انقلاب برای زنان سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
انقلاب برای زنان
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20
  1. #11
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انقلاب برای زنان




    بااين‌همه استعمارگران براي رسيدن به اهدافشان همواره سعي كردند از تفاوتهاي فطري زن و مرد سوء استفاده كنند و شخصيت هر دو را لوث نمايند. براي نخستين‌بار نغمه‌هاي آزادي زن در اروپا و از سوي كارخانه‌داران انگليسي مطرح گرديد و بعدها توسط پهلويها دنبال شد. آنها هدفشان استفاده از نيروي زنان با قيمت ارزان براي پيشبرد اهداف شومشان بود اما مساله را به‌گونه‌اي طرح مي‌كردند كه گويي زن صرفا زماني آزاد خواهد بود كه همچون مرد در كارخانه كار كند و زن وقتي زن است كه همچون مرد باشد. آنها با اين آزاديها، درواقع تمام اصالتها را به مرد مي‌دادند. درواقع آنها تمام ارزشها را در مرد متبلور مي‌ديدند و مدعي مي‌شدند زن با انجام كارهاي مردانه مي‌تواند گوشه‌اي از آن ارزش را به خود اختصاص دهد؛ اين در حالي ‌است ‌كه اسلام زن و مرد را مكمل يكديگر مي‌داند و به هيچ‌يك از آنها ارزش مطلق نمي‌دهد.
    در زمان پهلوي نداي آزادي زنان و برابري آنها با مردان سر داده شد اما اين كار به قيمت كنار نهادن تمام ارزشهاي مذهبي و اسلامي انجام گرفت. حكومت پهلوي در شرايطي كه حتي مردان را از داشتن كمترين آزاديها محروم كرده بود، مطمئنا نمي‌پذيرفت زنها هم آزاد باشند. لذا بايد گفت آزادي از ديدگاه آنان به معناي رهاشدن از قيدوبندهاي مذهبي بود نه آزادي در مشاركتهاي اجتماعي يا سياسي. درواقع رژيم متوجه شده بود كه ديگر قادر نيست در مقابل رشد آگاهي جامعه مقاومت كند و لذا درصدد برآمد زن را از نظر اخلاقي فاسد كند تا آگاهي براي او نتيجه ندهد. اما زنان عليه تمام اين برنامه‌ها به مبارزه شديد برخاستند و منطق آنها منطق اسلام بود. آنها باور يافتند كه حجاب به معناي زنداني‌شدن زن و شركت زن در مجامع لزوما به معني اختلاط با مرد نيست. آنها منطق اسلام، يعني اعتدال را در مركز توجه خود قرار دادند. اسلام راستيني كه به مردم تفهيم شد، در آگاهي آنان نقش اساسي و مهمي داشت. البته در اين مورد نقش رهبري را نبايد از ياد برد. رهبري، عامل موثري در انتقال اين آگاهيها بود. اصولا تحقق آرمانهاي واقعي اسلام همواره به يك‌ مديريت و رهبري كارآمد، محبوب و جدي نياز دارد.
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:26





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  2. #12
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انقلاب برای زنان




    5ــ رهبري:
    رهبر انقلاب اسلامي با تيزبيني و تيزهوشي خاص خود دريافته بود كه انقلاب اسلامي ايران بدون شركت بانوان به ثمر نخواهد رسيد؛ ازاين‌رو ايشان سعي نمود قوانين اسلامي در مورد زنان را به‌وضوح به تصوير بكشد تا جاي هيچ ‌شك و شبهه‌اي باقي نماند: «ما نمي‌توانيم و اسلام نمي‌خواهد كه زن به‌عنوان يك شي‌ء و عروسك در دست ما باشد. اسلام مي‌خواهد شخصيت زن را حفظ كند و از او انساني جدي و كارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمي‌دهيم كه زنان فقط شي‌ء براي مردان و آلت هوسراني باشند.»[xii] حضرت امام مي‌فرمود: «صدر اسلام زنها توي لشكرها هم بودند، توي ميدانهاي جنگ هم مي‌رفتند. اسلام با فساد دانشگاهها مخالف است... اسلام با دانشگاههاي استعماري، مخالف است نه با دانشگاه. اسلام با هيچ‌چيز از اين مظاهر تمدن مخالفت ندارد. اسلام زنها را دستشان را گرفته آورده در مقابل مردها نگه داشته، درصورتي‌كه در زماني كه پيغمبر آمد، زنها را هيچ حساب مي‌كردند. اسلام زنها را قدرت داده است... آنچه كه اسلام مخالف است، اين است كه اينطوري مي‌خواهند زن را بار بياورند كه يك ملعبه‌اي در دست مردها باشد و به قول شاه ”زن بايد فريبا باشد“. ما مي‌خواهيم اين كلام را بگيريم، اين غلط را بگيريم. ما مي‌خواهيم زن آدم باشد مثل ساير آدمها، انسان باشد مثل ساير انسانها، آزاد باشد مثل ساير آزادها.»[xiii]
    ايشان در پاريس موكدا و صريحا اعلام داشتند كه شركت خانمها در تظاهرات و راهپيماييها ولو با منع صريح پدران و شوهرانشان مواجه شوند، واجب است و آنها حق ندارند مانع شركت زنان شوند. طرح مساله تكليف شرعي زنان براي شركت در فرآيند انقلاب از سوي امام، تمامي محيطهاي خصوصي و عمومي را به چالش كشيد: «نقش زنان در عالم از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار است. صلاح و فساد جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه مي‌گيرد. زن يكتا موجودي است كه مي‌تواند از دامن خود افرادي به جامعه تحويل دهد كه از بركاتشان يك جامعه بلكه جامعه‌ها به استقامت و ارزشهاي والاي انساني كشيده شوند يا مي‌تواند به عكس آن باشد. بدون‌شك آنچه در اين پنجاه‌سال روزگار سياه ايران به دست اين رژيم سيه‌روي به ملت عزيز ايران به‌ويژه بانوان مظلوم گذشت، با طرح و نقشه ازپيش‌حساب‌شده ابرجنايتكاران جهان بوده است. رضاخان و فرزند جنايتكارش با فكر عليلشان به چنان جنايات عميقي دست زدند كه در طول تاريخ اين كشور بي‌نظير يا كم‌نظير بوده است.»[xiv]
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:27





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  3. #13
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پاسخ : انقلاب برای زنان




    حضرت امام(ره) زن را نه مظهر فريب و بازيچه، بلكه او را مبدا همه خيرات و سعادتها معرفي كرد و مي‌خواست از وجود او در ارتقا و تعالي جامعه استفاده كند. امام زن را موجودي بسيار باعظمت و كرامت مي‌ديد كه سعادت و شقاوت جامعه تاحدزيادي به دست او است. يك جامعه خوشبخت از ديدگاه امام جامعه‌اي است كه زنانش تربيت شده و در جهت پرورش و هدايت، پيشرو و نمونه باشند. زن در حاشيه و كناره اجتماع نيست بلكه محور و مركز جامعه است. امام (ره) منشا تحولات انقلابي ايران را نخست از زنان مي‌دانست؛ درواقع انقلاب ابتدا در ميان زنان پيدا شد و سپس در جامعه جلوه كرد.
    امام با تفكر خاص خود افق ديد زن را وسيع كرد و حركت زن به سوي كمال را سرعت بخشيد. زن ايراني متحول شد، راه صحيح را شناخت و دريافت كه بينش اسلامي و قوانين اسلامي براي او نافع‌تر و سودمندتر است. انديشه‌هاي امام تاثيري عميق و بسزا بر فرهنگ و باور زن و بر فكر و انديشه او نهاد. امام به آنها فهماند كه اسلام هدفي جز حفظ شخصيت زن ندارد. زن وارد صحنه شد اما اين‌بار با حجاب اسلامي. آنها رعايت پوشش و حجاب اسلامي را سبب نقض حقوق خود و مخالف آزادي و فعاليتشان نمي‌دانستند. زنان فعالانه در انقلاب شركت نمودند و موجبات حيرت و تعجب همگان را فراهم آوردند.
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:28





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  4. #14
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پاسخ : انقلاب برای زنان




    ديدگاه امام‌خميني درباره مشاركت اجتماعي زن
    در لابه‌لاي گفته‌ها و نوشته‌هاي امام‌خميني در دوران مبارزه و دو دهه اول انقلاب، به موارد بسياري برمي‌خوريم كه حاكي از نظر مساعد ايشان نسبت به مشاركت اجتماعي و سياسي زنان است. پس از پيروزي انقلاب نيز ايشان طي سخناني كه به مناسبتهاي گوناگون ايراد فرموده‌اند، سهم چشمگير زنان در پيروزي انقلاب اسلامي و دوران جنگ و نيز لزوم مشاركت اجتماعي زنان در جامعه اسلامي را مورد تصريح قرار داده‌اند. ايشان در يكي از سخنراني‌هاي‌شان در مورد آزادي زنان فرموده‌اند: «زنان در جامعه اسلامي آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجلسين به‌هيچ‌وجه جلوگيري نمي‌شود، از چيزي كه جلوگيري مي‌شود، فساد اخلاقي است كه زن و مرد نسبت به آن مساوي هستند و براي هر دو حرام است.»
    درخصوص حقوق زنان نيز فرموده‌اند: «در نظام اسلامي، زن همان حقوقي را دارد كه مرد دارد: حق تحصيل، حق كار، حق مالكيت، حق راي‌دادن، حق راي‌گرفتن. در تمام جهاتي كه مرد حق دارد، زن هم حق دارد، ليكن هم در مرد مواردي است كه چيزهايي به دليل پيدايش مفاسد بر او حرام است و هم در زن مواردي هست كه به‌دليل‌آنكه مفسده مي‌آفريند، حرام است.»
    همان‌گونه‌كه ملاحظه مي‌شود، امام‌خميني مشاركت اجتماعي زنان را با رعايت موازين اسلامي كاملا مجاز دانسته و مورد تاكيد قرار داده است. علاوه‌براين ايشان در بسياري از گفته‌ها و نوشته‌هاي خويش، مشاركت سياسي را براي زنان لازم دانسته است: «زن بايد در مقدرات اسلامي مملكت دخالت كند. شما همان‌گونه‌كه در نهضتها نقش اساسي داشته‌ايد و سهيم بوده‌ايد، هم‌اكنون هم باز بايد در پيروزي سهيم باشيد و فراموش نكنيد كه هر موقع اقتضا كند، نهضت كنيد و قيام كنيد.» به‌طوركلي از مجموع گفتارها و سخنان امام‌خميني در مورد زنان برمي‌آيد كه ايشان تحصيل، شركت در امور سياسي، اشتغال و فعاليتهاي اقتصادي را مطابق تاكيد و تصريح اسلام، براي زنان مجاز شمرده‌اند.
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:29





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  5. #15
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پاسخ : انقلاب برای زنان




    ايفاي نقش موثر در پيروزي
    انقلاب اسلامي ايران ويژگيهايي دارد كه در مجموع اين انقلاب را در ميان همه انقلابهاي جهان بي‌نظير و بي‌رقيب ساخته است. يكي از آن ويژگيها، قطعا ذي‌سهم‌بودن بانوان است.[xv]
    با روشن‌شدن اولين شعله‌هاي انقلاب كه زمينه‌هاي آن در راهپيماييها و تظاهرات و فعاليتهاي سياسي سال 1357 شكل گرفته بود، زن ايراني كه قبل از آن تنها ايفاگر نقشي بسيار ساده و ناقص بود، حصار بي‌بندوباري را در هم شكست و پاي به ميدان علم و عمل گذاشت و سياستهاي فرهنگ استعماري را كه موجوديت او را ناديده گرفته بود، زير پا گذاشت. زنان در تاريخ انقلاب اسلامي ايران همواره به منزله بازوان توانمند انقلاب و برانگيزاننده شعله‌هاي فروزان آن به شمار ‌آمده‌اند و نقش آنان در انقلاب اسلامي بسيار عظيم تلقي شده است؛ چنانكه امام‌خميني(ره) فرمودند: «در اين نهضت زنان حق بيشتري از مردان دارند.»[xvi] زنان در انقلاب دو نقش اساسي و عمده داشتند: 1ــ نقش مستقيم در صحنه سياسي 2ــ نقش غيرمستقيم در صحنه سياسي.
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:30





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  6. #16
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انقلاب برای زنان




    1ــ نقش مستقيم زنان در مبارزات انقلاب:

    زنان در انقلاب با حفظ اصول و موازين اسلامي از هيچ‌گونه فداكاري در راه به‌ثمررساندن انقلاب خودداري نكردند. آنها پابه‌پاي مردان در تظاهرات ميليوني تاسوعا و عاشورا و... شركت كردند، شهيد دادند و محروميتها را تحمل نمودند. به‌عنوان‌مثال در فاجعه هفدهم شهريور كه نقطه عطفي در انقلاب به شمار مي‌آيد، به استناد نقلها و فيلمها، زنان بيشتر از مردان شهيد دادند. در آن واقعه زنان در ميان شهدا نشستند و از سوي نيروهاي رژيم ظالمانه مورد رگبار قرار گرفتند.[xvii]
    حضور فعالانه زنان در انقلاب اسلامي با رعايت حجاب و مستلزمات شرعي جهاد، بيانگر توجهات زير از سوي آنان است: 1ــ كسب هويت ديني 2ــ مقابله با نقشه‌هاي ابرقدرتهاي استعمارگر و رژيم پهلوي 3ــ علاقه به كسب آزادي در چارچوب پوشش اسلامي.[xviii]
    درواقع براي زنان حضور در صحنه‌هاي مبارزه از حركت در چارچوب ايدئولوژي اسلامي، حفظ موازين شرعي و رعايت حجاب تفكيك‌پذير نبود.

    2ــ نقش غيرمستقيم زنان در مبارزات انقلاب:
    شركت غيرمستقيم زنان يعني تاثيري كه روي شوهران، فرزندان، پدران و برادرانشان داشتند از تاثير مستقيمشان كمتر نبود. مرد الهامگير از زن است و اگر در يك جريان اجتماعي زنان هماهنگي نداشته باشند، از تاثير مرد هم فوق‌العاده كاسته مي‌شود؛ به‌همين نسبت اگر زنان نقش موافق و احساسات موافق داشته باشند، نيروي مرد نيز چند برابر مي‌شود و زنان نيروي محركي براي مردان به‌شمار مي‌رود. زنان در طول تاريخ نه‌‌تنها مولد و زاينده مردان و پرورش‌دهنده جسم آنها، بلكه الهام‌بخش، نيرودهنده و مكمل مردانگي آنان نيز بوده‌اند. ازاين‌رو شركت بانوان در حوادث انقلاب باعث تقويت شهامت و جرات جوانان گرديد و حركت انقلاب را تندتر و شديدتر كرد. نقش زنان دركل از ويژگيهاي خاصي برخوردار است. صلاح و فساد كل جامعه از صلاح و فساد زنان سرچشمه مي‌گيرد. زن يكتا موجودي است كه مي‌تواند از دامن خود افرادي به جامعه تحويل دهد كه از بركاتشان نه يك جامعه بلكه جوامع به استقامت و ارزشهاي والاي انساني كشيده شوند ــ البته عكس آن هم صادق است.[xix]
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:10





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  7. #17
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پاسخ : انقلاب برای زنان




    وضعيت زنان بعد از انقلاب
    زن ايراني با ظهور انقلاب اسلامي تحول يافت و تحول آفريد؛ هر روز به سوي رشد و كمال تازه‌اي راه يافت و در كوره انقلاب آبديده و استوار شد. زنان مسلمان و متعهد كشورمان براي پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي در صحنه‌هاي سياسي ــ اجتماعي، بسيار فعال و سازنده قدم برداشتند و حركتهاي اجتماعي عظيمي با مشاركت آنان شكل گرفت.
    اندكي پس از اضمحلال حكومت پهلوي و استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران، امريكا كه پايگاه عظيم سياسي، اقتصادي و نظامي خود را از دست داده بود، درصدد برآمد تا دوباره ردپايي براي خود در ايران اسلامي بيابد و به‌همين‌دليل جنگ عليه ايران را با تحريك رژيم بعث عراق برانگيخت. در آن شرايط، تنها نوزده‌ ماه از حاكميت نظام نوپاي جمهوري اسلامي مي‌گذشت. تحولات و دگرگونيهاي عظيم ناشي از انقلاب، تغيير در سيستم اجتماعي ــ نظامي كشور و ساير عوامل دروني موجب شده بودند نظام اسلامي هنوز از قوام، ثبات، قوت و قدرت سياسي ــ نظامي كافي بي‌بهره باشد. در چنين شرايطي بود كه شهرها و مرزهاي ايران به‌طور گسترده مورد تهاجم و تجاوز دشمن قرار گرفت.
    در اين جنگ نابرابر كه استكبار با استفاده از آخرين تجهيزات نظامي و تكنولوژيك خود، رژيم عراق را مجهز كرده بود و با محاصره نظامي اقتصادي ايران اسلامي، فشارهاي بيشتري را وارد مي‌نمود، هزار مركز آموزشي، اقتصادي و فرهنگي ايران تخريب و هزاران نفر از جوانان، پيران، زنان، مردان و كودكان كشور به شهادت رسيدند. رژيم بعثي عراق با حمله به ايران نه‌تنها جان و مال، بلكه ناموس و آزادي مردم را مورد تجاوز قرار مي‌داد و لذا همه مردم براي دفاع به جبهه‌هاي جنگ گسيل شدند. در اين زمان ارتش و ساير نيروهاي نظامي به واسطه عدم آمادگي نمي‌توانستند به‌تنهايي در مقابل متجاوز مقاومت كنند و به ناچار نيروهاي مردمي، بومي و غيربومي با حداقل امكانات راهي مرزها شدند تا فقدان نيروهاي منظم نظامي جبران شود.
    با آغاز جنگ تحميلي فصل ديگري از حيات و حضور زنان آغاز گرديد. زنان چون كوهي استوار در برابر مصائب، شدائد و پيامدهاي جنگ مقاومت نمودند و عليرغم دشواريهاي فراوان و توطئه‌هاي بسيار استكبار براي خارج‌نمودن زنان از ميدان سياسي اجتماعي، از عزت، شرف و منزلت كشورشان دفاع كردند. زنان مسلمان ايران در هنگام جنگ، با ساختن سنگرهاي دفاعي، حضور در مساجد براي فراگيري آموزشهاي نظامي، شركت در مراكز پشتيباني و تداركات، خدمات‌رساني به نيروهاي رزمي، تشويق و ترغيب فرزندان، همسران، پدران و برادرانشان براي شركت در ميادين جنگ و حتي حضور مستقيم در برخي جبهه‌هاي شهري و...، دفاع قهرمانانه‌شان را به منصه ظهور رساندند و رسالت و اصالت خود را به جهانيان نشان دادند. فرزنداني كه به هنگام خردسالي در آغوش پرمهر اين مادران در صف تظاهرات شركت مي‌كردند و شاهد حق‌طلبي آنان بودند، در زمان جنگ به مرداني با صداقت و خلوص‌نيت تبديل شدند و حماسه‌آفريني در جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل را برعهده گرفتند.
    زنان با حماسه‌آفريني‌هاي خود زبان گوياي انقلاب بودند. آنها با حضور اسلامي خود در ابعاد مختلف و با داشتن روحيه اسلامي، جبهه‌هاي نبرد را پرشور نگه داشتند و در پرتو مقاومت و ايثارگريهاي آنها و صبر و شكيبايي در برابر دشواريها و شهادتها، نه‌تنها پيروزي را رقم زدند، خود به قهرمانان دفاع مقدس تبديل شدند.
    اهم فعاليتهاي ايشان در زمان دفاع مقدس را چنين مي‌توان برشمرد: 1ــ امداد و پشتيباني و رساندن وسايل و مهمات به رزمندگان 2ــ تهيه دارو و درمان براي مجروحان و نيز پرستاري از آنها 3ــ تشويق و تهييج مجاهدان 4ــ به‌دست‌گرفتن سلاح و نبرد مستقيم با دشمن.[xx]
    مقاومت و فداكاري زنان بزرگ كشورمان در طول جنگ تحميلي چنان بزرگ و اعجاب‌آميز است كه قلم و بيان از ذكر آن عاجز بلكه شرمسار است.[xxi]
    حال بايد بررسي كنيم كه با اين همه فداكاري و نقش زنان در به‌ثمررسيدن انقلاب اسلامي، چه سهمي از اين پيروزي نصيب آنها شد، در چه زمينه‌هايي رشد يافتند و جايگاهشان در برنامه‌هاي توسعه كجا است؟
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:10





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  8. #18
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انقلاب برای زنان




    جايگاه زنان در برنامه‌هاي توسعه
    مفاهيم توسعه، عقب‌ماندگي و درحال‌توسعه، همگي در چارچوب نظم جديد جهاني ناشي از جنگ جهاني دوم مطرح شدند. سازمان ملل متحد براي اولين‌بار دهه 1970ــ1960 را به توسعه اختصاص داد و شاخص اندازه‌گيري آن، درآمد ناخالص ملي سرانه تعيين شد. در اين دهه زنان به‌عنوان عوامل نامرئي در پروسه توسعه، كلا مورد توجه برنامه‌ريزان نبودند.[xxii]
    در دومين دهه، يعني در دهه 1980ــ1970 كه نخستين ارزيابي‌ها از عملكرد دهه قبل به عمل آمد، دنيا با اين واقعيت مواجه شد كه ميزان موقعيتها در جهت توسعه بسيار كم بوده و نرخ رشد جمعيت، بيكاري و نابرابري درآمد فردي به‌سرعت در حال افزايش است. ازاين‌رو براي اولين‌بار در سال 1975 زنان جهان اسماً از نامرئي‌بودن بيرون آمدند. در سومين دهه، يعني در دهه 1990ــ1980، با ايجاد شكافهاي عميق اقتصادي ميان كشورهاي توسعه‌يافته صنعتي با كشورهاي درحال‌توسعه و توسعه‌نيافته و نيز بروز اختلافات طبقاتي شديد در هركدام از اين جوامع، گرسنگي افزايش يافت و براي اولين‌بار به توليد زنان و توانايي آنها براي تامين درآمد توجه شد؛ به‌طوري‌كه سازمان ملل دهه مذكور را دهه زن ناميد و حركتهايي در سطوح بين‌المللي در اين زمينه صورت گرفت كه از جمله مي‌توان به ايجاد مراكز تحقيقاتي و مراكز برنامه‌ريزي اقتصادي بين‌المللي درخصوص فعاليتهاي زنان اشاره كرد.[xxiii]

    نقش زنان در توسعه اقتصادي
    يكي از اصول اوليه و بديهي در امر توسعه همه‌جانبه، اين است كه هر كشوري بايد در اولين گام اين واقعيت را بپذيرد كه استفاده و بهره‌برداري از تمام توان نيروهاي انساني، شرط اساسي توسعه و پيشرفت است. اين گام در صورتي مستحكم خواهد بود كه اين حقيقت را از ياد نبريم كه زنان نيمي از نيروهاي انساني هر جامعه هستند و بايد در امر توسعه از استعدادها و توانمنديهايشان به نحو مطلوب بهره‌برداري گردد.
    زنان به‌عنوان نيمي از منابع انساني، نه‌تنها موضوع و هدف هر نوع توسعه‌اي هستند بلكه اهرم موثري در پيشبرد اهداف توسعه اقتصادي و اجتماعي به‌شمار مي‌روند. تجهيز اين منبع مهم و به‌كارگرفتن صحيح و مطلوب آن، نه‌تنها نيل به اهداف توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را آسانتر مي‌كند بلكه از نظر تحقق هدفهاي مربوط به توزيع عادلانه‌تر درآمدها و بالابردن سطح رفاه خانواده‌ها تاثيرات مثبتي بر جاي خواهد گذاشت.[xxiv] براي دستيابي به توسعه، مشاركت فعالانه زنان امري ضروري است. مراكز تحقيقاتي و علمي بين‌المللي ميزان مشاركت زنان و نقش آنان را در ساختارهاي اقتصادي، از شاخصهاي اساسي نوسازي و توسعه اقتصادي به‌شمار مي‌آورند.[xxv] اما ازآنجاكه توسعه تنها جنبه اقتصادي ندارد و توسعه انساني مهمتر و يا حداقل مكمل توسعه اقتصادي تلقي مي‌گردد، سازمان ملل متحد در گزارش سال 1993 اين سازمان ميزان اشتغال زنان، ميزان باسوادي و نيز حضور آنان در رشته‌هاي مختلف علمي، و نيز ميزان كرسي‌هاي اشغال‌شده در پارلمان و ديگر نهادهاي كشور از سوي زنان را از جمله شاخصهاي توسعه معرفي كرده است.[xxvi]
    انقلاب برای زنان





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  9. #19
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انقلاب برای زنان




    آموزش زنان در نظام جمهوري اسلامي
    محور كليدي تطور و پيشرفت جوامع در دورانهاي مختلف تاريخ، تحول و تعالي انسانها از طريق پرورش معنوي و آموزش مستمر آنان در زمينه‌هاي مختلف آموزشي اعم از علمي، فني و حرفه‌اي مي‌باشد.
    عليرغم ظهور روزافزون نوآوريهاي متعدد و تازه تكنولوژيك، اكثر كشورهاي جهان سوم يا هنوز پيوندهاي وابستگي‌شان در زمينه‌هاي مختلف به دنياي غرب را نگسسته‌اند و يااينكه گامهاي موثري در اين زمينه برنداشته‌اند. جوامع مختلف براي حركت در جاده پيشرفت، به تسليح خود در زمينه‌هاي علمي نياز دارند و در اين زمينه بايد تمام افراد جامعه، اعم از زن و مرد و در مقاطع سني مختلف، در جايگاه ويژه جدول آموزشي قرار گيرند.
    در زمينه آموزش، بايد گفت وضعيت زنان در جمهوري اسلامي به گونه‌اي رضايت‌بخش بهبود يافته است. محروميت زنان در امر‌ آموزش پيشينه‌اي ديرباز دارد اما با تلاشهاي صورت‌گرفته در سالهاي اخير، امكانات لازم براي تسهيل سوادآموزي زنان و دختران فراهم آمده است.
    براساس آمار رسمي كشور كه از سوي مركز آمار ايران در سال 1370 منتشر شد، در اين سال از پنجاه‌وشش‌ميليون نفر كل جمعيت كشور، حدود بيست‌وهشت‌ميليون آن را زنان تشكيل مي‌دادند؛[xxvii] به‌عبارت‌ديگر زنان نيمي از جمعيت كشور را به خود اختصاص داده بودند و با توجه به اين مهم، گسترش آموزش در مقاطع مختلف تحصيلي و در ميان بي‌سوادان، به‌ويژه گروه زنان، از اصول مهمي است كه بايد همواره مورد توجه قرار گيرد.
    براساس گزارش سازمان نهضت سوادآموزي، 8/56 درصد از جمعيت ده‌ سال به بالاي كشور در سال 1355 بي‌سواد بودند و اكثر اين تعداد را زنان تشكيل مي‌دادند اما اين رقم در سال 1370 به كمتر از سي‌وهفت‌درصد كاهش يافت. به‌عبارتي‌ در آغاز پيروزي انقلاب اسلامي بيش از نيمي از جمعيت ده سال به بالاي كشور بي‌سواد بودند، اما به‌رغم افزايش جمعيت، در سال 1374 نسبت بي‌‌سوادي به ميزان يك‌ونيم‌برابر كاهش يافت.[xxviii]
    در مجموع نسبت باسوادي زنان از سي‌وپنج‌ونيم درصد در سال 1355 به بيش از شصت‌وهفت درصد در سال 1370 و هفتاد درصد در سال 1375 ارتقاء يافته است. براساس آمار اعلام‌شده از سوي سازمان نهضت سوادآموزي، از سال1360تا 1373 بر اثر تلاشهاي اين سازمان بيش از هفده ميليون نفر در مناطق مختلف كشور با گذراندن دوره‌هاي مقدماتي و تكميلي باسواد شده‌اند كه دوازده‌ميليون‌ودويست‌وش ت‌هزار نفر از اين آمار را زنان و پنج‌ميليون و دويست‌وچهل‌وسه‌هزار نفر را مردان تشكيل مي‌دهند.[xxix]
    تحصيل دختران در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و مراحل آموزش عالي نيز از مواردي است كه بايد در بحث آموزش و پرورش مورد توجه قرار گيرد. بررسيهاي به‌عمل‌آمده از سوي برخي متخصصان امور اجتماعي، نشان مي‌دهد در سالهاي اخير شوق به تحصيل و ميزان موفقيت در آزمونهاي مختلف علمي در ميان دختران افزايش قابل‌ملاحظه‌اي يافته است. در سال تحصيلي 74ــ1373 بيش از هفده‌ميليون نفر دختر و پسر دوره‌هاي مختلف اعم از كودكستان، ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان و دانشسراهاي تربيت معلم را گذرانده‌اند و از اين ميان، بيش از هشت‌ميليون نفر دانش‌آموزان و دانشجويان دختر هستند.[xxx]
    بنابر آمار موجود، در ‌سالهاي تحصيلي 68ــ1367 تا 73ــ1372، به‌طور متوسط سي‌درصد دانشجويان دانشگاهها و مراكز آموزش عالي دولتي را دختران تشكيل داده‌اند. در فاصله سالهاي مذكور، تعداد فارغ‌التحصيلان نسبت به سالهاي گذشته دركل 7/13 درصد افزايش داشته است.
    درصد باسوادي زنان با منافع اقتصادي ــ اجتماعي كشورها رابطه‌ تنگاتنگ دارد. يك ملت بي‌سواد كه قابليتهاي انساني آن توسعه نيافته باشد، هميشه توسعه‌نيافته باقي خواهد ماند. منافع غيرمالي تعليم و تربيت دختران عبارتند از: 1ــ تحصيل زنان سبب كاهش مرگ و مير كودكان مي‌گردد 2ــ تحصيل زنان دفعات بارداري را كاهش مي‌دهد. زنان تحصيل‌كرده خواهان فرزند كمتر هستند و بهتر مي‌توانند به سطح باروري دلخواه خود دست يابند 3ــ تحصيل زنان مرگ و مير مادران را كاهش مي‌دهد 4ــ تحصيل زنان، توانايي و درك آنان در حفظ منابع طبيعي و محيط زيست را به‌نحو موثري افزايش مي‌دهد.[xxxi]
    عليرغم آنچه گفته شد، مطابق آمارهاي موجود، هنوز هم درصد باسوادي زنان نسبت به مردان دركل پايين‌تر است. دلايل عمده اين امر عبارتند از: 1ــ موانع فرهنگي ــ اجتماعي. والدين از اين واقعيت آگاهند كه مزد حاصل از مهارتهاي زنان كمتر از مردان است و همين مساله آنان را از سرمايه‌گذاري براي ارتقاي كودكان دختر بازمي‌دارد 2ــ عدم تكافوي سرمايه‌گذاري دولتي 3ــ فقدان آينده روشن 4ــ منعكس‌نشدن جداگانه و مستقل فعاليتهاي زنان در آمارهاي ملي.[xxxii]
    آموزش و نظام آموزشي، حاصل سياستها و راهبردهاي يك جامعه براي هدايت امر تعليم و تربيت از ابتدايي‌ترين سطوح تا عالي‌ترين مقاطع تحصيلي مي‌باشد؛ بنابراين اولين گام در جهت استفاده بهينه از تمامي نيروهاي انساني و رفع معضل بي‌سوادي و برطرف‌كردن موانع موجود، ايجاد امكانات و شرايط مساوي در امر آموزش افراد جامعه ــ اعم از زن و مرد ــ مي‌باشد.
    انقلاب برای زنان





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  10. #20
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انقلاب برای زنان




    پي‌نوشت‌ها :
    [i]ــ فرزانه مافي، آشنايان ناآشنا، دبيرخانه كنگره بررسي نقش زنان در دفاع و امنيت، 1376
    [ii]ــ صحيفه نور، مجموعه رهنمودهاي امام‌خميني(ره)، ج17، تهران، مركز مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي، 1361، ص127
    [iii]ــ اين زن در شهر تبريز، در محيطي روستايي زاده شد. او در خيابانهاي تبريز عليه تصميم ناصرالدين‌شاه‌ دست به مبارزه مسلحانه زد. به منظور اعتراض به تصميم شاه، بازار تبريز به مدت چندين روز تعطيل شد. نيروهاي حكومتي تجار را وادار به گشودن بازار كردند. ليكن بعد از چند ساعت «گروهي از زنان مسلح سر رسيدند درحالي‌كه دنباله چادرهايشان را دور كمر خويش گره زده بودند با سلا‌حهايشان بازار را وادار به تعطيل مجدد كردند.» اين گروه توسط زينب‌پاشا رهبري مي‌شدند. فرهنگ و توسعه، سال 6، اسفند 1376
    [iv]ــ اقتباس از كتاب «زن» نوشته دكتر شريعتي، تهران، چاپخش، 1368
    [v]ــ نسرين مصفا، مشاركت سياسي زنان در ايران، وزارت امورخارجه، 1375
    [vi]ــ محمدرضا پهلوي، پاسخ به تاريخ، به كوشش شهريار ماكان، انتشارات شهرآب، 1371
    [vii]ــ منصوره اتحاديه، بيداري زنان، مجموعه مقالات اولين سمينار مشاركت اجتماعي زنان، 1378
    [viii]ــ پاسدار اسلام، س 7، ش74
    [ix]ــ پيام زن، س3، 6 شهريور 1363
    [x]ــ مرتضي مطهري، پيرامون جمهوري اسلامي، قم، صدرا، 1374
    [xi]ــ به نقل از اميد انقلاب، ش26، 24/11/60
    [xii]ــ صحيفه نور، همان، ج4، صص104ــ103
    [xiii]ــ همان، صص60ــ59
    [xiv]ــ همان، ج16، صص127ــ125
    [xv]ــ مرتضي مطهري، همان.
    [xvi]ــ صحيفه نور، همان، ج5، صص154ــ153، 15/12/57
    [xvii]ــ مرتضي مطهري، همان.
    [xviii]ــ فاطمه صفري، الگوي اجتماعي زن مسلمان، سازمان تبليغات، 1374
    [xix]ــ صحيفه نور، همان، ج16، صص127ــ125
    [xx]ــ مجموعه مقالات و سخنرانيهاي اولين سمينار زن و دفاع مقدس، اهواز، آذرماه 1374
    [xxi]ــ صحيفه نور، همان، ج16، صص127ــ125
    [xxii]ــ ياد ايام، ماهنامه اداره كل تبليغات دولت، ارديبهشت 1375
    [xxiii]ــ همان.
    [xxiv]ــ ماهنامه زن روز، ش1437ــ1438
    [xxv]ــ ميترا باقريان، مقدمه بررسي ويژگيهاي اشتغال زنان در ايران، تهران، سازمان برنامه و بودجه.
    [xxvi]ــ گفت‌وگو با خانم دكتر خديجه سفيد، سلام، 17 آذر 1373
    [xxvii]ــ ياد ايام، ماهنامه اداره كل تبليغات دولت، بهمن 1373
    [xxviii]ــ همان.
    [xxix]ــ همان.
    [xxx]ــ ماهنامه پيام زن.
    [xxxi]ــ ماهنامه زن روز، شماره 1437 ــ 1438
    [xxxii]ــ همان.

    مجله زمانه48
    دكتر محمدرحيم عيوضي
    عضو هيات علمي دانشگاه بين‌المللي امام‌خميني(ره)
    انقلاب برای زنان





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •