فلسفه اخلاق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فلسفه اخلاق
صفحه 19 از 31 نخستنخست ... 915161718192021222329 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 181 تا 190 , از مجموع 301
  1. #181
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    ماوراء را مشاهد می‏كند لااقل به مقام مريم دختر عمران می‏رسد كه در حال‏
    عبادت ، فرشتگان با او صحبت می‏كنند ، يا زكريا می‏شود ، و غير اينها چه‏
    از انبياء و چه از غير انبياء ، به آن آموزشها كار ندارم چون اينها مربوط
    به افرادی است كه لااقل مقداری سير و سلوك و مراقبه كرده اند و پرده ها
    را عقب زده اند اينها را اگر بگوييم می‏گوئيد ما كه اينجور نيستيم ، آنها
    يك عده خاص اند نه ، مسائلی را می‏گوييم كه در همه افراد هست .

    عالم طبيعت يك جريان مداوم و يك واحد حركت است
    از جمله ، اين مسئله است كه علم ، روز به روز اين مطلب را بيشتر
    ثابت كرده كه عالم طبيعت يك جريان مداوم است ، يعنی هيچ چيزی در عالم‏
    در دو لحظه به يك حال نيست ممكن است بگوييد اين سفسطه است ، ما ديشب‏
    آمديم اين مسجد را ديديم ، عين همين حال بود كه امشب داريم می‏بينيم چه‏
    تغييری كرده ؟ جواب خيلی واضح است اگر همه تغييرات ، تغييرات محسوس‏
    می‏بود مطلب حل شده بود ، ولی حواس ما از تغييرات عالم ، در يك حد
    معين درك می‏كند چشم يا گوش و يا لامسه ما فقط ميان دو حد را می‏تواند
    درك بكند ، پايينتر باشد نمی‏تواند ، بالاتر هم باشد نمی‏تواند مثلا اگر كسی‏
    به ما بگويد الان يك آوازهايی در اين فضا وجود دارد ، آيا ما قبول می‏كنيم‏
    ؟ می‏گوييم اين حرفها چيست ؟ ! تو خلاف بديهی می‏گويی ، من هم گوش دارم ،
    هيچ صدايی نمی‏شنوم نه ، گوش ما انسانها در ميان امواجی كه در فضا پخش‏
    می‏شود ، امواج معينی را درك می‏كند ظاهرا می‏گويند اگر تعداد نوسان يك‏
    موج از شانزده هزار در ثانيه

    199

    فلسفه اخلاق

  2. #182
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    كمتر باشد گوش ما آن را درك نمی‏كند ( مثل راديوی گيرنده‏ای كه آن موج را
    نمی‏گيرد آن موج وجود دارد ولی ما درك نمی‏كنيم ، يك حيوان ديگر ممكن‏
    است بشنود ) و اگر از سی و دو هزار بالاتر برود ، ممكن است صدايی باشد
    كر كننده ، اما ما اصلا نمی‏شنويم و در كمال راحتی مثلا مطالعه می‏كنيم ، ولی‏
    يك حيوان آن صدا را می‏شنود می‏گويند موش ، امواج صوتی با نوسان تا چهار
    صد هزار در ثانيه را می‏شنود همچنين چشم ما حركت را در عالم در يك حد
    معين درك می‏كند همين حركتهای مكانی خيلی ساده را در نظر می‏گيريم چشم‏
    انسان حركت اجسام را تا يك سرعت معين فرضا يك دهم ميليمتر در ثانيه‏
    درك می‏كند ولی اگر حركت از اين كندتر باشد ، حركت است ولی چشم انسان‏
    درك نمی‏كند مثلا حركت ثانيه شمار ساعت را چشم انسان درك می‏كند حركت‏
    دقيقه شمار را هم كه در هر ساعت يك دور می‏چرخد ، اگر انسان خيلی دقيق‏
    بشود شايد بعضی چشمها بتوانند درك كنند ، در صورتی كه آن هم دائما حركت‏
    می‏كند ولی خار ساعت شمار ، شما يك ساعت هم به آن نگاه كنيد ، يك ذره‏
    احساس نمی‏كنيد كه حركت می‏كند ولی اين قدر می‏دانيد كه يك ساعت پيش‏
    روی عدد مثلا هفت بود و حالا روی عدد هشت است تدريجا حركت كرده است از
    نظر چشم شما ساكن است يعنی چشم شما حركت آن را نمی‏بيند ، ولی عقل شما
    می‏گويد اين حركت می‏كند به دليل اينكه يك ساعت پيش روی عدد هفت بود و
    اكنون روی عدد هشت است ، و می‏دانيد كه اين جور نيست كه چشم شما را
    غافل كرده و يكدفعه پريده روی عدد هشت .
    عالم در يك جريان دائم است . آنكه حركت جوهريه راثابت كرده و آنها
    كه حركتهای ديگر راثابت نموده‏اند ، ثابت كرده‏اند كه

    200

    فلسفه اخلاق

  3. #183
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    چيزهايی كه ما و شما آنها را به صورت اشياء ساكن می‏بينيم ، عينا مثل آب‏
    رودخانه است كه به سرعت در حركت می‏باشد ولی ما كه از دور نگاه می‏كنيم‏
    ، خيال می‏كنيم ايستاده است . معنای اينكه يك شی در حركت است اين است‏
    كه هر مقدار از آن شی در يك لحظه از زمان هست ، در لحظه بعد نيست .
    اجزاء حركت از يكديگر مخفی هستند ولی در عين حال همين حركتهای عالم با
    يك نظام مشخص است .

    آيا " من " عوض می‏شود ؟
    می‏آييم سراغ بدن خودمان . بدن ما هم يك جريان دائم است ، از سلولها
    گرفته تا اتمها و آن ذراتی كه اتم را تشكيل می‏دهد بعضی از سلولهای بدن‏
    دائما می‏ميرند و به جای آنها سلولهای نو می‏آيد آنهايی هم كه نمی‏ميرند
    بدنشان دائما در حال عوض شدن است يعنی به نظر دقيق ، حتی بدن يك ساعت‏
    پيش با بدن حالا فرق دارد قدما می‏گفتند بدن ، هفت سال يك بار عوض‏
    می‏شود ولی با نظر دقيق ، حتی بدن يك ساعت پيش عين بدن اين ساعت نيست‏
    ، تا چه رسد به بدن يك سال پيش در يك آدم مثلا هشتاد ساله ، بدن هشتاد
    سال پيش تا حال ، به يك معنی آنا فانا عوض شده ، و اگر خيلی مصالحه‏
    بكنيم ، بايد بگوييم چندين بار عوض شده است ولی " من " چطور ؟ آيا "
    من " عوض شده است ؟ اگر سن من پنجاه سال باشد آيا من امروز همان من‏
    پنجاه سال پيش است واقعا و حقيقتا ؟ يا اينكه من خيال می‏كنم من آن "
    من " هستم ، آن " من " رفته و يك " من " ديگر آمده ؟ پاسخ اين است‏
    : بدن كه طبيعت است دائما در حال عوض شدن است ولی " من "

    201

    فلسفه اخلاق

  4. #184
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    تكامل و افزونی پيدا می‏كند اما عوض نمی‏شود و من ديگری به جای او نمی‏آيد
    .

    داستان بهمنيار و ابن سينا
    اين قضيه معروف است و در كتابهای خودمان نوشته اند : بوعلی سينا
    شاگرد مبرزی دارد به نام بهمنيار آذربايجانی كه آذربايجانی هم هست او
    ابتدا زردشتی بود ( از خاندانهای زردشتی بوده ) ولی اواخر مسلمان شد
    می‏گويند بوعلی اين شاگرد را كشف كرد : روزی بوعلی در دكان نانوايی بود
    بهمنيار كه بچه كوچكی بود آمد به نانوا گفت كمی آتش احتياج داريم برای‏
    آتشگيره يك ذره آتش بده می‏خواهم ببرم خانه مان نانوا گفت آتش را كه‏
    اينجور نمی‏شود برد ، برو ظرفی بياور فورا اين بچه مشتش را پر از خاكستر
    كرد و گفت آتش را اينجا بگذار بوعلی كشف كرد كه اين ، بچه با هوشی‏
    است رفت سراغ پدر و مادرش ، گفت حيف است كه اين بچه از بين برود ،
    او را در اختيار من قرار بدهيد ، در آينده مرد فاضلی خواهد شد .
    بهمنيار ، شاگردی است كه بسياری از افكار بوعلی را او عرضه كرده است‏
    خودش هم كتابی نوشته است به نام " التحصيل " كه اين كتاب را شايد
    اولين بار من چاپ كردم ( در ايران كه اول بار ما چاپ كرديم ) و كتاب‏
    بزرگی هم هست او مباحثه ای دارد با استادش بوعلی بهمنيار معتقد بود كه‏
    همه چيز عوض می‏شود ، نه تنها بدن انسان ، بلكه روان انسان هم عوض می‏شود
    . همين طور كه بدن در يك لحظه غير از بدن لحظه

    202


    فلسفه اخلاق

  5. #185
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    بعد است ، من اين لحظه هم غير از من لحظه بعد است روزی با استادش‏
    بوعلی درباره همين مسئله مباحثه می‏كرد بوعلی می‏گفت اين جور نيست بدن‏
    عوض می‏شود ولی " من " عوض نمی‏شود ، " خود " ثابت است او پا فشاری‏
    داشت يك دفعه كه سؤال كرد ، بوعلی سكوت كرد و جواب نداد گفت چرا
    جواب نمی‏دهی ؟ گفت : آن بوعلی كه تو در آن لحظه از او سؤال كردی كه در
    لحظه بعد نيست آن سؤال كننده لحظه قبل هم در لحظه بعد نيست تو در هر
    لحظه كه سؤال می‏كنی ، يك آدم هستی و با يك مخاطب حرف می‏زنی ، در لحظه‏
    بعد تو آدم ديگری هستی و او نيز اصلا وجود ندارد پس نه تو در لحظه بعد
    هستی كه جواب بگيری ، و نه من در لحظه بعد هستم كه جواب بدهم . در همين‏
    جا بهمنيار ديگر سكوت كرد .

    شناخت " خود " به عنوان يك حقيقت ثابت ، مقدمه شناخت خدا
    اگر انسان من واقعی خودش را بشناسد به صورت يك شخص و يك وحدت‏
    واقعی ( نه اين حرف مهملی كه می‏گويند : " من " يعنی يك سلسله تصوراتی‏
    كه پشت سر يكديگر هستند من خيال می‏كنم كه يك چيز هستم ، من ميليونها
    چيز هستم اصلا من اين ساعت غير از من آن ساعت است " من " يعنی يك‏
    مجموعه تصورات پشت سر همديگر مثل يك گلوله نخ كه هی آن را باز كنند ،
    كه غير از گلوله نخ چيزی نيست انسان يعنی اين مجموعه تصورات كسی كه‏
    چنين سخنی می‏گويد " خود " ش را نشناخته ) اگر انسان " خود " ش را
    بشناسد آن را به صورت يك حقيقت ثابت در اين طبيعت سيال می‏بيند ، و
    بعد می‏بيند عالم هم كه يك جريان دائم است ، يك حقيقت

    203

    فلسفه اخلاق

  6. #186
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    هست كه وحدت آن را حفظ كرده خورشيد ، ماه ، ستارگان و زمين ، اگر به‏
    طبيعت خود اينها نگاه كنيم ، دائما در حال عوض شدن هستند ، ولی يك‏
    حقيقت هست كه آن حقيقت است كه حافظ عالم است همين طور كه اين " من‏
    " حافظ بدن است و بدن وحدت خودش را به خاطر او حفظ كرده ، و شخصيت‏
    بدن به شخصيت واقعی روح و روان انسان است ، شخصيت عالم هم به شخصيت‏
    آن حقيقت ماوراء الطبيعی تغير ناپذير است . ملای رومی می‏گويد :
    خلق را چون آب دان صاف و زلال
    و اندر آن تابان صفات ذوالجلال
    گشت مبدل آب اين جو چند بار
    عكس ماه و عكس اختر بر قرار

    وجود گرايشهای معنوی در انسان آيتی برای شناخت خدا
    جهت ديگری كه به موجب آن نفس انسان آيت است برای خداشناسی ، مسئله‏
    گرايشهای معنوی انسان است . « من عرف نفسه عرف ربه » . سخن بسيار عالی‏
    ويليام جيمز را قبلا برايتان نقل كردم البته حرفی است كه ديگران هم گفته‏
    اند ولی او با عبارتی بسيار زيبا گفته است او يك روانشناس تجربی و كسی‏
    است كه روانشناسی را مخصوصا روانشناسی دينی را وارد مرحله تجربی و
    آزمايشی كرد اين مرد حدود چهل سال روی تجليات روانی مذهبی روانها
    آزمايش كرده ، يعنی روانها را از نظر مذهبی مورد معاينه و مطالعه قرار
    داده آن هم نه به سبك استدلالی و قياسی ، بلكه به سبك تجربی و آزمايشی‏
    نتيجه ای كه اين روانشناس بزرگ جهان از حدود چهل سال آزمايش در روان‏
    انسان از نظر گرايشهای معنوی گرفته ،

    204
    فلسفه اخلاق

  7. #187
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    اين است كه می‏گويد : در وجود انسان همچنان كه يك سلسله گرايشها به‏
    طبيعت و ماده وجود دارد و اينها انسان را با طبيعت پيوند می‏زنند و ملاك‏
    پيوند و ارتباط انسان با طبيعت اند ، يك سلسله گرايشهای ديگر وجود دارد
    كه با حسابهای مادی جور در نمی‏آيد بلكه ضد حسابهای مربوط به پيوند انسان‏
    با طبيعت است ، زيرا پيوند انسان با طبيعت برای اين است كه انسان از
    طبيعت و خارج وجود خودش بهره كشی بكند و نفع ببرد ، ولی اين گرايشها با
    اين حرفها جور در نمی‏آيد انسان يك سلسله خواستها در اين عالم دارد كه با
    جنبه طبيعی و مادی وجود او جور در نمی‏آيد و می‏گويد : اينها دليل است بر
    اينكه عالمی ديگر وجود دارد و اين احساسها ما را با عالم ديگر پيوند
    می‏دهد الهامهای معنوی و خدايی ، خدا جويی ها ، نيكی جويی‏ها ، خير جويی ها
    و معنويت جويی ها هميشه در بشر وجود داشته و دارد و قابل مبارزه و
    جايگزينی نيست در نظر دارم ان شاء الله فردا شب كه شب آخر اين جلسه هم‏
    هست ، درباره " خلاهای معنوی و اخلاقی در عصر حاضر " برای شما بحثی بكنم‏
    كه آن مقدار خلا معنوی و اخلاقی كه اين موجهای ماترياليستی دنيا به وجود
    آورده اند و اين مبارزه ای كه با فطرت بشر شده است ، امروز چه مشكله ای‏
    برای بشر به وجود آورده ؟
    پس يك راه ديگر برای اينكه « من عرف نفسه عرف ربه » همين گرايشها ،
    تمايلات و وابستگيهای معنوی انسان است .

    تعصب نسبت به ماترياليسم
    اين موج ماترياليسم كه در دنيا پيدا شد و به دنبال خود نكبتها برای بشر
    به وجود آورد ، در دنيا غرب بيشتر عكس العمل بسيار شديدی است در

    205
    فلسفه اخلاق

  8. #188
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    مقابل نادانيها ، خشونتها و كج رفتاريهای كليسا ، و ما الان داريم جريمه‏
    های كليسا را می‏پردازيم در كتاب " علل گرايش به ماديگری " تا اندازه‏
    ای اين موضوع تشريح شده است جهالتها و نادانيهای كليسا ، تفسيرهای غلط
    كليسا و از خدا ، قيامت و روح ، خشونتها و اختناقهای كليسا ، تفتيش‏
    عقايدهای كليسا ، آن روش ضد آزادی و دموكراسی كليسا ، دنيا را برد به‏
    اين حال كه من يا بايد علم را بپذيرم يا خدا را ( چون كليسا ميان علم و
    خدا تضاد بر قرار كرده ) يا بايد خدا را بپذيريم يا يك زندگی خوب و
    مرفه را ، يا بايد خدا را بپذيرم يا آزادی را ، يا بايد خدا را بپذيرم يا
    دموكراسی را بديهی است وقتی خدا را در يك طرف قرار بدهند و صد نيازی‏
    فطری ديگر بشر را در طرف ديگر ، البته ممكن است عده ای طرف خدا را
    بگيرند ، ولی قهرا اكثريت مردم طرف ديگر را خواهند گرفت به هر حال اين‏
    موج شديد ماترياليسم به علل مختلف دنيای غرب را فرار گرفت و از دنيای‏
    غرب هم كم و بيش به دنيای شرق سرازير شده است ، و شرقيها فكر نمی‏كنند
    كه شرائطی كه غربيها داشتند غير از شرائطی است كه ما داريم كم كم تعصبی‏
    به نفع ماترياليسم به وجود آمد نظير تعصبی كه كليسا نسبت به مذهب داشت‏
    يعنی همان طور كه كليسا به هر زوری كه بود می‏خواست بدون منطق و دليل ،
    مذهب را توجيه بكند ، اينها هم به هر زوری كه هست می‏خواهند ماترياليسم‏
    را توجيه كنند می‏ترسند مبادا ماترياليسم از دستشان گرفته بشود و برگردند
    به قول خودشان به قرون وسطی می‏گويند : اگر ماترياليسم از دست ما گرفته‏
    بشود ، يعنی ما بايد برگرديم به قرون وسطی اين است كه اينهمه راهی كه از
    طبيعت و از نفس انسان به سوی خدا برای بشر باز است ، كوشش می‏كنند به‏
    زور هم شده با توجيه و تأويل بگويند اين راهها قابل

    206


    فلسفه اخلاق

  9. #189
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    مقابل نادانيها ، خشونتها و كج رفتاريهای كليسا ، و ما الان داريم جريمه‏
    های كليسا را می‏پردازيم در كتاب " علل گرايش به ماديگری " تا اندازه‏
    ای اين موضوع تشريح شده است جهالتها و نادانيهای كليسا ، تفسيرهای غلط
    كليسا و از خدا ، قيامت و روح ، خشونتها و اختناقهای كليسا ، تفتيش‏
    عقايدهای كليسا ، آن روش ضد آزادی و دموكراسی كليسا ، دنيا را برد به‏
    اين حال كه من يا بايد علم را بپذيرم يا خدا را ( چون كليسا ميان علم و
    خدا تضاد بر قرار كرده ) يا بايد خدا را بپذيريم يا يك زندگی خوب و
    مرفه را ، يا بايد خدا را بپذيرم يا آزادی را ، يا بايد خدا را بپذيرم يا
    دموكراسی را بديهی است وقتی خدا را در يك طرف قرار بدهند و صد نيازی‏
    فطری ديگر بشر را در طرف ديگر ، البته ممكن است عده ای طرف خدا را
    بگيرند ، ولی قهرا اكثريت مردم طرف ديگر را خواهند گرفت به هر حال اين‏
    موج شديد ماترياليسم به علل مختلف دنيای غرب را فرار گرفت و از دنيای‏
    غرب هم كم و بيش به دنيای شرق سرازير شده است ، و شرقيها فكر نمی‏كنند
    كه شرائطی كه غربيها داشتند غير از شرائطی است كه ما داريم كم كم تعصبی‏
    به نفع ماترياليسم به وجود آمد نظير تعصبی كه كليسا نسبت به مذهب داشت‏
    يعنی همان طور كه كليسا به هر زوری كه بود می‏خواست بدون منطق و دليل ،
    مذهب را توجيه بكند ، اينها هم به هر زوری كه هست می‏خواهند ماترياليسم‏
    را توجيه كنند می‏ترسند مبادا ماترياليسم از دستشان گرفته بشود و برگردند
    به قول خودشان به قرون وسطی می‏گويند : اگر ماترياليسم از دست ما گرفته‏
    بشود ، يعنی ما بايد برگرديم به قرون وسطی اين است كه اينهمه راهی كه از
    طبيعت و از نفس انسان به سوی خدا برای بشر باز است ، كوشش می‏كنند به‏
    زور هم شده با توجيه و تأويل بگويند اين راهها قابل

    206

    فلسفه اخلاق

  10. #190
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    اعتماد نيست . از جمله همين راه گرايشهای معنوی است .

    سخن موريس مترلينگ
    حالا من دو مثال برای شما ذكر می‏كنم :
    " موريس مترلينگ " كتابهای زيادی دارد كتابی راجع به زنبور عسل ، و
    يك كتاب راجع به موريانه نوشته ، و شايد همه كتابهايش در ايران ترجمه‏
    شده ، چون نويسنده زبر دستی بوده او در ايران ما به عنوان يك فيلسوف‏
    بزرگ به اصطلاح قالب زده شده و معرفی گرديده ، ولی به هر صورت مردی‏
    دانشمند و نويسنده بسيار مقتدری بوده است در دنيای اروپا ادبيات و
    فلسفه با يكديگر آميخته شده از آنجا كه آميختن ادب و فلسفه ، ادبيات را
    كه بيشتر بر اساس ذوقيات و تخيلات است يعنی بيشتر به ذوق انسان ارتباط
    دارد تا به فكر ، غنی می‏كند و فلسفه را فقير ، اين آميختن ، ادب اروپايی‏
    را غنی كرده است و فلسفه اروپايی را فقير اين مرد آنچه هست اين است كه‏
    يك نويسنده مقتدر است من هميشه گفته ام كه محمد مسعود ايرانی ما اگر در
    اروپا می‏بود ، حتما به نام يك فيلسوف معروف می‏شد چون او برای خودش‏
    نويسنده ای بود كه مانند " مترلينگ " می‏توانست به همديگر ببافد ولی‏
    در ايران ما هيچوقت اينها را به عنوان فيلسوف نمی‏شناسند و نمی‏توانند هم‏
    بشناسند .
    زندگی زنبور عسل يك زندگی اعجاب آور و غير قابل توجيه از نظر مادی‏
    است ، كه اين حيوان اين آگاهيهای عجيب را چگونه دارد ؟ هيچ نشده كه اين‏
    مطلب توجيه بشود . قرآن هم صريحا می‏گويد : « و اوحی ربك »

    207
    فلسفه اخلاق

صفحه 19 از 31 نخستنخست ... 915161718192021222329 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •