اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 24
  1. #1
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    اشاره اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ







    اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ
    عبدالحسين خسروپناه

    چكيده
    اتحاد ملي و انسجام اسلامي رامي‌توان با دو رويكرد درون‌ديني و از منظر وحي و امامت و نيز رويكرد تاريخي بررسي كرد. اين نگاشته، ضمن بيان انواع وحدت مطلق، وحدت مصلحتي و وحدت معقول به تفسير و تبيين آيات قرآني همچون آيه اطاعت الهي، آيه اختلاف زبان‌ها و رنگ‌ها، آيه اعتصام به حبل الهي، آيه ولايت مؤمنان و سپس بارويكرد تاريخي به سيره ولايت و وحدت اسلامي و معرفي امامت به عنوان عنصراصلي انسجام اسلامي اشاره و در پايان نمونه‌هايي از تاريخ اسلام و عصر نبوي و علوي و خلافت بني‌اميه و بني‌عباس و دولت عثماني و دولت صفوي به عنوان نقش و كاركرد دولت‌ها در وحدت و اختلاف در جامعه اسلامي بيان شده است.

    كليد واژه‌ها:
    اتحاد ملي، انسجام اسلامي، وحي، امامت، سيره و تاريخ.

    مقدمه
    بحث از وحدت و اتحاد ميان مسلمانان، مقوله جديدي نيست. سيره وسنت نبوي و علوي براين رويکرد استواربوده است که ميان اهل اسلام، وحدت و انسجام برقرار شود و چالش‌‌هاي آن‌‌هابه حداقل برسد. مقام معظم رهبري نيز با توجه به اين سيره حسنه و سنت ديني،به مسئولان نظام ومردم، ضرورت اتحاد وانسجام را گوشزد کردند. اين مقاله،درصدد است مسأله اتحاد ملي وانسجام اسلامي را از منظر درون‌ديني و تاريخي بررسي كند. پيش از هرچيز بايد تصوير روشني از اين دو مقوله، يعني اتحاد ملي و انسجام اسلامي داشته باشيم. مقصود از اتحاد ملي اين است که مسلمانان باوجود تفاوت‌‌هاي قومي و قبيله‌اي، بايد از همدلي واحدي برخوردار باشندومصالح ملي خود را فداي اختلافات قومي نکنند. در ايران، عربيت وبلوچ وکرد ولر بودن بايد در راستاي منافع ملي باشد. انسجام اسلامي نيز با فرض تفاوت‌‌هاي مذهبي که درجهان اسلام است شکل مي‌گيرد؛ بنابراين، توصيه به اتحاد ملي وانسجام اسلامي، درصدد نفي تفاوت‌هاي مذهبي و ملي نيست؛ بلکه مي‌خواهد بر وحدت ملي و اسلامي تأکيد کند. به تعبير ديگر، وحدت سني و شيعي مقصود است، نه وحدت تسنن و تشيع. قضيه وحدت اسلامي را هم مي‌توان در حوزه تاريخ اسلام مورد پژوهش قرار داده و هم در تاريخ معاصر اسلام و ايران مطالعه كرد. اين مقاله، درصدد است با بهره‌گيري از برخي آيات قرآن و عنصرامامت وگزارش اجمالي از تاريخ اسلام، به ضرورت اتحاد ملي وانسجام اسلامي اشاره كند.

    اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ
    ویرایش توسط شكوفه ياس : 19-02-1389 در ساعت 19:12

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  2. تشكر

    parsa (20-02-1389)

  3.  

  4. #2
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ







    انواع وحدت

    اديان توحيدي ابراهيمي، بر مبناي اعتقاد به وجود خداوند يگانه پايه‌ريزي شده است؛ همان خدايي كه مبدأ و مقصد حرکت انسان در وصول به کمال، قرار دهنده عقل و وجدان در ذات انسان‌‌‌ها و فرستنده پيامبران الهي براي ارشاد مردم است. امت اسلامي با توجه به گرايش به وحدت مبدأ و معاد، بايد براي حفظ وحدت اعتقادي، به وحدت اجتماعي گرايش داشته باشند.
    علامه جعفري سه نوع وحدت را براي امت اسلامي مطرح مي‌کند و يکي را ترجيح مي‌دهد. اين سه نوع وحدت عبارتند از: وحدت مطلق، وحدت مصلحتي و وحدت معقول. وحدت مطلق عبارت است از اتفاق نظر در همه عقايد و معارف و احکام اسلامي با همه اصول و فروع آن‌ها. اين‌گونه وحدت با نظر به آزادي انديشه وتعقل در خصوصيات وکيفيات و انتخاب دلايل در عناصر واجزاي اصلي عقايد و احکام دين اسلام، به قدري بعيد است که مي‌توان گفت امکان ناپذير است.
    وحدت مصلحتي، از جبر عوامل خارج از حقيقت و متن دين پيش مي‌‌آيد و در مواقعي لازم مي‌آيد که آن عوامل، جوامع اسلامي را در خطر اختلال قرار داده‌‌اند. توقع اين‌که وحدت مصلحتي عارضي بتواند فرقه‌‌ها ومذاهب اسلامي را از هماهنگي واتحاد هميشگي و معقول برخوردار سازد، انتظاري نابجا است.
    وحدت معقول، وحدت مطلوب ميان امت اسلامي است و عبارت است از قرار دادن متن کلي دين اسلام براي اعتقاد همه جوامع مسلمان و برکنار كردن عقايد شخصي و فرهنگ محلي وخصوصيات آرا و نظريات مربوط به هر يک از اجزاي متن کلي دين که مربوط به تعقل واجتهاد گروهي يا شخصي است. تحقق اين نوع وحدت، هيچ مانع شرعي و عقلي ندارد. هر متفکر آگاه از منابع اوليه اسلام و طرز تفکر امامان معصوم عليهم السلام وصحابه عادل ومتقي وتابعان حقيقي آنان، مي‌داند که پيروي از متن کلي دين، با تکاپو و اجتهاد براي فهم خصوصيات وکيفيت انتخاب دلايل، امري ضروري است.[1[



    اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  5. تشكر

    parsa (20-02-1389)

  6. #3
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ




    آيات قرآن و وحدت اسلامي
    وحي الهي، يکي از مهم‌ترينمنابع کشف ضرورت اتحاد ملي وانسجام اسلامي است. خداوند سبحان، در آيات فراواني به اين امر مهم تأکيد کرده است. نگارنده در اين مقاله نمي‌خواهد به استقصاي همه آيات وحدت و هم‌گرايي بپردازد؛ ولي به برخي از آن‌‌ها اشاره خواهد کرد.

    آيه اطاعت الهي
    يکي از آياتي که بر وحدت اسلامي و مقابله با اختلافات قومي و ديني توصيه وتأکيد مي‌کند، آيه سوره مبارک انفال است:


    وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُوَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّاللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ[2]؛


    و از خدا و پيامبرش فرمانبريد، و با يكديگر نزاع و اختلاف مكنيد كه سست و بددل مي‏شويد، و قدرت وشوكتتان از ميان مي‏رود. و شكيبايي ورزيد كه خدا با شكيبايان است.
    اين آيه شريف به خوبي و بادلالت آشکاري بر ضرورت وحکمت وحدت حکايت مي‌کند واين‌که اگر بخواهيد ازنزاع واختلاف بپرهيزيد، بايد از خدا و پيامبرش تبعيت کنيد؛ يعني انسجام وپذيرش اسلام، به اتحاد ملي و وحدت قومي مدد مي‌رساند. همچنين اگرمي‌‌خواهيد شوکت و قدرت خود را مستمر سازيد، بايد به وحدت و انسجام پناه ببريد. علامه طباطبايي در تفسير اين آيه شريف مي‌فرمايد

    :
    ظاهر سياق آيه مذکور بر اطاعت دستوري دلالت دارد كه از ناحيه خدا و رسول، درباره امر جهاد و دفاع از حريم دين و گوهر اسلام صادر مي‏شود و آيات جهاد و دستورات نبوي مشتمل بر آن است مثل اين‌كه بايد اول اتمام حجت كنند، و در حين جنگ متعرض زن و فرزند دشمن نشوند و بدون اطلاع دشمن بر ايشان شبيخون نزنند؛ و همچنين احكام ديگر جهاد.
    و ؛ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ؛ يعني با نزاع و كشمكش در ميان خود اختلاف ميفكنيد، و در نتيجه خود را دچار ضعف اراده مسازيد. و عزت و دولت يا غلبه بر دشمن را از دست مدهيد؛ چون اختلاف، وحدت كلمه و شوكت و نيروي شما را از بين مي‏برد.
    وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِين؛ يعني همواره برابر مصائب و ناملايمات جنگي كه دشمن به وسيله آن تهديدتان مي‏كند، ملازم خويشتن‏داري و زياد كردن ياد خدا و اطاعت او و رسولش باشيد، و حوادث و سنگيني بار اطاعت، شما را از جاي نكند و از پا درنياورد، و لذت معصيت و عجب و تكبر شما را گمراه نسازد.[3] بنابراين اگر مسلمانان به سبب تفاوت‌هاي قومي ومذهبي، به جان يکديگر بيفتند، از دشمن غفلت کرده و باعث ضعف اراده مي‌شوند.



    اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  7. تشكر

    parsa (20-02-1389)

  8. #4
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ






    آيه اختلاف زبان‌‌ها ورنگ‌ها
    آيه ديگري که بر اتحاد مليوانسجام اسلامي دلالت دارد، آيه مربوط به آفرينش آسمان‌ها و زمين و اختلافزبان‌ها ورنگ‌ها است. خداوند سبحان در اين آيه شريف مي‌فرمايد:

    وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَاخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوانِكُمْ انّ في ذلك لايات للعالِمين[4]


    و از نشانه‌هاي الهي، آفرينشآسمان‌ها و زمين و تفاوت زبان‌ها و رنگ‌هاي شماست. به تحقيق در اين،نشانه‌هايي براي آگاهان است.

    علامه طباطبايي، مراد ازاختلاف زبان‌ها را به اختلاف واژه‌‌ها برمي‌گرداند، زيرا برخي، ازواژه‌‌هاي عربي و عد‌ه‌اي از واژه‌‌هاي فارسي و دسته‌اي از واژ‌ه‌‌هاي اردواستفاده مي‌کنند، همان‌گونه که عد‌ه‌اي، زرد پوست و برخي سرخ پوست هستند. البته شايد اختلاف زبان‌ها به اختلاف لهجه‌‌ها باشد.[5] بنابراينهمان‌گونه که آفرينش آسمان‌ها و زمين و جهان کبير، آيات الهي به شمارمي‌آيند، آفرينش زبان‌هاي مختلف ونژاد‌ها و رنگ‌هاي گوناگون، آيات الهيمحسوب مي‌شوند و وقتي تفاوت‌هاي عالم وآدم، آيت الهي باشند، نبايد باعثتعارض و مانع وحدت وانسجام گردند.

    مرحوم طبرسي (ره) در تفسيراين آيه شريف مي‌فرمايد:
    و از جمله نشانه‏‌هاي توحيدپروردگار، خلقت آسمان‌ها و زمين و چيزهايي است كه بين آن‌‌ها است، از عجايبمخلوقات؛ مانند ستارگان درخشان و آفتاب و ماه و حركت آن‌‌ها بر اصول ونظام معين و آنچه از عجايب كه روي زمين بوده، از انواع جماد و نبات وحيوان، همه دليل بر توحيد پروردگار است.


    مراد از اختلاف زبان‌ها اين است كه خداوند، آن‌‌ها را از نظر شكل و اندازه و تركيب به نحوي آفريده است كه نغمه‏‌ها و صدا‌هاي گوناگوني دارند، تا آنجا كه صداي دو برادر، به يكديگر مشتبه نمي‌شود، نيز گفته شده مراد، اختلاف در لهجه‏‌ها و لغات است؛ مانند عربي، فارسي، تركي و نحو آن و هيچ يك از نوع حيوانات، به اندازه نوع انساني، متفاوت سخن نمي‌گويند. اگر اين لغات توقيفي ـ از طرف پروردگار ـ باشد، پس او از ابتدا چنين كرده است، و اگر از طرف بندگان باشد نيز او اسبابش را فراهم نموده است. رنگ‌هايتان را نيز مختلف خلق كرده است؛ لذا ملتي سفيد پوست و ملت ديگر زرد و سومي به رنگ سفيد تيره‌اند و ديگر اقوام و ملل كه هر يك بر اساس نظام خلقت به رنگي خلق شده‏اند. اين از نشانه‏‌هاي خلقت بديع پروردگار و از عجايب قدرت و حكمت او مي‌باشد، تا جايي كه با آن همه كثرت افراد انسان‌ها حتي دو نفر از يك آب و خاك به شكل هم نمي‏باشند.[6[


    اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  9. تشكر

    parsa (20-02-1389)

  10. #5
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ






    آيه اعتصام به حبل الهي
    يکي ديگر از آيات وحدت که به صراحت تمام بر اتحاد ملي و انسجام اسلامي امر کرده است، آيه مبارک سوره آلعمران است:


    وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَتَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْأَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِإِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُممِّنْ‌ها كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْتَهْتَدُونَ[7]


    و همگي به ريسمان خدا [قرآن واهل بيت عليهم السلام‏] چنگ زنيد، و پراكنده و گروه گروه نشويد، و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد آن گاه كه [پيش از بعثت پيامبر و نزول قرآن‏] بايكديگر دشمن بوديد؛ پس ميان دل‏‌هاي شما پيوند و الفت برقرار كرد؛ در نتيجه به رحمت و لطف او با هم برادر شديد، و بر لب گودالي از آتش بوديد، ولي شمارا از آن نجات داد. خدا، اين گونه نشانه‏‌هاي [قدرت، لطف و رحمت‏] خود رابراي شما روشن مي‏سازد، تا هدايت شويد.
    مفسران در معناي «حبل اللَّه» چند ديدگاه را مطرح كرده‌اند:


    1.
    بنابر ديدگاه ابو سعيد خدري و عبدالله و قتاده و سدي، مراد از حبل الله، قرآن است؛


    2.
    به گفته ابن عباس و ابي زيد، مراد،دين اسلام است؛


    3.
    مقصود از حبل الهي، امامان عليهم السلام هستند. ابان بن تغلب از حضرت صادق عليه السلام نقل مي‌كند كه فرمود:


    ما آن حبل اللَّه هستيم كه خدا فرمود: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً .





    اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ
    ویرایش توسط شكوفه ياس : 20-02-1389 در ساعت 12:52

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  11. #6
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ








    مرحوم طبرسي بر اين باور است
    که بهتر است آيه را به همه اين معاني حمل كنيم و مؤيد آن، روايتي است كهابوسعيد خدري از پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نقل كرده است كهفرمود:

    ايها الناس اني قد تركت فيكم حبلين ان اخذتم بهما لنتضلوا ابدا...


    اي مردم! من دو ريسمان محكمبراي شما يادگار نهاده‏ام كه اگر به هر دوي آن‌‌ها چنگ زنيد، هرگز گمراهنخواهيد شد. يكي، از ديگري بزرگ‌تر است و آن، كتاب خدا قرآن است كه ازآسمان به زمين كشيده شده و ديگري عترت و اهل بيت من. اين دو از هم جدانخواهند شد، تا بر حوض ]كوثر[ بر من در آيند.


    واما مقصود از «وَ لاتَفَرَّقُوا» اين است که از دين خدا پراكنده نشويد كه درباره آن، به اجتماعو ائتلاف بر طاعت حق مأمور شده‌‏ايد و بر آن ثابت بمانيد (از ابن مسعود وقتاده). و گفته‏اند: يعني از گرد پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلمپراكنده مشويد (از حسن) و گفته‏اند: يعني از قرآن جدا مشويد يعني عمل به آنرا ترك نكنيد
    .

    مقصود از وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ
    اين است که نعمت حق را كه بين دل‌هايتان پس از دشمني الفت انداخت، به‌خاطر داشته باشيد. گفته‏اند: مراد آيه شريف جنگ‌هايي بود كه 120 سال بين اوس و خزرج طول كشيده بود، تا وقتي كه خداوند، به‌ وسيله اسلام بين دل‌هاي ايشان الفت انداخت و كينه‏‌هاي گذشته را نابود ساخت. مراد از اين مطلب، جنگ‏‌هاي طولاني است كه ميان مشركان عرب وجود داشت (از حسن). مراد و معناي آيه اين است كه منت و نعمت‌هاي خدا را به وسيله اسلام و ائتلاف و رفع نزاع‌هاي موجود بين خودتان حفظ كنيد. نفع اين كار در همين دنيا به شما بر‌مي‌گردد، علاوه بر ثواب عظيمي كه در آخرت نصيب شما خواهد شد. دشمن هم بوديد و بين دل‌هايتان الفت انداخت، به اين كه شما را اطراف پرچم اسلام گرد آورد و بغض و كينه‏‌ها را از قلوبتان برداشت.[8[





    اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  12. #7
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ







    آيه ولايت مؤمنان
    يکي از دستورات که قرآن وروايات برآن تأکيد کرده است، اثبات ولايت مؤمنان و نفي ولايت کافران ومشرکان است. اين حقيقت، بدون وحدت اسلامي ميسر نيست. به تعبير ديگر، زماني کفار ومشرکان مي‌توانند بر جهان اسلام ولايت سياسي و اقتصادي و علمي بيابندکه مسلمانان، اتحاد ملي و انسجام اسلامي را از دست بدهند. به آيات ذيل توجه فرماييد:

    1
    .يَا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُواْ لاَتَتَّخِذُواْ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَن تَجْعَلُواْ لِلّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُّبِينًا [9]
    اي كساني كه ايمان آورده‏ايد! غير از مؤمنان، كافرانرا ولي و تكيه ‏گاه خود قرار ندهيد. آيا مي‌خواهيد براي خداوند به زيان خودتان حجتي آشکار پديد آيد؟

    خداوند سبحان، در اين آيه شريف، مؤمنان را از اين‌که به ولايت کفار وسرپرستي آن‌‌ها بپيوندند و ولايت مؤمنان را ترک کنند، باز مي‌دارد. سپس آيه شريف دوم مسأله را تعليل مي‌کندبه تهديد شديدي که از ناحيه خداي تعالي متوجه منافقان شده است. اين بيان وتعليل، معنايي جز اين نمي‌تواند داشته باشد که خداي تعالي ترک ولايت مؤمنان و قبول ولايت کفار را نفاق دانسته و مؤمنان را از وقوع در آن برحذرمي‌دارد.[10[

    2.
    يَا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُواْ لاَتَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءبَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَيَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِين[11]

    اي كساني كه ايمان آورده ‏ايد! يهود و نصارا را ولي ]و دوست و تكيه‏گاه خود[ انتخاب نكنيد و كساني از شماكه با آنان، دوستي كنند، از آن‌‌ها هستند. خداوند، جمعيت ستمکاران راهدايت نمي‏كند.

    اقتضاي دوستي نکردن با يهودونصارا، وحدت اسلامي است. متأسفانه مسلمانان در اين زمان، به‌ جاي وحدت اسلامي و همکاري با يکديگر، ولايت يهود ونصارا را پذيرفته و بدون حمايت ازمردم فلسطين و لبنان و عراق، ظلم يهوديان را توجيه مي‌کنند. به حکم اين آيه شريف، هر مسلماني که يهوديان و مسيحيان را دوستان خود بداند و از آن‌‌هاکمک بخواهد، در زمره آن‌‌ها خواهند بود. اين تعبير، تأکيدي از جانب خداوندسبحان بر وجوب اجتناب از مخالفت در دين است.[12[
    نکته قابل توجه اين استکه ذکر يهود ونصارا در اين آيه، از باب نمونه است و تمام کفار ومشرکان ومعاندان ومخالفان وساير مذاهب باطل و اهل بدعت وضلالت در اين حکممشترکند.[13[


    اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  13. #8
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ






    درباره نزول اين آيه و دو آيه بعد نقل كرده‏اند: بعد از جنگ بدر، عبادة بن صامت خزرجي خدمت پيامبر رسيد وگفت: «من، هم‌پيماناني از يهود دارم كه از نظر عده زياد و از نظر قدرت نيرومندند. اكنون كه آن‌‌ها ما را به جنگ تهديد مي‏كنند و حساب مسلمانان ازغير مسلمانان جدا شده است، من از دوستي و هم پيماني با آنان برائت مي‏جويم. هم‌پيمان من، تنها خدا و پيامبر او است». عبد اللّه بن أبي گفت: «ولي من، از هم‌پيماني با يهود برائت نمي‏جويم؛ زيرا از حوادث مشكل مي‏ ترسم و به آن‌‌ها نيازمندم» پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم به او فرمود: «ازآنچه در مورد دوستي با يهود بر عباده مي‏ترسيدم، بر تو نيز مي‏ترسم ]وخطراين دوستي و هم پيماني براي تو از او بيشتر است[». عبداللّه گفت: «چون چنيناست، من هم مي‏پذيرم و با آن‌‌ها قطع رابطه مي‏كنم». آيه نازل شد ومسلمانان را از هم‌پيماني با يهود و نصارا برحذر داشت.[14[


    وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَافِي الأَرْضِ جَمِيعاً مَّا أَلَّفَتْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَـكِنَّاللّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ[15]

    و خداوند دل‌هاي مؤمنان را به هم مهربان كرده و الفت داد. اگر تو با انفاق و بخشش تمام ثروت روي زمين،مي‌خواستي قلوب آن‌‌ها را با هم الفت بدهي، ميسر نمي‌شد؛ اما خداوند، بين آن‌‌ها اتحاد و اتفاق و الفتي ايجاد كرد. او عزتمند و حكيم است.

    نويسنده تفسير آسان بر اين باور است که مرجع ضمير کلمه «قُلُوبِهِمْ»، مؤمنان است كه در آيه قبل مي‏باشد. كلمه مؤمنان عموميت دارد؛ يعني شامل كليه مهاجران و انصار، قبيله اوس و خزرج مي‌شود. اين قبايل و طوايف ياد شده قبلا كافر بودند؛ ولي جمله مورد بحث، آن زمان را يادآوري مي‌كند كه ايمان آوردند و پيامبر اسلام راياري كردند. جنگ و ستيز بين عرب قبل از اسلام و خشم قلبي آنان به گونه‌اي شديد و طولاني بود1 كه خداي توانا در آيه مورد بحث، الفت دادن بين قلوبايشان را يكي از قدرت‏نمايي‏‌هاي خود معرفي كرده است. ساليان دراز ميان طايفه اوس و خزرج در مدينه جنگ و خون‌ريزي رواج داشت و سينه‏‌هاي آنان،مالامال كينه و عداوت بود. آن چنان كه هيچ كس باور نمي‌كرد روزي آنان دست دوستي و محبت به سوي هم دراز كنند و در يك صف قرار گيرند؛ ولي خداوند قادرمتعال، اين را در پرتو اسلام و در سايه نزول قرآن انجام داد. نه تنها اوس وخزرج كه از طايفه انصار بودند چنين كش‏مكش را داشتند، بلكه ياران مهاجرپيامبر كه از مكه آمده بودند نيز پيش از اسلام با هم الفت و دوستي نداشتند وچه بسا سينه ‏هايشان از كينه‏‌هاي يكديگر پر بود. اما خداوند همه آن كينه‏‌ها را شست و از ميان برد؛ به طوري كه از 313 نفر رزمنده جنگ بدر كه حدود هشتاد نفر از مهاجران و بقيه از انصار بودند، ارتشي كوچك، اما يكپارچه و نيرومند، متحد و متفق به وجود آمد كه دشمن قوي‌پنجه خود را درهم شكستند. شدت عصبيت و لجاجت عرب قبل از اسلام را همين بس كه جمله ذيل را به پيامبر عالي قدر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم مي‌فرمايد: اگر تو آنچه را كه موجودي زمين است براي ايجاد صلح و سازش و محبت و مودت بين قبايل عرببه مصرف مي‌رساندي، باز هم موفق نمي‏شدي، ولي تنها كسي و تنها قدرتي كه توانست و مي‌تواند بين اين‌گونه قلوب، الفت و مهرباني ايجاد نمايد، ذاتمقدس پروردگار است؛ زيرا فقط خدا است كه عزتمند و حكم‌فرماي مطلق مي‌باشد. او است كه مي‌تواند توفيق هدايت و سعادت را به انسان عطا كند و قلب او رابه طريق حق راهنمايي فرمايد (وَ لكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُعَزِيزٌ حَكِيمٌ).[16[
    جمله "فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَبِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ؛از ديدگاهنويسنده بيان‌السعادة در موضع تعليل است؛ بنابر اين كه استيناف بياني باشد،و مقصود، ياري او به وسيله فرشتگان است. در صورتي كه آن‌‌ها با تمسّك به صلح، قصد خيانت داشته باشند، خداوند مي‏تواند بين شما و خائنان طوري الفت ايجاد كند كه جنگ انجام نپذيرد؛ به گونه‌اي كه اگر هر چه در زمين است به آن‌‌ها انفاق مي‏كردي، نمي‏توانستي در دل‌هاي آن‌‌ها الفت ايجاد كني، زيراتصرّف در دل‌ها به دست خدا است و نه به دست بشري و نه به دست نبوي تو است. بعضي گفته‏ اند: اين آيه در باره انصار نازل شده است؛ چون بين اوس و خزرج هميشه جنگ و خون‌ريزي بود كه به وسيله اسلام بين آن‌ها الفت و محبّت برقرارشد. «إِنَّهُ عَزِيزٌ» زيرا او بس مقتدر است و چيزي نمي‏تواند مانع تحقّقمقصود او شود.[17[




    اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  14. #9
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ






    نويسنده تفسير منهج الصادقين
    در شرح اين آيه مي‌نويسد:
    دل‌هاي ايشان، يعني اوس وخزرج كه ميان ايشان صد و بيست سال تعصب و ستيزه بودي و همواره به قتل وغارت هم اشتغال مي‌نمودند. حق‌تعالي به بركت تو دل‌هاي ايشان را با يكديگرالفت داد و اتحاد تمام ميان ايشان متحقق شد. اين از معجزات آن حضرت بود (لَوْ أَنْفَقْتَ) اگر خرج مي‌كردي به جهت اصلاح احوال ايشان (ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً) همه آنچه در زمين است از متاع و مال (ما أَلَّفْتَ) تاليف نمي‌دادي و قادر نبودي بر الفت دادن (بَيْنَ قُلُوبِهِمْ) مياندل‌هاي ايشان، از غايت عداوت و نهايت كينه و ستيزه كه با هم داشتند (وَلكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ) و ليكن خداي به حكم بالغه خود، الفتداد ميان ايشان؛ چه او مقلب القلوب است به هر چه خواهد (إِنَّهُ عَزِيزٌ) به درستي كه او قادر و غالب است كه هر چه خواهد، كند (حَكِيم).‏[18[
    برخي مفسران بر اين باورند که آيه شريف، دستوري است از خداوند به پيغمبر اكرم كه اگر كفار به صلح بامسلمانان مايل شدند، قبول فرمايد از خدعه و مكر آن‌‌ها و نترسد كه بخواهدمسلمانان را اغفال نمايند، تا از جنگ دست بكشند و خودشان به تدريج تجديدنيرو كنند و بي‏خبر حمله كنند و به لطف الهي توكل فرمايد درباره مسلمانان؛چون خداوند اقوال بندگان را شنوا است و به نيّات آن‌‌ها دانا است و پيغمبرخود را مؤيد فرموده است به نصرت بر كفار و اتحاد اهل ايمان كه آن‌‌ها جماعتانصارند كه مركّب از دو قبيله اوس و خزرج بودند؛ چنانچه در مجمع و قمي (ره) از امام باقر عليه السلام نقل كرده و بين اين دو قبيله در زمان جاهليت هميشه نزاع و جدال و خونريزي شديد بود و به بركت وجود ختمي مرتبت و قبول اسلام مبدل به كمال الفت و مودت و اتحاد گرديد و عداوت آن‌‌ها به قدري شديدبود كه اگر پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم تمام اموال روي زمين را صرف اصلاح بين آن‌‌ها مي‌نمود ممكن نبود با يكديگر دوست و مهربان شوند؛ ولي خداوند، به يد قدرت خود اين عمل را انجام داد كه موجب حيرت خلق شد؛ چون مقلب القلوب او است. عزت و قدرت و توانگري و توانايي بر هر امري از امور ازآن او و اجراي آن بر وفق علم و حكمت به نحو اكمل و اتم مخصوص به ذات اقدس او است؛ پس او است كافي از براي دفع مكر هر مكار و غدر هر غدار و قمي (ره) فرموده: آيه اول منسوخ است به قول خداوند: و لا تهنوا و تدعوا الي السّلم و انتم الاعلون؛و بعضي گفته‏اند: منسوخ است به قول خداونداقتلوا المشركين حيث وجدتموهم؛ و قول خداوندقاتلواالّذين لا يؤمنون؛ و به نظر حقير منسوخ نيست؛ چون باهيچ يك از آن آيات منافات ندارد؛ زيرا آيه اول از آياتي كه ادعاي ناسخيّت آن‌‌ها شده است، بر منع از پيشنهاد صلح از طرف مسلمانان دلالت دارد و اين،با قبول پيشنهاد از طرف كفار كه مدلول آيه است كه ادعاي منسوخيت آن شده است، منافات ندارد[19] و دو آيه ديگر دستور حرب است با كفار حربي و منافيبا تجويز صلح لدي الاقتضاء و معاهده و ذمّه نيست و در كافي و عياشي از امام صادق عليه السلام نقل كرده است كه پرسيدند: «سلم چيست؟» فرمود: «دخول درامر ما» و ارجاع ضمير مؤنّث به آن در قول خداوند به اعتبار حمل بر نقيض آناست كه حرب است يا به اعتبار معناي مسالمت است. قمي (ره) از امام باقر عليه السلام نقل كرده است: «كساني كه اراده خدعه داشتند، قومي از قريش بودند كهبا آن حضرت بودند» و معلوم است مراد امام عليه السلام منافقان اين امّتندكه بر حسب ظاهر، سابقان در اسلام بودند.[20[



    اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  15. #10
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ






    نويسنده تفسير روشن در
    اين‌باره مي‌فرمايد:
    تفرّق و تنازع، به حال ائتلاف و انس و مهرباني و اتّفاق در آورده، و همه يكدست و با برنامه واحد درپيشرفت مادّي و معنوي كوشيده، و يار و همراه يكديگر باشيد. و بدون اينبرنامه الهي هرگز نمي‏توانستيد چنين اتّفاق و وحدت و برابري و مهرباني‌ايرا به دست بياوريد؛ اگرچه هرچه در اختيار داشتيد و بلكه همه اموال دنيا راخرج مي‏كرديد. البتّه آنچه مشكل است، ائتلاف قلوب و اتّفاق از باطن است. اين معنا، تنها از راه اعتقاد و وابستگي قلبي و ايمان به خداي واحد و آيينحق و پيروي از واقعيّت پيدا مي‏شود. هرگز برنامه‏‌هاي مادّي چنين اثري رانبخشيده، و بلكه اثر امور مادي پيدايش اختلاف و تخاصم و تنازع باشد. آري؛عالم مادّه (مال و عنوان و ملك و مقام و لذايذ ديگر) همه و همه موجب تخاصم وتنازع و اختلاف باشد؛ زيرا وسعت و گشايشي در آن‌‌ها نيست كه خواسته‏‌هايهمه را برآورده كند، قهراً برخورد شديد پيدا شده، و تنازع در به دست آوردن آن‌‌ها ظاهر خواهد شد. و چون زمينه و استعداد كامل در عالم مادّه نيست. ناچار قابل ائتلاف و تجمّع و توافق تمام نباشد؛ اگرچه همه اموال دنيا را درراه به دست آوردن اين هدف انفاق كنند. و أمّا عزيز و حكيم بودن خداوندمتعال: عزّت عبارت است از برتري و غالب بودن و آن، در مقابل ذلّت است كه نسبت به ديگري پايين‏تر و پست‏تر باشد. عزّت مطلق در مقابل همه موجودات،براي خداوند متعال است كه همه عوالم و موجودات، مقابل نور عظمت و نفوذ قدرتو مشيّت او خاضع تمام و فاني صرف هستند. واقعيّت و حق اقتضا مي‏كند كه همهاز جان و دل، مقابل او تسليم و مطيع خالص شوند، و به جز او هدفي نداشته وبه غير از برنامه او براي خود برنامه‌اي انتخاب نكنند. حكيم، از مادّه حكمت و حكم و به معناي فرمان قاطع و نظر دقيق و يقيني است، در معارف و احكام باشد يا در امور ديگر. چون عزّت و تفوّق توأم با حكم و نظر دقيق باشد، ازهر جهت مورد پسند و مطلوب بوده، و كوچك‌ترين نقطه ضعف و جاي نگراني واختلال نخواهد بود.[21[

    إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوابَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ[22]

    همانا مؤمنان برادر يكديگرند؛پس بين برادرانتان صلح و آشتي دهيد و تقواي الهي پيشه کنيد؛ باشد كه مشمولرحمت او شويد.

    شريف لاهيجي در تفسيرش، به نقل از اصول کافي روايتي از ابوحمزه ثمالي از امام باقر عليه السلام مي‌آورد که آن حضرت فرمود:
    المؤمن أخ المؤمن لأبيه وأمهلأن اللَّه عزوجل خلق المؤمنين من طينة الجنان و اجري في صورهم من ريحالجنة فلذلك هم اخوة من أب و أم؛ كه هر مؤمن برادر پدر و مادري مؤمن ديگراست؛ به ‌واسطه آن كه حق تعالي اهل ايمان را از طينت بهشت خلق كرده ودر صورت آن‌‌ها از ريح جنت دميده است؛ بنابراين، ايشان برادر يكديگرند ازجانب پدر و مادر.
    و في محاسن البرقي عن ابي حمزة الثمالي عن ابي جعفر عليه السلم قال: المؤمن اخ المؤمن لابيه و امه وذلك ان اللَّه تبارك و تعالي خلق المؤمن من طينة جنان السماوات و اجري فيهممن ريح روحه فلذلك هو اخوه لابيه و امه. وفي بصائر الدرجات عن ابي عبداللَّه عليه السلام ان اللَّه خلق المؤمنين من نوره و صبغهم في رحمته و اخذميثاقهم لنا بالولاية علي معرفته يوم عرفهم نفسه فالمؤمن اخ المؤمن لابيه وامه ابوه النور و امه الرحمة.

    و در بعضي از تفاسير آيات احكام ديده شده است كه آيه مذكور دلالت مي‌كند بر وجوب اصلاح ميان مؤمنانكه با يكديگر مقاتله كنند و بر وجوب قتال با جمعي از مؤمنان كه تعدي و ستمكنند بر جمعي ديگر از ايشان در مقاتله.[23[




    اتحاد ملي وانسجام اسلامي در پرتو وحي و امامت وتاريخ

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •