سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 21 از 31 نخستنخست ... 11171819202122232425 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 201 تا 210 , از مجموع 301

موضوع: فلسفه اخلاق

  1. Top | #201

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق



    انسان آن چيزی است كه بخواهد باشد
    علمای ما درباب اينكه انسان آن چيزی است كه می‏انديشد يا انسان آن‏
    چيزی است كه بخواهد باشد ، خيلی بهتر از آقای سارتر بحث كرده اند در
    فلاسفه اسلامی صدرالمتالهين بهتر از همه بحث كرده و اين مطلب ريشه قرآنی‏
    دارد كه هر موجودی خودش خودش است جز انسان كه در قيامت به صورتهای‏
    مختلف محشور می‏شود : « يوم ينفخ فی الصور فتأتون افواجا »( 1 ) ، و فقط
    گروهی از مردم انسان محشور می‏شوند ، گروههای ديگر مردم به صورتهای مختلف‏
    از حيوانات محشور می‏شوند ، گروههای ديگر مردم به صورتهای مختلف از
    حيوانات محشور می‏شوند انسان مجبور نيست كه انسان باشد بلكه می‏تواند
    خودش را انسان بسازد ، و می‏تواند خودش را تبديل به يك گرگ يا سگ يا
    خوك و يا خرس بكند تا چه ملكاتی را برای خودش كسب كرده باشد راجع به‏
    اينكه انسان همان است كه بينديشد ملا خيلی خوب می‏گويد :
    ای برادر تو همه انديشه‏ای
    ما بقی تو استخوان و ريشه‏ای
    گر بود انديشه ات گل ، گلشنی
    ور بود خاری تو هيمه گلخنی
    اگر از ملا بپرسيم آدم چيست ؟ می‏گويد آن چيزی است كه می‏انديشد اگر
    بپرسی من چيستم ؟ می‏گويد تو بگو درباره چه می‏انديشی تا بگويم چيستی اگر
    درباره حقيقت می‏انديشی تو حقيقتی ، درباره خدا می‏انديشی تو مثال خدا
    هستی ، درباره علی می‏انديشی علی هستی ، درباره آن كاری می‏انديشی كه كار
    يك سگ است تو سگ هستی . بگو چه

    *************************
    پاورقی :
    1 ) سوره نبأ ، آيه . 18


    218
    امضاء

  2. Top | #202

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق



    می‏انديشی تا بگويم چيستی .
    درباره اينكه انسان هر چه را بخواهد و هر چه را دوست داشته باشد همان‏
    است ، در اخبار ما زياد تأكيد شده است . گفته‏اند : من احب حجرا حشره‏
    الله معه ( 1 ) اگر انسان سنگی را دوست داشته باشد با سنگ محشور می‏شود
    چون خودش سنگ می‏شود . هر چه را انسان دوست داشته باشد همان می‏شود .
    شخصی كه اهل خراسان بود از راه دور با رنج فراوان آمد خدمت امام باقر
    عليه السلام ( عشق به اهل بيت او را كشانده بود ) در حالی كه چون پای‏
    پياده آمده بود كفشهايش از بين رفته بود و پايش به اصطلاح ترك خورده و
    پاشنه آن شكاف زيادی برداشته بود آمد خدمت امام با يك عشق و ولعی خدا
    را شكر كرد كه بالاخره به مقصود خودش رسيد بعد پايش را نشان داد با آن‏
    شكافها كه خون آمده بود ، و عرض كرد : يا ابن رسول الله ! نكشيد مرا به‏
    اينجا جز محبت شما اهل بيت كه از خراسان تا اينجا پياده آمده ام امام‏
    اين جمله را فرمود : هر كس هر چه را دوست داشته باشد با هموست و
    حقيقتش همان می‏شود و با همان محشور می‏شود . شاعر می‏گويد :
    گر در طلب گوهر كانی ، كانی
    ور در پی جستجوی جانی ، جانی
    تو اگر در جستجوی يك گوهر ، يك معدن زمينی و يك جماد هستی ، جمادی ،
    و اگر جان می‏خواهی و به دنبال جان و معنی می‏گردی ، جانی .
    من فاش كنم حقيقت مطلب را
    هر چيز كه در جستن آنی ، آنی

    *********************

    پاورقی :
    1 ) نفس المهوم ، ص 36 به نقل از امالی صدوق ، ص 79 مجلس 27 با
    عبارت فلوان رجلا تولی حجرا لحشره الله معه يوم القيامة » .


    219
    امضاء

  3. Top | #203

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق



    هر چه را جستجو می‏كنی ، تو همان هستی . پس اگر از اين شاعر بپرسيم من‏
    چيستم ؟ می‏گويد بگو تو چه را جستجو می‏كنی تا من بگويم چيستی .
    همان طور كه وعده دادم فردا شب ان شاء الله درباره " خلا معنوی و
    اخلاقی در جهان معاصر " كه نتيجه اين گرايشهای ماترياليستی است عرايضی‏
    به عرض شما می‏رسانم .
    اهل بيت را وارد مجلس پسر زياد كردند نوشته اند زينب اندامی رشيد
    داشت و بلند بالا بود در حالی وارد مجلس پسر زياد شد كه زنانش دورش را
    گرفته و مانند نگين او را احاطه كرده بودند ابن زياد می‏دانست اين زن‏
    مجلله كه ديگران مانند يك عده كلفت دور او را گرفته اند كيست انتظار
    داشت زينب كه وارد می‏شود به او سلام كند ولی زينب سلام نكرد زينب‏
    خواست ثابت كند و ثابت كرد ( بعدها بيشتر ثابت كرد ) كه پسر زياد !
    تو خيال نكن كه اگر بدن ما را قطعه قطعه كردی يا اسير كردی و به زنجير
    كشيدی ، روح ما را هم می‏توانی اسير كنی روح ما روح سالم بشری است ، روحی‏
    است كه خودش را نباخته است ، نفخه الهی است روح ما تسخير شدنی نيست‏
    ، روح ما ميراندنی نيست ، روح ما زنجير كشيدنی نيست سلام نكرد او بر
    آشفت . گفت : من هذه المتكبرش ؟ اين زن متكبر كيست ؟ كسی جواب نداد
    دو سه بار اين را تكرار كرد آخر كسی جواب داد : هذه زينب بنت علی بن‏
    ابی طالب ( 1 ) . در آنجا زينب چنان پسر زياد را محكوم كرد كه زبانش‏
    بند آمد و همان تصميم جلاد مابانه را گرفت راه ديگری نداشت .

    ************************

    پاورقی :
    1 ) بحار الانوار ، ج 45 ، ص 115 ( باب 39 ) .


    220

    امضاء

  4. Top | #204

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق



    گفت : اينها هنوز زبان دارند ! گردنشان را بزنيد .

    221

    *********************************

    و لا حول و لا قوش الا بالله العلی العظيم وصلی الله علی محمد و آله‏
    الطاهرين باسمك العظيم الاعظم الاعزالاجل الاكرم ياالله . . .
    خدايا دلهای ما را به نور ايمان منور بگردان ، قلبها و روحهای ما را به‏
    مكارم اخلاق اسلامی مزين بفرما ، روحهای ما را از زشتيها و پليديها پاك‏
    بگردان ، انوار محبت و معرفت خودت و اولياء خودت را بر دلهای ما
    بتابان ، اموات ما مشمول عنايت و رحمت خود بفرما .
    و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان .

    222
    امضاء

  5. Top | #205

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق



    جلسه نهم بحرانهای معنوی و اخلاقی در عصر حاضر

    223


    *********************************


    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمدلله رب العالمين باری الخلائق اجمعين و الصلوش و السلام علی عبد
    الله و رسوله و حبيبه و صفيه و حافظ سره و مبلغ رسالاته سيدنا و نبينا و
    مولانا ابی القاسم محمد و آله الطيبين الطاهرين المعصومين . اعوذ بالله من‏
    الشيطان الرجيم :

    « فاما الزبد فيذهب جفاء و اما ما ينفع الناس فيمكث فی الارض »(1).
    وعده دادم كه امشب درباره بحرانهای معنوی و اخلاقی در عصر حاضر عرايضی‏
    عرض بكنم .

    ارزش نظری و ارزش عملی يك نظريه
    ابتدا مقدمه كوتاهی عرض می‏كنم و آن اين است كه ارزش هر

    پاورقی :
    1 ) سوره رعد ، آيه . 17


    224

    امضاء

  6. Top | #206

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق


    عقيده ای دو گونه است : يكی ارزش نظری و ديگر ارزش عملی ارزش نظری‏
    يك عقيده يعنی ميزان انطباق آن عقيده با حقيقت و واقعيت ارزش نظری‏
    يك نظريه فلسفی يا اجتماعی يا جهانی و غيره ، يعنی آيا اين نظريه با
    واقعيت انطباق دارد يا ندارد ؟ راه [ دريافت ] اينكه يك نظريه با
    واقعيت انطباق دارد يا ندارد در مواردی تجربه و آزمايش و مشاهده است و
    در مواردی استدلالهای عقلانی .
    مثلا بطلميوس گفته بود كه زمين مركز عالم است و افلاك بر يكديگر
    محيطند و گرد زمين می‏چرخند بعد دانشمندان آمدند اين نظريه را عوض كردند
    " ارزش نظری فكر بطلميوس " يعنی آيا واقعا زمين مركز است و همه‏
    افلاك و ستارگان به دور آن می‏چرخند يا نه ؟ [ آيا ارزش نظری از آن فكر
    بطلميوس است ] يا خير ، ارزش نظری مال فكر " كپرنيك " است كه زمين‏
    مركز عالم نيست ، خورشيد مركز است آن هم نه مركز عالم ، مركز منظومه‏
    شمسی ما ؟
    " ارزش عملی " معنايش اين است كه حالا كار نداريم كداميك از اينها
    مطابق با حقيقت و واقعيت است ، در عمل كداميك از اينها برای بشر
    مفيدتر است ؟ آيا آن عقيده برای بشر نافعتر و مفيدتر است يا اين عقيده‏
    ، و يا از اين جهت فرقی ندارند ؟ از آن جمله مثلا اعتقادات دينی است‏
    اولين اصل دينی وجود خداوند و يكتايی اوست اين ، دو ارزش دارد ، يكی "
    ارزش نظری " يعنی اينكه واقعا و حقيقتا هم مطلب از همين قرار است ،
    يعنی دليل ، برهان و استدلال هم همين مطلب را تأييد می‏كند و حقيقت همين‏
    است ، و ديگر " ارزش عملی " يعنی اين عقيده چه آثاری در زندگی بشر
    می‏گذارد ؟ آيا چنين عقيده ای به سود بشر است يا خير ؟

    225
    امضاء

  7. Top | #207

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق



    آن علم " كلام " عهده دار اين مطلب است علم كلام خصوصا كلام قديم به‏
    ارزش عملی كاری ندارد ، فقط دنبال ارزش نظری است ، دنبال راهها و
    استدلالهايی است مثلا بر يگانگی خدا ، نبوت ، عدل ، امامت و معاد ادله‏
    ای ذكر می‏كند بر اينكه اينها حقيقت است ولی ارزش عملی اين است كه حالا
    اعم از اينكه ما حقيقت بودن را به دست آورده ايم يا به دست نياورده‏
    ايم ، برويم دنبال اين جهت كه اين فكر و عقيده ، اين ايمان به انسان چه‏
    می‏دهد ؟ يعنی در زندگی انسان چه اثری می‏گذارد ؟
    مطلب دوم اين است كه آيا باقی ماندن يك فكر و عقيده تابع ارزش نظری‏
    آن است يا ارزش عملی و يا هر دو ؟ اگر يك عقيده بخواهد در ميان بشر
    باقی بماند آيا تابع اين است كه هر دو ارزش را داشته باشد ، يا يكی از
    اين دو ارزش را هم داشته باشد كافی است برای باقی ماندن ، و يا هيچكدام‏
    را هم نداشته باشد می‏تواند باقی بماند و باقی ماندن دائر مدار هيچكدام از
    ارزش نظری و ارزش عملی نيست ، يعنی ممكن است يك فكری ، يك عقيده ای‏
    حقيقت نباشد ، به سود بشر نباشد ، مع ذلك برای هميشه هم باقی بماند .
    جواب اين سؤال را بعد می‏دهم .

    حقيقت بودن مساوی با مفيد بودن است
    ديگر اينكه آيا می‏شود ميان اينها تفكيك كرد ؟ يعنی آيا می‏شود يك‏
    عقيده و ايمانی حقيقت باشد ولی به زيان بشر باشد ، و عقيده

    226
    امضاء

  8. Top | #208

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق




    و ايمان ديگری پوچ باشد ولی به سود بشر ؟ نه ( خيلی به اجمال می‏گويم تا
    به بحثهای خودم برسم ) نظر قرآن اين است كه حقيقت بودن يا ارزش نظری‏
    با خير بودن يعنی ارزش عملی مساوی است هر چه حقيقت باشد ، هر عقيده و
    ايمانی كه بر حقيقت استوار باشد ، به زيان بشر نيست چنين نيست كه يك‏
    عقيده و ايمان ، درست است ، حقيقت است ، واقعيت هم آنطور است ولی‏
    بهتر اين است كه انسان به آن اعتقاد نداشته باشد بلكه به خلافش كه پوچ‏
    است اعتقاد داشته باشد ، و خير بشر در خلاف اوست عكس قضيه : يك عقيده‏
    ای ، يك ايمانی بی پايه و پوچ است ولی در عين اينكه پوچ است برای بشر
    خوب است و اگر به آن اعتقاد داشته باشد اين اعتقاد به سود او است نه ،
    اينطور نيست ممكن است يك سخن پوچی ، يك حرف باطلی ، در يك مدت‏
    موقت به سود برخی افراد نه همه بشر باشد ، اما اين همان است كه قرآن‏
    اسمش را باطل می‏گذارد و می‏گويد به سود انسان نيست ، دوام هم پيدا
    نمی‏كند وقتی كه فهميديم حق يعنی حقيقت و واقعی بودن با خير يعنی مفيد
    بودن مساوی است ، جواب سؤال دوم هم روشن می‏شود و كسی نمی‏تواند بگويد
    اگر چيزی واقعی بود ولی زيانمند چطور ؟ يا اگر چيزی سودمند بود و غير
    واقعی چطور ؟ نه ، ما دو شق بيشتر نداريم : يا يك عقيده و ايمان حقيقت‏
    است و خير هم هست ، يا پوچ است و برای بشريت زيانمند پس سؤال به اين‏
    صورت بايد طرح بشود : آيا پوچ و زيانمند با حقيقت و خير از نظر شانس‏
    باقی ماندن يكسانند ، يا در جهان همان طور كه در يك اندام اگر به عللی‏
    عضو زائدی پيدا بشود دستگاه منظم خلقت تدريجا آن را حذف می‏كند ، در
    عقايد و ايمان هم ممكن است هزارها عقيده پوچ و باطل در ميان بشر پيدا
    بشود و يك مدت موقت هم باقی باشد ولی دستگاه خلقت

    227
    امضاء

  9. Top | #209

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق



    تدريجا آنها را حذف می‏كند و از بين می‏برد اين همان جنگ حق و باطل است‏
    كه قرآن می‏گويد باطل يك جولانی دارد ولی بعد از مدت موقتی از بين می‏رود
    و حق يعنی حقيقت به دليل اينكه مساوی با سودمندی ( 1 ) و خير است برای‏
    هميشه باقی است .
    آيه ای كه خواندم مفادش همين است « فاما الزبد فيذهب جفاء و اما ما
    ينفع الناس فيمكث فی الارض »( 2 ) . اين آيه از معجزات بين قرآن است‏
    يعنی از نظر محتوا آنچنان در اوجی عالی است كه امكان ندارد يك بشر آن‏
    هم درس نخوانده با فكر خودش بتواند اينگونه سخن بگويد مثال برای حق و
    باطل ذكر می‏كند از آب باران مثال می‏آورد كه می‏ريزد به كوهها و دره ها و
    بعد سيل تشكيل می‏شود جريان سيل كف به وجود می‏آورد بعد كف روی سيل را
    می‏پوشاند و يك آدم ظاهر بين ، آب را كه حقيقت است مغلوب كف كه پوك‏
    و پوچ و باطل است می‏پندارد ولی قرآن می‏گويد : نه ، كف می‏رود و آب‏
    می‏ماند مثل آب مثل حق است و مثل كف مثل باطل حق به اين دليل باقی‏
    می‏ماند كه نافع است يعنی قرآن در اينجا حق را مساوی با نافع دانسته و
    تفكيك نكرده اين ، مطلبی بود كه خواستم مقدمة عرض بكنم در مسئله "
    بحرانهای معنوی عصر حاضر " و بحث درباره آن احتياج به وقت بيشتری دارد
    .
    *******************
    پاورقی :
    1 ) سود به معنی اعم نه فقط سود مادی .
    2 ) سوره رعد ، آيه . 17


    228
    امضاء

  10. Top | #210

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق



    بحران معنوی بزرگترين بحران عصر حاضر
    ولی اكنون به طور فشرده عرض می‏كنم امروز باريك بينان جهان به اين‏
    نكته توجه دارند كه بزرگترين بحرانی كه الان بر جامعه بشريت خصوصا بر
    جامعه های به اصطلاح پيشرفته و صنعتی حكومت می‏كند ، بحران معنوی است نه‏
    مثلا بحران سياسی يا بحران اقتصادی البته در جهان كانونهای بحران سياسی‏
    وجود دارد مثل جريان اعراب و اسرائيل يا مرزهای چين و شوروی و امثال‏
    اينها كه زياد است بحرانهای اقتصادی نيز وجود دارد مثل مسئله تورم جهانی‏
    اين بحرانها اكنون مسائل حل ناشدنی تلقی نمی‏شود حتی خطر جنگ جهانی تا ده‏
    سال پيش بيشتر از حالا بود بحرانهای حل ناشدنی كه هنوز راه حلی برايش‏
    پيدا نشده است بحرانهای معنوی است ، يعنی نه مربوط به اقتصاد است نه‏
    مربوط به سياست و نه مربوط به مثلا صنعت ، مربوط به جنبه های معنوی بشر
    است حال ، اينها را يك يك برای شما عرض می‏كنم بعضی از بحرانهايی كه‏
    امروز حكومت می‏كند ، خود بحران ماهيت معنوی ندارد ولی ريشه اش امر
    معنوی است .

    افزايش خودكشيها

    يكی از مسائل مهم جهان امروز افزايش روز افزون خود كشيهاست تحقيقات‏
    چه نشان می‏دهد ؟ ريشه خود كشيها در كجاست ؟ آيا مثلا در فقرها است ؟ (
    گو اينكه خود فقرهای امروز هم ريشه معنوی دارد نه ريشه اقتصادی ) خود
    كشيها در كجا رشد می‏كند ؟ در خانواده های فقير و محروم ؟

    229

    امضاء

صفحه 21 از 31 نخستنخست ... 11171819202122232425 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی