فلسفه اخلاق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فلسفه اخلاق
صفحه 12 از 31 نخستنخست ... 2891011121314151622 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 111 تا 120 , از مجموع 301
  1. #111
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق





    چه شما سوی جمادی می‏رويد ( 1 )
    محرم جان خدا دان كی شويد ( 2 )

    مسئله اينكه شعور از مختصات انسان و حيوان نيست ، در گياهها هم هست‏
    ، و حتی منحصر به گياهها هم نيست ، در جمادات هم مرتبه ای از شعور وجود
    دارد ، جزء مسائلی است كه در علم امروز مطرح است و طرفدارانی دارد كه‏
    معتقدند هر ذره ای از ذرات عالم ، در حد خودش از درجه ای از شعور
    بهره‏مند است .
    حس اخلاقی جدا از حس خداشناسی نيست

    گفتيم می‏گويند اخلاق از مقوله پرستش است ولی پرستش نا آگاهانه معنی‏
    اين جمله اين است كه قلب انسان به حسب فطرت و غريزه خدای خودش را
    می‏شناسد برای اينكه مثالی برای آگاهانه و نا آگاهانه ذكر كرده باشم [
    عرض می‏كنم ] مثلش مثل طفل است از نظر غريزه :

    همچو ميل كودكان با مادران سر ميل خود نداند در لبان بچه ای كه تازه از مادر متولد می‏شود همان روزهای اول و دوم كه هنوز چشمهايش را نمی‏تواند باز بكند و قطعا از وجود مادر آگاهانه اطلاع ندارد يعنی هنوز در ضميرش ، در ذهنش از مادر تصويری ندارد و نمی‏داند مادری هم‏ دارد ، گرسنه اش كه می‏شود سرش راهی خم می‏كند ، لبهايش را هی كج می‏كند اين طرف و آن طرف ، اين لبها نا آگاهانه در جستجوی پستان مادر است . يعنی اگر از اين كودك كسی توضيح بخواهد دنبال چه
    -------------------------------
    پاورقی :
    1 ) يعنی شما انسانهاييد كه منكوس هستيد ، از اين طرفيد نه رو به آن‏ طرف .
    2 ) مثنوی مولوی ، ج 3 ، ص . 218

    125

    فلسفه اخلاق

  2. #112
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    می‏گردی ؟ قادر به توضيح نيست ، اصلا فاقد ذهن است ، هنوز ذهنش از تصويرها و نقشها مزين نشده ، كه اگر هم بتواند حرف بزند باز نمی‏تواند اين مطلب را بيان بكند ، اما نا آگاهانه به سوی چيزی كه وجود دارد می‏رود
    ، نا آگاهانه در جستجوی پستان مادر است تازه اينها در انسان خيلی ضعيف‏ است ، در حيوانات قويتر است . در حيوانات و بالخصوص در حشرات اين‏ غرايز بسيار زياد است در انسان هم در بسياری از مسائل اين مقدار غريزه‏ است .

    حال معنای اينكه كارهای اخلاقی از مقوله پرستش است چيست ؟

    گفتيم انسان به حسب فطرت كارهای اخلاقی را شريف و شرافتمندانه می‏داند با اينكه از خود گذشتگی است و با منطق طبيعی سازگار نيست و حتی با منطق‏ عقل عملی به اين معنا يعنی عقلی كه به انسان می‏گويد خودت و منافع خود را بايد حفظ بكنی سازگار نيست مع ذلك انسان اين كارها را انجام می‏دهد و در اين كارها يك نوع شرافت و عظمتی تشخيص می‏دهد ، علو و بزرگواری تشخيص‏ می‏دهد ، حس می‏كند كه با انجام اين كارها خودش را بزرگوار می‏كند ،
    مثل‏ ايثار ، از خود گذشتگی و انصاف دادن انصاف دادن مسئله عجيبی است انسان‏ با رقيبی روبرو می‏شود ، مثلا پزشكی با پزشك ديگر پزشكی سابقه دار ، معروف و مشهور راجع به تشخيص يك بيماری اظهار نظر می‏كند يك پزشك‏ جوان كم اسم و رسمی پيدا می‏شود ، او هم اظهار نظر می‏كند مردمی كه آنجا حضور دارند وقتی ديدند دو نظر مخالف است ، هرگز نظر يك طبيب درجه اول‏ معروف مشهور درس خوانده تجربه كرده را نمی‏گذارند نظر يك طبيب جوان را بگيرند اما خود آن طبيب می‏فهمد كه نظر آن پزشك جوان درست است ، و


    126

    فلسفه اخلاق

  3. #113
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    وقتی او توضيح داد اول كسی كه مطلب را درك می‏كند خود آن طبيب سابقه‏ دار است .
    اينجاست كه انسان خودش را سر دو راهی می‏بيند : آيا من پا روی شخصيت و شهرت خودم بگذارم ، آن را لگد كوب كنم ، بگويم اين آقا از من بهتر می‏فهمد و نسخه ای كه من دادم غلط است ، نسخه ، نسخه ای است كه‏ اين آقا می‏گويد ؟
    اين را می‏گويند انصاف يك وقت هم پا روی انصاف خودش‏ می‏گذارد ، می‏گويد اين حرفها چيست ؟ ! برو دنبال كارت ممكن است در عمل‏ نسخه خودش را عوض بكند برای اينكه بيمار نميرد ، ولی اقرار نمی‏كند بلكه‏ به گونه ای كار خودش را توجيه می‏كند .
    انسان اين دو حالت را دارد .
    گاهی انصاف می‏دهد ، و اين چقدر در دنيا اتفاق می‏افتد در حديث هم هست كه يكی از مكارم اخلاق انسان ، انصاف دادن‏ به رقيبهاست اين حالت كه در انسان هست نا آگاهانه ، بدين جهت است كه‏ انسان خدا را می‏شناسد و يك سلسله مسائل است كه بالفطره و نا آگاهانه‏ آنها هم اسلام خدا يعنی قانون خدا است اسلام يعنی تسليم به قانون خدا خدا دو نوع قانون دارد يك نوع ، قوانينی كه آن قوانين را در فطرت انسان‏ ثبت كرده است ، و نوع ديگر ، قوانينی كه در فطرت انسان نيست بلكه از همان قوانين فطری منشعب می‏شود ، و تنها به وسيله انبياء بيان شده است‏
    انبياء علاوه بر اينكه قوانين فطری را تأييد می‏كنند يك قوانين اضافه هم‏ برای انسان می‏آورند آن عمق روح انسان ، آن فطرت انسان ، آن عمق قلب‏ انسان ، با يك شامه مخصوص ، نا آگاهانه همين طور كه خدا را می‏شناسد ، اين قوانين خدا را می‏شناسد ، رضای خدا را می‏شناسد و كار را بالفطره در راه رضای خدا انجام می‏دهد ، ولی خودش نمی‏داند كه دارد قدم در راه رضای‏
    خدا بر می‏دارد و لهذا اين مسئله مطرح است كه آيا اين جور

    127

    فلسفه اخلاق

  4. #114
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    كارها كه نا آگاهانه در طريق رضای خداست ولی آگاهانه چنين نيست [ اجر دارد يا نه ؟ ] مثلا يك بت پرست ممكن است چنين كاری بكند چنانكه حاتم‏ طائی كرد و امثال او می‏كردند ما احاديث زيادی در اين زمينه داريم درباره‏
    كافرانی كه چنين كارهايی كرده اند از پيغمبر يا ائمه سؤال كرده اند آيا اينگونه كارها نزد خدا بی اجر است ؟
    جواب داده اند : نه ، بی اجر هم‏ نيست درست است كه عمده اجرها مال كارهای آگاهانه انسان است ، ولی‏
    اينكه انسان به حس اخلاقی خودش پاسخ می‏دهد ، حس اخلاقی حسی جدا از حس‏ خداشناسی نيست بر عكس آنچه كه عده ای خيال كرده اند حس خداشناسی يك‏ حس است و حس اخلاقی حس ديگر ، حس اخلاقی همان حس خداشناسی است ولی‏ حس تكليف خداشناسی ، حس خداشناسی و حس تكليف خداشناسی است ، يعنی‏ حسی است كه به موجب آن انسان ، اسلام فطری را می‏شناسد ، بالفطره می‏شناسد كه " عفو " مورد رضای معبود است ، بالفطره می‏شناسد كه خدمت به خلق‏ خدا و فداكاری برای خلق خدا مورد رضای معبود است ، بالفطره می‏شناسد كه‏ انصاف مورد رضای معبود است ، بالفطره می‏شناسد كه تن به ذلت و خواری‏ ندادن مورد رضای معبود است .

    توجيه صحيح اخلاق


    بنابر اين آنكه می‏گويد ريشه اخلاق در وجدان انسان است ، حرفش ، هم‏ راست است و هم راست نيست راست است به اين معنی كه واقعا قلب انسان‏ اينها را به او الهام می‏كند اما راست نيست به اين معنی كه

    128

    فلسفه اخلاق

  5. #115
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    انسان خيال بكند وجدان ، حسی است مستقل از حس خداشناسی ، و كارش اين‏
    است كه برای ما تكليف معين می‏كند بدون اينكه مكلفی را به ما شناسانده‏ باشد مكلف هم خودش است خودش مستقلا برای ما تكليف معين می‏كند و ما بايد تكليف او را بشناسيم .

    بيان كانت عيبش فقط در همين جهت بود كه می‏خواست [ ندای ] وجدان را به عنوان يك تكليف كه " تكليف معين كن " از خود ضمير انسان سرچشمه‏ می‏گيرد و ماوراء ضمير انسان نيست معرفی كند نه ، ضمير انسان درك می‏كند تكليف را آنچنان كه درك می‏كند تكليف كننده را وجدان و الهامات وجدانی‏ ، همه ناشی از فطرت خداشناسی انسان است منطق قرآن اين است .

    قرآن‏ می‏گويد : « و نفس و ما سويها فالهمها فجورها و تقويها »( 1 ) . تقوا
    همان تقوی الله است نه چيز ديگری ، فجور ، خروج عن حكم الله است نه چيز ديگری .

    بنابر اين نظريه وجدان بسيار نظريه درستی است ولی عيبش اين است كه‏ يك قدم آن طرف تر نرفته است كه بگويد : نمی‏شود كه يكدفعه انسان آفريده‏ شده باشد و يك نيروی مستقل از همه چيز در او پديد آمده باشد كه فقط می‏گويد تكليف تو اين است نه ، وجدان انسان اتصال دارد به ريشه و تمام‏ عالم هستی او تكليف تو را از جای ديگر گرفته و به تو می‏دهد شامه دل است‏ دل ، شامه دارد و با آن خدا را می‏شناسد و به طور فطری تكليف خدا را می‏شناسد ، كه ما اين الهامات را " اسلام فطری " می‏ناميم . « و اوحينا
    -------------------------
    پاورقی :
    1 ) سوره شمس ، آيه . 8
    129

    فلسفه اخلاق

  6. #116
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    « اليهم فعل الخيرات » ( 1 ) .
    همان طور كه در تفسير الميزان استنباط فرموده اند ،
    نمی‏گويد : « و اوحينا اليهم ان افعلوا الخيرات »كه بشود تكليف تشريعی به اصطلاح ، بلكه می‏گويد : و اوحينا اليهم فعل الخيرات ما خود كار خير را در قلب مردم الهام و وحی كرديم قرآن می‏گويد ما به هر بشری وحی فرستاديم اتفاقا يكی ديگر از اموری كه عموميت دارد وحی است .
    همان طور كه زيبايی و پرستش عموميت دارند ، در منطق قرآن وحی هم‏ عموميت دارد .
    آيا وحی منحصر است به آن شكل خاص از وحی كه بر انبياء عظام می‏شود ؟
    آن ، كاملترين درجه وحی است قرآن می‏گويد : ما به هر انسانی‏ وحی فرستاده ايم اما در همين حدود : « فالهمها فجورها و تقويها »( 2 ) ،
    « اوحينا اليهم فعل الخيرات ». نه تنها به هر انسانی ، بلكه می‏گويد ما
    به زنبور عسل هم وحی فرستاديم :
    « و اوحی ربك الی النحل »( 3 ) .
    نه‏ تنها به زنبور عسل و حيوانات ، بلكه به نباتات و جمادات هم وحی‏
    فرستاديم
    : « و اوحی فی كل سماء امرها »( 4 ) .
    منتهی وحيی كه به يك‏ انسان عادی می‏شود ديگر توسط جبرئيل انجام نمی‏شود ، شكل ديگری دارد مثل‏ نور است :
    نور پنج شمعی هم نور است ، نور خورشيد عالمتاب هم نور است‏ ولی نور بالاخره نور است وحيی كه بر پيغمبر اكرم نازل می‏شود مثل نور خورشيد عالمتاب است ، والهامی كه به همه افراد انسان شده است مثل يك‏ چراغ چند شمعی . يك چنين چيزی .
    اما آن نظريه ای كه می‏گويد اخلاق از مقوله زيبايی است آيا درست‏

    ------------------------------------

    پاورقی :
    1 ) سوره انبياء آيه . 73
    2 ) سوره شمس ، آيه . 8
    3 ) سوره نحل ، آيه . 68
    4 ) سوره فصلت ، آيه . 12
    130

    فلسفه اخلاق

  7. #117
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    است يا درست نيست ؟ هم درست است و هم نادرست نادرست است زيرا خيال كرده زيبايی معنوی در همين جا خاتمه پيدا می‏كند ، يعنی روح انسان‏ ساخته شده كه فقط زيبايی معنوی يك سلسله كارها مثل راستی ، امانت ، ايثار ، عفت ، شجاعت ، استقامت ، انصاف و حلم را درك بكند اشتباه‏ اينجاست او نا آگاهانه آن كل زيبايی ، منبع و اصل زيبايی را كه ذات‏
    مقدس پروردگار است درك می‏كند و در نتيجه خواسته ها و طريق رضای او را كه طريق سعادت ما است ، چون او می‏خواهد و بالفطره از ناحيه او می‏بيند ، زيبا می‏بيند اصلا زيبايی عقلی ، حسن و قبح عقلی ، در واقع بر می‏گردد به‏ حسن و قبح قلبی عقل از مقوله ادراك است نه از مقوله احساس همه حسن و قبح هايی كه اسمش را گذاشته اند حسن و قبح عقلی ، در واقع بر می‏گردد به‏ حسن و قبح قلبی عقل از مقوله ادراك است نه از مقوله احساس همه حسن و قبح هايی كه اسمش را گذاشته اند حسن و قبح عقلی ، در واقع حسن و قبح‏ قلبی است چون حسن ، زيبايی است و قبح ، زشتی ، و اينها از مقوله احساس‏ است نه از مقوله ادراك كه كار عقل باشد ، و احساس در واقع كار قلب‏ است انسان در فطرت نا آگاه خودش زيبايی آنچه را كه خدا از او خواسته‏ است درك می‏كند ، چون اين تكليف را در عمق باطنش از خدا می‏بيند هر چه‏ از خدا می‏بيند زيبا می‏بيند همچنين ما در شعور ظاهر خودمان وقتی كه خدا را بشناسيم ، هر چه از ناحيه خدا درك بكنيم زيبا می‏بينيم .

    گفت : به جهان خرم از آنم كه جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم كه همه‏ عالم از اوست
    آن كسی كه اخلاق را از مقوله محبت می‏داند ، كمی بايد برود جلوتر آخر چگونه است كه انسان شی يا فرد ديگری را كه به كلی مغاير با خودش هست و هيچ ارتباط و اتصالی بين او و آن شی يا فرد نيست دوست می‏دارد ؟ اين‏ دوستی با هيچ منطقی جور در نمی‏آيد ولی انسان دوست دارد انسانهای ديگر را ، دوست دارد حيوانها را ، دوست دارد خيلی اشياء ديگر را ، نه آنجور

    131

    فلسفه اخلاق

  8. #118
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    دوستی كه برای خودش دوست دارد آن كه از حساب خارج است دوست دارد به‏ طوری كه كأنه جزء شخصيت خودش است ، يعنی همان طور كه می‏خواهد به خودش‏ خدمت كند ، می‏خواهد به آنها خدمت كند نه دوست دارد كه آنها را به نفع‏ خودش به كار ببرد ، بلكه دوست دارد در حدی كه خودش را در خدمت آنها قرار می‏دهد چرا ؟
    آيا اين يك امر بی منطق است كه در انسان پيدا شده يا نه ؟
    البته منطق دارد منطق اين هم خداست ، همان اسلام فطری است ، تكليف‏ الهی است انسان با شامه قلب خودش حس می‏كند كه محبوب واقعی‏اش آن را از او می‏خواهد ، از اين جهت است كه آن را دوست دارد . بنابر اين توجيه‏ صحيح اخلاق همين [ نظريه پرستش ] است .

    اخلاق از مقوله عبادت و پرستش است


    هر كدام از اين نظريات همان طور كه ديديد قسمتی از حقيقت را دارد نه‏ تمام حقيقت را تمام حقيقت اين است كه اخلاق از مقوله عبادت و پرستش‏ است انسان به همان ميزان كه خدا را نا آگاهانه پرستش می‏كند ، نا آگاهانه هم يك سلسله دستورهای الهی را پيروی می‏كند وقتی كه شعور نا آگاهانه تبديل بشود به شعور آگاه ، كه پيغمبران برای همين آمده اند ( پيغمبران آمده اند برای اينكه ما را به فطرت خودمان سوق بدهند و آن شعور نا آگاه و آن امر فطری را تبديل كنند به يك امر آگاهانه ) آن وقت ديگر تمام كارهای او می‏شود اخلاقی ، نه فقط همان يك عده كارهای معين ، خوابيدن‏ او هم می‏شود يك كار اخلاقی ، غذا خوردن او هم می‏شود يك كار اخلاقی . يعنی‏ وقتی برنامه زندگی ما بر اساس تكليف و رضای حق تنظيم

    132

    فلسفه اخلاق

  9. #119
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    شد ، آن وقت خوردن ما ، خوابيدن ما ، راه رفتن ما ، حرف زدن ما و خلاصه‏
    زندگی و مردن ما يكپارچه می‏شود اخلاق ، يعنی يكپارچه می‏شود كارهای مقدس :
    « ان صلاتی و نسكی و محيای و مماتی لله رب العالمين »( 1 ) . همه چيز می‏شود لله ، و همه چيز می‏شود اخلاق .

    درباب اخلاق يك سلسله نظريات ديگر هم هست و اول قصد داشتم آنها را هم ذكر بكنم بعد بپردازم به نظريه پرستش ، ولی ديدم اينها بحث ما را از محور خودش خارج می‏كند ، چون آن نظريات در واقع می‏خواهند شريفترين‏ شرافتها را از انسان بگيرند و اصلا می‏خواهند معتقد نباشند كه واقعا يك‏
    سلسله كارهای اخلاقی و شرافتمندانه ای هم در عالم وجود دارد و انسانهايی‏ بدون آنكه بخواهند منافع مادی داشته باشند آن كارها را به خاطر خصلت‏ شرافت و قداستشان انجام می‏دهند در واقع منكر اخلاق به اين معنی هستند .
    [ لذا ] آن نظريات را بعد انتقاد می‏كنيم .
    مثلا نظريه برتراند راسل كه اخلاق‏ را از مقوله هوشياری می‏داند ، يا اخلاق ماركسيستی و يا اخلاق اگزيستانسياليستی را ان شاء الله خواهيم گفت ولی اينها اخلاق را از اوج‏ خودش پايين آورده اند ، در حالی كه برای انسان شرافتی قائل هستند و به‏ انسانيت اعتقاد دارند .


    اخلاق فقط در مكتب خدا پرستی قابل توجيه است


    البته اين را هم عرض بكنم : تمام كسانی كه [ اخلاق به اين معنی‏
    -------------------------------

    پاورقی :
    من و حيات و ممات من همه برای خداست كه پروردگار جهانهاست ] .
    1 ) سوره انعام ، آيه 162 [ ترجمه : همانا نماز و طاعت و كليه اعمال‏



    133

    فلسفه اخلاق

  10. #120
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    را ] منكر می‏شوند در يك جا مجبورند قبول بكنند مثلا همان برتراند راسل‏
    جای ديگر كه می‏رسد دم از انسانيت و شرافت انسانی می‏زند ولی فلسفه های‏
    آنها به هيچ وجه نمی‏تواند شرافت انسانی را تأييد و توجيه بكند . مسئله‏
    اخلاق و شرافتهای انسانی و اخلاقی جز در مكتب خداپرستی در هيچ مكتب ديگری‏
    قابل توجيه و تأييد نيست تنها اين مكتب است كه می‏تواند آن را توجيه‏
    بكند و اساسا خود همين اخلاق و شرافت اخلاقی در وجود انسان ، يكی از
    دروازه های معنويت است ، يعنی يكی از دروازه هايی است كه انسان را با
    عالم معنی آشنا می‏كند و به عالم مذهب معتقد می‏نمايد .

    مراتب عبادت

    چون درباره عبادت در اين زمينه بحث كرديم يك مطلب ديگر را بايد
    عرض بكنم و آن اين است كه عده ای در كتابهايشان نوشته اند كه اساسا
    مذهب با اخلاق به آن معنای شرافت اخلاقی جور در نمی‏آيد زيرا مذهب‏
    معنايش اين است كه انسان خدا را عبادت بكند ، و عبادت خدا فقط برای‏
    ترس از جهنم و يا طمع بهشت است ، پس بر می‏گردد به مطامع مادی انسان ،
    و حال آنكه كار اخلاقی يك كار شرافتمندانه است يعنی فقط به خاطر شرافت‏
    و قداست آن كار است . اين مطلب را توضيح بدهم .
    از نظر دين مقدس اسلام عبادت مراتب دارد عالی ترين عبادت عبادتی‏
    است كه از همه اين امور خالی است يعنی در آن نه طمع بهشتی هست و نه‏
    ترس از جهنمی ولی در عين حال عبادتهايی هم كه به طمع بهشت و يا به خاطر
    ترس از جهنم است . عبادت است . فی الجمله توضيح می‏دهم : در

    134

    فلسفه اخلاق

صفحه 12 از 31 نخستنخست ... 2891011121314151622 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •