فلسفه اخلاق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فلسفه اخلاق
صفحه 15 از 31 نخستنخست ... 511121314151617181925 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 141 تا 150 , از مجموع 301
  1. #141
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق





    آيا انسان دارای دو نفس است ؟


    گفتيم كه در اسلام از يك طرف توصيه شده به جهاد و مبارزه با نفس ،
    بلكه به ميراندن نفس : « موتوا قبل ان تموتوا » پيش از آنكه بميريد ،
    بميريد ، نفس اماره را بميرانيد ، و از طرف ديگر توصيه هايی است سراسر
    كرامت نفس ، عزت نفس ، نفاست نفس ، حريت نفس و غيره آيا انسان‏
    دارای دو نفس يعنی دارای دو خود است ؟ دارای دو خويشتن است ؟ دو خود
    دارد كه يك خود را وظيفه دارد بميراند و خود ديگر را وظيفه دارد محترم و
    مكرم بشمارد و عزيز بدارد ؟ اگر اينطور باشد پس بايد آنچه را كه‏
    روانشناسی می‏گويد [ ( تعدد شخصيت " به معنی واقعی آن بپذيريم ، يعنی‏
    قبول كنيم كه هر كس در واقع دو " خود " است ، دو " من " است ، دو
    " شخص " است قطعا مقصود اين نيست در واقع در يك كالبد دومن مجزا
    وجود ندارد ، دو شخص وجود ندارد .
    يك فرض اين است كه در انسان دو شخص وجود دارد ، دو من وجود دارد ،
    دو خويشتن در مقابل يكديگر وجود دارد ، از اين دو ، يكی را بايد ضعيف‏
    كرد و ميراند ، ديگری را بايد محترم شمرد اين جور كه نيست فرض ديگر اين‏
    است كه انسان دارای دو " خود " است اما نه به اين معنی كه دو خود
    اصيل ، دو " من " در كنار يكديگرند ، بلكه يك خود واقعی و يك خود
    پنداری كه آن ناخود است ولی انسان ناخود را خود خيال می‏كند مگر می‏شود
    چنين چيزی ؟ می‏گويند بله می‏شود آنجا كه گفته اند با " خود " بايد
    مبارزه كرد ، آن خود ، خود خيالی و پنداری است ، آن چيزی است كه خيال‏
    می‏كنی تو آن هستی ، ولی تو آن نيستی . يك خود واقعی و اصيل است‏

    157


    فلسفه اخلاق

  2. #142
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    ، جدا شدن از خود ، مسئله ای است كه در فلسفه امروز شديدا مطرح است و
    ظاهرا اول كسی كه آن را طرح كرده هگل بوده است از هگل به اين طرف اين‏
    مسئله مطرح شده و حالا شديدا مطرح است .
    قرآن هزار و چهارصد سال پيش گفت : " فراموش كردن خود " مگر انسان‏
    می‏تواند خودش ، خودش را فراموش كند ؟ انسان فكر می‏كند هر چه را بتواند
    فراموش بكند ، خودش را نمی‏تواند فراموش بكند خود فراموش كردن مساوی‏
    است با مردن مگر می‏شود انسان خودش را فراموش بكند ؟ ! ولی قرآن می‏گويد
    : بله ، انسان خودش را فراموش می‏كند حال چگونه می‏شود ، بعد عرض می‏كنم‏
    .
    به هر حال امروز اين مسئله مطرح است كه انسان خودش را گم می‏كند ،
    خودش را فراموش می‏كند ، خودش را می‏فروشد ، خودش را با خودش اشتباه‏
    می‏كند .

    158


    فلسفه اخلاق

  3. #143
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    انسان دارای دو " خود " است : خود فردی و شخصی و جزئی ، و خود كلی .
    يعنی مثلا من يك " خود " دارم كه به آن " خود " ، اين فرد و اين شخص‏
    هستم ، و شما يك " خود " داريد كه به آن " خود " ، آن فرد و آتش‏
    خص هستيد با آن ابعاد خاص و با آن اضافات خاص كه مثلا پدر و مادرتان‏
    كيست ، صفات و احوال و اطلاعاتتان چيست ، و يك " خود " ديگر در درون‏
    همه انسانها وجود دارد كه آن ، خود كلی است نه خود شخصی و فردی ، خود
    انسانی است يعنی مثلا در من الان دو " خود " وجود دارد يك خود من مثلا
    الف فرزند ب است ، و خود ديگر ، انسان است كه در من وجود دارد شما هم‏
    دارای دو خود هستيد يك خود ، خود فردی شما است ، يكی هم انسان است كه‏
    در شما وجود دارد افراد ديگر نيز همين طور اين هم يك فرضيه است .
    گفتيم قرآن می‏گويد با يك خود بايد مبارزه كرد و خود ديگر را بايد
    محترم و عزيز و مكرم داشت ، و با مكرم داشتن اين خود است كه تمام اخلاق‏
    مقدسه در انسان زنده می‏شود و تمام اخلاق رذيله از انسان دور می‏گردد ، و
    اگر اين خود كرامت پيدا كرد ، شخصيت خودش را باز يافت و در انسان‏
    زنده شد ، ديگر به انسان اجازه نمی‏دهد كه راستی را رها كند دنبال دروغ‏
    برود ، امانت را رها كند دنبال خيانت برود ، عزت را رها كند دنبال تن‏
    به ذلت دادن برود ، عفت كلام را رها كند دنبال غيبت كردن برود ، و
    امثال اينها حال آيا اين خود ، همان خود [ كلی و انسانی ] است يا چيز
    ديگری است ؟ اين سؤالی است كه ما امشب راجع به اينكه آن دو " خود "
    چيست و چگونه می‏شود آنها را توجيه كرد طرح كرديم و جوابش را فردا شب‏
    ان شاء الله برای شما عرض می‏كنيم .

    159
    فلسفه اخلاق

  4. #144
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق







    سخنان ديگری از امام حسين ( ع ) درباب كرامت نفس
    عرض كردم در كلماتی كه از امام حسين عليه السلام رسيده است عزت و
    شرافت و كرامت انسانی موج می‏زند و راز اين كه اينگونه كلمات از ايشان‏
    به نسبت بيشتر از ساير ائمه رسيده اين است كه داستان كربلا ، زمينه ای‏
    بود برای اينكه روح امام حسين در اين قسمت تجلی خودش را ظاهر كند به‏
    صورت اين كلمات نوشته اند در وقتی كه حضرت سيدالشهداء می‏آمدند به طرف‏
    كربلا ، مكرر افراد به ايشان برخورد می‏كردند و هر كس هم برخورد می‏كرد
    می‏گفت آقا نرو خطر جانی دارد حضرت هم به هر يك از اينها جوابی می‏داد ،
    و البته جوابها همه در همين حدود بود كه نه ، من بايد بروم يكی از آنها
    وقتی كه با حضرت ملاقات كرد گفت : مصلحت نيست ، نرويد فرمود : من به‏
    تو همان جوابی را می‏دهم كه يكی از صحابه رسول خدا به شخصی كه می‏خواست او
    را از شركت در جهاد اسلامی منع كند داد آنوقت حضرت سيدالشهداء اين‏
    شعرها را برای او خواندند :
    سأمضی و ما بالموت عار علی الفتی
    اذا ما نوی حقا و جاهد مسلما
    و واسی الرجال الصالحين بنفسه
    و فارق مثبورا و خالف مجرما

    خواهم رفت . مرگ برای انسان جوانمرد ننگ نيست اگر در راه حق جهاد
    كند و در حالی كه مسلم است كوشش به خرج بدهد ( نيتش حق باشد و در حالی‏
    كه مسلم است مجاهده و جهاد كند ) و با مردان صالح ، مواسات و همگامی و
    همدردی نمايد ، و بر عكس ، راه خودش را از مردم بدبخت هلاك شده و مجرم‏
    و گناهكار جدا كند .
    160



    فلسفه اخلاق

  5. #145
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    فان عشت لم اندم و ان مت لم المكفی بك ذلا ان تعيش و ترغما
    من يا زنده می‏مانم يا می‏ميرم از اين دو خارج نيست اين راهی كه من‏
    می‏روم هر دو طرفش برای من خير و سعادت است اگر زنده بمانم مورد مذمت‏
    نيستم چون من از مرگ فرار نكردم و از اين آزمايش موفق بيرون آمدم ، از
    مرگ نترسيدم و زنده ماندم چنين زندگی برای من ننگ و مذموم نيست اگر هم‏
    بميرم مورد ملامت نيستم

    كفی بك ذلا ان تعيش و ترغما (1)
    (همه اين سه شعر برای اين مصراع آخر است) برای تو اين ذلت و بدبختی بس‏
    كه زنده بمانی و دماغت به خاك ماليده باشد ديگر بدبختی و ذلتی بالاتر از
    اين زندگی نيست .
    اشعار ديگری هست كه يا از خود ايشان است و يا از پدر بزرگوارشان علی‏
    عليه السلام ، و در ديوان منسوب به اميرالمؤمنين هست ، ولی به هر حال‏
    نقل شده كه ايشان اين شعرها را با خودشان زمزمه می‏كردند . می‏فرمايد :
    فان تكن الدنيا تعد نفيسه
    فدار ثواب الله اعلی و انبل
    اگر چه دنيا خيلی زيبا و دوست داشتنی شمرده می‏شود كه انسان نمی‏خواهد
    از آن دل بكند ، اما خانه آخرت هزاران درجه بالاتر و عظيمتر است كسی‏
    اسير دنيا می‏شود كه با عوالم ديگر آشنايی نداشته باشد .
    و ان تكن الاموال للترك جمعها
    فما بال متروك به المرء يبخل
    اگر مال و ثروت دنيا آخرش برای گذاشتن و رفتن است چرا انسان تا زنده‏
    است بخل و امساك داشته باشد ؟ ! چرا تا زنده است جود و بخشش نكند ،
    كمك و دستگيری نكند ؟ !

    ************

    پاورقی :
    1 ) انساب الاشراف ، . 171 / 3

    161
    فلسفه اخلاق

  6. #146
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    و ان تكن الابدان للموت انشأتفقتل امرء بالسيف فی الله افضل (1)
    اگر اين بدنهای ما عاقبت می‏ميرند و هر چه هم خودمان را از شمشيرها دور
    نگه داريم آخرش يك تب ، يك ميكروب ما را از بين می‏برد ، آری اگر اين‏
    بدن برای مردن است پس چه از اين زيباتر كه اين بدن در راه خدای متعال‏
    قطعه قطعه بشود .
    حالا شما حالت روحی اين كسی را كه اين شعرها را با خودش زمزمه می‏كند
    مجسم بكنيد آن وقتی كه عملا دارد در كربلا بدنش قطعه قطعه می‏شود درست‏
    حالت انسانی است كه خودش را در اختيار يك آرايشگر قرار داده است و
    آرايشگر دارد او را زيبا می‏كند او وقتی كه می‏بيند اين خون كه عاقبت روی‏
    زمين می‏ريزد ، اكنون دارد در راه خدا می‏ريزد ، اين پيشانی در راه خدا
    شكاف می‏خورد ، اين سينه در راه خدا تير زهر آلود در آن فرو می‏رود ، [
    احساس زيبايی می‏كند ] در قسمت مقدم بدنش ، شمردند صدها اثر زخم از تير
    و نيزه و غير اينها بود ، يعنی صدها افتخار ، صدها زينت ، صدها مدال بر
    سينه حسين چسبيده بود برای او زينت است ، افتخار و مدال است از نظر آن‏
    ديگری جنايت است او جنايت می‏كند ، جنايت او برای اين كه برادری می‏كند
    افتخار و مدال است .
    آن لحظات آخر را ابا عبدالله دارد طی می‏كند آنجا كه حضرت افتاده‏
    بودند ، چون زمين پايينی بود اسمش را گذاشته اند " گودال قتلگاه " كه‏
    وقتی حضرت اندكی از آن دور می‏شدند [ اهل بيت ] ايشان را نمی‏ديدند و از
    حالشان آگاه نبودند . لحظات آخر است . آنچنان زخمهای زياد ، رفتن خون و

    ******************

    پاورقی :
    1 ) ابن عساكر / 164 ، مقتل خوارزمی 223 / 1 ، مناقب 72 / 4.

    162

    فلسفه اخلاق

  7. #147
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    تشنگی بر حضرت غلبه كرده است كه ديگر قدرت بپا خاستن ندارد . آسمان در
    نظرش تاريك و تيره است دشمن می‏خواهد بريزد به خيام حرمش ، جرأت‏
    نمی‏كند ، می‏گويد نكند حسين حيله جنگی به كار برده ، چون می‏دانستند كه اگر
    نيرو در بدن او باشد احدی نمی‏تواند در مقابل او مقاومت بكند يك كسی‏
    می‏خواهد برود سر مقدسش را از بدنش جدا بكند ، جرأت نمی‏كند نزديك بشود
    نقشه چنين كشيدند كه گفتند حسين مردی است غيور ، غيرش الله است ، محال‏
    است كه جان در بدنش باشد و بتواند تحمل كند كه در زندگی او ريخته اند
    به خيام حرمش آزمايش زنده بودن يا نبودن حسين اين بود كه ناگاه لشكر
    هجوم آورد به طرف خيام حرم ابا عبدالله حضرت احساس كرد با زحمت روی‏
    كنده های زانو بپا ايستاد ، ظاهرا با تكيه دادن به شمشير خودش فرياد
    مردانه اش در آن وادی بلند شد ( آنجا هم دم از غيرت و حريت می‏زند ) :
    « و يلكم يا شيعة آل ابی سفيان انا اقاتلكم و انتم تقاتلوننی و النساء
    ليس عليهن جناح » ( 1 ) ای خود فروختگان به آل ابی سفيان ! با من‏
    می‏جنگيد و من با شما می‏جنگم زن و بچه چه تقصيری دارند ؟ ! « كونوا احرارا
    فی دنياكم » ( 2 ) اگر خدا را نمی‏شناسيد ، اگر به معاد ايمان نداريد ، آن‏
    شرفی كه يك انسان بايد داشته باشد كجا رفت ؟ ! حريت و آزاديتان كجا
    رفت ؟ !
    و لا حول و لا قوش الا بالله العلی العظيم و صلی الله علی محمد و آله‏
    الطاهرين باسمك العظيم الاعظم الاعز الاجل الاكرم يا الله . . .

    پروردگارا دلهای ما را به نور ايمان منور بگردان ، نفسهای ما را به‏

    ********************

    پاورقی :
    1 و 2 ) مقتل خوارزمی ، ج 2 ص 33 - لهوف ( با ترجمه ) با اندك‏
    اختلافی ، ص . 120

    163

    فلسفه اخلاق

  8. #148
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    زيور كرامت و عزت مزين بفرما ، هر گونه حقارت و وهنی را از ما دور
    بفرما ، محبت و معرفت خودت را به دلهای ما بتابان ، ما را قدردان اسلام‏
    و قرآن قرار بده ، قدردان پيغمبر اكرم و آل قرار بده ، اموات ما مشمول‏
    عنايت و رحمت خودت بفرما .
    و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان .

    164
    فلسفه اخلاق

  9. #149
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق







    جلسه هفتم خود و ناخود

    165



    ***********************************


    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمد لله رب العالمين باری الخلائق اجمعين و الصلوش و السلام علی عبد
    الله و رسوله و حبيبه و صفيه و حافظ سره و مبلغ رسالاته سيدنا و نبينا و
    مولانا ابی القاسم محمد وآله الطيبين الطاهرين المعصومين . اعوذ بالله من‏
    الشيطان الرجيم :
    « و فی الارض آيات للموقنين و فی انفسكم ا فلا تبصرون »( 1 ) .
    بحث در اطراف اين مطلب بود كه در اخلاق اسلامی يك موضوع است كه‏
    می‏توان آنرا پايه و محور همه تعليمات اخلاقی اسلامی قرار داد و تا آنجا كه‏
    ما تفحص كرده ايم ، در ماثر اسلامی روی هيچ موضوعی ، به عنوان پايه و
    محور ، به اندازه اين موضوع تكيه نشده است ، و آن اصل كرامت نفس است‏
    در شب گذشته از آيات و روايات به قدر كافی برای شما خواندم . عرض شد
    در اسلام به كرامت و عزت نفس ، به محترم شمردن نفس بسيار

    پاورقی :
    1 ) سوره ذاريات ، آيات 20 و . 21


    166

    فلسفه اخلاق

  10. #150
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    اهميت داده می‏شود آن هم با كلمه " نفس " مثل : « اكرم نفسك عن كل‏
    دنية » ( 1 ) يا : « من كرمت عليه نفسه هانت عليه شهواته » ( 2 ) كه‏
    كلام اميرالمؤمنين علی عليه السلام است : آنكه در خود احساس كرامت و
    بزرگواری بكند ، در جان خود احساس بزرگواری بكند ، مخالفت با شهوات‏
    حيوانی برای او آسان است نقطه مقابل ، حديثی است از امام هادی سلام الله‏
    عليه . می‏فرمايد : « من هانت عليه نفسه فلا تأمن شره » ( 3 ) اگر كسی‏
    خودش در نزد خودش خوار بشود ، اگر كسی احساس بزرگواری را در خودش از
    دست بدهد يعنی خود را به عنوان يك موجود بزرگوار حس نكند و به تعبيری‏
    امروزی نزديك به اين تعبير كسی كه در روح خودش احساس شخصيت اخلاقی و
    معنوی نكند ، از شر او بترس ، از شر او ايمن مباش بر حسب كلام‏
    اميرالمؤمنين اگر كسی در روح خدا احساس شرافت و بزرگواری بكند برای او
    شهوترانی و دنبال هوای نفس رفتن كار منفوری است و نرفتنش كاری آسان [
    و بر حسب كلام امام هادی عليه السلام ] بر عكس ، آن كسی كه اين احساس در
    او نيست و در خود احساس نمی‏كند كه من كسی هستم ، شخصيتی هستم ، شرافتی‏
    دارم ، بزرگواريی دارم ، آن كسی كه اين احساس را باخت همه چيز را باخته‏
    است « فلا تأمن شره » .

    آيا " خود " را بايد خوار كرد يا محترم شمرد ؟
    بعد اين سؤال مطرح شد كه اين چگونه است كه در اسلام از نظر


    **********************

    پاورقی :
    1 ) غرر الحكم و در الكلم ، فصل دوم ، ص 124 ، حديث . 202
    2 ) نهج البلاغه فيض ، حكمت 441 ، ص . 1293
    3 ) تحف العقول با ترجمه ، ص 512 ، حديث . 14


    167
    فلسفه اخلاق

صفحه 15 از 31 نخستنخست ... 511121314151617181925 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •