»
    8 - اهل خانه به منزله‏ى جان شما هستند. «سلّموا على انفسكم»
    9- مرز حقّ و حقوق را بايد خداوند تعيين فرمايد. «يبين اللّه لكم الآيات»
    10- در احكام الهى بايد انديشيد. «لعلّكم تعقلون»
    109) تفسير مراغى.

    درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  4. #54
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    moteharak پاسخ : درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور




    آیه 62
    إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُواْ مَعَهُ عَلَى‏ أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ يَذْهَبُواْ حَتَّى‏ يَسْتَئْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَئْذِنُونَكَ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَئْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمُ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‏

    ترجمه
    مؤمنان (واقعى) تنها كسانى هستند كه به خدا وپيامبرش ايمان آورده و هرگاه با پيامبر بر كارى اجتماع نمايند، بدون اجازه او نمى‏روند، (اى پيامبر!) كسانى كه اجازه مى‏گيرند آنانند كه به خدا وپيامبرش ايمان دارند. پس اگر براى بعضى از كارهاى خوداز تو اجازه خواستند، به هركس از آنان‏كه خواستى (ومصلحت بود) اجازه بده وبراى آنان از خدا طلب آمرزش كن، كه خداوند بخشنده ومهربان است.

    نکته ها
    در كتب تفسير، درباره‏ى شأن نزول اين آيه مطالب گوناگونى ذكر شده است كه موارد عمده‏ى آن را در اين جا مى‏آوريم:
    1- اين آيه، مربوط به «حنظله» است، كه شب عروسى او فرمان حركت به سوى اُحد صادر شده بود. او با كسب اجازه از
    محضر پيامبر صلى الله عليه وآله به خانه رفت و مراسم زفاف را بجا آورد و بدون آن كه غسل كند به جبهه رفت و به
    شهادت رسيد. پيامبر فرمود: «فرشتگان او را غسل دادند». خداوند از همان يك شبى كه حنظله با همسرش بود، فرزندى به
    او عطا كرد كه ماجراى زندگى او مفصّل است.(110)
    2- اين آيه درباره‏ى منافقين است، كه هرگاه با مردم بودند، به نماز مى‏ايستادند و اگر كسى آنان را نمى‏ديد و تنها بودند،
    از نماز فرار مى‏كردند.(111)
    3- رسول خدا صلى الله عليه وآله گروهى را براى كارى اعزام فرمود، ولى آنان به سراغ كارهاى شخصى خود رفتند، و اين
    آيه در باره آنان نازل شد.
    4- اين آيه در مورد مسلمانانى است كه مشغول كندن خندق بودند و براى سركشى به خانواده‏ى خود از پيامبر اجازه مى‏
    خواستند.
    اجازه گرفتن از رهبر، نشانه‏ى ادب، تسليم، قانونمندى، عشق به رهبر و نظم و نظام است.
    110) تفسير الميزان.
    111) تفسير كبيرفخررازى.

    پیام ها
    1- حضور در كنار رهبرى، براى حل مشكلات، نشانه‏ى ايمان، و ترك آن نشانه‏ى نفاق يا ضعف ايمان است. «انّما المؤمنون
    الّذين... كانوا معه على امر جامع»
    2- در مسائل تشكيلاتى، كه بر اساس همفكرى و مشورت، تصميم گرفته مى‏شود، خودمحورى و خودمختارى ممنوع است.
    «على امر جامع لم يذهبوا»
    3- در زندگى اجتماعى، وجود رهبر و پيروى از او لازم است. «على امر جامع لم‏يذهبوا»
    4- ايمان بايد همراه با تسليم و اطاعت از رهبرى باشد. «لم يذهبوا حتّى يستأذنوه»
    5 - بايد نظام اجتماعى و كارهاى گروهى را ارج نهيم. «لم يذهبوا حتّى يستأذنوه»
    6- بعضى مسائل را بايد سربسته گفت. «لبعض شأنهم»
    7- رهبرى در اسلام، همراه با مصلحت‏انديشى و رحمت است. «فأذن لمن شئت منهم - و استغفر لهم»
    8 - تصميم‏گيرى نهايى با رهبر است. «لمَن شئت منهم» (پيامبر در مسائل جامعه، بر مردم ولايت دارد).
    9- رهبر بايد در اعمال سياست‏هاى خود انعطاف‏پذير و واقع‏بين باشد. «فأذن لمن شئت منهم و استغفر لهم اللّه»
    10- اذن پيامبر، كار را مجاز و حلال مى‏كند ولى نفسِ رها كردن كارهاى عمومى، نياز به استغفار دارد. «فأذن... واستغفر
    لهم»
    11- طرح مسائل شخصى در هنگام اشتغال به كارهاى عمومى، گرچه با اجازه باشد، زيبا نيست و بايد عذرخواهى كرد. «
    واستغفر لهم»
    12- استغفار ودعاى پيامبرصلى الله عليه وآله براى ديگران، مستجاب است. «واستغفر لهم اللّه اِنّ اللّه غفور رحيم»

    درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  5. #55
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    moteharak پاسخ : درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور




    آیه 63
    لَا تَجْعَلُواْ دُعَآءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَآءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنكُمْ لِوَاذاً فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

    ترجمه
    آن گونه كه يكديگر را صدا مى‏زنيد پيامبر را صدا نزنيد. خدا مى‏داند چه كسانى از شما مخفيانه و با پنهان شدن پشت سر ديگرى از صحنه مى‏گريزد. پس كسانى كه از فرمان او سرپيچى مى‏كنند، بايد از اين كه فتنه‏اى دامنشان را بگيرد، يا به عذاب دردناكى گرفتار شوند بترسند.

    نکته ها
    «تسلّل»، خارج شدن پنهانى و«لواذ» پنهان شدن پشت‏سر ديگرى است كه اين كار منافقان بود.
    در مورد معناى اين آيه، چهار احتمال وجود دارد:
    1- پيامبر را مثل ديگران، به اسم صدا نزنيد. در روايت مى‏خوانيم: «يا محمّد»، «يا ابالقاسم» نگوييد، بلكه «يا رسول اللّه» و «يا
    نبىّ اللّه» بگوييد.(112) در روايت ديگر آمده است كه اين آيه درباره‏ى جانشينان معصوم آن حضرت نيز جريان دارد.
    (113)
    2- پيامبر را مثل ديگران، با صداى بلند صدا نزنيد.(114)
    3- دعوت پيامبر را مثل دعوت ديگران نشمريد. اگر پيامبر صلى الله عليه وآله شما را به كارى مثل رفتن به جبهه و
    خواندن نماز دعوت كرد، حتماً اطاعت كنيد و دعوت او را ساده نگيريد.
    4- دعاى پيامبر را مثل ديگران ندانيد، نفرين و دعاى پيامبر مستجاب است، مواظب باشيد.(115)112) تفسير نورالثقلين.
    113) بحار، ج‏23، ص‏301.
    114) تفسير مجمع‏البيان.
    115) تفسير كبيرفخررازى.

    پیام ها
    1- رهبرى الهى، حريم دارد. هم نام او را با احترام ببريد و هم با تمام وجود تسليم او باشيد. «لا تجعلوا دعاء الرسول...»
    2- ساده گرفتن پيام‏هاى رهبر و بى‏توجّهى به آنها، فتنه و عذاب به دنبال دارد. «فتنة او... عذاب اليم»
    3- مخالفت فرمان خدا و رسول، يا فتنه‏ى دنيوى به دنبال دارد يا كيفر اُخروى. «يخالفون عن امره... فتنة او تصيبهم عذاب
    اليم»

    درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  6. #56
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    kabotar پاسخ : درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور




    آیه 64
    أَلَا إِنَّ لِلَّهِ مَا فِى السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ قَدْ يَعْلَمُ مَآ أَنتُمْ عَلَيْهِ وَيَوْمَ يُرْجَعُونَ إِلَيْهِ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُواْ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِيمُ

    ترجمه
    آگاه باش! آنچه در آسمان‏ها وزمين است مخصوص خداست. بى‏شك آنچه را شما بر آن هستيد (از افكار ونيّات) مى‏داند و روزى را كه به سوى او بازگردانده مى‏شوند، (مى‏داند) پس آنان را به آنچه عمل كرده‏اند آگاه مى‏كند و خداوند به همه چيز آگاه است.

    پیام ها
    1- خداوند، آگاه به همه‏ى فكرها و نيّت‏هاست. «قد يعلم... فينبّئهم»
    2- ايمان به علم خدا.وند، وسيله‏ى بازدارنده از بدى‏هاست. «يعلم ما انتم عليه... فينبّئهم» «والحمدللّه ربّ العالمين»

    درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


صفحه 6 از 6 نخستنخست ... 23456

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •