سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: فلسفه نگهداری عده

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    عضو ماندگار
    تاریخ عضویت
    فروردین 1389
    شماره عضویت
    330
    نوشته
    512
    تشکر
    394
    مورد تشکر
    806 در 359
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض فلسفه نگهداری عده

    هو المحبوب

    احکام بانوان

    فلسفه نگهداری عده





    بدون شك (عده ) دو فلسفه اساسى دارد كه در قرآن مجید و اخبار اسلامى به آن اشاره شده است :

    نخست مساءله حفظ نسل و مشخص ‍ شدن وضع زن از نظر باردارى و عدم باردارى ، و دیگر وجود وسیله اى براى بازگشت به زندگى اول ، و از بین بردن عوامل جدائى است ، بخصوص اینكه اسلام روى این مساءله تاءكید مى كند كه زنان در دوران عده باید در خانه مرد بمانند، و طبعا یك معاشرت دائمى چند ماهه خواهند داشت كه به آنها مجال مى دهد
    مساءله جدائى را دور از هیجانات زودگذر مجددا مورد بررسى قرار دهند.
    مخصوصا در مورد طلاق رجعى كه بازگشت به زوجیت نیازى به هیچگونه تشریفات ندارد،
    و هر كار و یا سخنى كه دلیل بر تمایل مرد به بازگشت باشد رجوع محسوب مى شود، حتى اگر دست بر بدن زن یا شهوت و یا بدون شهوت بگذارد هر چند قصد رجوع هم نداشته باشد رجوع محسوب مى شود.
    چند مسئله :
    1- اگر خانمی یائسه باشد یا خدای ناکرده مرتکب زنا شده باشد ، یا خانمی متعه کرده باشد
    اما دخولی صورت نگرفته باشد (مثلا صرفا دوستی و بیرون رفتن یا … بدون دخول) عدّه ندارد.
    2- اگر خانمی در سن حیض باشد اما حیض نبیند ، عده او 45 روز هست
    (عدّه عقد دائم برای اینگونه خانمها دو برابره = 90 روز)
    3- اگر خانمی شوهرش فوت کنه باید چهار ماه و ده روز عدّه نگهداره.
    4-در سایر موارد (یعنی متعه مدخوله ای که در سن حیض هست و حائض هم میشود) بنابر مشهور ،عدّه برابر با سپری شدن 2 حیض کامل است (در عقد دائم ، سپری شدن 3 طـــــُــهر است)البته آیة الله شبیری حسینی زنجانی و آیة الله سید صادق شیرازی استثنائا در این مساله ،یک حیض کامل را هم کافی میدانند. منظور از حیض کامل هم این است که ، اتمام مدت یا بخشش مدت ،قبل از حیض رخ دهد نه در حین دوره عادت ماهانه.

    منبع: http://rasekhoon.wordpress.com/2009/09/18/rasekhoon-12/

    نوشته: MaSoOmI


  2. تشكرها 2

    parsa (07-03-1389), نرگس منتظر (08-04-1389)

  3.  

  4. Top | #2

    عنوان کاربر
    عضو ماندگار
    تاریخ عضویت
    فروردین 1389
    شماره عضویت
    330
    نوشته
    512
    تشکر
    394
    مورد تشکر
    806 در 359
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فلسفه نگهداری عده

    فلسفه نگه داشتن عده
    ۱) عدّه نگه داشتن زن، جلوگیری از مخلوط شدن نطفه‏ها در رحم زن است تا اگر احتمالا در رحم زن نطفه باشد، تا سه ماه مشخص شود، چون گاهی نطفه بعد از مدت‏ها بسته می‏شود لذا با این روش اگر فرزندی متولد شد، به طور یقین مشخص می شود که مربوط به چه کسی است و در نتیجه محارم این فرزند معلوم میشود و وقتی این بچه بزرگ شد میداند با چه کسانی نمی‏تواند ازدواج کند و نیز مسأله ارث بردن او روشن میشود

    ۲) از دلایل دیگر عده نگه‏داشتن زن این است که اگر زن بعد از مرگ شوهر فورا ازدواج کند این مطلب با محبت و دوستی و حفظ احترام شوهر سابق و تعیین به خالی بودن رحم از نطفه همسر پیشین سازگار نیست و به علاوه موجب جریحه‏دار ساختن عواطف بستگان متوفی است.

    ۳) جدایی بین زن و شوهر از منفورترین و زشت‏ترین کارهای نزد خدا است و در روایات به منزله تخریب خانه قلمداد شده است. و در روایت دیگر آمده است: “ازدواج کنید و طلاق ندهید، زیرا طلاق، عرش خدا را به لرزه در می‏آورد”.

    هدف از ازدواج قانونمند شدن ارتباطات و ایجاد عشق بین زن و شوهر برای اهداف عالی‏تر مانند تربیت فرزندان و احساس آرامش خاطر و کمک و یاور داشتن در زندگی است.

    اگر چنین فرض شود که ارتباطات بین زنان و مردان از هیچ قانونی تبعیت نکند و بر اساس ضوابطی نباشد، انواع مشکلات روانی و جسمانی و بیماری‏های خطرناکی از قبیل ایدز به بار می‏نشیند، چنان که در بعضی مناطق چنین شده است.
    لذا خداوند تبارک و تعالی با وضع عده فرصتی را برای فکر و اندیشه مرد و زن ایجاد نموده است تا ازدواج از استحکام مجدد برخوردار شود. در حقیقت ایام عده فرصت بازنگری است

    ۴) از نظر بهداشت و سلامت رحم برای زن مفید است.

    د) پیشرفت علم و ….

    در مورد قسمت دیگر سوالتان در مورد پیشرفت علم باید عرض کنیم که خیلی زیاد بوده‏اند و هستند زنانی که از قرص‏های ضد بارداری و یا وسایل امروزی برای پیش‏گیری از انعقاد نطفه استفاده کرده‏اند؛ ولی در عین حال باردار شده‏اند. نکته دیگر اینکه در دوران پیامبر نیز اسباب و وسایل پیشگیری وجود داشت، ازجمله عزل (بیرون ریختن منی)
    التماس دعا


    منبع:http://fekrejavan.ir/631.html
    نویسنده: سخن آشنا


  5. تشكرها 2

    parsa (07-03-1389), نرگس منتظر (08-04-1389)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی