سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن مهارتهای زندگی
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/12/16
    نوشته : 13,016      تشکر : 34,864
    34,832در11,290 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض عالم قبر ( در قبر چه می گذرد؟)







    عالم قبر (در قبرچه می گذرد)





    اللهم انی اسئلک توبة قبل الموت و راحة عند الموت و المغفرة
    و الرحمة بعد الموت و العفو عند الحساب و الفوز بالجنة
    و النجاة من النار برحمتک یا عزیز و یا غفار







    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 1392/12/6 در ساعت 03:01 بعد از ظهر





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  2. تشكرها 15


  3.  

  4. #2
    مديرکل سايت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/5/26
    نوشته : 38,037      تشکر : 39,725
    130,559در32,763 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 87
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در قبر از تو مى ‏پرسند: پروردگارت كیست؟ و پیرو كدامیك از انبیایى؟ و چه دینى دارى؟ می گوید:پروردگارم اللَّه است، و پیامبرم محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و دینم اسلام است، می گویند: (بخاطر اینكه در سخن حق پایدار مانده ‏اى) خدایت بر آنچه دوست می دارى و بدان خوشنودى ثابت بدارد


    هر كس در دنیا باطن خویش را به نور بصیرت بنگرد آن را بالقوّه پر از انواع موذی و درنده، مانند شهوت، غضب، مكر، حسد، حقد، كبر، ریا و خودخواهی خواهد دید،


    فی تفسیر القمی عن سوید بن غفلة عن أمیر المؤمنین (علیه السلام) قال :
    إنَّ ابنَ آدمَ إذا كان فی آخرِ یومٍ من الدنیا ، وأولِ یوم ٍمن الآخرةِ مُثِّلَ له مالُه وولُده وعملُه ، فیَلتفتُ إلى مالِه فیقولُ : واللهِ إنّی كنتُ علیك لحَریصا شَحیحا ، فما لی عندك ؟ فیقول : خُذْ مِنّی كَفَنَك ؛



    انسان هنگام مرگ مال و فرزندان و عمل خود را متمثّل می‌بیند و به مال خود می‌گوید: من برای كسب و اندوختن تو بسیار حریص و بخیل بودم. تو برای من چگونه ای؟ مال در پاسخ گوید: به مقدار كفن از من برگیر.

    ثم یَلتفتُ إلى ولدِه فیقولُ : واللهِ إنّی كنتُ لكم لَمحبّا ، وإنّی كنتُ علیكم لحامیا ، فما ذا لی عندَكم ؟ فیقولون : نؤدیك إلى حُفرتِك ونُواریك فیها ، ثم یلتفتُ إلى عملِه فیقولُ : واللهِ إنّی كنتُ فیك لزاهدا ، وإنّك كنتَ علیَّ لَثقیلا ، فما ذا عندَك ؟ فیقولُ : أنا قَرینُك فی قبرِك ، ویومِ حشرِك ، حتّى أُعرِضَ أنا وأنت على ربّك ، فإن كان للهِ ولیا أتاه أطیبَ الناس ریحا وأحسنَهم مَنظرا ، وأزینَهم ریاشا ، فیقول : بشر بروحٍ من اللهِ وریحانٍ وجنةِ نعیمٍ ، قد قَدِمْت َخیرَ مَقْدَمٍ ، فیقول : من أنت ؟ فیقول : أنا عملُك الصالحُ ، ارتحل من الدنیا إلى الجنة ، وإنّه لیعرف غاسلهُ ، ویُناشد حاملَه أن یعجله .

    سپس به فرزندان می‌گوید: به خدا سوگند من شما را بسیار دوست داشته و حفاظت می‌كردم. شما برای من چه می‌كنید؟ آنان می‌گویند: تو را به قبر رسانده، در آن دفن می‌كنیم. آنگاه به كردار خویش می‌گوید من به تو رغبتی نشان نمی‌دادم و برایم سنگین بودی. تو برای من چه می‌كنی؟ عمل انسان می‌گوید: من در قبر و قیامت و نشور با تو خواهم بود، تا به حضور پروردگارت برسیم.

    آن گاه امام فرمودند: اگر آدمى در دنیا ولى خدا باشد، عملش بصورت خوشبوترین و زیباترین، و خوش ‏لباس‌ترین مرد نزدش مى ‏آید و می‌گوید: تو را به روح و ریحان و بهشت نعیمى از جانب خداوند بشارت می دهم كه چه خوش آمدنى كردى. وى مى ‏پرسد: تو كیستى؟

    می گوید من عمل صالح توام كه از دنیا به آخرت كوچ كرده ‏ام، و آدمى در آن روز غسل دهنده ی خود را می شناسد و با كسانى كه جنازه ‏اش را بر میدارند سخن میگوید و سوگندشان می دهد كه عجله كنند.







  5. #3
    مديرکل سايت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/5/26
    نوشته : 38,037      تشکر : 39,725
    130,559در32,763 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 87
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    فإذا دخل قبره أتاه ملكان ، وهما فتانا القبر ، یحبران أشعارهما ، ویحبران الأرض بأنیابهما ، وأصواتهما كالرعد القاصف ، وأبصارهما كالبرق الخاطف ، فیقولان له : من ربك ، ومن نبیك ؟ وما دینك ؟ فیقول : الله ربی ، ومحمد نبیی ، والاسلام دینی ، فیقولان : ثبتك الله فیما تحب وترضى ، وهو قول الله : یثبت الله الذین آمنوا بالقول الثابت فی الحیاة الدنیاو فی الآخرة، الآیة ، فیفسحان له فی قبره مَدَ بصره ، ویفتحان له بابا إلى الجنة ، ویقولان : نَمْ قریرَ العینِ نومَ الشابِ الناعمِ ، وهو قولُه : أصحابُ الجنةِ یومئذٍ خیرٌ مستقرا وأحسنُ مَقیلا .



    پس همین كه داخل قبر شد، دو فرشته نزدش مى‏آیند كه همان دو شكافنده‌ی قبرند موى بدنشان آن قدر بلند است كه روى زمین كشیده میشود و با دندان خود زمین را مى ‏شكافند، صدایى دارند چون رعد قاصف، دیدگانى چون برق خاطف، برقى كه چشم را مى ‏زند، از او مى ‏پرسند: پروردگارت كیست؟ و پیرو كدامیك از انبیایى؟ و چه دینى دارى؟
    می گوید:پروردگارم اللَّه است، و پیامبرم محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و دینم اسلام است، می گویند: (بخاطر اینكه در سخن حق پایدار مانده‏ اى) خدایت بر آنچه دوست می دارى و بدان خوشنودى ثابت بدارد،

    و این دعاى خیر همان است كه خدا در قرآن فرموده:(یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا)، خداى تعالى كسانى را كه ایمان آورده‏اند بر قول حق و ثابت، هم در دنیا و هم در آخرت پایدارى‏ می دهد .

    اینجاست كه قبر او را تا آنجا كه چشمش كار كند وسعت می دهند و درى از بهشت به‌رویش مى‏ گشایند و به‌او می‌گویند: با دیده روشن و با خرسندى خاطر بخواب، آن طور كه جوان نورس و آسوده خاطر می‌خوابد، و این دعاى خیر همان است كه خداى تعالى در باره‏ اش فرموده: (أَصْحابُ الْجَنَّةِ یَوْمَئِذٍ خَیْرٌ مُسْتَقَرًّا وَ أَحْسَنُ مَقِیلًا)، بهشتیان آن روز بهترین جایگاه و زیباترین خوابگاه را دارند.









  6. #4
    مديرکل سايت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/5/26
    نوشته : 38,037      تشکر : 39,725
    130,559در32,763 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 87
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    وإذا كان لربّهِ عدوا فإنّه یأتیه أقبحَ خلقِ اللهِ ریاشا ، وأنتنَه ریحا ، فیقول له أبشِر بنُزُلٍ من حمیمٍ ، وتصلیة جحیم ، وإنّه لیعرفُ غاسلَه ، ویُناشد حاملَه أن یحبسه ، فإذا أُدخلَ قبرَه أتیا ممتحنا القبرِ ، فألفیا عنه أكفانَه ثم قالا له ، من ربُّك ؟ ومن نبیُّك ؟ وما دینُك ؟ فیقول : لا أدری فیقولان له : ما دریتَ ولا هدیتَ ، فیَضربانه بمرزبه ضربةً ، ما خلق اللهُ دابةً إلا وتَذعر لها ما خلا الثقلان ، ثم یَفتحان له بابا إلى النارِ ، ثم یقولان له : نَمْ بِشَرِّ حالٍ ، فیَبوء من الضیق مثلَ ما فیه القنا من الزج ، حتى أنَّ دماغَه یخرج من بین ظُفره ولحمه ، ویُسلط ّلله علیه حیاةَ الأرضِ وعقاربَها وهوامَها تنهشه حتى یَبعثه اللهُ من قبره ، وأنّه لیَتمنى قیامَ الساعةِ مما هو فیه من الشَرِّ.1



    و اگر دشمن پروردگارش باشد، فرشته‏اش بصورت زشت‏ترین صورت و جامه و بدترین چیز نزدش مى ‏آید و به‌او می‌گوید: بشارت باد تو را به ضیافتى از حمیم دوزخ، جایگاه آتشى افروخته و او نیز غسل دهنده‌ی خود را مى‏ شناسد و حامل خود را سوگند می دهد: كه مرا بطرف قبر مبر، و چون داخل قبرش مى‏كنند، دو فرشته ممتحن نزدش مى‏آیند و كفن او را از بدنش انداخته، مى‏پرسند: پروردگار تو و پیغمبرت كیست؟ و چه دینى دارى؟
    می گوید: نمیدانم، مى ‏گویند: هرگز ندانستى و هدایت نشدى پس او را با گرزى آن چنان مى ‏زنند كه تمامى جنبنده‏ هایى كه خدا آفریده، به غیر از جن و انس، همه از آن ضربت تكان می خورند.آن گاه درى از جهنم برویش باز نموده، به‌او می‌ گویند: بخواب با بدترین حال، آن گاه قبرش آن قدر تنگ میشود كه بر اندامش مى ‏چسبد، آن طور كه نوك نیزه به غلافش بطورى كه مغز سرش از بین ناخن و گوشتش بیرون آید و خداوند مار و عقرب زمین و حشرات آن را بر او مسلط مى‏ كند تا نیشش بزنند و او بدین حال خواهد بود، تا خداوند از قبرش مبعوث كند، در این مدت آن قدر در فشار است كه دائما آرزو مى ‏كند كه قیامت قیام كند.

    براساس برخی روایات عمل نیك انسان به صورت جوانی زیبا منظر و عمل بد او به صورت زشت و بدبو بر او متمثّل می‌شود.1









  7. #5
    مديرکل سايت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/5/26
    نوشته : 38,037      تشکر : 39,725
    130,559در32,763 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 87
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    هر كس در دنیا باطن خویش را به نور بصیرت بنگرد آن را بالقوّه پر از انواع موذی و درنده، مانند شهوت، غضب، مكر، حسد، حقد، كبر، ریا و خودخواهی خواهد دید، كه اگر لحظه‌ای از آنها غفلت ورزد هر آن او را می‌درند و نیش می‌زنند، جز این كه بیشتر مردم نمی‌توانند آنها را ببینند؛ زیرا به امور دنیا و دست آوردهای حواسّ ظاهری سرگرم هستند. اما وقتی او را در قبر گذارند پرده های غفلت كنار می‌رود و همه‌ی‌ آن صفات مذموم را به شكل‌های اصلی خواهد دید؛ زیرا هر یك از صفات مزبور صورتی مناسب خود دارد؛ چنان‌كه كبر و تكبّر به شكل پلنگ نمودار می‌شود. از این رو عقرب‌ها و مارهایی را مشاهده می‌كند كه در كمین او نشسته اند. اینها در واقع همان صفات و ملكات نفسانی او هستند كه در آخرت به شكل عذاب قبر برای او ظاهر می‌شوند. همچنین ملكات پسندیده و صفات حمیده برای انسان پرهیزكار باغی از باغ‌های بهشت پدید می‌آورند؛ چنان‌كه آیات و اخبار فراوانی بر این دو قسم دلالت دارد؛ مانند: "إنّ الّذین یأكلون أموال الیتامی ظلماً إنّما یأكلون فی بطونهم ناراً"3 و در حدیث آمده است:


    "إنّما هى أعمالكم تردّ إلیكم"4 و "الجنّة قیعان وإنّ غراسها سبحان اللّه وبحمده" 5؛
    بهشت سرزمینی است كه نهال‌های آن كه به دست بشر غرس می‌شود "سبحان اللّه"و "الحمد لله" است.

    پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به قیس فرمود:

    "لا بدلك یا قیس من قرین یدفن معك و هو حیّ و تدفن معه و أنت میّت؛ فإن كان كریما أكرمك، وإن كان لئیما أسلمك. ثم لا یحشر إلّا معك و لا تبعث إلّا معه، و لا تسئل إلّا عنه، فلا تجعله إلّا صالحاً، فإنّه إن صلح آنست به، و إن فسد لا تستوحش إلّا منه و هو فعلك"6

    ای قیس به ناچار همراهی خواهی داشت كه با تو دفن می‌شود. او زنده است و تو در حالی كه مرده‌ای با او دفن خواهی شد. اگر نیك و گرامی باشد مایه‌ی‌ احترام تو خواهد شد و اگر پست و نفرت آور باشد به تو بدی می‌كند. سپس محشور نمی‌شود جز با تو و برانگیخته نخواهی شد جز با او. از تو نمی‌پرسند جز درباره‌ی‌ او. تو شایسته و نیك آن را به جا آور؛ زیرا اگر او شایسته شد، تو با او مأنوس خواهی شد و اگر فاسد و تباه باشد از او وحشت خواهی داشت و او جز كردار تو چیزی نیست.7





       

    تالیف: استاد محمد حسین رحیمی
    تنظیم برای تبیان: سید پیمان صابری
    1-علم و یقین ج 2، ص 1070
    2-معاد در قرآن:ج1/ص216
    3-سوره‌ی‌ نساء: آیه‌ ی‌ 10
    4-علم الیقین: ج 2، ص 1078
    5-علم الیقین، ج 2، ص 1078
    6-بحار، ج 7، ص 228
    7-معاد در قرآن:ج1/ص218-219










  8. #6
    کاربر عادی

    تاریخ عضویت : 1388/7/4
    نوشته : 6      تشکر : 18
    22در6 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    پژوهشگر آنلاین نیست.

    پیش فرض




    مباحث زیبایی توسط ایدی محترم فاطمی در مورد عالم قبر با استفاده از روایات انجام شده است اما بحث های زیادی هم در این زمینه باقی مانده است ، اصولا بحث در مورد عالم برزخ دارای جذابیت خاص خود هست و به جاست کا کاربران محترم در این بحث حضور جدی تری داشته باشند هر چند خود من هم توفیق حضور چندانی در این مباحث ندارم و معمولا از مباحث دوستان استفاده می کنم اما چند سوال که به ذهنم می رسد در این جا می نویسم تا کارشناسان کمی در این مورد روشنگری کنند.
    تفاوت عالم برزخ با عالم قیامت چیست؟
    سوالات برزخ محدود به آن چه در روایات شده می باشد یا از جزئیات مسائل اعتقادی هم سوال می شود؟
    آیا همه افراد وارد عالم برزخ می شوند؟
    در برزخ آیا ما واقعا زندگی برزخی داریم یا برای مدت کوتاهی سوالاتی از ما می شود و بعد دوباره تا قیامت به خواب می رویم
    چه کسانی دارای فشار قبر نیستند ، و اصلا معنای فشار قبر چیست؟
    این سوالات و سوالاتی مشابه می تواند ما را در فهم معنای برزخ کمک کند امیدوارم دوستان وارد بحث و گفتگو شوند.







































    س
    والات در ب


  9. #7
    کارشناس پاسخگوی سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/12/29
    نوشته : 902      تشکر : 1,107
    4,500در898 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط پژوهشگر نمایش پست ها
    تفاوت عالم برزخ با عالم قیامت چیست؟
    عالم برزخ گذار و موقت است بر خلاف قیامت؛عذاب و یا نعمت در عالم برزخ موقت است بر خلاف قیامت

    روح انسان بعد از مرگ به بدن مثالی یا بدن برزخی تعلق می گیرد

    بدن مثالی,از جنس ماده نیست یعنی جرم و حجم ندارد ولی برخی از خصوصیات ماده را دارد مثل شکل و اندازه,درست مانند صورتهایی که در خواب مشاهده می کنیم که این صورت ها مادی نیستند یعنی جرم و وزن ندارند اما شکل و اندازه دارند(خلاصه ای از آموزش كلام اسلامي، ج2، ص 240.)

    در حدیثی از امام صادق(ع)می خوانیم که:
    امام صادق ـ عليه السّلام ـ در اين باره مي فرمايند: پروردگار چون روح مؤمنان را به سوي خود قبض مي كند. آنها را در بهشت مي برد و در صورتي مانند صورت آن ها قرار مي دهد، به طوري كه در بهشت مي خورند و مي آشامند. چون روح شخصي كه تازه از دنيا رفته بر آن ها وارد شود ايشان را به همان صورتهايي كه در دنيا داشتند مي شناسند.( بحارالانوار، بيروت، موسسه الوفاء، 1404، ج2، ص 29.)

    اما در قيامت طبق نظر آیات قرآن (طه: 55)و اکثریت متکلمان(منشور جاويد، ج9، ص 140.) ، همین بدن مادي انسان بار ديگر برانگيخته مي شود و عذاب های و پاداش وعده داده شده به آن تعلق می گیرد نه بدن مثالي برزخی

    در سوره طه آیه 55 می خوانیم که:

    مِنهْا خَلَقْنَاكُمْ وَ فِيهَا نُعِيدُكُمْ وَ مِنهْا نخُرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَ(طه 55)ما شما را از آن [زمين‏] آفريديم و در آن بازمى‏ گردانيم و بار ديگر (در قيامت) شما را از آن بيرون مى‏ آوريم!

    از دیگر تفاوت ها:

    ارتباط ارواح با دنیای مادی در عالم برزخ است

    در مورد عالم آخرت این طوری نیست, قدرت خدا بر این تعلق گرفته است که بعد از برپا شدن قیامت عمر دنیا به پایان می رسد ,نه انساني در زمين باقي مي ماند و نه دارتكليفي. به همین علت است که تا وقتي قيامت برپا نشده رابطه برزخيان با دنيا كم و بيش برقرار است

    در حديثي از امام صادق مي خوانيم كه:«هيچ مؤمن و كافري نيست كه در هنگام ظهر نزد خانواده خويش حاضر نگردد. وقتي مؤمن خانواده اش را در حال انجام اعمال صالح مي بيند خدا را حمد گويد و وقتي كافر خانواده خود را در حال انجام اعمال صالح ببيند بر آنها غبطه مي خورد.»( كافي، ج3، ص 230.)

    از دیگر تفاوت ها:

    امكان تکامل انسان در عالم برزخ

    امام صادق ـ عليه السلام ـ مي فرمايد:
    انسان پس از مرگ هيچ گونه پاداش به دنبال ندارد مگر پادش سه كار نيك.
    1. صدقه جاريه: صدقه اي كه در حال حيات خود به راه انداخته باشد مانند موقوفه اي كه به ارث برده نشود و بعد از مرگ تا روز قيامت ادامه يابد.
    2. سنت هدايت و راهنمايي كه خود به آن عمل كرده و پس از او مورد عمل ديگران قرار گيرد.
    3. فرزند شايسته اي كه براي او آمرزش خواهد.( صدوق، ج1، ص 158.)

    با توجه به این حدیث ارتباط ارواح در عالم برزخ با دنيا گاهی باعث تکامل و پاداش آن ها می شود اما در عالم آخرت این طور نیست

    از دیگر تفاوت ها

    ظهور حقائق در عالم قیامت قوی تر است نسبت به عالم برزخ

    در عالم برزخ حقایقی فراوانی برای انسان آشکار می شود به تعبير احاديث انسان با مرگ، تازه از خواب برمي خيزد(مكتبة الفقيه، ج1، ص150)اما در قیامت این بیداری و کشف حقایق قوی تر است نسبت به عالم برزخ (خلاصه ای از معاد شناسي،ج3، ص27)

    از دیگر تفاوت ها

    تفاوت نعمتها و عذابهاي برزخي و اخروي

    در سوره غافر آیه 46 می خوانیم که:
    النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيهْا غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُواْ ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَاب-- عذاب آنها آتش است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى‏ شوند و روزى كه قيامت برپا شود (مى ‏فرمايد «آل فرعون را در سخت‏ترين عذابها وارد كنيد!

    خداوند متعال درباره ي عذاب برزخي قوم فرعون می فرماید:عذاب بر آن ها عرضه می شود عرضه‏ شدنی که هم روح و جان را به لرزه در مى ‏آورد و هم جسم را تحت تاثير قرار مى ‏دهد ,اما در قیامت عذابشان ورود به آتش است كه به مراتب جانگدازتر است.


  10. #8
    کارشناس پاسخگوی سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/12/29
    نوشته : 902      تشکر : 1,107
    4,500در898 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط پژوهشگر نمایش پست ها
    سوالات برزخ محدود به آن چه در روایات شده می باشد یا از جزئیات مسائل اعتقادی هم سوال می شود؟
    آیا همه افراد وارد عالم برزخ می شوند؟
    روایات فراوان دیگرى نیز در منابع اسلامى در این زمینه وارد شده و در آنها آمده است: هنگامى که انسان را در قبر مى گذارند، دو فرشته به سراغ او مى آیند و از اصول عقاید او، توحید و نبوّت و ولایت امامان(علیهم السلام) پرسش مى کنند و حتّى مطابق بعضى از این روایات، از چگونگى صرف عمر و طریق کسب اموال و صرف آنها نیز پرسش مى کنند; چنانچه از مؤمنان راستین باشد، به خوبى از عهده پاسخ بر مى آید و مشمول رحمت و عنایات الهى مى شود و اگر از گنهکارانِ منحرف، باشد در پاسخ این سؤالات در مى ماند و گرفتار عذاب دردناک برزخى مى شود.

    مرحوم «علاّمه مجلسى» مى گوید: مشهور در میان متکلّمان امامیّه این است که سؤال قبر جنبه عمومى ندارد، بلکه مربوط به کسانى است که در درجات بالاى ایمان، یا کفر قرار داشته باشند; ولى مستضعفین و کودکان و دیوانگان سؤال قبر ندارند.
    مرحوم «علاّمه خویى» بعد از نقل این کلام مى گوید: «اخبار متعدّدى در کتاب «کافى» و غیر آن وارد شده، که گواهى براین معنا مى دهد
    منهاج البراعه، جلد 6، صفحه 42.



  11. #9
    کارشناس پاسخگوی سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/12/29
    نوشته : 902      تشکر : 1,107
    4,500در898 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    همه افراد دارای برزخ هستند

    برزخ گناهکاران در قرآن:


    قرآن در این باره مى‏ فرماید: «وَمِن وَرائِهِم بَرزَخٌ الى یَومِ یُبعَثُونَ» «مومنون آیه 100»

    و از پى‏ آنان تا روزى كه مبعوث شوند، فاصله‏اى (برزخ) است.

    البته باید بگم که مراد از عالم برزخ، به عالم قبر می گن،( تفسیرالمیزان، ج 15، ص 72)

    تو یه آیه دیگه داریم که:

    «النّارُ یُعرِضُونَ عَلَیها غُدُوّاً وَ عَشِیّاً وَ یَومَ تَقومُ السّاعَةُ ادخِلوا آلَ‏فِرعَونَ أشَدَّ العَذابِ»(غافر آیه 46)

    فرعونیان در هر بامداد و شامگاه بر آتش عرضه مى‏ شوند (و این سهمیه برزخ آن طاغوتیان است و سهم قیامت آنان جمله بعد است كه مى‏ فرماید و آنگاه كه قیامت به پا شود گفته مى‏ شود كه این فرعونیان را در شدیدترین عذاب داخل كنید.

    برزخ افراد صالح در قرآن:

    فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ (آل عمران آیه 170)

    آنها بخاطر نعمتهاى فراوانى كه خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است، خوشحالند و بخاطر كسانى كه هنوز به آنها ملحق نشده‏اند [مجاهدان و شهیدان آینده‏]، خوشوقتند (زیرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان مى‏ بینند و مى‏ دانند) كه نه ترسى بر آنهاست، و نه غمى خواهند داشت.

    که این آیه طبق تفاسیر به قسمتی از زندگی برزخی شهدا اشاره می کنه (تفسیر نمونه، ج‏3، ص: 170)

    وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ( آل عمران آیه 169)

    هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند! بلكه آنان زنده‏اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى‏ شوند. (169

    از کلمه"یرزقون"فعل مضارع دلالت بر استمرار می کند،یعنی پیوسته افراد صالح در نزد خداوند روزی داده می شوند


  12. #10
    کارشناس پاسخگوی سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/12/29
    نوشته : 902      تشکر : 1,107
    4,500در898 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    در روایاتی آمده است که مومنین فشار قبر دارند

    رسول خدا(ص)پس از خاكسپاری جنازة سعد بن معاذ صحابی فرمود: هيچ مؤمنی نيست كه فشار قبر نداشته باشد.( ، بحار الانوار، ج6، ص 221)

    از امام صادق ـ عليه السّلام ـ سؤال شد: آيا كسي از فشار قبر رهايي می يابد؟ فرمود: از آن به خدا پناه می برم؟ چه بسيار اندك اند كساني كه از عذاب قبر نجات يابند.( الكافي، ج3، ص236)

    طبق این روایات وقتی که مومن فشار قبر دارد پس به طریق اولی غیر مومنان هم فشار قبر دارند

    روايات ديگر عذاب و فشار قبر را از مؤمن به دور مي دانند

    حضرت صادق ـ عليه السّلام ـ در پاسخ ابوبصير فرمودند: هيهات ما علي المؤمنين فيها شيء(الفروع من الكافي، ج3، ص 130) دور باد هرگز چيزي از فشار قبر بر مؤمنين نيست.

    جمع بین روایات

    روایتی که می فرمود مومن فشار قبر ندارد منظور فشار قبر شدید است ، يا اين كه منظور این است که، مؤمن عذاب و فشار قبر از بابت غضب الهی ندارد بلكه اگر فشاری دارد به خاطر لطف و كفاره گناهان او می باشد.

    چنان كه حديث می فرمايد: فشار و عذاب قبر براي مؤمن كفاره كارهايی است كه انجام داده است مانند ضايع كردن نعمت های الهي.( بحار الانوار، ج 6، ص 221)

    البته به تصریح روایات عواملی هستند که باعث می شوند انسان از عذاب قبر معاف شود

    كساني كه تلقين سوم شده اند، يعني پس از خاكسپاري روي قبر او عقايد ديني ياد آور می شود.
    كساني كه از ظهر پنج شنبه تا ظهر جمعه از دنيا رحلت كرده اند.( حق اليقين، ج2، ص390)

    كساني كه در قبر همراهشان جريدتين گذاشته اند، يعني دو شاخه چوب سبز همراه او دفن كنند.
    كساني كه چهل نفر يا بيشتر به خوبي او شهادت دهند و از خداوند براي او طلب مغفرت كنند.( منازل الاخرة، ص 30 ـ 26.)

    كساني كه ركوع نمازشان كامل و تمام باشد.( حق اليقين، ج2، ص391)

    خواندن سورة نساء در هر جمعه، مداومت بر خواندن سورة زخرف، نماز شب، دفن شدن در سرزمين نجف اشرف و ...( منازل الاخرة، ص 30 ـ 26)

    از رسول خدا(ص) سؤال شد، چرا شهيد در قبر مورد امتحان و آزمايش قرار نمی گيرد؟ فرمود: همان برق هاي شمشير كه بر سرش فرود می آيند كفايت می كند.( فروع الكافي، ج5، ص 56)


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •