فلسفه اخلاق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فلسفه اخلاق
صفحه 23 از 31 نخستنخست ... 13192021222324252627 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 221 تا 230 , از مجموع 301
  1. #221
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    استادش بشود و از اين جن استفاده كند كوشش كرد و دور از چشم استاد رمز
    در آوردن اين جن از شيشه و رمز استخدام او را به دست آورد يك روز در
    غيبت استاد جن را از شيشه در آورد و از آن استفاده كرد خواست جن را تو
    شيشه بكند ، ديگر رمز تو شيشه كردنش را بلد نبود ، نتوانست آن را تو
    شيشه بكند ، به شرش گير كرد ، و چون ديگر نمی‏توانست جن را استخدام بكند
    جن او را استخدام كرده بود نوشته بود اين ، مثل ماشين است بشر ماشين را
    توليد كرده است اما از عهده كنترلش بيرون نمی‏آيد .
    ولی همين است كه ما قبول نداريم و می‏گوئيم مسئله ، مسئله ديگر است‏

    سيانتيسم ، اصالت علم

    بر خلاف نظريه آقای " توئين بی " خطای بشر به دست صنعتگران و آن كسی‏
    كه ماشين بخار را اختراع كرد صورت نگرفت ، خطای بشر به دست "
    فرانسيس بيكن ) ] و بعد اتباع او انجام شد آن روزی كه گفتند : علم همه‏
    چيز بشر است ( سيانتيسم ، اصالت علم ) حل تمام مشكلات را از علم بايد
    بخواهيم مگر بشر چند تا دشمن دارد ؟ جهل است ، بيماری است ، فقر است ،
    دلهره و اضطراب است ، ظلم است ، آز است و مادر تمام بدبختيهای بشر
    جهل و نادانی است به بشر علم و دانش و آگاهی بده ، ام الامراض را از
    بين برده ای جهالت كه رفت تمام اينها از بين رفته است يكدفعه چنين‏
    مسيری برای بشر به وجود آمد علم حقيقة حقيقت مقدسی است اما علم را از
    همزاد خودش كه ايمان است جدا كردند ،

    240
    فلسفه اخلاق

  2. #222
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    گفتند همه كارهايی را هم كه در گذشته ايمان می‏كرد در آينده علم انجام‏
    می‏دهد .
    چه تعبير خوبی دارد رسول اكرم می‏فرمايد : « الحكمة ضالة المؤمن يطلبها
    اينما وجدها فهو احق بها » ( 1 ) حكمت يعنی علم ، دانش ، حقيقت گمشده‏
    مؤمن است آن را هر جا و نزد هر كس پيدا كند می‏گيرد ، و خودش را از او
    سزاوارتر می‏داند يعنی جای علم آن خانه ای است كه ايمان هم آنجا هست اگر
    علم در خانه ای پا بگذارد كه همزادش ايمان در آنجا وجود نداشته باشد در
    خانه خودش نيست اين تعبير ، تعبير عجيبی است : « اينما وجدها ، فهو
    احق بها » [ همچنين علی عليه السلام می‏فرمايد : ] « خذ الحكمة و لو من اهل‏
    النفاق » ( 2 ) . « خذ الحكمة و لو من مشرك » علم و دانش را دست هر
    كسی ديديد ولو دست مشرك ديديد بگيريد كه در دست او عاريه است .
    ای برادر بر تو حكمت جاريه است آن ز ابدال است و بر تو عاريه است‏
    (3)
    علم مال توست . يعنی چه مال توست ؟ آخر او علم را به دست آورده‏
    می‏گويد ولی علم در خانه خودش قرار نگرفته ، علم بايد در خانه ايمان قرار
    بگيرد و با همزاد خودش زندگی بكند و بس .
    [ باری ] تمام معجزات را از علم خواستند يك دشمن انسان ضعف است علم‏
    انسان را قوی می‏كند راست هم گفتند ، علم به انسان قدرت

    پاورقی :
    1) نهج الفصاحة ، حديث 2195 ، ص 464 با عبارت: الحكمة ضالة المؤمن‏
    فحيث وجدها فهو احق بها » .
    2 ) نهج البلاغه فيض الاسلام ، ص 1122 ، حديث . 77
    3 ) مثنوی ، ص 86 ، سطر . 6


    241

    فلسفه اخلاق

  3. #223
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    نيامد ، علم ابزاری شد در دست آزها و حرصها كه امروز نتيجه اش را داريم‏
    می‏بينيم .

    ايدئولوژی
    يكی دو قرن بشر با اين [ فكر ] سرگرم بود تا اينكه در قرن نوزدهم گفتند
    نه ، علم به تنهايی كافی نيست ، فلسفه اجتماعی و ايدئولوژی هم لازم است‏
    از علم به تنهايی كاری ساخته نيست يك نهضت ضد علم به معنای كافی نبودن‏
    علم بدون يك ايدئولوژی به وجود آمد آمدند برای بشر ايدئولوژی ساختند ،
    " ايسم " های مختلف ولی ايدئولوژی ، جهان بينی و انسان شناسی می‏خواهد
    بايد نظر خودش را درباره انسان و جهان بگويد تا بعد بتواند در مكتب‏
    اجتماعی خودش آن نتيجه های ايدآل مقدس را بگيرد آمد در " جهان بينی "
    خدا را نفی كرد ، در انسان روح را نفی كرد ، انسان را به

    242
    فلسفه اخلاق

  4. #224
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    صورت يك ماشين اقتصادی معرفی كرد ، بعد خواست يك ايده اجتماعی مقدس‏
    بسازد . نشد . چنين چيزی نمی‏شود : به انسان بگويند در عالم خدايی وجود
    ندارد ، در تو هم هيچ شی مقدسی وجود ندارد ، اما تو متعهد و ملتزم باش‏
    كه برای ايده های مقدس اجتماعی كار بكنی ، متعهد باش آز و حرص نداشته‏
    باشی ، ظلم نكنی ، و دلت به حال ديگران بسوزد بديهی است ايندو ضد
    يكديگرند آن تعليمات اساسی فلسفی جهان بينی انسان شناسی بر ضد اين ايده‏
    اجتماعی است " ژرژ پوليتسر " در كتابش می‏نويسد : " ما اگر چه از نظر
    فلسفی ماترياليست هستيم ، از نظر اخلاقی ايده آليست هستيم " مگر می‏شود
    انسان از نظر فلسفی ماترياليست باشد ، از نظر اخلاقی ايده آليست ؟ ! با
    گفتن كه درست نمی‏شود .
    مدتی خودشان را سرگرم اين كار كردند ولی مگر می‏شود چنين چيزی ؟ ! همه‏
    اين تلاشها برای اين است كه از ايمان فرار كنند ابتدا گفتند : ايمان نه ،
    علم ولی علم به تنهايی كار نكرد بعد گفتند : ايمان نه ، فلسفه اجتماعی ،
    مسلك ، مرام ولی مرام بر [ اساس ] اين جهان بينی‏ها عملا می‏بينيم شكست‏
    خورده چون هيچ جنبه انسانی ندارد پيروزيها باز همان پيروزيهای سياسی و
    همان سازشكاريها است ، باز دعواها همه سر لحاف ملانصرالدين است قطب‏
    شرقش را ببين ، قطب غربش را ببين ، امپرياليسمش را ببين ،
    سوسياليسمش را ببين آخر كار باز از همان جا سر در آورد كه در گذشته سر
    در می‏آوردند .

    243
    فلسفه اخلاق

  5. #225
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    روشنفكری
    عده ای ديگر آمدند فرضيه ديگری تراشيدند ، گفتند : قبول است كه از علم‏
    و دانش به تنهايی كاری ساخته نيست ، ولی از صرف فلسفه اجتماعی هم كاری‏
    ساخته نيست يك نوع خود آگاهی خاص روشنفكرانه [ و به عبارت ديگر ]
    مسئله روشنفكری را مطرح كردند آمدند فرق گذاشتند ميان عالم و روشنفكر "
    سارتر " و ديگران آمدند مسئله روشنفكر را طرح كردند ، گفتند از علم و
    عالم ، از فرهنگ به تنهايی كاری ساخته نيست ، روشنفكر به وجود بياوريد
    روشنفكر كيست ؟ " روشنفكر كسی است كه يك نوع آگاهی خاص دارد كه آن‏
    آگاهی خاص ، او را به سوی هدفهای انسانی می‏كشاند " آگاهی جز اطلاع چيز
    ديگری نيست آگاهی يعنی آگاهی آيا آگاهی و اطلاع می‏تواند انسان را بسازد ؟
    سنايی ما بهترين حرفها را زده است كه : " چو دزدی با چراغ آيد گزيده تر
    برد كالا " آگاهی جز اينكه فضا را برای انسان روشن می‏كند كار ديگری‏
    نمی‏كند آگاهی به انسان هدف نمی‏دهد ، همان طور كه علم برای انسان هدف‏
    خلق نمی‏كند علم انسان را در رسيدن به هدفهايش كمك می‏كند ولی به انسان‏
    هدف نمی‏دهد كه از اين راه برو يا از آن راه علم به انسان كمك می‏كند در
    رسيدن به هدفها علم می‏گويد من به تو وسيله می‏دهم ، مثلا اتومبيل می‏دهم ،
    اگر در گذشته تا قم يا قزوين می‏خواستی بروی دو شبانه روز طول می‏كشيد حالا
    در عرض دو ساعت می‏توانی بروی اما آيا علم می‏گويد كه با اين اتومبيل برو
    مثلا قم به كمك فقرا بشتاب يا برو آنجا دزدی كن ؟ ! ماشين می‏گويد هر كار
    تو می‏خواهی بكنی من در اختيار تو هستم ، من نمی‏توانم تو را بسازم و به‏

    244
    فلسفه اخلاق

  6. #226
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    تو هدف بدهم ، هر جا كه می‏خواهی بروی من به تو كمك می‏كنم جلال آل احمد
    يك حرف خيلی خوبی دارد در كتاب " غربزدگی " می‏گويد يك پيسی بود
    راجع به يك نمايشی ، من ترجمه می‏كردم مدتی فكر می‏كردم كه هدف او چيست‏
    ؟ آخرش رسيدم به اينجا كه می‏گويد چنين و چنان شد ، بعد هر كسی به هر راه‏
    كه می‏خواست برود سريعتر رفت ، فهميدم نقش علم را دارد می‏گويد كه نقش‏
    علم فقط اين است كه بشر را در راهی كه می‏رود سريعتر و تندتر به مقصد
    می‏رساند ، و راست هم هست از " آگاهی " به تنهايی كاری ساخته نيست‏
    قرآن می‏گويد آگاهترين آگاهها شيطان بود ، خيلی هم خود آگاهيش كامل بود ،
    حتی " خود آگاه " بود قرآن " خدا آگاهی ) ] را هم كافی نمی‏داند ، و
    اصلا برای آگاهی از آن جهت كه آگاهی است جز ارزش روشن كردن ، ارزش‏
    ديگری قائل نيست می‏گويد شيطان خدا را می‏شناخت ، آگاه به خدا بود ، به‏
    نبوت پيغمبران اعتقاد داشت ، به وجود قيامت ايمان و اعتقاد داشت (
    اقرار همه اينها را از شيطان نقل كرده است ) ولی در عين حال كافر بود
    چرا ؟ [ زيرا ] مؤمن نبود ايمان مسئله ای است مبتنی بر آگاهی ، ولی [
    همراه با ] گرايش ايمان يعنی تسليم ، يعنی خدا آگاهی مقرون به گرايش و
    تسليم در پيشگاه حق .
    درد بشر امروز تنها دوايش اين است : خدا آگاهی مقرون به گرايش و
    تسليم و خضوع در مقابل حق يك دوا هم بيشتر ندارد البته قرآن هميشه علم و
    ايمان را در كنار يكديگر ذكر می‏كند بشر امروز علم را دارد ، دوای درد او
    ايمان است از آگاهی روشنفكرانه و غير روشنفكرانه كاری ساخته نيست .
    آگاهی آخرش آگاهی است .
    تمام اينها را برای فرار از ايمان گفته‏اند . می‏خواستند پای ايمان در

    245
    فلسفه اخلاق

  7. #227
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    ميان نيايد بلكه بتوانند با آگاهی و علم مشكل را حل كنند ، نشد ، آگاهی‏
    فلسفی هم به جايی نرسيد ، آگاهی روشنفكری هم به جايی نرسيد اخيرا آهنگ‏
    ديگری ساز كرده اند عده ای می‏گويند : فرهنگ انسانگرا [ لازم است ] در
    حالی كه انسان بايد فرهنگ گرا باشد مگر فرهنگ ، انسانگرا است ؟ !
    فرهنگ برای بشر فرهنگ است فرهنگ آخرش برای بشر دانش است اگر شما
    از فرهنگهايی كه اينها توصيه كرده اند مثل نصايح سعدی [ ايمان به خدا را
    بگيريد چيزی از آنها باقی نمی‏ماند ] .

    عرفان منهای مذهب !
    اخيرا به عرفان توجه پيدا كرده اند از باب اين كه آن را فرهنگ‏
    انسانگرا می‏دانند نمی‏دانند كه اساس عرفان خدا آگاهی و تسليم به خدا است‏
    می‏خواهند عرفان را از خدا جدا كنند و عرفان هم باشد خيلی عجيب است ! من‏
    در نوشته های امروز ايرانيها می‏بينم به عرفان گرايش پيدا كرده اند ،
    عرفان منهای خدا و مذهب ! اين خيلی عجيب است ! امكان ندارد امام باقر
    فرمود : « غربوا و شرقوا » ( 1 ) به غرب عالم برويد ، به شرق عالم برويد
    ، آخرش بايد بياييد اينجا زانو بزنيد تا حقيقت را بفهميد .
    اين است كه آينده بشريت چاره ای ندارد جز تسليم به ايمان ، يعنی خدا
    آگاهی مقرون به تسليم و خضوع بحرانهای حل ناشدنی و مشكلات امروز بشر ،
    تمام بحرانهايی است معنوی و اخلاقی . ريشه‏اش در كجاست ؟ فقدان‏

    پاورقی :
    1 ) بحار الانوار ، ج 46 ، باب 19 ، ص 335 با عبارت شرقا و غربا فلا
    تجدان علما صحيحا الا شيئا خرج من عندنا » .


    246
    فلسفه اخلاق

  8. #228
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    ايمان . در گذشته بشر خيلی بحرانها داشت كه منشأش جهل و نادانی و فقدان‏
    علم بود ولی امروز بحمدالله اين بال بشر خيلی رشد كرده اين يك بالش كه‏
    بال علم است خوب رشد كرده ولی آن بال ديگرش كه بال ايمان است همين‏
    جور مانده ( و مرغ با يك بال نمی‏تواند پرواز بكند ) همان طور كه ايمان‏
    نيز در برخی محيطها رشد می‏كند [ و ثمر می‏دهد ] ولی در محيط جهل و تعصب‏
    برای بشر جز بدبختی چيز ديگری نمی‏آورد قرآن تكيه اش روی هر دوی اينهاست‏
    : بال علم و بال ايمان ، و با اين دو بال است كه مشكلات بشر آنچنان كه‏
    بايد حل می‏شود قرآن گاهی از علم جدا سخن می‏گويد و از ايمان جدا ، مثل :
    « و قال الذين اوتوا العلم »(1) گاهی هم علم و ايمان را با يكديگر توأم‏
    می‏كند : « و قال الذين اوتوا العلم و الايمان » ( 2 ) آنها كه هم از
    موهبت دانش و روشنايی و قدرتی كه دانش می‏دهد [ بر خوردارند و هم از
    موهبت ايمان ] حدودی كه دانش به انسان روشنايی می‏دهد آن است كه فضای‏
    طبيعت را برای انسان روشن می‏كند ، قدرت انسان را بر طبيعت افزايش و
    بسط می‏دهد و طبيعت را در اختيار انسان قرار می‏دهد ولی ايمان دژی را فتح‏
    می‏كند كه آن دژ در قلمرو علم نيست و علم قادر به فتح آن دژ نيست آن دژ
    درون خود انسان است ، نفس انسان است در احاديث شيعه و سنی حديثی است‏
    معتبر از پيغمبر اكرم ، و پيغمبر چه حرفها را بجا می‏گويد ! موقعيت را
    تشخيص می‏دهد كجا حرف حق خودش را بزند می‏خواهد مسئله مجاهده با نفس را
    مطرح كند ، می‏گذارد يك روزی كه عده ای از اصحابش با غرور و افتخار از
    يك جنگ

    پاورقی :
    1 ) سوره قصص ، آيه . 80
    2 ) سوره روم ، آيه . 56

    247
    فلسفه اخلاق

  9. #229
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    برگشته‏اند . می‏آيد جلو به اينها آفرين می‏گويد، ولی اينچنين آفرين می‏گويد:
    « مرحبا بقوم قضوا الجهاد الاصغر و بقی عليهم الجهاد الاكبر » ( 1 )
    آفرين بر گروهی كه جهاد كوچكتر را انجام داده اند و جهاد بزرگتر باقی‏
    مانده است يا رسول الله ! جهاد بزرگتر چيست ؟ خيال كردند صحنه ديگری‏
    است نظير آن جنگ فرمود : « جهاد النفس » ( 1 ) . يعنی اسلام من دو جهاد
    می‏خواهد : هم در جبهه بيرون جهاد با انسانهای طاغی و متمرد ، و هم جهاد
    با نفس ، يكی به تنهايی كافی نيست مولوی اينجا واقعا تابلوی خوبی ساخته‏
    است در آن شعرهايش كه می‏گويد :

    ای شهان كشتيم ما خصم برون
    ماند خصمی زان بتر در اندرون

    شاهدم اين شعر است كه می‏گويد :

    كشتن اين ، كار عقل و هوش نيست
    شير باطن سخره خرگوش نيست

    خيال نكنيد با فكر و عقل و فلسفه و علم بتوان دژ نفس را تسخير كرد
    ايمان می‏خواهد از عقل و هوش كاری ساخته نيست .
    اين بود كه گفتم آن خطايی كه آقای " توئين بی " می‏گويد ، اختراع‏
    ماشين نيست آن خطا آزاد گذاشتن آز است آزاد گذاشتن آز از كجا پيدا شد ؟
    از آنجا كه يگانه عامل در بند كننده آن را كه ايمان است از بشر گرفته‏

    248
    فلسفه اخلاق

  10. #230
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    عواطف ميان علی و زهرا از آن عواطف تاريخی جهان است :
    كنا كزوج حمامة فی ايكة
    متمتعين بصحة و شباب (1)
    می‏گويد ما مثل يك جفت كبوتر بوديم ، از يكديگر نمی‏توانستيم جدا بشويم‏
    ديگر روزگار است، آمد ميان ما جدايی انداخت گاهی علی شب تاريك می‏رفت‏
    كنار قبرستان ، از دور می‏ايستاد با زهرای محبوبش سخن می‏گفت، سلام می‏كرد،
    بعد خودش گله می‏كرد و بعد گله خودش را از زبان زهرا جواب می‏داد :
    ما لی وقفت علی القبور مسلما
    قبر الحبيب و لم يرد جوابی

    چرا من ايستاده ام به قبر حبيبم سلام می‏كنم و او به من جواب نمی‏دهد ؟ !
    ا حبيب ما لك لا ترد جوابنا

    محبوب ، حبيب ! چرا جواب ما را نمی‏دهی ؟
    انسيت بعدی خلة الاحباب ؟

    آيا چون از پيش ما رفتی دوستی را فراموش كردی ؟ ديگر ما در دل تو جايی‏
    نداريم ؟ بعد خودش جواب می‏دهد :

    قال الحبيب و كيف لی بجوابكم
    و انا رهين جنادل و تراب ( 2 )
    حبيب به من پاسخ گفت : اين چه انتظاری است كه از من داری ؟ مگر
    نمی‏دانی كه من در زير خروارها خاك محبوس هستم ؟ زهرا وصيت كرده بود
    علی جان ! مرا كه دفن كردی و روی قبرم را پوشاندی ، زود از كنار قبر من‏
    نرو ، مدتی بايست ، اين لحظه ای است كه من به تو نياز دارم علی به دست‏
    خودش زهرا را دفن می‏كند ، با دست خود قبر محبوب را می‏پوشاند ، خاكها
    را می‏ريزد و زمين را هموار و صاف می‏كند لباسهايش همه غبار آلود شده‏
    است . گرد و غبارها را از لباسش می‏پراكند . حالا نوبت اين است كه‏

    پاورقی :
    1 ) ديوان اشعار اميرالمؤمنين ، ص 15 در عبارت استاد " متنعمين‏
    بصحبة " آمده است .
    2 ) الجنة العاصمة ، ص . 358


    249
    فلسفه اخلاق

صفحه 23 از 31 نخستنخست ... 13192021222324252627 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •