انقلاب برای زنان سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
انقلاب برای زنان
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 20
  1. #1
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    انقلاب برای زنان





    انقلاب برای زنان

    انقلاب براي زنان از عهد باستان تا سه دهه پيش، سرنوشت زن در جامعه ايران به‌گونه‌هاي متنوعي رقم خورده است كه از اوج عزت تا حضيض ذلت نوسان دارد. بدون‌شك جايگاه شخصيت فردي و اجتماعي زن در ايران قبل و بعد از اسلام و قبل و بعد از انقلاب اسلامي را نمي‌توان يكسان دانست. تبديل‌شدن زنان قبل از انقلاب به شيرزناني كه در عرصه انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي حماسه‌هاي سترگ پديد آوردند، كار ساده، آسان و كوچكي نيست بلكه به نوعي معجزه مي‌ماند كه در حركت تاريخي انبيا قابل مشاهده است. در اين مقاله با اين موضوع آشنا مي‌شويد كه چرا و چگونه زن ايراني به اوج عزت و سربلندي و مشاركت و كارآمدي رسيد؛ چنانكه شايد نمونه كميابي در جوامع معاصر به‌شمار آيد.
    زنان نيمي از جمعيت كشور و ركن ركين آن را تشكيل مي‌دهند و سهم زنان در تحولات جامعه بر هيچ‌كس پوشيده نيست. وضعيت اجتماعي زنان ايران در طول تاريخ پرفراز و نشيب اين مرز و بوم، دستخوش تغيير و تحولات فراوان بوده است. انقلاب اسلامي به رهبري امام‌خميني تحولي اساسي و ژرف در وضعيت زنان جامعه ايران پديد آورد. انقلاب اسلامي جايگاه و منزلت زنان را اعتلا بخشيد و دامنه مشاركت آنان را گسترش داد. براي درك بيشتر وضعيت زنان ايراني چهار دوره اساسي تاريخي را بايد شناسايي و بررسي نمود: ايران قبل از اسلام؛ دوران اسلام تا زمان پهلوي؛ دوره سلطنت پهلوي؛ بعد از انقلاب.
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:33





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  2. تشكر

    نرگس منتظر (22-10-1390)

  3.  

  4. #2
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    parvaneh پاسخ : انقلاب برای زنان




    ايران قبل از اسلام
    در اين دوره زنان نقشي در تاريخ و جامعه ندارند. در اواخر دوره ساساني شاهد پادشاهي چندماهه چند زن هستيم اما اين مساله درواقع از فروپاشي و ضعف حكومت ساساني ناشي مي‌شد. درهرحال، نه در آثار مكتوب و نه در سنگ‌نوشته‌هاي عصر ساساني نقشي از زنان مشاهده نمي‌شود.
    زنان در دوران اسلام
    عليرغم مباني اعتقادي و ارزشي اسلام، زنان جامعه ايران در دوره اسلامي، چه در دوران حكومتهاي غيرايراني اموي و عباسي و چه بعد از آن در دوران حكومتهاي وابسته ايراني كه حاكمانشان تبار مغولي يا تاتاري داشتند، نقش تعيين‌كننده‌اي ايفا نكردند و همچنان در سايه ماندند. اولين‌بار در تاريخ ايران، زنان در جنبشهاي صدساله اخير مشروطه و تنباكو حضور متمايزي در اجتماع يافتند. اين جنبشها به‌لحاظ‌آنكه در مقطع تاريخ معاصر ايران قرار مي‌گيرند و جهت‌گيري مبارزه با استبداد و استعمار داشتند، دركل از اهميت سياسي، اجتماعي و فرهنگي خاصي برخوردارند.
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:35





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  5. تشكر

    نرگس منتظر (22-10-1390)

  6. #3
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پاسخ : انقلاب برای زنان




    زنان در دوره سلطنت پهلوي
    در جامعه قبل از انقلاب اسلامي، به‌لحاظ سلطه فرهنگ بيگانه و در نتيجه شكل‌گيري يك بافت اجتماعي خاص، هرگونه تحرك و فعاليت سياسي از زنان مسلمان سلب شده بود. جامعه پيش از انقلاب در قبال نقش و جايگاه زن دركل دو گونه نگرش داشت: 1ــ نگرشي كه زن را عنصري زيبا، افسونگر، تنوع‌آفرين و گذراننده اوقات فراغت هوسبازان مي‌دانست 2ــ نگرشي كه زن را همچون پيچك ضعيفي معرفي مي‌كرد كه تاب هيچ مقاومتي در مقابل طوفان حوادث ندارد و انتظار هيچ كار جدي و مهمي از او نمي‌رود. زن در صحنه اجتماع آن روز الهه دلفريبي بود كه تنها نقش دلبري خويش را خوب مي‌دانست، زندگي او عاري از هدف بود و عمر خود را در تاريكي و بي‌خبري سپري مي‌كرد.[i] با روشن‌شدن اولين شعله‌هاي انقلاب، زن ايراني كه قبل از آن تنها ايفاگر نقشي بسيار ساده و ناقص و بي‌خبر از نقش سازنده و ارزشمند خود بود، حصار بي‌بندوباري را درهم شكست، قيام كرد، همپاي مردان جامعه به مبارزه برخاست و بدعتي نو گذاشت.
    اين امر با معيارهاي جامعه‌شناسان غربي سازگار نبود. به عقيده آنان زن در جامعه اسلامي از حقوق خود محروم بود و زنها عناصري ناراضي در ميان مسلمانها تلقي مي‌شدند. بنابراين آنها فكر مي‌كردند اگر انقلابي با اهداف اسلامي پيدا شود و خواهان برقراري ارزشهاي اسلامي باشد، زنان حتما در جبهه مخالف اين انقلاب قرار خواهند گرفت؛ چون براساس فرضيه آنها، زنان جوامع اسلامي بايد از جامعه‌اي كه قرار است با معيارهاي اسلامي اداره شود، ناراضي باشند؛ اما در عمل زنان شركت گسترده‌اي در انقلاب داشتند. آنها خودشان را باور كردند، رشد و زيستن آموختند، با وسعت‌بخشيدن به آرمانها، پيكره اجتماع را با ستونهاي عشق، محبت و ايمانشان مستحكم كردند و حقيقت زيبايي دل و توانايي قوه ادراك خود را به نمايش گذاشتند. اما سوال مهم و نكته اساسي اين است كه چرا زن ايراني عليرغم رفاه ظاهري كه حكومت پهلوي براي او فراهم كرده بود، باز هم به مبارزه برخاست و چه عاملي باعث اين تحول و دگرگوني گرديد؟
    در اين مقاله سعي خواهد شد به سوال فوق با تاكيد بر تاثير ديدگاه احياگرانه اسلام و نقش موثر رهنمودهاي امام‌خميني(ره) پاسخ داده شود؛ چراكه حضور موثر اين دو در به‌فعليت‌درآوردن شخصيت مسخ‌شده و مكتوم زن مسلمان در جامعه‌ ايران و گسترش مشاركت اجتماعي آنان نقش موثر داشت.
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:36





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  7. تشكر

    نرگس منتظر (22-10-1390)

  8. #4
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    parvaneh پاسخ : انقلاب برای زنان




    عوامل تحول‌زا در وضعيت زنان عصر پهلوي
    1ــ بحران هويت:
    همان‌گونه كه اشاره شد، هويت و اصالت زنان در عصر پهلوي به‌كلي از بين رفت و رژيم نيز با اعلام اجتماعي آزادي زنان و بازنمودن دروازه تمدن بزرگ، هدفي جز غارت ارزشهاي اسلامي و فرهنگ ملي و لگدمال‌نمودن شخصيت زن نداشت. زنان نيز باور كردند كه تنها جهت نيل به اهداف شوم خلق شده‌اند و عرصه سياست آنها را با مطامع خاصي هدف گرفت. «وقتي در قشر توده‌هاي مردم نگاه مي‌كردي، در بين زن و مرد، هر دو طايفه ارزش به لباس بود و به طرز لباس‌پوشيدن و دوختن لباس و آرايش هركه بهتر لباس مي‌پوشيد و شيكتر بود در لباس ارزشش پيش مردم بيشتر بود و هر زني كه آرايشش به طرز اروپايي بود و لباسش از آنجا الهام مي‌گرفت، اين پيش زنها هم ارزشش زيادتر بود، البته پيش اكثريت ارزشها همه به امور مادي بودند.»[ii]
    در عصر پهلوي بزرگترين ظلم و ستم در حق زنان روا شد. آنها دريافته بودند كه زن در جامعه نقش انتقال‌دهنده فرهنگ را بر عهده دارد و براي تغيير يا به‌انحطاط‌كشيدن فرهنگ، اول بايد زن را منحرف كرد و به انحطاط كشيد كم‌كم زن به مثابه يك شي‌ء تلقي شد؛ كه هم خود او قابل فروش بود و هم چاپ عكس او روي كالا، به فروش توليدات كمك مي‌كرد. اما آيا شخصيت زن ايراني اين بود؟ آن همه رشادت و دليري‌هاي زناني چون زينب‌پاشا[iii] و معترضان به انحصار تنباكو كجا، وضعيت زنان عصر پهلوي كجا!؟ زنان كشورمان در عصر پهلوي خويشتن خويش را گم كردند. نقطه شخصيت كاذبي كه پهلوي‌ها به زن داده بودند، با هويت اصلي‌ او مغاير بود. آنها به زن فقط درحد يك بدن و فرم نگاه مي‌كردند نه يك فرد متفكر، سازنده، خلاق و مكمل مرد. بنابراين حادترين سوال براي زن آگاه آن عصر اين بود كه «چگونه بايد بود؟»؛ زيرا مي‌دانست بدان‌گونه‌كه هست، نمي‌ماند و نمي‌تواند بماند. درواقع زن ايراني ماسك جديدي را كه مي‌خواستند بر چهره او بزنند، نمي‌پذيرفت. او مي‌خواست خودش تصميم بگيرد، خويشتن جديدش را خودش انتخاب كند و چهره جديدش را آگاهانه، مستقل و اصيل آرايش نمايد. رژيم پهلوي تلاش مي‌كرد با ايجاد تغييرات روبنايي در وضعيت اجتماعي ايران از جمله دگرگوني در ظاهر، لباس و چهره زن ايراني، تصويري كاذب از او به جهانيان ارائه دهد. كشف حجاب و ترغيب زنان ايراني به آراستن چهره و ظاهر خود و مشاركت‌دادن چند زن از طبقه حاكمه در برخي فعاليتهاي اجتماعي و سياسي، از جمله تلاشهاي آن رژيم براي مدرن‌جلو‌ه‌دادن ايران بودند. اين سياستها اكثريت زنان جامعه، به‌ويژه زنان متدين و مومن را از تحصيل و فعاليتهاي اجتماعي محروم كرد و صرفا شمار اندكي از زنان متعلق به طبقات خاص، امكان تحصيل و مشاركت نمادين در امور اجتماعي و سياسي را داشتند.
    از طرفي جامعه ما مسلمان بود. زن مسلمان ايراني مي‌خواست در انتخاب خود مستقل باشد؛ چراكه او خودش را وابسته به يك تاريخ، فرهنگ، مذهب و جامعه‌اي مي‌دانست كه روح و سرمايه‌اش را از اسلام گرفته بود؛ لذا اين زن وقتي در اين جامعه مي‌خواست خودش را بسازد و خودش باشد، نمي‌توانست از اسلام بي‌نياز و نسبت به آن بي‌تفاوت باشد.[iv]
    بنابراين زن ايراني از آن قالب فرمايشي و عروسكي بيرون آمد و در نهايت خويشتن گمشده خويش را يافت و به همان زن قهرمان و حماسي ايران تبديل گرديد.
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:37





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  9. تشكر

    نرگس منتظر (22-10-1390)

  10. #5
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انقلاب برای زنان




    2ــ نوسازي:
    ايران در زمان پهلوي پسر، از يك دولت نيمه‌فئودالي آسيايي به يك دولت متمركز سرمايه‌داري وابسته به امريكا تبديل شد. اين تغيير، در تمام ابعاد زندگي و به‌ويژه در ابعاد اقتصادي و اجتماعي جامعه تاثير بسيار گذاشت. فرآيند نوگرايي امتيازاتي را براي بخشهايي از طبقه بالاي جامعه و طبقه متوسط در حال ظهور به بار آورد اما به بخش سنتي طبقه متوسط، يعني به تجار، بازار و خرده‌بورژوازي آسيب وارد نمود. اين طبقه از قديم ارتباطي تاريخي با روحانيون برقرار كرده بود. تعارضي مستمر و جناح‌بندي شديدي بين نوگرايان در حال افزايش و روحانيون قدرتمند و بازار سنتي وجود داشت؛ چراكه جناح مقابل نوگرايان، دگرگونيهاي فرهنگي و اقتصادي را تهديدي جدي براي خود مي‌دانست. وضعيت زنان قسمتي از موضوع اين اختلاف بود. در دوران پهلوي از زنان به‌عنوان عناصر نوگرايي استفاده مي‌شد[v] و كشف حجاب از نمونه‌هاي بارز آن بود.
    رضاخان در تاريخ هفدهم دي 1314 فرمان كشف حجاب را صادر كرد. ذكر اين نكته ضروري است كه استعمارگران مخصوصا انگليس رهبري سياسي اين قضيه را به عهده داشتند؛ زيرا آنها مي‌خواستند زن ايراني را بي‌حجاب كرده و از قالب اسلامي خود بيرون بكشند و به داخل اجتماع بياورند تا به قول خودشان با مردان يكسان نمايند. آنها بي‌بندوباري زنان و خودآرايي‌شان را بهترين و موثرترين وسيله براي گمراه‌ساختن مردان و جوانان كشور مي‌دانستند و در سايه آن مي‌خواستند با سرگرم‌نمودن مردم ايران به شهوتراني، تجمل‌پرستي، تشكيل مجالس شب‌نشيني و... ضربه مهلكي بر پيكر اجتماع مسلمان ايراني وارد سازند تا به مقاصد استعماري‌شان در اين كشور اسلامي برسند. هدف ديگر آنان، مصرفي‌كردن جامعه ايراني بود؛ چراكه تا قبل از آن جامعه روي پاي خود ايستاده بود و به‌هرنحو ممكن بار اقتصاد خود را به منزل مي‌رساند؛ اما بعد از بي‌حجاب‌كردن زنان و مصرفي‌شدن جامعه ايراني و گشوده‌شدن مرزهاي مملكت به روي خارجيان، تعدادي از افراد جامعه شيفته مظاهر غربي گشته و شيداي تمدن غرب شدند و به صورت آلت فعل بي‌اراده در اختيار آنان قرار گرفتند.
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:39





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  11. تشكر

    نرگس منتظر (22-10-1390)

  12. #6
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پاسخ : انقلاب برای زنان




    از افراد جامعه شيفته مظاهر غربي گشته و شيداي تمدن غرب شدند و به صورت آلت فعل بي‌اراده در اختيار آنان قرار گرفتند.
    محمدرضا پهلوي در كتاب «پاسخ به تاريخ» مي‌گويد: «در عصري كه در كشورهاي مترقي روزبه‌روز درهاي مراكز علم و اقتصاد و سياست به روي زنان بازتر مي‌شود، ايشان همچنين پرده‌نشين باشند و حق كمترين دخالتي در امور اجتماع كشوري كه خود نيمي از آن را تشكيل مي‌دهند، نداشته باشند؟ براي ازميان‌بردن اين ظلم و تبعيض بزرگ اجتماعي بود كه پدرم در سال 1314 حجاب زنان را كه مانع اصلي آنان از شركت در زندگي اجتماعي بود، ملغي كرد و پس‌ازآن به آنان امكان داد كه مانند زنان كشورهاي مترقي در شئون مختلف اداري و اجتماعي به كار بپردازند.»[vi]
    اما برخلاف آنچه آنان مي‌پنداشتند، اين عمل نه‌تنها موجب مشاركت زنان نشد بلكه حداقل نتيجه آن اين بود كه جامعه مذهبي ايران وقتي خود را در مقابل سوادآموزي به قيمت برهنگي نواميس خود ديد، راه تحصيل را بر فرزندان خود بست و به‌اين‌ترتيب عملا بر روند رشد تحصيلي كشور نيز ضربه وارد شد؛ زيرا اين قشر دريافتند كه راه حركت به سوي تمدن و توسعه، بازشدن راه براي شكوفايي استعدادهاي اجتماعي است، نه آموختن مصرف‌گرايي و دنباله‌روي از مظاهر منحط فرهنگي.
    شايان ذكر است كه در ابتداي فعاليتهاي زنان، همواره سعي مي‌شد رنگ و بوي مذهبي آن حفظ شود، به‌طوري‌كه در سرلوحه اساسنامه اولين جمعيت زنان ايران ــ يعني انجمن نسوان وطنخواه ــ بر شعائر و قوانين اسلامي تاكيد شده بود.[vii] اما بعدها با دخالت دولت در مسائل زنان، اين تحولات شكل تحميل پيدا نمود. ازآن‌پس انجمنهاي زنانه همگي با دربار مرتبط بودند. همان‌طوركه زندگي زن و تحولات اجتماعي و فرهنگي در زمان قاجار نمي‌تواند دور از تعارضات امپرياليسم روسيه و انگلستان بررسي شود، در دوران پهلوي نيز نظام اقتصاد سرمايه‌داري و سرگشتگي بين سه عنصر اسلام، ملي‌گرايي و غرب‌گرايي را نمي‌توان به دور از روابط خارجي تحليل كرد.
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:39





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  13. #7
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پاسخ : انقلاب برای زنان




    در ايران نيز مانند همه نقاط دنيا، زنان كمتر از مردان از نوگرايي بهره بردند. زنان شهري و روستايي هركدام به تناسب شيوه زندگي‌شان از دگرگونيها تاثير پذيرفتند. نوگرايي به شكاف ميان شهر و روستا، افزايش ثروت، توزيع نامناسب آن در سطح جامعه و نهايتا قطبي‌شدن جامعه انجاميد. فشار سياسي و فساد اداري بيش از هرچيز در اين زمينه مشكل آفريد.
    مطابق نگرش سنتي توسعه، مردان هدف اوليه جذب صنعت بودند. بنابراين به‌رغم فرصتهاي كاري و دوره‌اي، درآمد تعدادي از زنان شهري كاهش يافت. مدرنيزاسيون موقعيت زنان روستايي را بدتر كرد. دگرگوني در مناطق روستايي، افزايش شهرنشيني و مهاجرت از روستاها به شهرها در دهه‌هاي گذشته، وابستگي اقتصادي زنان را به مردان بيشتر كرد. درصد بي‌سوادي بالا و نزديك به هشتادوسه‌درصد بود. ازدواج در سن پايين رواج داشت. در پي مهاجرت مردان، زنان نيز روستاها را ترك كردند و جمعيت حاشيه‌نشين شهرها را تشكيل دادند. اين زنان در زندگي اقتصادي وابسته شوهر و بدون نقش توليدي، وضعيت محدود اجتماعي را تجربه كردند و با فشار مصرف شهري مواجه شدند.
    وضعيت زنان شهري نيز دگرگون شد. در اين دوران ميزان تعليم و تربيت و اشتغال زنان افزايش يافت اما تغيير عمده در وضعيت زنان حاصل نشد. در سال 1341 حق راي به زنان اعطا شد. در پي آن دو نفر به نمايندگي مجلس انتخاب شدند اما بيشترين مشاغل خاص گروههاي بالاي اجتماع بود. مشاركت در سطح توده هيچگاه به معناي واقعي اتفاق نيفتاد.
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:40





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  14. #8
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پاسخ : انقلاب برای زنان




    ــ3 تحريف فرهنگ اصيل ايراني ــ اسلامي:
    زني كه حجاب نداشت و خود را مي‌آراست، در اجتماع آزاد بود. به هر كجا كه مي‌رفت راه برايش باز بود و هيچ مانعي بر سر راه او وجود نداشت. رژيم ادعا مي‌كرد به زنها آزادي اعطا كرده و به‌نوعي حجاب و عفاف زن را ظلم و تبعيض نسبت به او مي‌دانست. به اسم آزادي و نوسازي، رژيم هر بلايي كه مي‌خواست، بر سر فرهنگ جامعه درخصوص زنان آورد. در كنار دو الگوي زن مدرن غربگرا و زن سنتي، قشري اساسي در ميان زنان تشكيل شد كه خواهان غربگرايي نبود اما درعين‌حال تحصيل‌كرده بود و كار مي‌كرد. اين قشر جديد كاملا سياسي بود، احساسات ضدغربي داشت و فرآيند نوگرايي به شكل زمان شاه را امپرياليستي مي‌دانست. مبارزه عليه زن غرب‌زده بخشي از مبارزه آنها بود. اين قشر از زنان نهايتا به خيل طرفداران انقلاب اسلامي پيوستند. تمامي عوامل، دركل به سياسي‌شدن توده عظيمي از زنان منجر شدند و ازاين‌طريق محيط مناسبي براي شركت زنان در فرآيند انقلاب اسلامي فراهم گرديد.
    مساله تحول زنان و شركت آنان در انقلاب را از ديد روان‌شناختي اين‌گونه مي‌توان تعبير نمود كه عملكرد عيني انسانها در سطح فرد و در سطح اجتماع، بيش از هرچيز از عملكرد روحي آنان متاثر است و عملكرد فكري و ذهني در مرتبه دوم قرار دارد؛ به‌عبارتي بالاگرفتن نارضايتيها ابتدا باعث ايجاد تالمات روحي مي‌شود و سپس در ذهنيت و عملكرد عيني آنها تاثير مي‌گذارد. اين مساله باعث ايجاد جنبشهاي اجتماعي براي رهايي از ظلم و ستم مي‌شود و اين جنبشها چون برخاسته از نارضايتيها، خواستها و نيازها هستند، باعث رشد روابط پويا و پيچيده‌اي مي‌شوند كه بنيان اصلي انقلاب را فراهم مي‌سازند.
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:41





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  15. #9
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انقلاب برای زنان




    4ــ اسلام:
    دين اسلام به سلسله‌اي از عبادات، كار و پند و اندرزهاي اخلاقي منحصر نيست. دين نه‌تنها روابط ميان خالق و مخلوق را بيان مي‌كند، خطوط اصلي روابط انسانها، حقوق و وظايف آنها در اجتماع نسبت به يكديگر را نيز عرضه مي‌دارد. به‌طوركلي اسلام عنصر بنيادين حيات فردي و اجتماعي مسلمانان را تشكيل مي‌دهد؛ ازاين‌رو فهم جايگاه انسان و به تبع آن جايگاه و نقش اجتماعي زنان مسلمان در گرو شناخت جهان‌بيني اسلام است. تنها در اين صورت است كه مي‌توان به ارزشهاي تعيين‌كننده پايگاه زن مسلمان دست يافت.
    زماني امپراتوري بزرگ روم بر اين عقيده بود كه زن موجودي است بي‌جان، كه از حيات اخروي بي‌بهره است و حق سخن‌گفتن در حضور مردان را ندارد. كنفوسيوس چيني كه اغلب به فكر و انديشه ‌او احترام گذاشته مي‌شود، گفته است: «زن حق ندارد امر و نهي كند؛ چراكه كارش منحصر به كارهاي منزل است و بايد او را در منزل نگهداشت تا خير و شرش از آستانه خانه فراتر نرود.» فيلسوف آلماني، هگل، گفته است: زني كه من ناچار باشم به او احترام بگذارم و از او تقديركنم، هنوز آفريده نشده و نخواهد شد.[viii] امپراتوري بزرگ فارس قديم زن را مصدر بلاها مي‌دانست و اعراب جاهليت با آن خشونت و وحشيگري دختران بي‌گناه و معصوم را زنده‌‌به‌گور مي‌كردند. در مجموع در مورد عقايد و رفتار اين جوامع در ارتباط با زنان چند مطلب قابل ذكر است:




    1ــ بشر قبل از اسلام درباره زن دو طرز تفكر داشت: يكي زن را انساني در سطح حيوانات بي‌زبان مي‌دانست و ديگري او را به لحاظ انساني پست مي‌پنداشت. مردان به‌عنوان انسانهاي كامل، در صورت آزادي زن از شر و فساد او در امان نبودند و به‌همين‌جهت زنان بايد كاملا در قيد تبعيت مردان قرار مي‌گرفتند! 2ــ در مورد وضع اجتماعي زن نيز دو نظر وجود داشت: عده‌اي زن را خارج از افراد اجتماعي مي‌دانستند و معتقد بودند زنان همانند نيازمنديهايي چون خانه و سرپناه هستند كه از آنها چاره‌اي نيست. برخي نيز معتقد بودند زن مانند اسيري است كه به بردگي گرفته مي‌شود و بايد از نيمه غالب اجتماع پيروي كند. 3ــ محروميت زن در جوامع گذشته، همه‌جانبه بود و زن گاه كم‌وبيش از تمامي حقوق خود مگر به مقداري كه بهره‌مندي زن در حقيقت به سود مردان يا قيم زنان بود، محروم مي‌شدند. 4ــ اساس رفتار مردان با زنان، براين‌باور استوار بود كه جنس قوي بر ضعيف غلبه دارد؛ به‌عبارت‌ديگر هر معامله‌اي كه مردان با زنان مي‌كردند، براساس استخدام و بهره‌كشي بود. اين روش امتهاي غيرمتمدن بود اما امتهاي متمدن نيز زن را انساني ضعيف‌الخلقه مي‌دانستند كه توانايي برخورداري از استقلال در امور خود را ندارد و نيز موجودي است خطرناك كه بشر از شر و فساد او در امان نيست.[ix]
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:42





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  16. #10
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انقلاب برای زنان




    در چنين زماني بود كه اسلام به زن شخصيت داد، كرامت زن را به او بازگرداند و او را با هويت اصلي و واقعي‌اش آشنا كرد.
    از ديدگاه اسلام زن و مرد مكمل يكديگرند. آنها شبيه هم نيستند اما با هم برابرند. البته بنا به اختلافات فطري، مسئوليتهاي آنها با مردان متفاوت است. تغييرات فطري زن و مرد نه يك تبعيض كه يك تقسيم مسئوليت است و البته هدف از وجود اين اختلافات برپاداشتن جامعه بشري است. اگر زن نيز عينا همان كاركردهاي مرد را مي‌داشت، آنها ديگر نيازي به هم نداشتند و ضرورتي براي زندگي مشترك احساس نمي‌گرديد.
    زن و مرد دو انسانند و در انسانيت متساوي و متشابه هستند؛ يعني در آنچه به انسانيت انسان مربوط مي‌شود، هر دو برابر و همانند يكديگرند؛ صرفا مرد انسان مذكر است و زن انسان مونث. شايان ذكر است كه استعمال كلمه تساوي و تشابه درخصوص حقوق زن و مرد، يك‌ بار معنايي را نمي‌رساند و اين دو با هم تفاوتهاي مهمي دارند؛ به‌عبارتي ارزش كمي حقوق زن و مرد با يكديگر برابر است اما از نظر كيفي مساله فرق دارد.[x] غربيان نيز به اين امر معترفند. الكسيس كارل در كتاب «انسان موجود ناشناخته» مي‌نويسد: «به‌علت عدم توجه به اين نكته اصلي و مهم است كه طرفداران نهضت زن فكر مي‌كنند كه هر دو جنس مي‌توانند يك قسم تعليم و تربيت يابند و اختيارات و مسئوليتهاي يكساني به عهده گيرند. زن در حقيقت از جهات زيادي با مرد متفاوت است و يكايك سلولهاي بدني همچنين دستگاه عضوي مخصوصا سلسله عصبي نشانه جنس او را بر روي خود دارد. قوانين فيزيولوژي نيز همانند قوانين جهان ستارگان سخت و غيرقابل تغيير است.» ويل دورانت در كتاب «لذات فلسفه» مي‌نويسد: «كار خاص زن خدمت به بقاي نوع است و كار خاص مرد خدمت به زن و كودك. ممكن است كارهاي ديگري هم داشته باشند ولي همه از روي حكمت و تدبير تابع اين دو كار اساسي گشته است. اين مقاصد اساسي اما نيمه‌آگاه است. برخورد با واقعيات تفاوت زن و مرد غيرقابل انكار مي‌باشد.»[xi]
    انقلاب برای زنان
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 23-02-1389 در ساعت 22:43





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •