دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 32
  1. #21
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال




    همان گونه که به عرض رسید نوعاً دستورات شرعی جهت دفع امراض انسانی است اما اگر احیاناً انسان دچار خطا و اشتباهاتی شد و احکام فقهیه را مراعات نکرد، برای او راهی به نام «توبه» باز کرده اند. که توبه جهت رفع گناه است نه دفع گناه. فقه فقط عهده دار مسائل تشریع است که اگر انسان به واسطة دستورات فقهیه نتوانست جلوی نفس خود را بگیرد از آن به بعد علم کلام متکفّل او می شود و راه توبه را برایش باز می کند. آنجا دیگر فقه نمی تواند جوابگو باشد. فقه فقط می گوید من دستور خود را صادر کردم اما اگر عمل نکردی از آن به بعد به عهدة من نیست. همانند اینکه معلم به شاگردش می گوید برای قبول شدن دستور من این است که اینگونه درس بخوانی و این مقدار به کلاس بیایی که اگرمراعات نکنی من عهده دار تو نخواهم بود، بلکه خود متکفّل خودت هستی. لذا فقیه هیچگاه متکفّل گناه مردم نمی شود.
    نتیجه آن که اگر انسان تن به احکام شرعی دهد هم قوای نفس را مطیع نفس می کند و هم نفس را مطیع خودش قرار می دهد. وبر اساس انقیاد قوای نفس برای نفس، طهارت در نفس ظاهر می شود.
    دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  2. #22
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال




    فقه، مقدمه تهذیب اخلاق:
    در عبارت آمده است: «… و برای حصول این مرتبه علم فقه بر طبق طریقة حقة جعفریه کافی و به نحو اکمل عهده دار این امر است.» از آنجا که اکثر مسائل فقهی ما از زبان مطهّر امام صادق«عَلَیهِ السَلام» یا امام محمد باقر«عَلَیهِ السَلام» بیان شده است فقه ما را تعبیر به «فقه جعفری» یا «فقه باقری» می کنند. زیرا در میان ائمه«عَلَیهِم السَلام» فقط این دو امام بودند که به واسطة قرار گرفتن در شرائط زمانی مناسبی، توانستند احکام شرعیة بیشتری بیان کنند، و حوزة علمیه تشکیل دهند و طلبه تربیت کنند و به «زراره ها» حدیث بیاموزند. بر همین اساس فقهِ ما را به «فقه جعفری» نام گذاری کردند چه اینکه مذهب ما به «مذهب محمدی» معروف شده است.
    دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  3. #23
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال




    در ادامه آورده اند: «فقه مقدمة تهذیب اخلاق و اخلاق مقدمة توحید است» برای راه یافتن به بارگاه توحید و خداشناسی ابتدا باید به دستورات فقهیه عمل کرد و بعد باید صاحب اخلاق نیکو شد و بعد از آن وارد بحث حکمت و توحید شد. پس در حقیقت، فقه فرع اخلاق و اخلاق فرع بر حکمت و حکمت فرع بر توحید است و اخلاق اصل فقه و توحید اصل حکمت و حکمت اساس اخلاق است زیرا همیشه آنچه مقدمه است فرع و آنچه ذی المقدمه است اصل می باشد لذا راه شریعت اولین مرتبة سیر انسانی است.
    البته لازم به توضیح است که احکام شرعیه بعد از راه یافتن انسان به مرتبة تهذیب اخلاق و خداشناسی، همچنان باقی می ماند و تا آخرین لحظات زندگی انسان، جاری است واز او دست بردار نیست. انسان باید دستورات فقهیه را به عنوان نردبان ترقّی و تعالی نفس و جان و برای تطهیر حقائق درونی و مراتب وجودی خود دائماً رعایت کند. این بحث را بسط وافری نیاز است که «لعل الله یحدث بعد ذلک امراً».
    دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  4. #24
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال




    ظهور طهارت در بدن و شکل گرفتن ملکه تسلیم در نفس:
    وقتی انسان در ذات و نفس خود طهارت پیدا کند، همین طهارت در بدن او هم ظاهر می شود که می بینید اگر شخص حقیقتاً نماز خوان و روزه گیر باشد، در چهرة او تأثیر گذاشته و روی اورا زیبا می کند و به همین منوال نیز چهرة افراد و اشخاص اجتماع مطابق با گناهانشان برمی گردد.
    همیشه چهره خبر از درون می دهد. خداوند متعال در سورة فتح (آیة ۲۹) می‌فرماید: «سیماهم فی وجوههم منّ اثر السّجود» که اگر کسی در پیشگاه حق متعال به برنامه های شریعت الهیه عمل کند صورت او مطابق اعمالش زیبا می‌گردد و نشان می دهد که در درون چه دارد.
    حضرت علامه در ادامه می فرمایند: «در نفس هم رفته رفته خوی انقیاد وملکه تسلیم برای اراده حق متحقق می‌گردد» تمام هدف انسان این است که خود را تسلیم خدا کند و تا شخص قوای خود را تسلیم خود نکند نمی تواند خودش را تسلیم خدا کند و باید آنقدر در عمل به احکام شرعیه تثبّت به خرج دهد تا آن اطاعت و تسلیم برای او ملکه شود.
    دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  5. #25
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال




    «ملکه» صفت راسخة در نفس را گویند. اگر کسی آنقدر سیگار بکشد که دیگر نتواند خود را از آن جدا کند، به چنین شخصی می گویند: «سیگار کشیدن برای او ملکه شده» برخلاف کسی که تازه شروع به سیگار کشیدن کرده است، او به راحتی می تواند سیگار را کنار بگذارد. صفت ملکه شده آنچنان در نفس ریشه می کند که برداشتن و قطع کردن آن، به راحتی ممکن نیست. به تعبیر خودمان می گوئیم: «ترک عادت موجب مرض است» در امور معنوی هم همین گونه است. گاهی صفت جود و بخشش چنان در شخص رسوخ می‌کند که اگر او روزی را بدون بخشش بگذراند، ناراحت است. یا اینکه شخصی آنچنان مهمان دوست است که اگر روزی در منزلش مهمان نیاید، ناراحت می شود. نفس نیز با رعایت متداوم احکام شرعیه، قوایش را به تسلیم خود در می آورد و طهارت ظاهریة بدن را تأمین می کند اما اگر عمل کردن به احکام شرعیه را ترک گوید قوای او نیز از تسلیمش سر باز می زنند و بار دیگر نجاست ظاهر او را فراهم می‌آورند.
    «و الحمدلله ربّ العالمین»
    دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  6. #26
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    توضیحاتی در مورد آیات سخره جهت تطهیر قوه خیال از استاد صمدی حفظه الله

    بسم الله الرحمن الرحیم
    ان ربکم الله الذی خلق السموت والارض فی سته ایام ثم استوی علی العر ش یغشی الیل النها ر یطلبه حثیثا والشمس والقمر والنجوم مسخرات بامره الاله الخلق والامره تبارک الله رب العلمین(54)ادعوا ربکم تضرعا و خفیه انه لا یحب المعتدین (55) ولاتفسد وافی الارض بعد اصلحها و ادعوه خوفا و طمعا ان رحمت الله قریب من المحسنین.

    مشکات ولایت دربحث تطهیر قوه خیال از بیات عرشی ( حضرت استاد صمدی)
    مبادا خیال کنی خداوند تو را اینطوری آفریده که آزادی هرجا روکنی .و عکس بگیری ولنگوازی کنی . مبادا همینطور راه بیفتی و صورتگری کنی. الاله الخلق والامره بدان تو رب داری تو مربوبی . ببین رب تو چه می گوید. آنجایی که او میخواهد صورتگری کن . مبادا خودت صورتگری کنی .قوه خیال ببین .تمام عالم به حال خودشان در کارند والشمس والقمر والنجوم مسخرات بامره.تو هم به حال خودت در کار باش. قوه خیال به آسمان وزمین فکرکن علم بگیرصورت علمی بگیر .
    خیال ..
    تو رب داری مصورحقیقی رب توست .تو هم مصور هستی اما تصویر تو استقلال وجودی ندارد تو مصور بالعرضی مصورحقیقی بذات اوست . پس خودت را به او تحویل بده(( اینجاست که می گویند توفقط ذکر را بگو توحتی حق نداری دنبال کشف و کرامات باشی مگر نیتت قرب به حق نیست؟ پس کرامات چه به کارت می آید؟ معلوم می شود می خواهی در تصویرگری به قوه خیالت استقلال وجودی بدهی پس تو هم یک نحوه محفوضه تفیضی هستی .چه فرقی بین تووقائلین به تفحیضیون است که می گویند خدا تمام اموررابه ما تفحیض کرده !؟که ما خودمان انجام می دهیم .این می شود بی طهارتی
    لذا اگرتکلیفی به تو دادندتوفقط انجام بده وکار به نتیجه نداشته باش)) عالم رب داردخدا خالق است خدا مالک نظام هستی است به تو چه ربطی دارد که بنشینی در ملک مالک خیال بافی کنی .
    خیال .
    عالم را خدا خلق کرده تو هم جزء عالمی .رب تو همان رب عالم است. ببین عالم را چه طوری تربیت می کند . بگذار تو را هم تربیت کند . تو خودت را مربا و مورد تربیت او قراربده .
    خیال .
    ببین زمین وآفتاب وآسمان وماه وستارگان همه وهمه در تحت تسخیر اوست حالاکه یک قوه ای به توداده بازی در نیاور.
    .

    آگاه باش امروخلق هردومال اویند توخلقی خلق هم مال اوست عالم هم مال اوست وآن امراداره کننده عالم هم مال اوست. قوه خیال بر خدا مبارک باشد که ایشان رب العالمین است من چکاره هستم.
    ادعوا ربکم تضرعا و خفیه انه لا یحب المعتدین
    خیال .
    ببین حواست جمع باشد اورب است و تو مربوبی آیا مربوب غیر از عجزو ناله وتضرع وزاری چیز دیگری هم دارد ؟؟!!
    تو خدایت را به تضرع وزاری بخوان اگر هم یک ذکری به تودادند توفقط با دل شکسته بگو (یاالله)توچکار داری .چه پیش خواهد آمد. وکی چی میشود. واین چرا اینطور شد. تو کار نداشته باش . وووووو...چه می شود .
    اودوست ندارد کسی در محیط خلقت او تعدی کند .واز حد دربرود .حد تو این است تصویرداری و بدان که توتحت تصویرو تسخیرقوه مسخره حق هستی خوب تااینجا که آمدی .اصلاح شدی.
    ولاتفسد وافی الارض بعد اصلحها و ادعوه خوفا و طمعا ان رحمت الله قریب من المحسنین .
    خیال..
    مبادادراین زمین به این خوبی فساد کنی قوه خیال این سرزمین جان بیچاره الان درمیدان توست مبادا بازدرآن فساد کنی من با جان کندن این را اصلاح کردم وتصحیح کردم وآبیاری اش کرده ام
    (نوعااکثری افراد یکه درسیر عملی راه می افتند آن طهارت راه بدست می آورند .آماطولی نمیکشد مفسد فی الارض میشوند حالاچقدرافراد دراین سیر عقلی قوی شده باشند.که فساد نکنند)
    تو تنها چیزی که می توانی از خداطلب کنی این است که همیشه در تضرع باشی وطمع داشته باشی ونه امیدوار صرف باش ونه امیدوار.فقط از خدا بخواه تا تو را نجات دهداز این جهت بایدخدا را از روی ترس بخوانی وحالاکه تا اینجا آمدی به احسان رسیده ای باامید خدا را بخوان که رحمت حق به نیکوکاران نزدیک است.

    دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  7. #27
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آيه 54 و 55 و 56 سوره مبارکه اعراف را آيه سخره گويند


    إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَكَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴿۵۴﴾

    ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﴿۵۵﴾

    وَلاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ ﴿۵۶﴾


    در حقيقت پروردگار شما آن خدايى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد سپس بر عرش [جهاندارى] استيلا يافت روز را به شب كه شتابان آن را مى طلبد مى‏پوشاند و [نيز] خورشيد و ماه و ستارگان را كه به فرمان او رام شده‏اند [پديد آورد] آگاه باش كه [عالم] خلق و امر از آن اوست فرخنده خدايى است پروردگار جهانيان (۵۴)

    پروردگار خود را به زارى و نهانى بخوانيد كه او از حدگذرندگان را دوست نمى‏دارد (۵۵)

    و در زمين پس از اصلاح آن فساد مكنيد و با بيم و اميد او را بخوانيد كه رحمت‏خدا به نيكوكاران نزديك است (۵۶)




    دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  8. #28
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    قوه خيال يکي از مظاهر خداوند است يا دقيق تر، يکي از مظاهر اسماء الهي است، زيرا يکي از اسماء الهي اسم شريف «مصور» است و نفس نيز از طريق خيال، صورتگري مي کند. از اين رو، مي توان گفت قوه خيال مظهر اسم شريف «المصور» است و از آنجا که اسماء الهي حق اند، مظاهر اسماء الهي نيز حق اند و چون اسماء توقيفي اند، يعني نمي شود اسماء لفظي و اسماء عيني را از جاي خويش برداشت چرا که برداشتن آنها موجب خلل در نظام آفرينش است، قوه خيال نيز در جاي خويش نيکو و احسن است و در نظام احسن بايد قوه خيال باشد و نمي شود اين قوه را برداشت (انسان در عرف عرفان، علامه حسن زاده آملي، اصل 12).
    کار قوه خيال تصوير دادن معاني و حقايق مدرکه است مثلا نفس مطالبي را از عالم مجردات
    مي گيرد و آن حقيقت را به روح مي دهد و روح آن را به قلب داده و قلب آن حقايق را به خيال
    مي سپارد و خيال نيز آن حقايق را مبدل به صوري مي کند. مثلا «دشمني» را به شکل مار و يابه شکل سگ صورت مي دهد و «علم» و «رزق» را به شکل آب يا «شير» صورت مي دهد (نگا: معرفت نفس، همو، دفتر دوم، صص 182 - 184، درس پنجاه و نهم).
    از طرف ديگر گاه قوه خيال ذات اشياء را مبدل به صورتي مي کند، مثلا ذات جبرئيل را مبدل به صورت دحيه کلبي مي کند و گاه معنايي را در قوه خيال مبدل به لفظي مي کند که آن شخص و اين لفظ را کسي غير از صاحب اين قوه خيال نمي تواند ببيند و بشنود مگر کسي که قوه خيال او در حد قوه خيال آن شخص باشد. مثلا کساني که به پايه جان رسول الله نرسيده اند نه مي توانند جبرئيل را ببينند و نه مي توانند آن صدا را بشنوند (انسان در عرف عرفان، همانجا).
    به هر روي قوه خيال در امور دنيوي نيز براي ادراک امور امري ضروري است چرا که حس پس از ادراک محسوسات، داده هاي خويش را به قوه خيال مي دهد و قوه خيال با صورتگري خويش، داده هاي قوه خيال را براي تجزيه و ترکيب و تحليل به قوه عقل مي سپارد، از اين رو اگر قوه خيال نبود راه ادراک عقلي امور مسدود بود.
    با توجه به امور سه گانه فوق يعني نقش خيال در تنزل صور ما بعد الطبيعي به جان آدمي و نيز نقش اين قوه در وحي الهي به انبياء و الهام غيبي به معصومان(ع) و نيز ادراک عقلي امور حسي مشخص مي گردد که قوه خيال و تخيلات نقش چشمگيري هم در دين و هم در دنياي آدمي دارد.
    دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  9. #29
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    براي مزيد اطلاعات توجه به چهار نکته ذيل ضروري است:
    الف) اين قوه در صورتي مي تواند کار
    خويش را به نحو احسن انجام دهد که سالم بماند و سلامت اين دستگاه در پرتو مراقبت و مواظبت و حضور است يعني هر چه انسان مراقب واردات و صادرات اعضاء و جوارح باشد مراقب خوردني ها، گفتني ها و... بوده و جان خويش را به آلودگي ها نيالايد، قوه خيال انسان کار خويش را به نحو صحيح تري انجام خواهد داد. از اين رو، افعالي چون طاعات و عبادات موجب قويتر شدن خيال گشته و صور را صافتر و از آشفتگي ها پيراسته تر به آدمي ارائه خواهد داد و اگر اينچنين نباشد، قوه خيال حقايق را صوري وارونه يا کاذب به انسان مي نماياند، به همين جهت گفته شده است که هر چه مزاج انسان معتدل تر باشد قوه خيال قوي تر بوده و در ارائه صور صادق تر خواهد بود (همان).
    ب) کار قوه خيال منحصر به عالم خواب نيست، بلکه در بيداري هم خيال مي تواند فعال باشد. هستند افرادي که تصاوير غيبي را در عالم بيداري مي گيرند يعني قوه خيال آنها معاني و حقايق را در عالم بيداري به صورتي براي آنها متمثل مي سازد.
    ج) قوه خيال در انسانها متفاوت است؛ يعني چنانکه ارواح انسان ها درجات و مراتب دارند، خيالات انسانها نيز مراتب دارند، از اين رو، قوه خيال در رسول خدا(ص) قابل مقايسه با قوه خيال در سايرين نيست به همين جهت است که وجود مقدس پيامبر(ص) معانيي را که از عالم غيب گرفته است معصومانه به تصوير مي کشد اما صورت هايي که خيال ما مي سازد يا معصومانه نيست و يا بسيار ضعيف و کم رنگ است.
    د) از آنجا که قوه خيال واسطه ميان حس و عقل است، هر چه اين قوه سالمتر و قوي تر باشد در ارائه آن فعل و شأني که به عهده اوست قوي تر عمل مي کند مثلا کسي که ضعف قوه خيال دارد، خواب مي بيند اما خوابش در خارج تحقق پيدا نمي کند يا صوري را در عالم خواب و يا بيداري
    مي بيند اما آن صورت تعبير نمي شود. اين بيانگر ضعف قوه خيال است که يا اصلا عمل نمي کند و يا خوب عمل نمي کند
    دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  10. #30
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    عملکرد قوه خیال :
    ۱ ) نفس توسط این قوه از موجودات نشئه طبیعت عکس می گیرد ۲ ) به منزله آیینه ای در دست عقل است و حقایق ملکوت عالم را می تواند به تصویر کشد( البته اگر تطهیر شده باشد)
    عقل دو نوع ادراکات دارد ۱ ) صور موجودات مجرد عقلی (ملائکه) را ادراک می کند این موجودات در عالم وسیعتری به نام عالم عقل اند ۲) معانی کلی عقلی را در ماورای عالم ادراک می کند که توسط قوه خیال به صورت عباراتی در می آید که به آن احادیث برزخیه می گویند
    قوه خیال محل ظهور عقل در نفس انسان است به این معنی که قوه خیال به عقل رو می کند و آنچه عقل ادراک کرده را در مرتبه ظاهر صورتگری می کند لذا اگر قوه خیال تطهیر شود ادراکات عقلی چه ملائکه و چه موجودات عقلی دیگر را به بهترین صورت که صورت انسانی باشد تجلی می دهد و یا معانی کلی عقلی دریافت شده را به بهترین عبارات در می آورد
    ( برگرفته از کتاب شرح مراتب طهارت جلد ۱ آیت الله صمدی آملی )
    دستوراتی از استاد صمدي جهت تطهیر قوه خیال
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  11. تشكر

    *❀*نازبانو*❀* (08-05-1391)

صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •