فلسفه اخلاق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فلسفه اخلاق
صفحه 11 از 31 نخستنخست ... 78910111213141521 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 101 تا 110 , از مجموع 301
  1. #101
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق







    جلسه پنجم نظريه پرستش




    115




    فلسفه اخلاق

  2. #102
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق





    بسم الله الرحمن الرحيم


    الحمد لله رب العالمين باری الخلائق اجمعين والصلوه والسلام علی عبدالله‏ و رسوله و حبيبه و صفيه و حافظ سره و مبلغ رسالاته سيدنا و نبينا و مولانا ابی القاسم محمد و آله الطيبين الطاهرين المعصومين اعوذ بالله من الشيطان‏ الرجيم :

    « و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون »( 1 ) .

    يكی از نظريات در مورد اعمال اخلاقی بشر ، نظريه " پرستش " است‏
    می‏گويند آن سلسله از اعمال بشر كه با افعال طبيعی [ متفاوت است و ] ( 2 )


    در همه افراد بشر وجود دارد و همه افراد بشر آن كارها را تقديس و ستايش می‏كنند و شرافتمندانه و انسانی و ما فوق كارهای طبيعی می‏خوانند ،

    ---------------------------
    پاورقی :
    1 ) سوره ذاريات ، آيه . 56 2 ) افتادگی از نوار است .


    116
    فلسفه اخلاق

  3. #103
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق





    از مقوله پرستش هستند . در نظريات سابق كه در شبهای پيش عرض كرديم‏ روشن شد كه بعضی اينگونه افعال را از نوع عاطفه و محبت می‏دانند ، و بعضی‏ از نوع عقل و دانش و فهم ، و بعضی از نوع اراده قوی ، و بعضی ندای وجدان‏ انسان ، و بعضی از مقوله زيبايی حال عرض می‏كنم يك نظريه ديگر هم درباره‏ طبيعت اينگونه كارهای مقدس بشری هست و آن اين است كه اين كارها از
    مقوله پرستش است ، از مقوله عبادت خداست ولی عبادتی نا آگاهانه مثلا آن كسی كه اعمال اخلاقی را از نوع زيبايی می‏دانست می‏گفت چون زيبايی‏ منحصر به زيبايی محسوس نيست و زيبايی معقول هم زيبايی است ، آنكه كار اخلاقی می‏كند ، جمال و زيبايی عقلی كار اخلاقی را احساس می‏كند و اين جمال‏ و زيبايی او را به سوی خود می‏كشد همچنانكه زشتی كار غير اخلاقی و ضد اخلاقی‏ او را از آن متنفر می‏كند در كارهای اخلاقی جاذبه ای است از نوع جاذبه‏
    زيبايی ، و در كارهای ضد اخلاقی دافعه ای است از نوع دافعه های ضد زيبايی‏ .

    ولی اين نظريه ، نظريه عجيبی است و آن اين است :
    كسی كه كار اخلاقی‏ می‏كند ، حتی آن كس كه در شعور آگاه خودش خدا را نمی‏شناسد و به وجود خدا اعتراف ندارد و يا فرضا اعتراف دارد ولی در شعور آگاه خودش اين كار را برای رضای خدا انجام نمی‏دهد و با اين كار ، خدا پرستی نمی‏كند ، كار اخلاقی‏ او يك نوع خداپرستی و پرستش نا آگاهانه است .
    شعور ظاهر و شعور مغفول عنه


    ممكن است سؤال شود : مگر ممكن است خدا پرستی نا آگاهانه

    117

    فلسفه اخلاق

  4. #104
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    باشد ؟ جواب اين است : بله ، حتی ما خداشناسی نا آگاهانه هم داريم يعنی‏ همه مردم در عمق فطرتشان و در اصطلاح امروز نا آگاهانه خدای خودشان را می‏شناسند تفاوت افراد مردم در خداشناسی در مرحله آگاهانه است اين مطلب‏ اگر ديروز يعنی در قرون گذشته باور كردنش اندكی مشكل بود ، امروز باور كردن آن خيلی آسان است يعنی امروز اين مطلب [ به اثبات رسيده ] كه‏ انسان دارای دو نوع شعور است :

    شعور ظاهر و شعور مغفول عنه ، يعنی شعوری‏ كه خود انسان از آن اطلاع و آگاهی دارد ، و شعوری كه آن هم خودش نوعی‏ آگاهی است ولی شعور ظاهر انسان از آن بی خبر است و حتی علمای روانكاوی‏ امروز معتقدند كه بيشترين قسمت شعور انسان شعور مغفول عنه انسان است و كمترين بخش شعور انسان آن شعوری است كه انسان از وجود آن آگاه است
    مثلا
    اگر ما به درون خودمان مراجعه بكنيم و محتويات ضمير خودمان را تفتيش‏ نمائيم ، مقداری احساسات ، معلومات و اطلاعات ، تمايلات ، بغضها و حبها و اين جور چيزها پيدا می‏كنيم و بعد هم خيال می‏كنيم غير از اين چيزی نيست‏ ، و حال آنكه اطلاعات و معلومات و مدركات ،

    و نيز احساسات و تمايلات‏ زيادی در اعماق روح ما رسوب كرده كه ما از آنها بی خبر هستيم يعنی قسمت‏ عمده روح من از اين منی كه الان با شما حرف می‏زند مخفی است ، و قسمت‏
    عمده روح شما از اين شمايی كه الان داريد به حرف من گوش می‏كنيد مخفی‏ است در مقام مثال می‏گويند اگر شما هندوانه ای را در يك حوض آب‏ بياندازيد چقدر از آن از آب بيرون است ؟

    مقدار كمی شايد نه عشرش را آب فرا گرفته و يك عشرش بيرون است يا اگر قطعه يخ بزرگی را در حوض‏ آب بياندازيد چقدرش از آب بيرون است و چقدرش زير آب ؟
    عينا شعور انسان


    118

    فلسفه اخلاق

  5. #105
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    هم آن قسمتی كه آشكار است نسبت به آن قسمتی كه مخفی است اين جور است‏
    .
    عالم هم همين طور است اين عالم طبيعت كه به تعبير قرآن عالم شهادت‏ است ، در مقابل عالم غيب و حقايق مخفی ، نسبتش همين نسبت است اگر خيلی بيشتر از اين نباشد عالم طبيعت با تمام كهكشانها و ستارگان و اين‏ جوی كه بشر چون نمی‏داند آخرش به كجا منتهی می‏شود می‏گويد جولايتناهی و شايد هم لايتناهی است نسبت به عالمی كه بر اين عالم احاطه دارد يعنی‏
    نسبت به آن قسمتی از عالم كه پنهان است بسيار كوچك است ، و به تعبير حديث مثل اين است كه حلقه ای را در يك صحرا بياندازند آن حلقه نسبت‏ به صحرا چه نسبتی دارد ؟ هيچ .

    حالا اين مطلب كه می‏گوييم پرستش نا آگاهانه ، موجب تعجب نشود كه مگر می‏شود پرستش ، نا آگاهانه باشد ؟
    آدم زنده كه وكيل و وصی نمی‏خواهد من كه‏ خودم می‏فهمم كه خدا را پرستش نمی‏كنم ، اصلامن خدا را قبول ندارم ، در عين حال شما می‏گوييد آن كار اخلاقی من يك پرستش نا آگاهانه است ؟ !
    جواب اين است :
    بله ، تو خيلی چيزها را نمی‏دانی ، انجام می‏دهد و خودت‏
    نمی‏دانی خودت ، خودت را نمی‏شناسی .

    فعلا ما اصل فرضيه را داريم می‏گوييم كه طبق اين نظريه تمام كارهای اخلاقی‏ انسان ، نا آگاهانه خدا پرستی است برای توضيح اين مطلب بايد يك سلسله‏ مقدمات عرض بكنم .


    119

    فلسفه اخلاق

  6. #106
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق





    پرستش چيست ؟


    همان طور كه در باب زيبايی گفتيم ، اولين سؤال اين است : پرستش‏ چيست ؟

    پرستش را تعريف كنيد ، جنس و فصلش را بگوييد ، تحليل بكنيد ، اجزاء و عناصر تشكيل دهنده آن را بگوييد اگر مقصود از پرستش ، اعمال‏ پرستشانه انسان باشد يعنی آن كارهايی كه انسان به عنوان پرستش انجام‏ می‏دهد ، مثلا نماز می‏خواند ، روزه می‏گيرد ، حج می‏كند ، دعا می‏خواند ، صله‏ ارحام می‏كند برای خدا ، اگر مقصود اعمال عبادی انسان باشد ، توضيحش خيلی‏ روشن است :
    عبادت مثلا يك نوعش نماز است ، نماز هم يك سلسله سخنها و اعمال و نيتهاست :

    ركوع است ، سجود است ، قيام است ، ذكر و غيره است‏ ولی اگر پرستش ، يك حقيقتی باشد كه اين اعمال كه از طرف خدای متعال‏ برای ما معين شده در واقع شكل دادن و قالب ساختن برای آن حقيقت و آن‏ تجلی فطری است كه در ما وجود دارد ، و به عبارت ديگر شكل و قالب و اندامی است كه برای ما تعيين كرده و ساخته اند برای يك حقيقت كه در ما وجود دارد ، حقيقتی كه ما چه بفهميم و چه نفهميم ،
    چه توجه داشته باشيم و چه توجه نداشته باشيم در عمق فطرت ما وجود دارد ، آری اگر پرستش اين‏ باشد كه همين هم هست تعريفش يك تعريف ساده ای نيست همان طور كه قبلا عرض كرديم ، فيلسوفان از تعريف عدالت اظهار عجز می‏كنند ،
    از تعريف‏ زيبايی كه به قول آنها غريزه ای است از غرايز بشر اظهار عجز می‏كنند ، حتی از تعريف علم اظهار عجز می‏كنند شما اگر سراغ كتب فلاسفه برويد می‏بينيد صد جور علم را تعريف كرده اند يكی می‏گويد علم از مقوله كيف‏ است ، ديگری می‏گويد

    120

    فلسفه اخلاق

  7. #107
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    از مقوله اضافه است ، سومی می‏گويد اصلا داخل در هيچ مقوله ای نيست و . . .
    تعريف كردن كار آسانی نيست ضرورتی هم ندارد ما وقتی بخواهيم وجود يك‏ حقيقتی را درك بكنيم ، توانستيم تعريف بكنيم تعريف می‏كنيم ،
    نتوانستيم‏ نه ولی همين طور كه در عين اينكه نمی‏توانيم زيبايی را تعريف بكنيم يك‏ چيزهايی در حول و حوش آن تشخيص می‏دهيم ،
    در پرستش هم اموری را تشخيص‏ می‏دهيم در پرستش ، توجه هست ، تقديس هست ( تقديس يعنی حقيقتی را منزه دانستن از هر گونه نقصی و شائبه نقصی ، كه وقتی می‏خواهيم آن حقيقت‏ را با تعبيرات ، شكل و قالب بدهيم ، با لفظ : سبحان الله
    يا : « سبحان‏ ربی العظيم و بحمده »
    يا : « سبحان ربی الاعلی و بحمده » ،
    و حتی بالفظ : الله اكبر آن را قالب و شكل می‏دهيم برتر و منزه از هر گونه نقصی و شائبه‏ هر نقصی و هر نيستی )
    در عبادت حمد و ستايش به كمالات هست ( همان طور كه يك بلبل وقتی در مقابل گل قرار می‏گيرد حالت ستايشگری به خود می‏گيرد ، انسان ، آن حقيقت معبود را در عبادت ستايش می‏كند ) .

    در عبادت خارج‏ شدن از محدوده كوچك خودی ، خارج شدن از محدوده آمال و تمنيات كوچك ،
    محدود و موقت هست ، و به عبارت ديگر در عبادت انسان از دائره تمنيات‏ و آمال كوچك خارج می‏شود در عبادت التجاء هست ، انقطاع هست در عبادت‏ استعانت و نيرو گرفتن و كمك خواستن هست در عبادت واقعا انسان از محدوده خود خواهيها ، خود پرستيها ، آرزوها ، تمنيها و امور كوچك پرواز می‏كند و بيرون می‏رود معنی تقرب هم همين است وقتی می‏گوييم نماز می‏خوانيم‏
    قربة الی الله ، اين لفظ يك تعارف نيست ، بلكه يعنی واقعا انسان در حال نماز از اين محدوده كوچك پرواز می‏كند به سوی حق .

    121

    فلسفه اخلاق

  8. #108
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    پس ضرورتی ندارد كه ما خودمان را خسته بكنيم و بخواهيم عبادت را يعنی‏
    آن تجلی خواست روحی بشر را تعريف بكنيم ، ولی همه اينها در عبادت وجود دارد بزرگترين ، شريفترين ، با شكوه ترين و با عظمت ترين حالت انسان آن‏ حالت پرستشانه ای است كه به خود می‏گيرد .

    آيا پرستش منحصر به پرستش آگاهانه انسان است ؟

    مطلب ديگر :
    درباب زيبايی گفتيم آيا زيبايی - همچنانكه افراد كم اطلاع‏ فكر می‏كنند - امری است وابسته به غريزه جنسی حيوانات ، و فقط نسبت به‏ جنس مخالف احساس می‏شود ؟ يا توسعه دارد ، همه طبيعت را فرا می‏گيرد ، از طبيعت بالاتر ، معانی ذهنی را فرا می‏گيرد مثل آنچه كه در فصاحت و بلاغت و شعر و غيره مثال زديم ، و يا از اين هم بالاتر زيبايی معقول را
    فرا می‏گيرد ، زيباييهايی كه بالاتر از حد حس و حد خيال و غيره است .

    گفتيم البته بالاتر است .
    می‏بينيد در دعا می‏خوانيم : « اللهم انی اسألك‏ من جمالك باجمله و كل جمالك جميل » ( 1 ) پروردگارا ما از تو مسئلت‏ می‏كنيم ، از زيبايی و جمالت متكلمين اسلامی درباب صفات خداوند اصطلاح‏ كرده اند صفات ثبوتيه و صفات سلبيه ولی ديگران مخصوصا عرفا اصطلاحشان‏ صفات جماليه و صفات جلاليه است به جای صفات ثبوتيه می‏گويند صفات‏ جماليه ، و به جای صفات سلبيه می‏گويند صفات جلاليه اين برای آن است كه‏ جمال و زيبايی ، حقيقتش آنجاست ، آنچه در اينجا هست جلوه ای است از آنچه در آنجا هست
    ----------------------------------------
    پاورقی :
    1 ) مفاتيح الجنان ، دعای سحر .
    122

    فلسفه اخلاق

  9. #109
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    عين اين مطلب درباب پرستش هست آيا پرستش منحصر به انسان است و فقط انسان است كه خدا را پرستش می‏كند آن هم بعضی از انسانها ؟

    گفتيم نه‏ ، اولا آن پرستش آگاهانه است كه بعضی انسانها پرستش می‏كنند و بعضی‏
    نمی‏كنند نا آگاهانه ، همه پرستش می‏كنند ،
    بلكه پرستش حقيقتی است كه در همه موجودات عالم وجود دارد و موجودی در عالم نيست كه پرستنده حق نباشد
    اين ، سخن قرآن است كه ذره ای از ذرات عالم نيست كه پرستنده حق نباشد ، همچنانكه انسانی نيست ولو نا آگاه كه پرستنده حق نباشد تنها شما خدا را تسبيح نمی‏كنيد و حمد و ثنا نمی‏گوييد ، همه اشياء خدا را تسبيح می‏كنند و حمد و ثنا می‏گويند در اين زمينه آياتی داريم

    « سبح لله ما فی‏ السموات و الارض و هو العزيز الحكيم »( 1 ) « سبح لله ما فی السموات و ما فی الارض و هو العزيز الحكيم » ( 2 ) « يسبح له ما فی السموات و الارض و هو العزيز الحكيم »( 3 ) « يسبح لله ما فی السموات و ما فی‏ الارض له الملك و له الحمد » ( 4 )

    آيه ديگر : « و ان من شی الا يسبح‏ بحمده و لكن لا تفقهون تسبيحهم »( 5 ) هيچ چيزی در عالم نيست ، ذره ای‏ در عالم نيست مگر اينكه مسبح و حامد پروردگار است شما انسانها تسبيح و عبادت و پرستش آنها را درك و فهم نمی‏كنيد ، والا هيچ موجودی در عالم‏ نيست كه پرستنده ذات حق نباشد .
    البته قول دارم كه سطح مطلب خيلی‏ بالاست ، ولی

    ------------------------
    پاورقی :
    1 ) سوره حديد ، آيه . 1
    2 ) سوره حشر ، آيه . 1
    3 ) سوره حشر ، آيه . 24
    4 ) سوره تغابن ، آيه . 1
    5 ) سوره اسراء ، آيه . 44
    123

    فلسفه اخلاق

  10. #110
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    خواستم عرض بكنم كه منطق قرآن اين است پس پرستش در منطق قرآن منحصر نيست به پرستش آگاهانه انسان كه شايد در بسياری از انسانها ناقص ترين‏ اقسام پرستشهاست كه مثلا بايستيم رو به قبله ، دو ركعت نماز بخوانيم در حالی كه روحمان در نماز اصلا وجود ندارد بلكه جای ديگر مشغول كار ديگر است يك خم و راست ظاهری می‏شويم فارابی فيلسوف معروف اسلامی كه در هزار و صد سال پيش می‏زيسته و اخيرا به مناسبت هزارمين سال ولادتش ايران‏ و غير ايران دارند از او بسيار تجليل می‏كنند ،
    جمله ای دارد ، می‏گويد : صلت السماء بدورانها والارض برججانها والمطر بهطلانه والماء بسيلانه‏ می‏گويد آسمان كه گردش می‏كند ، آن گردش ، نماز و عبادت و پرستش آسمان‏ است ، و زمين كه تكان می‏خورد همين جور ، باران كه ريزش می‏كند ، آن‏ ريزش ، پرستش اوست ، آب كه جريان پيدا می‏كند ، آن جريان ، پرستش و عبادت اوست .

    از اين مطلب هم صرف نظر می‏كنيم برای اينكه قبول دارم كه مطلبی است‏ در سطحی خيلی بالاتر همين قدر خواستم عرض كرده باشم تا وقتی می‏گوييم هر كار اخلاقی خودش يك عمل پرستشانه است ، فكر ما فورا متوجه پرستشهای‏ آگاهانه ای كه ما خودمان به حسب تكليف انجام می‏دهيم نشود به هر حال اين‏ خودش يك حقيقتی است و اهل باطن ، اهل دل مدعی هستند كه اگر انسان در مراتب كمالات معنوی پيش برود و به قول آنها اگر گوش دلش باز بشود ، تسبيح و تحميد موجودات را درك می‏كند و می‏شنود .

    جمله ذرات عالم در نهان
    با تو می‏گويند روزان و شبان
    ما سميعيم و بصير و با هشيم
    با شما نا محرمان ما خامشيم


    124

    فلسفه اخلاق

صفحه 11 از 31 نخستنخست ... 78910111213141521 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •