فلسفه اخلاق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فلسفه اخلاق
صفحه 14 از 31 نخستنخست ... 410111213141516171824 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 131 تا 140 , از مجموع 301
  1. #131
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    اين خويشتن خودم را بدهم . تمام دنيا و مافيها را ، تمام ماسوی الله را
    من با اين گوهر نفيس برابر نمی‏كنم و به اين مضمون زياد داريم از امام‏
    سجاد سلام الله عليه سؤال می‏كنند كه من اعظم الناس خطرا از همه مردم با
    اهميت تر كيست ؟ فرمود
    : « من لم ير الدنيا خطرا لنفسه » ( 1 ) آن كسی‏
    كه تمام دنيا را با خودش برابر نمی‏كند .

    باز اميرالمؤمنين در نهج البلاغه‏ می‏فرمايد :
    « من كرمت عليه نفسه هانت عليه شهواته » ( 2 ) آن كس كه‏
    نفسش ، جانش ، خودش در نزد خودش گرامی باشد ، آن كس كه كرامت و
    عظمت نفس خودش را و در واقع خودش را درك بكند ، برای او شهوات ،
    خيلی كوچك است و مخالفت با شهوات كار كوچكی است به اين مضمون و
    تعبيرهايی از قبيل كرامت نفس ، عزت نفس ، نفسات نفس ، و احترام‏
    نفس ، الی ماشاء الله در اخبار و روايات هست كه حتما قسمتی از اينها
    را بايد خواند .

    كرامت و عزت نفس ، محور اخلاق اسلامی


    حدود سيزده سال پيش ، به مناسبت سوم شعبان از طرف دانشسرای عالی يك‏
    جلسه سخنرانی از من خواستند راجع به حضرت امام حسين عليه السلام يادم‏
    هست در آنجا تحت عنوان " مسئله خودی در اخلاق " سخنرانی كردم ( 3 ) از
    همان وقت اين فكر برای من پيدا شد و هر چه بيشتر مطالعه كردم بيشتر به‏
    اين فكر اعتقاد پيدا كردم كه در اخلاق اسلامی ، محور

    ********************
    پاورقی :
    1 ) فی رحاب ائمة اهل البيت ، ج 4 ، ص . 76 2 ) نهج البلاغه فيض ، حكمت 441 ، ص . 1293 3 )
    [ تنظيم شده اين سخنرانی در اواخر كتاب آمده است ] .


    147


    فلسفه اخلاق

  2. #132
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    و آن چيزی كه حجم اخلاقی به دور آن می‏گردد ، يا به تعبيری كه امشب گفتم‏
    آن نقطه ای از روح انسان كه اسلام روی آن دست گذاشته است برای احياء
    اخلاق انسانی و برای اينكه انسان را به سوی اخلاق سوق بدهد ، كرامت و عزت‏
    نفس است ناچار بايد لااقل قسمتی از آيات و احاديث در اين زمينه را
    برای شما بخوانم ، و تا اينها را نخوانيم درست آشنا نمی‏شويم .

    عزت نفس : « و لله العزش و لرسوله و للمؤمنين »( 1 ) عزت منحصرا از
    آن خداست و پيامبر خدا و مؤمنين مؤمن بايد هميشه عزيز باشد و عزيز است.
    پيغمبر اكرم فرمود : « اطلبوا الحوائج بعزش الانفس » ( 2 ) . انسان‏
    احتياج پيدا می‏كند به انسانهای ديگر آيا عرض احتياج به انسانهای ديگر
    خوب است يا بد ؟ برخی مكتبها می‏گويند خوب است ، مخصوصا از اين جهت‏
    كه هر چه انسان بيشتر اظهار احتياج و تذلل و خواستاری بكند نفس خودش را
    بيشتر خوار و ذليل كرده برای تهذيب نفس خوب است .

    كلبيون و ملاميه


    گروهی بوده اند در يونان قديم كه اينها را كلبيون می‏گويند اينها در
    اخلاق توصيه می‏كردند به دنائت و پستی ، و هر چه انسان خودش را بيشتر
    پست می‏كرد ، از نظر اينها اخلاقی تر بود و در غير كلبيون هم چنين افرادی‏
    در دنيا بوده اند در اخلاق صوفيانه ما نيز چنين كلماتی هست ولی نه زياد
    چون اينها متأثر از اخلاق اسلامی هستند و از عزت و كرامت نفس هم زياد

    ****************

    پاورقی :
    1 ) سوره منافقون ، آيه . 7 2 ) نهج الفصاحة ، حديث 325 ، ص . 64



    148

    فلسفه اخلاق

  3. #133
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    گفته‏اند . هر چه باشد اينها هم گروهی از بشر هستند ، اشتباهاتی در
    حرفهايشان هست گاهی در اخلاق صوفيانه ما ضد اين تعبير اسلامی ديده می‏شود
    اساسا گروهی از متصوفه پيدا شدند كه اينها را ملامتيان يا ملاميه می‏گفتند
    ملاميه روششان اين بود كه می‏گفتند برای اينكه نفس اماره را ذليل كنيم‏
    بايد هر چه می‏توانيم خودمان را در نظرها خاكسار بكنيم ( شايد درويشهای‏
    خاكساری هم كه الان می‏گويند ، لااقل اين اسم از همان زمان مانده ) كسی برای‏
    ما ارزشی قائل نباشد ، و در واقع عزت نفس را از دست بدهيم .

    اشتباه سعدی و برخی از متصوفه

    من مكرر گفته ام كه اين شعر سعدی تعبير صحيحی نيست علی رغم اينكه سعدی‏
    نصايح بسيار سودمندی دارد كه از متن اسلام گرفته شده است ولی در سخنانش‏
    اين چيزها هم هست :
    من آن مورم كه در پايم بمالند
    نه زنبورم كه از نيشم بنالند
    من افتخار می‏كنم كه يك مورچه ام كه زير دست و پاها پامال می‏شوم ،
    زنبور نيستم كه مردم از نيش من ناله كنند اين درست نيست . زبان حال‏
    يك مسلمان اين است :
    نه آن مورم كه در پايم بمالند
    نه زنبورم كه از نيشم بنالند
    مگر امر دائر است كه انسان يا مور باشد و يا زنبور ؟ ! نه مور باش و
    نه زنبور . بعد می‏گويد :
    چگونه شكر اين نعمت گزارم
    كه زور مردم آزاری ندارم
    من خدا را شكر می‏كنم كه زور ندارم كسی را بيازارم ! خوب زور نداری‏

    149

    فلسفه اخلاق

  4. #134
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    بيازاری كه هنری نيست ، هنر اين است كه زور داشته باشی و نيازاری .
    زبان حال يك مسلمان اين است :
    چگونه شكر اين نعمت گزارم
    كه دارم زور و آزاری ندارم
    اينها همان افراط در اخلاق بعضی از روشهای ملامتيه و صوفيانه است كه‏
    اسلام چنين چيزی را نمی‏پذيرد .
    يا در بعضی از كتب نقل كرده اند كه فلان درويش معروف گفت كه من در
    سه وقت از هر وقت ديگر بيشتر خرسند شدم يكی اينكه يك وقتی در يكی از
    مساجد سخت بيمار بودم ( اينها كسی را هم نداشتند ، اغلب مثل سياحها
    بودند ) در مسجد خوابيده بودم و از شدت تب و ناراحتی قدرت حركت كردن‏
    نداشتم خادم مسجد آمد و همه افرادی را كه در مسجد خوابيده بودند بلند كرد
    از جمله با پا زد به من كه بلند شو ! ولی من قدرت بلند شدن نداشتم بعد
    از چند بار كه اين كار را تكرار كرد و من بلند نشدم ، آمد پايم را گرفت‏
    كشيد و مرا انداخت در كوچه آنقدر در نظر او خوار بودم كه اينجور مرا مثل‏
    يك لش مردم كشيد و برد آنجا خيلی خرسند شدم كه نفسم كوبيده شد .
    يك وقت ديگر زمستان بود پوستينم را می‏گشتم آنقدر شپش در آن يافتم كه‏
    نفهميدم پشم اين پوستين بيشتر است يا شپش آن ؟ اين هم يكی از جاهايی‏
    بود كه خيلی خرسند شدم از اينكه نفس خودم را پايمال كردم .
    ديگر اينكه يك وقتی سوار كشتی بودم يك آدم بطال و آكتور برای سرگرمی‏
    ديگران بازی در می‏آورد همه را دور خودش جمع كرده بود و افسانه می‏گفت از
    جمله می‏گفت بله يك وقتی رفته بوديم به جنگ با كفار روزی اسيری گرفتم‏
    می‏خواست نشان بدهد كه چگونه آن اسير را می‏بردم .

    150
    فلسفه اخلاق

  5. #135
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    به اطراف نگاه كرد ، از من بی دست و پا تر و بی شخصيت تر پيدا نكرد ،
    ناگهان آمد جلو ريش مرا گرفت و كشيد به طرف جلو و گفت اينطور می‏بردم‏
    مردم هم خنديدند خيلی خوشحال شدم .
    اينها صحيح نيست .
    بعضی هم ممكن است در حد افراط باشند كه حتی اگر نيازی هم داشته باشند
    به احدی نمی‏گويند . پيغمبر فرمود : « اطلبوا الحوائج » حاجتهايتان را
    بخواهيد ولی « بعزش الانفس » اما عزت نفس را از دست ندهيد آنجا كه‏
    حاجتتان را با دوست و رفيقی بيان می‏كنيد ، تا آنجا كه شرافتتان ، عزت و
    كرامت نفستان پايمال نشده جلو برويد ، آنجا كه دارد بر كرامت و عزت‏
    نفستان خدشه وارد می‏آيد توقف كنيد ، نيازمندی و نداشتن بهتر است كما
    اينكه باز در نهج البلاغه است : « المنية و لا الدنية » ( 1 ) مرگ و نه‏
    پستی ،
    « التقلل و لا التوسل » ( 2 ) به كم ساختن و دست پيش كس و ناكس‏
    دراز نكردن .

    علی عليه السلام در يكی از خطابه هايی كه در صفين خوانده و در نهج‏
    البلاغه هست ، دم از پيروزی و غلبه می‏زند و می‏گويد اصلا زندگيی كه با تو
    سری خوری و زير دستی باشد ، مردن از آن بهتر است ، و مردنی كه با پيروزی‏
    باشد بر چنين زندگی هزاران بار ترجيح دارد آخرين جمله آن حماسه اش اين‏
    است : « فالموت فی حيوتكم مقهورين و الحيوش فی موتكم قاهرين » ( 3 )
    مردن اين است كه مغلوب و مقهور و توسری خور ديگران باشيد و لو روی زمين‏
    راه برويد ، و زندگی اين است كه پيروز باشيد و لو زير خاك

    پاورقی :
    1 و 2 ) نهج البلاغه فيض ، حكمت 390 ، ص . 1273
    3 ) نهج البلاغه فيض ، خطبه 51 ، ص . 138


    151
    فلسفه اخلاق

  6. #136
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    باشيد . خود قرآن می‏فرمايد : « و انتم الاعلون ان كنتم مؤمنين »( 1 ) .

    كرامت و عزت نفس در سخنان امام حسين ( ع )

    با اينكه از امام حسين ( ع ) كلام زيادی نقل شده ، اگر به نسبت حساب‏
    كنيم ، در ميان ائمه از ايشان بيشتر از همه در مسئله كرامت و عزت نفس‏
    مأثور است از جمله كلمات قصار ايشان است كه در " بحار " نقل می‏كند :
    « مودت فی عز خير من حيوش فی ذل » ( 2 ) مردن با عزت ، از زندگی در
    ذلت بهتر است و بر آن ترجيح دارد جمله معروف ايشان : « هيهات منا
    الذله » ( 3 ) عجيب است و از آن جمله هايی است كه تا دامنه قيامت از
    آن حرارت و نور می‏تابد ، حماسه ، و كرامت ، و عزت و شرافت نفس‏
    می‏بارد : « الا و ان الدعی ابن الدعی قد ركز بين اثنتين بين السلة و الذلة
    و هيهات منا الذلة يأبی الله ذلك لنا و رسوله و المؤمنون و حجور طابت‏
    و طهرت و انوف حمية و نفوس ابية من ان نوثر طاعة اللئام علی مصارع‏
    الكرام »
    ( 4 ) . [ در روز عاشورا امام حسين ] گاهی سوار اسب می‏شد و با
    مردم صحبت می‏كرد يك نوبت كه می‏خواست صدايش را همه بشنوند سوار شتر
    شد كه بلند باشد
    ( مثل كسی كه روی منبر است و از ديگران بالاتر است چون‏
    ديگران سوار اسب بودند ) و در وسط ميدان همه او را ببينند آنگاه جملات‏
    فوق را فرمود : « هيهات منا الذلة » ما كجا و تن به خواری دادن كجا ؟ !
    تفاوت از زمين تا آسمان است . خدای ما برای ما ذلت

    152
    فلسفه اخلاق

  7. #137
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    را نمی‏پسندد ، پيامبر نمی‏پسندد ، آن دامنهايی كه ما در آن دامنها پرورش‏
    يافته ايم ، دامن علی و پستان زهرا به ما اجازه نمی‏دهد [ كأنه می‏گويد ]
    اگر از مؤمنين جهان تا دامنه قيامت ، بپرسند ، رفراندم كنند كه شما برای‏
    حسين ذلت را می‏پسنديد يا شمشير را ، تمام مؤمنين عالم خواهند گفت ما
    شمشير را می‏پسنديم نه ذلت را ²من ان نوثر طاعة اللئام علی مصارع الكرام‏»
    آنها نمی‏پسندند كه ما اطاعت لئيمان و پست فطرتان را ترجيح بدهيم بر
    خوابگاه مردمان بزرگوار يعنی بر مقاتل و كشتنگاهها .
    از سخنان امام در روز عاشورا است : « لا و الله لا اعطيهم بيدی اعطاء
    الذليل و لا افر فرار العبيد » ( 1 ) . همچنين از سخنان آن حضرت است :
    « الصدق عز و الكذب عجز » (نظير اين جمله ها در كلمات ائمه زياد داريم)
    راستی عزت است و دروغ از ناتوانی است نكته ها همه در اين موارد است‏
    كه تدريجا شرح می‏دهم اينگونه تعبيرات خيلی معنی دارد : به اين دليل بايد
    دنبال راستی بود كه راستی عزت است و يك انسان دنبال عزت و شرف است‏
    ، و به اين دليل از دروغ بايد پرهيز كرد كه دروغ عجز و ناتوانی است آدم‏
    دروغگو به دليل احساس عجز و ناتوانی و زبونيی كه در روح خودش می‏كند
    دروغ می‏گويد يعنی محال است يك انسان در روح خودش احساس عزت و نيرو و
    شرف بكند و حاضر باشد يك كلمه دروغ به زبان خودش بياورد .
    از علی عليه السلام است : « الغيبة جهد العاجز » ( 2 ) غيبت حداكثر

    ********************

    پاورقی :
    1 ) انساب الاشراف ، . 188 / 3 [ ترجمه : نه ، به خدا قسم مانند يك‏
    انسان ذليل با آنها بيعت نمی‏كنم و نيز مانند يك برده فرار نمی‏كنم ] .
    2 ) نهج البلاغه فيض ، حكمت 453 ص . 1297

    153
    فلسفه اخلاق

  8. #138
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    كوشش آدمهای ناتوان است . يعنی يك آدم شريف ، يك آدم قوی ، يك آدمی‏
    كه در روح خودش احساس عزت و قدرت و قوت و شرف می‏كند ، همان عزت و
    شرفش اجازه نمی‏دهد كاری چنين پست را كه پشت سر مردم بدگويی بكند
    آدمهای خاك بر سر ، ضعيف ، زبون ، ذليل ، عاجز و ناتوان هستند كه وقت‏
    خودشان را به غيبت كردن می‏گذارنند و پشت سر اين و آن بد می‏گويند .
    غيبت ناشی از عجز است .

    عزت نفس در كلام امام صادق و علی عليه السلام

    امام صادق فرمود ( در تحف العقول است ) : « و لا تكن فظا غليظا يكره‏
    الناس قربك و لا تكن واهنا يحقرك من عرفك » ( 1 ) در معاشرت با مردم‏
    ميانه رو باش ، نه آنجور خشن و تند خود و بد اخلاق و بد برخورد باش كه‏
    مردم از نزديك شدن به تو خوششان نيايد ، و نه آنقدر واهن يعنی ضعيف‏
    باش كه هر كس با تو بر خورد می‏كند تو را تحقير كند مؤمن نبايد كاری‏
    بكند كه در نظر ديگران تحقير بشود در " وسائل " نقل می‏كند از علی عليه‏
    السلام كه فرمود : « ليجتمع فی قلبك الافتقار الی الناس و الاستغناء عنهم‏»
    در آن واحد در قلب خودت بايد دو حس متضاد را داشته باشی : من به مردم‏
    محتاجم ، من از مردم بی نيازم در چه خودم را محتاج فرض كنم و در چه‏
    بی‏نياز ؟ فرمود : آن وقت كه با مردم برخورد می‏كنی ، سخن می‏گويی ، به روی‏
    بی اعتنايی نباش ، حرفهای تند و خشن و گوشه دار و زخم دار و خار دار به‏
    مردم نگو نگو گور پدر مردم ، هر كه هر چه می‏خواهد بگويد . سخنت نرم و
    ملايم باشد . اينجا فرض كن
    **************
    پاورقی :
    1 ) تحف العقول ، ص . 316

    154
    فلسفه اخلاق

  9. #139
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    « قدر الرجل علی قدر همته » قدر و اندازه هر كسی همان قدر و اندازه همتش‏
    است ، هر چه همت دارد اندازه اش همان است « و شجاعته علی قدر انفته »
    و شجاعت هر كسی به اندازه حس مردانگی او است . شجاعت غير از زور
    ****************
    پاورقی :
    1 ) تحف العقول ( با ترجمه ) ص 201 ، حديث . 21
    2 ) نهج البلاغه فيض ، حكمت 398 ، ص . 1277
    3 ) مفاتيح الجنان ، دعای ابوحمزه ثمالی .


    155
    فلسفه اخلاق

  10. #140
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    بازو است . شجاعت قوت قلب است نه زور بازو ، نقطه مقابل جبن و تهور
    است ، يعنی نترس بودن و در عين حال بی احتياط نبودن شجاعت هر كس به‏
    آن اندازه است كه روح مردانگی در روحش باشد « و عفته علی قدر غيرته »
    ( 1 ) اين جمله خيلی عجيب است : پاكدامنی هر كس به اندازه غيرتش است‏
    يعنی آدمهايی كه عفت ندارند ، مردانی كه بی عفتند ، بی غيرتند آدم بی‏
    عفت كه نسبت به ناموس ديگران عفت ندارد ، اگر خودش نسبت به ناموس‏
    خودش غيرت می‏داشت محال بود كه عفت نداشته باشد هر جا كه شما آدم‏
    ناپاك و بی عفتی پيدا كرديد بدانيد كه حس غيرت نسبت به ناموس خودش‏
    هم در او مرده است و لذا در جای ديگر می‏فرمايد : « ما زنی غيور قط » (2)
    هرگز يك آدم با غيرت زنا نمی‏كند هر كه زنا كرده بی غيرت بوده و در
    واقع خودش هم چندان اهميتی نمی‏داده كه ديگری با ناموسش زنا بكند .
    باز كلام ايشان است در همان نامه ای كه به امام حسن نوشته اند :
    « لا تكن عبد غيرك و قد جعلك الله حرا » (3) پسرم هرگز در دنيا بنده كسی‏
    مباش زيرا خدا تو را آزاد آفريده است در اعلاميه حقوق بشر كه فرانسويها
    منتشر كردند آن جمله طلائيش كه اين اعلاميه با آن شروع می‏شود اين است :
    " خدا انسانها را آزاد آفريده است " اميرالمؤمنين در هزار و دويست‏
    سال قبل از آنها فرمود : « لا تكن عبد غيرك و قد جعلك الله حرا » هرگز
    بنده كسی مباش زيرا خدای متعال تو را آزاد آفريده است .
    حال كم كم به شرح و تفسير اينها بپردازيم .
    *********************
    پاورقی :
    1 ) نهج البلاغه فيض ، حكمت 44 ، ص . 1110
    2 ) نهج البلاغه فيض ، حكمت 297 ، ص . 1232
    3 ) نهج البلاغه فيض ، نامه 31 قسمت 45 ، ص . 929


    156
    فلسفه اخلاق

صفحه 14 از 31 نخستنخست ... 410111213141516171824 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •