فلسفه اخلاق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فلسفه اخلاق
صفحه 20 از 31 نخستنخست ... 1016171819202122232430 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 191 تا 200 , از مجموع 301
  1. #191
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    « الی النحل »(1) پروردگار تو به زنبور عسل وحی كرده ، يعنی اين ، نوعی‏
    الهام ماورايی است در درون اين حيوان قرآن ، هم درباره زنبور عسل و هم‏
    درباره مورچه حرفهای شگفتی گفته است و اين دو حشره امروز شناخته شده اند
    و فوق العاده عجيب شناخته شده اند درباره مورچه از اين هم بالاتر گفته‏
    است كه وقتی سليمان به وادی مورچگان رسيد [ مورچه ای چنان گفت ] و
    می‏رساند كه اساسا مورچه دارای فهم و دركی بالاتر از زنبور عسل است و حتی‏
    ميان مورچگان تبادل سخن و مكالمه و اعلام و اخبار هست و امروز تازه پنجاه‏
    سال است كه علم اين مطلب را كشف كرده « حتی اذا اتوا علی واد النمل‏
    قالت نملة يا ايها النمل ادخلوا مساكنكم لا يحطمنكم سليمان و جنوده و هم‏
    لا يشعرون »( 2 ) . سليمان با جنودش دارند حركت می‏كنند . اين مورچه حس‏
    می‏كند ، فرمان می‏دهد به مورچگان كه ای مورچگان ! در لانه های خودتان پنهان‏
    بشويد كه سليمان و كسانش شعورشان نمی‏رسد ، شما را پايمال می‏كنند ولی‏
    سليمان كه خدای متعال به او منطق الطير و منطق غير طير داده بود ، اين را
    درك می‏كند و با آن مورچه مكالمه می‏كند علم امروز ثابت كرده كه مورچه ها
    با شاخكهای خودشان موجهايی می‏فرستند و تحويل می‏گيرند و [ از اين طريق ]
    ما فی الضمير خودشان را به يكديگر حالی می‏كنند قرآن اين مطلب را با توجه‏
    به اينكه اين حيوان هيچ مكتبی نديده و [ درسی ] نخوانده [ بيان می‏كند ] .
    هزاران تحقيق شده ، در ميان آنها تعليم و تعلم نيست و مثلا مهندسين از
    زنبوران عسل يك دانشكده فنی تأسيس

    **********************

    پاورقی :
    1 ) سوره نحل ، آيه . 68
    2 ) سوره نمل ، آيه . 18

    208
    فلسفه اخلاق

  2. #192
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    نكرده‏اند كه شاگردهای خودشان را بياموزند ، بلكه بچه مهندسشان مهندس به‏
    دنيا می‏آيد . قرآن در كمال صراحت می‏گويد : « و اوحی ربك الی النحل
    ( 1 ) وحی و الهام الهی است . جواب ديگری هم بشر نتوانسته به اين مطلب‏
    بدهد كه جز وحی الهی چيز ديگری می‏تواند باشد .
    آقای " موريس مترلينگ " اينها همه را می‏گويد ولی وقتی می‏رسد به اين‏
    اعجابها كه اين معلومات از كجاست ؟ می‏گويد روح كند و وحی می‏كند شما را
    به خدا فكر كنيد چه قدر اين حرف احمقانه است ! كندو جز همين زنبورهای‏
    عسل كه چيزی نيست اگر اين زنبورها عسل را بگيريم كندو يك عده جمادات‏
    بيشتر نيست روح كندو يعنی چه ؟ ! می‏گويد روح كندو به اينها الهام می‏كند
    خوب روح كندو خودش از كجا فهميد ؟ تازه روح كندو كه از روح زنبور عسل‏
    بالاتر نيست چرا اين را می‏گويد ؟ برای اينكه خدای ناخواسته مسئله خدا در
    ميان نيايد و بعد نگويند آقای موريس مترلينگ ! پس قطعا خدايی در عالم‏
    وجود دارد و در اين صورت قصه الف است و دنبالش ب و دنبالش ت و
    دنبالش ث و دنبالش‏ج ، هزاران مسئوليت ، و ديگر تو آقای موريس‏
    مترلينگ نمی‏توانی آزاد به آن گونه كه دل خودت می‏خواهد زندگی بكنی .

    داستان كودك زيرك و مدرسه
    گفت بچه باهوشی را بردند مدرسه . معلم به او گفت بگو الف . سكوت‏
    كرد . معلم می‏گفت اين كه ساده است بگو الف . نمی‏گفت . هر چه‏

    ********************

    پاورقی :
    1 ) سوره نحل ، آيه . 68


    209
    فلسفه اخلاق

  3. #193
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    معلم گفت بگو ، نگفت . ديگران آمدند ، پدر و مادرش آمدند : بچه جان !
    تو كه بچه باهوشی هستی ، خوب می‏گويد الف ، بگو الف نمی‏گفت آخر كار
    گفتند چرا نمی‏گويی ؟ گفت آخر اگر بگويم الف ، اينجا كه تمام نمی‏شود ،
    باز می‏گويد بگو ب تا بگويم ب می‏گويد بگو ت بگويم ت ، می‏گوی بگو ث از
    همان اول الف را نمی‏گويم كه تا آخرش راحت باشم ، زيرا مرا از مدرسه بر
    می‏داريد و خيالم راحت می‏شود همينكه بگويم الف ، ديگر از اينجا رفته ام‏
    تا آنجا كه دوران جوانی من بايد در مدرسه و مكتب صرف بشود .
    حالا اين آقا برای فرار از اينكه فكر خدا در ميان نيايد ، می‏گويد روح‏
    كندو است كه به زنبور عسل وحی می‏كند .

    توبه
    گرايشهای معنوی انسان با هيچ حساب مادی جور در نمی‏آيد . همين گرايشهای‏
    اخلاقی كه قبلا شرح می‏داديم ، از نظر فرد ، مبتنی بر زيان و ضرر است : جان‏
    خود را فدای جامعه كردن ، انصاف دادن به نفع ديگری كه حق با اوست نه با
    من ، عادل بودن يعنی تجاوز نكردن ، عليه خود قيام كردن و عصيان عليه خود
    كه در زبان دينی اسمش " توبه " است : شوريدن بر ضد خود يك وقتی من‏
    آيات قرآن را در اين زمينه جمع آوری كردم ، ديدم منطق قرآن درست همين‏
    منطق است : انقلاب عليه خود عجبا انسان عليه خودش شورش و عصيان می‏كند
    ، عليه خودش انقلاب می‏كند با همه خصوصياتی كه در يك انقلاب وجود دارد ،
    خودش را محاكمه می‏كند ،

    210
    فلسفه اخلاق

  4. #194
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    خودش را مجازات می‏كند چه شيرين و عالی فرمود علی عليه السلام . يك كسی‏
    آمد خدمتش گفت : استغفر الله ربی و اتوب اليه خيال كرد " توبه "
    يعنی كلمه استغفار را بر زبان آوردن علی ( ع ) به او توپيد ، فرمود :
    « ثكلتك امك » برو گمشو ، مادرت به عزايت بنشيند ، برو بمير « ا تدری‏
    ما الاستغفار ؟ ان الاستغفار درجة العليين » ( 1 ) اصلا می‏فهمی استغفار يعنی‏
    چه ؟ بعد حضرت استغفار را تشريح می‏كند : پشيمانی كامل از گذشته تيره و
    سياه ، تصميم قوی بر برنگشتن به گناهان سابق ، اداء حقوق الهی كه فوت‏
    شده است ، اداء حقوق الناس كه فوت شده است بعد دو جمله می‏گويد كه‏
    درست معنای انقلاب و شورش عليه خود و مجازات كردن خود را دارد می‏گويد
    : ديگر اينكه اين گوشتهای مباركی ! كه در اين بدنت روييده از گناه ،
    بايد اينها را ذوب كنی اين گوشتها كه از حرام روييده است ، اين گوشتها
    كه در مجالس لهو ولعب روييده است ، اين گوشتها كه توأم با هرزگی‏
    روييده است ، بايد همه اينها را بروی آب كنی ، از نو گوشت جديد برويد
    ديگر اينكه بايد به اين بدنت سختی طاعت را بچشانی همچنانكه لذت معصيت‏
    را چشانده ای اين می‏شود " توبه " و تائبهای دنيا اين جور بوده اند ، و
    هميشه بوده اند اين جور افراد .
    مرحوم حاج ميرزا جواد آقا ملكی تبريزی از بزرگان اهل معرفت زمان ما كه‏
    پنجاه و دو سال پيش از دنيا رفته است و قبر او در قم است و من هر وقت‏
    به قم مشرف می‏شوم آرزو دارم قبر اين مرد بزرگ را زيارت كنم ، در يكی‏
    از نوشته هاشان درباره استاد بزرگوارشان مرحوم آخوند ملاحسينقلی

    **************************

    پاورقی :
    1 ) نهج البلاغه فيض ، حكمت 409 ، ص . 1285


    211
    فلسفه اخلاق

  5. #195
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    همدانی كه از اعاجيب اهل معنی بوده می‏نويسند كه يك آقايی آمد پيش‏
    مرحوم آخوند و مرحوم آخوند او را توبه داد چهل و هشت ساعت بعد وقتی آمد
    ، ما او را نشناختيم آنچنان عوض شده بود از نظر چهره و قيافه كه ما باور
    نمی‏كرديم كه اين همان آدم چهل و هشت ساعت پيش است .
    من اين را از نظر خصلت بشری مورد مطالعه قرار می‏دهم : اين دگرگونی آن‏
    آقای تائب در محضر آخوند ملاحسينقلی همدانی ، كه راهش به آن طرف است‏
    يكمرتبه بر می‏گردد به اين طرف و عليه خودش شورش و عصيان و انقلاب‏
    می‏كند ، چه توجيهی دارد ؟ كی عليه كی قيام و شورش و انقلاب می‏كند ؟
    اينها است كه برای بشر درس است ، درس بزرگ « من عرف نفسه عرف ربه‏»
    اگر انسان خود را بشناسد خدای خودش را شناخته است .
    اين گرايشهای شديد از كجا پيدا می‏شود ؟ ريشه و منبعش كجاست ؟ درباب‏
    گرايشهای اخلاقی كه يكی از آنها توبه بود ، گرايشهای ديگری هست كه با
    منفعت يك فرد اصلا سازگار نيست و فقط اسمش خدمت به جامعه و بشريت‏
    است ، مثل : خود را فانی كردن برای باقی ماندن جامعه ، خود را محروم‏
    كردن برای رفاه جامعه ، خود را در رنج انداختن برای به آسايش رسيدن‏
    جامعه ، كه اينها با هيچ حساب مادی جور در نمی‏آيد .

    آيا روح اجتماع است كه گرايشهای اخلاقی را الهام می‏كند ؟
    حال وقتی می‏خواهند اين گرايشها را توجيه كنند چه می‏گويند ؟ بعضی گفته‏
    اند روح اجتماع است كه وحی می‏كند ، روح اجتماع الهام

    212
    فلسفه اخلاق

  6. #196
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    می‏كند به انسان كه چنين كار را بكن " روح اجتماع الهام می‏كند " معنايش‏
    اين است كه روح اجتماع می‏فريبد ، و جز فريب معنی ديگری ندارد عين آن‏
    حرفی كه آن شخص درباره زنبور عسل گفت كه روح كندو است كه به زنبور عسل‏
    وحی می‏فرستد و او اين كارهای شگفت را انجام می‏دهد ، اين آقا كه در
    گرايشهای معنوی كميتش لنگ است می‏گويد روح جامعه است كه دارد وحی‏
    می‏فرستد جامعه چيست ؟ جامعه يعنی مجموع افراد با يك تركيب مخصوص‏
    جامعه كه وجودی مستقل از افراد ندارد مگر يك وجود اعتباری ، و وجود
    اعتباری كه روح ندارد گيرم روح داشته باشد ، روح جامعه از كجا اين را
    گرفت و الهام كرد ؟ [ و به عبارت ديگر ] كی به خود روح جامعه الهام كرد
    ؟ و تازه الهيون كه می‏گويند خدای متعال است كه به بشر الهام می‏كند ،
    می‏گويند خدای عادلی كه هيچ عملی را بی پاداش نمی‏گذارد : « للذين احسنوا
    الحسنی و زيادش »( 1 ) . محال است چنين چيزی كه خدا به بشر بگويد : ای‏
    بشر ! تو سعادت خودت را ، هستی خودت را فدا كن برای هيچ و پوچ بلكه‏
    پشت سرش پاداش است از نظر آن حقيقتی كه وحی می‏فرستد يعنی خدا ، اين‏
    عمل يك عمل حكيمانه است و بی پاداش نيست ولی وقتی بگوييم ماورائی‏
    وجود ندارد ، روح جامعه است كه به بشر بدبخت الهام می‏كند كه خودت را
    به آتش بيانداز تا ديگران نجات پيدا كنند ، و بعد هم كه خود را به آتش‏
    انداختی ، رفتی كه رفتی آنجا كه عرب نی بياندازد ، و تمام شد ، اين يعنی‏
    روح جامعه دارد می‏فريبد .

    ***********************
    پاورقی :
    1 ) سوره يونس ، آيه . 26 [ ترجمه : مردم نيكوكار به نيكوترين پاداش‏
    عمل خود و زيادت لطف خدا نايل شوند ] .


    213

    فلسفه اخلاق

  7. #197
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    منشأ ابراز نظريات ماترياليستی
    همان طور كه عرض كردم ترس از اينكه مبادا ماترياليسم از بين برود و
    خدا و مذهب بيايد موجب اظهار اين نظريات شده است بعضيشان می‏گويند اگر
    خدا و مذهب بيايد پس آزادی عملی كه من می‏خواهم داشته باشم چه می‏شود ؟
    يك عده می‏گويند مبادا دوره قرون وسطی برگردد ، اگر نگوييم " ماترياليسم‏
    " ، معنايش اين است كه قبول كرده ايم كه قرون وسطی برگردد حالا اين سخن‏
    باز برای فرنگيها خيلی عجيب نيست ، برای مردم ما عجيب است عجيب اين‏
    است كه مردم ما هم گاهی صحبت از قرون وسطی می‏كنند در ايران صحبت از
    قرون وسطی می‏كند ! قرون وسطی مال اروپا است برای اروپا قرون وسطی يعنی‏
    دوره انحطاط آن دوره ای كه برای او قرون وسطی است ، برای تو دوره تمدن و
    فرهنگ است و افتخار توست هزار سال پيش يعنی دوره ابوريحان بيرونی ،
    ابوعلی بن سينا ، فارابی ، ابن رشد ، ابن هيثم و غيره يكی از مشعشع ترين‏
    دوره های تمدن و فرهنگ بشری است كه مال توست تو چرا تاريخ او را به‏
    خودت می‏بندی ؟ ! می‏گويد ما می‏خواهيم قرون وسطی بر نگردد ! برای تو اگر
    قرون وسطی بر گردد نهايت افتخار است امروز هم اگر در دنيا ابوعلی‏
    سينايی وجود داشته باشد مجسمه اش را می‏ريزند ، اگر ابوريحان بيرونی وجود
    داشته باشد پايش را می‏بوسند آنها می‏گويند قرون وسطی ما هم می‏گوييم بله‏
    قرون وسطی آنها می‏گويند قرون وسطی بر نگردد ، ما هم می‏گوييم قرون وسطی بر
    نگردد آنها قرون وسطی دارند ، ولی ما اساسا قرون وسطی نداريم البته ما
    دوره انحطاط داريم ولی دوره انحطاط ما مقارن با قرون وسطای آنها نيست .

    214
    فلسفه اخلاق

  8. #198
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    برای ما قرون وسطای آنها قرون جديد خودمان است يعنی اين پنج شش قرن‏
    اخير ، نه آن دوره ای كه آنها قرون وسطی می‏گويند دوره قرون وسطای آنها
    دوره تمدن و فرهنگ ماست ، دوره افتخار ماست .
    از جمله مسائل كه [ از ترس بازگشت خدا و مذهب ] از آن فرار می‏كنند
    مسئله خود است كه چون وقت گذشته است در چند كلمه خلاصه و مختصر می‏كنم‏
    اين مسئله هم امروز روشن شده است آن بيانی كه درباره " خود " عرض‏
    كرديم ، در قرآن است ، كلام يكی از علمای اسلامی نيست كه بگوييم شايد
    امروز از ديگران ياد گرفته است نه ، در قرآن است از هزار و چهارصد سال‏
    پيش امروز تازه به اين مسئله پی برده اند اگر بنا بشود بگوييم كسی از
    كسی گرفته ، بايد بگوييم اينها از قرآن گرفته اند ، قرآن هزار و چهارصد
    سال پيش كه نمی‏تواند از اينها گرفته باشد آن مسئله اين است كه انسان‏
    خود را گم می‏كند ، خود را فراموش می‏كند و غير خود را خود می‏پندارد ، و
    اخلاق ، بازگشت انسان به باز يافتن خود اصيل و خود واقعی خودش است .
    راجع به اينكه خود واقعی انسان چيست قبلا مقداری عرض كردم .

    سخن " سارتر " درباره " خود واقعی "
    بعضی ادعا كرده اند كه خود واقعی انسان ، خود نداشتن و آزادی است‏
    انسان در اين جهان آزاد است بلكه عين آزادی است نه انسان يك موجود
    آزاد است بلكه موجودی است كه عين آزادی است و عجيب اين است كه به‏
    جای اينكه از حريت و آزادی انسان نردبانی بسازند برای اينكه خدايی در
    عالم هست ( اگر فقط طبيعت و ماده بود آزادی برای انسان معنی

    215
    فلسفه اخلاق

  9. #199
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    نداشت و جز جبر ماده و طبيعت چيز ديگری نمی‏توانست در عالم باشد خود
    آزادی و اختيار انسان يكی از مصداقهای « من عرف نفسه عرف ربه » است )
    ، آقای سارتر می‏گويد : من به دليل اينكه انسان آزاد است می‏گويم پس‏
    خدايی نبايد وجود داشته باشد چون اگر خدايی وجود داشته باشد انسان ديگر
    نمی‏تواند آزاد باشد چطور ؟ يك حرفی می‏زند كه اصلا انسان تعجب می‏كند كه‏
    واقعا اينها اين قدر بی خبر و نا آگاهند ؟ ! می‏گويد : " اگر خدايی باشد
    معنايش اين است كه خدا يك ذهنی دارد و قبلا طبيعت من را در ذهن خودش‏
    تصور كرده ، و اگر من در ذهن خدا تصور شده باشم ، نمی‏توانم آزاد باشم‏
    بلكه بايد مجبور باشم ، همان جور باشم كه در ذهن خدا بوده ام " آيا "
    ذهن " برای خدا اصلا معنی دارد ؟ ! او خدا نيست ، او يك موجودی است‏
    مثل توی سارتر كه اسمش را گذاشته‏ای خدا .

    رابطه آزادی انسان و وجود خدا
    مسئله " قضا و قدر " مسئله ای است كه بيش از هزار سال است كه حل‏
    شده كه با آزادی بشر كوچكترين منافاتی ندارد ، بلكه تنها با فرض خدا و
    قضا و قدر است كه می‏توان دم از آزادی انسان زد انسان به دليل اينكه نفخه‏
    ای است الهی می‏تواند از جبر طبيعت آزاد باشد والا اگر انسان همين اندام‏
    است و اراده انسان قهرا زاييده همين حركات اتمها و غيره است ، انسان‏
    جز " مجبور " چيز ديگری نمی‏تواند باشد " سارتر " می‏گويد : انسان يك‏
    اراده آزاد است می‏پرسيم : خود اراده از كجا پيدا شده ؟ اگر فكر و اراده‏
    انسان خاصيتهای جبری طبيعت و ماده باشد ، ديگر آزادی يعنی چه ؟ ! بگذار

    216

    فلسفه اخلاق

  10. #200
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    اين حرف را كسی بگويد كه برای انسان قدرتی مافوق طبيعت قائل است يعنی‏
    انسان را مقهور طبيعت نمی‏داند ، قاهر بر طبيعت می‏داند و طبيعت را اصل‏
    و روح را فرع نمی‏داند بلكه صحبت اصل و فرع نيست ، دو نيرو قائل است :
    طبيعت و ماوراء طبيعت در انسان و انسان به حكم آنكه شعله و فيضی است‏
    ماوراء طبيعی ، می‏تواند بر طبيعت خودش مسلط باشد و تصميمش عين حركات‏
    اتمها نباشد ، چيز ديگری باشد ، می‏تواند طبيعت را تغيير بدهد و بر
    طبيعت غلبه كند " انسان هيچ خودی ندارد غير از آزادی " يعنی چه ؟ !
    البته اينكه انسان هيچ سرشت و طبيعتی ندارد ، يك مقدار حرف درستی است‏
    ، و امشب قصد داشتم اين مطلب را با فلسفه اسلامی بيان كنم مطلبی را كه‏
    او تحت عنوان اصالت وجود گفته است ، علمای اسلام به نام اصالت وجود
    نمی‏شناسند ولی به نام ديگری بخشی از حرفهای او را گفته اند كه انسان‏
    خودش وجود خود را می‏سازد ، انسان خودش وجود خود را انتخاب می‏كند يعنی‏
    انسان مانند اشياء طبيعی نيست آنچه در طبيعت است همان چيزی است كه‏
    خلق شده است جز انسان كه همان چيزی است كه بخواهد باشد ولی اين معنايش‏
    اين نيست كه انسان فاقد سرشت و فطرت و طبيعت است ، بلكه به اين معنی‏
    است كه سرشت انسان چنين سرشتی است نه اينكه انسان سرشت و خودی ندارد
    [ به عبارت ديگر ] خود انسان خودی است كه چنين اقتضايی دارد نه اينكه‏
    انسان چون خود ندارد چنين است .
    چون اين بحث را ديشب وعده دادم ، برای اينكه امشب به سكوت مطلق‏
    برگزار نكنم فقط دو قسمت را خيلی مختصر صحبت می‏كنم .

    217
    فلسفه اخلاق

صفحه 20 از 31 نخستنخست ... 1016171819202122232430 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •